Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:32

vosroy schreef:
Nombrado; het is een vrij normale vraag. Ook jij hebt toch wel iets of iemand die je goed vind waarvan je geniet als je er naar kijkt. Een filmpje plaatsen wat je niet mooi vind doe je ook, waarom dan niet een filmpje wat je wel mooi vindt , dat is toch niet zo'n absurde vraag. Ik begrijp je weerstand niet.

ja hoor
en die heb ik al regelmatig hier gepost.
alleen door alle herrie eromheen is het je waarschijnlijk niet opgevallen ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:34

@vosroy: ha ha ja ik dacht al zoiets: potjeslatijn :D (sorry ben oudhistorica en classica)

hee, da's een interessante invals hoek mbt die speekselklier! Steinbrecht zegt dat er geen ruimte is en dat ze daarom naar buiten worden geduwd. aan de andere kant kan ik ook jouw redenering goed volgen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:35

vosroy schreef:
Wat is juiste ethiek in deze.
“Mijn welgemeende excuses dames en heren , de show van vandaag gaat niet door de paarden zijn er niet klaar voor, u kunt uw kaarten retourneren uiteraard tegen terug gave van het door u betaalde bedrag. Ik zie u graag de volgende keer weer bij onze show”

Dit kan dus niet, de spaanse rijschool zou hier bliksem snel door failliet gaan en daarmee een erfgoed aan kennis. Het is natuurlijk een prachtige gedachte dat een bereiter zijn paard niet de ring in laat komen omdat hij vind dat zijn hengst niet optimaal voelt dat ben ik volledig met je eens en dat zou prachtig zijn. Het is echter naïef

edit nog iets toegevoegd

en dat zouden ze nu juist wél moeten doen!
dan sta je voor de paarden en niet voor de teleurstellingen van het publiek
ik zou er het grootste respect voor hebben als ze dit zouden doen!
Ik heb er zeker geld voor over, om een goed uitgevoerde show te zien, met heel veel blije paarden.
Goa, Cavalia, veel respect en liefde voor de paarden, een show waarin de paarden centraal staan en als er eentje even niet lekker in zijn velletje zit, is er een stand in.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:38

quadripes schreef:
ik zou graag willen weten wat de obsessie met 'lange halzen' inhoudt? wat is dan een voorbeeld van een paard die een 'lange hals' heeft in de verzameling?

en dan vraag ik om een goed gereden verzameling!

Het gaat helemaal niet om een lange hals
maar in een juist uitgevoerde oefening, waarin het paard zijn lichaam optimaal kán gebruiken.
met de juiste aanspanning van de spieren
niet met het vastzetten van een onderhalsspier wat je zo vaak ziet in een verzameling

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:39

Nombrado ik ga dan even terug zoeken, ik volg dit topic ook vanaf het begin maar ik kan het mij niet voor de geest halen.

Yep potjeslatijn. Leuke naam bij de weg :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:39

Over de lange hals,
Afbeelding
Dit zie ik al een fijne (lange?) halshouding. Licht van voren en niet 'in elkaar getrokken'. Ik vind dit prachtig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:40

nombrado schreef:
vosroy schreef:
Nombrado; het is een vrij normale vraag. Ook jij hebt toch wel iets of iemand die je goed vind waarvan je geniet als je er naar kijkt. Een filmpje plaatsen wat je niet mooi vind doe je ook, waarom dan niet een filmpje wat je wel mooi vindt , dat is toch niet zo'n absurde vraag. Ik begrijp je weerstand niet.

ja hoor
en die heb ik al regelmatig hier gepost.
alleen door alle herrie eromheen is het je waarschijnlijk niet opgevallen ;)

U heeft alleen filmpjes getoont zoals het volgens u niet moet maar volgens mij nog nooit als hoe u het graag zou zien.
Daar ben ik reuze benieuwd naar (oprecht).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:42

xmarliez schreef:
Over de lange hals,
Afbeelding
Dit zie ik al een fijne (lange?) halshouding. Licht van voren en niet 'in elkaar getrokken'. Ik vind dit prachtig.

precies
goed voorbeeld
als nu de ruiter met een rechte rug zou gaan zitten, ipv een holle rug zoals op deze foto
zal het paard nog beter zijn rug gebruiken.
zo sterk werkt de zithouding van een ruiter al door op een paardenlijf

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:45

Steinbrecht heeft het erover dat de speekselklier naar buiten komt en door volharding van de ruiter waarbij hij zijn ledematen niet moet ontzien, de klier zacht gemaakt moet worden zodat deze naar binnen floept. Dat het paard daarbij duizelig kan worden doordat de speekselklier naar buiten gedrukt wordt, is een bijkomstigheid waar je je niet moet door laten afleiden. Als de klier naar binnen wordt getrokken/gedrukt, zal het oog van het paard weer vriendelijk worden en is het werk voltooid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:47

vur schreef:
Steinbrecht heeft het erover dat de speekselklier naar buiten komt en door volharding van de ruiter waarbij hij zijn ledematen niet moet ontzien, de klier zacht gemaakt moet worden zodat deze naar binnen floept. Dat het paard daarbij duizelig kan worden doordat de speekselklier naar buiten gedrukt wordt, is een bijkomstigheid waar je je niet moet door laten afleiden. Als de klier naar binnen wordt getrokken/gedrukt, zal het oog van het paard weer vriendelijk worden en is het werk voltooid.

maar hoe kan het dan, dat je deze klier nog bij heel veel GP paarden ziet in het rijden?
zijn die niet naar binnen gefloept?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:49

ik vind het getoonde plaatje geen goede piaffe, weinig uitdrukking, paard daalt niet in de achterhand, want het toont weinig tot geen Hankenbiegung (of hoe je dat ook schrijft). het gaat zelfs iets op de voorhand. dit ziet er in mijn boekje niet uit als 'Legerete' waar iedereen zo naar op zoek is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:57

quadripes schreef:
ik vind het getoonde plaatje geen goede piaffe, weinig uitdrukking, paard daalt niet in de achterhand, want het toont weinig tot geen Hankenbiegung (of hoe je dat ook schrijft). het gaat zelfs iets op de voorhand. dit ziet er in mijn boekje niet uit als 'Legerete' waar iedereen zo naar op zoek is.

hier zie je een plaatje
waaraan je kan zien
dat een paard zijn neus iets voor de LL moet hebben, om deze oefening uit te voeren.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=566

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:00

nombrado, je hebt het hier tegen de persoon die nota bene pagina's terug geschreven heeft dat sommige paarden juist in de piaffe en de verzameling hun neuzen voor de loodlijn hebben... vanwege hun bouw... toen er geschreven werd als commentaar op de SRS dat sommige paarden 'over de teugel gingen'...

mijn opmerkingen gaan niet over de hoofdhouding, maar over de rest van het lijf (dat telt namelijk ook mee) en dat lijf doet helemaal niets op die foto (van Anja Beran).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:11

xmarliez schreef:
Over de lange hals,
Afbeelding

paard 'zit' niet genoeg ,naar mijn mening...ik heb ze veel beter gezien dan dit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:14

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:15

Uiteraard, alleen de lichtheid en de lengte zijn prima in mijn ogen. Als het paard meer gaat zitten en deze lengte behoudt en daarbij nog wat energie toont komen we al meer naar het beeld als hoe ik het wil zien.
Het perfecte plaatje van piaffe heb ik trouwens nog niet kunnen vinden helaas..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:17

Dat plaatje wilde ik ook nog posten Geerke. Ziet er ook fijn uit als je naar het paard alleen kijkt maar met de ruiter en al het tuig komt er toch een bepaalde ruis door die niet fijn 'voelt'. Sorry kan mezelf niet goed verwoorden wat ik eigenlijk bedoel :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:18

lichtheid is niet hetzelfde als losgooien aan de voorkant. lichtheid ontstaat aan de achterzijde, doordat het paard goed ondertreedt, wordt het licht aan de voorkant. het gaat dan in oprichting en Gleichgewicht met een licht contact met de hand van de ruiter. Lichtheid = Legerete = nageeflijkheid = Durchlaessigkeit , dat staat niet gelijk aan een losse teugel.

jullie denken andersom.

het plaatje van Anja Beran is niet eens verzameling te noemen, er is totaal geen relatieve oprichting en verzameling. Het ziet er alleen zo uit, omdat ze op een barok paard rijdt, dat van zichzelf al een min of meer verzamelde houding heeft. Zou ze dit op een KWPN'er proberen, dan zou het paard hopeloos op de voorhand gaan.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 16-03-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:21

Nee hoor ik weet heel goed dat lichtheid niet losgooien is. Als ik het plaatje van Anja Beran vaker bekijk zie ik steeds meer, het ging even over de 'lengte' het paard toont eigenlijk heel zwaar in plaats van licht als ik verder kijk.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:22

lengte in verzameling is onzin: verzameling betekent immers dat het paard 'verzameld' is oftewel 'bij elkaar'.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:34

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:37

Daarin kun je ook weer onderscheiden of het paard bij elkaar getrokken wordt of bij elkaar gereden wordt. Tegenwoordig zie je bij elkaar getrokken en bij bij elkaar gereden paarden zie je losheid en lichtheid en daarin zie ik ook lengte. Hoeft het paard niet lang voor te zijn. Maar dat komt door mijn kijkbeeld denk ik.. als een paard los en licht is kijkt het hele plaatje al totaal anders voor mij..
Maarja dit is mijn visie en die verstel ik weer binnen de seconde merk ik :P door weer door een ander brilletje te kijken..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:42

Even gestolen van Philipphe Karl
Afbeelding
Helaas geen foto maar wel een fijn helaas getekend beeld vind ik.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:43

ik heb nergens geschreven dat een paard in elkaar getrokken mag worden, want dat is namelijk geen verzameling.

in een goede verzameling is het paard voor het oog 'korter', door de oprichting is de hals 'korter' en 'verhevener' maar niet in elkaar getrokken. dit ziet er bij het ene paard anders uit dan bij het andere paard.

als het paard werkelijk op de juiste manier wordt verzameld, spreekt er een lichtheid uit het geheel. en dan is het paard in de hoogste graad van verzameling eerder voor de loodlijn dan erachter, omdat het niet bang voor het bit is, maar een contact met het bit wil onderhouden. een kauwend paard dat het bit wil aannemen is juist nodig voor de verzameling, anders is het geen goede verzameling. het paard moet dus de mond wel open kunnen doen om na te geven en een geopende mond is dus niet per definitie een 'fout', zoals men tegenwoordig schijnt te denken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 16-03-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:48

Weet ik :D ik zeg ook niet dát je het gezegd hebt maar ik heb het even over de foto's die ik zie (op het internet). Nu raak ik in de knoei met mijn eigen woorden en gedachten maar ik ben het met je eens al lijkt het nu even niet zo.