Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:26

Ja :D
Maar nee, leren zitten is niet mijn ding :))

Leuk dat flemen!! Leren jullie Spaanse pas ook onder het zadel aan? Ik heb dat niet gedaan, wil dat dat gescheiden blijft.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:23

Ik weet het nog niet starbreeze, eerst maar is zo er vloeiend in krijgen.

Hoe leer je dat zitten aan, simpelman? Eerst liggen aanleren neem ik aan?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:39

Ik leer ook (nog) niets onder het zadel aan. Wil niet dat ze ineens een jambette o.i.d. gaat doen onder t zadel als ze gewoon halt moet houden. Ze kan ook "mooi staan", ook erg leuk om aan te leren, zo schattig <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:48

Ik denk vandaag veel aan jou Simpelman (en ik denk morgen ook nog wel) :') _O- . Bedankt voor je tips (beugels een gat langer en niet meer met de hak drijven maar met zit/knie/kuit), ik heb spierpijn!!! }:)

Nee zonder gekheid, sjee wat is dat wennen en een bewustwording van een toch wel hele stomme ingeslopen rijfout van de afgelopen jaren. Ik herkende opeens het gevoel wat ik nu had. Zo deed ik het vroeger ook, maar dat is inmiddels lang geleden. Ik heb wel even te gaan voordat me dit weer eigen is en mijn paard ook. Ze snapte weinig van wat baasje aan het doen was, regeerde van amper voorwaarts gaan tot vooruit draven, dus we moeten maar even zoeken hoe of wat. Stretchen ging wat minder. Ik probeer wat meer contact te houden, volg nog steeds gewoon haar bewegingen, maar omdat ik een iets zwaarder contact hou neigt ze heel snel naar het krulletje en als ik dan niet even het contact verbreek, dan blijven we daar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:04

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:36

Vraagje: als in draf het achterbeen al van de grond is en het voorbeen nog op de grond staat, betekent dat dan per definitie dat het paard op de voorhand loopt (je zou denken van wel)?

Voorbeeld om te laten zien wat ik bedoel (willekeurige foto):

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:47

SarahIlse schreef:
Ik leer ook (nog) niets onder het zadel aan. Wil niet dat ze ineens een jambette o.i.d. gaat doen onder t zadel als ze gewoon halt moet houden. Ze kan ook "mooi staan", ook erg leuk om aan te leren, zo schattig <3

Oh hoe leer je dat aan? Lijkt me ook leuk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:50

Horseware schreef:
Vraagje: als in draf het achterbeen al van de grond is en het voorbeen nog op de grond staat, betekent dat dan per definitie dat het paard op de voorhand loopt (je zou denken van wel)?

Voorbeeld om te laten zien wat ik bedoel (willekeurige foto):

[ Afbeelding ]

Ik denk dat dit een zware taktfout is? En omdat het paard naar voren lijkt te kantelen zou ik zeggen dat deze op de vh loopt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:11

Mijn pony kan zitten, zo schattig om te zien :) en helemaal als ze er dan zo schattig bij murmelt <3 (goed he, nu snoepje?). die grote het aanleren vind ik een beetje engachtig op een of andere manier :+

Die kan wel een spagaat, maar of dat echt goed is voor een paardenrug?
Afbeelding
Als voorbeeld. Maar dan doet zij vooral de voorbenen ook nog eens ver onder haar weg volgens mij.
Ze doet het ook als ze jeuk heeft aan haar buik en ik daar ga kriebelen. Ze is niet lenig genoeg om het zelf te doen (iig nog niet door hoe ze er zelf bij kan) en gaat er dan helemaal voor staan. Maar dan hoor ik van alles kraken en doen bij/voor de lendenen, echt een eng geluid en lijkt mij ook niet echt gezond.... Ze gaat dan echt diep. Maar vind het ook weer zo sneu om haar niet te kriebelen met zoveel jeuk :=

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:16

Pfoe. Das een goede, Starbreeze. Volgens mij heb ik het aangeleerd door gewoon te leiden met een snoepje naar hoe ik haar wilde zegmaar en dan "mooi" herhalen en zelf een beetje schuin met mijn hoofd naar neus kijken. Het is een kwestie van vaak herhalen op random momenten. Nu kan ze mooi staan als ik "mooi" zeg en met m'n hoofd schuin naar haar neus/hoofd kijk. :)
Je kan er natuurlijk ook een ander stemcommando aan vast doen. Ik zal kijken of van de week iemand ons kan filmen, dan heb je er een beeld bij.

Logisch gezien denk ik het wel Horseware. Hij valt als het ware idd op de voorhand. De achterkant loopt sneller dus loopt hij op de voorkant.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:40

Murosch schreef:
Ik denk vandaag veel aan jou Simpelman (en ik denk morgen ook nog wel) :') _O- . Bedankt voor je tips (beugels een gat langer en niet meer met de hak drijven maar met zit/knie/kuit), ik heb spierpijn!!! }:)

Nee zonder gekheid, sjee wat is dat wennen en een bewustwording van een toch wel hele stomme ingeslopen rijfout van de afgelopen jaren. Ik herkende opeens het gevoel wat ik nu had. Zo deed ik het vroeger ook, maar dat is inmiddels lang geleden. Ik heb wel even te gaan voordat me dit weer eigen is en mijn paard ook. Ze snapte weinig van wat baasje aan het doen was, regeerde van amper voorwaarts gaan tot vooruit draven, dus we moeten maar even zoeken hoe of wat. Stretchen ging wat minder. Ik probeer wat meer contact te houden, volg nog steeds gewoon haar bewegingen, maar omdat ik een iets zwaarder contact hou neigt ze heel snel naar het krulletje en als ik dan niet even het contact verbreek, dan blijven we daar.

Dat krulletje is heel herkenbaar. Ik hou dan gewoon het contact en laat het haar zelf even uitzoeken. Dan gaat de complete trukendoos open (die Spaanse pas kan die van mij al zelf onder het zadel ;) ) tot ze het gedrag kiest wat ik wil en dan beloon ik haar direct.
Binnen 2 rijsessies waren we er vanaf en heeft ze het richting het halsstrekken nagenoeg niet meer gedaan.

Nu ik kleine stukjes werkhouding pak, komt het weer terug. Doe ik precies hetzelfde. Ik blijf lichte weerstand bieden en ondertussen gewoon wachten, net zo lang tot ze doet wat ik wil en dan beloon ik direct.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:33

Ik vond ook nog een fijne plaatje:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:53

Zooo jullie gaan hard dames. Laatste plaatje is inderdaad heel erg prettig om naar te kijken Horseware.

Ik had gister weer les en het gaat (eindelijk) echt lekker. Paard ontspant sommige stukken ECHT en dan lijkt het erop dat ik mag gaan bijdrijven *\o/* , normaal gesproken schiet ze dan weer in de vluchtstand, maar dat is nu niet het geval.

Het heeft zeker een maand of 6/7 geduurd, maar ik begin het verschil nu goed te merken. Ook mijn juf is erg tevreden. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:03

Wat goed [***] :)

Hier bloedwaardes binnen.
Alles in de norm behalve CK en LDH.
Dat zijn de spierschade waardes. Ze waren niet super hoog, maar met de wetenschap dat ze geen echte arbeid verricht heeft de laatste weken wel een reden om over te gaan op een spierbiopsie.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:23

Zo, ik ben net thuis van de wedstrijd. Ik heb beide proefjes laten filmen en ben erg benieuwd wat jullie er van vinden :D

De eerste proef heb ik in een lage lijn gereden, ongeveer op de hoogte waarop we thuis nu ook veel trainen. In de tweede proef heb ik hem wat meer opgepakt.

De eerste proef:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:54

En de 2e proef:

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:26

@HW zo, voor het hals strekken in de tweede proef had je zeker een tien!!
Ik ben (nog :o) geen wedstrijdruiter, maar zo op gevoel vond ik de eerste proef fijner, soepeler, meer ontspannen en het leek gemakkelijker.
Heel leuk ook je handen mee alle kanten op :D
Gaaf dat je dat zo gedaan heb!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:34

Wauw HW, hij lijkt wel een ander paard! Allebei de proeven vind ik goed. De eerste idd wat lager en daar bkijft hij in galop volgens mij ook ervoor. De 2e wat hoger maar daar zie je dat hij het toch wat zwaar krijgt soms (ff muggeziften hè :p ). Hier mag je trots op zijn! Ik ben onwijs benieuwd naar je commentaar en je cijfer voor halsstrekken in de 2e proef.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:37

[***], wat goed!! Sommige paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig. Lekker zo doorgaan.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:45

Ziet er heel goed uit HW!! Trots op zijn. :D

Wij hadden vandaag een fotomeeting op de planning staan. Ils was super relaxed, echt heerlijk. Vergeleken bij de vorige meeting leek het wel een heel ander paard, hihi. := Na de meeting nog even een rondje bos gedaan & weer op naar huis. Morgen heeft ze denk ik een dagje vrij. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:48

HW, dat zie er lekker uit!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:56

Leuk om te zien, Horseware :) het is wel te zien dat de tweede proef iets meer spanning voor hem opleverde... maar nog steeds hele nette B proef... en zoals je je eerste proef reed... zo hoop ik echt van het voorjaar met de grote merrie een proefje te rijden... mooi ontspannen en soepel door het lijf natuurlijk vallen er dingen te verbeteren maar als ik zo mijn eerste B proefje zou mogen rijden.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar je punten ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:34

Bedankt voor de leuke reacties :)

De eerste proef, die is gereden in de arbeidshouding waarin ik hem veel rij op dit moment, naast het stretchen uiteraard.

Helaas had ik een jury die het allemaal toch wat anders zag; ik kreeg slechts 184 punten, een mager winstpuntje dus. Met als commentaar (ik neem het letterlijk over van het protocol): "teugels korter maken zodat je meer controle hebt over je paard. nu oogt het vaak slordig". Nu heb ik de proef wel 3x terug gekeken op film want mijn gevoel kan er natuurlijk naast zitten, maar "slordig" zie ik er persoonlijk niet in terug.
Voor het "rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard" kreeg ik een 5, met een streep onder "aanleuning".

Proef 2 was uiteraard en helaas meer zoals ze het graag zien op wedstrijd en daar kreeg ik dan ook 197 punten voor. Voor het halsstrekken een 9 *\o/* Maar persoonlijk vind ik zijn ruggebruik en halshouding mooier in de 1e proef. De 2e proef is wat te hoog voor hem op dit moment, dus we trainen lekker verder zoals in de 1e proef.

Na de 2e proef moest ik overigens bij de jury komen. Die vroeg zich af waarom ik in vredesnaam hc startte. Ze wou de hc eraf halen :') Dus ik het hele verhaal uitgelegd en aangegeven overgestapt te zijn naar de klassieke dressuur. Ze was erg geïnteresseerd en vroeg waarom e.d. En bleef erbij dat het toch zo jammer was dat ik hc startte :') Op mijn 2e protocol stond dan ook leuk commentaar: "goed gereden, jammer dat het hc was. Succes met de klassieke dressuur, het begin is top!"
Ook kwam er na afloop nog iemand van de organisatie naar me toe. De jury was bij hem gekomen en had gezegd dat mijn paard zo fijn liep, dat wilde hij me nog vertellen. Toch leuk :)

Ow en de gezichten daar toen ik aan het losrijden was in de stretch, geweldig! :D Sommigen zaten met hun neus tegen het raam geplakt en wat een gesmoezel om mij heen, dat je dit toch echt niet vaak zag _O-

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:39

Slordig vond ik de eerste proef ook zeker niet. Hij liep lekker door zijn lijf. Voor de KNHS-dressuur wel wat lange teugels, maar boeien. Wat is nu belangrijker. Over dat losrijden: lachen. Ik wil de gezichten ook wel eens zien als ik wedstrijden ga rijden. :D Nog even geduld. 1 januari ga ik een startkaart aanvragen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

Slordig zie ik echt niet terug, in beide proeven niet. Jammer dat een jury het zo beoordeelt dat is toch waar de meeste mensen die wedstrijden rijden waarde aan hechten...

Onnozele vraag misschien, maar wat is hc?

Edit: spelling