Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renza schreef:Moet je wat beter zoeken want kan toch zonder al teveel moeite wel artikelen vinden (digitaal).
Ben alleen tot nu toe niet echt onder de indruk van de artikelen.
W.R. Cook, Bit-induced asphyxia in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 22, number 1, 2002, p7-14
W.R. Cook; Pathophysiology of bit control in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 19, number 3, 1999, p196-204
In de referenties staan nog wel meer artikelen
Renza schreef:De artikelen die ik gevonden heb bevatten geen experimenten, dat zou ik wel graag zien, als je echt aan wil tonen of een bit slecht is of niet, paarden met en zonder bit rijden en dan ahdv metingen of gedragingen vergelijken.
Maar weet niet of dat gedaan is, dat heb ik niet gevonden, maar heb ook niet heel goed gezocht.
pharagirlke schreef:Dat bedoel ik dus idd... Je kan wel theorieën gaan spuien en dat wetenschappelijk neerzetten, maar is het ook getest?
Als ik er rotsvast van overtuigd zou zijn dat gras blauw is en niet groen, dan zal ik beslist met 50 jaar onderzoek dingen vinden die heel logisch klinken om te verklaren dat gras inderdaad blauw is.
pharagirlke schreef:Ik zou sowieso meer uit gaan van praktijk ervaring. Naar wat ik van theorieën tot nu toe al heb moeten leren, ging het toch niet zo in de praktijk.
Een paard is een levend wezen, geen wiskundige formule, daar passen geen theorieën bij die voor élk paard gelden. Enkel theorieën die voor een bepaalde groep geld.
Renza schreef:Moet je wat beter zoeken want kan toch zonder al teveel moeite wel artikelen vinden (digitaal).
Ben alleen tot nu toe niet echt onder de indruk van de artikelen.
W.R. Cook, Bit-induced asphyxia in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 22, number 1, 2002, p7-14
W.R. Cook; Pathophysiology of bit control in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 19, number 3, 1999, p196-204
In de referenties staan nog wel meer artikelen
pharagirlke schreef:Ik zou sowieso meer uit gaan van praktijk ervaring. Naar wat ik van theorieën tot nu toe al heb moeten leren, ging het toch niet zo in de praktijk.
Een paard is een levend wezen, geen wiskundige formule, daar passen geen theorieën bij die voor élk paard gelden. Enkel theorieën die voor een bepaalde groep geld.