[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:19

Bedankt! Zeker iets om eens aan te denken en goed op te letten. Het kan idd best zijn dat ik op zo'n moment te lang vasthoud en niet optijd los laat. We zitten nog in een fase waarin we elkaar nog leren kennen. Zo kom ik er elke week weer achter dat als ik dit of dat doe, hij het zo en zo beter doet. Dus ik ga zeker even op letten wat ik nou precies doe. :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:00

LoveUggs schreef:
Er kwam voorbij over een pasje achterwaarts om controle etc te krijgen. Maar mij is altijd geleerd dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, wil je hem correct achterwaarts kunnen laten lopen. Nu is hij wel voorwaarts, maar TE voorwaarts, dus hoe kan ik hem dan correct achterwaarts laten lopen, als hij niet correct voorwaarts is?

Ik wil je niet in verwarring brengen. Ik maak zelf een onderscheid tussen gehoorzaamheidsoefeningen en dressuur (fysiek-gerichte) oefeningen. Een buitenrij-paard moet wel achterwaarts kunnen, maar hoeft niet correct dressuurmatig naar achteren.

Ik ga uit van ontspanning -> communicatie -> dressuur (fysiek gericht). Ik schrijf er even bij fysiek gericht, omdat sommige mensen alle africhting dressuur vinden.
Het paard moet naar mijn idee eerst de hulpen echt goed, onafhankelijk van elkaar snappen, voordat je die hulpen kan gaan gebruiken om je paard z'n fysiek te verbeteren.

In elke oefening heb je de volgorde: de oefening aanleren -> comfortabel de oefening kunnen doen -> de oefening doen op een manier die fysiek iets bijdraagt.
Achterwaarts is daar een mooi voorbeeld van. Als je gelijk begint met "correct" achterwaarts te willen gaan, dan bouwt het paard meestal ontzettend veel spanning op. Ik leer eerst achterwaarts aan, daarna zorg ik dat ze op elk moment comfortabel achterwaarts kunnen, pas daarna ga ik kijken of welke manier ik het achterwaarts kan inpassen om het paard fysiek te verbeteren (en dus een dressuurmatig "correcte" achterwaarts te vragen).

Jij zit met dit paard nog in het eerste stadium: gehoorzaamheid. Als het paard niet eerst leert wat een teugelhulp betekent (hij denkt wrs. dat het voorwaarts betekent, zoals het een goeie draver betaamt :D ), dan zal je nooit echt lekker dressuurmatig kunnen rijden. Naar mijn idee heb je dus niet eerst voorwaarts nodig, dan ben je namelijk al bezig met je richten op het fysieke. Je hebt eerst nodig dat je paard de (teugel)hulpen begrijpt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:06

Bedankt, duidelijk verwoord!
Ik denk alleen, (als hij ook daadwerkelijk ZZ-licht loopt) dat ik de verkeerde hulpen geef, waardoor er verwarring ontstaat. Want zoals mij verteld is, is het een paard dat wel degelijk weet hoe of wat. Ik kan op dit moment even niet goed verwoorden wat ik precies wil zeggen :+ ik probeer daar later even op terug te komen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:26

Ja, dat is waar. Misschien is gehoorzaamheid aan jouw hulpen dan beter verwoord :D En dan kom je op iets moeilijks (via internet), gehoorzaamheid aan de hulpen is van heel veel verschillende dingen afhankelijk, waaronder inderdaad jouw zit en hulpengeving, jouw timing, dat maakt het moeilijk.

Sowieso is dat moeilijk, want je weet nooit helemaal wat voor hulpen die ander geeft en hoe het paard iets aangeleerd heeft. Je kan al discussiëren over wat "licht aan de hulpen" betekent, mensen zeggen heel vaak dat hun paard "op twee pinken te rijden is" en dan kan ik vanaf de kant al zien dat dat twee hele sterke pinkjes zijn :D :D
Wat ik ermee wil zeggen, is dat je ook een grote kans hebt, dat een andere ruiter dat getrek aan de hand gewoon accepteert of gewoon een veel stevigere ophouding geeft om hem terug te krijgen en dat geen probleem vind.
Kan je niet eens gaan kijken als die andere ruiter hem rijdt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:49

Ja, 1 Februari rijden we hem allebij op de onderlinge wedstrijd waar we beiden aan mee doen. Verder doet ze hem op dagen dat ik gewoon niet kan ivm school etc. Dus denk ook niet dat het me gaat lukken eerder te gaan kijken. Ik heb wel foto's gezien, maar die ga ik hier niet plaatsen. Kan natuurlijk best dat we totaal andere hulpen geven, en hij daarom 'vlucht' bij mij omdat hij dat van haar gewent is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:53

Ik heb hier nog beeldmateriaal van paardlief en mij, lange teugel werk. Ik mag er nog niet op en we mogen ook absoluut niet draven (eigenlijk mogen we ook niet in de bak). Ik ben benieuwd wat jullie zien, wat er te verbeteren valt, hoe ik dit kan verbeteren.

Ik raad je aan om het geluid uit te zetten.

Wat ik zelf zie is een paard dat niet helemaal lekker ontspant (komt het door de wind? Doordat ze het lang niet meer gedaan heeft? Energie teveel? Ben ik te onduidelijk? Zit er iets niet lekker?). Achter komt er maar een beetje achteraan geslingerd. Nageven doet ze wel, maar vaak kruipt ze dan achter de teugel (tips wat ik hier tegen kan doen? Ander bit? Andere neusriem? Iets mis met gewrichten ofzo?).
Al vind ik ook wel dat er soms wel nette stukken tussen zitten, op het moment dat ik aan het pielen ben met m'n touwen (vanaf 1:30 ongeveer), loopt ze wel lekker laag met d'r koppie, dit vind ik zelf een fijn beeld :)
Iemand die een idee heeft wat idealer is qua touwen? Naar mijn idee zijn ze wat te zwaar en duikt ze daardoor snel achter die loodlijn.

Hoe vinden jullie dat ze loopt? Ze loopt gewoon regelmatig toch? :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:20

Ah, wat ik er nog bij moest zetten, dit was de 2e keer in ruim een halfjaar dat we weer lange lijnen deden. En vanaf februari krijg ik ook les hierin :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:02

Mijn telefoon wil niet echt meewerken in filmpje kijken.

Ik heb ook een stukje film van het proefoefenen vandaag. Eens kijken of ik daar wat screentjes uit kan pakken

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:24

SheeNegro, vind het een erg fijn beeld geven! Alleen lijkt hij op de tweede foto iets met zijn hoofd te kantelen, gebeurd dit vaker?

Ik hoop vanavond ook een filmpje te plaatsen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:34

ElineCath schreef:
SheeNegro, vind het een erg fijn beeld geven! Alleen lijkt hij op de tweede foto iets met zijn hoofd te kantelen, gebeurd dit vaker?

Ik hoop vanavond ook een filmpje te plaatsen!

Ik heb even de hele fotoreeks bekeken, op de andere foto's kantelt hij niet. Hij doet het wel eens als ik teveel binnenteugel vast heb :+ ik ga dus niet ontkennen dat hij hier kantelt, maar ik denk eerder toevallig fotomoment ;)

Wat leuk om te lezen dat je het fijn vindt :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:43

Dan zal het inderdaad een moment opname zijn, gebeurd natuurlijk wel vaker met foto's! In ieder geval fijn dat hij het niet vaker doet :)

Is hij trouwens nou zo groot of jij zo klein? :Y)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:45

Bij mij speelt hij enorm vertraagd af. Ik irriteer me aan het terug kijken. En eigenlijk is het een te donker stuk.

Wat ik heb met proef oefenen. Spanning om te presteren. En dat reageer ik af in mijn handen. Mijn halve ophoudingen worden hele. En soms( dat zie ik terug) ben ik echt te grof.
Mijn oefenpunt. Hand naar voor en niet vragen als het niet nodig is.
Hij loopt stabieler als ik niks doe, dan wanneer ik vraag.

Ik dacht dat hij aardig los was vandaag. Nu zie ik waarom. Hij lijkt nogal opgekropt. En regelmatig achter de teugel.
Hij was regelmatig fijn te sturen. Maar met bijv. Een gebroken lijn even zn heup inzetten. En dat corrigeer ik dan. Gooit hij zijn hoofd weer opzij.

Afijn, kijk maar eens wat jullieber van vinden. Screentjes worden niks met dit donkere beeld.

Afbeelding

Dit screentje is van de 1e helft gebroken lijn.

Hmm met 5 lagen kleding aan zie ik er erg charmant uit :')

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:49

ElineCath schreef:
Dan zal het inderdaad een moment opname zijn, gebeurd natuurlijk wel vaker met foto's! In ieder geval fijn dat hij het niet vaker doet :)

Is hij trouwens nou zo groot of jij zo klein? :Y)

Beide :D ik ben met mijn 1m50 niet groot, maar mijn paard is ook niet 1 van de grootste met zijn 1m60, maar wel groot voor mij, hihi.
Ik kruip trouwens met veel plezier op tanken van 1m75, stuur ze meestal zo rond, of het een zicht is een andere vraag, hihi :D

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:50

Ohhh vandaar!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:00

TurboTinker: op de gsm is het filmpje zeker moeilijk kijken dus aan expliciete tips heb je niks van mijn kant. Wat ik wel kan zeggen van wedstrijdruiter tot wedstrijdruiter is dat het trainen thuis gebeurt en dat je fouten niet op wedstrijdterrein miet willen verbeteren. Mij is altijd geleerd, een wedstrijdrijden in het begin is leergeld. Je moet gewoon km's maken. En wat ik altijd doe is 'sit back and relax' want normaal zou je op training net dat beetje verder moeten staan dat alle oefeningen op wedstrijd met 2 vingers in de neus gereden kunnen worden.
Ik zeg niet dat je thuis moet blijven trainen, ik zeg dat je km 's moet maken en gewoon moet rijden, zeker tijdens je proef. Niet de hele tijd denken 'oh nu moet ik dit zeker zo doen want..' Nee dat moet al tijdens het inrijden goed zijn, dan kun je je proef rijden en ervan genieten. ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:07

Diertjec: kom terug op je video hoor.
Het lange teugelwerk is te leuk en nuttig om er niets mee te doen hier in dit topic.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:16

Joolien schreef:
Ja en dan ben ik misschien saai in mn lesgeven maar mijn lesklanten halen daardoor wel resultaat, en daar doe je het voor.

Je bent niet saai hoor Jolien! Ik ben erg blij dat ik les van jou mag hebben :D

zo, nu ga ik weer verder met lezen. Erg interessant allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:21

lauraatjxx schreef:
Joolien schreef:
Ja en dan ben ik misschien saai in mn lesgeven maar mijn lesklanten halen daardoor wel resultaat, en daar doe je het voor.

Je bent niet saai hoor Jolien! Ik ben erg blij dat ik les van jou mag hebben :D

zo, nu ga ik weer verder met lezen. Erg interessant allemaal!

Hahaha Dank je Laura :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:11

SheeNegro schreef:
TurboTinker: op de gsm is het filmpje zeker moeilijk kijken dus aan expliciete tips heb je niks van mijn kant. Wat ik wel kan zeggen van wedstrijdruiter tot wedstrijdruiter is dat het trainen thuis gebeurt en dat je fouten niet op wedstrijdterrein miet willen verbeteren. Mij is altijd geleerd, een wedstrijdrijden in het begin is leergeld. Je moet gewoon km's maken. En wat ik altijd doe is 'sit back and relax' want normaal zou je op training net dat beetje verder moeten staan dat alle oefeningen op wedstrijd met 2 vingers in de neus gereden kunnen worden.
Ik zeg niet dat je thuis moet blijven trainen, ik zeg dat je km 's moet maken en gewoon moet rijden, zeker tijdens je proef. Niet de hele tijd denken 'oh nu moet ik dit zeker zo doen want..' Nee dat moet al tijdens het inrijden goed zijn, dan kun je je proef rijden en ervan genieten. ;)

Danku,
Dat ben ik met je eens. Op wedstrijd wil je laten zien wat je thuis traint. Ik moet zeggen dat ik de laatste 2 weken amper heb gereden, alleen gister en vandaag een half uurtje. De rest reed mijn bijrijdertje( ex manegeruitertje)
Qua training doe je dan wat stapjes terug. Vandaag viel me mee. Het kam beter. Hij had een uur gelopen met bijrijder, en dan stap ik nog een half uur op. Poor animal :')
Maar het viel me niet tegen. Hij deed het beter dan ik.

En je hebt gelijk, op wedstrijd moet je gewoon lekker kunnen rijden en genieten. Dat ga ik zondag in mijn hoofd houden en proberen lekker te rijden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:18

Ahh kak. Verkeerde scherm weggeklikt. Bijlees weg. Poging 2.

Sheenegro,Dat ziet het er fijn uit! Knap paard ook!
Ik heb wat vragen.

Waaraan zie je dat hij vasthoudt in de schoft?

En op de 2e foto, hoe zie je dat hij van zijn achterbeen afloopt? Omdat zijn achterbeen vanonder de massa komt?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:54

Hier is mijn filmpje van vandaag!

Waar ik me enorm aan stoor als ik dit terug kijk is mijn veel te lange teugels, mijn te ver naar voren liggende benen en het overbodig veel been geven.
Ik lijk erg streng in mijn rechterhand maar dit is dus omdat de teugels te lang zijn, als ik deze korter neem kan ik veel kleinere hulpen geven.
Hij is erg sterk op links, daarom moet ik mijzelf er steeds aan herinneren om rechts meer te vragen ipv links.
Galop is voor hem lastig, hierbij valt hij ook snel op de voorhand. We zijn door middel van veel balkjes en kleine sprongetjes al bezig deze sterker te maken!

https://www.youtube.com/watch?v=6kuherV ... e=youtu.be

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:55

TT: uit ervaring weet ik dat sommige dingen niet zo heel zichtbaar zijn als dat ze gevoelsmatig wel gevoeld worden. Als ik foto 1 beter onder de loep neem dan zie je dat zijn nek nog redelijk recht is en te hoog opgericht, als je foto 1 en 2 vergelijkt zie je dat op foto 2 de buikspieren meer gebruikt worden dan op foto 1, hij drukt zijn rug niet weg, maar laat ook niet los. Mijn paard kennende en aan meerdere foto's afgaande is het deeltje schoft loslaten zijn moeilijkste punt. Dit is gevoelsmatig beter voelbaar, hoe? Hij zit niet lekker, de rug veert niet, stelling en lengtebuiging gaan ook niet vanzelfsprekend. En laat het nu net zijn dat mijn paard daar in de hals artrose heeft, was ik net even vergeten, haha :+

Waarom ik denk dat hij op de foto 2 van de achterhand af loopt. Op dat moment liep hij op een vlot tempo, licht in de hand met verende rug, maar hij was ook moe, het was opletten dat het niet rennerig werd en te overhaast. Ik zie dit terug aan de foto door dat ik het gevoel krijg dat hij gaat duiken. Als je met foto 3 vergelijkt, waar hij opgerichter loopt, maar ook een enorm raar drafmoment toont, zie je dat op foto 3 de achterhand meer kan zakken.

Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden? Ik rij veel op gevoel, maar ik kan het nooit echt verwoorden.. Ik ben laatst van zadel veranderd, mijn lesgeefster vroeg zich af waarom en ik zei 'er zit een knik in de verbinding en volgens mij is het mijn zadel' maar knap paard zoals die is deed hij zo hard zijn best dat het niet zichtbaar was, maar gelukkig voor mij wel voelbaar.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:01

ElineCath schreef:
Hier is mijn filmpje van vandaag!

Waar ik me enorm aan stoor als ik dit terug kijk is mijn veel te lange teugels, mijn te ver naar voren liggende benen en het overbodig veel been geven.
Ik lijk erg streng in mijn rechterhand maar dit is dus omdat de teugels te lang zijn, als ik deze korter neem kan ik veel kleinere hulpen geven.
Hij is erg sterk op links, daarom moet ik mijzelf er steeds aan herinneren om rechts meer te vragen ipv links.
Galop is voor hem lastig, hierbij valt hij ook snel op de voorhand. We zijn door middel van veel balkjes en kleine sprongetjes al bezig deze sterker te maken!

https://www.youtube.com/watch?v=6kuherV ... e=youtu.be

Als eerste wil ik graag de vraag stellen, wat vind je van je zadel?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:09

Heel, heel vervelend. Maar helaas ben ik afhankelijk van mijn ouders dus een mooi dressuurzadel zit er niet in. Ik zou heel graag wat meer kniewrong willen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:18

SheeNegro schreef:
TT: uit ervaring weet ik dat sommige dingen niet zo heel zichtbaar zijn als dat ze gevoelsmatig wel gevoeld worden. Als ik foto 1 beter onder de loep neem dan zie je dat zijn nek nog redelijk recht is en te hoog opgericht, als je foto 1 en 2 vergelijkt zie je dat op foto 2 de buikspieren meer gebruikt worden dan op foto 1, hij drukt zijn rug niet weg, maar laat ook niet los. Mijn paard kennende en aan meerdere foto's afgaande is het deeltje schoft loslaten zijn moeilijkste punt. Dit is gevoelsmatig beter voelbaar, hoe? Hij zit niet lekker, de rug veert niet, stelling en lengtebuiging gaan ook niet vanzelfsprekend. En laat het nu net zijn dat mijn paard daar in de hals artrose heeft, was ik net even vergeten, haha :+

Waarom ik denk dat hij op de foto 2 van de achterhand af loopt. Op dat moment liep hij op een vlot tempo, licht in de hand met verende rug, maar hij was ook moe, het was opletten dat het niet rennerig werd en te overhaast. Ik zie dit terug aan de foto door dat ik het gevoel krijg dat hij gaat duiken. Als je met foto 3 vergelijkt, waar hij opgerichter loopt, maar ook een enorm raar drafmoment toont, zie je dat op foto 3 de achterhand meer kan zakken.

Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden? Ik rij veel op gevoel, maar ik kan het nooit echt verwoorden.. Ik ben laatst van zadel veranderd, mijn lesgeefster vroeg zich af waarom en ik zei 'er zit een knik in de verbinding en volgens mij is het mijn zadel' maar knap paard zoals die is deed hij zo hard zijn best dat het niet zichtbaar was, maar gelukkig voor mij wel voelbaar.

Bedankt, nu ik meekijk met deze tekst naar je foto's denk ik dat ik het ook een beetje zie. Ik snap iig wat je bedoelt.

Gevoel rijden is lastig. Want als ik denk, hij is lekker los. Kruipt hij er achter. Als hij naar mijn hand is, vind ik hem zwaar omdat hij lijkt te leunen ( juf zegt dat dat niet zo is) een voorgaande juf zei dat ze bij haar eigen paard meer druk had dat wat de mijne aangaf.

Pff paardrijden is lastig. Ik zou zo graag meer weten om het nog beter te doen! Het frustreerd als je niet weet hoe je iets oplost. Fijn rijden is lastig, omdat je steeds iets nieuws leert, en elke keer weer die spanning hebt.. en als je dan de ontspanning hebt, komt de volgende oefening er weer bij :=