Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:20

Horseware schreef:

Mooi artikel, Horseware... en ik denk nog wel een ruim verbreider probleem dan de roll-kur... die herkent iedereen iig meteen... dat hoofd gewoon omhoog trekken en dan doen alsof je dressuur rijdt.. zie ik veel vaker en merk ook dat het dan ook wel lastiger is om uit te leggen dat dit dus niet mooi is.

Vond deze zin uit artikel wel mooi treffend " There is no such thing as putting the horse in the headset and then waiting for the muscles to develop afterward. "

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:04

Evelijn, je bedoelt het opgericht rijden, met de kracht van de ruiterhand?

--we moeten de m in dus we trekken de kop maar verder omhoog??-- die gedachtengang?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:14

Ja het gaat over absolute oprichting ipv relatieve oprichting... dus het hoofd hoger inzetten dan wat lichaam eigenlijk aan kan... Of omdat je denkt dat dat voor je proefje wordt gevraagd of omdat je jong talentvol paard onder je hebt die niet voldoende getraind maar waarvan men vindt dat hij wel "aan de teugel" etc. moet lopen.(en omdat ze zo talentvol is dat je er nog mee wegkomt ook omdat paard gewoon zoveel beweging over heeft dat het nog mooi lijkt ook)

En daar hoef je niet eens zoveel kracht voor te hebben... Zolang je paard steeds een rukje geeft als hij wel wil strekken blijft hij uiteindelijk ook wel op geen druk zo met hoge hoofdhouding zonder over de rug te zijn.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:20

Ik moet wel zeggen dat de Roma op mijn jonge merrie met weinig zweefmoment en veel breder, wel heel goed zit.

Straks brengt de postbode mijn freeform elite, ben benieuwd hoe dat gaat met Sul ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:21

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:15

Het gaat ook allemaal wel steeds beter met het zadel. In het begin was het echt heeul erg evenwicht zoeken & opnieuw "leren zitten" voor mij. Gaat gelukkig wel steeds beter.

@ankem; ben jij dat?? :wow: <3 Wat een prachtige foto zeg!! Heel gaaf.

Mooi artikel Horseware. Geeft weer een nieuwe kijk. Eigenlijk best logisch als ik het zo lees. Raar eigenlijk dan, dat het hoogingestelde wel "geaccepteerd" word, maar de rollkur niet. Terwijl het in feite hetzelfde is, alleen in eeen andere vorm gegoten.

Ik ga kijken of ik vandaag weer de camera langs de bak kan zetten voor beeldmateriaal.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:45

Ja, dat ben ik :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:55

Geryon schreef:
Simpelman schreef:
Je zou je af kunnen vragen waarom men een boom in een zadel zet.

Je zou je ook af kunnen vragen waarom men juist geen boom in een zadel zet. Goede boomloze zadels vervangen de boom door iets soortgelijks. En komen goed uit de testen.

Een boomloos zadel gaat meer mee met je paard, je voelt dus meer beweging en daarom heb je een onafhankelijkere zit nodig. Dat is zeer waarschijnlijk jullie 'probleem'puntje. Die van mij ook sinds ik amper rijd.

Een zadel is net als een bit een gereedschap om mee te communiceren.
Een goed zadel met boom is één geheel waardoor het de ruiter een grote stabiliteit biedt, rust.
Vanuit de ruiterzit kan nu het paard biomechanisch aangesproken worden.

Een boomloos zadel is als het zitten op een paard zonder zadel maar dan met de druk goed verdeeld over de rug.
De Indianenmanier...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:20

Dat is ook wat ik ervaar met de Ghost. Hij is heerlijk om mee buiten te rijden. Maar met dressuur komt er te veel ruis door de bewegingen. Ondanks zijn vlakke gangen. Op filmpjes zie je mij ook niet bewegen. Het is heel subtiel, maar is er wel. Het zweetblad is alleen een plat stuk leer zonder wrongen, waardoor ook je benen geen steun krijgen. Je voelt wel alles, maar je paard ook! Met mijn boomzadel reageert mijn paard veel beter op subtiele hulpen, met boomloos niet omdat hij daar de hele tijd onbedoelde subtiele hulpen krijgt.

Ankem, mooie foto!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:28

Met een boomloos zadel kan je juist veel makkelijker communiceren. Hulpen worden duidelijker en daarom ook kleiner. Mits je een onafhankelijke zit hebt.

Trainingen op m/z niveau deed ik ook liever met een boomzadel. Omdat het makkelijker zit en mijn hulpen daarom beter kon geven. Nu heb ik een boomloze in de vorm van een normaal dressuurzadel en dat is echt de uitkomst voor mij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:46

@simpelman, heb ik na het lezen van dat stuk ook nog antwoord op de vraag of het optillen van de (achter)benen op commando nut heeft: daar staat dat het goed is voor de balans.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 14:56

In het algemeen is alles dat je je paard leert positief, het maakt de relatie sterker.
Het is een cumulus, het paard leert steeds beter te leren, het ontwikkeld er geestelijk door, gaat er beter door communiceren en leert zijn lichaam beter te gebruiken.
De ruiter ontwikkeld zijn ruitergevoel, "hoe aan het paard te vragen iets uit te voeren" en wordt steeds handiger in communicatie.

Of het optillen van de achterbenen direct nut heeft weet ik niet, maar het lijkt me mogelijk dat het de balans postief beinvloed.

Heb je al geprobeerd je paard te laten zitten? :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:10

Dank voor de zorgzaamheid dames, en de magnesium tip :D

Maar mankeer niets verder, straks maar effe de relaxmodes aanzetten op {:} buitenritje.
Zonde om nu weer binnen te gaan "oefenen"

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:35

Jaopie is een blijer paard met af en toe buitenritje. Ik werk er weer langzaam naar toe. Hij wordt erg opstandig van voortdurend dressuurtrainen zoals in mijn lessen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 16:29

Dressuur, 3 keer per week 20 minuten?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:37

Ja, voor hém is het "dressuur"'trainen, daar werd hij dus ook al niet zo blij meer van de laatste tijd, dat narijden van de lessen. En geen happy paard, geen happy ikke...

Ik ga 't maar eens over een andere boeg gooien er mee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:39

Lijkt me verstandig Terpentijn... paard moet beter worden van dressuur in alle opzichten... dus ook mentaal. Van goed opgebouwde dressuur hoort een paard (in goede gezondheid) niet chagerijnig van te worden. Paarden zijn vriendelijk meewerkende dieren op het moment dat ze het tegendeel zijn... moet je gaan nadenken en veranderen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:47

Sja, dat wás ook zo, aanvankelijk, hij werd er een trotser, vrolijker en correct door de baan walsende vent van, maar de laatste tijd is het niet alleen vallen en opstaan, maar kreeg ik het idee dat hij zich in een keurslijf gedrukt voelde, terwijl je het tegenovergestelde zou mogen verwachten. Ik ga er zélf ook slechter van rijden, in de zin van "zoekender" (onzekerder) en dat resulteerde in er niet meer fatsoenlijk mee naar buiten kunnen (waar uiteraard Jaopie nóg chagrijniger van werd).

Het is zo'n enorm hardwerkend en meewerkend paard, maar mentaal is hij mijn maatje gewoon niet meer, dan wordt me verteld dat hij "gewoon koppig" is, maar daar geloof ik niets van, want zo IS hij helemaal nooit, het "samendoen" gevoel is weg en dat wil ik gewoonweg terug.

Ik word hier onzeker van, en het paard derhalve hoogstwaarschijnlijk ook.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:08

Haha leren zitten Simpelman :D nee eerst die Spaanse draf en piaffe weer. Paard kijkt me dan al vragend aan van eeeh watte??

Vandaag ook weer lekker gereden, de turbo ging wel weer ff aan met het schakelen in de wat hogere hoofd/halshouding. Toen ik me daarop concentreerde en het allemaal klein hield ging het weer goed. Dus na 2 passen weer terug in tempo op een lichte hulp. Werkhouding doet ie super nu.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:49

Starbreeze schreef:
Haha leren zitten Simpelman :D nee eerst die Spaanse draf en piaffe weer. Paard kijkt me dan al vragend aan van eeeh watte?? .

Haha ik ben sproet nu de Spaanse pas aan het leren! Hij pakt het super op en tilt zijn benen hoog op, maar hij stampt zo enthousiast op de grond dat hij meestal niet vloeiend doorloopt.
En vandaag hem toevallig flemen kunnen leren omdat hij toevallig ging flemen en ik snel beloonde. Hij legde de link echt meteen.
Andere kunstjes wil ik ook gaan leren!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:53

Ik heb vandaag echt heel fijn gereden. Voor het eerst bitloos geprobeerd.. en jawel.. ook hierbij zakte ze mooi in die diepe stretch. En zelfs in galop, helemaal trots.

En ik denk wat betreft het zadel, dat ik het mezelf en Ils te moeilijk heb gemaakt. Ik heb vandaag meer recht-toe recht-aan gereden en minder op de volte & dan merk ik dat ik in draf een stuk meer in balans zit. Kwestie van opbouwen voor mij dus.

Wat betreft hulpen geven en ruis; heb ik opzich niet veel last van moet ik zeggen. Als ik mijn kuiten aanspan draaft zij aan, dus een mooie kleine hulp.

@terpentijn; slim om weer even wat minder te doen. Ik merk het ook hoor, zodra ik te weinig naar buiten ga/nieuwe dingen doe gaat het ook niet zo lekker in de bak. :P

Leuk, kunstjes. :D Ils kon dr al een paar en begin van de spaanse pas zit er ook in. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:08

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:10

Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:11

Die eerste, is dat Robin Legdeur met Sita? Zij kan zulke gave dingen met d'r paarden. Ze heeft volgens mij ook een kip kunstjes geleerd. :D Volg haar op FB.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:13