Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:19

Ze zullen het misschien slordig vinden omdat je met je handen wat kanten op gaat - vind ik overigens meevallen. Maar zij zien wss liever twee handen strak naast elkaar (die totaal niet meegaan). Maar meer controle onder je paard moeten krijgen? Dier loopt super constant en ontspannen!! En aanleuning snap ik ook niet echt. Maar mogelijk bedoelde ze; loopt niet aan de teugel in de krul. Wel super leuk commentaar persoonlijk van de jury na je wedstrijden zeg!! Leuk!

naar wat hc betekend ben ik ook wel benieuwd :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:21

hc = hors concours... buiten mededinging

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:25

Wat een fijne proeven HW! Heerlijk om naar te kijken. Wat ik grappig vind is dat de witte voetjes van je paard zo mooi de takt benadrukken. Hij loopt zo mooi gelijkmatig met zijn diagonale benenpaar. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor een cijfer je voor de draf had?

En wat je zegt over het losrijden herken ik wel. Ik begin ook altijd heel laag en dan zie je ook mensen kijken. Heb ook vaak opmerkingen gehad dat mijn paard vast heel braaf was. Dat klopt gelukkig ook nog. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:26

Nou ze zei echt dat het om teugels korter pakken ging, niet om onrustige handen. Daar zei ze niets over. Ach ja zo is het nou eenmaal op KNHS wedstrijden. Ik probeer het nog een tijdje en als ik er geen lol meer in heb stop ik gewoon.

Hc betekent hors concours oftewel buiten mededinging (voor punten en prijzen). Ik moet hc starten omdat ik "verplicht in de klasse Z1 moet starten. Wil ik in een lagere klasse, dan kan dat dus alleen buiten mededinging. Maar ik zie mijzelf voorlopig nog niet weer Z1 starten en om mezelf ook de nieuwe manier van rijden eigen te maken in een wedstrijdring en m'n paard te leren dat wedstrijden niet meer betekenen: geen gelul, hup in de krul startte ik vandaag eens lekker in de B :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:29

Haha ja grappig heh die diagonale witte beentjes die zo heerlijk in het ritme gaan. Dat vind ik ook nog steeds zo leuk om naar te kijken :D
Voor de draf had ik beide proeven een 7; voor de stap en galop zessen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:31

Niet te snel opgeven. Je kunt je paard echt wel in bet KNHS-plaatje krijgen en toch mooi los door zijn lijf laten bewegen. Het heeft alleen tijd nodig en goed paardrijden.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:43

Omg dat jury commentaar over de aanleuning. Ok, ik wilde nu iets neerzetten maar heb dat wijselijk gedelete :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:45

Starbreeze: _O- _O- _O-

Vur: dat klopt hoor en ik heb totaal geen haast. Ik geniet ervan zoals hij nu begint te lopen. Is dat verenigbaar met wedstrijden, dan is dat een bonus. Zo niet dan niet, of bijvoorbeeld tijdelijk niet totdat ik hem op de juiste manier in een hoger frame kan rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:58

Denk ook dat als je gewoon de tijd neemt en zo door blijft trainen dat je prima weer in dat hogere frame komt zonder toe te geven op ontspanning en schwung.... ik blijf toch geloven dat je goede punten rijdt als je gewoon alle vinkjes van het skala op een rijtje hebt ... en dat anderen ook punten rijden met hun 'short-cuts' betekend niet dat je ze niet haalt als je wel de tijd voor de training neemt.

Blijf er ook maar in geloven... wil ook voor 2016 mijn startkaart aanvragen... mag gewoon starten in de B.. dus zullen wel zien of deze overtuiging blijft staan als ik geconfronteerd word met jury's en andere wedstrijdruiters.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:06

HW, heel fijn om beide proeven uit te mogen kijken, echt dat doe ik niet vaak :) meer.
Ik wens me dit vaker te mogen gaan zien in de ring, dan blijf ik vanzelf doorkijken ipv me om te draaien en weg te gaan.
En hoop en doe mijn best ooit nog es zo losjes te mogen samenwerken.
Dit zie ikzelf te weinig om me heen in de dressuur (gelukkig nog wel regelmatig in het springgebeuren)

Hoe je precies de figuren rijdt let ik totaal niet op, kennis genoeg hier op bokt daarover.
Wat me opvalt is dat je paard bij elke overgang die je maakt dit zo soepel doet, zonder eruit te vallen of ook maar enigszins met hoofd omhoog te komen of weg te duiken.
In deze fase krijgt paard daar alle ruimte voor , maar hij voelt zich er heel lekker bij zo.
Zie fijne staartreactie, geen irritatie op oortjes,en de fijne afkauwmomenten , hij doet het allemaal losjes en in losheid kwa lijf, en met rust en gelijkmatigheid maar toch met aanzet.
Mooi inderdaad die witte voetjes kunnen volgen, daar zie je een hoop aan.
Vindt wel dat je toch veel en zichtbaar drijft, en vraag me af of je paard dat wel echt nodig heeft ?
Volgens mij kan ie prima op enkel jou kuitje in zijn gang blijven.

Jou nuchterheid tov jury waardering siert jullie samenwerking.
Kom maar op met de volgende , kom je die hier in noord nl doen , kom ik kijken :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:07

Nou ik stoor me er gewoon aan dat sommige juryleden echte aanleuning dus niet herkennen. En dat moet mij dan beoordelen? No thanks.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:09

Starbreeze schreef:
Omg dat jury commentaar over de aanleuning. Ok, ik wilde nu iets neerzetten maar heb dat wijselijk gedelete :D

Heb koevoet tussen mijn kaken, maar hou ze stijf op elkaar want ik bereik er immers niets mee.

Wat hw hier deed: het gewoon laten zien, en de reacties eromheen , dat doet ertoe en zet hopenlijk wat in werking.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:13

@Starbreeze.... ja niet iedereen ziet het even goed... maar ja om dan maar weg te blijven ... dan blijf je helemaal onzichtbaar en dan kan je dus ook geen voorbeeld zijn voor anderen.
Ik vind het heel stoer van Horseware dat ze gewoon B gaat starten en de jury ziet misschien niet alles zoals het is... maar de jury ziet wel dat het paard uitstekend loopt nu.. ja ze wil een hoger frame zien wat misschien niet hoort bij een B-dressuur en ja de aanleuning in proef 1 was eigenlijk beter dan in proef 2... maar goed het is voor het jurylid ook een hobby en die kunnen we nou wel in de grond boren... maar het beeld wat Horseware laat zien ziet ze duidelijk niet elk weekend.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:16

Precies, de voorbeeldfunctie is ook het eerste waar ik aan dacht.

Bedankt voor het delen van beide proeven HW!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:23

Dank voor het fijne commentaar Peetstap :) Mee eens met het teveel drijven; dit is vooral spanning van mij en gewoonte :o In de lessen ben ik hiermee bezig en blijf ik er veel meer vanaf met m'n benen. Actiever maken doe ik dan door een paar keer met de zweep op m'n laars te tikken en dar werkt goed. Manolito rij ik trouwens inmiddels zonder sporen :j

Tsja ik ben het ook niet eens met de jury wat betreft de aanleuning (en wat andere puntjes), maar daar staat tegenover dat ze me wel 2x op de 1e plaats gezet had en oprecht interesse toonde in mijn omslag in rijden. Plus dat ze dus zelfs tegen de organisatie gezegd had dat Timo zo fijn liep en dat het zo jammer was dat ik hc startte. Dus nee, ik ben het niet eens met de punten van de 1e proef en het puntenverschil tussen de 1e en 2e proef, maar ze zag er blijkbaar wel wat goeds in en ze was nog jong dus wie weet.

Nog niet gezegd trouwens maar er kwam met losrijden een tegenstandster naast me rijden die aangaf dat het er zo fijn uit zag en dat ze zelf ook graag haar paard zo zou rijden dus ook dat was leuk. Wie weet komt er nog weleens een kentering en zo niet: ik heb een leuke dag gehad en Timo vond het allemaal prima :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:50

Ik snap dat betreft de aanleuning aan de ene kant wel. Het contact is erg losjes waardoor het lijkt alsof het paard net niet helemaal de hand, het bit, aanneemt en opzoekt. De meningen over een goede aanleuning zijn verdeeld, over hoeveel contact er nodig is, en of er uberhaupt contact voor nodig is (maar dat zijn dan meer de naturals).

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:03

Eindelijk bij met het lezen van dit topic, pfff. Heel interessant, vooral natuurlijk omdat ik fan ben van Will.
Iemand vroeg of er mensen waren die les hadden van Monique de Rijk, ik dus. Alleen door peesblessure van mijn paard op dit moment niet. Ik weet dat zij openstaat voor veel dingen. Ze is een heel vriendelijk persoon met veel gevoel voor paard en mens. Leerlinge van AdB, maar heeft daar wel een eigen draai aan gegeven, net als Mireille den Hoed. Daarvoor ook bezig geweest met het rechtrichten via de academische rijkunst. Ik pik overal wel wat van mee, vooral het werken a/d hand heeft de band met mijn paard veel goed gedaan. Nu dus door peesblessure beperkt rijden (20 min. 3x per week) alleen stap en een piepklein drafje, probeer wel zoveel mogelijk in de stretch de rijden. Maar morgen weer naar de kliniek voor controle echo...ik duim.
Trouwens, mezelf hou ik in conditie door Pilates (heb nooit meer rugklachten gehad sindsdien)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:36

Starbreeze schreef:
Nou ik stoor me er gewoon aan dat sommige juryleden echte aanleuning dus niet herkennen. En dat moet mij dan beoordelen? No thanks.

Voor mij is dat toch wel een reden om niet te starten. Dat soort mensen moeten jou dan gaan beoordelen terwijl ze zelf niet eens een juiste aanleuning herkennen.

HW, inderdaad niet te snel opgeven. Het komt straks allemaal op hetzelfde neer. Being in the frame. ... maar dat kan op verschillende manieren. Deze manier duurt alleen wat langer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:48

Ziet er heel fijn uit HW, mooi los en ontspannen, zeker niet slordig.

Wel kan ik me voorstellen of je jury zich wellicht afvroeg of je niet aan het mee-liften was in de eerste proef.
Echter mag dat zeker voor een B proef geen reden zijn voor puntenaftrek imo.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:50

Wat leuk hw dat je gewoon op wedstrijd bent gegaan, dan maar hc en misschien niet zo gepunt als je zou willen maar twee keer eerste plaats zegt al genoeg. Hopelijk inspireert dit anderen op wedstrijd ook (zo te horen iig één andere deelnemer en misschien ook wel de jury, leuk!)
Mij in ieder geval wel!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:52

Waarom meeliften Sizzle? Uit zichzelf loopt hij niet in dit frame en doet hij de oefeningen niet, dus ik moest er wel degelijk aan rijden. Gelukkig kan dat nu zo subtiel dat het steeds meer lijkt alsof ik er niets voor hoef te doen. Dat is zeker niet zo maar hele kleine hulpen zijn vaak al voldoende nu.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:53

Leuk te horen Visitor :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:58

Horseware schreef:
Waarom meeliften Sizzle? Uit zichzelf loopt hij niet in dit frame en doet hij de oefeningen niet, dus ik moest er wel degelijk aan rijden. Gelukkig kan dat nu zo subtiel dat het steeds meer lijkt alsof ik er niets voor hoef te doen. Dat is zeker niet zo maar hele kleine hulpen zijn vaak al voldoende nu.

Dat jij goed kan rijden weet de jury niet.
Paarden die heel netjes lopen en waarbij de ruiter voor het oog weinig lijkt te doen zijn toch ook wel vaak paarden die al erg ervaren zijn. Al zoe je dat vaker met kinderen dan met volwassenen.
Misschien dacht ze zoiets in de eerste proef en heeft ze daarna die gedachte bijgesteld.
Is maar een gok hoor.

Ik vind het twee keurige proeven.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:20

Dat snap ik Sizzle. Alleen maar een compliment in mijn ogen als het er zo makkelijk uit ziet; dan doe ik iets goed :D

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:15

Ziet er goed uit horseware! Ik vind het knap dat je gewoon hc start in de B! De stukken in werkhouding blijft hij wel nog achter de loodlijn, daar kan je misschien nog op trainen maar dat doe je denk ik al.
Met halsstrekken komt hij er gelijk weer voor, dus je zou inderdaad denken dat die houding nog net iets te hoog voor hem was. Wel echt super netjes in de 2e proef het hals strekken! Gelukkig kunnen jury's correct hals strekken wel herkennen haha.

Ik ga zaterdag ook een proefje doen sinds een lange tijd. Ik zit in de L1, en had vorig jaar ergens mijn punten al voor de L2, maar ik ben blij dat ik toen niet gelijk over ben gestapt!