Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bandida schreef:Vudress schreef:Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.
Jij verdient duidelijk je brood niet in de paarden. Het gaat helemaal niet om de toppaarden, maar om alles wat verkocht kan worden aan de duizenden wanna-bees. Dat gaat van dekgeld en stamboekpaarden over voer, lessen, kleding...en honderden andere 'sport'items. Er gaat behoorlijk wat geld om in 'de dressuur'.
Ja ik heb van aanleuning gehoord. Kan zelfs een paard prima in aanleuning rijden, mocht ik dat nog ooit willen. Maar dat heb ik al jaren niet meer gedaan, ik train er de spieren wel aan zonder teugels.
callunairis schreef:Egni schreef:Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding![]()
[WZ] skala der ausbildung
grappig dat je dat zegt, want er zijn zovelen die in de 'klassieke' dressuur zonder hoofdstel rijden...
) de jurybeoordelingen die ik meekrijg wanneer ik een dressuurproef heb gereden. Door wedstrijd deelname spiegel ik ons niveau aan dat van anderen en train vervolgens weer verder om het niveau omhoog te brengen. Om te controleren of we op de goede weg zijn ga ik af en toe weer eens op wedstrijd. Tevens heb ik een doelstelling voor elk jaar, denk dat dat heel goed is en je veel bewuster met je paard omgaat wanneer je dat hebt.
Anoeska schreef:Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.
Hoe kan je dan zonder druk, of in ieder geval contact tussen hand en paardenmond toch aanleuning krijgen?
Anoeska schreef:Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.
en deze verbinding ontstaat vanuit de inwerking been/zit. Om te voorkomen dat er over trekken wordt gesproken. callunairis schreef:Anoeska schreef:Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.
Hoe kan je dan zonder druk, of in ieder geval contact tussen hand en paardenmond toch aanleuning krijgen?
Hoe je maar wilt...dit moet je uiteraard trainen.
Maar bijvoorbeeld dmv van de zit. Hier gaat vooral veel grondwerk aan vooraf (anders dan longeren)
Vudress schreef:En hoelang heb jij getraind bij mensen die op die manier te werk gaan?
Als ik dat soort filmpjes bekijk heb ik wel een idee hoe dat in zijn werk gegaan is....
) Egni schreef:Anoeska schreef:Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.
en deze verbinding ontstaat vanuit de inwerking been/zit. Om te voorkomen dat er over trekken wordt gesproken.
Egni schreef:Ik ga morgen het woord aanleuning onderzoeken en waar het vandaan komt. Zag net wel dat AdB (ook een klassieke?) ook spreekt over aanleuning. Die gebruikt het dus wel, ook verkeerd dan?
Ga nu even een avondje kaarten
Anoeska: was alleen een aanvulling uit voorzorg
callunairis schreef:Egni schreef:Ik ga morgen het woord aanleuning onderzoeken en waar het vandaan komt. Zag net wel dat AdB (ook een klassieke?) ook spreekt over aanleuning. Die gebruikt het dus wel, ook verkeerd dan?
Ga nu even een avondje kaarten
Anoeska: was alleen een aanvulling uit voorzorg
aanleuning is de verkeerde vertaling voor
dans le main wat 'in de hand betekent'
dit ging dus niet letterlijk over de teugels in de hand maar dat het paard gevoelig op de hulpen reageerd...
Vudress schreef:Je maakt een paar gedachtesprongen die niet kloppen.
Een paard gaat aan de teugel op het moment dat hij aan je hand trekt, aanleuning neemt. Dans le mains kuin je beter vertalen als aan je hand zijn. Dat heeft niets met trekken te maken want op het moment dat je gaat trekken belemmer je het paard om vertrouwen in je hand te krijgen waardoor hij het bit nooit zal aannemen.
En je hebt absoluut aanleuning nodig om naar verzameling toe te werken, ook de goden zoals jij het omschrijft maken daar gebruik van maar ik heb zo sterk het idee dat jij dat niet ziet en nooit te zien zult krijgen.
Je geeft trouwens alweer geen antwoord op mijn vraag, de vraag was bij wie je getraind had en hoe lang je daar getraind hebt. Niet hoe het volgens jou hoort.
Anoeska schreef:Het zou best waar kunnen zijn hoor, wat jij zegt, maar ik ben dan wel een beetje benieuwd waar je dat op baseert? Niet om onaardig te doen, maar je kan wel vanalles als feit brengen. Hoe kom je aan deze wijsheid?
Volgens mij is het scala ook een belangrijke basis voor de FEI regels, en daarin staat toch ook gewoon anlehnung (oftewel aanleuning) beschreven als een verende verbinding tussen ruiterhand en paardenmond.
)
niet gemeen bedoelt. madie schreef:nou ik ben het eens met dit want (ik zeg niet iedereen) maar een behoorlijk aantal mensen die weten volgens mij niet genoeg van het van achter naar voor rijdenniet gemeen bedoelt.
er lopen veel paarden teugel kreupel ( aan de hand inplaats van aan het been) en ik snap jonge paarden rond de 3 als je die aan de teugel vraagt dan krijg je een knik en daarom moet je van achter naar voren rijden. je kan zien aan een paard dat hij niet goed gereden word als hij lateraal loopt.
het ene voor been eerder neer zet dan het andere. maar dit zijn voorbeelden en weet je ik denk soms die paarden hadden het veel erger kunnen treffen dus ik praat er niet zo veel meer over. ik heb een springpaard die ik dressuur matig rijdt en je ziet vaak genoeg een paard in de ring verschijnen met een opgekropte hals.
gr mad