moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:32

Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.

Hoe kan je dan zonder druk, of in ieder geval contact tussen hand en paardenmond toch aanleuning krijgen?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:36

Bandida schreef:
Vudress schreef:
Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.

Jij verdient duidelijk je brood niet in de paarden. Het gaat helemaal niet om de toppaarden, maar om alles wat verkocht kan worden aan de duizenden wanna-bees. Dat gaat van dekgeld en stamboekpaarden over voer, lessen, kleding...en honderden andere 'sport'items. Er gaat behoorlijk wat geld om in 'de dressuur'.

Ja ik heb van aanleuning gehoord. Kan zelfs een paard prima in aanleuning rijden, mocht ik dat nog ooit willen. Maar dat heb ik al jaren niet meer gedaan, ik train er de spieren wel aan zonder teugels.

Darling, ik verdien al jaren mijn geld met paardrijden..... :+

Dat je paarden fijn in aanleuning lopen en de juiste bespiering hebben kunnen we zien in je profiel. De enige ontwikkelde spier die ik aan je paard kan vinden is zijn onderhalsspier. Overigens zitten er nog steeds teugels aan je hoofdstel.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:37

callunairis schreef:
Egni schreef:
Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding *D

[WZ] skala der ausbildung

grappig dat je dat zegt, want er zijn zovelen die in de 'klassieke' dressuur zonder hoofdstel rijden...

Deze had ik nog gemist: zonder hoofdstel rijden is nog niet toegestaan bij de FEI.
Maar als we over hoofdstelloos gaan praten, dan gaan we ook over hele andere doelstellingen/maatstaven praten. Is er een doelstellingen lijst vanuit een klassiek oogpunt voor mijn eigen vergelijking?
Mijn maatstaf is (over het algemeen :o ) de jurybeoordelingen die ik meekrijg wanneer ik een dressuurproef heb gereden. Door wedstrijd deelname spiegel ik ons niveau aan dat van anderen en train vervolgens weer verder om het niveau omhoog te brengen. Om te controleren of we op de goede weg zijn ga ik af en toe weer eens op wedstrijd. Tevens heb ik een doelstelling voor elk jaar, denk dat dat heel goed is en je veel bewuster met je paard omgaat wanneer je dat hebt.

Daarnaast rijden we ook erg graag in het bos hoor :D

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:37

Anoeska schreef:
Roos; kan je voor mij verder verduidelijken hoe je zonder druk aanleuning kan krijgen. Ik heb altijd geleerd dat aanleuning de gelijkmatige, elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is.

Hoe kan je dan zonder druk, of in ieder geval contact tussen hand en paardenmond toch aanleuning krijgen?

Hoe je maar wilt...dit moet je uiteraard trainen.
Maar bijvoorbeeld dmv van de zit. Hier gaat vooral veel grondwerk aan vooraf (anders dan longeren)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:39

Anoeska schreef:

:j en deze verbinding ontstaat vanuit de inwerking been/zit. Om te voorkomen dat er over trekken wordt gesproken.

Vudress

En hoelang heb jij getraind bij mensen die op die manier te werk gaan?

Als ik dat soort filmpjes bekijk heb ik wel een idee hoe dat in zijn werk gegaan is....

Egni

callunairis schreef:
Anoeska schreef:

Hoe je maar wilt...dit moet je uiteraard trainen.
Maar bijvoorbeeld dmv van de zit. Hier gaat vooral veel grondwerk aan vooraf (anders dan longeren)

Maar hoe heb je dan verbinding met de mond, zonder teugels? Dat snap ik dan even niet :o?

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:42

Vudress schreef:
En hoelang heb jij getraind bij mensen die op die manier te werk gaan?

Als ik dat soort filmpjes bekijk heb ik wel een idee hoe dat in zijn werk gegaan is....

tegen wie heb je het?

Als je het tegen mij hebt, dit is heel paard vriendelijk gegaan, met veel ophouding naast het paard (met lichaamstaal) etc, en dan moet je dit natuurlijk uitbouwen totdat je paard ook op je reageerd terwijl je er op zit...

Ja, duurt langer, niet de quick fix...maar de basis is er ook naar (denk ik dan ;-) )

callunairis

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:43

heb je dus geen teugels voor nodig...
er is dus geen verbinding met de mond nodig...

'aanleunig' is dan ook een verkeerde vertaling uit het oorspronkelijk frans waarin de FEI regels destijds in geschreven werden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:45

Egni schreef:
Anoeska schreef:

:j en deze verbinding ontstaat vanuit de inwerking been/zit. Om te voorkomen dat er over trekken wordt gesproken.

Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik snap natuurlijk wel dat aanleuning niet verkregen wordt door aan de voorkant te trekken, en dat been en zin daar een belangrijke rol ik spelen. Maar Roos deed het voor mijn gevoel voorkomen alsof aanleuning ook mogelijk was zonder teugelcontact (dus met losse teugels). Dát kan volgens mij niet omdat aanleuning juist draait om de verbinding tussen hand en mond.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:47

Ik ga morgen het woord aanleuning onderzoeken en waar het vandaan komt. Zag net wel dat AdB (ook een klassieke?) ook spreekt over aanleuning. Die gebruikt het dus wel, ook verkeerd dan?

Ga nu even een avondje kaarten :D

Anoeska: was alleen een aanvulling uit voorzorg

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:49

Egni schreef:
Ik ga morgen het woord aanleuning onderzoeken en waar het vandaan komt. Zag net wel dat AdB (ook een klassieke?) ook spreekt over aanleuning. Die gebruikt het dus wel, ook verkeerd dan?

aanleuning is de verkeerde vertaling voor
dans le main wat 'in de hand betekent'
dit ging dus niet letterlijk over de teugels in de hand maar dat het paard gevoelig op de hulpen reageerd...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:50

tja, het is zo'n gangbare term geworden dat deze door 'klassiekers' vast ook wel gebruikt wordt...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:00

callunairis schreef:
Egni schreef:

aanleuning is de verkeerde vertaling voor
dans le main wat 'in de hand betekent'
dit ging dus niet letterlijk over de teugels in de hand maar dat het paard gevoelig op de hulpen reageerd...

Sorry, hier snap ik weer helemaal niets van. Kan je dat wat verder uitleggen, hoe de vertaling van dans le main naar aanleuning is gegaan?

Edit: ik heb even gegoogled; maar dan kom ik alleen op een vertaalfout van 'dans le main' naar 'aan het bit'. Waarbij dus gesteld werd dat het niet om het bit gaat, maar om in de hand gesteld, en dat dat ook bitloos bereikt zou kunnen worden. Maar dat heeft verder niets te maken met wat jij hier stelt dat het over gevoelig reageren op de hulpen draait. Dus iets heel anders dan jij hier zegt.

Ik geloof namelijk best dat je (een soort van) aanleuning zonder bit kan hebben. Zolang er maar een constante flexibele verbinding tussen hand en paard is. Zonder contact snap ik dus nog steeds niet.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:11

wat ik probeer te zeggen dat het woord al helemaal verkeerd is, 'aanleuning', de oorspronkelijk FEI regels hebben het hier niet over... omdat dit wel zo vertaald is, gaan mensen ervanuit dat er 'aanleuning' NODIG is om verzameld etc te rijden...

Dans le main heeft veel meer met contact tussen paard en ruiter te maken, dat het paard dus contact heeft met de ruiter, maar dit hoeft dus niet met de teugel te zijn (liever niet zelfs) want het gaat niet om de teugels

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:18

Het zou best waar kunnen zijn hoor, wat jij zegt, maar ik ben dan wel een beetje benieuwd waar je dat op baseert? Niet om onaardig te doen, maar je kan wel vanalles als feit brengen. Hoe kom je aan deze wijsheid?

Volgens mij is het scala ook een belangrijke basis voor de FEI regels, en daarin staat toch ook gewoon anlehnung (oftewel aanleuning) beschreven als een verende verbinding tussen ruiterhand en paardenmond.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:20

Je maakt een paar gedachtesprongen die niet kloppen.

Een paard gaat aan de teugel op het moment dat hij aan je hand trekt, aanleuning neemt. Dans le mains kuin je beter vertalen als aan je hand zijn. Dat heeft niets met trekken te maken want op het moment dat je gaat trekken belemmer je het paard om vertrouwen in je hand te krijgen waardoor hij het bit nooit zal aannemen.

En je hebt absoluut aanleuning nodig om naar verzameling toe te werken, ook de goden zoals jij het omschrijft maken daar gebruik van maar ik heb zo sterk het idee dat jij dat niet ziet en nooit te zien zult krijgen.

Je geeft trouwens alweer geen antwoord op mijn vraag, de vraag was bij wie je getraind had en hoe lang je daar getraind hebt. Niet hoe het volgens jou hoort.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:31

Vudress schreef:
Je maakt een paar gedachtesprongen die niet kloppen.

Een paard gaat aan de teugel op het moment dat hij aan je hand trekt, aanleuning neemt. Dans le mains kuin je beter vertalen als aan je hand zijn. Dat heeft niets met trekken te maken want op het moment dat je gaat trekken belemmer je het paard om vertrouwen in je hand te krijgen waardoor hij het bit nooit zal aannemen.

En je hebt absoluut aanleuning nodig om naar verzameling toe te werken, ook de goden zoals jij het omschrijft maken daar gebruik van maar ik heb zo sterk het idee dat jij dat niet ziet en nooit te zien zult krijgen.

Je geeft trouwens alweer geen antwoord op mijn vraag, de vraag was bij wie je getraind had en hoe lang je daar getraind hebt. Niet hoe het volgens jou hoort.

ik heb je vraag niet gezien, sorry...
De mensen waar ik les heb gehad en les heb ken je niet maar ik kan wel en paar mensen noemen waar hun manier van rijden op gebaseerd is (en dit heb ik al genoemd)
Nuno Oliveira, Philippe Karl, Klaus Hempfling (als je het hebt over 'aanleuning' zonder teugels!) Racinet...

Wat betreft het aan de teugel komen als je aan je hand trekt....
??!! Dit is nu iets wat niet volgens het 'klassieke' model gebeurd...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:33

Anoeska schreef:
Het zou best waar kunnen zijn hoor, wat jij zegt, maar ik ben dan wel een beetje benieuwd waar je dat op baseert? Niet om onaardig te doen, maar je kan wel vanalles als feit brengen. Hoe kom je aan deze wijsheid?

Volgens mij is het scala ook een belangrijke basis voor de FEI regels, en daarin staat toch ook gewoon anlehnung (oftewel aanleuning) beschreven als een verende verbinding tussen ruiterhand en paardenmond.

De ze info staat onder anderen op de website van Ulrike Thiel (www.hippocampus.nl) zij heeft er voor gestudeerd (ze zit er op ;-) )
Verder zijn deze feiten wel bekend onder de 'klassieke' ruiters en wordt steeds bekender...
Waar ik dat op baseer...eeeh, op de oorspronkelijke FEI regels

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:36

Oh maar in de moderne dressuur althans wat jij modern noemt, is het ook niet de manier om aan de teugels te trekken en zo tot verzameling te komen, je rijdt louter je paard van achter naar voren. Daarbij dien je niet aan je hand te trekken, ik denk overigens dat je bedoelt aan je teugels te trekken of met je hand te trekken.

Dan snap ik even dit niet, als wij het in Nederland allemaal zo "slecht" doen, hoe is het dan mogelijk dat er hier zoveel van die Amerikaanse dames naartoe komen om paarden en rijkunst van ons te kopen?? We hebben ze allemaal wel eens voorbij zien komen en soms kan ik een lach niet onderdrukken als ze ook nog op het verkeerde been lichtrijden ;)

Edit, zoveelste link, baseer jij alles wat je te berde brengt op websites?

madie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:45

nou ik ben het eens met dit want (ik zeg niet iedereen) maar een behoorlijk aantal mensen die weten volgens mij niet genoeg van het van achter naar voor rijden ;) niet gemeen bedoelt.
er lopen veel paarden teugel kreupel ( aan de hand inplaats van aan het been) en ik snap jonge paarden rond de 3 als je die aan de teugel vraagt dan krijg je een knik en daarom moet je van achter naar voren rijden. je kan zien aan een paard dat hij niet goed gereden word als hij lateraal loopt.
het ene voor been eerder neer zet dan het andere. maar dit zijn voorbeelden en weet je ik denk soms die paarden hadden het veel erger kunnen treffen dus ik praat er niet zo veel meer over. ik heb een springpaard die ik dressuur matig rijdt en je ziet vaak genoeg een paard in de ring verschijnen met een opgekropte hals.

gr mad

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:46

lees maar eens goed, "zoveelste link" is gewoon 1 van de vb waar dit te vinden is, de achtergrond van het 'feit' etc...
maar als je echt geinteresseerd was had je er allang op gekeken...

Goh, wat betreft de 'moderne' dressuur is het OVERAL nog aan de gang hoor! Ik heb niet gezegd dat dit niet in amerika gebeurd...heel veel zelfs...
Maar er worden in amerika nu eenmaal wel veel onderzoeken gedaan naar de gevolgen er van, en niet alleen in amerika, ook in de duitsland, engeland etc
En hippocampus is de nederlandse versie, dus ook in NL is er echt wel iets aan het gebeuren (om het even zo onder woorden te brengen

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:48

madie schreef:
nou ik ben het eens met dit want (ik zeg niet iedereen) maar een behoorlijk aantal mensen die weten volgens mij niet genoeg van het van achter naar voor rijden ;) niet gemeen bedoelt.
er lopen veel paarden teugel kreupel ( aan de hand inplaats van aan het been) en ik snap jonge paarden rond de 3 als je die aan de teugel vraagt dan krijg je een knik en daarom moet je van achter naar voren rijden. je kan zien aan een paard dat hij niet goed gereden word als hij lateraal loopt.
het ene voor been eerder neer zet dan het andere. maar dit zijn voorbeelden en weet je ik denk soms die paarden hadden het veel erger kunnen treffen dus ik praat er niet zo veel meer over. ik heb een springpaard die ik dressuur matig rijdt en je ziet vaak genoeg een paard in de ring verschijnen met een opgekropte hals.

gr mad

yep, klopt...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:49

ik baseer mijn mening (naast rijden en les van verschillende mensen) vooral op
onderzoek (heb ik al vaker gezegd) en deze worden nu eenmaal op website gepubliceerd (lang leve internet, worden we allemaal wijzer van, als we willen)