Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveUggs schreef:Er kwam voorbij over een pasje achterwaarts om controle etc te krijgen. Maar mij is altijd geleerd dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, wil je hem correct achterwaarts kunnen laten lopen. Nu is hij wel voorwaarts, maar TE voorwaarts, dus hoe kan ik hem dan correct achterwaarts laten lopen, als hij niet correct voorwaarts is?
ElineCath schreef:SheeNegro, vind het een erg fijn beeld geven! Alleen lijkt hij op de tweede foto iets met zijn hoofd te kantelen, gebeurd dit vaker?
Ik hoop vanavond ook een filmpje te plaatsen!
ElineCath schreef:Dan zal het inderdaad een moment opname zijn, gebeurd natuurlijk wel vaker met foto's! In ieder geval fijn dat hij het niet vaker doet![]()
Is hij trouwens nou zo groot of jij zo klein?
lauraatjxx schreef:Joolien schreef:Ja en dan ben ik misschien saai in mn lesgeven maar mijn lesklanten halen daardoor wel resultaat, en daar doe je het voor.
Je bent niet saai hoor Jolien! Ik ben erg blij dat ik les van jou mag hebben![]()
zo, nu ga ik weer verder met lezen. Erg interessant allemaal!
SheeNegro schreef:TurboTinker: op de gsm is het filmpje zeker moeilijk kijken dus aan expliciete tips heb je niks van mijn kant. Wat ik wel kan zeggen van wedstrijdruiter tot wedstrijdruiter is dat het trainen thuis gebeurt en dat je fouten niet op wedstrijdterrein miet willen verbeteren. Mij is altijd geleerd, een wedstrijdrijden in het begin is leergeld. Je moet gewoon km's maken. En wat ik altijd doe is 'sit back and relax' want normaal zou je op training net dat beetje verder moeten staan dat alle oefeningen op wedstrijd met 2 vingers in de neus gereden kunnen worden.
Ik zeg niet dat je thuis moet blijven trainen, ik zeg dat je km 's moet maken en gewoon moet rijden, zeker tijdens je proef. Niet de hele tijd denken 'oh nu moet ik dit zeker zo doen want..' Nee dat moet al tijdens het inrijden goed zijn, dan kun je je proef rijden en ervan genieten.
ElineCath schreef:Hier is mijn filmpje van vandaag!
Waar ik me enorm aan stoor als ik dit terug kijk is mijn veel te lange teugels, mijn te ver naar voren liggende benen en het overbodig veel been geven.
Ik lijk erg streng in mijn rechterhand maar dit is dus omdat de teugels te lang zijn, als ik deze korter neem kan ik veel kleinere hulpen geven.
Hij is erg sterk op links, daarom moet ik mijzelf er steeds aan herinneren om rechts meer te vragen ipv links.
Galop is voor hem lastig, hierbij valt hij ook snel op de voorhand. We zijn door middel van veel balkjes en kleine sprongetjes al bezig deze sterker te maken!
https://www.youtube.com/watch?v=6kuherV ... e=youtu.be
SheeNegro schreef:TT: uit ervaring weet ik dat sommige dingen niet zo heel zichtbaar zijn als dat ze gevoelsmatig wel gevoeld worden. Als ik foto 1 beter onder de loep neem dan zie je dat zijn nek nog redelijk recht is en te hoog opgericht, als je foto 1 en 2 vergelijkt zie je dat op foto 2 de buikspieren meer gebruikt worden dan op foto 1, hij drukt zijn rug niet weg, maar laat ook niet los. Mijn paard kennende en aan meerdere foto's afgaande is het deeltje schoft loslaten zijn moeilijkste punt. Dit is gevoelsmatig beter voelbaar, hoe? Hij zit niet lekker, de rug veert niet, stelling en lengtebuiging gaan ook niet vanzelfsprekend. En laat het nu net zijn dat mijn paard daar in de hals artrose heeft, was ik net even vergeten, haha
Waarom ik denk dat hij op de foto 2 van de achterhand af loopt. Op dat moment liep hij op een vlot tempo, licht in de hand met verende rug, maar hij was ook moe, het was opletten dat het niet rennerig werd en te overhaast. Ik zie dit terug aan de foto door dat ik het gevoel krijg dat hij gaat duiken. Als je met foto 3 vergelijkt, waar hij opgerichter loopt, maar ook een enorm raar drafmoment toont, zie je dat op foto 3 de achterhand meer kan zakken.
Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden? Ik rij veel op gevoel, maar ik kan het nooit echt verwoorden.. Ik ben laatst van zadel veranderd, mijn lesgeefster vroeg zich af waarom en ik zei 'er zit een knik in de verbinding en volgens mij is het mijn zadel' maar knap paard zoals die is deed hij zo hard zijn best dat het niet zichtbaar was, maar gelukkig voor mij wel voelbaar.