knollentuin schreef:Het waren helemaal geen vragen om iemand iets te laten verantwoorden of met vingers te wijzen, dat maak jij ervan.
Ik schrijf 'nu lijkt het alsof ik zijn systeem moet verantwoorden'.. dus het is niet wat ik ervan maak, het is hoe jouw tekst op mij overkomt. Dat mag ik toch gewoon aangeven??
Citaat:
Jij maakt in een post een paar opmerkingen waarvan ik denk daar wil ik meer van weten, want de kreten die jij slaakt zijn denk ik vrij algemeen voor meerdere mensen, oh dat lijkt op dat en dat, maar dan?
Welke kreten dan precies?
Ik zeg precies alleen dat ik het ook lastig vind om vervolgwerk uit zn filmpjes te halen. Verder zeg ik er helemaal NIKS over...
Citaat:
Ga je dan onderzoek doen of stap je klakkeloos in? Het zijn de vragen die ik mezelf stel als ik iets nieuws zie waar mensen mee aan de slag gaan, ik wil weten waarom mensen zich tot iets aangetrokken voelen. Als een methode of stroming je aanspreekt, ga je dan verder spitten naar de achterliggende gedachten en waarop zo een methode gestoeld is.
Nou dan heb ik je verkeerd begrepen.
En ik volg helemaal geen stroming, ik heb geen les van de man, ik ben er niet perse mee aan de slag gegaan. Ik heb precies een paar filmpjes bekeken over het basisprincipe van zijn idee, dat is alles..
Citaat:
Ik zie geregeld nieuwe gezichten bovenkomen uit de massa met een systeem afgeleid van het een of ander en gebaseerd op bv klassiek (de meesten) en de mensen die daar dan vol ingaan waarop maken ze die keus, dat is wat ik me afvraag.
Nou ja gezien o.a. zijn leeftijd is Will niet nieuw.. meer weet ik er niet van.
Wel heb ik hier ook wel eens gelezen over de klassieke meesters die al enige jaren overleden zijn, dus ja ik kan me voorstellen dat mensen dan een 'nieuw' iemand zoeken die daadwerkelijk vragen kan beantwoorden.. ofzo.. iemand die die stijl kan verwoorden, en toelichting en voorbeelden kan geven.
Citaat:
Jou kan het niets schelen wat iemand bereikt heeft, of waar hij vandaan komt, mij wel ik wil weten bij wie iemand getraind heeft en op welk nivo, en waar zo iemand opleidingen volgt en of zo iemand open staat voor bijscholing of andere stromingen /gedachtengang.
Maar hoever ga je dan terug, want als persoon A bij jantje getraind heeft, bij wie heeft Jantje dan getraind? Bij Klaasje, maar bij wie heeft Klaasje dan getraind, etc etc.. totdat je ergens in 1910 zit ofzo?
Ik persoonlijk zoek buiten de gebaande paden.. ik heb niet veel met wedstrijdresultaat, gezien de topruiters (die hoog gewaardeerd worden) mij dus niet aanspreken.
Ook kan iemand wel bij een instructeur getraind hebben, maar daar vervolgens heel anders mee omgaan.
Of iemand open staat voor andere gedachtengangen kom je denk ik alleen maar achter als je actief gaat lessen of clinics bij die persoon gaat volgen?
Dat is met het bekijken van internetfilmpjes misschien wat beperkt om te beoordelen.
Aan de andere kant, een filmpje gaat maar zo ver, ik zou dan wel willen weten wat iemand thuis doet, achter gesloten deuren... doen ze dan wat ze zeggen of doen ze het dan ineens anders..
Citaat:
Het woord volgelingen gebruik ik voor de mensen die 1 trainings methode vertegenwoordigen, dus de mensen die bij een marijke de Jong of een Will een opleiding gedaan hebben, en dan diegene z'n gedachtengoed verder doorgeven onder diegene z'n naam. Die mensen zijn niet jarenlang in opleiding geweest en hebben meestal zelf nog niet zoveel ervaring, dan is het volgens mij wel het overwegen waard of deze mensen jou daadwerkelijk iets bij kunnen brengen of dat ze feitelijk op hetzelfde of mogelijk lager nivo denken en rijden dan jijzelf.
Hier trek ik idd eerder naar karin haar methode, niet alleen omdat zij bereikbaar is, maar ook o. Dat ik van haar weet wat voor opleidingen ze gedaan heeft en met wie ze allemaal samenwerkt. maar ook zie dat ze per paard een aanpak heeft en daarin alom aanpak heeft, dus voeten lijf harnachement en ruiter. Dat mis ik bv bij Will als ik zie hoe de ruiters daar op het paard zitten de

denk ik laat maar!!!
Bij 't ene paard is laag en lang ok maar bij 't andere paard helemaal niet, daar moet je in het natuurlijk evenwicht blijven, ik vind dus een methode waarbij naar het paard en ruiter gekeken wordt belangrijk, geen combi is hetzelfde. Van meneer Will weet ik helemaal niks, ik vind ook niet veel van 'm alleen maar z'n art to ride en verder nul. Het verhaaltje over z'n paarden ervaring. Vind ik vrij algemeen.
Helder
verder ben ik benieuwd naar dressuur-rijkunst-discussie foto film beoordelingen om te proberen daar wat van op te steken