Yamcha schreef:Kafue schreef:Voor mijn gevoel klopt jouw redenering niet. Dat een mens in het begin niets kan en na verloop van tijd gaan staan en lopen en praten zit er in, het is een natuurlijke ontwikkeling en is geen belasting, er is hier ook geen sprake van een grens verleggen, het kind leert datgene waar het op dat moment aan toe is.Maar nogmaals wie zijn grensen niet leert te verleggen zal nooit voorbij die grens komen. Je moet iedere keer een stapje verder anders blijf je hangen. En als je daar volstrekt tevreden mee bent is er niets aan de hand ben je daar niet tevreden mee tja dan zul je wederom de grens van je eigen kunnen en van die van het paard moeten verleggen.
Je wordt immer geboren als je nog helemaal niets kunt en dan moet je leren zitten, lopen, praten, als je je grens niet telkens verlegt blijf je altijd baby die alleen maar eet, plast poept en slaapt.
Dus je zult zwaarder moeten belasten wil je in de wedstrijd kunnen pieken immer niets voor niets is er altijd gesteld dat je thuis een klasse hoger moet trainen dan je op de wedstrijden start.
Een groot deel van de dressuur gaat ook uit van een natuurlijke ontwikkeling, het paard biedt datgene aan waar het op dat moment aan toe is. Een Lippizaner of een Andalusiër zal veel eerder een piaffe of passage aanbieden dan een Nederlands of Duits warmbloed. Omdat dat er in zit. Voor mijn is dressuur er voor het paard, dressuur is er om dat eruit te halen wat er in zit van nature. Niets meer, niets minder. Dat dat talent op GP niveau kan liggen is super, moet je ook niet laten liggen.
Dat heeft in mijn ogen met grenzen verleggen niet heel veel te maken, dat is eruit halen wat er in zit. Maar als je door een bepaalde methode een paard waar niet meer dan M in zit, naar het Z pusht, is dat wel een grens verleggen, of dat goed is voor het paard vraag ik mij af. Het lijkt mij een overbelasting.
Ik vraag me dus ook af of extreme trainingsmethodes, die wel duidelijk een grens verleggen, niet alleen fysiek, wel ethisch zijn. Dan heb ik het niet over een moment LDR in de training, dat is voor mij hetzelfde als even je tenen proberen aan te raken na het hardlopen, een stretching-methode. Een halfuur lopen iedere dag met je vingers op je tenen roept wel vragen op, is ook zeer slecht voor je lijf. Een paard een uur lang en iedere dag met de kin op de borst laten lopen roept ook vragen op. Paardrijden heeft imo ook veel met ethiek te maken (wij zijn immers verantwoordelijk voor zijn geestelijk en lichamelijk welzijn) en ik vraag mij daarom serieus af of die extreme, grensverleggende methodes wel ethisch verantwoord zijn. Dressuur is er in de eerste instantie voor het paard, een middel, geen doel.
Hou toch op. Dressuur is er niet voor het paard. Het paard kan elke vorm van dressuur, springen, rijden in het algemeen gestolen worden. Gooi hem in zuid-franktijk in de pyreneeen los en maak hem dan blij. (daar lopen ze trouwens ook met hoefzweer, koliek, peesklap, maar omdat we er niet op rijden maakt dat niet uit, niemand die het ziet namelijk).