Ik weet spontaan weer waarom ik regelmatig thuis ging losrijden en dan paard met zadel meenam om dan daar enkel nog wat te stappen.
Mijn paard destijds was doodsbang voor al dat losrijgeweld.
Springen is nog een tikje chaotischer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Met 10 ruiters in een klein donker bakje die elkaar continue van de sokken rijden is niet 'wat je er zelf van maakt'.
Ik weet spontaan weer waarom ik regelmatig thuis ging losrijden en dan paard met zadel meenam om dan daar enkel nog wat te stappen.
Mijn paard destijds was doodsbang voor al dat losrijgeweld.
Springen is nog een tikje chaotischer
Cer schreef:Maar goed, ik vraag me af wanneer iemand zichzelf dan tegenkomt in de wedstrijden. Ik kom zo af en toe wel eens op dressuurwedstrijden (als ex-westenruiter was dat een hele openbaring) maar ik zie gewoon nog aparte jurering.. als mensen van de rijg en drijf vereniging gewoon in de winst blijven rijden, zie ik de meerwaarde niet. Ik had er uiteindelijk zoveel verstand van (
) dat ik op het losrij terrein de winnaar kon aanwijzen... hoe raarder het liep (in mijn ogen dan) hoe hoger de punten. Veel spectakel aan de voorkant, lekker voorwaarts (imo dus knetterheet) en 'actief', en voila, daar gingen de punten..
Wat er imo fijn ontspannen bij liep, en alle oefeningen even keurig uitvoerde, zonder iedere pas gepord of gesjord te worden, scoorde toch lager.. Ja en dan heb ik er al niet veel verstand van, maar gevoelsmatig word ik daar dan niet heel enthousiast van zeg maar... en als die jury dan moet gaan vertellen of mijn paard een fractie over de schouder valt, heb ik daar niet veel fiducie in. Maar ieder zn ding hoor
Citaat:dat ik op het losrij terrein de winnaar kon aanwijzen...
Cer schreef:Ik verwacht niet te winnen met een tinker in de dressuur, maar ik zou wel willen dat t lijf goed gebruikt wordt, en dat moet dan te meten zijn aan mn resultaten in de dressuur.... toch?
Cer schreef:ja, en?
En wie heeft dat bedacht?![]()
Bij het appuyeren zou ik nog denken dat ik het niet perse noodzakelijk zou vinden..
Maar als het basis is, zie ik toch maar weinig 'andere' paarden in de Z dressuurring, op een verdwaalde fries/tinker e.a na ..
Is het dan niet haalbaar voor een niet-dressuurgefokt-paard? en hoe basis is het dan?
Edit: ik heb dat uberstreichen nog nooit in werking gezien. Dat ga ik eens opzoeken
Evelijn schreef:Rien heeft het ook niet over teugels aannemen... en voorwaarts is niet hetzelfde als wegsperen.
Denk dat beetje slenteren bij instappen weinig toevoegt... maar echt heel slecht... tja in welk opzicht..
Cer schreef:Als een paard een zijgang kan uitvoeren, goed gedragen, maakt het dan uit of het paard rechtgesteld is, of licht ingebogen?
Cer schreef:ik denk dat ik m verkeerd interpreteerde door force of habit, excuus ! Maar inderdaad, tussen de witte hekjes zag ik t ook
in de speed trail weer niet