Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Paardentango, denk jij dat je een paard zonder aanwezigheid van andere paarden kunt leren om een paard te zijn, zelfs een beter paard dan wanneer soortgenoten hem zouden grootbrengen?
Paardentango schreef:Nee, ik meldde een feit.
Paardentango schreef:Gunst, is het arrogant om te zeggen dat de omgang met mensen en paarden een bijdrage levert aan het algehele welzijn en de persoonlijkhgeidsontwikkeling van een paard?
Citaat:Vraagje: Waarom zou ik paarden niet op dezelfde wijze iets aanleren als dat ik kinderen iets aanleer ?
Normen en waarden, omgangsvormen en bij kinderen ook voorzichtigheid en hoffelijkheid die zich weer vertaalt in een stuk veiligheid. Voor beide.
Dat kinderen onderling groffer met elkaar spelen vind ik prima, maar niet bij mij ! Dat kan ik duidelijk maken, zonder bot geweld terug als antwoord.
Citaat:Maar... ik denk dat paarden zeker normen en waarden kennen, ze 'weten' wat normaal gedrag is en wat niet.
Paardentango schreef:Zwerte: Leg me als je wil eens uit het het kan dat paarden onderling met een staartbeweging de ander duidelijk maken dat hij even weg moet. Dat een paard reageert op een staart, oortjes of een hoofd wat omhoog gaat?
Zijn dat toevalligheden of duidt dat op communcatie?
Er is niets menselijks aan communicatie, er is iets menselijks in de uitleg ervan. Die gaat vaak nogal uh, vreemd?
Als je denkt dat je met terugschoppen en terug slaan het effect bereikt dat je paard leert dat hij niet mag schoppen of bijten, prima toch? Ik heb er alleen àndere ervaringen mee.
Je denkt zelf dat je dit zo leert, ik denk dat je leert dat het hoort bij 'normaal' gedrag. Je geeft immers niet aan wat je wel wil?
Wat ik bedoelde met het kind als voorbeeld is dat je oplettend bent, en jezelf bedenkt wat goed is, en wat correct is. Naar jezelf kunnen en durven kijken.
Kun je een paard echt niet uitleggen dat je bijten niet prettig vindt? Is er maar één manier om dat te doen?
Getuigt niet echt van creativiteit, eerder oogklepgedrag (die ik toevallig net aan het maken ben voor school, geinig hè). Met oogklepgedrag bedoel ik alleen zien wat je wil zien of denkt te zien. Niet open, kunnen, staan voor een andere zienswijze.
Alle omgang met paarden en mensen is conditionering, dat is gewoon een woord voor leren.
Klassiek of operant ?
Maar... ik denk dat paarden zeker normen en waarden kennen, ze 'weten' wat normaal gedrag is en wat niet.
Nu wij nog....
enne.. wat de koliek betreft, het is puur een feit, een ander mag bepaken of het 'er toe doet'
Bedoel er echt niks persoonlijks mee, maar het is me wel opgevallen na ruim 11 jaar samen.
randalinpony schreef:Ik geef aan dat ik van mening ben dat een mens daarin helemaal geen rol heeft. Dat je daarin zelfs uiterst terughoudend moet zijn.
Paarden weten wat normaal gedrag tov andere paarden is, omdat ze een leerproces hebben doorgemaakt. Wij kunnen dat al te makkelijk verstoren.
Mijn punt.

:
Beter is het om de reden van het melden van een feit er bij te zetten, dán kan het als discussie onderwerp opgepakt op een algemene onpersoonlijke manier. (Zodat niemand zich aangevallen hoeft te voelen) Lusitana schreef:om het langs elkaar heen praten even te verergeren:
Punt is ook, en dat ook al genoemd, dat je niet hoeft te blíjven schoppen, naar dat als je op het goede moment de juiste straf in de juiste mate geeft, het gedrag meestal, in elk geval voor langere tijd, weg blijft. Tenzij je te maken het met een situatie waarin een paard steeds op nieuw zijn rang boven jou probeert te bepalen.
Zwerte schreef:tja als je het zo stelt hebben paarden idd normen lusitana! Maar de waarden gaan mij te ver, zoals ik al zei het gedrag op zich ipv de gevolgen. Volgens mij worden de normen in een kudde vastgesteld aan de hand van actie-reactie en instincten. Niet zozeer door het inzicht in goed en slecht, die gedachte gaat mij te ver (totdat het tegendeel bewezen is uiteraard)
Waar een blind paard nog wel "instinctief" verdedigd kan worden, gaat dat bij een familie lid niet meer op. Maar goed, weet dus ook niet of je dat onder waarden kan scharen. In elk geval hebben paarden wel gevoelens (of in elk geval gedrag) die buiten zuiver instinct omgaan (zoals ook eerder genoemde "wraak", dat op zich nutteloos is) wat ook weer een teken van intellect is volgens mij.
Dat is dus precies waarom ik ook denk dat waardes te ver gaan voor een dier zoals een paard.