Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:28

Op het moment heb ik de commentaren van Simpelman en de filmpjes van Horseware als voorbeeld in mijn hoofd als ik te paard zit. Mijn makke is dat ik te snel wil.... moet mezelf regelmatig terugfluiten. Merk dat ik verstrak en teveel wil sturen... Helemaal als ponylief aanvoelt als een bommetje: enorm kijkerig en redelijk explosief de laatste dagen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:31

Stop met willen.
Begin met luisteren. (naar je paard)
Geloof dan jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:38

Hoe de onstuimigheid van de pony dan te 'controleren' Simpelman?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:02

Aan het werk zetten.
Als je paard werk aanbied moet je dat aannemen.
De meeste vooruit gang krijg je als je de stemming van de dag gebruikt in het werk.
Als je paard fris en fruitig met veel energie is, dan plaag je hem als je een beetje aan een lange teugel gaat rondstappen. Die energie kun je dan gebruiken voor galopwerk bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:15

Dank Sizzle! :) Meestal zie ik z'n bui al wel bij het opzadelen en laat ik de meeste energie er uit bokken aan de longeerlijn alvorens erop te stappen maar er zijn van die dagen dat hij de gekkigheid blijft vasthouden ook onder het zadel. Ik zie wel: nog een hoop te leren voor mezelf. Meer luisteren naar mijn pony('s). Grappig toch, die spiegel die je voorgehouden wordt.... Merk meer en meer dat het mij te doen WAS om MIJN eigen gevoel.... IK wilde lekker rijden.... Goed dit topic! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:31

Denk altijd aan het onderwijzen van een kleutertje om zijn naam te leren schrijven.
Paarden zijn kleutertjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:34

Van kleuters heb ik dan weer geen verstand :+

Ik beredeneer tot nu toe juist andersom: als mijn paard weet wat 'zachtjes' betekend dan moet een peuter dat ook kunnen :P :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:43

4 Kinderen, 9 kleinkinderen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:47

Simpelman schreef:
Denk altijd aan het onderwijzen van een kleutertje om zijn naam te leren schrijven.

En daar kom ik dan wederom aan mijn tekortkomingen: geduld, geduld en nog eens geduld..... Het ongeduld zit zo in mijn systeem..... nu afleren om teveel en te snel te WILLEN. Meer luisteren, niet boos worden, maar consequent en duidelijk zijn zonder geduld te verliezen. Die pony's van mij zijn goede psychologen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:49

Simpelman, Gezellig :)
Komen ze ook allemaal paardrijden bij opa?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:52

Picasso schreef:
Simpelman schreef:

En daar kom ik dan wederom aan mijn tekortkomingen: geduld, geduld en nog eens geduld..... Het ongeduld zit zo in mijn systeem..... nu afleren om teveel en te snel te WILLEN. Meer luisteren, niet boos worden, maar consequent en duidelijk zijn zonder geduld te verliezen. Die pony's van mij zijn goede psychologen....

Je bent niet de enige, ik merk wel, nu ik dit topic volg, dat ik minder snel gefrustreerd raak met paardje :j Omdat ik haar nu beter begrijp en het rijden beter snap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:55

Precies! Hetzelfde hier Kesje! Het bewust worden en toegeven van eigen fouten en aangeleerd gedrag (door omgeving), is volgens mij stap 1. Van hieruit verder....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:02

Sizzle schreef:
Aan het werk zetten.
Als je paard werk aanbied moet je dat aannemen.
De meeste vooruit gang krijg je als je de stemming van de dag gebruikt in het werk.
Als je paard fris en fruitig met veel energie is, dan plaag je hem als je een beetje aan een lange teugel gaat rondstappen. Die energie kun je dan gebruiken voor galopwerk bijvoorbeeld.

Ermee naar buiten doet ook veel ontladen, geeft ze afleiding mentaal en galop is ook niet altijd mogelijk buitenuit en vaak ook niet eens meer nodig.
Is hij echt fel, maak ik hem met de galop in de bak nog gekker *\o/*

Op de lange rechte stukken buitenuit kan ikzelf veel beter voelen wat er onder me gebeurd, en probeer kwa zit dan ook wel es wat uit, wat prutsen zeg maar, sowieso minder technisch rijden maar meer voelende.
Wij hebben hier meteen van erf af, lang recht stuk asfalt fietspad, dat daar heel geschikt voor is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:04

Picasso schreef:
speelt wellicht ook nog mee dat je omgeving vaak al helemaal geen geduld heeft en niet snapt wat je wekenlang aan het doen bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:07

Peetstap schreef:
Picasso schreef:
speelt wellicht ook nog mee dat je omgeving vaak al helemaal geen geduld heeft en niet snapt wat je wekenlang aan het doen bent...

Ook de spijker op de kop inderdaad!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:57

Tijdje niet hier geweest, fijn on te lezen dat iedreen er mee bezig is en een beetje bij dezelfde uitdagingen uit komt.

Ik heb zelf vandaag een soort doorbraak gehad, hij blijft nu laag tijdens de overgangen en wil nu in galop ook direct naar beneden. Ik merk wel een groot verschil tussen links en rechts waarbij hij recht meer moeite heeft. Hij heeft de neiging om nog wat achter de loodlijn te lopen maar duwt steeds vaker de neus voor eruit.

Wel een raar gevoel als hij dan los is in draf, dan swingt hij zo heel apart gevoel.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:14

Hier weer even een update. Sinds maandag mag ik dus weer bezig met het opbouwen naar normaal niveau (in 2 maanden). Ik mag een half uur rijden met stap en draf. Nu ben ik lekker bezig, haha, vind ik zelf, maar er valt me iets op. Het stretchen in draf gaat veel makkelijker dan in stap. Ik ben daar wel wat verbaasd over. Ook heb ik Will Faerber al vaak horen zeggen dat het eerst in stap goed moet gaan. In stap komt ze tot boeghoogte en soms iets lager, maar in draf met het neusje zowat aan de grond. Ook het rijden van een wending gaat in draf beter, zowel links- als rechtsom. In stap valt ze snel op haar rechterschouder. Ik probeer haar goed recht te houden, en merk ook dat als ze recht is, ze haar hoofd laat zakken. Ik leer zoveel...
Heeft iemand een verklaring voor het beter stretchen in draf dan in stap? Kan het bv. ook te maken hebben met mijn twijfel of haar stap wel actief genoeg is?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:15

Oh ja, vergeten, die beenhulp van Will voor het optillen van de rug werkt super !!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:59

Hier hetzelfde! In draf netjes laag en stap is erg moeilijk.

Helaas was het zadel niet passend, dus die gaat terug en de zoektocht gaat verder :(
Na het zadelpassen nog even gelongeerd en wowie wat deed ze dat goed! Hele stukken mooi neusje soms bijna op de grond. Zo heeft ze het nog nooit gedaan, dus weer meer bevestiging dat het kwartje is gevallen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:15

Hier vooral verbetering in de galop. Geldt daar eigenlijk hetzelfde als in de draf: dat wanneer je paard daar kan stofzuigen daarin ook naar voren schakelen?

Aan de longe veel balans in galop! Buikspiertje zie je de hele tijd aangespannen :D

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:11

Bij ons gaat het ook weer heel goed, hij is af en toe niet vooruit te branden en lekker laag. Het helpt om af en toe een galopje te maken, dat vindt hij makkelijker en dan is hij weer wat actiever in draf. Ik heb dus een ander zadel, hij krijgt weer hetzelfde voer als voorheen en met werken zet ik de buurman binnen.

Maar wat ik in de dagelijkse dingetjes een beetje was vergeten : hij wordt een ander paard als je... alles... heel... langzaam... doet. Dat werkt wonderbaarlijk.

Is voor mij ook een opgave want ik lijk qua temperament nogal op hem, maar eigenlijk voel ik me bij het hele rustige ook veel fijner

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door RoyalMemory op 04-11-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:20

Dat met het temperament merk ik ook heel erg RoyalMemory! Ze is zooo veel relaxter dan voorheen. Heel fijn.

Hier even niet heel veel tijd gehad nog om te oefenen i.v.m. school. Gister wel even meegepakt; ging erg fijn. Toen vooral stukjes wat hoger en stretchen afgewisseld. Ik merk dat ze afwisseling tussen die twee wel fijn vind, blijft ze oplettender, actiever. Morgen hoop ik weer even te kunnen rijden.

Fijn al die positieve verhalen overigens. :j

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:38

Wat een heerlijke posts weer. Ik merk dat sinds ik hier ben, ik uitkijk naar elke keer dat we samen wat gaan doen (ik heb een verzorgster 3 dagen in de week omdat ik het echt niet red. Ze zijn geweldig samen, maar na een lesje aan haar afgelopen zondag merk ik dat het erg moeilijk uitleggen is wat je wil aan een 14 jarige. De doet zo haar best). Dus morgen mag ik weer.

Over dat rustiger worden van je paard, dat merk ik ook. Alleen krijg ik dan dus de valkuil dat hij superrustig wordt, maar niet meer actief. Oh ja en met actief bedoel ik bij mijn vorige post in principe vooral de achterhand er meer bij, niet per sé sneller of ruimer. Dat komt vanzelf. En ja als hij dan wat sneller gaat lopen is dat prima. Het is gewoon een fine line en een puzzel. Maar wel een leuke!

Het heet worden is ook herkenbaar hoor! Wat ik merk is dat veel paarden galop lastig vinden en dan toch drukker worden (is dat dan toch soort van stress?). Als je dan na de galop even helemaal terug gaat naar de stap en de kans geeft om weer helemaal te ontspannen, dan kan je daarna vaak weg in draf, maar dan wel leuk in plaats van druk.

Simpelman, dat zijn best wat (klein-)kinderen! Ik heb nu 1 driejarige, maar de vergelijking met peuters/kleuters en paarden is er echt wel. Ik betrap mezelf er soms op dat ik tegen mijn zoontje ook gerust "voetje" zeg...en dat hij keurig zijn voetje optilt om schoentjes uit te trekken...haha.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:12

Woohoo hier vandaag weer een doorbraak: Manolito heeft zijn eerste passen in een echt diepe stretch gedraafd *\o/* Sowieso werd zijn draf de laatste dagen ineens een stuk beter (rustiger en ruimer) maar echt diep wilde hij alleen nog in stap stretchen. Vandaag dus de eerste passen zoals ik het graag wil hebben en wauw wat voelde dat gaaf zeg! Ik had nooit verwacht dat mijn ouwetje ooit zo zou gaan lopen! Wat een rust begint er ook in hem te komen. Eerder was iedere hulp die ik gaf paniek en aandraven was eerst een paar rondjes rennen met hoofd hoog in de lucht. Nu draaft hij meteen rustig weg en kan ik ook eindelijk beenhulpen geven zonder een overdreven (vlucht)reactie te krijgen.
Nu moet ie duidelijk nog balans gaan vinden en sterker worden, want zijn draf werd een stuk rustiger en veel ruimer waardoor hij constant in de ijzers ging klapperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:14

Gaaf Horseware! :):)