bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:44

Normaal als het echt gepubliceerd is enz hoor je er meer van terug te vinden dan enkel in een Uni...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:06

KiWiKo, voor deze ene keer heb ik een post gelezen waarin ik het met je eens ben :+ Niet banketstaaf bedoeld trouwens :)

Misschien moeten we inderdaad maar eens naar de essentie van dit topic terugkeren voor er een mod komt gluren die de boel aan banden legt. Die "leuke", "kinderachtige" discussie is me nu welletjes geweest :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:19

pharagirlke schreef:
Normaal als het echt gepubliceerd is enz hoor je er meer van terug te vinden dan enkel in een Uni...

Hoe bedoel je dat?
Je kan de verwijzing gewoon vinden op pub med :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:34

Dat als het gepubliceerd en goed bevonden zou zijn door andere wetenschappers, hij er trots op zou zijn en het exacte onderzoek op zijn site zou staan en niet enkel zijn conclusie ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:43

Ik denk het eerlijk gezegd niet, wetenschappelijke artikels zijn voor de gemiddelde mens niet echt te begrijpen, op sites staat meestal alles in jip en janneke taal. Op de uni kan ik er alleen naar kijken omdat ze daar betalen voor de digitale versie van veterinaire tijdschriften.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:45

Bofkont!

Je moest eens weten hoe vaak ik baal omdat ik niet aan bepaalde medische info kan komen. Voor mensen dan meestal. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:46

Ik ben erg benieuwd sanne :) ik wil het nl eindelijk wel eens weten hoe dat precies zit. :) Super dat je even wil kijken!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:54

en deze artikelen zijn natuurlijk zo oud dat ze niet digitaal zijn :+
(had even een blond moment, tegenwoordig kan je ook inloggen buiten de uni :+ )

Hij heeft artikelen in the veterinary record en equine veterinary journal. Die zullen vast nog ergens bewaard worden, maar digitaal zijn ze niet te verkrijgen. Niks van voor 2000.. The veterinary record wel, maar niet voor die jaartallen. Het enige wat ik weet is dat deze bladen allebei wel peer-reviewd zijn.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:53

Moet je wat beter zoeken want kan toch zonder al teveel moeite wel artikelen vinden (digitaal) :P .
Ben alleen tot nu toe niet echt onder de indruk van de artikelen.

W.R. Cook, Bit-induced asphyxia in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 22, number 1, 2002, p7-14

W.R. Cook; Pathophysiology of bit control in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 19, number 3, 1999, p196-204

In de referenties staan nog wel meer artikelen :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:18

Renza schreef:
Moet je wat beter zoeken want kan toch zonder al teveel moeite wel artikelen vinden (digitaal) :P .

W.R. Cook, Bit-induced asphyxia in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 22, number 1, 2002, p7-14

W.R. Cook; Pathophysiology of bit control in the horse; Journal of equine veterinary science, volume 19, number 3, 1999, p196-204

Is het wetenschappelijk dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:36

Inderdaad, die artikeltjes zijn heel mooi en leuk enz. Maar daarmee weet ik nog altijd niet of het echt wetenschappelijk is. :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:31

Dr Cook is een wetenschapper en het zijn ook wetenschappelijke artikelen, kan je ook wel zien aan de bronnen als je een beetje thuis bent daarin ;) . Maar dat iets wetenschappelijk is betekent nog niet dat je het zomaar aan moet nemen en er niet kritisch naar hoeft te kijken.

De artikelen die ik gevonden heb bevatten geen experimenten, dat zou ik wel graag zien, als je echt aan wil tonen of een bit slecht is of niet, paarden met en zonder bit rijden en dan ahdv metingen of gedragingen vergelijken.
Maar weet niet of dat gedaan is, dat heb ik niet gevonden, maar heb ook niet heel goed gezocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:33

Dat bedoel ik dus idd... Je kan wel theorieën gaan spuien en dat wetenschappelijk neerzetten, maar is het ook getest? :)
Als ik er rotsvast van overtuigd zou zijn dat gras blauw is en niet groen, dan zal ik beslist met 50 jaar onderzoek dingen vinden die heel logisch klinken om te verklaren dat gras inderdaad blauw is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:42

Renza schreef:
De artikelen die ik gevonden heb bevatten geen experimenten, dat zou ik wel graag zien, als je echt aan wil tonen of een bit slecht is of niet, paarden met en zonder bit rijden en dan ahdv metingen of gedragingen vergelijken.
Maar weet niet of dat gedaan is, dat heb ik niet gevonden, maar heb ook niet heel goed gezocht.

Naar mijn weten heeft Cook geen metingen gedaan.
Maar die zijn wel gedaan door andere wetenschappers. Hier staat een samenvatting: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:45

pharagirlke schreef:
Dat bedoel ik dus idd... Je kan wel theorieën gaan spuien en dat wetenschappelijk neerzetten, maar is het ook getest? :)
Als ik er rotsvast van overtuigd zou zijn dat gras blauw is en niet groen, dan zal ik beslist met 50 jaar onderzoek dingen vinden die heel logisch klinken om te verklaren dat gras inderdaad blauw is.

Inderdaad, dat bedoelde ik dus ook met het voorbeeldje van Krackow, hij heeft misschien niet de theoretische basis van Cook, maar wel genoeg praktijkervaring, en daar hecht ik op dit moment toch meer waarde aan!
Laatst bijgewerkt door Adil op 11-05-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:12

Ik zou sowieso meer uit gaan van praktijk ervaring. Naar wat ik van theorieën tot nu toe al heb moeten leren, ging het toch niet zo in de praktijk. ;)

Een paard is een levend wezen, geen wiskundige formule, daar passen geen theorieën bij die voor élk paard gelden. Enkel theorieën die voor een bepaalde groep geld.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:19

pharagirlke schreef:
Ik zou sowieso meer uit gaan van praktijk ervaring. Naar wat ik van theorieën tot nu toe al heb moeten leren, ging het toch niet zo in de praktijk. ;)

Een paard is een levend wezen, geen wiskundige formule, daar passen geen theorieën bij die voor élk paard gelden. Enkel theorieën die voor een bepaalde groep geld.

Justem!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:40

Renza schreef:

:D had even drie dagen geen internet, dus niet meer kunnen reageren, maar deze had ik ondertussen ook gevonden.
Jammer dat die eerdere artikels niet on-line staan, want daar lijken interessante dingen in te staan, wat meer over aandoeningen die de reden zijn geweest om deze mening te vormen. Zoals over excersize induces pulmonary hemorrhage en palatum defecten.
Ik vind de artikelen zelf die jij hier aangeeft niet heel overtuigend, maar toch staan er een aantal hele interessante hypotheses in.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:01

ieder paard is ook weer anders en reageerd overal ook weer anders op. je kunt een standaart advies uitproberen maar als het niet werkt zul je toch iets anders moeten doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:19

Paarden met problemen vergen creativiteit. Geen theorieën. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:31

:D daar ben ik het nou helemaal niet mee eens, maar dat is wel heel erg off-topic ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:33

Dat is jouw mening, bovenstaande is mijn ervaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt hoor. :)
Waar wat ik tot nu toe gezien heb... (niet mee gewerkt want daar heb ik de ervaring nog niet voor, wel gezien hoe ze er mee werken)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-05-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:34

pharagirlke schreef:

je weet pas wat de "norm" is als je het gemiddelde hebt bepaald. Dat zegt niet dat je je dan altijd daaraan moet houden, maar als je weet wat de norm is, kan je pas bepalen wat de uitzonderingen zijn ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:35

maar die norm is vast gesteld voor het gemiddelde paard. En meestal heb je met een gemiddeld paard niet zo'n problemen. De mens is geneigd om pas verder te zoeken dan zijn eigen kennis als die problemen ervaart die hij niet kan oplossen. Dus eigenlijk heb je niets aan die theorieën..... :) Want van het moment dat je er naar op zoek gaat, zijn ze eigenlijk nutteloos geworden gezien je met een paard zit dat niet aan de norm voldoet :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:48

Mijn ervaring is dat 99,9% van de paarden gewoon binnen de norm vallen en allemaal heel logisch en voorspelbaar reageren. Dat dat gedrag is waar mensen problemen mee hebben, doet niets af aan het feit dat dat voor het paard normaal is.

Maar dit is meer psygisch/gedragsmatig en ik doelde meer op medisch/lichamelijk.