Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:41

MaritAriel....ja sommige paarden kunnen meer dragen dan andere is, gewoon een feit...en dan heb ik het niet perse over brede paarden en dat hoeft echt niet meteen een Belg te zijn. En zeker kun je een paard uitzoeken wat bij jouw postuur past...door de crisis wemelt het van de paarden die te koop staan...paarden in alle soorten maten en kleuren van de regenboog.
Het is alleen wel zo dat veel mensen het veel "gaver" vinden om een nerveuze, elegante warmbloed te hebben terwijl dat misschien niet bij hun manier van rijden en postuur past. Zie trouwens veel vaker mensen die een paard kopen wat ze helemaal niet aankunnen, type nerveuze sportpaard, dan mensen die te groot/zwaar zijn voor hun paard.

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:45

Dat is inderdaad zo bethje.....

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:49

MaritAriel schreef:
En ik vind ook niet dat ze zomaar even een paard kan nemen dat bij je postuur past . Dan zou het dus zo zijn dat alle bredere paarden per definitie meer kunnen dragen ..

-O- Volgens mij lees ik het goed. Dat is namelijk ook zo, dat bredere paarden meer kunnen dragen.... De Belg en New Forrest noemde ik even ter vergelijking om dat verduidelijken. Wie moet er nou goed lezen?

En mensen zouden nou juist alleen een paard moeten pakken wat bij hun postuur past. Dus ook gewoon GEEN paard pakken als er geen passend paard is.

Dan zou dit hele topic niet bestaan toch?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:54

Er is een grens aan wat zelfs een heel sterk paard kan dragen dat moge duidelijk zijn.
Maar gelukkig zijn er ook nog andere manieren om paardensport te beoefenen...volgens mij kunnen paarden dan wel weer naar verhouding meer trekken..in ieder geval meer dan ze kunnen dragen.
Zou best wel eens willen mennen met mijn Friesje..ze is fijn om te rijden maar ik heb zo'n vermoeden dat ze nog veel mooier zou staan voor de koets..
Maar goed dat is een ander topic..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:57

Friezen voor de koets is sowieso een mooi gezicht! Idd wel off topic. :=

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:57

bethje31 schreef:
78 kilo is niet zo vreemd hoor. Zeker niet voor vrouwen boven de 30. Mijzelf als voorbeeld: 1.72, 75 kilo, maat 40. Je kunt mijn ribben zien maar wel een zwaardere onderkant zoals zoveel vrouwen. Als ik een beetje dooreet zit ik zo op 78 kilo en dan zie ik er niet uit als iemand met overgewicht.
Ik ben echt verder heel doorsnee..zo doornee dat in de uitverkoop mijn maat er nooit meer bijzit. Dus dat vrouwen gemiddeld 78 kilo wegen is geen triest gegeven zoals sommigen hier zeggen. Het is gewoon de werkelijkheid voor volwassen Nederlandse vrouwen.
We moeten met ons allen nou eens snappen dat 60 kilo en minder, in Nederland, niet perse de norm is en zeker niet gemiddeld. Dat is alleen de norm in Hollywood.
Het kan ook zijn dat de steeds lichter gefokte paarden met lange ruggen niet passen bij het gemiddelde Nederlandse postuur, dus misschien moeten we daar eens mee ophouden. Of voor de recreatie gewoon steviger, robuustere dieren gebruiken. ..Maar ja iedereen wil tegenwoordig een sportpaard onder zijn kont, zelfs als ze alleen maar 3 uurtjes per week een beetje rondhobbelen...waanzin. Vroeger waren de meeste paarden veel robuuster...zo ook de Friezen. Zelfs PRE's worden steeds minder barok..
Zorg gewoon dat je paard bij je postuur past is toch niet zo moeilijk? Hoef je ook niemand te beledigen..

Ik ben 1m74 en weeg 69kg. Als ik 75 zou wegen, heb ik nog een gezonde BMI, voor een lengte van 1m72 en 75kg, ligt die BMI te hoog. (25,3) Niet dramatisch maar je hebt wel overgewicht.

Het gaat in dit topic ook niet om dat ene extra kilootje! Jammer dat er iedere keer zo over wordt gevallen door de TE zware mensen die paardrijden. Het gaat hier ook niet over het schoonheidsideaal of wat het gemiddelde gewicht is. Het gaat in dit topic over mensen die willens en wetens hun paard onnodig belasten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:58

Askja schreef:
Citaat:
Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de maatschappelijke tendens dat steeds meer mensen overgewicht hebben. Het wordt met andere woorden meer de norm in plaats van uitzondering. Daarbij worden mensen steeds mondiger en minder tolerant voor kritiek. Van de groeiende groep met overgewicht zetten een aantal zich af tegen het schoonheidsideaal door als het ware het recht op te eisen om te zwaar te zijn, als zijnde een individuele keuze. Op het onderkennen van je eigen zwakte (geen nee kunnen zeggen tegen ongezond eten, te weinig bewegen) rust namelijk ook een taboe. Dus legt een aantal dikkerds de verantwoordelijkheid voor hun overgewicht buiten zichzelf, en sterken ze elkaar hierin. Daartegenover staat de groep die wel verantwoordelijkheid neemt en moeite doet om af te vallen en gezonder te leven.
Rijd je geen paard, dan betreft die verantwoordelijkheid puur je eigen gezondheid, en in het geval van morbide obesitas, je omgeving - die er immers onder lijdt als jij door je overgewicht ziek wordt. Rijd je wel paard, dan betreft die verantwoordelijkheid ook het paard waar je op gaat zitten. Over waar ligt precies de grens kun je twisten, maar over het nemen van je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard absoluut niet. En die grens kun je globaal wel bepalen door je gezonde boerenverstand te gebruiken. Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder. Plus, ik kan me voorstellen dat een te dikke ruiter het totale beeld van de combinatie ruiter-paard verstoort en dat dit dus invloed heeft op de beoordeling door de jury.

_/-\o_

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:04

Nou ik ben niet een van die mensen die te zwaar is, ik ben dankzij medicatie juist te dun op het moment. Maar ik ben wel 1 van die mensen die vallen over de opmerkingen van sommigen hier. Er wordt namelijk wel degelijk door meerder mensen gezegd dat je als je 75 weegt, maar 65 moet wegen, je paard in de weg zit, omdat je vet dan zo stuitert. Pardon?

Er wordt ook in profielen gekeken naar meiden die wat ronder zijn en niet het perfecte figuur hebben, en dan gezegd : Jij bent te zwaar voor je paard, terwijl dat imo helemaal niet zo is. Dat is jammer. Dat mensen daar terecht iets van zeggen is niet jammer.

Het gaat om mensen die willens en wetens hun paard onnodig belasten? Dat doet iedereen die op een paard gaat zitten!

Het gaat om mensen die willen en wetend hun paard OVERBELASTEN. De vraag die ter discussie staat is : Wanneer is dat zo, bij welk gewicht, op wat voor soort paard, onder welke omstandigheden?
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 20-12-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:06

joenohoe schreef:
mirgino schreef:
maar wat vind jij nu dan serieus overgewicht?
is dat 20 of 30 kg boven ? wat 70 kg?
dus als men 90 of 100kg weegt is dat dan voor jou serieus overgewicht?

zet dan cijfers neer dan weten we wat je bedoeld :j

ik weeg er 84kg,is dat in jouw ogen serieus overgewicht?

Heel eerlijk ? Ja, helemaal voor een klein paardje als de jouwe, als ik die foto's in je profiel zo zie.

schiet mij maar ergens in :? want ik ik hier te zwaar voor mijn paard ben.........dan kan half Ned wel stoppen met rijden [ of bedoel je dat ook?]
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C05375.jpg

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:08

rensiepensie schreef:
De vraag die ter discussie staat is : Wanneer is dat zo, bij welk gewicht, op wat voor soort paard, onder welke omstandigheden?

Ja, klopt! Helaas mag geen enkele genuanceerd antwoord gegeven worden, vooral niet door mensen die slank zijn omdat die volgens sommigen geen recht van spreken hebben.........

En ik vind het nog steeds super maf dat mensen foto's gaan plaatsen en dat aan de hand daarvan wordt bepaald of iemand wel of niet op een paard mag ivm gewicht. Dat gaat gewoon nergens over. Je zou hooguit aan de beweging van een paard kunnen zien of het gewicht van negatieve invloed is op het paard.

Dit topic heet niet: "vinden jullie mij te dik!"
Laatst bijgewerkt door gummie op 20-12-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:09

Cijfers zeggen niet zoveel. Als ik 78 kilo zou wegen ben ik moddervet. Met 60 ben ik al tegen mollig aan. Ik ben ook maar klein natuurlijk.
Maar puur aan de cijfers kan je niet zoveel zeggen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:09

"Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder."

Mee eens...moet zeggen dat ik ook lekkerder rij als ik slanker ben..al was het maar dat die strakke rijbroek lekkerder zit en je rijlaarzen! Zodra mijn rijlaarzen gaan knellen, weet ik dat ik weer aan de lijn moet :D
Mensen hou je rijlaarzen in de gaten!..beste manier om op gewicht te blijven..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:10

@ mirgino: Ja dat wordt idd bedoeld. En daar ben ik het tot op die hoogte ook niet mee eens.
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 20-12-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:11

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:13

gummie schreef:
rensiepensie schreef:
De vraag die ter discussie staat is : Wanneer is dat zo, bij welk gewicht, op wat voor soort paard, onder welke omstandigheden?

Ja, klopt! Helaas mag geen enkele genuanceerd antwoord gegeven worden, vooral niet door mensen die slank zijn omdat die volgens sommigen geen recht van spreken hebben.........

En ik vind het nog steeds super maf dat mensen foto's gaan plaatsen en dat aan de hand daarvan wordt bepaald of iemand wel of niet op een paard mag ivm gewicht. Dat gaat gewoon nergens over. Je zou hooguit aan de beweging van een paard kunnen zien of het gewicht van negatieve invloed is op het paard.

Dit topic heet niet: "vinden jullie mij te dik!"

Ik vind het erger dat men gewoon in iemands profiel kijkt en dat ongevraagd gaat roepen! := Beetje onbeschoft. Heb nog steeds geen foto's gezien waarvan mijn haren overeind gingen staan omdat ik dacht : Nee, dit kan idd niet.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:14

bethje31 schreef:
" Zodra mijn rijlaarzen gaan knellen, weet ik dat ik weer aan de lijn moet :D
Mensen hou je rijlaarzen in de gaten!..beste manier om op gewicht te blijven..

Niet noodzakelijk.. mijn laarzen knellen soms ook door het vocht dat ik vasthoudt.. en dat heeft dan niks met overgewicht te maken.. (ook al weeg ik dan wellicht een paar kilo meer)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:21

Ja maar dat is alleen bepaalde tijd van de maand zeg maar..telt inderdaad niet..maar als ze blijven knellen....ik moet het gewoon constant in de gaten houden en ik doe het liever met hoe mijn kleren zitten dan met de weegschaal...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:21

rensiepensie schreef:
Ik vind het erger dat men gewoon in iemands profiel kijkt en dat ongevraagd gaat roepen! := Beetje onbeschoft. Heb nog steeds geen foto's gezien waarvan mijn haren overeind gingen staan omdat ik dacht : Nee, dit kan idd niet.

Er wordt maar om 1 reden in iemands profiel gekeken, en dat is om onderbouwingen te zoeken om een ander de grond in te boren en niet om een objectieve mening te geven. Als opmerkingen worden gemaakt over te dik of zwaar voor je paard, gaat men meteen spieken of je zelf ook aan de zwaardere kant bent. Ben je dat niet, dan word je afgezeken omdat je het perfecte figuur hebt, en moet je je bek houden. Ben je dat wel, dat krijg je de opmerking kijk naar jezelf naar je kop geslingerd. Hoe je het ook wendt of keert: men leest hier niet de opmerkingen van een ander uit interesse of om er wellicht iets van te leren ofzo. Men leest en bekijkt hier slechts posts en foto's om de eigen, al lang gevormde en onveranderlijke opmerkingen en meningen kracht bij te zetten.

Schijnt gewoon te zijn op bokt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:23

rensiepensie schreef:
MaritAriel schreef:
En ik vind ook niet dat ze zomaar even een paard kan nemen dat bij je postuur past . Dan zou het dus zo zijn dat alle bredere paarden per definitie meer kunnen dragen ..

-O- Volgens mij lees ik het goed. Dat is namelijk ook zo, dat bredere paarden meer kunnen dragen.... De Belg en New Forrest noemde ik even ter vergelijking om dat verduidelijken. Wie moet er nou goed lezen?

En mensen zouden nou juist alleen een paard moeten pakken wat bij hun postuur past. Dus ook gewoon GEEN paard pakken als er geen passend paard is.

Dan zou dit hele topic niet bestaan toch?

nee sorry , het is echt niet zo dat alle brede paarden per definitie meer kunnen dragen . Maar goed . Het is inderdaad waar dat mensen een paard moeten pakken dat bij hun postuur past , helaas zien veel mensen niet dat ze te zwaar zijn voor hun paard. Als ze dat wel hadden geweten en er iets aan hadden gedaan was dit toppic er indd niet geweest.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:24

Ik ben niet overdreven zwaar, maar heb wel wat overgewicht. Sorry dat ik het zeg maar je
discrimineert mensen zeker op deze manier !! Ik heb zelf een ouderwets type haflinger,
en ik heb er nog niemand over gehoord dat ik haar teveel belast, en ze loopt er echt niet
moeilijker door..

Mensen met overgewicht moeten niet op een iel arabiertje gaan zitten,
dat vind ik een ander verhaal, maar ik denk en hoop dat ze dat zelf ook wel snappen....

Kijk zelf maar:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annemaarel op 20-12-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:25

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:26

Annemaarel schreef:
Ik ben niet overdreven zwaar, maar heb wel wat overgewicht. Sorry dat ik het zeg maar je
discrimineert mensen zeker op deze manier !! Ik heb zelf een ouderwets type haflinger,
en ik heb er nog niemand over gehoord dat ik haar teveel belast, en ze loopt er echt niet
moeilijker door.. Mensen met overgewicht moeten niet op een iel arabiertje gaan zitten,
dat vind ik een ander verhaal, maar ik denk en hoop dat ze dat zelf ook wel snappen....

Wij discrimineren mensen die te zwaar zijn voor hun paard ?? Als mensen die mensen wat meer rekening met hun paard houden en er niet opstappen zolang te zwaar zijn zou hier niemand een woord over hebben gezegd.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:29

Er worden mensen te zwaar genoemd aan de hand van foto's die imo helemaal niet te zwaar zijn voor hun paard!

Overdrijven is ook een vak.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:33

rensiepensie schreef:
Er worden mensen te zwaar genoemd aan de hand van foto's die imo helemaal niet te zwaar zijn voor hun paard!

Overdrijven is ook een vak.

Tja , das waar , maar ik heb ook genoeg in dit topic voorbij zien komen waarvan ik dacht djeez , dat kan echt niet .

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:38

Misschien heb ik een stukje gemist. ( kan best hoor trouwens) Maar anderen zeggen ook rustig; jij bent te zwaar, terwijl dat niet zo is. Of heb jij die niet gezien?

In dat geval verschillen we van mening. WEl zo handig voor een discussie natuurlijk ;)