Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Dat komt vanzelf goed doordat je gelijkmatig links en rechts op de cirkel werkt.
Op de cirkel ontkomt een paard er niet aan een extra inspanning te leveren met het binnenachterbeen.
MITS JE HET VOORWAART neerwaarts rijdt.
Hoe sterker het wordt hoe gemakkelijker het die extra inspanning zal inzetten, het is een cumulus, dat duurt even .
Als je het forceert, dus buiten zijn comfort zone gaat dan zal je paard zich gaan beschermen en bereik je je doel alleen maar langzamer.
Alles in de Klassieke Dressuur wordt opgebouwd vanuit het voorwaarts, er is voor een paard niets natuurlijker dan voorwaarts gaan.
FEI art 401 ,
"het doel van de dressuur is de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard"
Belmera schreef:Ook dit topic ga ik ontvolgen. Alleen de weg van simpelman is de juiste weg. Al de andere manieren zijn dwang en slecht.
Als je graag wil dat mensen open staan voor jouw manier van rijden en omgang met het paard, bereik je dat niet op deze manier.
Nog even n laatste opmerking: wat gebeurt er met de spieren van de bovenlijn als je voorwaarts neerwaarts rijdt? Deze worden opgerekt. Een opgerekte spier lijkt mij geen sterkere spier.. Maargoed,zo staat het niet in het scala, dus ik zit er helemaal naast.
Ik vind voorwaarts neerwaarts een fijne afwisseling tijdens het rijden voor de ontspanning (en een check of mijn paard netjes mijn hand wil volgen) maar kan het geen training noemen om mijn paard de juiste spieren te laten gebruiken en deze dus ook te trainen.
Succes met het topic verder.
TurboTinker schreef:Mijn vorige juf zei wel eens. Zet het wijken in met schoudervoor. En dat in mijn achterhoofd vandaag. Kon ik keurig afwenden, (zonder uitzwenkend en over de buitenschouder wegvallend in t wijken)rechtstellen, beetje stelling en hij ging keurig opzij voor mijn been.
Belmera schreef:Ook dit topic ga ik ontvolgen. Alleen de weg van simpelman is de juiste weg. Al de andere manieren zijn dwang en slecht.
Als je graag wil dat mensen open staan voor jouw manier van rijden en omgang met het paard, bereik je dat niet op deze manier.
.
Nog even n laatste opmerking: wat gebeurt er met de spieren van de bovenlijn als je voorwaarts neerwaarts rijdt? Deze worden opgerekt. Een opgerekte spier lijkt mij geen sterkere spier.. Maargoed,zo staat het niet in het scala, dus ik zit er helemaal naast.
Ik vind voorwaarts neerwaarts een fijne afwisseling tijdens het rijden voor de ontspanning (en een check of mijn paard netjes mijn hand wil volgen) maar kan het geen training noemen om mijn paard de juiste spieren te laten gebruiken en deze dus ook te trainen.
Succes met het topic verder.
flavlip schreef:Het is niet zo dat simpelman niks weet/er totaal naast zit, het is de manier WAAROP.
Geweldig omschreven peetstapik zie het helemaal voor me.
Babootje schreef:@Belmera:
1/Ontvolgen alleen omdat Simpelman hier zijn mening geeft? Er zijn er hier meer dan alleen Simpelman toch?
2/Voor mij persoonlijk? Ik ken de theorie, ik ken het scala, met de meeste theorie van Simpelman ben ik het roerend eens.
Sommige dingen verschillen we van mening, maar dat mag (wat mij betreft in ieder geval).
3/Maar theorie is niet de praktijk.
In de praktijk kom ik ook dingen tegen die - ook al ken je de theorie - nog niet zo heel makkelijk zijn om op te lossen.
Heel veel hier in dit topic zoeken juist de praktische oplossingen.
Niet dat Simpelman ongelijk heeft in heel veel dingen, maar juist het vertalen naar de praktijk daar wordt t moeilijk.
4/De theorie heel goed kennen zal je helpen om een goede instructeur te vinden die je met de praktijk goed kan helpen.
Dat is denk ik waar het Simpelman om te doen is.