Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
spokie79 schreef:Nombardo, als het paard zich vast gaat zetten op het moment dat jij iets vraagt in de mond, klopt er iets niet qua africhting. Ik leer mijn paard dat hij niet bang hoeft te zijn van een vraag in zijn mond en dat hij daarop kan ontspannen (nageven). Als hij nageeft in nek een kaak, zal hij zich ook niet vastzetten in zijn lijf.
dekke050 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb het filmpje dan ook maar bekeken. Ik heb dezelfde combinatie ook in wenen gezien vanuit de voorste rij van de VIP box. Dus op 2 meter afstand. De oefeningen zien er op de film goed uit en de hulpen zijn mooi klein en het betuigd van enorm vakmanschap. Maar destijds in Wenen vond ik het vreselijk om naar te kijken, want het paard knarste vreselijk met zijn tanden en had zijn mond open en het oog van het paard zag er niet blij uit. Dat beviel me totaal niet. De tranen sprongen me bijna in de ogen. Het kan zijn dat dat op zo'n niveau presteren veel van het paard vraagt, maar ik zou mijn eigen paard niet zo willen zien zwoegen. Dat is me de oefening niet waard. Ik vraag me ook af of je op zo'n moment het paard opbouwd of afbreekt. De dressuur is er voor het paard en niet andersom zeggen we altijd in de akademische rijkunst. Maar of dat echt zo is hangt af van de trainer van het paard. We maken allemaal fouten, dat is niet erg. Zolang je maar je best doet, reflecteert, kritisch bent, zoekt en verbetert. Dat is de kern van ethische verantwoord met je paard omgaan. Dat is de bedoeling van veel paardrijstromingen en ook van de akademische rijkunst. Maar in werkelijkheid is zoiets niet in een rijstijl te vangen. Het is wat je bent of wilt zijn. Mijn paard heeft ook een tijdje geknarst en ik heb dat opgelost (bit eruit) en niet koste wat het kost geaccepteerd. Da's mijn bijdrage aan deze discussie.
groetjes sanne
En voor degene die mijn geploeter willen zien: sannesdag.blogspot.com
Het is niet makkelijk, maar ik doe mijn beste best.
Suelza schreef:Wat voegt het toe om straks een welles-nietes spelletje te gaan spelen?
We kunnen er wel vanuit gaan dat de appel groen is, maar als Professor vervolgens toch zegt dat deze geel is, kunnen we er ook bij voorbaat maar vast vanuit gaan dat appels geel zijn en ben ik dus nieuwsgierig naar zijn gedachtegang hierachter.En vandaar dus ook dat ik zijn vraag met een wedervraag beantwoord... Ik heb geen regels gezien waarin zou staan dat dit niet is toegestaan in dit topic?
Daarnaast heb ik de waarheid niet in pacht, heb ik de rijkunst niet uitgevonden en sta ik, in tegenstelling tot sommige mensen, wel degelijk open voor visies van anderen, vandaar dat ik ook geen stroming aanhang, maar overal kijk en overal de dingen uithaal die MIJ passen. Dat die een ander wellicht niet passen, maakt niet dat de een het goed doet en de ander het per definitie verkeerd. Maar andersom geldt dit, mijn inziens, ook...
Er is altijd ruimte voor verbetering en/of verandering... Dat weet u ook...
piepenfiets schreef:Mijns insziens stelde prof een vraag uit het oogpunt van kennisoverdracht,u heeft die in eerste instantie gewoon beantwoord.Ik vermoed dat we zijn visie tegemoed kunnen zien en dat draagt daar dan weer aan bij.
Ik heb uw site bekeken en doe het zeker niet na.Het valt mij op dat sommigen bij het lange teugelwerk via een schoftje werken en anderen los,heb u beiden zien doen,wat is daar de gedachte achter?Vraag mij ook af wat de klassieken zeggen over stemhulpen
nombrado schreef:Je kan eens afvragen, wat er gebeurd, als je inwerkt met je hand in de paardenmond
wat gebeurd er dan in het lijf van een paard?
welke spieren/gewrichten gaat een paard vastzetten om deze druk te ontwijken?
hele maal aan de lange teugel is dit een zeer belangrijk punt.
spokie79 schreef:Ik werk niet door de pijnprikkel heen. Ik ga niet in zijn mond lopen sjorren. Ik vraag, bied weerstand (niet trekken) en wacht tot hij hierop nageeft. Kwestie van wijken voor druk. Als hij nageeft, direct toestaan. Zo gaat het iedere keer een beetje sneller. Tot het 'spelletje' is gesnapt. Dan communiceer je met je paard met behulp van de teugels. Kan heel klein en zacht en fijn.
Zintuigen ontvangen een prikkel en je leert je paard daarop te reageren. Als ik jou aan zou raken, hoeft dat toch ook geen pijn te doen. Kan ook vriendelijk.
quadripes schreef:de aanleuning komt van achteruit en een paard kan alleen op de juiste manier nageven als het op de juiste manier van achteren naar voren wordt gereden. een paard dat op die manier wordt gereden, zal ook vrij snel leren om na te geven.
echter, mensen beginnen met nageven zonder dat hun paard in de aanleuning gaat. dan komen de problemen in het lijf.
nageven is geen begin, het is een logisch vervolg. en ik vind trouwens dat dat niet met een weerstandbiedende hand voor elkaar komt, die maakt de verbinding dood en star. het paard moet in mijn ogen niet wijken voor druk, maar een antwoord geven, een dialoog aan willen gaan.
liberty22 schreef:ik denk heel logisch verivieer alles voordat ik iets voor waar aan neem , maar wat jij nombrado verkondigd kan ik niet geverivieert krijgen , ik kan het nergens lezen ik kan het nergens zien en heb nog nooit iemand eerder zo horen praten zelfs klaus ferdinant hempfling niet waar ik een aantal weekeinden van heb mee mogen maken en als er iemand prat gaat op in paardetaal spreken is hij het geloof ik wel.
nombrado schreef:vosroy schreef:Wat is juiste ethiek in deze.
“Mijn welgemeende excuses dames en heren , de show van vandaag gaat niet door de paarden zijn er niet klaar voor, u kunt uw kaarten retourneren uiteraard tegen terug gave van het door u betaalde bedrag. Ik zie u graag de volgende keer weer bij onze show”
Dit kan dus niet, de spaanse rijschool zou hier bliksem snel door failliet gaan en daarmee een erfgoed aan kennis. Het is natuurlijk een prachtige gedachte dat een bereiter zijn paard niet de ring in laat komen omdat hij vind dat zijn hengst niet optimaal voelt dat ben ik volledig met je eens en dat zou prachtig zijn. Het is echter naïef
edit nog iets toegevoegd
en dat zouden ze nu juist wél moeten doen!
dan sta je voor de paarden en niet voor de teleurstellingen van het publiek
ik zou er het grootste respect voor hebben als ze dit zouden doen!
Ik heb er zeker geld voor over, om een goed uitgevoerde show te zien, met heel veel blije paarden.
Goa, Cavalia, veel respect en liefde voor de paarden, een show waarin de paarden centraal staan en als er eentje even niet lekker in zijn velletje zit, is er een stand in.
quadripes schreef:ik vind het getoonde plaatje geen goede piaffe, weinig uitdrukking, paard daalt niet in de achterhand, want het toont weinig tot geen Hankenbiegung (of hoe je dat ook schrijft). het gaat zelfs iets op de voorhand. dit ziet er in mijn boekje niet uit als 'Legerete' waar iedereen zo naar op zoek is.
liberty22 schreef:vind het niet erg netjes dat je beweert dat mensen die anders rijden als jou een paard aan zijn hoofd sjorren , waarom jij met stang en trens dan in hemelsnaam?
en daarom neem ik het van jou niet aan , vind het best wel een beetje hoog van de toren geblazen wat jij hier nu zegt , dat jij verder bent dan de grote meestersje hebt de leeftijd sowieso al niet eens
Air schreef:Ik lees nu pas het stuk van dekke050, en ik vind het zo jammer dat dit dan op de blog te lezen is:
Vorige week zondag hebben we sevilla redelijk streng gevraagd na te geven. Het kwartje viel. Maandag moest ik nog duidelijk mijn hand laag plaatsen en steeds weer vragen. Maar dinsdag konden mijn handen alweer omhoog en kon ik beginnen te focussen op mijn andere aandachtspuntjes, binnenhand stil en handen even hoog en kon ik met een voorwaarts neerwaartse tendens afwenden, maar liepen we nog wel te slingeren.
Wat betreft het reflecteren en verbeteren mag daar dus nog aan gewerkt worden. Ik kan iig niet bedenken waarom een paard zou willen nageven op een strenge, pijnlijke ruiterhand.
Wat betreft de speekselklieren: bij het ontspannen van de kaak 'floepen' deze toch automatisch naar binnen? Of beter gezegd, bij spanning in de kaak komen ze naar buiten, worden ze zichtbaar.
Ik ga weer in de meeleesmodus!
vosroy schreef:Air: jammer of niet het siert dekke050 dat ze haar blog neerzet. Ik vind het dan niet netjes dat je even komt wijzen en vervolgens weer verdwijnt. En wat is streng? Normaal wordt er in de academische rijkunst nauwelijks met contact gereden , wellicht nu wel en is dit voor haar al streng.
dank je voor je bijdrage over de speekselklieren, zo lijkt het idd te zijn.
Cherie welke fransman bedoel je?
Air schreef:Ik lees nu pas het stuk van dekke050, en ik vind het zo jammer dat dit dan op de blog te lezen is:
Vorige week zondag hebben we sevilla redelijk streng gevraagd na te geven. Het kwartje viel. Maandag moest ik nog duidelijk mijn hand laag plaatsen en steeds weer vragen. Maar dinsdag konden mijn handen alweer omhoog en kon ik beginnen te focussen op mijn andere aandachtspuntjes, binnenhand stil en handen even hoog en kon ik met een voorwaarts neerwaartse tendens afwenden, maar liepen we nog wel te slingeren.
Wat betreft het reflecteren en verbeteren mag daar dus nog aan gewerkt worden. Ik kan iig niet bedenken waarom een paard zou willen nageven op een strenge, pijnlijke ruiterhand.
Ik ga weer in de meeleesmodus!
geerke schreef:dan vind ik deze mooier,maar dat is persoonlijk misschien
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=95