Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:00

rensiepensie schreef:
Als ik het over mensen heb te te groot/zwaar voor hun paard zijn dan denk ik niet aan jou. Vind jou niet te zwaar voor je paard als ik zo naar het plaatje kijk :o

Lief van je, dank je :). Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar anders over denken, maar dat maakt me niet zoveel uit. Zoals ook Snoepigg al zei, voor het plaatje (en ook het functionele) is maat 38 beter, maar ook met een maatje meer kun je prima paardrijden imo.

bethje31

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:34

Colway ik bedoel niet dat de ene mistand de andere ok maakt, maar ik zie persoonlijk waar ik rij, maar dat is mijn ervaring, eigenlijk geen paarden die door een te zware ruiter blessures oplopen maar dat kan zijn omdat waar ik rij geen mensen rijden met zwaar overgewicht. Misschien wel mensen met een beetje overgewicht maar het ging hier niet om een paar kilo's. De situatie zal dan per manege verschillend zijn, denk ik.
Ik denk eigenlijk dat er andere grotere misstanden zijn waardoor paarden vaker geblesseerd raken. Maar dan wordt deze hele discussie een non-discussie omdat de andere problemen die er bestaan met paardenwelzijn, het probleem van te zware ruiters wel heel klein doet lijken.
En dan komt het neer op een reltopic gestart door een zestienjarige die graag bevestigd wil worden in het feit dat het gaaf is dat hij dun is terwijl hij daar in zijn hele leven nog geen seconde voor heeft moeten werken..
Goed...ik ga wat nuttigers doen...bye bye :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:51

Colway schreef:
Wat een verdrietige feiten die hierboven genoemd worden....Maar goed, inderdaad als je om je heen kijkt, veel vrouwen (en mannen en kinderen) zijn te zwaar...Maar niet gedacht dat het gemiddelde zo hoog zou liggen

Ik ook niet, schrik ervan eerlijk gezegd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:58

Ik niet zo - het is regelmatig op het nieuws en in programma's over gezondheid. Het westerse deel van de wereld eet zich vol en wordt langer dan ooit

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:00

Buitenzinnig schreef:
Ik niet zo - het is regelmatig op het nieuws en in programma's over gezondheid. Het westerse deel van de wereld eet zich vol en wordt langer dan ooit

Vooral het eerste, ja we worden langer, maar die evolutie gaat vele malen langzamer dan het zwaarder worden

Citaat:
die graag bevestigd wil worden in het feit dat het gaaf is dat hij dun is terwijl hij daar in zijn hele leven nog geen seconde voor heeft moeten werken..

Hoe kan je dit nou weten? Rare uitspraak

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:54

bethje31 schreef:
Colway ik bedoel niet dat de ene mistand de andere ok maakt, maar ik zie persoonlijk waar ik rij, maar dat is mijn ervaring, eigenlijk geen paarden die door een te zware ruiter blessures oplopen maar dat kan zijn omdat waar ik rij geen mensen rijden met zwaar overgewicht. Misschien wel mensen met een beetje overgewicht maar het ging hier niet om een paar kilo's. De situatie zal dan per manege verschillend zijn, denk ik.
Ik denk eigenlijk dat er andere grotere misstanden zijn waardoor paarden vaker geblesseerd raken. Maar dan wordt deze hele discussie een non-discussie omdat de andere problemen die er bestaan met paardenwelzijn, het probleem van te zware ruiters wel heel klein doet lijken.
En dan komt het neer op een reltopic gestart door een zestienjarige die graag bevestigd wil worden in het feit dat het gaaf is dat hij dun is terwijl hij daar in zijn hele leven nog geen seconde voor heeft moeten werken..
Goed...ik ga wat nuttigers doen...bye bye :wave:

En hier beginnen de vooroordelen en onzinnige opmerkingen pas echt. :wave: Zwakke post, sorry hoor...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:40

Ik vind dit totaal geen reltopic, nu is er iig een plek waar gesproken wordt over het TABOE.
Ik denk ook dat de TS dit topic oprecht heeft gestart, niet om te rellen, maar gewoon uit overtuiging.
ook mensen van 16 kunnen principieel zijn hoor.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:57

Sorry hoor gummie, was opeens een beetje klaar met deze discussie. Je komt wel eens tot conclusies.
Als ik wat schrijf dan is dat mijn mening of "mijn ervaring". Betekent niet dat dat voor waar hoeft te worden aangenomen. Zoals alle meningen hier. En we zijn hier om meningen uit te wisselen toch?
Het is altijd wel heel makkelijk om woorden te gebruiken als "vooroordelen, onzinnige opmerkingen, zwakke post" . Klinkt wel heel stoer uiteraard maar zonder onderbouwing zeggen ze niet zoveel, zeker in een topic dat letterlijk bol staat van de vooroordelen over zwaardere/dikke mensen.
Ik zal je verder niet vermoeien met mijn zwakke posts.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:02

Jouw laatste post was de onderbouwing voor mijn bewoordingen vooroordeel, onzinnige opmerking en zwakke post..... Het slaat ook alleen maar op die ene post. Niet op wat er verder geschreven of gezegd is. Moet gezegd kunnen worden, vind ik.

Je hoeft je excuses niet aan te bieden (al is het wellicht sarcastisch bedoeld), want als jij dat vindt wat jij schreef, dat moet je dat kunnen vinden. Maar dan vind ik dat dus een zwakke uitspraak en een vooroordeel over een dat een reltopic geopend is door een 16-jarige die bevestiging zoekt en zijn hele leven niet heeft hoeven werken om dun te blijven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:27

Misschien allemaal de eerste post nog eens lezen? :o
De stelling gaat dus over mensen die te dik zijn (en niet of je dan te zwaar bent voor je paard!)(dus wat dat betreft heb ik dan ook onzinnige dingen gepost)

Citaat:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Persoonlijk vind ik dat je daar de consequentie van moet dragen, dat je dan misschien (even - tijdelijk) niet op de rug van een paard moet gaan zitten. Dat doe je tenslotte ook niet als je net een hernia hebt, of wanneer je na een bevalling de stiksteekjes nog hebt zitten :o

Citaat:
Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

De TS ergert zich daar aan en krijgt - voor het ventileren van die mening - de hele wereld over zich heen.

Citaat:
- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

Inmiddels is bewezen dat dit inderdaad klopt (en er zijn altijd uitzonderingen - maar "mee zitten" is sowieso al niet voor iedere ruiter weggelegd, laat staan als daar een overgewicht aan gekoppeld is)
Citaat:
- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

Dat is toch netjes gedacht van die jongen? En zeker niet onredelijk... het gaat immers over het welzijn van het paard en dat hebben we met zijn allen hoog in het vaandel staan!

Citaat:
- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt

En hier wordt het kennelijk lastig - waar LIGT die grens? Voor de mens in kwestie is het overgewicht ook niet gezond. En een paard is niet gemaakt om op te zitten, dus waarom dat dan extra zwaar maken voor het dier?

Citaat:
Ben ik hier nou zo extreem in?

Nee - eerlijk gezegd vind ik het schattig dat een jongen van 16 zich hier druk over maakt, ook al drukt hij zich wat onbeholpen uit. Maar het is zeker niet extreem.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:33

Citaat:

Nee - eerlijk gezegd vind ik het schattig dat een jongen van 16 zich hier druk over maakt, ook al drukt hij zich wat onbeholpen uit. Maar het is zeker niet extreem.

Sterker nog, ik vind het niet zozeer schattig alswel een VERADEMING om te merken dat er nog jongeren zijn
die zich over dit soort kwesties druk maken, zag er laatst ook 1 op tv met best een doordachte mening over het milieu, haha, flauwigheid, maar ben blij om te lezen dat er jonge al dan niet bokkende mensen zijn die over meer nadenken dan over punten en de mooiste laarzen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:37

Okee :P - maar ik maakte me zorgen over de puntige tenen in de mooie laarzen van de bokkers die zich aangesproken voelen - maar je hebt helemaal gelijk: het is een verademing :j

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:42

Als ik dit hele topic doorlees, dan kan ik niet meer op mijn paard zitten volgens iedereen :D
Ik vind dat sommige mensen wel heel bot reageren over dikkere mensen. Vergeet niet dat mensen er niet voor kiezen om kilo s te zwaar te zijn. Iedereen heeft liever een goed figuur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:54

Wesco schreef:
Als ik dit hele topic doorlees, dan kan ik niet meer op mijn paard zitten volgens iedereen :D
Ik vind dat sommige mensen wel heel bot reageren over dikkere mensen. Vergeet niet dat mensen er niet voor kiezen om kilo s te zwaar te zijn. Iedereen heeft liever een goed figuur.

Daar ben ik het niet mee eens. Dik zijn is wel een keuze. De (heel weinig) uitzonderingen daargelaten met een medische afwijking waardoor ze zo dik zijn. De meeste dikke mensen eten gewoon teveel, klaar. Zie je bij Obese ook, elk pondje gaat door het mondje. Vaak is het wel een psychisch probleem, een verslaving, waardoor ze zoveel eten. Maar feit is dat je nooit dik kunt worden als je weinig en gezond eet. (de medische uitzonderingen daargelaten)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:52

Buitenzinnig schreef:
Misschien allemaal de eerste post nog eens lezen? :o
De stelling gaat dus over mensen die te dik zijn (en niet of je dan te zwaar bent voor je paard!)(dus wat dat betreft heb ik dan ook onzinnige dingen gepost)

Citaat:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Persoonlijk vind ik dat je daar de consequentie van moet dragen, dat je dan misschien (even - tijdelijk) niet op de rug van een paard moet gaan zitten. Dat doe je tenslotte ook niet als je net een hernia hebt, of wanneer je na een bevalling de stiksteekjes nog hebt zitten :o

Citaat:
Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

De TS ergert zich daar aan en krijgt - voor het ventileren van die mening - de hele wereld over zich heen.

Citaat:
- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

Inmiddels is bewezen dat dit inderdaad klopt (en er zijn altijd uitzonderingen - maar "mee zitten" is sowieso al niet voor iedere ruiter weggelegd, laat staan als daar een overgewicht aan gekoppeld is)
Citaat:
- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

Dat is toch netjes gedacht van die jongen? En zeker niet onredelijk... het gaat immers over het welzijn van het paard en dat hebben we met zijn allen hoog in het vaandel staan!

Citaat:
- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt

En hier wordt het kennelijk lastig - waar LIGT die grens? Voor de mens in kwestie is het overgewicht ook niet gezond. En een paard is niet gemaakt om op te zitten, dus waarom dat dan extra zwaar maken voor het dier?

Citaat:

Mensen die dit topic van het begin af aan gevolgd hebben weten wel dat de originele openingspost toch iets anders geformuleerd was, en dat deze nadat de knul bijna gelyncht werd hier, pas is aangepast naar deze wat milder omschreven tekst...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:04

rensiepensie schreef:
Mensen die dit topic van het begin af aan gevolgd hebben weten wel dat de originele openingspost toch iets anders geformuleerd was, en dat deze nadat de knul bijna gelyncht werd hier, pas is aangepast naar deze wat milder omschreven tekst...

Nou ook ik zit hier al vanaf pagina 1 en ik denk er niet eens meer over na . Fouten maken is menselijk . Vegeten en vergeven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:04

Wesco schreef:

er wordt niet bot geageerd op dikke mensen, er wordt kritisch gereageerd over dikke mensen op een paardenrug

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:06

Colway schreef:
Wesco schreef:

er wordt niet bot geageerd op dikke mensen, er wordt kritisch gereageerd over dikke mensen op een paardenrug

precies . Dat er mensen zijn die er niks aan kunnen doen , is vervelend voor hun . Maar om je paard daar dan ook letterlijk mee te belasten ... Dat gaat te ver.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:10

Eerste openingspost doet er nu toch na 181 pagina's niet meer toe? Die is eeuwen geleden al aangepast en er wordt volgens mij geprobeerd op inhoud te discussiëren...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:17

Ik heb de originele openingspost ook gelezen en werd er juist door getriggerd. Maar de mildere vorm er van vind ik goed gesteld (zeker wanneer je zijn leeftijd in aanmerking neemt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:43

Wesco schreef:

Nou en ? Bekijk het eens anders... JE PAARD KIEST ER NIET VOOR OM VEEL TE VEEL KILO'S OP ZIJN RUG TE MOETEN DRAGEN, DIE HEEFT ECHT LIEVER WAT MINDER GEWICHT OP ZIJN KWETSBARE RUG.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:48

Je hooft niet te roepen, joenohoe. In kleine letters kan iedereeen het ook wel lezen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:49

Wesco schreef:

Niet mee eens! Er zijn mensen die er idd niks aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben (door medicatie of een ziekte), er zijn ook mensen die er wel degelijk iets aan kunnen doen. Daarnaast maakt het voor de rug van het paard geen zak uit of het wel of niet eigen schuld van de ruiter/amazone is. Te zwaar voor het paard is te zwaar. En als je dan je paard belast, ook al kan je aan de kilo's niks doen, het is wel je eigen keuze om op het paard te kruipen en hem te zwaar te belasten.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:50

chanel1985 schreef:
Je hooft niet te roepen, joenohoe. In kleine letters kan iedereeen het ook wel lezen.

Misschien is Joenohoe het ook spuugzat dat er niet goed wordt gelezen en dat er door de zwaardere mensen zo gefrustreerd wordt gereageerd. Het gaat niet over het schoonheidsideaal, wel over de gezondheid van het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:53

Tari_42 schreef:
Wesco schreef:

Niet mee eens! Er zijn mensen die er idd niks aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben (door medicatie of een ziekte), er zijn ook mensen die er wel degelijk iets aan kunnen doen. Daarnaast maakt het voor de rug van het paard geen zak uit of het wel of niet eigen schuld van de ruiter/amazone is. Te zwaar voor het paard is te zwaar. En als je dan je paard belast, ook al kan je aan de kilo's niks doen, het is wel je eigen keuze om op het paard te kruipen en hem te zwaar te belasten.

Hehe gezond verstand _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_