"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 04:28

Daphaan schreef:
Die van jou weet niet hoe het is als mensen de zweep misbruiken, nogal logisch dat het dan niet zo'n probleem is om met zweep te rijden.

Ik heb dus wel een paard dat nare ervaringen ermee heeft gehad, en tot op zekere hoogte heb ik hem eraan laten wennen, maar verder verlang ik niet van hem om maar te doen alsof hij nooit door pijn heen is geslagen... Hij vindt een zweep in mijn handen inmiddels niet meer eng, maar in de handen van anderen wel. Ik geef hem geen ongelijk. Hoewel er tal van dingen zijn waar ik hem wel eindeloos aan blootstel. Simpelweg omdat die waterplas hem nooit heeft aangevallen, hij nooit is overreden door een trekker, en dat narcissen in de berm nog steeds niet direct dodelijk zijn. Zwepen doen dat wel (weet hij), en dus ga ik daarmee niet tot het uiterste. Dat is mijn respect voor het paard, en zo krijg ik ook weer respect van het dier terug.

Als je terugleest in dit topic, zul je ook zien en lezen dat heel veel paarden bang zijn voor een zweep zonder dat ze er nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden zijn bang voor objecten die bewegen en geluid maken. En wat is een zweep: een object dat beweegt en geluid maakt.

Dus ik vraag me af hoe jij tot die conclusie komt dat jou paard wel nare ervaringen met zwepen heeft gemaakt (of je moet er naast hebben gestaan dat het gebeurde) en je meteen kunt zeggen dat hij nooit een nare ervaring met een trekker, of een plas met water, of die narcissen in de berm heeft gehad?

Daphaan

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:36

ik zat erop toen iemand de zeep misbruikte... dankjewel :)
trek geen conclusies over dingen waar je niets vanaf weet...

en verder, een zweep maakt geen geluid, tenzij je er iets mee doet. Misschien vind een paard dat wel eng?

niet erg sterke argumenten dit keer van jou ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:42

:n Waren geen argumenten. Was een vraag.
En dat mis/gebruik van de zweep was dat bij een ander paard of heeft diegene jouw paard geraakt terwijl je er op zat?
Nogmaals, weer een vraag, geen argument ;)

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:45

Cassidy schreef:
Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.

Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.

Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Hier wou ik toch even op reageren. Het spijt me wel, maar ik heb hiervoor een paard gehad, die spaans benauwd was zodra ze ook maar een zweep zag staan. Daarbij, hoort een zweep geen geluid te maken op het moment dat je hem STIL in je hand houd. Hierbij, beweegt de zweep dus ook niet. Verder wou ik nog even meededelen dat ik totaal niet een km omrij voor een brievenbus, daar zal zij gewoon langs moeten lopen. Maar wààrom een paard wat zo bang is voor de zweep, wat de rede dan ook is, en het paard is correct te rijden ZONDER zweep rijden mèt zweep? Omdat ze er dan maar een moeten wennen?
Onzin!
Ik heb liever een fijn te rijden paard, zonder zweep of ze er nou bang voor is of niet.
Dan een paard waarbij je met zweep MOET rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:50

Een paard kan ook bang zijn voor geluiden die hij hoort, en helemaal die hij achter zich hoort. Waarom lopen paarden in een optocht altijd achter de fanfare aan? Omdat ze dan het geluid voor zich hebben.
Voor geluiden kun je je paard desensibiliseren. Of dat nu die spuitbus is, of die vrachtwagen die net naast je zijn remmen ontlucht, het is te oefenen. Er bestaan zelfs hele CD's met geluiden voor. De bereden politie heeft er zelfs een machine voor. Voor licht- en geluidseffecten.

Dus ook voor het geluid van een zweep kun je je paard desensibiliseren. Tot het punt dat je de extreme friendly game kunt doen die hier in dit topic in filmpjes al vaker is getoond. Doe je dat niet, wil je dat niet, dan is het jouw feessie.
Maar ik wil dat mijn paarden niet schrikken van een bezem die omvalt, een deur die dichtklapt, of bij het rijden van het geluid van een zweep die een ander in de longeerkraal ernaast gebruikt om zijn paard een aanwijzing te geven. Hij moet op dat moment het vertrouwen in mij hebben. En dat vertrouwen bouw je op, door dingen samen op te zoeken, en niet door dingen krampachtig te ontwijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:00

Danyla schreef:
Daarbij, hoort een zweep geen geluid te maken op het moment dat je hem STIL in je hand houd. Hierbij, beweegt de zweep dus ook niet.

Op het moment dat jij met een zweep loopt, beweegt die zweep. Omdat jij je hand beweegt, omdat jij met die zweep loopt. Op het moment dat jij denkt de zweep stil in je handen te houden, ook bij het rijden, wipt hij mee. Bij iedere hulp die jij met je handen geeft, beweegt die zweep mee. Zijn kleine bewegingen, maar compleet stil houden doe je hem dan niet. Kun je hem nieteens.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:03

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb het idee dat eraan voorbij gegaan wordt dat het paard goed aan je been moet zijn. Als je paard niet goed aan het been is dan zou je een zweepje nodig kunnen hebben. Voor extra motivatie. Over het algemeen zijn paarden die erg bang zijn voor de zweep sensibele paarden, die ook wat sneller en voorwaartser zijn. Een flegmatiek paard zal niet zo snel heel angstig en bijna onhandelbaar worden, die maken zich wat minder druk vanwege het karakter. Mijn zeer sensibele merrie wordt ook druk met rijden met zweep, maar daar heb ik aan kunnen werken en dat is vrijwel opgelost. Door het nivo waarop ze traint is het toch wel eens nodig om een zweepje te gebruiken, niet voor straffen, maar voor aanwijzingen, of om juist een wat hetere reaktie te krijgen voor een bepaalde oefening. Dat kan ik inmiddels wel met haar. Als je jouw paard toch wilt laten wennen aan een zweep, begin dan met een heel klein karwatsje (springzweepje) dat is lang niet zo eng voor het paard dan dat je met een lange dressuurzweep rijdt.
Maar het allerbelangrijkste is je paard rijkunstig goed voor elkaar te hebben. Vanaf M mag je tenslotte tijdens de proeven ook geen zweep meer gebruiken, en als ze dan tijdens de proef kijkerig zijn, moet je het ook zonder zweep oplossen. Je bent als ruiter gewoon niet afhankelijk van een zweep als je het paard rijkunstig goed voor elkaar hebt. En..... je werkt aan ontspanning in de africhting, waarom zou je dan willens en weten spanning op gaan roepen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-01-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:04

Wanneer een paard écht nare ervaringen met de zweep heeft (en wanneer het een nare ervaring wordt, bepaalt het paard, niet degene die de zweep hanteert.) is desensibiliseren wel even een ander verhaal dan bij een jong paard dat die zweep nog nooit gevoeld heeft.

Ook mensen die écht mishandeld zijn, kunnen tientallen jaren na de gebeurtenissen nog heftig schrikken van geluiden of bewegingen die hen aan die mishandelingen doen denken.

Hoeveel positieve ervaringen je dan ook tegenover die ervaring zet, dat zit zo diep dat de herinnering eraan nauwelijks meer overschreven kan worden. In zon geval kan je jezelf afvragen of je de juiste rijkunstige ontspanning wel met zweep in de hand kan bereiken, en of de heel lange weg naar ontspanning met die zweep wel de moeite waard is.
Ik kan me best voorstellen dat je dan voor andere wijzen van voorwaarts rijden en disciplineren kiest. :)

Desensibiliseren kan overigens ook zijn doel voorbijschieten als het gewoon een vorm van onderwerpen wordt. Ik zie genoeg filmpjes voorbijfietsen waarbij het paard gewoon leert dat verzetten zinloos is, en het ergerlijke geklapper op de gevoelige delen van het lichaam dan maar ondergaat.

En nodig is het ook niet. Mijn hypergevoelige merrie zou ik alleen maar kwetsen met zulke technieken. Ik ben ooit begonnen met een zacht touw, gauw mee opgehouden. Ze accepteerde het alleen maar omdat ík het deed, maar de ervaring vond ze naar.
Daarentegen boeit het haar niks als de deur hard op haar flank waait bij het buitenzetten. Zolang ik haar vasthoudt, denkt ze dat ik haar wel zal beschermen.

m.a.w: vertrouwen en het accepteren dat gevoelige lichaamsdelen hinderlijk worden betast zijn verschillende dingen.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:05

Mijn paard, was ontzettend nuchter. Schrok bijna nergens van. Liep keurig over de weg, 100% verkeersmak. Alleen een zweep, tja.. Dat was een drama. Waarom vind jij een zweep zo belangrijk? Ik vind het maar een rottig 'hulp' middel. Voor zover het nog als hulpmiddel word gebruikt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:08

Maar Randalinpony, lees de reactie van KiWiKo eens eerder in dit topic, over het percentage paarden dat schrikkerig op de zweep reageert terwijl ze blanco uit de opfok komen. Zal even kijken op welke pagina het staat.

*Edit: pagina 5

De interpretatie van dergelijk paniekerig gedrag van een paard dat daar nog nooit mee te maken heeft gehad kan wel degelijk tot de conclusie leiden dat een paard mishandelt is, terwijl dat niet het geval is.
En als ik dat in mijn achterhoofd hou, en op bokt lees hoeveel paarden er zogenaamd wel niet mishandelt zijn vroeger, mag ik dan daar mijn vraagtekens bij zetten?

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:19

Oke. Ik vind dat je hier gelijk in hebt. En ik ben het deels ook met je eens. Paarden die uit de opfok komen (en ja, ik maak ook zelf paarden zadelmak, vrij veel zelfs en ansgtig is dan gewoon de zweep vast blijven houden) maar in dit geval wat ik eerder beschreef ging het over een 10 jarige merrie die ook bijzonder angstig was voor hindernissen e.d (heel extreem, kan je verdere voorbeelden via de pb wel vertellen). In dàt geval vind ik dat je het niet door moet zetten. Ook voor jezelf niet. Ik denk namelijk dat dat een strijd word zonder eind met bijzonder veel frustraties van beide kanten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:24

Ik geloof niet dat het een strijd wordt zonder eind, en er valt aan te werken.
Maar ik weet ook van een merrie die betrokken was bij een dodelijk ongeluk in een springparcours, door een inschattingsfout van de ruiter. Deze merrie durfde daarna ook geen hindernis meer te nemen. Ze begon te trillen, vreselijk te transpireren, en was helemaal in paniek als ze een hindernis zag. Als je dat weet moet je het ook niet opzoeken. Ga wat anders met haar doen maar confronteer haar niet meer met een parcours.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:31

Cassidy schreef:
Maar Randalinpony, lees de reactie van KiWiKo eens eerder in dit topic, over het percentage paarden dat schrikkerig op de zweep reageert terwijl ze blanco uit de opfok komen. Zal even kijken op welke pagina het staat.

*Edit: pagina 5

De interpretatie van dergelijk paniekerig gedrag van een paard dat daar nog nooit mee te maken heeft gehad kan wel degelijk tot de conclusie leiden dat een paard mishandelt is, terwijl dat niet het geval is.
En als ik dat in mijn achterhoofd hou, en op bokt lees hoeveel paarden er zogenaamd wel niet mishandelt zijn vroeger, mag ik dan daar mijn vraagtekens bij zetten?

Ja natuurlijk mag je daar je vraagtekens bij zetten. ;) Ik heb het over de paarden die wél een nare ervaring gehad hebben, en dat zijn er ook best wel wat.
Er zijn nog altijd wat lomperds op aarde hoor.

Citaat:
Ze begon te trillen, vreselijk te transpireren, en was helemaal in paniek als ze een hindernis zag. Als je dat weet moet je het ook niet opzoeken. Ga wat anders met haar doen maar confronteer haar niet meer met een parcours.

My point exactly. ;)

In principe ís een harde klap met een zweep al een nare ervaring ,en als het paard ook nog niet begrepen heeft waarom die klap was, en dus hoe die klap vermeden kan worden, dan vermijdt hij maar liever de zweep: het paard weet donders goed dat dat zwiepende ding auw is.

In principe heb ik nog nooit rare reacties op de zweep gehad bij een jong paard. Ik kom wel regelmatig paarden, vooral merries tegen, die helemaal gek worden van van die lange zwepen met touwtjes. Dat kietelt! Daar kan een gevoelige merrie helemaal naar van worden.
Touwtje eraf knippen is vaak voldoende, en anders een springzweep.

Maar ik kan me ook voorstellen dat sommigen dat overgevoelige gedrag met angstgedrag verwarren en er vergaande conclusies aan verbinden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:40

Niet heel het topic doorgelezen maar reactie op de openingpost...

Ik denk dat het ene paard hier zeker anders op reageert als een ander. Maar zonder traumatische ervaring denk ik dat je ieder paard met een zweep in je hand kan rijden. Overigens met een traumatische ervaring waarschijnlijk ook wel, maar zal het wat langer duren.

Mijn bijrijpaad was met inrijden ontzettend schrikachtig. Toen kon ik er echt geen zweep bij pakken. Het was ookniet nodig omdat hij erg voorwaarts was en reageerde op been. Wanneer we wat verder kwamen en het rijden 'normaal' werd voor hem, vond mijn instrcutrice dit wel nodig, om beenhulpen wat meer bevestiging bij te brengen. Eerste keren werd de zweep voorzichtig aangegeven omdat ik ernog niet mee kon opstappen.. (opstappen vond hij ontzettend eng op het begin, dus wilde hier ook niet meer enge dingen bij gaan leggen).
Uiteindelijk met veel oefenen, hand een keer bewegen, zweep gewoon overpakken etc. gaat het nu zonder problemen. Hij geeft er helemaal niks meer om. Houdt mijn zweep met opstappen, hek dicht maken etc. gewoon in mijn hand en hij raakt hier echt niet meer van onder de indruk.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:46

Ik rij die van mij ook zonder zweep. Heb 1x met zweep gereden. En heb haar er niet eens mee aangeraakt, maar ze was doodsbang en kon alleen nog maar wegcrossen. Zonder zweep rijdt ze prima. Dus waarom zou ik dan met zweep rijden? Als ze zonder zweep echt niet meer zou lopen, zou ik haar het rijden met zweep dan wel aanleren.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:49

Cassidy schreef:
Maar ik weet ook van een merrie die betrokken was bij een dodelijk ongeluk in een springparcours, door een inschattingsfout van de ruiter. Deze merrie durfde daarna ook geen hindernis meer te nemen. Ze begon te trillen, vreselijk te transpireren, en was helemaal in paniek als ze een hindernis zag. Als je dat weet moet je het ook niet opzoeken. Ga wat anders met haar doen maar confronteer haar niet meer met een parcours.

Hetzelfde geval was met haar met de zweep, ze was na haar traumatische ervaring in het parcours, staat op film, zo over de hindernis heen gejaagt met de zweep, dat de doodsangst voor zweep erbij komt. Deze merrie is dan ook verkocht naar een fokker waar er lekker nooit meer iemand op haar hoeft te rijden en zèker niet te springen :j . Heb de merrie er erg veel plezier mee gedaan.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:29

Wat er met mijn paard is gebeurd... Ik was nog heel erg jong, en hij was eigenlijk te groot voor mij. Hij heeft een pittig temperament en waar ik destijds les had vond men hem een rotzak, gemeen, onbetrouwbaar, ontalentvol etc. De rijstijl is daar nogal ruw. Door verkeerde training had hij een fikse rugblessure, en andere spierblessures (wisten we achteraf) Dat hij weigerde te lopen, steigerde, chaherijnig deed met opzadelen werd gelabeld als verzet. Hun oplossing: pak hem aan. Por maar in. Opzetteugeltje erop. Scherper bitje erin.
Wij wisten van niets en zijn afgegaan op hun jarenlange ervaring.
Ik weet nog goed hoe het gebeurde. Hij stopte weer eens met lopen terwijl hij al half opgeknoopt aan de longe zat met mij erop. Hij stopte met lopen en kwam in verzet. Instructrice bedacht zich niet en heeft hem met volle kracht een keer of vijf zes om de achterbenen geslagen met de longeerzweep. Echt hard. Ik voelde het hele dier onder me verstijven. Ik vroeg al om te stoppen. Mijn moeder vroeg om te stoppen. En uiteindelijk is het slaan toen ook gestopt. De dag daarop hebben we hem daar weggehaald en hebben hem laten behandelen voor de spierproblemen.
Ik ben toen een compleet andere weg in geslagen met mijn paard, heb twee jaar revalidatietijd met hem gehad vanwege de blessure, en heb toen nog eens een jaar de tijd nodig gehad voor ik er uberhaupt nog op kon rijden. Dit heb ik op eigen kracht gedaan, zonder hulp.
Een paar maanden geleden heb ik hem mak gemaakt voor de zweep in mijn hand. Dat hij de zweep in handen van anderen eng vind, mensen aanvliegt met een longeerzweep in de handen... ik kan het hem niet kwalijk nemen. Ixion heeft genoeg doorgemaakt :)

Ben het meer met Danyla eens.
Soms moet je ze gewoon lekker met rust laten. Ze zijn al loyaal genoeg wat mij betreft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:00

In dit geval weet je het idd zeker. Bij dergelijke extreme gevallen zou ik ze ook met rust laten en het niet verder opzoeken (net als met de merrie met dat dodelijke ongeval) in het springparcours.

Maar dit soort gevallen even terzijde gezet, al die shetjes hier op bokt die bang zijn voor de zweep en men daarom vermoed dat ze zijn mishandeld (en dit vermoeden dan niet als vermoeden uitspreekt maar als vaststaand feit, alsof ze er idd bij geweest zijn en de hele geschiedenis van de pony kennen, wat dus negen van de tien keer NIET het geval blijkt te zijn), zijn niet bang voor de zweep omdat ze zijn mishandelt, maar omdat ze door angstgedrag in het verleden om die zweep heen hebben kunnen komen.
En dan mag je ipv shet een ander willekeurig ras invullen. Zoals al eerder is aangegeven is gespeeld angstgedrag en echte angst soms heel moeilijk van elkaar te onderscheiden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:39

Citaat:
maar omdat ze door angstgedrag in het verleden om die zweep heen hebben kunnen komen.

Het gemiddelde paard is echt niet in staat tot zulke vergaande manipulaties. Een paard denkt echt niet, kom, laat ik eens doen of ik bang ben voor de zweep, dan houdt mijn mens hem niet meer vast zodat ze hem ook niet meer kan gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:01

Een paard kan, als je het op de verkeerde manier aanpakt, gesensibiliseerd worden voor voorwerpen, ipv gedensibiliseerd. En dan maakt het niet uit wat je op dat moment in handen hebt, of dat die zweep is, of die spuitfles met antiklit of vliegenspray, of misschien dat dekje of dat zadel. Ze denken misschien niet op die manier zoals jij het omschrijft, maar als jij je paard op de verkeerde manier benadert, op de verkeerde momenten stopt met wat je aan het doen was, creer je het probleem zelf. Timing is echt zo ontzettend belangrijk. Pat Parelli zegt: het maakt niet uit wat je doet, maar het maakt wel uit wanneer je stopt met wat je doet. :j

Stel je voor: je paard (laten we zeggen, een merrie) is bang voor vliegenspray. Iedere keer als jij met die fles aankomt, wordt ze helemaal panisch, gaat hangen, rukt zich los. Dat is gaandeweg zo gegroeid. Want in het begin gaf ze er maar een heel klein beetje om. Maar wat deed jij, op het moment dat ze ging draaien, springen, duidelijke signalen gaf dat ze het niet prettig vond dat je haar insprayde, stopte jij, je beloonde haar, stelde haar gerust. Rustig maar paard, is niet eng.
Maar paard leert: spray, vind ik niet leuk, ik ga springen, baasje stopt. En ik krijg nog een beloning voor dat springen ook :P
Uiteindelijk gaat het van kwaad tot erger. In het begin begint je paard alleen maar te reageren als je die spuitfles echt hanteert, gaandeweg gaat ze al flippen als je met de spuitfles in de hand naar haar toe loopt, en uiteindelijk wordt het zo erg dat je de spuitfles alleen maar aan haar hoeft te laten zien van zeker 10m afstand, en ze staat aan de andere kant van het weiland.

Wat moet je doen om dergelijke dingen te voorkomen? Je moet desensibiliseren ipv sensibiliseren. Dat betekend dus: doorsprayen alsof er niets aan de hand is. Spuitfles vullen met water (want als je meerdere spuitflessen met antiklit nodig hebt voordat je paard gedesensibiliseerd is loop je er financieel op leeg). Neem je paard aan een halstertouw mee, neem de spuitfles in de andere hand en ga een stukje wandelen, zonder dat je de spuitfles gebruikt. Laat haar wennen aan de aanblik. Jij hebt hem vast, en paard vertrouwd jou, niets aan de hand.
Later ga je de spuitfles wel gebruiken. Je spuit niet direct op het paard, maar op gepaste afstand parallel van het paard. Zoek een beginpunt op, waar ze het niet erg vindt, ga spuiten, ook als ze gaat draaien en springen, blijf doorspuiten. Blijf spuiten tot ze ontspant, haar lippen likt, of iig 10 seconden op een plek blijft staan. Je stopt, beloont. En begint weer opnieuw. Uiteindelijk zul je het paard met water in kunnen spuiten zonder dat hij gaat flippen. En dan kun je overstappen op de antiklit, of het vliegenspray.

Ik ga niet voorkauwen wat je allemaal moet doen om je paard voor de zweep te desensibiliseren, met een beetje fantasie en het hierboven geschreven stukje kun je daar zelf wel een antwoord op verzinnen. Maar zoals een paar hier hebben geschreven: zweep wegzetten, uit het zicht halen omdat paardlief begint te huppelen, is NIET de goede manier.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:19

Je hoeft mij helemaal niets voor te kauwen, maar je voorbeeld gaat over het wegnemen van druk.

Je moet dan wel eerst druk toepassen, en een paard dat niet met de zweep aangeraakt wordt ervaart geen druk.
Er is bij mij nog nooit een paard gaan flippen van een halstertouw dat ik in mijn handen hield, en ook nog nooit van een zweep, dat is precies hetzelfde.

Dat jonge paarden soms heftige reacties kunnen geven op het gebruik van de zweep is een feit, maar als die reactie zo overtrokken is dat het paard daarna niet meer wil ontspannen, of de ruiter was zo onnozel dat hij niet aan zag komen dat zijn jonge paard een hevige schrikreactie op zweepgebruik zou geven, dan zat er in beginsel al wat fout: want dat zijn allemaal dingen die je als groene paardenruiter in moet kunnen schatten.

Je zou kunnen stellen dat mensen die niet inzien dat een niet volledig ontspannen paard groen paard kan flippen van een simpele aanraking met die zweep op de achterhand, fout bezig zijn. Omdat jonge paarden gewoon een instinct volgen als er iets op hun achterhand neerkomt zonder dat ze zien waar dat vandaan komt. En dat je dat als africhter moet voorkomen door het paard voor te bereiden: dan heb je volledig gelijk.

Dat is gewoon een paard angstig maken (ook wel verrijden genoemd), en dat kan je best sensibiliseren noemen, als je maar wel inderdaad erkent dat het geen bewuste gevolgtrekking van het paard is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:49

randalinpony schreef:
je voorbeeld gaat over het wegnemen van druk.

Je moet dan wel eerst druk toepassen, en een paard dat niet met de zweep aangeraakt wordt ervaart geen druk.

Niet mee eens. De druk kan al zijn dat je de zweep bij je hebt, zonder dat je het paard ermee aanraakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:02

Heb ik nooit. Dat ligt volgens mij dan toch aan het zweepgebruik dat best onbewust kan zijn, maar dat is dan weer een africhtingsfout: een handige en ervaren africhter weet dat alles dat beweegt of in de richting van het paard wijst, dat beest aanleiding kan geven om te bewegen of zelfs te schrikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:16

Maar daar zit hem nu net het probleem. Niet iedereen is een even ervaren africhter...:x
En als je het voorbereidende werk goed hebt gedaan hoeft onbewust aanraken met de zweep geen probleem te vormen.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:26

Cassidy schreef:
Maar daar zit hem nu net het probleem. Niet iedereen is een even ervaren africhter...:x
En als je het voorbereidende werk goed hebt gedaan hoeft onbewust aanraken met de zweep geen probleem te vormen.

was iedereen maar een ervaren africhter. Dan heb ik een stuk minder te doen met al dat gecorrigeer :x