[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:02

Dat komt vanzelf goed doordat je gelijkmatig links en rechts op de cirkel werkt.
Op de cirkel ontkomt een paard er niet aan een extra inspanning te leveren met het binnenachterbeen.
MITS JE HET VOORWAART neerwaarts rijdt.
Hoe sterker het wordt hoe gemakkelijker het die extra inspanning zal inzetten, het is een cumulus, dat duurt even .
Als je het forceert, dus buiten zijn comfort zone gaat dan zal je paard zich gaan beschermen en bereik je je doel alleen maar langzamer.

Alles in de Klassieke Dressuur wordt opgebouwd vanuit het voorwaarts, er is voor een paard niets natuurlijker dan voorwaarts gaan.

FEI art 401 ,
"het doel van de dressuur is de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:03

Simpelman schreef:
Dat komt vanzelf goed doordat je gelijkmatig links en rechts op de cirkel werkt.
Op de cirkel ontkomt een paard er niet aan een extra inspanning te leveren met het binnenachterbeen.
MITS JE HET VOORWAART neerwaarts rijdt.
Hoe sterker het wordt hoe gemakkelijker het die extra inspanning zal inzetten, het is een cumulus, dat duurt even .
Als je het forceert, dus buiten zijn comfort zone gaat dan zal je paard zich gaan beschermen en bereik je je doel alleen maar langzamer.

Alles in de Klassieke Dressuur wordt opgebouwd vanuit het voorwaarts, er is voor een paard niets natuurlijker dan voorwaarts gaan.

FEI art 401 ,
"het doel van de dressuur is de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard"

Vertel die regel nog even aan de (sub)topruiters, want vols mij kennen ze deze regel niet :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:33

Ik ben een beetje aan het vogelen geweest vandaag, eerst proberen het staptempo onder controle te krijgen( wegens ziek zijn heb ik afgelopen week niet gereden, maar mijn 13jarige bijrijdertje)

Dat onder controle krijgen heb ik gedaan door afwisseld (2e)hoefslag volgen, slangenvoltes, voltes en afwenden met schoudervoor. Lijf recht, halsje licht gebogen en proberen om los te laten in de kaak ( dat is aan mn rechterteugel weer heel lastig voor hem).

Zijn tempo werd minder rennerig en hij zakte mooi in mijn handen. Vandaag is hij amper achter de teugel gekomen.
Voltes openen en sluiten, telkens met het idee van schoudervoor zetten, rondmaken om mijn binnenbeen, en dan afwisselend met buitenbeen naar binnen duwen, en ook met binnenbeen zijn achterhand naar buiten duwen.

In draf regelmatig schouderbinnen meegepakt, en ook in galop. Ik heb gezien dat hij veel rechter door zijn lijf ging lopen. Hij werd soepeler, en op den duur liet hij mooi los en kon ik heel fijn zitten.

Toen nog even proef oefenen voor volgende week. Ik start L1, dus ook t wijken een beetje meegepakt.
Mijn vorige juf zei wel eens. Zet het wijken in met schoudervoor. En dat in mijn achterhoofd vandaag. Kon ik keurig afwenden, (zonder uitzwenkend en over de buitenschouder wegvallend in t wijken)rechtstellen, beetje stelling en hij ging keurig opzij voor mijn been.

Ik heb vandaag het gevoel, dat ik iets te pakken heb, het rechtmaken was fijn,het soepel worden was fijn, zijn tempo werd fijner ipv standje hard. Ik heb vandaag voor mijn gevoel met een smile gereden.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:49

Ook dit topic ga ik ontvolgen. Alleen de weg van simpelman is de juiste weg. Al de andere manieren zijn dwang en slecht.

Als je graag wil dat mensen open staan voor jouw manier van rijden en omgang met het paard, bereik je dat niet op deze manier.

Nog even n laatste opmerking: wat gebeurt er met de spieren van de bovenlijn als je voorwaarts neerwaarts rijdt? Deze worden opgerekt. Een opgerekte spier lijkt mij geen sterkere spier.. Maargoed,zo staat het niet in het scala, dus ik zit er helemaal naast.

Ik vind voorwaarts neerwaarts een fijne afwisseling tijdens het rijden voor de ontspanning (en een check of mijn paard netjes mijn hand wil volgen) maar kan het geen training noemen om mijn paard de juiste spieren te laten gebruiken en deze dus ook te trainen.
Succes met het topic verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:02

@Belmera: Ontvolgen alleen omdat Simpelman hier zijn mening geeft? Er zijn er hier meer dan alleen Simpelman toch?

Voor mij persoonlijk? Ik ken de theorie, ik ken het scala, met de meeste theorie van Simpelman ben ik het roerend eens. Sommige dingen verschillen we van mening, maar dat mag (wat mij betreft in ieder geval).

Maar theorie is niet de praktijk. In de praktijk kom ik ook dingen tegen die - ook al ken je de theorie - nog niet zo heel makkelijk zijn om op te lossen. Heel veel hier in dit topic zoeken juist de praktische oplossingen.
Niet dat Simpelman ongelijk heeft in heel veel dingen, maar juist het vertalen naar de praktijk daar wordt t moeilijk. De theorie heel goed kennen zal je helpen om een goede instructeur te vinden die je met de praktijk goed kan helpen. Dat is denk ik waar het Simpelman om te doen is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:06

Belmera schreef:
Ook dit topic ga ik ontvolgen. Alleen de weg van simpelman is de juiste weg. Al de andere manieren zijn dwang en slecht.

Als je graag wil dat mensen open staan voor jouw manier van rijden en omgang met het paard, bereik je dat niet op deze manier.

Nog even n laatste opmerking: wat gebeurt er met de spieren van de bovenlijn als je voorwaarts neerwaarts rijdt? Deze worden opgerekt. Een opgerekte spier lijkt mij geen sterkere spier.. Maargoed,zo staat het niet in het scala, dus ik zit er helemaal naast.

Ik vind voorwaarts neerwaarts een fijne afwisseling tijdens het rijden voor de ontspanning (en een check of mijn paard netjes mijn hand wil volgen) maar kan het geen training noemen om mijn paard de juiste spieren te laten gebruiken en deze dus ook te trainen.

Je kan hem ook op je foei lijst zetten. Heb ik ook, en het scheelt enorm veel ergenis. Je hoeft het niet te lezen en niet op te reageren.

Belmera

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:52

Het probleem is dat Simpelman niet gewoon zijn mening geeft. Hij doet dat op zon manier dat ik er een naar gevoel bij krijg. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is van dit topic.
Ik ga de tip van Veulen84 volgen en de foeilijst gebruiken. Ik vind het namelijk wel een erg interessant topic :) Vaak worden er fijne tips gegeven.
En heel mooi omschreven Babootje, maar ik heb meer aan tips waar ik in de praktijk mee aan de slag kan. Maar ieder zn ding natuurlijk :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:54

TurboTinker schreef:
Mijn vorige juf zei wel eens. Zet het wijken in met schoudervoor. En dat in mijn achterhoofd vandaag. Kon ik keurig afwenden, (zonder uitzwenkend en over de buitenschouder wegvallend in t wijken)rechtstellen, beetje stelling en hij ging keurig opzij voor mijn been.

Ten eerste wat super dat je zo fijn gereden hebt samen met je paard, heerlijk!

Bovenstaande viel mij wel even op. Want als je wijken inzet vanuit schoudervoor, gaat toch altijd de achterhand voor in het wijken? Dat lijkt mij niet gewenst?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:58

Ik zal binnenkort ook even foto's van mij op mn paard plaatsen :-)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:06

@ simpelman en Joolien Aangezien jullie reageren op mijn reactie... Dat mooie artikel dat wordt genoemd is ook het doel waarom ik dressuur rij met mijn pony. Echter het proberen hem verder te ontwikkelen, binnen zijn grenzen, hoort daar ook bij, anders kom je geen stap verder.

@ veulen84 bedankt voor de tip ;-) ik ben helemaal klaar met simpelman.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:50

0000, Ik heb eerlijk gezegd geen idee, dat doet hij namelijk normaal wel, maar nu reed ik bewuster met mijn benen en zwaaide hij niet eerst achter uit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:53

Belmera schreef:

.
+:)+
Misschien wil er iemand uit de "fanmails" hier nog reactie opgeven ?
Ik kan alleen maar aan je verzoeken om vooral jou bijdrage's juist niet te stoppen en kan alleen maar verzoeken aan s. man om dit topic met rust te laten.

Beeldspraak in o.a. dit topic en nog een paar andere topics:
Ik zie een indoorbak voor me, afgehuurd door clubje enthousiaste dames en heren die met elkaar en van elkaar beter willen leren rijden.
Ieder heeft eigen paardje mee, met elk hun eigen trekjes en problemen.
Er is niet speciefiek een bepaalde lesgever ingehuurd, men leert van elkaars fouten , ideeen en door elkaar praktisch te laten zien hoe je beter kunt rijden.
Dat gaat zo lekker, dat steeds meer mensen mee willen kijken , mee willen praten maar vooral praktisch mee willen doen en thuis verder kunnen oefenen.

Nu staat er opeens een oud en stug mannetje in zo'n lange stofjas en deukhoedje en zonder paard, aan de korte kant van de bak doorlopend met vingertje omhoog dingen te roepen met in andere hand een vaag aantal formulieren :list: omhoog, als zijnde de waarheid, de waardheid en niets dan de waarheid.
Bijzonder storend vooral omdat ie steeds maar hetzelfde blijft roepen en op verzoek om es te laten zien hoe het dan wel moet nog harder gaat roepen maar nooit in de bak komt en paard van iemand durft over te nemen.
De groep dreigt uit elkaar te vallen hierdoor, en er ontstaat verwarring en onbegrip naar elkaar.
Paar initiatiefnemers beginnen ergens anders opnieuw met deze sessie's, maar alweer duikt hetzelfde mannetje weer op.
Hij geeft , als verweer , bij aanspraak om es open te staan voor elkaars visie dat ie "fans" heeft, maar maf genoeg hebben we die nog nooit gezien in de rijhallen.
Verzoek aan haleigenaar om deze man de deur te wijzen krijgt geen vervolg, hij zeg immers niets verkeerd, maar de manier erop is zeker niet inspirerend.
Wie een oplossing hiervoor weet mag het op publicatiebord in de kantine kenbaar maken. :9k

Ik ben dankbaar dat ik paar k.d. richting mensen ken, die opbouwend in het leven staan en mij en hopenlijk de paarden blij kunnen maken door dingen me te laten zien, voelen en ervaren.
Die lukt het wel om ruiters ruimer te laten denken, buiten hun aangeleerde methode's.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:27

Belmera schreef:

Hier blijkt toch wel uit dat je niet helemaal correct leest. Je stelt een vraag aan Simpelman en hij geeft antwoord. Hij zegt nergens dat de manier die jij toepast slecht is of dwang is. Hij zegt dat paard dan buiten zijn comfortzone komt en het daardoor vaak langzamer gaat dan wanneer je het binnenachterbeen sterker maakt door middel van voltes.

Daarnaast, voorwaarts neerwaarts is geen oefening maar de tendens die je tijdens het rijden hebt. Wanneer je dat niet weet kan je een reactie wel afblaffen maar dan heb je hem dus al niet gesnapt.

Ik ben een stille meelezer en vind de theorie van Simpelman juist fijn om te lezen. Juist omdat de theorie voor een groot deel de praktijk kan onderbouwen. Begrijp je de theorie niet, dan weet je vaak ook niet waarom je doet wat je doet. Op het moment dat je de theorie begrijpt begrijp je ook waarom het paard reageert zoals ie doet en leer je het op te lossen bij de kern. Wanneer je hier dan een oefeing mee krijgt en die gaat fout, kun je bedenken waarom die fout gaat.

Dus als men zich even over hun eigen ego heen wil zetten, graag. :+
Ik zie namelijk niet in waarom er hier alleen maar praktische oefeningen gedeeld zouden kunnen worden zonder stevige onderbouwing van de theorie.
Want met een theoretische onderbouwing lijkt het juist uitvoeren mij toch wat makkelijker dan zonder theorie. En dat is wel nodig als je iemand via een forum wil helpen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:38

Jammer dat dit zo'n theoretisch topic is geworden, vond het altijd erg interessant als er bij beelden tips werden gegeven :+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:43

Het is niet zo dat simpelman niks weet/er totaal naast zit, het is de manier WAAROP.

Geweldig omschreven peetstap +:)+ ik zie het helemaal voor me.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:57

Forceren klinkt voor mij als met dwang...
Ik ga hier verder niet meer op in. Dat ik de theorie van Simpelman ondertussen zat ben en het daarom niet meer wens te lezen,is mijn keuze. Als jij dat wel graag leest,hou ik je niet tegen.
Theorie is leuk en leerzaam, maar soms gaat het in de praktijk anders.

Ik vind dit topic vooral interessant omdat je aan de hand van foto's leert wat goed gaat of wat nog kan verbeteren en hoe je dat kan zien. En ook de verschillende oefeningen die worden aangedragen vind ik leuk om te lezen en als het past bij hoe ik mijn paard wil rijden, pas ik dat ook toe in de praktijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:23

flavlip schreef:
Het is niet zo dat simpelman niks weet/er totaal naast zit, het is de manier WAAROP.

Geweldig omschreven peetstap +:)+ ik zie het helemaal voor me.

Waarschijnlijk is dat een generatiekloof die je tegenkomt. Ik verwacht in ieder geval niet dat iemand die veel ouder dan mij is op dezelfde manier iets verteld. Überhaupt komt geschreven tekst vaak anders over dan het bedoeld is, iets waar we met internet veel meer mee te maken hebben.

Bemera: Dat is je eigen interpretatie, maar ik snap niet wat daar mis mee zou zijn als jij het zo wil doen? Ik neem aan dat je wanneer je iets toepast daar ook achter staat omdat je er over hebt nagedacht. Als je je van je stuk laat brengen omdat iemand anders een andere mening heeft, dan sta je er dus toch niet volledig achter?
Maar eerst een vraag stellen en vervolgens het niet leuk vinden en daarom iemand afblaffen is nou ook niet echt het juiste voorbeeld van hoe je moet communiceren.

Oh, en als je weer graag foto's beoordeeld wil zien ipv. ''theoretisch geneuzel'', dan moeten er wel foto's geplaatst worden. :D Anders is het niet meer dan logisch dat er meer theorie voorbij komt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:50

Ik ga mensen die jonger zijn dan ik ook niet zo belerend en denigrerend aanspreken als simpelman doet... Dit is hoe het op mij overkomt en ja, het komt anders over met het geschreven woord, maar er zijn meerdere mensen die hebben aangegeven ook niet blij te zijn met simpelmans posts.

Ik ga nu niet verder met jou een discussie voeren over simpelman. Dat vindt hij volgens mij alleen maar leuk, al die aandacht... Ik lees zijn posts niet meer, omdat het in mijn ogen steeds hetzelfde is en als ik reageer worden mijn woorden verdraaid. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:59

Dat snap ik Air :D Dus mensen foto's plaatsen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:06

Ik zal van de week eens rijfotos laten klikken, even kijken voor goed weer

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:28

Ik zal kijken of ik morgen iemand kan vinden die zo lief is om een paar foto's te maken!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:20

Ik ben het grotendeels eens met air eigenlijk, met elke oefening die uitvoert moet je ergens wel de vraag stellen 'waarom'. Ook met elke les die je krijgt zou je dit met elke oefening die je uitvoert kunnen stellen, heeft je lesgeefster geen antwoord klaar, dan zul je zelf verder moeten nadenken over 2 bepaalde dingen.. ;)

Ik wou deze foto's gisteren al plaatsen, maar vond de tijd toen niet.. De foto's zijn van deze zomer tijdens een dressuurweek met vriendinnen. Dan laten we een hele week lang elke dag verschillende lesgevers komen, ontzettend leuk!

Afbeelding
Foto 1: dit is aan het begin van de les, het was cavaletti les maar dat terzijde :P Ik zie een vrolijk paard, is nog niet volledig door het lijf want hij houdt wat vast aan de schoft. Het beentjes werk vind ik geweldig. Ik was net afgeleid door de prachtige omgeving, dus voor een keer kijk ik niet naar mijn paard :+ ik zak wat door bij de schouders, maar hoofd-schouders-heup-hak lijn valt goed mee!

Ik had hem hier ronder kunnen vragen, vragen om te zakken meer naar de grond toe, werkend op een volte. Dan had hij ook meer kans kunnen hebben los te laten rond de schoft. Volgens mij heb ik dat ook verder in de les gedaan.

Afbeelding
Foto 2: dit is aan het einde van de les, niet alleen de hoeveelheid zweet geeft dit weer ook het feit dat mijn paard van het achterbeen afloopt. Wel is hij volledig door het lijf en zit ik als een zoutzak omdat ik doorzit. Bij deze schuif ik het excuus op het zadel, want ondertussen heb ik een nieuw zadel en kan ik doorzitten als een zonnetje, hihi.

Ik had dit kunnen oplossen door terug te schakelen met een hele of een halve ophouding. Dan had hij zich terug op de achterhand moeten plaatsen en van daaruit weer verder gaan. Dit heb ik denk ik niet gedaan, dit was mijn laatste lange zijde en dan wil ik graag gewoon een ontspannen rug en een verend contact.

Afbeelding
Foto 3: deze foto is een tijdje verder in tijd, met het provinciaal kampioenschap in september. De bodem was om te huilen en het regende pijpenstelen, mijn broek zal nooit meer stralend wit zijn hierna helaas. Ondanks de slechte bodem liep hij op bepaalde momenten echt geweldig, daar waar de bodem nog goed was. Helaas is dat in de ring niet zo en was het meer een proef van overleven dan laten zien wat we in huis hebben. Toch deel ik deze foto met jullie, want mijn paard kan grandecar denk ik. Je ziet duidelijk dat hij enorm gefrustreerd is om de verschrikkelijke bodem, maar geweldig paard zoals die is doet hij altijd zijn best!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:27

Babootje schreef:
@Belmera:
1/Ontvolgen alleen omdat Simpelman hier zijn mening geeft? Er zijn er hier meer dan alleen Simpelman toch?

2/Voor mij persoonlijk? Ik ken de theorie, ik ken het scala, met de meeste theorie van Simpelman ben ik het roerend eens.
Sommige dingen verschillen we van mening, maar dat mag (wat mij betreft in ieder geval).

3/Maar theorie is niet de praktijk.
In de praktijk kom ik ook dingen tegen die - ook al ken je de theorie - nog niet zo heel makkelijk zijn om op te lossen.
Heel veel hier in dit topic zoeken juist de praktische oplossingen.
Niet dat Simpelman ongelijk heeft in heel veel dingen, maar juist het vertalen naar de praktijk daar wordt t moeilijk.

4/De theorie heel goed kennen zal je helpen om een goede instructeur te vinden die je met de praktijk goed kan helpen.
Dat is denk ik waar het Simpelman om te doen is.

1/Wie Simpelman niet kan pruimen slaat zijn posts toch gewoon over?
Het lijkt er op dat sommige mensen denken dat ik hier schrijf om mijn gelijk te halen.
Dat is een vergissing, dat hoef ik al heel lang niet meer.
Slim is het om gebruik te maken van de aangeboden mogelijkheden.

2/Heerlijk als mensen het niet eens zijn met me dan kunnen we discussieëren.
Iedereen kan daar beter van worden, maar dan wél mét argumenten anders leren we er niets van.
Nogmaals, wil je dat niet lees dan gewoon verder.

3/Een ieder zal uiteindelijk zijn eigen praktijk problemen moeten oplossen dat kan alleen maar wanneer je wéét wat je doet.
Het klakkeloos opvolgen van wat niet onderbouwde instructies kan wat tijdelijke soelaas geven maar het probleem zal altijd op een andere manier weer de kop opsteken, en dat is de praktijk.
Wanneer iemand in de praktijk niet met aangedragen theorie aan het werk kan dan is het slim om dat aan te geven dan kunnen we in details gaan.

4/Inderdaad, zoniet dan ben je gemakkelijk subject van een leraar die zélf nog niet weet hoe het werkt, helaas is dat het geval bij aanzienlijk meer (vriendelijke schatting) dan de helft van de instructeurs die er rondlopen.
Papagaaien.
Van een eenmaal verkeerd geinstalleerde basis kom je zelf (en ook je paard) moeilijk weer af.
Het vinden van een goede instructeur is zo moeilijk geworden dat het onvermijdelijk is jezélf in eigen verantwoordelijkheid te ontwikkelen.
Met trial and error, maar je moet dan wel wéten wat je doet.
Ik appeleer aan de slimmere mensen, als ze de moed hebben onafhankelijk te blijven, een eigen mening te vormen dan zou de steeds verder ontsporende rijkunst weer de goede richting in kunnen buigen.
Voor wie dat interesseert, aan de top dondert het aanzienlijk op het moment.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:07

Phoeeee wat een 'discussie' is er opgewaaid na mijn foto's zeg! Ik kon niet reageren omdat ik op wintersport was met school. Ik heb bij gelezen tot het tragische nieuws van Babootje! Sterkte Bea met het verlies van jullie knappe Tiesto!
Daarna kwam ik niet echt mijn naam meer tegen, en nam de discussie een kleine andere wending.

Ik probeer een beetje door de rottere reacties heen te lezen en er het beste van te maken, en mij goed in de oren te knopen dat de berichten goed bedoeld zijn. :j

Ik probeer een beetje in 1 bericht te reageren, dus sorry als ik dingen vergeet!

Ik zelf ben inmiddels wel wat dravers gewent. Gas is een draver, maar hij reageert totaal anders op mijn hulpen dan dat Diego dat doet. Gas kan ik bitloos op mijn pinken rijden. Ik sluit mijn hand en hij komt terug in tempo. Inmiddels zelfs tuigloos in de kleine stukjes draf die ik nog met hem doe.

Vergeet niet dat ik nog altijd 'een manege ruiter' ben, en niet dagelijks op de paarden rijd waar ik op zou willen rijden. Gas doe ik 3 dagen per week recreatief, Diego 1 dag per week, en op de manege heb ik ook maar 1 uurtje les. Ik leer hier op de manege nu heel veel. Voornamelijk werken we aan mijn houding, en als dat goed gaat loopt mijn paard ook fijn.

Maar het probleem dat ik nu met Diego heb, is dat ik op mijn houding probeer te letten, maar doordat het niet altijd gaat zoals ik zou willen, vergeet ik op mijn houding te letten, en verslechter ik daar in. Dan denk ik plots weer aan mijn houding, en begin ik weer van voor af aan. En ik draai ook zeker eens met mijn armen als ik merk dat ik niet meer los laat, maar ik zou de oefeningen zeker mee nemen. Ik zou ook weer proberen even een gaatje langer te gaan zitten met mijn benen, om daar weer beter los te laten.

Er kwam voorbij over een pasje achterwaarts om controle etc te krijgen. Maar mij is altijd geleerd dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, wil je hem correct achterwaarts kunnen laten lopen. Nu is hij wel voorwaarts, maar TE voorwaarts, dus hoe kan ik hem dan correct achterwaarts laten lopen, als hij niet correct voorwaarts is?

En als hij zo ontzettend voorwaarts is dat ik hem niet goed terug krijg, ga ik op een gegeven moment fouten maken waardoor dit niet verbeterd maar juist verslechterd. Mijn houding verslechterd, en de dingen die ik besluit te doen, zijn juist de dingen die ik bij hem niet moet doen. Bij het ene paard kan je na een kwartier proberen rustig te rijden op gewicht, en lang maken, eens een keer wat strenger zijn met de hand en hem op zn plaats zetten, waarna je paard wel rustig blijft lopen. Maar als ik dit bij Diego doe, ben ik hem kwijt. Als je een draver vastpakt, gaat hij juist rennen, en zichzelf ook vastzetten, en dat is ook wel wat je op de foto's terug ziet. Maar er zijn ook zeker momenten dat we beiden wel loslaten, en hij ook echt lekker terug komt in tempo, maar je zult maar net zien dat hier geen foto's van zijn, dus die kan ik niet laten zien.

En juist omdat ik weet dat ik mijzelf op een gegeven moment vast zet, heb ik komende vrijdag les, om eens te kijken hoe ik zijn tempo het beste op moet vangen. Want de instructrice die kent hem, al zolang als dat hij daar op stal staat. Die weet waar hij goed op loopt, en waar hij niet goed op loopt, en die weet hoe ik hem het beste zou moeten rijden.

Ik probeer steeds tegen mezelf te zeggen dat ik moet loslaten, maar er zijn momenten dat dit er heel erg bij inschiet, en dat is zo jammer en vooral zonde, want als ik lekker los kon blijven laten zou dat al zo veel verschil opbrengen! Maar het is een eigenschap waar 12 jaar niet op gelet is. Inmiddels ben ik 2 jaar verder, en in die twee jaar word er wel veel op gelet, maar het is iets dat je er niet zomaar uit krijgt. Iets aanleren is makkelijker dan afleren, maar in veel gevallen is mijn houding al zo ontzettend veel verbeterd. Ik ben me er dus van bewust, maar het is wel iets waar ik elke week opnieuw weer mee bezig ben om dit te verbeteren.
En dat is precies wat Simpleman dan weer heel mooi heeft gezegd: Van een eenmaal verkeerd geinstalleerde basis kom je zelf (en ook je paard) moeilijk weer af.
Mijn eigen basis in mijn houding was verkeerd. Hier heb ik 12 jaar mee mogen en kunnen rijden.. Daar ben ik (Helaas) niet zomaar van af.. -O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:03

LU, mooi en helder omschreven!

Even iets wat in mij opkomt met betrekking tot het terugnemen/vastpakken/wegrennen....Zou het kunnen dat je dan te lang vasthoudt in die ophouding, dat als je sneller bent hij geen tijd krijgt om vast te pakken en te gaan rennen? Dus paard reageert niet op zit, direct een ophouding maken maar echt meteen weer loslaten zodat voordat hij kan reageren op de aangeleerde draver-manier, de druk alweer weg is? Eventueel herhalen als het nodig is maar misschien dat op die manier voor Diego duidelijk kan worden dat dit een nieuwe hulp is waar een andere reactie op wordt verwacht? Gewoon even een hersenspinsel...