[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:13

Diertjec schreef:
Aah, ik snap hem. Dus als je paard niet op de voorhand valt met zo'n losse teugel, maakt het niet zo heel veel uit?
En als je ernaast loopt, kunnen ze toch ook op de voorhand vallen, of is die kans dan minder groot, doordat het ruitergewicht mist?

Thanks voor de uitleg over schoudervoor/binnen. Nu snap ik het verschil eindelijk hahah. Ik dacht altijd dat het ongeveer hetzelfde was, maar dat is het dus niet :)

Zo heb ik ook hem idd begrepen.
In vrije stap wil ik dus ook altijd dat het paard niet op de voorhand gaat.

Als je er zo over nadenkt is het correct hals strekken met aanleuning zonder dat het paard op de voorhand gaat als oefening al moeilijk genoeg. En dan hebben we het nog maar over de B.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:24

Veulen84 schreef:
Marocje, in die galop verlaat je hem dus eigenlijk. Terwijl je hem waarschijnlijk met contact best goed kan helpen. We hebben er een soort van angst voor om ons paard op het bit te laten leunen. We willen er zelf wel aan kunnen trekken (niet iedereen, maar toch veel mensen), maar zodra het paard zelf het steuntje zoekt dan verbaast ons dat. Terwijl als het paard op het bit gaat leunen we een signaal krijgen om iets te doen. Bij slecht aanspringen bv om meer been te geven, zodat paard door kan springen. Of om bv meer stelling te vragen en door te rijden.
Heb je trouwens al eens geprobeerd om vanuit het wijken of schouderbinnenwaarts aan te springen? En dan stukjes (poging tot) schoudervoor te rijden in galop? Het zijn enorm lastige oefeningen, maar het verbeterd scheve paarden met enorme stappen.

Klopt helemaal. Ik ben idd bang om teveel in de mond te zitten, en galop is toch veel beweeglijker. Dus dan gooi ik die teugels los. Ook niet goed natuurlijk, want dan laat ik hem idd in de steek... Voor nu was ik alleen al blij wanneer ie goed aansprong, dus gooide ik de teugel los en beloonde hem. Maar inmiddels een paar keer gedaan, en met de laatste les (morgen weer) hoorde ik dat ik nu de teugels gewoon op contact moest houden en een paar pasjes naar voren: ookal ging ie al snel, hij kon toch een paar passen nog meer verruimen. Hij werd nl vrij zwaar (de reden dus dat ik ze liever losgooide) maar nu liep ie wel zelf. Na een paar rondjes voelde ik dat hij echt ging knabbelen/kauwen op het bit, alsof hij steun zocht. Het laatste rondje voelde wel heel fijn, maar toen moest ik hem echt weer terug nemen: ik vergat gewoon goed door te ademen, dus zat niet lekker meer en was gewoon buiten adem.. Maar kort daarvoor voelde ik echt een paar hele fijne passen: licht contact en goed doorgesprongen en afgemaakte sprongen. Het tempo was echt van mij, en hij wachtte op mij tot er een nieuwe hulp kwam. Toch wel heel gaaf om dat te voelen!

Vanuit wijken of schouderbinnenwaarts weet ik eigelijk niet of ik dit gedaan heb. Misschien niet op de manier die je bedoelt, maar wat voor mij wel logisch voelde: Op de volte wat passen naar binnen wijken en weer naar buiten, en vandaaruit aangaloperen. Het ging wel goed, maar ik vond het nog erg rommelig gaan. Diezelfde keer: schouderbinnenwaarts rechts, aanspringen en door op de volte. Hij bleek goed aangesprongen te zijn, maar was daar zelf ff verbaasd over dus had hem na een halve volte terug.

Morgen met les zal ik eens vragen om te kijken naar de schoudervoor in galop. Ik geloof zeker dat dit een goede oefening is nl.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:44

Diertjec schreef:
Aah, ik snap hem. Dus als je paard niet op de voorhand valt met zo'n losse teugel, maakt het niet zo heel veel uit?
En als je ernaast loopt, kunnen ze toch ook op de voorhand vallen, of is die kans dan minder groot, doordat het ruitergewicht mist?

Thanks voor de uitleg over schoudervoor/binnen. Nu snap ik het verschil eindelijk hahah. Ik dacht altijd dat het ongeveer hetzelfde was, maar dat is het dus niet :)

Zonder jou zullen ze naar een natuurlijk evenwicht gaan. Dat is minder erg dan belast op de voorhand. Dat natuurlijk evenwicht lopen ze verder de rest van de dag toch wel.
En inderdaad als ze in evenwicht blijven is dus niet zo erg.

Babootje schreef:
Als je er zo over nadenkt is het correct hals strekken met aanleuning zonder dat het paard op de voorhand gaat als oefening al moeilijk genoeg. En dan hebben we het nog maar over de B.

_/-\o_ :j

xClaudiaaL

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:01

Aaah, ik snap hem :D
Als ik er weer op kan, ga ik eens filmpjes laten maken met of het verschil te zien is tussen onbelast en belast uitstappen, lijkt me heel interessant :D

Babootje; Correct paardrijden ís lastig, zoals ik het begrijp hahah

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:38

Diertjec schreef:
Babootje; Correct paardrijden ís lastig, zoals ik het begrijp hahah

Juist, en daarom wat mij betreft toch die wedstrijden. Het is gewoon een goede graadmeter om te zien waar je staat. Natuurlijk valt er altijd wel op af te dingen. Ik zie ook best paarden in het Z lopen die daar niet thuishoren; ruiters die met hangen en wurgen in het Z terecht zijn gekomen en S&T nodig hebben om hun paard de Z oefeningen te laten uitvoeren.

Er zit natuurlijk een verschil tussen wat je denkt dat je paard kan (of denkt dat jullie samen kunnen) en wat werkelijk het geval is. Stond een poosje geleden nog op een stal waar een meisje haar paard wilde verkopen die volgens haar M dressuur was. Ze had hem zelf vanaf jong paard opgeleid. Maar als ik het meisje zag rijden dacht ik nou.... Maar was een leuk gefokt paard, beetje traag in het achterbeen dat wel. Dus vroeg ik is ie al eens op wedstrijd geweest. Nee, was het antwoord. Ze deed niet aan wedstrijden. Maar hoe weet je dan dat je paard M dressuur is? Nou hij kon SB, travers etc etc.
Maar als je niet weet of je je oefeningen goed uitvoert (want ook niet alle instructeurs zijn even goed :D ) dan kun je het niveau niet staven. Naar mijn mening was het meisje nog geen B proef met winst doorgekomen; meisje zat het paard echt vreselijk in de weg.

Natuurlijk is ook niet ieder jurylid even goed. Maar je start natuurlijk ook niet altijd bij dezelfde.
Het wedstrijd rijden geeft vaak echt wel een goed beeld van de punten waar je aan moet werken.
En je kunt je voorstellen met zo'n oefening als correct hals strekken in de B (dat al moeilijk genoeg is) hoe moeilijk ZZL dan wel niet is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:10

Als ik een paard ga kopen die m of z geklasseerd is, is dat omdat die op wedstrijd gepresteerd heeft. Dat is ook terug te vinden in een database volgens mij adh van chip.

Als je paard de m/z oefeningen beheerst wil niet zeggen dat hij gekwalificeerd is. Maar tis een mooi verkoop praatje. En mensen trappen er nog in ook. :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:19

Diertjec schreef:
En nog een vraagje tussendoor, ik snap nog steeds het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnen nog niet helemaal, iemand die mij dit duidelijk uit kan leggen?

Schouderbinnewaarts is aan de binnenkant een verzamelende en op de buitenkant een oprekkende/losmakende oefening.
Het is een van de belangrijkste oefeningen in de Klassieke Dressuur.
Het brengt het binnenachterbeen verder onder de massa en verlengt door de buiging de buitenzijde

Je binnen zitbeenknobbel trek je licht aan, er komt nu iets vermeerderd gewicht op de binnenzijde, je buitenbeen gaat vanzelf naar achteren en begeleidt/begrenst hierna het uitzwaaien van het buitenachterbeen.

Je vraagt met de binnenhand stelling, dat wil zeggen je laat je paard nageven op de binnenteugel, van daar uit vraag je lichte buiging in de hals naar binnen.
Je binnenbeen drijft iets meer aan, je paard komt nu op de buitenteugel.

Met de buitenknie en buitenteugel sluit je je paard van buiten voor op.
Je zet met een licht weerstandbiedende buitenteugel tegen de hals en een vragende binneteugel iets van de hals je paard met het binnenvoorbeen van de hoefslag af en drijft het voorwaarts.

(het aantrekken van het binnen zitbeen is wanneer je zelf volledig ontspannen en losgelaten bent voldoende omdat alle noodzakelijke teugel, gewichts en been hulpen hier uit voort komen, het is één geheel er rest slechts het actief van de hoefslag zetten van het binnenvoorbeen)

Dit werkt uitsluitend (zonder druk) wanneer je paard alle hulpen begrepen heeft, deze door laat en in de hand gesteld is.
In het begin uitsluitend oefenen in stap, net zolang tot het paard dit rustig en in evenwicht blijvend kan uitvoeren, dan pas de draf.

Het schouder voor is dezelfde oefening met dezelfde hulpen met als verschil dat je het binnen voorbeen niet van de hoefslag zet.
Het is een inleidingsoefening naar schoudenbinnenwaarts, het is slim om deze eerst goed te bevestigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:30

TurboTinker schreef:
Als ik een paard ga kopen die m of z geklasseerd is, is dat omdat die op wedstrijd gepresteerd heeft. Dat is ook terug te vinden in een database volgens mij adh van chip.

Kun je zo nagaan bij de KNHS

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:32

Simpelman schreef:
Diertjec schreef:
En nog een vraagje tussendoor, ik snap nog steeds het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnen nog niet helemaal, iemand die mij dit duidelijk uit kan leggen?

Schouderbinnewaarts is aan de binnenkant een verzamelende en op de buitenkant een oprekkende/losmakende oefening.
Het is een van de belangrijkste oefeningen in de Klassieke Dressuur.
Het brengt het binnenachterbeen verder onder de massa en verlengt door de buiging de buitenzijde

Je binnen zitbeenknobbel trek je licht aan, er komt nu iets vermeerderd gewicht op de binnenzijde, je buitenbeen gaat vanzelf naar achteren en begeleidt/begrenst hierna het uitzwaaien van het buitenachterbeen.

Je vraagt met de binnenhand stelling, dat wil zeggen je laat je paard nageven op de binnenteugel, van daar uit vraag je lichte buiging in de hals naar binnen.
Je binnenbeen drijft iets meer aan, je paard komt nu op de buitenteugel.

Met de buitenknie en buitenteugel sluit je je paard van buiten voor op.
Je zet met een licht weerstandbiedende buitenteugel tegen de hals en een vragende binneteugel iets van de hals je paard met het binnenvoorbeen van de hoefslag af en drijft het voorwaarts.

(het aantrekken van het binnen zitbeen is wanneer je zelf volledig ontspannen en losgelaten bent voldoende omdat alle noodzakelijke teugel, gewichts en been hulpen hier uit voort komen, het is één geheel er rest slechts het actief van de hoefslag zetten van het binnenvoorbeen)

Dit werkt uitsluitend (zonder druk) wanneer je paard alle hulpen begrepen heeft, deze door laat en in de hand gesteld is.
In het begin uitsluitend oefenen in stap, net zolang tot het paard dit rustig en in evenwicht blijvend kan uitvoeren, dan pas de draf.

Het schouder voor is dezelfde oefening met dezelfde hulpen met als verschil dat je het binnen voorbeen niet van de hoefslag zet.
Het is een inleidingsoefening naar schoudenbinnenwaarts, het is slim om deze eerst goed te bevestigen.

Belangrijk ook dat je recht op je paard blijft zitten en blijft kijken waar je naartoe gaat (dus rechtdoor)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:44

Babootje, sterkte, ook voor je dochter.
Wel pracht nieuw paardje.

(heeft geen hekel aan theorie en leest hier nog altijd mee :+ :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:21

Sjolvir schreef:
Babootje, sterkte, ook voor je dochter.
Wel pracht nieuw paardje.

(heeft geen hekel aan theorie en leest hier nog altijd mee :+ :D )

Thnx, we gaan t zien allemaal :D :D :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:17

Even terugkomend op het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Zoals ik het nu bij jullie lees is het gewoon de voorhand voor de achterhand plaatsen, dus rechtrichten... En schoudervoor is volgens mij wel degelijk de voorhand naar binnen, alleen in mindere mate dan met schouderbinnenwaarts.

Bij schoudervoor is net alsof je een grote volte wilt gaan rijden en dan rechtdoor gaat, dus met die mate stelling/buiging.

Schouderbinnenwaarts is alsof je een volte 10 meter rijdt en dan rechtdoor gaat, dus dan is je paard meer gebogen en is de oefening moeilijker.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:19

Bij schoudervoor is het in princiepe alleen stelling toch? Je paard blijft recht door zijn lijf.
schouder binnen moet hij over 3 sporen toch? Dus iets verder dan de stelling?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:24

Ik dacht bij schoudervoor wel degelijk op 3-4 sporen, alleen bij schouderbinnenwaarts dus meer stelling/buiging (vergelijkbaar met grote volte of volte 10m). En als ik het fout heb, kan dan iemand me uitleggen in welk mate je dan stelling/buiging hebt bij schouderbinnenwaarts?
Laatst bijgewerkt door flavlip op 07-01-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:25

Ik mag hem van de juf ook verder doorpakken idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:26

flavlip schreef:
Even terugkomend op het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Zoals ik het nu bij jullie lees is het gewoon de voorhand voor de achterhand plaatsen, dus rechtrichten... En schoudervoor is volgens mij wel degelijk de voorhand naar binnen, alleen in mindere mate dan met schouderbinnenwaarts.

Bij schoudervoor is net alsof je een grote volte wilt gaan rijden en dan rechtdoor gaat, dus met die mate stelling/buiging.

Schouderbinnenwaarts is alsof je een volte 10 meter rijdt en dan rechtdoor gaat, dus dan is je paard meer gebogen en is de oefening moeilijker.

Het is niet rechtrichten in de zin dat je een paard recht maakt, je vraagt het paard immers in te buigen. Wat wel zo is, is dat buiging en stelling, wat niet perse met schoudervoor en schouderbinnen te maken heeft, de basis is van het rechtrichten. Door een paard te kunnen controleren in de schouders en achterhand kun je een paard corrigeren wanneer hij scheef wordt. Ook kun je paarden zo soepel maken en leren te schakelen en los in het lijf te worden. Met schakelen bedoel ik bijv stelling naar binnen, recht zetten, stelling naar buiten, recht zetten etc. De grap is, ik zie dat het werkt, ik pas het veel toe in de lessen maar ook bij mijn eigen rijpaarden maar hoe het precies werkt weet ik ook niet. Wel weet ik dat als je een paard los kunt maken met stelling en buiging, 9 vd 10 keer een paard vanzelf ontspant en nageeft. Dat zou kunnen komen omdat je een paard vraagt in lengtebuiging na te geven, en als hij dat doet, automatisch ook in neerwaarste buiging nageeft. Ofzo :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:30

Op het moment dat je alleen vraagt de voorhand voor de achterhand te plaatsen, vraag je in mijn ogen niet het paard om te buigen, maar alleen om "te sporen", recht te lopen... Wat jullie schoudervoor noemen vind ik rechtrichten. Ja, als je dan je paard vraagt daarbij naar binnen te kijken is het rechtrichten met stelling... Maar heeft volgens mij nog weinig te maken met schoudervoor, want daarbij plaats je (zoals ik denk) de schouder naar binnen en vraag je meer van het binnenachterbeen (net als bij schouderbinnenwaarts, maar dan minder).

Ik merk bij mijn pony ook zeker dat het werkt, maar dit is omdat hij echt heel veel moeite heeft met zijn achterbenen onder de massa te plaatsen (daarom rij ik vaak binnenhoefslag en rechte hoeken) en al helemaal om zijn achterbenen te laten dragen, dat is nog een stapje verder zeg maar en daar rij ik dan schoudervoor voor).
Laatst bijgewerkt door flavlip op 07-01-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:32

flavlip schreef:
Op het moment dat je alleen vraagt de voorhand voor de achterhand te plaatsen, vraag je in mijn ogen niet het paard om te buigen, maar alleen om "te sporen", recht te lopen... Wat jullie schoudervoor noemen vind ik rechtrichten. Ja, als je dan je paard vraagt daarbij naar binnen te kijken is het rechtrichten met stelling... Maar heeft volgens mij nog weinig te maken met schoudervoor, want daarbij plaats je (zoals ik denk) de schouder naar binnen en vraag je meer van het binnenachterbeen (net als bij schouderbinnenwaarts, maar dan minder).

Afbeelding
De eerste is stelling op de rechte zijde.
De tweede is schouder voor, in 3 sporen.
De derde is schouderbinnenwaarts, in 4 sporen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:33

flavlip schreef:
Even terugkomend op het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts.
Zoals ik het nu bij jullie lees is het gewoon de voorhand voor de achterhand plaatsen, dus rechtrichten...

Dat las je niet bij "jullie" maar bij Veulen84.

Schoudervoor is inderdaad de buiging van een volte van 15M en dan recht door rijden.
Het paard plaatst daar dus de buitenschouder iets naar voren.
flavlip schreef:
En schoudervoor is volgens mij wel degelijk de voorhand naar binnen, alleen in mindere mate dan met schouderbinnenwaarts.

Bij een goed uitgevoerd schouder voor blijft het paard op 2 hoefslagen. (is nog niet zo gemakkelijk....)
Schouderbinnenwaarts is als schouder voor maar hier wordt de voorhand op de 3e hoefslag gezet, je krijgt vanzelf wat meer buiging.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:34

Dankje voor het duidelijke plaatje Joolien! :-)

Maar simpelman jij zegt nu dus dat plaatje 1 schouder voor is?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:39

Joolien schreef:
Dat zou kunnen komen omdat je een paard vraagt in lengtebuiging na te geven, en als hij dat doet, automatisch ook in neerwaarste buiging nageeft. Ofzo.

Precies, vraag nageeflijkheid op de binnenteugel door stelling te vragen en je paard zal aanleuning gaan zoeken op de buitenteugel en zich zo buiten lang laten maken=loslaten.
Aanleuning begint op de volte, op de buitenteugel.
Kijk nog eens naar Francesco
https://www.youtube.com/watch?v=E0OiQ8d3JPg

@flavlip,
plaatje één is schouder voor (je vindt het woord zo terug in het plaatje....), twee is schouderbinnenwaarts, drie is schouderbinnenwaarts op 4 hoefslagen, zoals gereden door bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool.(oud)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-01-15 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:42

Simpelman schreef:
Joolien schreef:
Dat zou kunnen komen omdat je een paard vraagt in lengtebuiging na te geven, en als hij dat doet, automatisch ook in neerwaarste buiging nageeft. Ofzo.

Precies, vraag nageeflijkheid op de binnenteugel door stelling te vragen en je paard zal aanleuning gaan zoeken op de buitenteugel en zich zo buiten lang laten maken=loslaten.
Aanleuning begint op de volte, op de buitenteugel.

@flavlip,
plaatje één is schouder voor, twee is schouderbinnenwaarts, drie is schouderbinnenwaarts op 4 hoefslagen, zoals gereden door bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool.(oud)

Oh had ik het bijna goed haha :)
Het klinkt ook wel logisch dat paarden dan gaan ontspannen. Het gebeurt ook bij de meeste paarden. Ook die van Laura hier in het topic, Harm. Die ging ook vanzelf nageven toen we buiging en stelling trainde. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:47

Je bedoelt waarschijnlijk aanleuning nemen?
Vergeet overigens niet dat op het moment dat je paard "zakt", je hem moet laten zakken (5 cm en voorwaarts drijven)
Zo maak je de bovenlijn lang en zal hij de rug los laten.
Dat heet voorwaarts neerwaarts rijden.
Je kunt het het beste opbouwen vanuit het hals strekken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-01-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:49

@ simpelman Maar bij plaatje 1, volgens jou schoudervoor, rij je dan gewoon op 2 sporen? Wat ik al eerder zei dan lijkt het mij rechtrichten met stelling... Kun je mij dan uitleggen in welke mate stelling/buiging je schouderbinnenwaarts moet rijden? Plaatje 2, op 3 sporen is volgens jou schouderbinnenwaarts, maar op 3 sporen vanuit een grote volte is met veel minder stelling/buiging dan vanuit een volte 10m...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:50

Simpelman schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk aanleuning nemen?

Ja in feite doe je dat ook door stelling te vragen,vraag je het paard na te geven op je binnenteugel en contact te nemen op de buitenteugel.