Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:34

tamaartjeee schreef:
Ik denk dat bijna iedereen het hier niet mee eens is en hier op bokt als iemand het wel goed vind zal hij het waarschijnlijk niet zeggen omdat hij dan half bokt over zich heenkrijgt.

Ik vind het meer dan zielig als je je paard met een zweep op zijn hoofd slaat!
Slaan is een teken van onmacht en ik vind dat je ze best wel een tik mag geven als ze je bijten of trappen maar sommige mensen slaan ze om alles.
Dus voelen ze zich in mijn ogen snel onmachtig ze weten 'doodgewoon' niet wat ze moeten doen, en dan doen ze het voorkomen alof het hoort maar ze weten zelf ook wel dat ze fout zijn als ze hart voor dieren hebben.

o ja met rijden sla je ook niet in elkaar maar je corrigeert ze met een zweep en daar zit een verschil in.

Ik doe het wél.
steigeren is toch ook onmacht, ik kan moeilijk even paard naar beneden duwen. Ach paardje, heb je er even geen zin in geeft niet hoor. doodgewoon voorwaarst rijden is ook geen oplossing want eens in de zoveel tijd schiet paardje ervandoor uit joligheid en wil je hem stil zetten. Kan niet wat dan gaat die steigeren Huilen
Jullie laten het allemaal klinken alsof ik een baksteen op het hoofd van mijn paard gooi. Ze krijgt als ik snel genoeg ben gewoon een klapje. Ik heb geen zin in een overeindstaant paard. Bokken is 1 dingen maar steigeren iets heel anders.. Mijn paard heeft geen lichamelijk gebreken en weet dat dit het enige is waar ze mij nog echt mee kan pesten. Dus krijgt ze op haar kop ja. Ik kan gewoon met haar stilstaan en uit het niets komt ze omhoog. Of als ze er even geen zin meer in heeft. Dat moet ik gewoon niet hebben.

Lichamelijk ongemak is natuurlijk wat anders. Maar als een paard het gewoon doet om je te pesten of omdat die daar gewoon even zin in had heb ik er geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:35

Ik ben dus een paar keer op een steigerpoown gaan zitten die omhoog ging als hij in de staak ging. Ik stapte op, lokte steigeren uit door iets van zo'n dier te vragen en echt, het is een hels karwei om je timing voor elkaar te krijgen, bovendien raad ik het niet direct aan iedereen aan om met de teugels in één hand en een fles in de andere, dit te proberen.

Anouk het is niet de bedoeling om de dop eraf te draaien maar om de fles kapot te meppen Knipoog

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:37

Dat lukt niet met de plastic flessen die we in dit tijdperk hebben Knipoog Die zijn al niet stuk te meppen als je niet op je paard zit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:38

Met een fles van goedkope zonnebloemolie gaat het makkelijk, die heb ik er wel voor gebruikt. Moet er wel bijzeggen dat ik toen rond de 25 jaar was en mijn reacties en reflexen waren toen sneller dan nu, ik word al een oud wijf Haha!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:39

Nou..... geef mij maar een zweep Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:40

Ja, mij ook hoor Knipoog

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:41

Waarom zou je met een zweep op het hoofd willen slaan? Ten eerste heel onpraktisch omdat je vaak nog moet uitrekken ook en ten tweede en belangrijkste is dat je paard panisch wordt van de zweep en het probeert te ontwijken door bv. op dat moment hoofd naar andere kant toe te doen waardoor hij stapje maakt en jij eraf valt, en nog iets en dat is kopschuw Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:42

StillAngel schreef:
Waarom zou je met een zweep op het hoofd willen slaan? Ten eerste heel onpraktisch omdat je vaak nog moet uitrekken ook en ten tweede en belangrijkste is dat je paard panisch wordt van de zweep en het probeert te ontwijken door bv. op dat moment hoofd naar andere kant toe te doen waardoor hij stapje maakt en jij eraf valt, en nog iets en dat is kopschuw Knipoog

KiWiKo schreef:
zolang je maar goed timed, goed doseerd.......... en de klap verdient is......... wordt een paard daar never nooit niet kopschuw van..........

dus iedereen wiens paard kopschuw is geworden van een knal tegen de kop......... kijk even naar jezelf, waar JIJ wat verkeerd deed

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:44

je haald de woorden uit mijn mond! er zijn blijkbaar veel mensen die nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten of er eentje in handen hebben gehad! een hoef komt hard aan... vooral op je hoofd. en een mooie radslag achteruit is ook zo gemaakt. het is maar waar je voor kiest....
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 05-01-09 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:45

En dan stond ik gisteren in de veulen en jaarlingen stal te kijken.
Ik heb maar even mijn ogen dicht gedaan, heb me even omgedraait... en wij zitten te miepen over een mep tussen de oren....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:46

StillAngel schreef:

StillAngel, ben jij weleens met je rug tegen de omheining van de bak geschmeten dat het zwart werd voor je ogen?
Ik wel, en godzijdank heb ik nog nooit wat gebroken. Bij smeerkezen interesseert het me ff geen ene moer of ze de kans hebben op zweepangst/kopschuw. (Die kans is erg klein als je goed timet, en dat word je vanzelf.)

@Mando, idd, als je bekijkt wat paarden elkaar aandoen....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:50

Ik vind het écht niet kunnen, vind het gewoon zielig. Hij steigert etc. niet voor niets hoor.
Nee, ik vind het niet kunnen...
En dan vergelijken mensen met een mep met zweep tegen het hoofd, met een klap van moeder richting veulen, maar dat zit toch wel weer anders. Vind ik tenminste. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:53

Joscaa schreef:
Ik vind het écht niet kunnen, vind het gewoon zielig. Hij steigert etc. niet voor niets hoor.
En dan vergelijken mensen met een mep met zweep tegen het hoofd, met een klap van moeder richting veulen, maar dat zit toch wel weer anders. Vind ik tenminste. Knipoog

waarom is dat anders???????? de klap van moeders komt vele malen harder aan dan wij ooit kunnen slaan/schoppen/weer ik veel wat we kunnen bedenken Lachen

en daarnaast doet mamsie ook gewoon opvoeden..... je weet wel, dat wat wij mensen ook moeten doen Lachen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:54

Joscaa schreef:

Kun je dat uitleggen?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:55

Misschien zijn er ook paarden die gewoon echt baldadig zijn en net zo lang hun zin doordrijven totdat mensen er niet meer mee om kunnen gaan. sommige gevallen zijn niet op te lossen met lieve woordjes.
Ik had zelf een shetland hengst die regelmatig de touwtjes in handen wilde nemen. dan kreeg ie een paar klappen en dan was het weer een tijdje goed. ik heb hem zelfs een keer in zijn oor gebeten, omdat ie weer eens een hapje uit mijn bovenbeen nam.
Na zon corrigerende tik was hij weer een hele periode lief, en kon ik alles met hem.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Ik heb ook een paard geprobeerd te beleren. Eigenaar hield em beet aan de longeerlijn. Paard ging steeds omhoog en sloeg achterover. Die man deed niets anders als paarden beleren. Er is mij dus geleerd om een paard niet tussen de met een zweep te slaan. Maar als iemand daar anders over denkt is ieder z'n eigen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Joscaa schreef:

nee ze steigeren niet voor niets Bloos om onder het werk uit te komen ( als het niks medisch is) en wat doe jij we hebben hier in dit topic heel veel varianten !

voorwaarts
op de kont slaan
niks
nu komt een goede ! lief vragen of die op de grond wil gaan staan
en de beste gewoon een keer goed een ongelovelijke knal verkopen !

en waar kies jij voor ???
Laatst bijgewerkt door _danieke_ op 05-01-09 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:03

horsefriend7 schreef:
Ik heb ook een paard geprobeerd te beleren. Eigenaar hield em beet aan de longeerlijn. Paard ging steeds omhoog en sloeg achterover. Die man deed niets anders als paarden beleren. Er is mij dus geleerd om een paard niet tussen de met een zweep te slaan. Maar als iemand daar anders over denkt is ieder z'n eigen.

hihihi

- trekt peerd van stal *kom schat, gaan we je flikflak weer even oefenen*

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:05

KiWiKo schreef:
horsefriend7 schreef:

hihihi

- trekt peerd van stal *kom schat, gaan we je flikflak weer even oefenen*

haha ja idd zie het als zo voor me !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:15

Joscaa schreef:

Weet je wat het is meis...als dit probleem niet word opgelost, dan verdwijnt het paard richting slager!
Alle middelen zijn toegestaan bij een steigerend paard....mits je natuurlijk heel zeker weet dat het dier niets mankeerd!!!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:20

P.S ik heb ze trouwens ook wel gehad van die steigeraars, maar heb eigenlijk nooit op het hoofd geslagen, maar op het moment van steigeren, direkt van paard af en een paar rake tikken tegen de voorbenen.
Op deze manier is het tot nu toe gelukt om het weer goed te krijgen.
Moet eerlijk zeggen dat ik er in mijn hele loopbaan bij de paarden maar een paar heb gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:35

horsefriend7 schreef:

aan de longe en dan jij erop???

@Josca, het klopt dat een echte rotbok niet voor niks steigert. Die doet dat om onder het werk weg te komen en jou uit het zadel te werken en moet je dat dan maar toestaan???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-09 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:40

Elliebelle schreef:
JaMyGuCcI schreef:
het paard associeert de klap als het stoten van zijn hoofd maar als dit meerdere keren per het rijden gebeuird heeft het geen nut
ik heb weleens gehoord dat iemand een rauw ei op het hoofd van het paard heeft stuk geslagen hierdoor dacht ie dat ie zijn hoofd heeft gestoten en zich heeft verwond schijnt te helpen

Ik heb zelfs gehoord om met een fles water tussen zijn oren te slaan zodat het water erruit loopt, en het paard denkt dat hij zich gestoten heeft en er bloed over zijn hoofd loopt. Het moest wel geholpen hebben, maar nee dat is absoluut niet mijn manier.

Ik hoorde dat je een zak met lauw water moest vullen en die zak op het hoofd van het paard kapot moest doen..
zodat het paard idd zich denkt dat het zich zeer heeft gedaan en denkt dat er bloed over het hoofd loopt..

ik ken er vele die dit gedaan hebben!
en bij sommige heeft het gewerkt en sommige helemaal niet

Over met de zweep tussen de oren slaan..
Nee niet echt mijn doen .. mijn paard kan vervelend zijn maar zelfs dat verdient ie niet!
ik zie wel redenlijk wat mensen die het wel doen bijv op wedstrijd Boos!
niet echt zo '' leuk''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:43

Rominy, waarom een dreun met de zweep tussen de oren niet en een zak water wel? Kun je me het verschil uitleggen en aangeven welke middelen dan allemaal nog meer wel en niet geoorloofd zijn om mee te meppen? Knipoog
En wat denk je waarom een paard op wedstrijd soms een optater tussen de oren krijgt? Vast niet omdat ie zo lief is! Haha! maar grote kans omdat ie probeert te steigeren!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:58

horsefriend7 schreef:
Er was een meisje op een wedstrijd aan het inrijden, paard deed even niet wat zei vroeg. Sloeg ze em tussen de oren. Jury zag dat. Die heeft er wel wat van gezegd. Hou er totaal niet van.

Toen mijn paard aan het staken was, zou het me een rotzorg geweest zijn wat jury en publiek vonden. Als ik wist waardoor hij zou stoppen en terug voorwaarts zou gaan, had ik het allemaal gedaan. Helaas heb ik een paniekertje die niet vies is van omslaan, dus het laatste wat ik daarbij doe is hem tegen zijn kop aan tikken, maar als het een dominante was, zeker te weten dat hij er een te pakken had gehad. Ik heb regelmatig anderhalf uur gezeten op een paard die niet meer vooruit ging en als enige reactie omhoog ging, en soms ging dat verrekte hoog, en bij voorkeur met mij tegen of boven een muur/draad/prikkeldraad waarmee het terrein was afgezet. Maar menige persoon aan de kant heeft me toen aangeboden om hem van achter een gigantische klets met een longeerzweep of dressuurzweep te geven, dus ik denk zomaar dat de jury het ook prima gevonden zou hebben om het beest op zijn mieter te geven. Ik heb een aantal keren onder die 600 kilo paard gelegen en het is geen aanrader. De combi met tegen een muur of in de prikkeldraad smakken hoeft er al helemaal niet bij Bloos