Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:35

HappyH schreef:
geerke schreef:
dan vind ik deze mooier,maar dat is persoonlijk misschien
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=95

Ik zie toch behoorlijk wat spanning in de (onder) hals van het paard en dit zie je ook terug bij de ruiter.

Ook een piaffe die behoorlijk op de voorhand gereden wordt, getuige het scheef onder de massa staande voorbeen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:35

Air schreef:
Vosroy: Lage handen zijn strenge handen omdat je flink inwerkt op de lagen. Je kan een paard niet dmv. van vragen aan de voorkant na laten geven. Dat komt vanuit achteren wat hier al uitvoerig beschreven is.

Nombrado: Dat is een quote, niet hetgeen wat ik doe(en ook niet wil of zal doen ook).

moet je dat er dan niet even bijzetten?
het is nl niet helemaal duidelijk hoe jij het ziet of doet
vandaar mijn verwarring.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:36

liberty22 schreef:
@ cherie een paard weet niet hoe hij zijn lijf het beste kan gebruiken met een ruiter erop geloof dat daar ook wel genoeg bewijs van in de omloop is.
daar een paard eingelijk net zo min geschikt is om op te zitten als een koe , alleen wij mensen hebben dat beslist. dus moeten wij bedenken hoe dat verantwoord te gaan doen.

als het een bewuste ruiter is, zal het paard er zeker geen moeite mee hebben

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:37

nombrado schreef:
Air schreef:
Vosroy: Lage handen zijn strenge handen omdat je flink inwerkt op de lagen. Je kan een paard niet dmv. van vragen aan de voorkant na laten geven. Dat komt vanuit achteren wat hier al uitvoerig beschreven is.

Nombrado: Dat is een quote, niet hetgeen wat ik doe(en ook niet wil of zal doen ook).

moet je dat er dan niet even bijzetten?
het is nl niet helemaal duidelijk hoe jij het ziet of doet
vandaar mijn verwarring.

Het was bedoeld als commentaar op Dekka050, op haar stukje over dat filmpje.

Is het nog duidelijk :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:38

cherie78 schreef:

pft nauwelijks :D
tis ook al laat =:)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:38

Liberty22: Tis ook geen term maar iets wat (helaas) gedaan wordt in de praktijk. Je handen (bewust) lager zetten dan de lijn van elleboog naar mond(of neus).

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:39

o gewoon vast zetten dus ik snap hem :j ja vind dat ook niet echt een manier

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:50

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

pft nauwelijks :D
tis ook al laat =:)

Ja, inderdaad :j dat het al laat is.

Het is voor mij zo duidelijk als wat, ik heb ook nog gereageerd op het stukje van Dekka.
En daarna las ik het van air, zodoende dat dit nog net bleef hangen.

Nog een stukje van Jean Pignon op horse-event

http://www.youtube.com/watch?v=My61r45EGjI

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:05

nombrado schreef:
dat vragen jullie toch ook niet van professor?
maar waarom nemen jullie wel alles blind aan wat hij uit de boeken citeert ?
Als je zelf heel logisch kán nadenken?, heb je nl helemaal geen bewijs in film materiaal of foto nodig

Zou eens graag willen dat u veronderstellingen weg laat, u verondersteld mij dat ik citeer uit boeken???
Sorry maar wat u doet is vragen op vragen en alleen maar tegen om er tegen te zijn samen met uw dicipel Cherie voorheen modie.
U verwijt anderen ergens van wat u zelf doet, filmpjes quoten enz...
Waarom steeds een discussie door elkaar gooien met luchtbellen en steeds weer keer op keer anderen ergens van betichten??
Uitleggen van uw kant 0,0 helemaal niets alleen dat alles fout is in uw ogen.
En omdat u dat ongefundeerd doet willen de anderen graag beeld materiaal van u.
Mij intresseert dat helemaal niet er staat al een foto op dit topic van u als ik mij niet vergis die ook op uw website staat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:12

Professor schreef:
nombrado schreef:
dat vragen jullie toch ook niet van professor?
maar waarom nemen jullie wel alles blind aan wat hij uit de boeken citeert ?
Als je zelf heel logisch kán nadenken?, heb je nl helemaal geen bewijs in film materiaal of foto nodig

Zou eens graag willen dat u veronderstellingen weg laat, u verondersteld mij dat ik citeer uit boeken???
Sorry maar wat u doet is vragen op vragen en alleen maar tegen om er tegen te zijn samen met uw dicipel Cherie voorheen modie.
U verwijt anderen ergens van wat u zelf doet, filmpjes quoten enz...
Waarom steeds een discussie door elkaar gooien met luchtbellen en steeds weer keer op keer anderen ergens van betichten??
Uitleggen van uw kant 0,0 helemaal niets alleen dat alles fout is in uw ogen.
En omdat u dat ongefundeerd doet willen de anderen graag beeld materiaal van u.
Mij intresseert dat helemaal niet er staat al een foto op dit topic van u als ik mij niet vergis die ook op uw website staat.

Je bent toch wel enorm geobsedeerd door mij :')
In ieder betoog TEGEN, kom ik wel in voor.
En dan nu ook weer: cherie, voorheen modie

Waarom toch steeds mij erbij halen, zeurderd

Ohh, nog even by the way, dat stukje over "evenwicht" is wel degelijk uit een boek :') :')

Waar niks mis mee is, daar niet van, doe ik ook, maar dan als tegendeel :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:20

Wat is dan een relatieve oprichting? En wat is dan een absolute oprichting?
En waarom drukt een paard zijn rug weg? Drukt hij wel zijn rug weg?
Waar erkent men dat het paard losgelassen is?

Deze termen komen steeds weer voorbij. Maar worden leeg gebruikt dat is jammer.
Dan komt er ineens iemand uit het niets, en heeft een avond in de loge gezeten in Wenen en het paard ging tandenknarsend? Dan vraag ik hoe oud is het paard? Stomme vraag? Nee stomme vragen zijn er niet domme antwoorden wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:04

Cherie schrijft :

Nog een stukje van Jean Pignon op horse-event

http://www.youtube.com/watch?v=My61r45EGjI

Natuurlijk is wat Jean Pignon doet erg leuk. Hij heeft goed gevoel voor paarden en voor show. Wij, mijn dochter en ik, noemen dat spelen met de paarden en zij heeft dit ook gedaan in shows met haar merens paard. Knielen, Spaanse pas, zonder zadel en teugel rijden, er op staan, liggen, zitten er onder door kruipen noem maar op. Hem dan voor de wagen zetten en weg rijden, en of onder het zadel. De hele riedel, leuk muziekje eronder en reken maar dat publiek dat altijd leuk vindt om een paard te zien wat zo veelzijdig is. Erg leuk om te doen en nog belangrijker paardje vond het ook geweldig. Daar is dus ook niets mis mee maar het is geen dressuur!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:13

Professor schreef:
Deze termen komen steeds weer voorbij. Maar worden leeg gebruikt dat is jammer.
Dan komt er ineens iemand uit het niets, en heeft een avond in de loge gezeten in Wenen en het paard ging tandenknarsend? Dan vraag ik hoe oud is het paard? Stomme vraag? Nee stomme vragen zijn er niet domme antwoorden wel.

en wat heeft volgens u, het tandenknarsen met leeftijd te maken?

dekke050

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:12

Hoi Allemaal,

Mooi om te zien dat er zoveel wordt nagedacht over halslengte hoofdhouding en ruimte voor speekselklieren. Even een toelichting op een paar van jullie vragen. Met oude boeken bedoelde ik eigenlijk een boek dat ik in de kast heb staan van de spaanse rijschool uit de jaren 60. Ik zal eens kijken of ik die serie van 3 plaatjes (met verschillende gradaties van verruiming) kan inscannen.

Ik heb geen hekel aan de spaanse rijschool. Ik heb een tijdje in wenen gewoond en ben er best vaak met bezoek uit nederland naar de morgenarbeit gaan kijken. Je kunt allerlei stadia van de paardenopleiding zien en van bovenaf kijken is altijd interessant. Maar als ik een combinatie zie kijk ik altijd kritisch. Bij kindjes van 5 en bij de clinics van Bent en in Jerez en in wenen. Je ziet altijd dingen die je mooi vind en dingen die je niet mooi vind. Ergens op mijn blog staat nog wel een vergelijking tussen wat ik in Jerez zag en in Wenen. Ik geloof dat mijn conclusie was dat in Wenen de discipline en ingetogenheid mooi was en in Jerez de expressie (wat ook tot conflict kan leiden). Wat ik ook interessant vind is dat iedereen hier denk ik wel en plaatje in zijn hoofd heeft van de perfecte vorm van een paard in de piaffe. Bij mij is het zo dat dat plaatje aan verandering onderhevig is.

Over die hoofdstellen. Er is een type hoofdstel in wenen waarbij vanaf het bit een touwtje via het bakstuk en kopstuk rondom loopt en dat zag eruit alsof de functie ervan was druk achter het de oren te zetten. We hebben daar best een tijdje naar zitten kijken. Ook tijdens de rondleiding in de zadelkamer nog even gespiekt en ik vond het een beetje dubieus. Maar zoals al meer mensen zeggen, wat er in wenen precies gedaan wordt weet je alleen als je er dagelijks rondloopt. Dus laat ik het erbij houden dat ik niet van bijzetteugels, uitpuilende speelselklieren en knarsende paarden hou.

Nu even over mijn blog en mijn paard. Zoals ik als zei ik ben aan het leren en ik hoop dat iedereen hier aan het leren is. Het gaat mij om de ontwikkeling. Met name in die halshouding ben ik enorm aan het zoeken en ik denk en kijk veel naar mensen en plaatjes om mijn beeld daarvan steeds scherper te krijgen. Mijn paard heeft in aanleg heel weinig rug en hals bespiering en een "korte" bovenlijn. Zodra ik weet waarom dat zo is zal ik het jullie laten weten... Ik vraag me nog steeds af of het goed is geweest dat ik haar na anderhalf jaar trainen, haar toen op 1 moment "streng" heb leren nageven. Het was iets dat voor mij heel tegen mijn gevoel inging. Wat ik onder streng versta is denk ik in veel mensen hun ogen niet zo streng trouwens. Mijn doel is dat mijn paard zijn hals en rug van boven lang heeft en dat de spier die van het achterhoofd naar het bekken loopt lang lenig en sterk is. Dat krijg je alleen als het paard in balans is, gewicht op de achterbenen heeft zodat het bekken kan kantelen en zo strecht naar de aanhechting aan het achterhoofd. Zodat je als het ware een opengeklapte waaier krijgt, waarbij het handvat van de waaier "het snijpunt van het zwaartepunt met de bodem is. De uiteinden van de uitgeklapte waaier zijn overgang schedel naar eerste wervel en de aanhechting van het bekken aan de wervelkolom. Als je het zo ziet dan zou het paard als ie achter in de verzameling verder zakt, voor moeten compenseren door zijn hals langer en lager te maken, zich op te richten en met de voorbenen lichaamsspanning opwekken om te compenseren voor het gewicht achter. Maar om eerlijk te zijn dat plaatje dat ik nu daarvan in mijn hoofd zie. Heb ik in het echt nog niet gevonden. Misschien oordelen jullie dan dat mijn redenering niet klopt. Dat mag, maar ik geloof dat dit echt zo kan. Dus piafferen met een open rug en hals.

Spieren die ontspannen en samentrekken is een ding. Er is echter ook ziets als lichaamsspanning en fijne motoriek. Ik heb een hele tijd professioneel geklommen en daarvan het in geleerd wat er nodig is om aan een overhangende wand te blijven hangen. Daarvoor is lichaamsspanning nodig. De spieren zijn allemaal gespannen maar sommige spiergroepen kunnen daarbij tegelijkertijd lang zijn. Je moet duwen en trekken tegelijkertijd zeg maar. (wat is het lastig dit aan ruiters uit te leggen). Je kunt alleen een voet of een hand loslaten als je precies tussen de aangrijpingspunten in balans bent, versneld en haarfijn kun coordineren. Als je te hard of zacht afzet kan je de kracht die nodig is niet opbrengen of je blesseert je. Dus met simpelweg zeggen het paard moet die spier spannen en die ontspannen kom je er niet. Gelukkig is het allemaal veel complexer! Meer te leren meer te doen.

Als laatste staan wil ik nog een keer zeggen dat voor mij ontspanning en harmonie: een fijn oog een ontspannen paard ( hoeveel aanleg hij nu ook heeft om sensibel te zijn) en een vloeiende beweiging voor elke techniek komt. Zolang je paard niet stressvrij oogt is het voor mij geen rijkunst.

Nou dat was mijn steeds langer wordende verhaal.

groetjes sanne

groetjes sanne

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:35

dekke050 schreef:
Over die hoofdstellen. Er is een type hoofdstel in wenen waarbij vanaf het bit een touwtje via het bakstuk en kopstuk rondom loopt en dat zag eruit alsof de functie ervan was druk achter het de oren te zetten. We hebben daar best een tijdje naar zitten kijken. Ook tijdens de rondleiding in de zadelkamer nog even gespiekt en ik vond het een beetje dubieus. Maar zoals al meer mensen zeggen, wat er in wenen precies gedaan wordt weet je alleen als je er dagelijks rondloopt. Dus laat ik het erbij houden dat ik niet van bijzetteugels, uitpuilende speelselklieren en knarsende paarden hou.

sorry maar dit klopt van geen kant wat u hier verteld er word gewerkt met een scholingsbit, de knevel trens, deze zitmet leertjes vast aan het bakstuk, om stabiliteit en met een hanoveraans hoofdstel dus een trainigs hoofdstel worden de jonge paarden opgeleid.
hoe de bijzet word gebruikt dus hoe het in wenen word gebruikt is hier ook uitvoerig besproken en doe hoe en waarom, dat u naar mijn inziens niet het gehele topic heeft door gelezen alvoords u uw mening ventileerd is mij duidelijk, ook het zoals u het noemt het uitpuilen van de speeksel klieren is besproken, ook in de boeken van de oude meesters word dit uitvoerig besproken, sla Steinbrecht er eens op na.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:58

Leuk stukje Sanne over jou..voor op je blog

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:27

dekke050 schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb geen hekel aan de spaanse rijschool. Ik heb een tijdje in wenen gewoond en ben er best vaak met bezoek uit nederland naar de morgenarbeit gaan kijken. Je kunt allerlei stadia van de
Citaat:
paardenopleiding zien en van bovenaf kijken is altijd interessant. Maar als ik een combinatie zie kijk ik altijd kritisch. Bij kindjes van 5 en bij de clinics van Bent en in Jerez en in wenen. Je ziet altijd dingen die je mooi vind en dingen die je niet mooi vind. Ergens op mijn blog staat nog wel een vergelijking tussen wat ik in Jerez zag en in Wenen. Ik geloof dat mijn conclusie was dat in Wenen de discipline en ingetogenheid mooi was en in Jerez de expressie (wat ook tot conflict kan leiden). Wat ik ook interessant vind is dat iedereen hier denk ik wel en plaatje in zijn hoofd heeft van de perfecte vorm van een paard in de piaffe. Bij mij is het zo dat dat plaatje aan verandering onderhevig is.

Denk dat die Bent helemaal niet in het rijtje thuis hoort, dat is circus dressuur wat hij doet, mensen gewoon belazeren ook met zijn cv geeft hij ook niet eerlijk aan.

Citaat:

Wanneer u niet begrijpt dat men bij jonge paarden dit doet??? Wat word bij western gedaan met druk met de vingers om het hoofd naar beneden te krijgen?? Dit is al oeroud helaas dat u niet begrijpt dat de druk achter de oren gering is, dit doen hij om het paard minder druk op de lagen te geven en toch aan te duiden voorwaarts neerwaarts.
Citaat:
haar toen op 1 moment "streng" heb leren nageven. Het was iets dat voor mij heel tegen mijn gevoel inging.

Wat verstaat u onder streng nageven, nageven is het ontspannen van de hand, of uit vingers of uit de pols of uit het elleboog van de ruiter.????????
Citaat:
Mijn doel is dat mijn paard zijn hals en rug van boven lang heeft en dat de spier die van het achterhoofd naar het bekken loopt lang lenig en sterk is.

Dan kunt al stoppen, die spier is een bewegingspier de lange rugspier, die moet men niet trainen dat gaat vanzelf wanneer de buikspieren die naar het heup-, knie- en spronggewricht lopen.
De bovenlijn langer maken kan geen mens, men kan de hals vorm veranderen waardoor het lijkt dat de bovenlijn langer word. Wanneer u leert wat halve ophoudingen zijn wat die doen en hoe de spieren erop reageren dan bent u verder dan nu, en dat kantelen van het bekken waar steeds over geschreven word bent u nog lang niet toe wanneer u de basis van het nageven niet begrijpt.
Een paard heeft het gewicht op de achterhand eerst in de hogeschool van het rijden.

Citaat:
Dat krijg je alleen als het paard in balans is, gewicht op de achterbenen heeft zodat het bekken kan kantelen en zo strecht naar de aanhechting aan het achterhoofd.

Balans bestaat alleen voor de ruiter de ruiter moet in balans zitten, het paard gaat in het begin in een natuurlijk evenwicht, wanneer u uw paard rijden kan in het rijtechnisch evenwicht dan bent u al veel verder, het evenwicht op de achterhand hoort al weer bij de hogeschool.
En dat strechen van de spieren??? Leert u eerst eens uw paard in de houding gaan (Durchs Genick)
En vergeet u alles over spieren rekken en strekken, gewoon rijden en het paard in de hand stellen.

En geef u één raad leert u de basis begrippen u haalt nl heel heel veel door elkaar omdat het begrip van de basis er niet is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:37

in de rijkunst wil men de spieren verstevigen ipv rekken en lenig maken. lange spieren kunnen niet dragen.

in feite moet het paard zo sterk mogelijk gemaakt worden, dus 'kort' (= verzameld), alleen een verzameld paard kan namelijk dragen.

verder is dhr Branderup geheel niet wie hij voorgeeft te zijn en verkondigt hij onwaarheden over zowel zijn eigen ervaring/kennis als over de mensen op wier naam hij mee surft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:41

nombrado schreef:
en wat heeft volgens u, het tandenknarsen met leeftijd te maken?

Dacht dat u zoveel wist.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:47

quadripes schreef:
in de rijkunst wil men de spieren verstevigen ipv rekken en lenig maken. lange spieren kunnen niet dragen.

Daar ben ik het volkomen mee eens. De buikspieren zijn geen langespieren maar spieren paketten die met elkaar samenwerken.

quadripes schreef:
in feite moet het paard zo sterk mogelijk gemaakt worden, dus 'kort' (= verzameld), alleen een verzameld paard kan namelijk dragen.

Wat men ook het evenwicht op de achterhand noemt.

quadripes schreef:
verder is dhr Branderup geheel niet wie hij voorgeeft te zijn en verkondigt hij onwaarheden over zowel zijn eigen ervaring/kennis als over de mensen op wier naam hij mee surft.
Het is jammer dat er hele volksstammen in geloven wat niet ten goede komt van de Rijkunst.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:56

Professor schreef:
Zou zowie zo het changement eerst perfectioneren door verschillende oefeningen en dan de serie beginnen te rijden.

Welke oefeningen adviseert u voor het verder verfijnen van het changement?[/quote]

In contragalop de grotevolte sluiten totdat men op een volte van ca. 10m rijdt, dan het changement.
Door de zware verzameling springt het paard het changement veel uitdrukkelijker, veel meer berg op.
Het paard moet men meer leren het zwaartepunt naar achteren te brengen met overeenkomstige oefeningen in de galop.[/quote]

Deze oefening heb ik gister met mijn paard aan de lange teugel gedaan. Fijne oefening dank u professor dat u dit soort oefeningen op dit forum plaatst. Evenals de slangevolte tot de middellijn !

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:01

nou die slange voltes heb ik een hoop lol mee, paard word er alleen nog heter van dan dat deze al is, maar fijne oefening, doe dan ook zoals mindfields aan geeft er voltes bij in, helemaal leuk

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:05

Inderdaad Moll zo'n fijne oefening ! Jammer dat veel ruiters /amazones tegenwoordig alleen maar rechtuit rijden en grote voltes doen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:06

Dat soort oefeningen zijn inderdaad geweldig om te doen! Je merkt dat het de werklust oproept :D
Ik vind dit soort opmerkingen en tips veel waardevoller dan het ontkrachten van elkaars meningen die men presenteert als feiten...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:06

andafries schreef:
Deze oefening heb ik gister met mijn paard aan de lange teugel gedaan. Fijne oefening dank u professor dat u dit soort oefeningen op dit forum plaatst. Evenals de slangevolte tot de middellijn !

Denk dat ik wel meer oefeningen weet, maar dat het dan meer direkt op het paard moet worden gericht.
Heb naar de video´s van uw paard ook enkele dingen die ik weleens zou willen uitleggen aan u om het nog fijner te laten worden, maar dat kan ik niet zomaar even opschrijven.
Deze oefeningen geef ik graag door, wil dat wat ik geleerd heb en ervaren heb verder geven waarom niet rijden en alles wat daar mee te doen heeft is geen Black Magic.