Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:44

rensiepensie schreef:
Misschien heb ik een stukje gemist. ( kan best hoor trouwens) Maar anderen zeggen ook rustig; jij bent te zwaar, terwijl dat niet zo is. Of heb jij die niet gezien?

In dat geval verschillen we van mening. WEl zo handig voor een discussie natuurlijk ;)

ja daar ben ik er ook een paar van tegen gekomen inderdaad . Maar het lastige is dat iedereen anders denkt over wat wel en niet te zwaar is . Ik vind bijvoorbeeld een klein iemand van 80 te zwaar omdat die in mijn ogen geen goede hulpen kunnen geven en niet goed hun balans kunnen houden etc. doordat toch hun lichaam in de weg zit , terwijl ik een langer iemand van 80 kg (niet extreem lang) wel weer vind kunnen omdat die dat probleem weer niet heeft , maar goed daar denken veel mensen anders over :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:33

rensiepensie schreef:
Misschien heb ik een stukje gemist. ( kan best hoor trouwens) Maar anderen zeggen ook rustig; jij bent te zwaar, terwijl dat niet zo is. Of heb jij die niet gezien?

In dat geval verschillen we van mening. WEl zo handig voor een discussie natuurlijk ;)

Maar waarom mag dat niet gezegd worden? Iemand die meer weegt dan zijn lengte dat 'toestaat' is toch gewoon te zwaar? (lichamelijk gezien dan) even los van wat het paard aankan?

Als iemand zegt, ik ben niet te zwaar, terwijl het gewicht te hoog is voor de lengte, is het toch niet gek als mensen gaan zeggen dat ze theoretisch gezien wel te zwaar zijn?

Tis wel een beetje offtopic, maar dat krijg je met reacties over en weer, dan wordt er uitgeweid

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:43

MaritAriel schreef:
ja daar ben ik er ook een paar van tegen gekomen inderdaad . Maar het lastige is dat iedereen anders denkt over wat wel en niet te zwaar is . Ik vind bijvoorbeeld een klein iemand van 80 te zwaar omdat die in mijn ogen geen goede hulpen kunnen geven en niet goed hun balans kunnen houden etc. doordat toch hun lichaam in de weg zit , terwijl ik een langer iemand van 80 kg (niet extreem lang) wel weer vind kunnen omdat die dat probleem weer niet heeft , maar goed daar denken veel mensen anders over :=

Ik ben er in ieder geval wel mee eens!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:17

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:24

Da's een extreem voorbeeld, maar er zijn genoeg dagelijkse-voorbeelden....

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:34

freeride schreef:
@Bethje, klopt dat 78 kilo niet vreemd is, maar het is wel ongezond, en dus te zwaar, en dan heb je het over de gem.vrouw in Limburg, in Groningen lag dat gemiddelde al op 87 kilo.
En niet om persoonlijk of grof beledigend te zijn, maar ik vind 1.72m en 75 kilo, en dus normaal volgens jou, niet normaal, dit is ook een beetje de basis van het gewichtsprobleem in de hele westerse wereld, omdat het meer regel dan uitzondering is, dat mensen een hogere BMI hebben, en daardoor het gemiddelde straatbeeld veranderen, begint iedereen het ook normaal te vinden.
Die opmerking over 60 kilo en lichter is norm in Hollywood, slaat echt nergens op, omdat ik vind dat iedereen een GEZOND lichaam zou moeten hebben,5 kilo overgewicht is al schadelijk!
Ow ja, en dat na je 30ste alles een beetje verandert ga ik niet ontkennen, maar om dat nu altijd als excuus te gebruiken voor overgewicht vind ik erg zwak.
Ik ben net als jij 1.72m, weeg 56 kilo en ben 35 jaar oud, en ik heb daar geen excuus voor.

Ben het wel met je eens over wat je zegt over sportpaarden en hoe veel stevige diren plaats moeten maken voor ranker en slanker.

Freeride, als ik jouw gewicht en lengte even op de BMI maatstaf leg, heb je ondergewicht.

Maakt mij niet uit, hoor, maar ga dan niet jouw maatstaf langs een ander leggen. ;) Jij bent tevreden met jouw gewicht, ik kan me ook voorstellen dat Bethje (die net iets boven het ideale gewicht volgens hetzelfde BMI komt) ook tevreden is met zichzelf.
Mijn persoonlijke mening: als jullie beiden tevreden zijn met hoe je bent, wat is dan het probleem? ;)

En even on-topic: qua rijden vind ik het ook nog absoluut binnen de marges, denk dat een paard niet op "onsjes" gaat letten. ;)

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:58

Ik vind dat iedereen mag genieten van paardrijden.
Ik snap dat je het zielig vindt voor het paard, maar je hebt genoeg paarden die gewoon sterk genoeg zijn, die dat gewoon niet als enorm belastend ervaren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:13

Hier een interessante link waarin veel voor- en tegenargumenten terugkomen in een antwoord op de vraag: wanneer ben je te zwaar voor je paard?

http://www.paardentips.com/artikelen/wi ... paard.html

Citaat:
Een grote zware ruiter die goed kan paardrijden zal dan minder belastend zijn voor een paard dan een onhandige, minder zware en kleinere ruiter. Alleen moeten wij ons wel realiseren, dat hoe meer gewicht in combinatie met onhandigheid voorkomt, het steeds onaangenamer en schadelijker voor het paard wordt.

De belangrijkste eis die aan een ruiter gesteld moet worden is dat hij een goede onafhankelijke zit ontwikkelt en de hulpen duidelijk kan toepassen en hij in staat is om snel en ontspannen te reageren. Onsportieve en dikke mensen kunnen dat over het algemeen niet zo goed en hebben daarom (dat is ook mijn ervaring als instructeur) meer problemen met het leren en oefenen van de onafhankelijke zit. Alleen paardrijden als sport is daarom ook niet aan te bevelen. Je moet een basisconditie hebben en ook het liefst op andere manieren vaker doelgericht met je lichaam bezig zijn, waardoor je coördinatie, je spierkracht en beweeglijkheid geschoold worden.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:25

Heuj! 180 pagina's bokt in 1 artikel samengevat!!! Wauw _/-\o_

Go Gummie! Goed je huiswerk gedaan vandaag *\o/*

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:26

bethje31 schreef:
"Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder."

Mee eens...moet zeggen dat ik ook lekkerder rij als ik slanker ben..al was het maar dat die strakke rijbroek lekkerder zit en je rijlaarzen! Zodra mijn rijlaarzen gaan knellen, weet ik dat ik weer aan de lijn moet :D
Mensen hou je rijlaarzen in de gaten!..beste manier om op gewicht te blijven..

Met je eerste stukje tekst ben ik het dan weer helemaal eens :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:28

rensiepensie schreef:
Heuj! 180 pagina's bokt in 1 artikel samengevat!!! Wauw _/-\o_

Go Gummie! Goed je huiswerk gedaan vandaag *\o/*

:D *\o/* ...en het enige wat je hoeft te doen, is op google intoetsen "dikke mensen te paard", krijg je meteen je antwoorden :P Zal het volgende keer doen VOORDAT een topic wordt geopend _O-

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:31

Joyamu schreef:
Ik vind dat iedereen mag genieten van paardrijden.

Daar zit de denkfout.. Paardrijden is niet iets waar je "recht" op hebt, dat is te gek voor woorden, je hebt met een levend dier te maken. Ik zou ook erg graag een hond willen hebben, maar mijn vriend en ik zijn hele dagen van huis. Niet goed voor het beest dus dan houdt het gewoon op helaas, of je er zelf nou iets aan kunt doen of niet.

Waar de grens ligt tussen wat acceptabel is en wat niet meer is vaag, ik vind dat we met zijn allen nog behoorlijk wat "accepteren" qua gewicht op een paard, zeker op bepaalde rassen (hafjes, fjorden.. is er ooit bewezen dat zij echt meer kunnen dragen? het zijn nou eenmaal ook paarden die niet zo snel piepen). Ik heb heel veel respect voor de mensen die kritisch zijn op hun eigen gewicht en daar ook wat mee doen in het belang van hun paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:32

Het citaat hierboven is maar een deel van dat artikel.
Persoonlijk vind ik dat men deels weer om de hete brij heen draait.

Ik heb vanmorgen gesproken met de mensen die werken op de rijschool van Ursula Bruns (zie link van een paar pagina's eerder) - ook zij hebben te kampen met klanten met een flink gewicht.
Hun oplossing is om een paard te zoeken dat nog met dat gewicht om kan gaan en de betreffende persoon mag NOOIT alleen rijden met dat paard - het wordt de hele tijd in de gaten gehouden of het paard er niet onder lijdt. Bij extreem gewicht zeggen ze het eerlijk, want liever een beledigde klant dan een ziek paard.
Zoals ik al steeds aangaf is "het lijstje" een richtlijn en geen wet.

Maar ik ben wel blij dat het tenminste "leeft" ook onder de manege houders en dergelijke.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:33

Een citaat is altijd maar een deel van een artikel. De link staat er boven. Het vat echter wel samen wat er hier in 180 pagina's allemaal wordt geroepen.

Hier nog een citaat:
Het zou niet zinvol zijn richtlijnen voor maximaal gewicht op de paardenrug op te stellen, maar men zou mensen, die paarden tijdens het rijden “mishandelen” zonder dat misschien echt te willen, daarop kunnen wijzen. Hier zouden de pers en instructeurs best wel wat meer aan kunnen doen. Ook juryleden kunnen hier veel bewerken, indien ze hun bevindingen op een wel motiverende maar duidelijke manier aan de ruiter doorcommuniceren.

Ruiters moeten vooral één ding snappen:

Door op een paard plaats te nemen ben je nog geen ruiter. Goed rijden betekent in eerste instantie veel aan jezelf en pas in tweede instantie aan het paard sleutelen!!!!!
Laatst bijgewerkt door gummie op 20-12-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:34

@Pinto_1 volgens special K's BMI meter zit ik op 18,9 tussen 18,5 en 24,9 zou gezond zijn volgens hen :)

Klopt, ik ben tevreden en Bethje is tevreden, allebei geen bizar gewicht, kunnen allebei nog prima op een paard, maarrrrrrr, ik schreef een vrij essentieel stukje over het gemiddelde straatbeeld en dat doordat dit verandert is de laatste 10 a 15 jaar, wordt er heel makkelijk en normaal gedaan over te zware mensen, als dit op een gegeven moment volledig normaal wordt, dan heb ik medelijden met de paarden en dan wil ik ook osteopaat voor paarden worden, die gaan dan nog meer werk krijgen lijkt me.

mijn mening is simpel, zorg dat je zo fit en gezond mogelijk bent, dan leef je langer en haal je meer uit alles, wat paardrijden betreft ist voor mij ook heel simpel, gezond en EERLIJK verstand gebruiken en dan bedenken of het kan of niet, test het anders door een evenredig gewicht tov het paard een uurtje tijdens het joggen op je rug mee te slepen!
ook hiervoor bestaat vast wel een rekentabel :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:39

Onder de 20 is ondergewicht ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:32

freeride schreef:
@Bethje, klopt dat 78 kilo niet vreemd is, maar het is wel ongezond, en dus te zwaar, en dan heb je het over de gem.vrouw in Limburg, in Groningen lag dat gemiddelde al op 87 kilo.
En niet om persoonlijk of grof beledigend te zijn, maar ik vind 1.72m en 75 kilo, en dus normaal volgens jou, niet normaal, dit is ook een beetje de basis van het gewichtsprobleem in de hele westerse wereld, omdat het meer regel dan uitzondering is, dat mensen een hogere BMI hebben, en daardoor het gemiddelde straatbeeld veranderen, begint iedereen het ook normaal te vinden.
Die opmerking over 60 kilo en lichter is norm in Hollywood, slaat echt nergens op, omdat ik vind dat iedereen een GEZOND lichaam zou moeten hebben,5 kilo overgewicht is al schadelijk!
Ow ja, en dat na je 30ste alles een beetje verandert ga ik niet ontkennen, maar om dat nu altijd als excuus te gebruiken voor overgewicht vind ik erg zwak.
Ik ben net als jij 1.72m, weeg 56 kilo en ben 35 jaar oud, en ik heb daar geen excuus voor.

Ben het wel met je eens over wat je zegt over sportpaarden en hoe veel stevige diren plaats moeten maken voor ranker en slanker.

dat ligt er maar aan je lengte, ik weeg ook 77/78 en ben wel gewoon gezond hoor :-)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:27

freeride schreef:
@Pinto_1 volgens special K's BMI meter zit ik op 18,9 tussen 18,5 en 24,9 zou gezond zijn volgens hen :)

Klopt, ik ben tevreden en Bethje is tevreden, allebei geen bizar gewicht, kunnen allebei nog prima op een paard, maarrrrrrr, ik schreef een vrij essentieel stukje over het gemiddelde straatbeeld en dat doordat dit verandert is de laatste 10 a 15 jaar, wordt er heel makkelijk en normaal gedaan over te zware mensen, als dit op een gegeven moment volledig normaal wordt, dan heb ik medelijden met de paarden en dan wil ik ook osteopaat voor paarden worden, die gaan dan nog meer werk krijgen lijkt me.

mijn mening is simpel, zorg dat je zo fit en gezond mogelijk bent, dan leef je langer en haal je meer uit alles, wat paardrijden betreft ist voor mij ook heel simpel, gezond en EERLIJK verstand gebruiken en dan bedenken of het kan of niet, test het anders door een evenredig gewicht tov het paard een uurtje tijdens het joggen op je rug mee te slepen!
ook hiervoor bestaat vast wel een rekentabel :D

Klopt, maar dan stoor ik me toch een beetje aan de inhoud van je mail. Jij noemt het gewicht van Bethje "niet normaal", terwijl ik denk: ok, zij zit aan de bovengrens van het perfecte gewicht (zo lees ik de BMI dan even) ;) , terwijl ze met een kilo minder precies in de marges zou vallen.

Dan vind ik de term "niet normaal" toch even wat buiten proporties. Jij zit aan de ondergrens, een ander aan de bovengrens, maar waar hebben we het dan over?
Niet over de grensgevallen die niet meer op een paard zouden moeten, maar dan gaat hier het m.i. toch meer om de perfecte afmetingen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:29

Freeride: jij bent dan ook niet "normaal" want jij zit aan de (onder) de ondergrens, is toch juist hetzelfde.
Heeft imo niets te maken met het onderwerp van dit topic want iemand die 1 kilo teveel weegt dan zoals jij zegt " het normale gewicht", mag gerust nog paardrijden.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:43

Ik vermoed dat ik al een voorbij ben gekomen in dit topic dus zal ik zelf ook maar eens reageren ;)
Ik ben zelf ook een dikkere/ zwaardere (hoe je het ook wil noemen) amazone. Ik heb twee paarden, een heeeeele grote friese hengst en sinds 2,5 jaar een een KWPN'er waar ik nu inter 1 met start.

Natuurlijk hebben mensen het regelmatig over m'n gewicht op bokt, in topics etc. Ik ben zelf niet en persoon die vind dat je ongeacht je gewicht op een paard kan gaan zitten, er zijn zeker grenzen!!!!! Maar wat naar mijn mening ook meespeeld is je manier van rijden, houding en zit.
Ik vind zelf, misschien zijn anderen het daar niet mee eens ;) dat ik nog wel gewoon op een paard kan gaan zitten. Tuurlijk, zoals Suzanne al zei, het plaatje was mooier als ik maatje 38 had ofzo maar voor zoals het nu is vind ik niet dat ik mijn paard vreselijk in de weg zit. Ja hij moet meer gewicht meedragen dan als er een ruiter op zit van weet ik veel, 65 kilo, dat ga ik ook echt niet ontkennen.
Maar ik ben wel zo dat als ik zou gaan merken dat mijn paarden lichamelijke problemen zouden krijgen door mijn gewicht zou ik niet op een paard stappen maar naar MIJN mening is dat niet het geval.

maarja niet iedereen zal het met me eens zijn denk ik, en dat is prima! ;) ieder zijn mening ;) Ik ga er verderook niet over discussiëren maar ik wilde toch even om de hoek komen :o

Voor de mensen die niet weten hoe ik er op t paard uit zie ;) hier een filmpje van mijn inter 1 debuut met de KWPN'er
http://www.youtube.com/watch?v=Q0hZtH3usXM

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 07:46

snoeppig schreef:
Maar ik ben wel zo dat als ik zou gaan merken dat mijn paarden lichamelijke problemen zouden krijgen door mijn gewicht zou ik niet op een paard stappen maar naar MIJN mening is dat niet het geval.

volgens mij is het dan al te laat want die problemen had je kunnen voorkomen..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:58

freeride schreef:
bethje31 schreef:
"Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder."

Mee eens...moet zeggen dat ik ook lekkerder rij als ik slanker ben..al was het maar dat die strakke rijbroek lekkerder zit en je rijlaarzen! Zodra mijn rijlaarzen gaan knellen, weet ik dat ik weer aan de lijn moet :D
Mensen hou je rijlaarzen in de gaten!..beste manier om op gewicht te blijven..

Met je eerste stukje tekst ben ik het dan weer helemaal eens :)

Freeride eerste stukje was niet van mij hoor! Had ik gequote...had iemand anders heel goed geschreven vond ik...Goed samengevat...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:06

@pinto_1, aan de ondergrens of bovengrens van een bMI zitten is toch een heel verschil, een te lichte ruiter zal nl. nooit een paard beschadigen door het gewicht, een te zware wel, en nee ik bedoel niet dat Bethje haar paard al beschadigd, dan had ik dat wel gezegd nl. Het gaat niet om het plaatje, het gaat om de schade die je een paard toebrengt, en aan de max van een toegelaten gewicht zitten is al de norm verleggen vind ik persoonlijk, want mensen van 16 jaar die aan de max zitten, die zitten daar met 20 jaar vaak ruim overheen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:40

Blijft moeilijk onderwerp omdat de schade die een paard zou hebben moeilijk is aan te tonen...blessures aan de benen kunnen meerdere redenen hebben maar vaak niet een zware ruiter. Uiteraard als je paard last heeft van zijn rug en je hebt het vermoeden dat je te zwaar bent voor je paard dan moet je daar wel iets aan doen.
Maar wederom de meeste blessures die paarden hebben waar ik rij, zijn niet aan de rug en als er een paard bijloopt waarvan je zou kunnen denken dat ie last van zijn rug heeft...dan heeft ie geen zware ruiter maar dan heeft ie rugproblemen door andere redenen, door stress of verkeerd rijden van de ruiter.
Ik zie eigenlijk veel meer paarden met problemen door stress doordat ze niet juist worden gereden of te weinig worden gereden. Voor veel paarden is het ook beter om lekker te mogen werken met een ietwat zware ruiter dan met een hysterische ruiter die niets met ze durft te doen..
No offence naar de hysterische ruiter trouwens...kan zelf ook redelijk stressen maar ik rij dus een relaxed paard waar ik rustig van wordt.
Maar ja paarden zijn bikkels en laten pijn niet zo snel merken...ik denk wel dat er best wel wat paarden met pijntjes rondlopen maar ik denk persoonlijk niet dat dat komt door te zware ruiters..wel door te zwaar, afstompend onnatuurlijk werk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:54

Ik zie juist wel heel veel rugproblemen waardoor paarden gaan kreupelen...En je hebt gelijk dat dat vaak komt door verkeerde belasting, maar ook door overbelasting, of een combinatie van beiden

Citaat:
Voor veel paarden is het ook beter om lekker te mogen werken met een ietwat zware ruiter dan met een hysterische ruiter die niets met ze durft te doen..

Maar waarom toch steeds die contra's? Echt bijna iedere pagina wordt dat gedaan

Liever een gebroken been dan een gebroken arm
Liever blind dan doof

Dat gaat toch nergens over?