[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:38

Ja en dan ben ik misschien saai in mn lesgeven maar mijn lesklanten halen daardoor wel resultaat, en daar doe je het voor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:45

Simpelman schreef:
sanne83 schreef:
Simpelman, binnen de basisoefeningen die je noemt, zijn er toch honderden redenen waarom iets niet wil lukken (meestal ontspanning van het paard, ontspanning van ruiter en begrip van de hulpen) en daar geef je dan weer een bepaalde "oefening" voor zodat die specifieke ruiter met dat specifieke paard kunnen verbeteren.

Dat lijkt logisch....
Maar je zit nu midden in het probleem en probeert het van daar uit op te lossen.

Er is nog een logika, "de basis correct opbouwen", deze werkt veel effectiever omdat er in principe geen fouten verterkt kunnen worden.

Ik ben het helemaal eens en ik denk ook dat mensen in dit topic daartoe bereid zijn.
In de praktijk heb je "verreden" paarden en moet je af en toe schipperen en kijken of je door een bepaalde verbetering aan te brengen een fijn gevoel bij ruiter en paard kan creëren en daardoor interesse kan wekken in de "langere weg" :D. Als ik daarmee gelijk begin, dan haken veel mensen gelijk af en schiet het z'n doel voorbij.

Ik weet nog wel dat toen ik (lang geleden :D) met mijn oude paard begon met lessen voor haar schrikkerigheid, dat de instructeur toen zei dat ik waarschijnlijk de eerste twee maanden niet kon gaan rijden en alleen op de grond zou werken :wow: Ik was serieus bijna afgehaakt, omdat ik dat absoluut niet zag zitten. Nu ik weet wat ik daarmee kon bereiken, lijken twee maanden natuurlijk helemaal niets :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:50

Ik ben een dagje ouder....
Als je niet wilt dan doe je het toch niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:37

Ik heb eens een vraagje wat eigenlijk niks met adt te maken heeft.
Als ik mijn bijrijder over de hoefslag zie gaan ( linksom) dan zie ik dat mener standaard zijn kontje opzij gooit. 3 sporen. Rechtsom veel minder.
Ik dacht dat het niet zo erg was/ er uit was. Maar niet dus.

In mn clubles ( heb een goeie juf, alleen je les momenten zijn kort omdat je in een groep rijdt) maar goed. In mijn clubles zegt ze. Meer buitenhand ( ik doe niks anders) en niet met binnenbeen de kont naar buiten duwen (want zo loste ik het zelf op)
Hoe zouden jullie het oplossen?

Overigens, buiten doet hij het ook, in de linkergalop gooit ie zn kont opzij, alsof hij op 1 kant een soort inknikt. Daarom pak ik buiten vaak de rechtergalop om rechtop te kunnen blijven zitten. Anders ga ik mee knikken.

Ik zit er over te denken om er een keer iemand bij te halen (osteo ofzo) echter is hij goed soepel, em heb ik niet echt t idee dat hij vast zit. Ook als ik zn ruggetje etc voel, alles los en ontspannen in de spieren. Maar ben natuurlijk geen expert.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:43

Heb je je ooit al is verdiept in het rechtrichten? Ik denk dat dat een goede hulp voor jullie zou kunnen zijn!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:34

Ik weet niet of ik bewust rechtrichten doe, ik probeer hem altijd recht te stellen, en zijn korte kant iets meer te rekken dan zijn lange kant. Ook dmv schoudervoor pakken en contra stelling om los te werken. Maar of dat onder rechtrichten valt?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:42

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:49

TurboTinker schreef:
Ik weet niet of ik bewust rechtrichten doe, ik probeer hem altijd recht te stellen, en zijn korte kant iets meer te rekken dan zijn lange kant. Ook dmv schoudervoor pakken en contra stelling om los te werken. Maar of dat onder rechtrichten valt?

Zeker!

Verder probeer je, even heel simpel gezegd, altijd de voorhand voor de achterhand te plaatsen en niet andersom. Overigens heeft je vraag, vind ik, alles met aan de teugel te maken want een scheef paard is/voelt eigenlijk altijd ook scheef in de aanleuning.
Als het echt vooral op de hoefslag gebeurt kan een (deel van) de oplossing ook prima zijn om gewoon voornamelijk op de binnenhoefslag te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:53

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:05

0000 schreef:
TurboTinker schreef:

Zeker!

Verder probeer je, even heel simpel gezegd, altijd de voorhand voor de achterhand te plaatsen en niet andersom. Overigens heeft je vraag, vind ik, alles met aan de teugel te maken want een scheef paard is/voelt eigenlijk altijd ook scheef in de aanleuning.
Als het echt vooral op de hoefslag gebeurt kan een (deel van) de oplossing ook prima zijn om gewoon voornamelijk op de binnenhoefslag te rijden...

Klopt wel wat je zegt, want ik heb bijna nooit gelijke druk in mn handen.

2e hoefslag gaan we vanaf vandaag idd bewust meepakken. En dan voorhand terug voor de achterhand plaatsen dmv begrenzing? Ik zal t dinsdag in de les eens vragen. Want heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:07

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:34

Graag gedaan! Vind dat sowieso een erg interessante site om door te lezen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:37

TurboTinker schreef:

Zeker!

Klopt wel wat je zegt, want ik heb bijna nooit gelijke druk in mn handen.

2e hoefslag gaan we vanaf vandaag idd bewust meepakken. En dan voorhand terug voor de achterhand plaatsen dmv begrenzing? Ik zal t dinsdag in de les eens vragen. Want heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken.[/quote]

Als ik het goed begrijp loopt hij als je links omgaat scheef en steekt dan zijn kont naar binnen.
Welke hand heb je meer druk? Je bent je al bewust van het feit dat je druk niet gelijk is, maar op welke hand heb je echt meer druk of anders gezegd, welke kant wil hij niet aannemen?

Wat hier al gezegd wordt, recht richten. En voorhand voor de achterhand plaatsen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:37

Rechts heb ik meer druk. Want buitenteugel (rechts) pak ik altijd aan. Ben zeer streng voor mezelf in buiten teugel en buitenbeen. Maar om links aan te laten nemen pak ik regelmatig een stuk contra stelling.
links is regelmatig een waslijn.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:49

Links laat hij zelf los en jij ook? ik zou dat omkeren, dus niet proberen wanhopig de teugel die het paard vastpakt "los" te maken, want dan krijg je een soort gevecht. Zorg dat je contact krijgt op de teugel die het paard los laat door daar zelf contact mee te nemen, drijf met je been richting die teugel, dus rechterbeen in jouw geval en probeer het paard recht te maken, door je rechterteugel wel van de hals af te halen, desnoods iets omhoog. Dat is in ieder geval wat ik vaak doe bij paarden met ongelijke druk op de teugels en het werkt heel goed. als ze daarin loslaten direct zelf ook handen naast elkaar en ontspannen.
zijn er mensen die hier andere methodes gebruiken?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:52

Links heeft niks met loslaten te maken, maar meer met het niet aannemen van de teugel.( of achter de teugel kruipen wat hij tussentijds heel vaak probeert)
Rechts laat hij los ( als we nog steeds linksom rijden zoals mijn probleempje met scheeflopen hierboven)

En rechts kan ik ook mooi aannemen, zacht maar redelijk stabiel contact. Kan hem daar ook mooi mee begrenzen.

Zoals ik het begrijp van jou ( bij het linksom rijden) drijf ik met buitenbeen naar binnenteugel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:46

Gaabje schreef:
Links laat hij zelf los en jij ook? ik zou dat omkeren, dus niet proberen wanhopig de teugel die het paard vastpakt "los" te maken, want dan krijg je een soort gevecht. Zorg dat je contact krijgt op de teugel die het paard los laat door daar zelf contact mee te nemen, drijf met je been richting die teugel, dus rechterbeen in jouw geval en probeer het paard recht te maken, door je rechterteugel wel van de hals af te halen, desnoods iets omhoog. Dat is in ieder geval wat ik vaak doe bij paarden met ongelijke druk op de teugels en het werkt heel goed. als ze daarin loslaten direct zelf ook handen naast elkaar en ontspannen.
zijn er mensen die hier andere methodes gebruiken?

Ja Ik :D
Turbotinker, je paard gooit de achterhand naar binnen en gaat op 3 sporen. Je instructrice zegt voorhand voor de achterhand zetten, maar ja hoe doe je dat? Rechterteugel en rechterbeen/knie zou voldoende moeten zijn , maar blijkbaar - omdat je teveel druk op rechts houdt - komt dat niet voldoende door. Je moet als het ware "de schouder erin" zetten (zo noem ik dat altijd). De buitenteugel iets van de hals en of iets omhoog helpt om de schouder er meer in te zetten. Maar zo blijf je ook niet rondrijden. Een hulp moet doorkomen en als dat gebeurt keer je weer gewoon terug naar de normale uitgangspositie.
Je moet het "aan de buitenteugel komen" niet verwarren met "vasthouden op de buitenteugel".
Bij het aan de buitenteugel komen, krijg je wat meer aanleuning op de buitenteugel, doordat het paard met het binnenachterbeen meer ondertreedt. Als een paard zijn schouder eruit drukt en achterhand naar binnen heb je ook meer druk op de buitenteugel, maar dat heet dan vasthouden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:53

Je hebt een probleem.
Dan moet je eerst uitvissen wat je probleem is.
Begrijpen waarom.
Nadenken in welke fase van het Scala je probleem thuishoort.
In die fase de oplossing zoeken.

Je aangleverde informatie is heel summier dus kan de analyse fout zijn, maar we gaan aan de slag, voor het begrip.

Je paard zet één achterbeen niet onder de massa wanneer je hem op die hand rijdt.
Dat wil zeggen:
of hij spant zich aan die zijde aan, maakt zich hol,
en/of hij wil zijn been niet inbuigen in de knie,
en/of hij wil er geen kracht mee zetten (zwak been).

Het kan zijn dat je paard zich niet op zijn gemak voelt, het angstig is, het ervaart ongenoegen, begrijpt niet wat er van hem gevraagd wordt, of het heeft ergens pijn. In deze gevallen zal het gespannen zijn (net als wijzelf) en zich onwillekeurig eenzijdig spannen, zich als het ware verzetten tegen wat het niet kan voorkomen.

Het niet in willen buigen heeft vaak een motorische oorzaak, je paard is (net als wij) links of rechts handig en heeft in zijn leven de gewoonte ontwikkeld om alles vanuit zijn handige/sterke kant te doen.
Jij gaat ook niet afwisselend een beetje met je linker en met je rechterhand zitten schrijven.
Hij plaats daarom in iedere beweging die er gevraagd wordt zijn lichaam zodanig dat hij deze gemakkelijk met zijn handige kant kan uitvoeren.
"Zo doe je dat", de logika van je paard.

Niet in willen buigen kan ook een gebrek aan kracht zijn, één sterk been en een te zwak.

De vraag is nu, waar zit je hier in het Scala?
Je probleem zit in de eerste fase.
Losgelatenheid en tact.
Dat kun je weten want je hebt geen correcte aanleuning (zeg je) en vrijwel zeker geen gelijkmatige tact.
Hier moet je nu je probleem oplossen, met de oefeningen die in deze fase thuishoren, je zult daarmee tegelijkertijd alle beschreven symptomen oplossen, ze verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Losgelatenheid , (een zekere mate van) soeplesse, het losgelaten op gebogen lijnen leren lopen en tactvol voorwaarts gaan op aandrijvende hulpen.

De eerste fase van het Scala duurt het langst (je kunt er geen punten mee halen....) en wordt daarom meestal niet voldoende bevestigd, vaak zelfs overgeslagen.
Je stoot nu tegen het gevolg daarvan aan.

In de eerste fase van het Scala leer je:
je paard en jezelf op rechte lijnen én op gebogen lijnen op twee handen de hals te strekken, dat is zich los laten.
Stelling te geven en te buigen
Voorwaarts te gaan.
We noemen dit voorwaarts neerwaarts.
Je drijft je paard hier duidelijk voorwaarts wanneer het de hals strekt, dit is essentieel!
Hiermee wordt in de buiging een grote extra krachtsinspanning van het binnenachterbeen gevraagd en dit wordt daarmee dus sterker, kan gaan dragen en buigen.
In deze fase worden paarden vaak waggelig achter of zakken door de knieën, dat is goed, doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-01-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:07

Dankjullie voor de duidelijke teksten.

Waar ik nu dus mee aan de gang ga is, lengte buiging, en voorwaarts neerwaarts,

En dan dit eerst bevestigen, en daarna de buitenschouder naar binnen plaatsen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:12

Buitenschouder naar binnen plaatsen is de derde fase van het Scala. Het recht richten.
Vergeet het, je hebt er een bevestigde aanleuning en nageelijkheid voor nodig, de tweede fase....

Voorwaarts neerwaarts, buigen op gebogen lijnen, omstellen in achten, slangenvoltes met drie bogen, gebroken lijnen, grote volte.
Eerts in stap en pas als dat goed gaat in draf, vermijdt de galop in de manege.
De oefeningen van een B proef.
Geduld met je paard en de tijd nemen om het te bevestigen, het duurt omstreeks een jaar.
Zorg dat je met negens door een B proef komt, i.p.v. zo snel mogelijk door te stromen omhoog, en je krijgt de rest er dan gratis bij.
Als de basis geheid is dan is de rest een peuleschilletje.

Kijk hier eens rond:
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:09

Ik denk dat je niet zozeer op de schouder moet focussen, maar juist op dat binnenachterbeen. Het klinkt alsof hij die niet wilt/kan gebruiken (zie uitleg simpelman). Ik zou op de binnenhoefslag gaan rijden en dan rechte hoeken maken, hem als het ware omduwen met je buitenbeen en buitenteugel om hem dat binnenachterbeen te laten gebruiken. Deze oefening heb ik van mijn instructrice geleerd en daar ben ik veel mee bezig. Let erop dat je zelf goed recht blijft zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:29

@flavlip,
in alle vriendelijkheid, de snelste manier om een "probleem" op te lossen is terug te gaan naar de Scala fase waar deze thuishoort.
Dat achterbeen komt vanzelf goed als je hierin gaat werken.

Zo gauw je je fixeert op het symptoom van het "probleem" maak je het alleen maar moeilijker er voorbij te komen.
Het echte "probleem" is namelijk de basisopbouw als totaal.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:38

flavlip schreef:
Ik denk dat je niet zozeer op de schouder moet focussen, maar juist op dat binnenachterbeen. Het klinkt alsof hij die niet wilt/kan gebruiken (zie uitleg simpelman). Ik zou op de binnenhoefslag gaan rijden en dan rechte hoeken maken, hem als het ware omduwen met je buitenbeen en buitenteugel om hem dat binnenachterbeen te laten gebruiken. Deze oefening heb ik van mijn instructrice geleerd en daar ben ik veel mee bezig. Let erop dat je zelf goed recht blijft zitten.

Ik vind dit erg akelig klinken eigenlijk. Je dwingt het paard dan op het binnenachterbeen door hem bewust zijn evenwicht te laten verliezen in de wending. Dat is namelijk wat je feitelijk doet door een paard dat niet klaar is voor een scherpe wending deze toch te laten maken door hem simpelweg geen andere uitweg te geven (als je eenmaal in die hoek zit, zal je er ook weer uit moeten en zeker in een afgezette bak zal hij dan toch iets moeten). Ik denk dat dat funest is voor het vertrouwen, maar ook grote kans geeft op het juist verkeerd gaan gebruiken van het lijf. Paard zijn binnenachterbeen is echt niet ineens sterk genoeg voor zo'n wending en dat zal gecompenseerd moeten worden in de rest van zijn lijf...Intentie is vast heel goed, maar ik denk dat het goed is als je probeert voor jezelf te bedenken waarom je paard van het binnenbeen afloopt en wat er in het lijf gebeurt als jij op deze manier bepaalt dat hij toch telkens enkele passen dat binnenachterbeen eronder moet plaatsen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:49

Simpelman,hoe komt dat achterbeen vanzelf goed? Stimuleer je het paard op de door u aangedragen manier om het 'zwakke' achterbeen meer te gebruiken dan dat het paard uit zichzelf wil? Dat is namelijk volgens mij de manier om een paard sterker te maken. Telkens net iets over de comfortzone gaan en dan als beloning ontspanning/een makkelijke oefening.
Dus daar is de hoeken van de bak wat lastiger maken een goede oefening. Na iedere hoek waarbij het paard wel 2 of misschien 3 lastige passen moet zetten, komt een recht stuk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:59

Hoe kun je iets van voren oplossen als het probleem van achter komt?

Ik dwing hem niet, maar vraag hem zijn binnenachterbeen te gebruiken, juist om hem sterker te maken (zoals belmera boven mij uitlegd).

Ook voel ik dat mijn pony na een paar 'moeilijke' hoeken ook zichzelf beter kan dragen op de rechte stukken, dus dat hij ook op de lange zijde zijn binnenachterbeen gebruikt, hij merkt vanzelf dat dit fijner lopen is en doet dit dan dus ook zonder dat ik hem die 'moeilijke' hoeken laat lopen. Ik leer hem juist zijn lijf goed te gebruiken.