Cor Loeffen, Marion Schroder, Patrick van der Meer, Dion van Groessen, Willemien Blanken, Engie Kwakkel, Angelique Vroom.........laatste twee train ik nog steeds bij.
Maar vooral Cor Loeffen

En een heleboel onbekende

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:LDR is ook niets nieuws, het is het opgraven van.
Is ook niet grensverleggend.
Maar er zijn mensen, hier op het forum, die denken dat ze in de moderne Klassieke dressuur, die gereden wordt naar de FEI regels, dat zij het helemaal beheersen. En dat zij het "normale" rijden totaal beheersen.
Daarmee niet verder kwamen naar hun zeggen, en daarom LDR erbij genomen hebben.
Sorry mensen maar dat is eigenlijk de conclussie van wat U hier zegt.
Lees maar zeer nuchter alle berichten door.
Wil niet teveel zeggen, maar na meer als 40 jaar paardensport ben ik nog steeds niet uitgeleerd. En dat in één systeem.
Dan hebben we nog springen, en dat heb ik ook vrij intensief gedaan, via de klassieke methode.
Geef er les in, de ruiters ontwikkelen zich nog steeds. Scoren ondanks niet LDR enorm op wedstrijden. Maar rijden en rijden, en klungelen niet en zeuren zoals sommige hier, niet over een kijkerig paard, of wat dan ook.
Zonder zweet en tranen kun je niets berijken in de sport. Maar met paardrijden hebben we nog steeds een ander zoogdier onderons.
Mijn denken is altijd niet het paard moet zich aan mij aanpassen, maar ik als mens aan het paard.
Maar LDR is een systeem dat dat omdraaid, ik u allen wel hier teksten opschrijven die de LDR voorstanders in meetings verteld hebben, dat zou te lang duren.
Maar één ding komt steeds naar voren, het paard wordt onderdaniger, of tewel wat Sjef Jansen zegt: De totale beheersing van het paard.
En enkele berichten op dit fora werdt gezegd dat het paard meer te beheersen is.
Dat is wat ik mis, het met elkaar, het een combinatie laten zijn, ruiter en paard in elkaar versmelten laten.
Dit kan niet volgens Jansen want ik beheers, en beheersen is verschrikkelijk dan ben je diktator tegen over je paard.
In een partnerschap, waar de een de ander beheerst kan het ook niet goed gaan, er gaat er één lichaamelijk of geestelijk aan kapot.
Want je gaat iemands wil breken, zijn eigen ik. En dat is totale beheersing.
Brain washing.
Professor schreef:Mijn denken is altijd niet het paard moet zich aan mij aanpassen, maar ik als mens aan het paard.
Professor schreef:Maar één ding komt steeds naar voren, het paard wordt onderdaniger, of tewel wat Sjef Jansen zegt: De totale beheersing van het paard.
Professor schreef:Dit kan niet volgens Jansen want ik beheers, en beheersen is verschrikkelijk dan ben je diktator tegen over je paard.
Professor schreef:In een partnerschap, waar de een de ander beheerst kan het ook niet goed gaan, er gaat er één lichaamelijk of geestelijk aan kapot.
Mireille1970 schreef:Je mag het echter nooit vergelijken op deze manier. Als je vanaf veulen af aan leert dat het paard net zo goed en net zo sterk is en dat jij je altijd aan hem aanpast krijg je een secreet dat slaat bijt en schopt. Ieder veulen bijna begint namelijk zo, met een beet en slaat een keer als ie schrikt, en wij leren hem dat af. Foei zeggen helpt niet.
Het is geen roman, je moet ze wel beheersen in een zekere zin. Al is het alleen maar omdat een paard 500 kilo weegt en jij 60. Het zou te gevaarlijk zijn.
Professor schreef:Ik hoop dat u allen eens niet zo negatief, over mijn gedanken gang denkt.
Maar dit eens laat bezinken, eens nadenken wat ik er mee bedoel.
Diskussie is ook eens nadenken wat denkt die ander.
En niet wat valt ie mij nu weer aan???
Want er is nu alweer agressief persoonlijk gerageerd, en dat is mijn bedoeling helemaal niet. Lees maar wat ik nu werkelijk bedoel te zeggen.
horseyfries schreef:Professor schreef:Ik hoop dat u allen eens niet zo negatief, over mijn gedanken gang denkt.
Maar dit eens laat bezinken, eens nadenken wat ik er mee bedoel.
Diskussie is ook eens nadenken wat denkt die ander.
En niet wat valt ie mij nu weer aan???
Want er is nu alweer agressief persoonlijk gerageerd, en dat is mijn bedoeling helemaal niet. Lees maar wat ik nu werkelijk bedoel te zeggen.
Wat ik lees is: er is maar één manier waar mensen een leven lang op moeten studeren en zelfs dan ben je nog niet uitgeleerd, dus je mag geen enkele andere manier uitproberen want die éne manier is het helemaal. Het klinkt een beetje als een geloof prediken...
dollemina schreef:@professor, als ik het goed begrijp bent u nog van "de oude stempel".
Vroeger was immers alles toch beter.![]()
U boktnaam moet ons wellicht afschrikken omdat u de professor bent.
Maar helaas is het de moderne tijd en dat brengt nu eenmaal veranderingen met zich mee.
Vroeger was niet alles zo romantisch als het nu doet lijken.
De opnames van Anky zetten ook mij wel eens aan het denken en geloof me nou maar als ik zeg dat wij heus niet zo extreem onze paarden LDR rijden als zij dat doet.
Ieder zijn nivo toch.
Maar u doet zich voor alsof u de enige echte waarheid kent.
Nou. geloof me nu maar.
Dan had ik u allang ook in de top gezien.
Ik mag hopelijk toch wel aannemen dat u hier niet uit frustratie u woord zit te prediken.
Mireille1970 schreef:De truc is een paard nooit te laten merken hoe sterk ie is, en hoe zwak wij zijn. Als een slim en wat dominant aangelegd paard dat eenmaal doorheeft, heb je namelijk een groot probleem...Je mag het echter nooit vergelijken op deze manier. Als je vanaf veulen af aan leert dat het paard net zo goed en net zo sterk is en dat jij je altijd aan hem aanpast krijg je een secreet dat slaat bijt en schopt. Ieder veulen bijna begint namelijk zo, met een beet en slaat een keer als ie schrikt, en wij leren hem dat af. Foei zeggen helpt niet.
jasmijn78 schreef:Je kunt op vele manieren je leiderschap verkrijgen, versterken en onderbouwen. Dat heb jij vast zelf ook wel eens meegemaakt: Voor de ene baas (of leraar) werk je graag, maar voor de andere heb je het niet over. Beide staan boven je, maar ze pakken het anders aan. Ben je blijer met iemand die je strak onder de duim houdt of met iemand die je meer spelenderwijs op zijn/haar kant krijgt?DAN krijg je nooit een goede verstandhouding met je paard. Onlangs stond er nog een stuk van Emiel Voest en Tineke Bartels in de Hoefslag. Emiel Voest zei hierin dan een mens-paard relatie NOOIT gelijkwaardig kan zijn. OF het paard is leider OF de mens is leider. Op het moment dat de mens leider is, volgt het paard. Uiteraard moet dit op een basis van vertrouwen gaan, maar een paard is nu eenmaal een kuddedier en volgen en samenwerken is zijn natuur. Wie denkt een gelijkwaardige band met zijn paard denkt te kunnen hebben geeft onduidelijke signalen aan zijn paard af en dat maakt het paard onzeker. Hierarchie is bij een paard namelijk van levensbelang. Een paard dat de leider volgt zal zich veilig en zeker voelen en in de natuur zal het zijn kans tot overleven vergroten.
dollemina schreef:@professor, als ik het goed begrijp bent u nog van "de oude stempel".
Vroeger was immers alles toch beter.![]()
U boktnaam moet ons wellicht afschrikken omdat u de professor bent.
En u een dollemina???
Maar helaas is het de moderne tijd en dat brengt nu eenmaal veranderingen met zich mee.
[b]Wel in de taal maar niet met de paarden, die blijven god zij dank het zelfde.
Vroeger was niet alles zo romantisch als het nu doet lijken.
De opnames van Anky zetten ook mij wel eens aan het denken en geloof me nou maar als ik zeg dat wij heus niet zo extreem onze paarden LDR rijden als zij dat doet.
Ieder zijn nivo toch.
Maar u doet zich voor alsof u de enige echte waarheid kent.
Wel een van de weinigen die het verder wil geven, als u niets wist van vroeger dan moest u nu alles weer nieuw ontwikkelen, diegene die de geschiedenis niet kent moet steeds weer nieuw ontdekken. LDR is niets nieuws, het is zg her ontdekt.
Nou. geloof me nu maar.
Dan had ik u allang ook in de top gezien.
Ik mag hopelijk toch wel aannemen dat u hier niet uit frustratie u woord zit te prediken.
Heb geen frustraties, en het is mijn woord niet, ik geef het verder, dat wat ik door de oude meesters waarvan er werkelijk nog een paar aktief zijn, geleerd heb, en wat ik door eigen ervaring ervaren heb.
Wanneer wij met alle dingen zo dachten, als u nu denkt, dan gaan we inplaats voorwaarts in onze ontwikkeling achterwaarts, wat ik vaak geloof dat het gebeurd. Het gaat niet dat ik zelf in de top rij, maar mijn leerlingen, en die rijden in de top. Dus daar heb ik geen probleem mee.
Mireille1970 schreef:Het gaat er ook helemaal niet om of deze aanvulling nieuw of uniek is, het gaat er om dat de toepassing van LDR in je training je niet automatisch een dierenbeul maakt, en dat een klassieke ruiter die de LDR niet toepast niet per definitie een fantastische ruiter is die wél en als enige van zijn paard houdt en hem geen pijn doet...............
Professor schreef:Mireille1970 schreef:Het gaat er ook helemaal niet om of deze aanvulling nieuw of uniek is, het gaat er om dat de toepassing van LDR in je training je niet automatisch een dierenbeul maakt, en dat een klassieke ruiter die de LDR niet toepast niet per definitie een fantastische ruiter is die wél en als enige van zijn paard houdt en hem geen pijn doet...............
Een ruiter die weet hoe een paard in elkaar steekt, weet wat hij doet, en doet het goede.
Lees eens goed wat ik schrijf en bedoel en waar ik op aangevallen wordt.
Steeds weer dingen uit z´n verband halen, dingen veranderen.
Het gaat er wel om, omdat ik uit de oude doos ben, en LDR nieuw genoemd wordt, allemaal halve waarheden, die ik onderbouwd uitleggen kan.
Iedereen schreeuwt hier, maar niemand weet waar het vandaan komt.
En als ze het niet meer weten, de Professor onder de gordel trappen.
Is dat ruiterlijk benemen??????????
Een voorbeeld zijn tegen over de jeugd?????????
Sorry.
fresco schreef:Jammer dat mensen hier de professor aanvallen.
Alleen omdat hij niet met alle winden meewaait en werkelijk zegt waarop het slaat, gaan mensen er tegenin.
Ik ben het echt eens met professor, je zal als mens nooit uitgeleerd zijn in 1 systeem, maar om over te stappen moet dat ieder zijn keus zijn.
Wat mijn mening is, is dat ik het omstreden systeem niet nodig heb.
Wij zijn stuk voor stuk allemaal ruiters die deze extreme vormen van training niet nodig hebben, gewoon weg omdat we ALLEMAAL daar te weinig gevoel voor hebben.
En ik ben geen B ruitertje...
QQQQ schreef:jasmijn78 schreef:
DAN krijg je nooit een goede verstandhouding met je paard. Onlangs stond er nog een stuk van Emiel Voest en Tineke Bartels in de Hoefslag. Emiel Voest zei hierin dan een mens-paard relatie NOOIT gelijkwaardig kan zijn. OF het paard is leider OF de mens is leider. Op het moment dat de mens leider is, volgt het paard. Uiteraard moet dit op een basis van vertrouwen gaan, maar een paard is nu eenmaal een kuddedier en volgen en samenwerken is zijn natuur. Wie denkt een gelijkwaardige band met zijn paard denkt te kunnen hebben geeft onduidelijke signalen aan zijn paard af en dat maakt het paard onzeker. Hierarchie is bij een paard namelijk van levensbelang. Een paard dat de leider volgt zal zich veilig en zeker voelen en in de natuur zal het zijn kans tot overleven vergroten.
Je kunt op vele manieren je leiderschap verkrijgen, versterken en onderbouwen. Dat heb jij vast zelf ook wel eens meegemaakt: Voor de ene baas (of leraar) werk je graag, maar voor de andere heb je het niet over. Beide staan boven je, maar ze pakken het anders aan. Ben je blijer met iemand die je strak onder de duim houdt of met iemand die je meer spelenderwijs op zijn/haar kant krijgt?
Het paard moet doen wat wij willen, maar het paard moet wel enige bewegingsvrijheid houden - ten minste psychisch. "Je doet DIT en je doet het NU en wel ZO!" werkt heel anders dan "Zou je dit even willen doen, ja, liefst nu en als het even kan zo". Als je de juiste dominantieverhouding met je paard hebt, dan werkt dat laatste ook en het paard zal zich "happier" voelen (ook dat zal Emiel beamen).
.
Mireille1970 schreef:fresco schreef:Jammer dat mensen hier de professor aanvallen.
Alleen omdat hij niet met alle winden meewaait en werkelijk zegt waarop het slaat, gaan mensen er tegenin.
Ik ben het echt eens met professor, je zal als mens nooit uitgeleerd zijn in 1 systeem, maar om over te stappen moet dat ieder zijn keus zijn.
Wat mijn mening is, is dat ik het omstreden systeem niet nodig heb.
Wij zijn stuk voor stuk allemaal ruiters die deze extreme vormen van training niet nodig hebben, gewoon weg omdat we ALLEMAAL daar te weinig gevoel voor hebben.
En ik ben geen B ruitertje...
En dat ben ik ook absoluut met jullie eens, daar val ik hem ook niet op aan. Het feiten maken van meningen stuit mij tegen de borst en het veroordelen bij voorbaat van mensen die wel voor LDR erbij kiezen.
Professor schreef:dollemina schreef:
Wel in de taal maar niet met de paarden, die blijven god zij dank het zelfde.
jasmijn78 schreef:QQQQ schreef:jasmijn78 schreef:
DAN krijg je nooit een goede verstandhouding met je paard. Onlangs stond er nog een stuk van Emiel Voest en Tineke Bartels in de Hoefslag. Emiel Voest zei hierin dan een mens-paard relatie NOOIT gelijkwaardig kan zijn. OF het paard is leider OF de mens is leider. Op het moment dat de mens leider is, volgt het paard. Uiteraard moet dit op een basis van vertrouwen gaan, maar een paard is nu eenmaal een kuddedier en volgen en samenwerken is zijn natuur. Wie denkt een gelijkwaardige band met zijn paard denkt te kunnen hebben geeft onduidelijke signalen aan zijn paard af en dat maakt het paard onzeker. Hierarchie is bij een paard namelijk van levensbelang. Een paard dat de leider volgt zal zich veilig en zeker voelen en in de natuur zal het zijn kans tot overleven vergroten.
Je kunt op vele manieren je leiderschap verkrijgen, versterken en onderbouwen. Dat heb jij vast zelf ook wel eens meegemaakt: Voor de ene baas (of leraar) werk je graag, maar voor de andere heb je het niet over. Beide staan boven je, maar ze pakken het anders aan. Ben je blijer met iemand die je strak onder de duim houdt of met iemand die je meer spelenderwijs op zijn/haar kant krijgt?
Het paard moet doen wat wij willen, maar het paard moet wel enige bewegingsvrijheid houden - ten minste psychisch. "Je doet DIT en je doet het NU en wel ZO!" werkt heel anders dan "Zou je dit even willen doen, ja, liefst nu en als het even kan zo". Als je de juiste dominantieverhouding met je paard hebt, dan werkt dat laatste ook en het paard zal zich "happier" voelen (ook dat zal Emiel beamen).
.
Zoals ik dus al zei: op basis van vertrouwen. En daarnaast zijn paarden ook individuen en bij de een zul je moeten zeggen 'je doet dit NU' en bij de ander zeg je 'wil je het nu doen?. De ene zul je strakker onder de duim moeten houden, en de ander gedijt beter bij een iets subtielere aanpak. Je hebt nu eenmaal brutale, bange, hete en flegmatieke paarden. En een goede ruiter past zijn aanpak aan aan het paard. Het belangerijkste is dat die aanpak voor het paard DUIDELIJK is.
Emiel Voest zei overigens ook dat paarden beter af zijn bij ruiters met de hup 'hup, geen getrut, zadel erop en rijden' als bij ruiters met een knuffelaanpak.
Mireille1970 schreef:Ik heb geen problemen met LDR. Het lijkt mij op bepaalde punten zeer nuttig. Ik heb enorm genoten van het paard van Imke Schellekens-Bartels op het WK in Aken, dat zag er blij en vrolijk en los uit. LDR kan heel goed zijn dus. Edward Gal word ik dan weer niet vrolijk van, ik vind zijn rijstijl niet sympathiek. Ben nog altijd wel benieuwd naar een foto van goed uitgevoerde LDR.Het gaat er ook helemaal niet om of deze aanvulling nieuw of uniek is, het gaat er om dat de toepassing van LDR in je training je niet automatisch een dierenbeul maakt, en dat een klassieke ruiter die de LDR niet toepast niet per definitie een fantastische ruiter is die wél en als enige van zijn paard houdt en hem geen pijn doet...............