Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:18

vosroy schreef:
Nombrado los van het feit dat je van jezelf geen filmpje danwel foto plaats, dat is inmiddels duidelijk, zou je dan een filmpje kunnen plaatsen waar jij van gecharmeerd bent?

.

dat vragen jullie toch ook niet van professor?
maar waarom nemen jullie wel alles blind aan wat hij uit de boeken citeert ?
Als je zelf heel logisch kán nadenken?, heb je nl helemaal geen bewijs in film materiaal of foto nodig

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:38

ik denk heel logisch verivieer alles voordat ik iets voor waar aan neem , maar wat jij nombrado verkondigd kan ik niet geverivieert krijgen , ik kan het nergens lezen ik kan het nergens zien en heb nog nooit iemand eerder zo horen praten zelfs klaus ferdinant hempfling niet waar ik een aantal weekeinden van heb mee mogen maken en als er iemand prat gaat op in paardetaal spreken is hij het geloof ik wel.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:52

Nombrado; het is een vrij normale vraag. Ook jij hebt toch wel iets of iemand die je goed vind waarvan je geniet als je er naar kijkt. Een filmpje plaatsen wat je niet mooi vind doe je ook, waarom dan niet een filmpje wat je wel mooi vindt , dat is toch niet zo'n absurde vraag. Ik begrijp je weerstand niet.

Sanne
Mee eens hoor dat een knarsend paar niet hoort, echter weet je dus niet of dat structureel is , dat is een aanname. Je bent kennelijk geen fan van de spaanse rijschool dat is duidelijk . Kan je uitleggen wat je bedoelt met hoofdstellen die druk achter de oren zetten, is dit een speciaal hoofdstel?

Wat is juiste ethiek in deze.
“Mijn welgemeende excuses dames en heren , de show van vandaag gaat niet door de paarden zijn er niet klaar voor, u kunt uw kaarten retourneren uiteraard tegen terug gave van het door u betaalde bedrag. Ik zie u graag de volgende keer weer bij onze show”

Dit kan dus niet, de spaanse rijschool zou hier bliksem snel door failliet gaan en daarmee een erfgoed aan kennis. Het is natuurlijk een prachtige gedachte dat een bereiter zijn paard niet de ring in laat komen omdat hij vind dat zijn hengst niet optimaal voelt dat ben ik volledig met je eens en dat zou prachtig zijn. Het is echter naïef

edit nog iets toegevoegd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

nombrado schreef:
.

dat vragen jullie toch ook niet van professor?
maar waarom nemen jullie wel alles blind aan wat hij uit de boeken citeert ?
Als je zelf heel logisch kán nadenken?, heb je nl helemaal geen bewijs in film materiaal of foto nodig[/quote]

Wij vragen dat niet aan de professor omdat hij zelf met talrijke tekeningen, filmpjes, uitleg, foto materiaal zaken helder en logisch uitlegt. Tevens heeft hij tal van film materiaal laten zien met daarbij zijn mening wat hij daarvan vindt. Ik vind dat een verademing en het is heerlijk dat iemand die zo goed onderlegd is dit aan ons probeert uit te leggen. Deze theorie verdiept de praktijk ervaring.
Dus ik begrijp uw vraag niet waarom wij dat niet aan de professor vragen.

U daar en tegen komt met allerlei vragen, opmerkingen nog meer vragen om verduidelijkingen enz. waarbij ik me regelmatig af vraag op welk niveau u functioneert en of ik dat allemaal wel serieus moet nemen of dat u een spelletje speelt met ons en dit serieuze topic..

Blijkbaar ben ik niet de enige die dit zo ervaart.
Dus ik sluit me aan bij de vraag stellers, kom eens op met beeldmateriaal waar u achter staat?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:18

ik zou graag willen weten wat de obsessie met 'lange halzen' inhoudt? wat is dan een voorbeeld van een paard die een 'lange hals' heeft in de verzameling?

en dan vraag ik om een goed gereden verzameling!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:25

Zo heeft iedereen zijn problemen... :D (sorry, maar we dwalen dusdanig, dat ik het niet kon laten)
[RT-P] Hals 'inkorten'

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:29

ha ja dat topic had ik ook net gezien :D

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:36

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:42

dat de klieren naar buiten worden geduwd, is normaal. dat is geen teken van een vastgezette kaak. (zie Steinbrecht, overigens)

een paard kan in de verzameling helemaal geen lange hals houden, het mag niet in elkaar getrokken worden, maar dan wordt het sowieso verkeerd gereden en heeft het een valse knik.

en je kan onmogelijk zeggen dat de spaanse rijschool paarden in een valse knik heeft lopen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:55

@dekke50: welke hele oude boeken hebben dan van die foto's? hele oude boeken hebben meestal geen foto's, maar tekeningen...

daarbij doe je nogal wat simpele uitspraken over de bijzet en hoofdstellen... volgens mij weet je de functie van de bijzetteugel niet anders zou je deze dingen niet gezegd hebben. ik zou even teruglezen in dit topic.

verder vind ik het ook makkelijk om te praten over 'onrustige mond'. Lipizzaners zijn zeer sensibel en temperamentvol, te vergelijken met de Engelse Volbloed. dat zijn paarden die dus soms heel extravert kunnen zijn en daardoor wat met hun lippen kunnen bewegen, dat is vaker een uiting van temperament dan van onvrede.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:01

vosroy schreef:
Het lange halzen komt hier vandaan denk ik
http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/kaakruimte

Ik denk dat men dat ziet, maar wellicht heb ik dat mis

ik denk het wel echter waar hierbij aan voorbij gestreefd is is dat zo een houding behoorlijk wat tractie op c1 en c2 veroorzaakt , daar er er weinig ruimt is voor flexie in deze .

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:02

kun je dat uitleggen voor een leek? wat is tractie op c1 en c2?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:04

tractie is trekkracht (lomp weg vertaald)
En c1 is cervicale 1, dus halswervel nummer 1....

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:06

[/quote]
ik denk het wel echter waar hierbij aan voorbij gestreefd is is dat zo een houding behoorlijk wat tractie op c1 en c2 veroorzaakt , daar er er weinig ruimt is voor flexie in deze .[/quote]

ik ben het kwijt, welke houding bedoel je lib?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:13

het achterhoofd van het paard oftewel het occiput noemen ze ook wel c0 deze heeft twee knobbels ( condylen) die vallen in twee kommen van de eerste cervicael wervel de atlas , de grootste beweging die dit gewricht kan maken is die van de latero-flexie deze beweging is niet groot er is een beperkte mate van flexie extensie in dit gewricht ongv tot een hoek van 110 graden , word deze hoek tot 90 graden gebracht dan onstaan er te grootte krachten op de dorsale gewrichtsbanden wat uiteraard schade brengt aan het gewricht , hyperflexie valse oprichting.( zowel naar boven als beneden dus denk aan de doorgefokte arabier die en ze hals een heel eind omhoog brengt terwijl hij zijn neus een heel eind uitschuift) de andere kun jezelf wel bedenken

Een wervel is opgebouwd uit verschillende onderdelen bijna de gehele wervelkolom is het ruggemerg beschermd door een benige structuren echter op overgang c0 en c1 mist deze nog een reden om extra voorzichtig hiermee te zijn lijkt me.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:16

vosroy schreef:

ik denk het wel echter waar hierbij aan voorbij gestreefd is is dat zo een houding behoorlijk wat tractie op c1 en c2 veroorzaakt , daar er er weinig ruimt is voor flexie in deze .[/quote]

ik ben het kwijt, welke houding bedoel je lib?[/quote]
een te lange hals / nek

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:18

Helder lib, das de anatomie, maar welke houding bedoelde je nou , de houding van de lipi waar het over ging?

Quadriceps, ik weet niet of de speekselklieren altijd naar buiten gedrukt worden. ik kan het in steinbrecht niet terug vinden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:19

@liberty: bij dhr Fillis is ook te lezen dat het een grote fout is, dat naar beneden brengen van de hals van het paard, zoals gebruikelijk bij de AR (de R niet waardig).

ik kan me voorstellen dat hij bovenstaand antwoord daarop zou geven, als hij dergelijke taal had kunnen spreken.

de rijkunst wil nou juist de spieren verstevigen en niet verlengen/uitrekken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:20

@ vosroy nee over een te lange hals waarbij de neus uit geschoven word zoals aangehaalde plaatje van jou
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 16-03-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:20

volgens mij zijn die speekselklieren al eerder door Moll aangehaald ergens. dat staat in het topic.

en jullie zijn wel erg van de spiergroepen he: Quadriceps is iets anders dan Quadripes :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:21

quadripes schreef:
volgens mij zijn die speekselklieren al eerder door Moll aangehaald ergens. dat staat in het topic.

en jullie zijn wel erg van de spiergroepen he: Quadriceps is iets anders dan Quadripes :D

weet wel zeker dat dat de oorspeekselklieren zijn wat zou er anders achter en of tussen moeten zitten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:23

ik denk dat ze bedoelde of het normaal was dat die naar buiten werden gedrukt?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:28

o dan ben ik even van het pad af haha ik gaat effe hardlopen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:28

liberty22 schreef:
ik denk heel logisch verivieer alles voordat ik iets voor waar aan neem , maar wat jij nombrado verkondigd kan ik niet geverivieert krijgen , ik kan het nergens lezen ik kan het nergens zien en heb nog nooit iemand eerder zo horen praten zelfs klaus ferdinant hempfling niet waar ik een aantal weekeinden van heb mee mogen maken en als er iemand prat gaat op in paardetaal spreken is hij het geloof ik wel.

bedoel je verifiëren?
Wat begrijp je niet aan mijn uitleg?
dan kan ik het misschien duidelijker onder woorden brengen?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:31

Ik heb de site aangehaald omdat ik denk dat daar het idee van de korte halzen fobie vandaan komt niet omdat ik het een waarheid vind.

Sorry quadripes mijn Latijnse kennis gaat niet verder dan de Latijnse benamingen in de geneeskunde. (ga gelijk even opzoeken wat het betekent)

Ik kan mij inbeelden dat een naar buiten gedrukte speekselklier mogelijk minder ruimte heeft dan zou moeten. Het kan echter ook zo zijn dat het juist naar buiten komen voor meer ruimte zorgt.
Wat is waar?