Daphaan schreef:Die van jou weet niet hoe het is als mensen de zweep misbruiken, nogal logisch dat het dan niet zo'n probleem is om met zweep te rijden.
Ik heb dus wel een paard dat nare ervaringen ermee heeft gehad, en tot op zekere hoogte heb ik hem eraan laten wennen, maar verder verlang ik niet van hem om maar te doen alsof hij nooit door pijn heen is geslagen... Hij vindt een zweep in mijn handen inmiddels niet meer eng, maar in de handen van anderen wel. Ik geef hem geen ongelijk. Hoewel er tal van dingen zijn waar ik hem wel eindeloos aan blootstel. Simpelweg omdat die waterplas hem nooit heeft aangevallen, hij nooit is overreden door een trekker, en dat narcissen in de berm nog steeds niet direct dodelijk zijn. Zwepen doen dat wel (weet hij), en dus ga ik daarmee niet tot het uiterste. Dat is mijn respect voor het paard, en zo krijg ik ook weer respect van het dier terug.
Als je terugleest in dit topic, zul je ook zien en lezen dat heel veel paarden bang zijn voor een zweep zonder dat ze er nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden zijn bang voor objecten die bewegen en geluid maken. En wat is een zweep: een object dat beweegt en geluid maakt.
Dus ik vraag me af hoe jij tot die conclusie komt dat jou paard wel nare ervaringen met zwepen heeft gemaakt (of je moet er naast hebben gestaan dat het gebeurde) en je meteen kunt zeggen dat hij nooit een nare ervaring met een trekker, of een plas met water, of die narcissen in de berm heeft gehad?