Waarschijnlijk heeft dit te maken met de maatschappelijke tendens dat steeds meer mensen overgewicht hebben. Het wordt met andere woorden meer de norm in plaats van uitzondering. Daarbij worden mensen steeds mondiger en minder tolerant voor kritiek. Van de groeiende groep met overgewicht zetten een aantal zich af tegen het schoonheidsideaal door als het ware het recht op te eisen om te zwaar te zijn, als zijnde een individuele keuze. Op het onderkennen van je eigen zwakte (geen nee kunnen zeggen tegen ongezond eten, te weinig bewegen) rust namelijk ook een taboe. Dus legt een aantal dikkerds de verantwoordelijkheid voor hun overgewicht buiten zichzelf, en sterken ze elkaar hierin. Daartegenover staat de groep die wel verantwoordelijkheid neemt en moeite doet om af te vallen en gezonder te leven.Citaat:Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom
Rijd je geen paard, dan betreft die verantwoordelijkheid puur je eigen gezondheid, en in het geval van morbide obesitas, je omgeving - die er immers onder lijdt als jij door je overgewicht ziek wordt. Rijd je wel paard, dan betreft die verantwoordelijkheid ook het paard waar je op gaat zitten. Over waar ligt precies de grens kun je twisten, maar over het nemen van je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard absoluut niet. En die grens kun je globaal wel bepalen door je gezonde boerenverstand te gebruiken. Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder. Plus, ik kan me voorstellen dat een te dikke ruiter het totale beeld van de combinatie ruiter-paard verstoort en dat dit dus invloed heeft op de beoordeling door de jury.
.