Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:sanne83 schreef:Simpelman, binnen de basisoefeningen die je noemt, zijn er toch honderden redenen waarom iets niet wil lukken (meestal ontspanning van het paard, ontspanning van ruiter en begrip van de hulpen) en daar geef je dan weer een bepaalde "oefening" voor zodat die specifieke ruiter met dat specifieke paard kunnen verbeteren.
Dat lijkt logisch....
Maar je zit nu midden in het probleem en probeert het van daar uit op te lossen.
Er is nog een logika, "de basis correct opbouwen", deze werkt veel effectiever omdat er in principe geen fouten verterkt kunnen worden.
TurboTinker schreef:Ik weet niet of ik bewust rechtrichten doe, ik probeer hem altijd recht te stellen, en zijn korte kant iets meer te rekken dan zijn lange kant. Ook dmv schoudervoor pakken en contra stelling om los te werken. Maar of dat onder rechtrichten valt?
0000 schreef:TurboTinker schreef:Ik weet niet of ik bewust rechtrichten doe, ik probeer hem altijd recht te stellen, en zijn korte kant iets meer te rekken dan zijn lange kant. Ook dmv schoudervoor pakken en contra stelling om los te werken. Maar of dat onder rechtrichten valt?
Zeker!
Verder probeer je, even heel simpel gezegd, altijd de voorhand voor de achterhand te plaatsen en niet andersom. Overigens heeft je vraag, vind ik, alles met aan de teugel te maken want een scheef paard is/voelt eigenlijk altijd ook scheef in de aanleuning.
Als het echt vooral op de hoefslag gebeurt kan een (deel van) de oplossing ook prima zijn om gewoon voornamelijk op de binnenhoefslag te rijden...
ElineCath schreef:Lees dit anders even door! http://www.klassiekpaardrijden.nl/33/Rechtrichten-.html
TurboTinker schreef:Ik weet niet of ik bewust rechtrichten doe, ik probeer hem altijd recht te stellen, en zijn korte kant iets meer te rekken dan zijn lange kant. Ook dmv schoudervoor pakken en contra stelling om los te werken. Maar of dat onder rechtrichten valt?
Zeker!
Verder probeer je, even heel simpel gezegd, altijd de voorhand voor de achterhand te plaatsen en niet andersom. Overigens heeft je vraag, vind ik, alles met aan de teugel te maken want een scheef paard is/voelt eigenlijk altijd ook scheef in de aanleuning.
Als het echt vooral op de hoefslag gebeurt kan een (deel van) de oplossing ook prima zijn om gewoon voornamelijk op de binnenhoefslag te rijden...
Gaabje schreef:Links laat hij zelf los en jij ook? ik zou dat omkeren, dus niet proberen wanhopig de teugel die het paard vastpakt "los" te maken, want dan krijg je een soort gevecht. Zorg dat je contact krijgt op de teugel die het paard los laat door daar zelf contact mee te nemen, drijf met je been richting die teugel, dus rechterbeen in jouw geval en probeer het paard recht te maken, door je rechterteugel wel van de hals af te halen, desnoods iets omhoog. Dat is in ieder geval wat ik vaak doe bij paarden met ongelijke druk op de teugels en het werkt heel goed. als ze daarin loslaten direct zelf ook handen naast elkaar en ontspannen.
zijn er mensen die hier andere methodes gebruiken?
flavlip schreef:Ik denk dat je niet zozeer op de schouder moet focussen, maar juist op dat binnenachterbeen. Het klinkt alsof hij die niet wilt/kan gebruiken (zie uitleg simpelman). Ik zou op de binnenhoefslag gaan rijden en dan rechte hoeken maken, hem als het ware omduwen met je buitenbeen en buitenteugel om hem dat binnenachterbeen te laten gebruiken. Deze oefening heb ik van mijn instructrice geleerd en daar ben ik veel mee bezig. Let erop dat je zelf goed recht blijft zitten.