Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:09

Horseware schreef:
Dat snap ik Sizzle. Alleen maar een compliment in mijn ogen als het er zo makkelijk uit ziet; dan doe ik iets goed :D

Hier kun je aan refereren om te zien wat je goed doet en wat nog niet voldoende is bevestigd:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
[b]Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Vet dat wat goed is, cursief dat waar je aan kunt werken.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:19

Nou nou, netjes hoor Horseware!! Zo zou ik elk B proefje wel willen zien!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:49

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:
Nou ik stoor me er gewoon aan dat sommige juryleden echte aanleuning dus niet herkennen. En dat moet mij dan beoordelen? No thanks.

Voor mij is dat toch wel een reden om niet te starten. Dat soort mensen moeten jou dan gaan beoordelen terwijl ze zelf niet eens een juiste aanleuning herkennen.

HW, inderdaad niet te snel opgeven. Het komt straks allemaal op hetzelfde neer. Being in the frame. ... maar dat kan op verschillende manieren. Deze manier duurt alleen wat langer.

Ik heb mn startkaart ook opgezegd. Niet om die reden overigens, en ik denk ook wel dat je over het algemeen wel punten krijgt als je op deze manier netjes rondstuurt. Alleen zijn we gewend geraakt aan het beeld van gespannen opgepompte paarden die met veel druk gereden worden. Ik voel me daartussen ook niet echt thuis. Van mij hoeft het niet meer zo, ik kan thuis ook een travers rijden en ervan vinden wat ík wil :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:56

Lees al een tijdje mee en leer, leer, leer van jullie foto's, filmpjes en commentaren! 8-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:53

@Starbreeze,
De kunst is het vinden van de een harmonie tussen kalm én levendig.
"Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. "
Waar je ook bent...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:00

Het liefst gewoon thuis dus :)
Ik vind het nog steeds moeilijk om die balans te vinden. Die van mij wordt nu ik wat meer eraan ga rijden toch enthousiast en wat heter. Ik doe veel wachtoefeningen, ik begin in stap en na 2 pasjes moet hij op een lichte ophouding terugkomen, dan ditzelfde in draf en galop. Diagonaal op rijden en direct een overgang terug etc. Ik vind het moeilijk om te herkennen of ik dan goed zit. Ik krijg het wel voor elkaar dat hij dan op een lichte hulp terug komt maar hij heeft een enorme 'go' op zulke momenten. Hij kan al best opgericht lopen en dan voel je dat je meegenomen wordt die eerst passen (het sportauto gevoel). Soms lukt het om hele stukken dat gevoel te behouden, dan kan ik de schakelingen heel klein houden en hem steeds aan laten treden. Hij blijft overigens wel rustig in de mond, voorheen kon hij dan wel eens heftig gaan kauwen of knarsen op het bit, het schuim vloog je dan om de oren. Dit is nu niet meer zo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:12

Van wachtoefeningen kunnen ze ook heet en enthousaist worden ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:16

Evelijn schreef:

Juist

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:23

Picasso schreef:
Lees al een tijdje mee en leer, leer, leer van jullie foto's, filmpjes en commentaren! 8-)

Wat fijn, voel je vrij om zelf ook updates te plaatseb hoor!

Update van ons:
Endurance seizoen is dus voorbij en we zijn ons nu echt op de dressuur aan het richten. Leuk!
Inmiddels gaat Kilian helemaal sprongen maken in de galop en valt hij er minder snel uit op de volte. Het kost hem nog wel veel moeite, maar we stoppen altijd op het goede moment. Merk wel dat hij na een stukje galop meteen in draf veel meer zakt!!
Ik ben ook bezig gegaan met de tips van Simpelman en Starbreeze. Het recht maken in de achtjes en slangenvoltes. Dat valt niet mee! Ik moet zo veel nadenken dat is soms vergeet te ademen :p
Dus dat gaat nog een uitdaging worden. Had wel de voltes allemaal in diepe stretch in draf vandaag.

En ook de werkhouding in stap begint hij langer vol te houden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:25

Simpelman schreef:
Evelijn schreef:

Juist

Ja precies, maar het is of dat, of de turbo gaat door het schakelen aan (dat is toch het werk wat ik vind dat hij moet doen nu) en meneer loopt door mn ophoudingen heen :) dan heb ik liever een heet bokje mét rem :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:35

Schakel je wel subtiel genoeg... is de turbo niet het begin van vluchten?
Misschien even wat minder vragen zodat hij het iets meer gecooördineerd en met meer kracht kan doen waardoor er geen reden is om te gaan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:37

Leuk, dank je Milkberry! :)

Even in het kort over mij: 44 jaar, rijd op het moment de oudste NF pony van ons. Jaren geleden actief geweest tussen de hekjes in de wedstrijdsport met paarden en in mijn jeugd met pony's (voornamelijk NF). Onze oudste NF pony heeft altijd heel actief en succesvol (in de ogen van hoe de 'hedendaagse dressuur' is) in de dressuurring gelopen op Z niveau, zowel met een ruiter die voor hem voor ons uitbracht als met mijn dochter. Kortgeleden is bij hem PPID vastgesteld en liepen we sowieso afgelopen jaren steeds tegen vage blessures aan. Er is nu voor de tweede keer bloedgeprikt om de dosis Prascend te gaan bepalen waarop hij het straks zal moeten doen en advies van de internist is om hem dagelijks training te geven en hem zo, zo gezond mogelijk te houden. Ik merk dat sinds ik dit topic lees (en me wederom terug verdiep) de pony (hij is 11) zoveel blijer en losser is. Hoe erg vind ik het, dat we jaren bezig geweest zijn met hem vast rijden en in 'de houding' gedwongen hebben. Val helaas nog terug soms in oude gewoontes, maar ben me zoveel meer bewust van het nut van het (voor mij) nieuwe rijden.... Dus ik leer....

Foto van 2 jaar geleden, finale Z1/Z2 in Almelo, dit is de pony die ik nu rijd:
Afbeelding

Dit is ons 3,5 jarige jonkie:
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:36

Evelijn schreef:
Schakel je wel subtiel genoeg... is de turbo niet het begin van vluchten?
Misschien even wat minder vragen zodat hij het iets meer gecooördineerd en met meer kracht kan doen waardoor er geen reden is om te gaan rennen.

Hij kan het wel :) alleen heb ik daar dan even voor nodig. Meneer denkt gewoon graag mee.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:13

je moet een beetje door de muziek en het frans heen bijten, ben ook geen fan van alles wat er gebeurd, maar het werk buiten en springen kan wel wat inspiratie geven ;-)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:31

Vanmorgen goed nieuws gehad van de kliniek. *\o/* Op de echo was de peesblessure niet meer te zien. Wow.... Ik heb haar laten behandelen met PRP en verder gewoon op de wei, anders breekt madam de boel af.
Nu mocht ik 6 weken geleden al beginnen met 3 x 20 min. stap en daarin probeer ik zoveel mogelijk haar naar beneden te laten gaan. Dat lukt steeds beter, met licht contact. Maar ik vraag mij altijd af hoe ik kan voelen of de stap actief genoeg is. Ik heb zelf het idee dat het wel wat actiever mag, maar hoe weet ik of ik goed zit. Ze heeft wel een hele ruime stap als ze vwnw is. Tips?
Verder geniet ik ontzettend van jullie filmpjes, foto's en vooral van het feit dat er gelukkig zo veel meer mensen zijn die niet gecharmeerd zijn van al die afgedwongen houdingen. Maakt me blij :z :z

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:35

Horseware ik kon gisteren vanaf mijn werk je filmpjes niet bekijken en dat heb ik dus vanmorgen thuis even gedaan. Ik vind het er heel fijn en ongedwongen uitzien en wat mij opviel was het fijne tactmatige lopen van je paard en de rust en gelijkmatigheid die alles uitstraalde. Heel fijn beeld!

Watermill wat fijn dat je zulk goed nieuws hebt gehad *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:49

Murosch schreef:
Horseware ik kon gisteren vanaf mijn werk je filmpjes niet bekijken en dat heb ik dus vanmorgen thuis even gedaan. Ik vind het er heel fijn en ongedwongen uitzien en wat mij opviel was het fijne tactmatige lopen van je paard en de rust en gelijkmatigheid die alles uitstraalde. Heel fijn beeld!

Watermill wat fijn dat je zulk goed nieuws hebt gehad *\o/*

Ik genoot ook mee: heel prettig om naar te kijken.
Maar kon al wel raden wat er op het protocol zou staan! :+ .... Jammer!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:20

Hoi allemaal, ik kom ook weer even binnenvallen.

Horseware...wat een inspiratie jouw filmpjes! Die beentjes met witte sokken...wouw. Echt geweldig hoor. Mag je trots op zijn.

Watermill, wat een fijn nieuws joh! Ik merk dat filmpjes en mensen die kijken onmisbaar zijn. Dus wie weet wil iemand jou wel filmen? Dan kan je het terugkijken en beoordelen.

Picasso...wat een leuke pony! En geeft toch niet, dat je er nu achterkomt dat het anders kan qua rijden. Iedereen heeft zijn of haar eigen weg te gaan hierin. Gewoon blij zijn dat je het nu anders wil doen. Wel jong hoor om PPID te hebben. Hopen dat je hem nog jaren gezond kan houden!

Milkberry, lekker dat het zo goed gaat. Dat van het zakken na de galop merk ik ook hoor. Galop maakt toch kennelijk wel soepel! En dat van het ademhalen is ook zoooo herkenbaar.

Rijden gaat hier okee. Was zaterdag even onzeker geworden. Ik vond het lekker gaan, Pharo was lekker aan het stretchen, maar mijn stalgenootje zei dat ze hem zelden zijn achterhand zo weinig had zien gebruiken. Hmmmm...dat moest even inzinken en toen moest ik even diep nadenken. Dus vandaag toch maar geprobeerd om hem beter aan het lopen te krijgen en vandaaruit stretchen. Dat vinden wij wel erg moeilijk. Maar sloffen is ook niet goed, zeker gezien het feit dat Pharo gauw last van een rechterachterknie heeft die gaat klikken (niet op slot maar ook niet soepel)

Sowieso was hij wat ritselig vandaag, dus eerst veel gestapt. Uiteindelijk liet hij zijn hoofd zakken en wilde hij wel contact aannemen Dus toen in draf. Het kostte wat moeite maar na een half uur had ik hem er toch best lekker lopen en met veel beter achterhandgebruik (even nagevraagd aan zelfde stalgenootje). Zij beaamde dit maar zei ook dat hij linksom niet volledig regelmatig mooi liep. Dat is dan toch die achterknie. Dan lag het tempo toch wat te hoog, dus ben ik wat in tempo teruggegaan en geprobeerd hem actief houden. Dat ging al beter en toen kon hij ook makkelijker contact houden met de teugel. Tevreden met boeghoogte vandaag.

Wat kan commentaar toch niet leuk zijn, maar het neemt niet weg dat je er wel wat mee kan.
Woensdag komt de hoefsmid om hem weer binnendoor te zetten om zijn knie te ontlasten. Dan lekker verder trainen en kijken waar we landen.

Wat is het moeilijk allemaal en toch ook leuk. Lezen jullie nog iets in mijn verhaal waar jullie tips kunnen geven. Ik weet dat filmpjes makkelijker zijn, maar ik heb nog niet echt iets fatsoenlijks wat iets laat zien, dat ik hier kan plaatsen...

Wat een verhaal zie ik nu....haha

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:39

Ik wou even een blij berichtje posten.
Geniet nog steeds hier van alle filmpjes en verhalen die hier voorbij komen +:)+

Vandaag leek het er op dat eindelijk het kwartje gevallen is *\o/*
ze was altijd zo wiebelig nog in dat halsstrekken en bleef altijd maar op kniehoogte hangen, of kwam steeds weer omhoog.
Maar vandaag ging ze echt naar beneden en toen ze dat een beetje door had ging ze het steeds meer opzoeken en aan het einde was ze gewoon bijna constant in die houding *\o/*
lekker beloond en uitgestapt.
Heb wel gemerkt dat ik haar echt contact moet blijven bieden. Zodra ze iets zakte gaf ik vaak al mee, maar nu ben ik mee gaan geven, terwijl ik wel iets meer weerstand hield. En dat werkte :) Ik denk dat ze daardoor gewoon ietsje meer vertrouwen heeft, dan dat als ik haar helemaal los laat zodra ze zakt. Nu deden we he mooi samen <3

morgen de zadelmaker en ik hoop dat het zadel wat ik nu heb om te passen aangepast kan worden zodat het helemaal netjes ligt op haar. Anders gaat de zadel zoektocht weer verder :=

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:02

Lauke, kijk aan! Je geduld werpt zijn vruchten af.

Mijn les vandaag ging super goed. We hebben vooral aan mijn zit gewerkt. Merk dat mijn paard super gevoelig is op mijn zit. Dus dat het echt zo belangrijk is dat ik hem niet tegen ga houden per ongeluk. Ik haal hem per ongeluk steeds uit balans in galop op de lange zijde. Waardoor hij er steeds uit viel. Als ik netjes recht op ga zitten, haalt hij opeens met gemak de hele hoefslag rond XD
Moeilijk moeilijk. En dan ook nog blijven ademen!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:06

Elpharo, het blijft zoeken he? Hoe actief is actief genoeg. En gaat hij sneller, of ruimer? Hoeveel contact is genoeg contact? En al die mensen die daar dan ook nog eens allemaal wat van vinden =__=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:18

Simpelman: helemaal eens met het vet en cursief gedrukte :j

Watermill: goed nieuws! En wat betreft de activiteit: probeer eens te experimenteren. meestal voel je wel waar het optimale punt ligt.

Lauke: fijne doorbraak :D Ik zie inderdaad heel veel dat er TE weinig contact gehouden wordt en dat net iets meer contact snel zijn vruchten afwerpt.

Elpharo: dank je :) In het begin is het veel aftasten en proberen. Gewoon doorgaan en blijven zoeken naar het optimale punt. Laat je desnoods eens filmen, daar leer je ook veel van is mijn ervaring.

Murosch: dank je, dat was ook precies waar ik voor ging :)) Niet voor de meest perfecte proef maar voor de ontspanning, tact, regelmaat. Vroeger ging zijn mond direct open zodra ik de ring binnen kwam en hield hij de hele proef zijn mond open. Feit dat hij nu beide proeven niet 1x zijn mond geopend heeft vind ik al fantastisch :D

Picasso: wat een prachtige pony's! En inderdaad het jurycommentaar was voorspelbaar maar ach ik zelf was heel tevreden!
Laatst bijgewerkt door Horseware op 03-11-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:23

Ik heb vandaag heerlijk gereden op beide paarden.

Met Timo heb ik veel geschakeld. Schakelen binnen de gangen en overgangen rijden. Ook achterwaarts en van daaruit meteen wegdraven. Uiteindelijk kreeg ik hem wat flitsender van achteren en ja hoor, zijn neus bleef daarna ver voor de loodlijn in de werkhouding en ik had net wat meer contact. Een super doorbraak voor ons! *\o/*

Manolito gaat ook ineens flink vooruit. Er komt langzaamaan meer rust in hem en zijn draven is flink verbeterd in de afgelopen week. Hij volgt mijn hand steeds beter naar beneden en blijft daar ook steeds langer. Een chambon heb ik niet meer nodig met rijden en sporen gebruik ik ook niet meer met hem. Ik voel zijn draf steeds rustiger en ruimer worden. Wat heerlijk om nog zo met mijn oude vriend te kunnen werken <3 En dat alles in een prachtig herfstzonnetje!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:47

Horseware schreef:
Tsja ik ben het ook niet eens met de jury wat betreft de aanleuning (en wat andere puntjes), maar daar staat tegenover dat ze me wel 2x op de 1e plaats gezet had en oprecht interesse toonde in mijn omslag in rijden. Plus dat ze dus zelfs tegen de organisatie gezegd had dat Timo zo fijn liep en dat het zo jammer was dat ik hc startte. Dus nee, ik ben het niet eens met de punten van de 1e proef en het puntenverschil tussen de 1e en 2e proef, maar ze zag er blijkbaar wel wat goeds in en ze was nog jong dus wie weet.

Fijne filmpjes horseware! Echt heel leuk dat je wedstrijden blijft rijden :)

Ik denk dat dit ontzettend fijn positief commentaar is van de jury :j

Die jury moet ook maar beoordelen wat ze zien. Dat maakt het hele jureren eigenlijk een rare business :D . Qua paardvriendelijkheid zie ik liever jou aanleuning. Je maakt een aantal keer een grote, maar vriendelijke ophouding en rijdt daarna met lichte aanleuning verder. Dat is dan "slordig". Veel mensen rijden "netjes" met twee handjes naast elkaar, maar dan wel met een constante 10 kg erop en neus achter de loodlijn..
Ik vind het eigenlijk best terecht dat je voor dat slordige aftrekpunten krijgt, alleen ik vind het echt belachelijk dat iemand met 10kg in de hand daar niet veel meer aftrek voor krijgt :+

Het verschil tussen de eerste en de tweede proef snap ik wel. Het tweede filmpjes vind ik ook mooi ontspannen ogen, je hoeft ook minder te corrigeren. De jury interesseert het natuurlijk niet zoveel wat trainingstechnisch fijner is, de tweede proef is in de arbeidshouding en dat is nou eenmaal wat er gevraagd wordt.

Het enige puntje van kritiek dat ik zou willen geven, is de gehoorzaamheid aan het been. Als je in de gewoonte zit om veel te drijven, zou ik de sporen af doen en alleen maar focussen op een lichte reactie op been. Het beetje ontspanning dat je soms mist, lijkt vooral te zijn op momenten dat je veel te hard aan het werk bent met je been.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 08:56

Horseware schreef:
Ik heb vandaag heerlijk gereden op beide paarden.

Met Timo heb ik veel geschakeld. Schakelen binnen de gangen en overgangen rijden. Ook achterwaarts en van daaruit meteen wegdraven. Uiteindelijk kreeg ik hem wat flitsender van achteren en ja hoor, zijn neus bleef daarna ver voor de loodlijn in de werkhouding en ik had net wat meer contact. Een super doorbraak voor ons!

Van achteren naar voren rijden is dat.....
VOORWAARTS