Hoi Allemaal,
Ik heb geen hekel aan de spaanse rijschool. Ik heb een tijdje in wenen gewoond en ben er best vaak met bezoek uit nederland naar de morgenarbeit gaan kijken. Je kunt allerlei stadia van de
Citaat:
paardenopleiding zien en van bovenaf kijken is altijd interessant. Maar als ik een combinatie zie kijk ik altijd kritisch. Bij kindjes van 5 en bij de clinics van Bent en in Jerez en in wenen. Je ziet altijd dingen die je mooi vind en dingen die je niet mooi vind. Ergens op mijn blog staat nog wel een vergelijking tussen wat ik in Jerez zag en in Wenen. Ik geloof dat mijn conclusie was dat in Wenen de discipline en ingetogenheid mooi was en in Jerez de expressie (wat ook tot conflict kan leiden). Wat ik ook interessant vind is dat iedereen hier denk ik wel en plaatje in zijn hoofd heeft van de perfecte vorm van een paard in de piaffe. Bij mij is het zo dat dat plaatje aan verandering onderhevig is.
Denk dat die Bent helemaal niet in het rijtje thuis hoort, dat is circus dressuur wat hij doet, mensen gewoon belazeren ook met zijn cv geeft hij ook niet eerlijk aan.
Citaat:
Over die hoofdstellen. Er is een type hoofdstel in wenen waarbij vanaf het bit een touwtje via het bakstuk en kopstuk rondom loopt en dat zag eruit alsof de functie ervan was druk achter het de oren te zetten. We hebben daar best een tijdje naar zitten kijken. Ook tijdens de rondleiding in de zadelkamer nog even gespiekt en ik vond het een beetje dubieus. Maar zoals al meer mensen zeggen, wat er in wenen precies gedaan wordt weet je alleen als je er dagelijks rondloopt. Dus laat ik het erbij houden dat ik niet van bijzetteugels, uitpuilende speelselklieren en knarsende paarden hou.
Wanneer u niet begrijpt dat men bij jonge paarden dit doet??? Wat word bij western gedaan met druk met de vingers om het hoofd naar beneden te krijgen?? Dit is al oeroud helaas dat u niet begrijpt dat de druk achter de oren gering is, dit doen hij om het paard minder druk op de lagen te geven en toch aan te duiden voorwaarts neerwaarts.
Citaat:
haar toen op 1 moment "streng" heb leren nageven. Het was iets dat voor mij heel tegen mijn gevoel inging.
Wat verstaat u onder streng nageven, nageven is het ontspannen van de hand, of uit vingers of uit de pols of uit het elleboog van de ruiter.????????
Citaat:
Mijn doel is dat mijn paard zijn hals en rug van boven lang heeft en dat de spier die van het achterhoofd naar het bekken loopt lang lenig en sterk is.
Dan kunt al stoppen, die spier is een bewegingspier de lange rugspier, die moet men niet trainen dat gaat vanzelf wanneer de buikspieren die naar het heup-, knie- en spronggewricht lopen.
De bovenlijn langer maken kan geen mens, men kan de hals vorm veranderen waardoor het lijkt dat de bovenlijn langer word. Wanneer u leert wat halve ophoudingen zijn wat die doen en hoe de spieren erop reageren dan bent u verder dan nu, en dat kantelen van het bekken waar steeds over geschreven word bent u nog lang niet toe wanneer u de basis van het nageven niet begrijpt.
Een paard heeft het gewicht op de achterhand eerst in de hogeschool van het rijden.
Citaat:
Dat krijg je alleen als het paard in balans is, gewicht op de achterbenen heeft zodat het bekken kan kantelen en zo strecht naar de aanhechting aan het achterhoofd.