Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MaritAriel schreef:En ik vind ook niet dat ze zomaar even een paard kan nemen dat bij je postuur past . Dan zou het dus zo zijn dat alle bredere paarden per definitie meer kunnen dragen ..
Volgens mij lees ik het goed. Dat is namelijk ook zo, dat bredere paarden meer kunnen dragen.... De Belg en New Forrest noemde ik even ter vergelijking om dat verduidelijken. Wie moet er nou goed lezen?
bethje31 schreef:78 kilo is niet zo vreemd hoor. Zeker niet voor vrouwen boven de 30. Mijzelf als voorbeeld: 1.72, 75 kilo, maat 40. Je kunt mijn ribben zien maar wel een zwaardere onderkant zoals zoveel vrouwen. Als ik een beetje dooreet zit ik zo op 78 kilo en dan zie ik er niet uit als iemand met overgewicht.
Ik ben echt verder heel doorsnee..zo doornee dat in de uitverkoop mijn maat er nooit meer bijzit. Dus dat vrouwen gemiddeld 78 kilo wegen is geen triest gegeven zoals sommigen hier zeggen. Het is gewoon de werkelijkheid voor volwassen Nederlandse vrouwen.
We moeten met ons allen nou eens snappen dat 60 kilo en minder, in Nederland, niet perse de norm is en zeker niet gemiddeld. Dat is alleen de norm in Hollywood.
Het kan ook zijn dat de steeds lichter gefokte paarden met lange ruggen niet passen bij het gemiddelde Nederlandse postuur, dus misschien moeten we daar eens mee ophouden. Of voor de recreatie gewoon steviger, robuustere dieren gebruiken. ..Maar ja iedereen wil tegenwoordig een sportpaard onder zijn kont, zelfs als ze alleen maar 3 uurtjes per week een beetje rondhobbelen...waanzin. Vroeger waren de meeste paarden veel robuuster...zo ook de Friezen. Zelfs PRE's worden steeds minder barok..
Zorg gewoon dat je paard bij je postuur past is toch niet zo moeilijk? Hoef je ook niemand te beledigen..
Askja schreef:Waarschijnlijk heeft dit te maken met de maatschappelijke tendens dat steeds meer mensen overgewicht hebben. Het wordt met andere woorden meer de norm in plaats van uitzondering. Daarbij worden mensen steeds mondiger en minder tolerant voor kritiek. Van de groeiende groep met overgewicht zetten een aantal zich af tegen het schoonheidsideaal door als het ware het recht op te eisen om te zwaar te zijn, als zijnde een individuele keuze. Op het onderkennen van je eigen zwakte (geen nee kunnen zeggen tegen ongezond eten, te weinig bewegen) rust namelijk ook een taboe. Dus legt een aantal dikkerds de verantwoordelijkheid voor hun overgewicht buiten zichzelf, en sterken ze elkaar hierin. Daartegenover staat de groep die wel verantwoordelijkheid neemt en moeite doet om af te vallen en gezonder te leven.Citaat:Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom
Rijd je geen paard, dan betreft die verantwoordelijkheid puur je eigen gezondheid, en in het geval van morbide obesitas, je omgeving - die er immers onder lijdt als jij door je overgewicht ziek wordt. Rijd je wel paard, dan betreft die verantwoordelijkheid ook het paard waar je op gaat zitten. Over waar ligt precies de grens kun je twisten, maar over het nemen van je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard absoluut niet. En die grens kun je globaal wel bepalen door je gezonde boerenverstand te gebruiken. Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder. Plus, ik kan me voorstellen dat een te dikke ruiter het totale beeld van de combinatie ruiter-paard verstoort en dat dit dus invloed heeft op de beoordeling door de jury.
joenohoe schreef:mirgino schreef:maar wat vind jij nu dan serieus overgewicht?
is dat 20 of 30 kg boven ? wat 70 kg?
dus als men 90 of 100kg weegt is dat dan voor jou serieus overgewicht?
zet dan cijfers neer dan weten we wat je bedoeld![]()
ik weeg er 84kg,is dat in jouw ogen serieus overgewicht?
Heel eerlijk ? Ja, helemaal voor een klein paardje als de jouwe, als ik die foto's in je profiel zo zie.
want ik ik hier te zwaar voor mijn paard ben.........dan kan half Ned wel stoppen met rijden [ of bedoel je dat ook?]rensiepensie schreef:De vraag die ter discussie staat is : Wanneer is dat zo, bij welk gewicht, op wat voor soort paard, onder welke omstandigheden?
want ik ik hier te zwaar voor mijn paard ben.........dan kan half Ned wel stoppen met rijden [ of bedoel je dat ook?]gummie schreef:rensiepensie schreef:De vraag die ter discussie staat is : Wanneer is dat zo, bij welk gewicht, op wat voor soort paard, onder welke omstandigheden?
Ja, klopt! Helaas mag geen enkele genuanceerd antwoord gegeven worden, vooral niet door mensen die slank zijn omdat die volgens sommigen geen recht van spreken hebben.........
En ik vind het nog steeds super maf dat mensen foto's gaan plaatsen en dat aan de hand daarvan wordt bepaald of iemand wel of niet op een paard mag ivm gewicht. Dat gaat gewoon nergens over. Je zou hooguit aan de beweging van een paard kunnen zien of het gewicht van negatieve invloed is op het paard.
Dit topic heet niet: "vinden jullie mij te dik!"
Beetje onbeschoft. Heb nog steeds geen foto's gezien waarvan mijn haren overeind gingen staan omdat ik dacht : Nee, dit kan idd niet. bethje31 schreef:" Zodra mijn rijlaarzen gaan knellen, weet ik dat ik weer aan de lijn moet![]()
Mensen hou je rijlaarzen in de gaten!..beste manier om op gewicht te blijven..
rensiepensie schreef:Ik vind het erger dat men gewoon in iemands profiel kijkt en dat ongevraagd gaat roepen!Beetje onbeschoft. Heb nog steeds geen foto's gezien waarvan mijn haren overeind gingen staan omdat ik dacht : Nee, dit kan idd niet.
rensiepensie schreef:MaritAriel schreef:En ik vind ook niet dat ze zomaar even een paard kan nemen dat bij je postuur past . Dan zou het dus zo zijn dat alle bredere paarden per definitie meer kunnen dragen ..
Volgens mij lees ik het goed. Dat is namelijk ook zo, dat bredere paarden meer kunnen dragen.... De Belg en New Forrest noemde ik even ter vergelijking om dat verduidelijken. Wie moet er nou goed lezen?
En mensen zouden nou juist alleen een paard moeten pakken wat bij hun postuur past. Dus ook gewoon GEEN paard pakken als er geen passend paard is.
Dan zou dit hele topic niet bestaan toch?
Annemaarel schreef:Ik ben niet overdreven zwaar, maar heb wel wat overgewicht. Sorry dat ik het zeg maar je
discrimineert mensen zeker op deze manier !! Ik heb zelf een ouderwets type haflinger,
en ik heb er nog niemand over gehoord dat ik haar teveel belast, en ze loopt er echt niet
moeilijker door.. Mensen met overgewicht moeten niet op een iel arabiertje gaan zitten,
dat vind ik een ander verhaal, maar ik denk en hoop dat ze dat zelf ook wel snappen....