DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:59

Ik bedoel fysieke inspanning. Willen we maximale krachtige snelle (in de ogen van van sommige te gespannen/geforceerde ?) bewegingen of vloeinde en harmonieuze die moeiteloos uitgevoerd worden (en dus het paard niet laten zweten).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:06

Don_Marcello schreef:
Ik bedoel fysieke inspanning. Willen we maximale krachtige snelle (in de ogen van van sommige te gespannen/geforceerde ?) bewegingen of vloeinde en harmonieuze die moeiteloos uitgevoerd worden (en dus het paard niet laten zweten).

Dat laatste hebben we in de wei.

Dat laatste wil ik ook wel onder het zadel, maar waarom mag hij dan na 20 minuten niet gaan zweten? Ga jij even warmlopen, is niet zwaar maar je zweet je een slag in de rondte Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:13

He Zorba heb je eerst een tekst geschreven en die later weer weg gehaald ( geef mijn portie maar aan fikkie). Maar ja ik durf tenminste een foto te plaatsen wat ik over jou niet zeggen kan.

En nee Mireille je denkt zeer zeker niet te simpel, iets waar wij ons hoofd niet over breken maar simpel uitvoeren kan voor een ander wel een heel groot probleem zijn of heel erg moeilijk. Het is maar net tot waar het intelligentiepeil gestegen is.

Maar nogmaals wie zijn grensen niet leert te verleggen zal nooit voorbij die grens komen. Je moet iedere keer een stapje verder anders blijf je hangen. En als je daar volstrekt tevreden mee bent is er niets aan de hand ben je daar niet tevreden mee tja dan zul je wederom de grens van je eigen kunnen en van die van het paard moeten verleggen.
Je wordt immer geboren als je nog helemaal niets kunt en dan moet je leren zitten, lopen, praten, als je je grens niet telkens verlegt blijf je altijd baby die alleen maar eet, plast poept en slaapt.

Dus je zult zwaarder moeten belasten wil je in de wedstrijd kunnen pieken immer niets voor niets is er altijd gesteld dat je thuis een klasse hoger moet trainen dan je op de wedstrijden start.

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:20

Kafue schreef:
He Zorba heb je eerst een tekst geschreven en die later weer weg gehaald ( geef mijn portie maar aan fikkie). Maar ja ik durf tenminste een foto te plaatsen wat ik over jou niet zeggen kan.

En nee Mireille je denkt zeer zeker niet te simpel, iets waar wij ons hoofd niet over breken maar simpel uitvoeren kan voor een ander wel een heel groot probleem zijn of heel erg moeilijk. Het is maar net tot waar het intelligentiepeil gestegen is.

Maar nogmaals wie zijn grensen niet leert te verleggen zal nooit voorbij die grens komen. Je moet iedere keer een stapje verder anders blijf je hangen. En als je daar volstrekt tevreden mee bent is er niets aan de hand ben je daar niet tevreden mee tja dan zul je wederom de grens van je eigen kunnen en van die van het paard moeten verleggen.
Je wordt immer geboren als je nog helemaal niets kunt en dan moet je leren zitten, lopen, praten, als je je grens niet telkens verlegt blijf je altijd baby die alleen maar eet, plast poept en slaapt.

Dus je zult zwaarder moeten belasten wil je in de wedstrijd kunnen pieken immer niets voor niets is er altijd gesteld dat je thuis een klasse hoger moet trainen dan je op de wedstrijden start.

Had er spijt van vond je er bij nader inzien wel grappig uitzien
Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 16-10-06 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:22

Zorbadegriek schreef:
Kafue schreef:

Had er spijt van vond je er bij nader onzien wel grappig uitzien
Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

grappig ?????????? ik ben helemaal niet grappig ik ben altijd heel erg serieussssssssssss

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:24

Misschien kunnen we een afspraakje maken.
Een foto van mij er bij Haha!
[img]Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 16-10-06 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:51

Zorbadegriek schreef:
Misschien kunnen we een afspraakje maken

Wie weet, een blind date Cool

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:01

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:45

... heb er eigenlijk niks op te zeggen..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:33

Kafue schreef:

En hoe, dat maakt niet uit zeker? Er zijn toch heel wat grens verleggende manieren bekend die een baby niet tot de gewenste soort volwassene "opleiden". Ach, wat maakt het uit: Top manager of Top crimineel - it's a thin line, wie ziet het verschil nog tegenwoordig (ze zijn toch allebei zindelijk?)?

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:02

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:07

QQQQ schreef:
Kafue schreef:

En hoe, dat maakt niet uit zeker? Er zijn toch heel wat grens verleggende manieren bekend die een baby niet tot de gewenste soort volwassene "opleiden". Ach, wat maakt het uit: Top manager of Top crimineel - it's a thin line, wie ziet het verschil nog tegenwoordig (ze zijn toch allebei zindelijk?)?

Q, da's wel weer heel suggestief. Van grenzen verleggen word je geen crimineel dat word je van wetten overtreden en daar heeft Kafue het niet over.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:21

Karl66 schreef:
Q, da's wel weer heel suggestief. Van grenzen verleggen word je geen crimineel dat word je van wetten overtreden en daar heeft Kafue het niet over.
Niet persé, nee. Wilde alleen maar aangeven dat niet elke verlegging van grenzen goed is, want er wordt hier vaak gedaan alsof dat wel zo is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:32

Dus omdat je geen tegenstander van LDR bent, keur je alles goed Verward

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:56

Don_Marcello schreef:

Zo heb ik het ook begrepen en daarop heb ik gereageerd.
Zweten en schuimen komt door verschillende invloeden. Het werkt bij een paard anders als bij een mens. Het doel van zweten en schuimen bij een paard is slechts voor een deel hetzelfde als bij een mens.

Wat betreft het concentratievermogen van een paard, dat is in tijdsduur beperkt. Als je een paard 30 minuten met het hoofd erbij kan houden, dan lukt het met een proefje van 10 minuten met wat meer zekerheid. Dat is echter een ander verhaal.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:01

Karl66 schreef:
Dus omdat je geen tegenstander van LDR bent, keur je alles goed Verward
Nee, maar het feit dat men met LDR grenzen verlegd, is in mijn ogen geen steekhoudend argument om het "goed" te vinden, want grenzen verleggen is niet per definitie goed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:08

Maar ook niet per definitie verkeerd, wat door een aantal mensen wel wordt gevonden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:46

Wel doel wordt toch nagestreefd, het wordt mij niet veel duidelijker, behalve imitaties van Mw. Anky (gemakshalve trainer Sjef). Aanhangig gemaakt op een inrijd terrein waar 'men'van mening was dat de inrijmethode niet juist was. Na opstand van Hr. Sjef Jansen hierover en het bewijs dat er goud mee te behalen was werd het gedoogd. Sterker nog, de regels zijn zelfs aangepast (FEI) én er zijn vele imitaties van deze methode, een hype of de uitvinding van de eeuwen? Eindelijk weten we hoe we de top moeten bereiken. Komop nou, het is niet meer dan een forceermiddel.
Wat de paarden voelen, vinden of ervaren is niet van belang, het is het goud wat blinkt. Ken geen paard wat volmondig 'ja ik wil' zal zeggen. Dat is suggestief ja.
De maximale inspanning die ik, na enige jaren rijden, vraag is kort. Vroeger zag ik het doel zweten als een te behalen doel, er werd ook mij verteld dat het zo moest.
Het stukslaan van een zweep was 'normaal', ik was een watje als ik het niet deed. Harder trekken en meer been, en ikmaar denken... er klopt iets niet?
Nu vind ik dat werken met reprises effectiever werkt en het paard zich er beter bij voelt. Misschien uitgaande van mezelf, even strekken even de stoom ervanaf en ik kan topmomenten vragen. Dat laatste is voor mij belangrijker geworden in de loop der jaren.
Mooi, een paard de kin op de borst trekken mooi?
Daar schrik ik van.
Noem me gerust ouderwets.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:53

Er zullen maar weinig paarden volmondig ja zeggen tegen bereden worden boven lekker in de wei staan grazen. Maar ik denk dat dat niet het punt is.

Paarden, en zeker hoog in het bloed staande paarden die met respect behandeld willen worden, kunnen prima nee zeggen door in de staak te gaan. Dat is wat je ook genoeg ziet gebeuren in de basis met ruiters die de klok wel hebben horen luiden zonder ooit bij de klepel in de buurt te zijn geweest. En dus ja, wat paarden voelen is wel van belang, alleen moet je een paard niet vermenselijken en hem jouw gevoelens proberen op te leggen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:54

Beste Karl, je begrijpt het niet helemaal.
Er zit een verschil tussen in de wei lopen, wat jij noemt en het eerlijk en respectvol rijden van een paard. Juistdaar waareen paars staakt start de ruitersportzaak om het in Jip en Janneke taal te houden.
LDR is een techniek waarbij een aantal mensen ernstige vraagtekens zetten en m.i. is dast zeker niet omterecht.
Het gaat hier om iets meer dan lekke rin een wei lopenof in de krul getrokken worden, nu op een dermate manier dat er discussie over onstaat.
Dat betekent iets meer verdiepen in het paard, zijn lijf, zijn beweging en zijn spieropbouw. Het lefste vergeten we het welzijn want dat is zwart of wit, helaas, daarin kan ik, en nog een paar, niet mee. Zo simpel ligt dit niet.
Was het maar waar.
Vermenselijken is ook niet het issue, maar vergeet niet dat een paard werkelijk gevoel heeft. pijn, koude, plezier en een sterk ontwikkeld vermogen voor rechtvaardigheid, een simpel dier misschien omdst het dienend van nature is, maar gevoelens jazeker. Daar is niets menselijks aan, hoogstens wezenlijk.

Hoed u voor namaak...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 01:36

Kafue schreef:
fotos uit de oude doos ook leuk. Men reed toch "vroeger" beter???????

wat is oud?
volgens sommige 20 jaar,

Mijn klassiekers gaan wat verder terug. Toen waren er nog geen digitale camera's, maar kon wel al wel aardig paardrijden. Volgens mij heel wat beter dan aan het begin van vorige of deze eeuw.

ik denk dan meer hieraan.
Afbeelding
Voorbeeldige piaffe, gereden op een hand, met een heel los contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 06:57

Kafue schreef:

Voor mijn gevoel klopt jouw redenering niet. Dat een mens in het begin niets kan en na verloop van tijd gaan staan en lopen en praten zit er in, het is een natuurlijke ontwikkeling en is geen belasting, er is hier ook geen sprake van een grens verleggen, het kind leert datgene waar het op dat moment aan toe is.
Een groot deel van de dressuur gaat ook uit van een natuurlijke ontwikkeling, het paard biedt datgene aan waar het op dat moment aan toe is. Een Lippizaner of een Andalusiër zal veel eerder een piaffe of passage aanbieden dan een Nederlands of Duits warmbloed. Omdat dat er in zit. Voor mijn is dressuur er voor het paard, dressuur is er om dat eruit te halen wat er in zit van nature. Niets meer, niets minder. Dat dat talent op GP niveau kan liggen is super, moet je ook niet laten liggen.
Dat heeft in mijn ogen met grenzen verleggen niet heel veel te maken, dat is eruit halen wat er in zit. Maar als je door een bepaalde methode een paard waar niet meer dan M in zit, naar het Z pusht, is dat wel een grens verleggen, of dat goed is voor het paard vraag ik mij af. Het lijkt mij een overbelasting.
Ik vraag me dus ook af of extreme trainingsmethodes, die wel duidelijk een grens verleggen, niet alleen fysiek, wel ethisch zijn. Dan heb ik het niet over een moment LDR in de training, dat is voor mij hetzelfde als even je tenen proberen aan te raken na het hardlopen, een stretching-methode. Een halfuur lopen iedere dag met je vingers op je tenen roept wel vragen op, is ook zeer slecht voor je lijf. Een paard een uur lang en iedere dag met de kin op de borst laten lopen roept ook vragen op. Paardrijden heeft imo ook veel met ethiek te maken (wij zijn immers verantwoordelijk voor zijn geestelijk en lichamelijk welzijn) en ik vraag mij daarom serieus af of die extreme, grensverleggende methodes wel ethisch verantwoord zijn. Dressuur is er in de eerste instantie voor het paard, een middel, geen doel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:09

Don marcello, als ik een tekening moet maken van mijn huis, is het een onwijze villa......... terwijl het in het echt eigenlijk een bouwval is Haha! Haha! Haha!

Tekeningen zijn net als bewerkte foto's

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:19

Don_Marcello schreef:
Kafue schreef:
fotos uit de oude doos ook leuk. Men reed toch "vroeger" beter???????

wat is oud?
volgens sommige 20 jaar,

Mijn klassiekers gaan wat verder terug. Toen waren er nog geen digitale camera's, maar kon wel al wel aardig paardrijden. Volgens mij heel wat beter dan aan het begin van vorige of deze eeuw.

ik denk dan meer hieraan.
Afbeelding
Voorbeeldige piaffe, gereden op een hand, met een heel los contact.

Voorbeeldig? Gekanteld bekken, niet aan elkaar, achterbeen buiten de massa opzij, geen draagkracht onder zich.