Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:46

Citaat:
Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de maatschappelijke tendens dat steeds meer mensen overgewicht hebben. Het wordt met andere woorden meer de norm in plaats van uitzondering. Daarbij worden mensen steeds mondiger en minder tolerant voor kritiek. Van de groeiende groep met overgewicht zetten een aantal zich af tegen het schoonheidsideaal door als het ware het recht op te eisen om te zwaar te zijn, als zijnde een individuele keuze. Op het onderkennen van je eigen zwakte (geen nee kunnen zeggen tegen ongezond eten, te weinig bewegen) rust namelijk ook een taboe. Dus legt een aantal dikkerds de verantwoordelijkheid voor hun overgewicht buiten zichzelf, en sterken ze elkaar hierin. Daartegenover staat de groep die wel verantwoordelijkheid neemt en moeite doet om af te vallen en gezonder te leven.
Rijd je geen paard, dan betreft die verantwoordelijkheid puur je eigen gezondheid, en in het geval van morbide obesitas, je omgeving - die er immers onder lijdt als jij door je overgewicht ziek wordt. Rijd je wel paard, dan betreft die verantwoordelijkheid ook het paard waar je op gaat zitten. Over waar ligt precies de grens kun je twisten, maar over het nemen van je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard absoluut niet. En die grens kun je globaal wel bepalen door je gezonde boerenverstand te gebruiken. Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder. Plus, ik kan me voorstellen dat een te dikke ruiter het totale beeld van de combinatie ruiter-paard verstoort en dat dit dus invloed heeft op de beoordeling door de jury.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:55

joenohoe schreef:
mirgino schreef:
maar wat vind jij nu dan serieus overgewicht?
is dat 20 of 30 kg boven ? wat 70 kg?
dus als men 90 of 100kg weegt is dat dan voor jou serieus overgewicht?

zet dan cijfers neer dan weten we wat je bedoeld :j

ik weeg er 84kg,is dat in jouw ogen serieus overgewicht?

Heel eerlijk ? Ja, helemaal voor een klein paardje als de jouwe, als ik die foto's in je profiel zo zie.

mijn paard is 160cm en flink wat quarter bloed en beresterk.
maar jij mag dat teveel vinden, ik vind van niet ;)

chery

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:12

Ik ben ook geen lichtgewicht ruiter en zal dat ook nooit worden, ondanks dat ik 65 kilo ben afgevallen. Overigens reed ik TOEN{65 kilo zwaarder} geen paard, omdat ik dat not done vond. Nu wel en ik weeg nu ook nog rond de 80/82 kilo. Maar wat ik liever zie is een iets zwaardere ruiter die goed en stil zit, dan een slankere ruiter die niet kan zitten en stuitert. Ik weet niet wat op dat moment erger is voor het paard. Nog maar niet te spreken over getrek in de mond, continu dat spoor erin en wat ik steeds vaker zie dat getrek aan die slof.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:13

Askja schreef:
Citaat:
Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de maatschappelijke tendens dat steeds meer mensen overgewicht hebben. Het wordt met andere woorden meer de norm in plaats van uitzondering. Daarbij worden mensen steeds mondiger en minder tolerant voor kritiek. Van de groeiende groep met overgewicht zetten een aantal zich af tegen het schoonheidsideaal door als het ware het recht op te eisen om te zwaar te zijn, als zijnde een individuele keuze. Op het onderkennen van je eigen zwakte (geen nee kunnen zeggen tegen ongezond eten, te weinig bewegen) rust namelijk ook een taboe. Dus legt een aantal dikkerds de verantwoordelijkheid voor hun overgewicht buiten zichzelf, en sterken ze elkaar hierin. Daartegenover staat de groep die wel verantwoordelijkheid neemt en moeite doet om af te vallen en gezonder te leven.
Rijd je geen paard, dan betreft die verantwoordelijkheid puur je eigen gezondheid, en in het geval van morbide obesitas, je omgeving - die er immers onder lijdt als jij door je overgewicht ziek wordt. Rijd je wel paard, dan betreft die verantwoordelijkheid ook het paard waar je op gaat zitten. Over waar ligt precies de grens kun je twisten, maar over het nemen van je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard absoluut niet. En die grens kun je globaal wel bepalen door je gezonde boerenverstand te gebruiken. Naar mijn persoonlijke mening kun je met licht overgewicht wel recreatief of licht sportief rijden op een paard dat jouw gewicht kan handelen, maar als je een sportprestatie van je paard vraagt, vind ik dat alleen al vanuit een principieel oogpunt een heel ander verhaal. Als sportruiter ben jij samen met je paard atleet, je streeft immers naar een topprestatie en ook al kom je misschien met (of beter: ondanks) wat overgewicht best een eind, met een fit, getraind en niet door overgewicht belemmerd lichaam kom je beslist verder. Plus, ik kan me voorstellen dat een te dikke ruiter het totale beeld van de combinatie ruiter-paard verstoort en dat dit dus invloed heeft op de beoordeling door de jury.

_/-\o_

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:14

chery schreef:
Ik ben ook geen lichtgewicht ruiter en zal dat ook nooit worden, ondanks dat ik 65 kilo ben afgevallen. Overigens reed ik TOEN{65 kilo zwaarder} geen paard, omdat ik dat not done vond. Nu wel en ik weeg nu ook nog rond de 80/82 kilo. Maar wat ik liever zie is een iets zwaardere ruiter die goed en stil zit, dan een slankere ruiter die niet kan zitten en stuitert. Ik weet niet wat op dat moment erger is voor het paard. Nog maar niet te spreken over getrek in de mond, continu dat spoor erin en wat ik steeds vaker zie dat getrek aan die slof.....

Je moet geen kueze willen maken tussen die 2 uitersten...Gewoon een fysiek gezonde ruiter met enigszins rijvermogen op een goed gewicht op een bijpassend paard

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:17

chery schreef:

Petje af voor het gewichtsverlies +:)+
Maar het gaat er in dit topic over of een paard een bepaald (zwaar) gewicht mag dragen. Niet over het gebrek aan rijkunst - iedereen moet leren om paard te rijden. Het is de taak van de instructie om er voor te zorgen dat dit zo netjes mogelijk gebeurt en het paard hier niet bij te beschadigen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:10

joenohoe schreef:
Vlinder25 schreef:
En dat is naar mijn mening onzin gezien de gemiddelde hollandse vrouw wel meer weegt dan 60,70 kilo.

Eh, dat dacht ik toch echt niet, dat de gemiddelde Hollandse vrouw meer weegt dan 70 kilo, we zijn Amerika niet !!!

Hmm, in your dreams, het gemiddelde gewicht ligt in NL zelfs nog wat hoger dan 60 a 70 kg, hier een stukje uit een artikel uit de krant:
Neem hierbij nog even mee dat de gem.vrouw in NL 1.67m is.....

AMSTERDAM - De dikste mensen van het land wonen in de provincie Groningen. De mannen in deze provincie wegen gemiddeld 86 kilo en de vrouwen doen er nog een schepje bovenop met een gemiddelde van 87 kilo. Dit blijkt vrijdag uit onderzoek van verzekeringsgroep Achmea onder duizend Nederlanders. De gemiddelde Nederlander weegt 82 kilo

De slankste vrouwen wonen in Limburg met een gemiddelde van 78 kilo en de slankste mannen met een gemiddeld gewicht van 79 kilo wonen in Noord-Holland.

De Nederlander vindt 74 kilo een ideaal streefgewicht en wil het liefst van zijn of haar buikje af. Afvallen blijkt lastig maar 70 procent zegt gewicht te kunnen verliezen als men echt wil. Bij ruim 30 procent van de deelnemers is er sprake van overgewicht.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:13

chery schreef:

respect dat je zoveel bent afgevallen en dat je niet reed toen je nog + die 65 kg was!

@freeride jeetje mienna meest slanke vrouwen en dan gemiddeld 78 kg...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:42

Wat een verdrietige feiten die hierboven genoemd worden....Maar goed, inderdaad als je om je heen kijkt, veel vrouwen (en mannen en kinderen) zijn te zwaar...Maar niet gedacht dat het gemiddelde zo hoog zou liggen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:50

Ik schrok er eigenlijk zelf ook van, ga nu eens kijken of ik ook iets over BE kan vonden, al ben ik dan als hollandse geboren, na 10 jaar belgisch ingezetene te zijn, moet ik me ook daarop concentreren he :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:12

In BE ligt het gem gewicht van de vrouw 1,3 kg lager dan in NL, maar de gem lengte is dan ook maar 1.64m..........
Inderdaad heel triestige feiten, maar wel goed om ze eens te zien, nu weet ik ook hoe het komt dat veel mensen in dit topic bepaalde gewichten en lengte+maten volledig normaal vinden, en misschien is het wel door dit veranderde beeld(doro de jaren heen) dat mensen de grens verleggen van wie er wel en wie er niet qua gewicht nog gewoon mag paardrijden...helaas voor de groep te zware ruiters, groeien de paarden qua kracht en grootte niet mee, sterker nog, doordat er meer en meer gefokt wordt met het oog op SPORT, worden de paarden juist steeds lichter soepeler en ook steeds vatbaarder voor allerlei blessures, of komt dat toch doordat er tegenwoordig op veel paarden doodleuk zwaar gereden wordt door mensen met een veel te hoog gewicht. Ik denk alvast het laatste, en dan in combi met dat enge DIEP en ROND.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:50

78 kilo is niet zo vreemd hoor. Zeker niet voor vrouwen boven de 30. Mijzelf als voorbeeld: 1.72, 75 kilo, maat 40. Je kunt mijn ribben zien maar wel een zwaardere onderkant zoals zoveel vrouwen. Als ik een beetje dooreet zit ik zo op 78 kilo en dan zie ik er niet uit als iemand met overgewicht.
Ik ben echt verder heel doorsnee..zo doornee dat in de uitverkoop mijn maat er nooit meer bijzit. Dus dat vrouwen gemiddeld 78 kilo wegen is geen triest gegeven zoals sommigen hier zeggen. Het is gewoon de werkelijkheid voor volwassen Nederlandse vrouwen.
We moeten met ons allen nou eens snappen dat 60 kilo en minder, in Nederland, niet perse de norm is en zeker niet gemiddeld. Dat is alleen de norm in Hollywood.
Het kan ook zijn dat de steeds lichter gefokte paarden met lange ruggen niet passen bij het gemiddelde Nederlandse postuur, dus misschien moeten we daar eens mee ophouden. Of voor de recreatie gewoon steviger, robuustere dieren gebruiken. ..Maar ja iedereen wil tegenwoordig een sportpaard onder zijn kont, zelfs als ze alleen maar 3 uurtjes per week een beetje rondhobbelen...waanzin. Vroeger waren de meeste paarden veel robuuster...zo ook de Friezen. Zelfs PRE's worden steeds minder barok..
Zorg gewoon dat je paard bij je postuur past is toch niet zo moeilijk? Hoef je ook niemand te beledigen..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:06

Anoukie schreef:
Vlinder25 schreef:
Toen ik kind was heb ik altijd paard gereden. Sinds ik werk, kantoorbaan, veel werken, geen zin meer om te sporten (ook al een tijd gestopt met paardrijden) ben ik te zwaar geworden. Ik sport me nu sinds een jaar rot, snoep niet en eet redelijk gezond. Zal niet zeggen dat ik de perfecte eetgewoonte heeft maar wie heeft dat wel?

Sinds 2 maanden ernstige rugklachten, men dacht aan een hernia. Dat is nu uitgesloten. Ik wilde het paardrijden weer oppakken. Huisarts en fysio vinden dat een heel goed idee. Zou heel goed zijn voor de rugklachten die ik heb.

Omdat ik te zwaar ben dacht ik, ik ga het eens opzoeken. Maar als ik alle reacties hier lees durf ik niet eens meer op een paard te stappen!

Meer zwaardere dames hier die wel paardrijden?

Jawel hoor en dat gaat prima :). Mijn conditie is ook stukken beter geworden door het paardrijden en ik ben ook zeker strakker in mijn vel gaan zitten.

Ik blijf kijken naar mijn paard en laat ook professionele ogen (osteopaat) regelmatig naar mijn paard kijken :).

Als ik het over mensen heb te te groot/zwaar voor hun paard zijn dan denk ik niet aan jou. Vind jou niet te zwaar voor je paard als ik zo naar het plaatje kijk :o

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:10

joenohoe schreef:
Vlinder25 schreef:
En dat is naar mijn mening onzin gezien de gemiddelde hollandse vrouw wel meer weegt dan 60,70 kilo.

Eh, dat dacht ik toch echt niet, dat de gemiddelde Hollandse vrouw meer weegt dan 70 kilo, we zijn Amerika niet !!!

In Nederland zijn de vrouwen denk ik gemiddeld 1.70 m en in de VS 1.60.... Dus dat is ook wel een vreemde vergelijking.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:13

Citaat:
78 kilo is niet zo vreemd hoor. Zeker niet voor vrouwen boven de 30. Mijzelf als voorbeeld: 1.72, 75 kilo, maat 40. Je kunt mijn ribben zien maar wel een zwaardere onderkant zoals zoveel vrouwen. Als ik een beetje dooreet zit ik zo op 78 kilo en dan zie ik er niet uit als iemand met overgewicht.
Ik ben echt verder heel doorsnee..zo doornee dat in de uitverkoop mijn maat er nooit meer bijzit. Dus dat vrouwen gemiddeld 78 kilo wegen is geen triest gegeven zoals sommigen hier zeggen. Het is gewoon de werkelijkheid voor volwassen Nederlandse vrouwen.

Jij bent in principe (als we de BMI aanhouden) ook te zwaar voor je lengte...

Vind 78kilo als gemiddelde wel degelijk veel, en dit verschuift ook, althans de gemiddelde maat verschuift (dus ik neem aan ook het gewicht) gemiddeld is tegenwoordig maat 40/42. Het is niet triest als je 78 kilo bent, wel dat de vrouwen (en ook mannen, oftewel gewoon de Nederlander) steeds zwaarder wordt. Dat is triest voor de paarden, maar ook voor de gezondheid(zorg)

btw, leeftijd hoeft geen excuus te zijn, als ik mijn vriendinnen bekijk, variërend in de leeftijd van 28 - 45 jaar....Er is er geen enkele zwaarder dan 65 kilo....En nee ik woon niet in Hollywood ;-)

Maar goed, even terug naar de paardenrug.....

Denk dat er net inderdaad een goed punt werd aangehaald dat paarden steeds minder sterk gefokt worden (of in ieder geval werden, volgens mij keert het tij daarin ook weer iets) en dat mensen zwaarder worden....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:18

@Bethje, klopt dat 78 kilo niet vreemd is, maar het is wel ongezond, en dus te zwaar, en dan heb je het over de gem.vrouw in Limburg, in Groningen lag dat gemiddelde al op 87 kilo.
En niet om persoonlijk of grof beledigend te zijn, maar ik vind 1.72m en 75 kilo, en dus normaal volgens jou, niet normaal, dit is ook een beetje de basis van het gewichtsprobleem in de hele westerse wereld, omdat het meer regel dan uitzondering is, dat mensen een hogere BMI hebben, en daardoor het gemiddelde straatbeeld veranderen, begint iedereen het ook normaal te vinden.
Die opmerking over 60 kilo en lichter is norm in Hollywood, slaat echt nergens op, omdat ik vind dat iedereen een GEZOND lichaam zou moeten hebben,5 kilo overgewicht is al schadelijk!
Ow ja, en dat na je 30ste alles een beetje verandert ga ik niet ontkennen, maar om dat nu altijd als excuus te gebruiken voor overgewicht vind ik erg zwak.
Ik ben net als jij 1.72m, weeg 56 kilo en ben 35 jaar oud, en ik heb daar geen excuus voor.

Ben het wel met je eens over wat je zegt over sportpaarden en hoe veel stevige diren plaats moeten maken voor ranker en slanker.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:32

@rensiepensie, de gem. vrouw in USA weegt 73,9 kg en is 1.60m lang
in NL gem. 1.67m bij een gewicht van limburg 78K+groningen87K=165K/2=82,5kg

7cm verschil ten voordele van NL, maar 8,6KG verschil, dat is niet in het voordeel van NL, of denk je van wel?

Trouwens, in USA is het even lastig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, komt eigenlijk op ieder forum neer op wat er in dit topic ook besproken wordt...het zal er de komende jaren voro de meeste paarden ook niet beter op worden vrees ik, alhoewel door de crisis gaat men misschien wat minder eten ;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:33

De discussie slaat over in : Jij hebt geen perfect figuur, jij hebt een te dikke kont, jij hebt een bolle buik. Dus je mag niet op een paard. Als jij 10 kilo overgewicht hebt, maar nog steeds onder de 75 kilo zit daarmee, natuurlijk kun je dan gewoon nog op een paard stappen!

Als je de pech hebt dat je een lange stevige Hollandse vrouw bent, en je met een afgetraind lijf al op die 75 kilo zit. Tja, kijk als je dan 20 kilo overwicht hebt zit je al op 95 kilo. Dan kun je niet meer op een new forrest, of een klein arabiertje. Logisch toch?

Maar daar kunnen grote mannen ook niet op. Een groot stevig "mannen" paard, daar kan ook een stevige dame op, als dat qua gewicht vergelijkbaar is. En dat hele verhaal over pudding vet wat stuitert op een paardenrug. PFFFFFFFFFFF. Je hoeft er toch niet te gaan wonen? Op die paardenrug? Wat denk je van doorzitten in draf?

Het gaat erom, wat is te zwaar voor een paard. Zo kan de ene persoon met overgewicht wel nog op een paard stappen, en een grotere persoon met overgewicht niet, terwijl die in verhouding hetzelfde figuur heeft, maar in totaal gewicht veel hoger uitkomt. Logisch toch ?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:45

Freeride en Colway...lieve dames, ik wil jullie wel even een fotootje sturen hoor, mag je persoonlijk mijn ribben tellen. Freeride ik weet niet op welke planeet jij woont maar ik pas in maat 40 en medium dus wat is daar abnormaal aan? Medium betekend gemiddeld..Ben misschien wel gespierder dan de gemiddelde vrouw dus misschien dat het daar aan ligt. 56 kilo voor iemand van 1.72 is absoluut niet gemiddeld in Nederland, niet om grof of beledigend te zijn hoor maar dan ben je, gelukkig voor jou, gewoon licht gebouwd en dus totaal anders dan ik.
Mijn punt is dat dit een eindeloze discussie omdat ieder mens totaal verschillend is en uniek. Alle generalisaties hebben dus geen zin. De ene persoon is al dik bij 60 kilo en de ander pas bij 80.
Op de meeste maneges en ook bijvoorbeeld op trektochten wordt een maximum gewicht aangehouden van 90 kilo. Ik mag aannemen dat ze weten waar ze het over hebben dus als je dat een beetje in gedachte houdt en probeert zo gezond en fit mogelijk te blijven en nogmaals een paard rijdt wat bij je postuur past dan is er niets aan de hand....of je nou 80 kilo weegt of 60.
Ook ik als "zwaargewicht" begrijp heel goed dat je niet op een klein teer paardje moet kruipen en dat er een bepaald maximum is wat er gezond is voor een paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:14

bethje31 schreef:
Freeride en Colway...lieve dames, ik wil jullie wel even een fotootje sturen hoor, mag je persoonlijk mijn ribben tellen. Freeride ik weet niet op welke planeet jij woont maar ik pas in maat 40 en medium dus wat is daar abnormaal aan? Medium betekend gemiddeld..Ben misschien wel gespierder dan de gemiddelde vrouw dus misschien dat het daar aan ligt. 56 kilo voor iemand van 1.72 is absoluut niet gemiddeld in Nederland, niet om grof of beledigend te zijn hoor maar dan ben je, gelukkig voor jou, gewoon licht gebouwd en dus totaal anders dan ik.
Mijn punt is dat dit een eindeloze discussie omdat ieder mens totaal verschillend is en uniek. Alle generalisaties hebben dus geen zin. De ene persoon is al dik bij 60 kilo en de ander pas bij 80.
Op de meeste maneges en ook bijvoorbeeld op trektochten wordt een maximum gewicht aangehouden van 90 kilo. Ik mag aannemen dat ze weten waar ze het over hebben dus als je dat een beetje in gedachte houdt en probeert zo gezond en fit mogelijk te blijven en nogmaals een paard rijdt wat bij je postuur past dan is er niets aan de hand....of je nou 80 kilo weegt of 60.
Ook ik als "zwaargewicht" begrijp heel goed dat je niet op een klein teer paardje moet kruipen en dat er een bepaald maximum is wat er gezond is voor een paard.

te zwaar voor je paard is te zwaar voor je paard . of diegene er nou zwaar uitziet bij 60 of bij 80 kg. En ik vind ook niet dat ze zomaar even een paard kan nemen dat bij je postuur past . Dan zou het dus zo zijn dat alle bredere paarden per definitie meer kunnen dragen ..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:18

Ja een Belg kan toch ook meer dragen dan een New Forest ?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:23

rensiepensie schreef:
Ja een Belg kan toch ook meer dragen dan een New Forest ?

djeez . lees eens even goed zeg .... Ik zeg toch dat zou dus betekenen dat ALLE bredere paarden per definitie meer kunnen dragen . Dat is namelijk niet waar . Mij hoor je het niet over een belg of een new forest praten .. Ik snap namelijk ook nog wel dat daar wel een verschil in zit op het gebied van wat ze kunnen dragen . Helaas zijn er niet veel mensen die op een belg stappen .

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:28

Vind het wel grappig dat er gezegd wordt dat 78 te zwaar zou zijn.. bij mijn lengte zou ik dan echt nog in het groene zitten (dus goed) van BMI hoor!
Verder is o.a. een persoon als TS een reden voor mij dat ik nog nooooooit rij-foto's heb geplaatst op bokt.
En dit terwijl ik op grote sterke paarden rij en een paard niet in de weg zit (zoals iemand van 15kg lichter bijv wel kan doen.. vraag mij dan af welke ruiter het paard dan liever heeft).
Maar TS.. jij bent 16 jaar? Wat haal je je dan in je hoofd om nu al zo'n vooroordeel te hebben en vrouwen (voornamelijk) een slechter gevoel te geven? Schaam je diep.. en dat meen ik echt.
Er gaat overigens geen dag voorbij dat ik NIET probeer af te vallen.
Binnenkort lekker beginnen met starten. Gelukkig mag dat nog met mijn gewicht :') .
(en nee, ik weeg geen 120 kg ofzo hoor..).

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:32

amsterdam_30 schreef:
Vind het wel grappig dat er gezegd wordt dat 78 te zwaar zou zijn.. bij mijn lengte zou ik dan echt nog in het groene zitten (dus goed) van BMI hoor!
Verder is o.a. een persoon als TS een reden voor mij dat ik nog nooooooit rij-foto's heb geplaatst op bokt.
En dit terwijl ik op grote sterke paarden rij en een paard niet in de weg zit (zoals iemand van 15kg lichter bijv wel kan doen.. vraag mij dan af welke ruiter het paard dan liever heeft).
Maar TS.. jij bent 16 jaar? Wat haal je je dan in je hoofd om nu al zo'n vooroordeel te hebben en vrouwen (voornamelijk) een slechter gevoel te geven? Schaam je diep.. en dat meen ik echt.
Er gaat overigens geen dag voorbij dat ik NIET probeer af te vallen.
Binnenkort lekker beginnen met starten. Gelukkig mag dat nog met mijn gewicht :') .
(en nee, ik weeg geen 120 kg ofzo hoor..).

78 kg te zwaar ? Ik ben dat hier nog nergens tegen gekomen . En als iemand dat heeft gezegd .. Belachelijk! En laat TS maar, hij heeft al vaak genoeg zijn excuses aangeboden en genoeg over zich heen gekregen . Het is ook eens genoeg .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:32

Er wordt niet gezegd dat 78 te zwaar zou zijn voor op een paard, er werd gezegd dat sommigen 79kg een hoog gemiddelde vonden voor de slanke Nederlandse vrouw en er werd gezegd dat 78kg bij een lengte van 1.72 een verhoogd BMI geeft.