Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:01

Je kan eens afvragen, wat er gebeurd, als je inwerkt met je hand in de paardenmond
wat gebeurd er dan in het lijf van een paard?
welke spieren/gewrichten gaat een paard vastzetten om deze druk te ontwijken?
hele maal aan de lange teugel is dit een zeer belangrijk punt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:07

nombrado schreef:
Je kan eens afvragen, wat er gebeurd, als je inwerkt met je hand in de paardenmond

maar hoe wil je lange teugel werk doen alleen maar op je zit, het onafhankelijk bewegen van je bekken met lange teugel heeft geen zin, loopt ook moeilijk lijkt mij, dus het in balans brengen met je zit en gewicht gaat ook niet op, dus vertel vertel hoe doet u dat?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:09

Nombardo, als het paard zich vast gaat zetten op het moment dat jij iets vraagt in de mond, klopt er iets niet qua africhting. Ik leer mijn paard dat hij niet bang hoeft te zijn van een vraag in zijn mond en dat hij daarop kan ontspannen (nageven). Als hij nageeft in nek een kaak, zal hij zich ook niet vastzetten in zijn lijf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:11

Moll schreef:
nombrado schreef:

maar hoe wil je lange teugel werk doen alleen maar op je zit, het onafhankelijk bewegen van je bekken met lange teugel heeft geen zin, loopt ook moeilijk lijkt mij, dus het in balans brengen met je zit en gewicht gaat ook niet op, dus vertel vertel hoe doet u dat?

kvind dit een beetje een rare vraag op een vraag die ik stel *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:12

spokie79 schreef:
Nombardo, als het paard zich vast gaat zetten op het moment dat jij iets vraagt in de mond, klopt er iets niet qua africhting. Ik leer mijn paard dat hij niet bang hoeft te zijn van een vraag in zijn mond en dat hij daarop kan ontspannen (nageven). Als hij nageeft in nek een kaak, zal hij zich ook niet vastzetten in zijn lijf.

eigenlijk werk je dan dus door die pijnprikkel heen?
gaat een paard zich daardoor niet afsluiten? (ook voor andere hulpen?)
dus nageven vraag je met hand?

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:16

Ik werk niet door de pijnprikkel heen. Ik ga niet in zijn mond lopen sjorren. Ik vraag, bied weerstand (niet trekken) en wacht tot hij hierop nageeft. Kwestie van wijken voor druk. Als hij nageeft, direct toestaan. Zo gaat het iedere keer een beetje sneller. Tot het 'spelletje' is gesnapt. Dan communiceer je met je paard met behulp van de teugels. Kan heel klein en zacht en fijn.
Zintuigen ontvangen een prikkel en je leert je paard daarop te reageren. Als ik jou aan zou raken, hoeft dat toch ook geen pijn te doen :). Kan ook vriendelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:36

spokie79 schreef:
Ik werk niet door de pijnprikkel heen. Ik ga niet in zijn mond lopen sjorren. Ik vraag, bied weerstand (niet trekken) en wacht tot hij hierop nageeft. Kwestie van wijken voor druk. Als hij nageeft, direct toestaan. Zo gaat het iedere keer een beetje sneller. Tot het 'spelletje' is gesnapt. Dan communiceer je met je paard met behulp van de teugels. Kan heel klein en zacht en fijn.
Zintuigen ontvangen een prikkel en je leert je paard daarop te reageren. Als ik jou aan zou raken, hoeft dat toch ook geen pijn te doen :). Kan ook vriendelijk.

maar het nageven, komt toch vanachteruit?
toch niet van voren?
als een paard vanachteruit goed loopt, komt dat hoofd vanzelf

als jij bij mij een bit zou indoen, en een klein druk zou geven, zou je van mij een klap voor je harses krijgen :+ :D ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:07

de aanleuning komt van achteruit en een paard kan alleen op de juiste manier nageven als het op de juiste manier van achteren naar voren wordt gereden. een paard dat op die manier wordt gereden, zal ook vrij snel leren om na te geven.

echter, mensen beginnen met nageven zonder dat hun paard in de aanleuning gaat. dan komen de problemen in het lijf.

nageven is geen begin, het is een logisch vervolg. en ik vind trouwens dat dat niet met een weerstandbiedende hand voor elkaar komt, die maakt de verbinding dood en star. het paard moet in mijn ogen niet wijken voor druk, maar een antwoord geven, een dialoog aan willen gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:12

Uiteraard kan je een paard ook van achteruit drijven op een andere manier dan dat je erboven op zit.
Anders viel er weinig te langeleidselen/mennen of lange teugelen.
Maar daarvoor heb je je zweep en je stem en je lichaamshouding, dat zijn je drijvende hulpen.
Het is niet zo dat je er een bit in hangt en verder niets doet of zo.

Van achteren naar voren rijden, kan dus ook zonder op het paard te zitten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:22

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

maar het nageven, komt toch vanachteruit?
toch niet van voren?
als een paard vanachteruit goed loopt, komt dat hoofd vanzelf

als jij bij mij een bit zou indoen, en een klein druk zou geven, zou je van mij een klap voor je harses krijgen :+ :D ;)

goh hebben we dit ondewerp al niet eerder besproken in dit topic? en valt u nu niet een kleinbeetje heel erg in herhaling?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:23

quadripes schreef:
de aanleuning komt van achteruit en een paard kan alleen op de juiste manier nageven als het op de juiste manier van achteren naar voren wordt gereden. een paard dat op die manier wordt gereden, zal ook vrij snel leren om na te geven.

echter, mensen beginnen met nageven zonder dat hun paard in de aanleuning gaat. dan komen de problemen in het lijf.

nageven is geen begin, het is een logisch vervolg. en ik vind trouwens dat dat niet met een weerstandbiedende hand voor elkaar komt, die maakt de verbinding dood en star. het paard moet in mijn ogen niet wijken voor druk, maar een antwoord geven, een dialoog aan willen gaan.

ook naar u toe dit onderwep is al uitvoerig besproken, en nog maals in deze ben ik het totaal niet met u eens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:37

Moll schreef:
quadripes schreef:

ook naar u toe dit onderwep is al uitvoerig besproken, en nog maals in deze ben ik het totaal niet met u eens.

misschien zou je dit wat inhoudelijker kunnen benoemen?
op deze wijze ontstaat er geen discussie nl.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:39

Moll schreef:
goh hebben we dit ondewerp al niet eerder besproken in dit topic? en valt u nu niet een kleinbeetje heel erg in herhaling?

geen idee.
het gaat in ieder geval net zo goed op, aan de lange teugel als onder het zadel
paardrijden is herhalen....en vooral van jezelf
het paard weet het al, alleen is er nu communicatie nodig
tja, en hoe doe je dat?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:41

Een weerstand biedende hand is toch niet hetzelfde als een vaste hand?Ik meen dat dat verhaal al langsgekomen was.Nombrado,behoudens het feit dat u het niet op prijs stelt om met bit gereden te worden,is uw werkwijze sofar nog onduidelijk,kunt u uitleg geven?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:43

@Moll: ik denk dat u valt over 'weerstandbiedende hand'. ik denk dat die benaming gewoon niet correct is, de hand moet zoveel toestaan als nodig, maar zoveel sluiten als nodig. 'weerstandbieden' is een term die geen ruimte laat voor 'openheid', voor 'lucht'. en een van de belangrijkste dingen bij het nageven is juist dat en daar gaat het bij veel ruiters mis: die geven zelf niet goed na, waardoor de verbinding star wordt en moeilijk. daarom heb ik het liever over een dialoog aangaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:48

piepenfiets schreef:
Een weerstand biedende hand is toch niet hetzelfde als een vaste hand?Ik meen dat dat verhaal al langsgekomen was.Nombrado,behoudens het feit dat u het niet op prijs stelt om met bit gereden te worden,is uw werkwijze sofar nog onduidelijk,kunt u uitleg geven?

waar staat dat ik het niet op prijs stel met bit te rijden?
als je als ruiter op een juiste manier je handen gebruikt, is er met een bit niks mis.
wat bedoel je met "mijn werkwijze?"
Ik werk met paarden waarin hun lichaam gebruikt wordt zoals het bedoeld is
dat kan dus los, erop met ruiter, erachter, ernaast.
als ze hun lichaam op de juiste manier gebruiken, en er een opening is voor communicatie tussen ruiter en paard, gaat het redelijk vanzelf
je moet dus als ruiter dondersgoed weten, hoe een paard beweegt, stuurt van nature.
das alles
eigenlijk heel simpel als je het weet en ziet.

wb het filmpje hier eerder geplaatst van de spaanse rijschool?
als de man zijn handen meer had durven geven, ontspannen, zodat het paard op eigen benen in eigen balans loopt, zou er een veel harmonieusere plaatje ontstaan en er veel meer ontspanning, swung en schoudervrijheid ontstaan
ik zie dit paard als van voor naar achter gereden, met een compensatie in de schouderspier, door handgebruik en het vastzetten van lendenen, en weggedrukte rug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:51

nombrado@heb jij geen filmpje van jou paarden?
Als ik het zo begrijp is de manier waarop jij je paarden traint de goede....dat wil ik dan graag eens zien.
Daar kan ik ongetwijfelt erg veel van leren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:52

nombrado schreef:
Moll schreef:

misschien zou je dit wat inhoudelijker kunnen benoemen?
op deze wijze ontstaat er geen discussie nl.

het is uitvoerig besproken, en dus ook over gediscuseerd, neem de moete om het terug te lezen, inplaats van weer de zelfde discussie aan te wakkeren

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:57

geerke schreef:
nombrado@heb jij geen filmpje van jou paarden?
Als ik het zo begrijp is de manier waarop jij je paarden traint de goede....dat wil ik dan graag eens zien.
Daar kan ik ongetwijfelt erg veel van leren.

nee, heb ik niet
dan zal je moeten langskomen om het te zien :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:59

@ Nombrado als je zo zeker bent van je kunsten dan kan je best een filmpje of foto plaatsen.
Je denkt het allemaal goed te weten in theorie maar heb er nog niets van gezien.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:00

Wat vaag en mysterieus nombrado,misschien is het idd beter om jou in actie te zien.
Wie gaat er mee?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:34

Ik wil best mee hoor, van alles kun je leren :D

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:56

Suelza ik had ook de vraag gesteld welke hulpen je dan hebt bij lange teugelen. Je schrijft zelf een skala aan hulpen maar nogmaals ik kom niet verder dan 3. Jij hoeft het de professor ook niet uit te leggen dat weet hij vast zelf wel echter zoals je het op schrijft lijkt het alsof je meer hulpen tot je beschikking hebt en ik ben daar oprecht benieuwd naar :j

Nombrado los van het feit dat je van jezelf geen filmpje danwel foto plaats, dat is inmiddels duidelijk, zou je dan een filmpje kunnen plaatsen waar jij van gecharmeerd bent? Daarnaast moet je nog even het stukje van piepenfiets lezen, het was een zinsgrapje. Er wordt niet geschreven dat je tegen het bit bent namelijk ;)

Sanne ik denk dat er altijd momenten zijn in zo'n show die minder zijn om naar te kijken, het is een show en de meeste mensen kijken niet naar het rijkunstige gedeelte. Je kan moeilijk in een show afgroeten omdat je paard op dat moment niet helemaal lekker aan de hulpen staat. Je probeert het naar beste kunde op te lossen maar de show must go on.
Dressuur is er idd voor het paard dat is een mooi uitspraak van Bent. Ook in de academische rijkunst ook legio voorbeelden van filmpjes met paarden die niet happy zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:05

Dank VR dat snijdt hout,couldn't agree more

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:14

Hoi Vosroy,

Ik ben het met je eens dat elke rijkunst "lelijke" filmpjes heeft. Daarom zei ik ook dat de rijkunst niet aan een rijstijl behoord maar aan de trainer. Ik denk alleen niet dat dat knarsen een "moment" was. Lijkt me dat het komt van de aanleuning en de hoofd en halshouding, maar daar heb ik geen bewijs voor. Over het algemeen vind ik dat bij de spaanse rijschool de paarden, ook de jonge, te strak worden gereden, (ze gaan aan de bijzet of wofden gereden met hoofdstellen die druk achter de oren zetten) en onrustig zijn in hoofd en mond. Ik hou daar niet van en weet dat het anders kan. Als je hele oude boeken bekijkt zie je nog andere foto's, van lippi's die mooi lang in de hals zijn. Ook een lippi kan zijn hals lang maken... Fouten maken ok, maar structureel met een knarsend paard trainen is niet ok. Dus wat mijn betreft had dat paard die ring helemaal niet ingemogen. Als de trainer werkelijk naar het paard geluisterd had had hij daar niet knarsend gelopen. The show must go on.... getuigd niet van de juiste ethiek, vind ik.

groetjes sanne