Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Je kan eens afvragen, wat er gebeurd, als je inwerkt met je hand in de paardenmond
wat gebeurd er dan in het lijf van een paard?
welke spieren/gewrichten gaat een paard vastzetten om deze druk te ontwijken?
hele maal aan de lange teugel is dit een zeer belangrijk punt.
Moll schreef:nombrado schreef:Je kan eens afvragen, wat er gebeurd, als je inwerkt met je hand in de paardenmond
wat gebeurd er dan in het lijf van een paard?
welke spieren/gewrichten gaat een paard vastzetten om deze druk te ontwijken?
hele maal aan de lange teugel is dit een zeer belangrijk punt.
maar hoe wil je lange teugel werk doen alleen maar op je zit, het onafhankelijk bewegen van je bekken met lange teugel heeft geen zin, loopt ook moeilijk lijkt mij, dus het in balans brengen met je zit en gewicht gaat ook niet op, dus vertel vertel hoe doet u dat?
spokie79 schreef:Nombardo, als het paard zich vast gaat zetten op het moment dat jij iets vraagt in de mond, klopt er iets niet qua africhting. Ik leer mijn paard dat hij niet bang hoeft te zijn van een vraag in zijn mond en dat hij daarop kan ontspannen (nageven). Als hij nageeft in nek een kaak, zal hij zich ook niet vastzetten in zijn lijf.
spokie79 schreef:Ik werk niet door de pijnprikkel heen. Ik ga niet in zijn mond lopen sjorren. Ik vraag, bied weerstand (niet trekken) en wacht tot hij hierop nageeft. Kwestie van wijken voor druk. Als hij nageeft, direct toestaan. Zo gaat het iedere keer een beetje sneller. Tot het 'spelletje' is gesnapt. Dan communiceer je met je paard met behulp van de teugels. Kan heel klein en zacht en fijn.
Zintuigen ontvangen een prikkel en je leert je paard daarop te reageren. Als ik jou aan zou raken, hoeft dat toch ook geen pijn te doen. Kan ook vriendelijk.
nombrado schreef:spokie79 schreef:Ik werk niet door de pijnprikkel heen. Ik ga niet in zijn mond lopen sjorren. Ik vraag, bied weerstand (niet trekken) en wacht tot hij hierop nageeft. Kwestie van wijken voor druk. Als hij nageeft, direct toestaan. Zo gaat het iedere keer een beetje sneller. Tot het 'spelletje' is gesnapt. Dan communiceer je met je paard met behulp van de teugels. Kan heel klein en zacht en fijn.
Zintuigen ontvangen een prikkel en je leert je paard daarop te reageren. Als ik jou aan zou raken, hoeft dat toch ook geen pijn te doen. Kan ook vriendelijk.
maar het nageven, komt toch vanachteruit?
toch niet van voren?
als een paard vanachteruit goed loopt, komt dat hoofd vanzelf
als jij bij mij een bit zou indoen, en een klein druk zou geven, zou je van mij een klap voor je harses krijgen![]()
![]()
quadripes schreef:de aanleuning komt van achteruit en een paard kan alleen op de juiste manier nageven als het op de juiste manier van achteren naar voren wordt gereden. een paard dat op die manier wordt gereden, zal ook vrij snel leren om na te geven.
echter, mensen beginnen met nageven zonder dat hun paard in de aanleuning gaat. dan komen de problemen in het lijf.
nageven is geen begin, het is een logisch vervolg. en ik vind trouwens dat dat niet met een weerstandbiedende hand voor elkaar komt, die maakt de verbinding dood en star. het paard moet in mijn ogen niet wijken voor druk, maar een antwoord geven, een dialoog aan willen gaan.
Moll schreef:quadripes schreef:de aanleuning komt van achteruit en een paard kan alleen op de juiste manier nageven als het op de juiste manier van achteren naar voren wordt gereden. een paard dat op die manier wordt gereden, zal ook vrij snel leren om na te geven.
echter, mensen beginnen met nageven zonder dat hun paard in de aanleuning gaat. dan komen de problemen in het lijf.
nageven is geen begin, het is een logisch vervolg. en ik vind trouwens dat dat niet met een weerstandbiedende hand voor elkaar komt, die maakt de verbinding dood en star. het paard moet in mijn ogen niet wijken voor druk, maar een antwoord geven, een dialoog aan willen gaan.
ook naar u toe dit onderwep is al uitvoerig besproken, en nog maals in deze ben ik het totaal niet met u eens.
Moll schreef:goh hebben we dit ondewerp al niet eerder besproken in dit topic? en valt u nu niet een kleinbeetje heel erg in herhaling?
piepenfiets schreef:Een weerstand biedende hand is toch niet hetzelfde als een vaste hand?Ik meen dat dat verhaal al langsgekomen was.Nombrado,behoudens het feit dat u het niet op prijs stelt om met bit gereden te worden,is uw werkwijze sofar nog onduidelijk,kunt u uitleg geven?
nombrado schreef:Moll schreef:ook naar u toe dit onderwep is al uitvoerig besproken, en nog maals in deze ben ik het totaal niet met u eens.
misschien zou je dit wat inhoudelijker kunnen benoemen?
op deze wijze ontstaat er geen discussie nl.