Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:39

Ik heb lang geleden een tekst gecopieerd, waarvandaan herinner ik me niet maar de auteur is vermeld, ik plaats hem hier:

AMAZONE MAGAZINE 2005
Een pleidooi voor ‘zuivere’ stelling
door Anne Muller
Mag het een beetje meer…
‘Meer stelling’ roept de instructeur ‘ik zie geen stélling, je paard moet méékijken’. Op de
volte linksom zet de, niet van huis uit briljante maar zeker zeer beslist willende ruiter, het
hoofd van het paard ‘wat naar links’. ´Ja, zo is het beter´ klinkt het. De instructeur gaat over
op een ander onderwerp, de ruiter denkt dat ze ‘stelling’ rijdt. Hoe lang zal ze dat nog
denken…? Zo kom je nog met geen twintig jaar rijles één stap echt verder.
Ik zet mijn vraagtekens bij de ‘pedagogische waarde’ van deze ‘les’. Stelling is volgens mij
namelijk iets heel anders dan een beetje ‘naar links gezet’? Wanneer onze ruiter dat
uitgelegd zou krijgen heeft ze een kans het te gaan begrijpen, wellicht komt ze dan vandaag
nog een stapje verder.
Daarom nu eens een heel artikel over een pietluttig onderwerp, voor het gros van de ruiters
over iets ogenschijnlijk onbelangrijks! Een beetje meer of minder meekijken, kan je daar 4 of
5 pagina’s over vol schrijven? En is dat nodig? Ja, dat denk ik dus wel. Fouten of
onzuiverheden in je BASISBEGRIP krijg je later altijd (!) voor je kiezen!
Definitie(f)
Stelling; wat is het waar heb ik het voor nodig? Hoe doe ik dat? Uit de klassieke
voorschriften, boeken en vakbladen heb ik (steeds) begrepen dat ‘stelling’ bestond uit; een
ontspannen vanuit het midden naar links of rechts, roterende (draaiende) beweging, over
een horizontaal vlak*, van het hoofd van het paard ten opzichte van de éérste halswervel
(enkelvoud dus). Met als gewenst resultaat dat wanneer het paard ‘stelt’ naar b.v. links; zijn
rechteroor en neusgat zich nog steeds loodrecht boven elkaar bevinden en als het ware
‘vóórgaan’ op de volte, in de wending, de travers of b.v. bij het appuyement. Aldus wordt
het paard bij de wending naar links, niet links korter maar maakt het rechts zijn hals langer.
De kwaliteit van de algehele lengtebuiging hangt o.a. af van de zuiverheid en mate van de
stelling. (*een tafel is b.v. een horizontaal vlak, een pottenbakkersschijf is een roterend
horizontaal vlak).
Modern meegaan of vasthouden aan oude voorschriften
Helder, duidelijk, snap ik, wordt aan gewerkt. Las ik echter laatst in mijn nieuwste ‘handboek
voor instructeurs’ dat bij het beoordelen van stelling ‘enige halsbuiging’ (zie verder),
tegenwoordig is toegestaan. Op het eerste gezicht niet echt iets om een normen en waarden
discussie over te beginnen maar voor je het weet is ‘stelling’ namelijk ‘iets van vroeger’ en
‘een beetje naar links gezet’ ook al goed genoeg voor een M‐proefje. Er schuilt mijns inziens
gevaar in het, op deze wijze, ‘afzwakken’ van wat voorheen dus een glasheldere
omschrijving was. Als zodanig was de definitie voor stelling goed over te brengen in de
rijbaan. Stelling is namelijk vaak de eerste enkelvoudige gewrichtsbeweging van het paard
die een ruiter kan gaan begrijpen. De eerste stap op weg naar lengtebuiging.
The real thing
Wat ik dus, van nu af aan maar ’zuivere’ stelling noem, is een heel eenvoudige beweging van
de hoofd/halsverbinding, als een als kop in kom (vuist van links naar rechts in handpalm).
Stelling is zelfs zeer jonge leerlingen bij te brengen. Tegen de tijd dat een ruiter stelling
werkelijk begrijpt en vloeiend (!) van links naar rechts en weer terug kan komen zal het
uitleggen van ‘halsbuiging’ vaak niet meer noodzakelijk lijken. Eenvoudig traploos
voortborduren op ‘zuivere stelling, als de kringen die een steen in het water maakt, en de
ruiter zal door het begrip ‘stelling’ een helderder beeld verkrijgen van zuivere hals‐ en
lengtebuiging.
Daar, bij zuivere stelling, het paard slechts één deel ten opzichte van één ander deel dient te
bewegen ontwikkelt de ruiter zo naar alle waarschijnlijkheid, een meer diepgaand besef en
gevoel voor de cruciale details die de kwaliteit van het grote geheel beïnvloeden. Door in
een rij‐ of theorieles delen en hun functie’s los van elkaar te belichten ontstaat er voor de
leerling juíst samenhang.
Parels
Een wervelkolom is als een parelsnoer. Meerdere delen vormen samen een geheel. De
meeste kralen kunnen schuiven en draaien of kantelen om hun as, andere zijn vastgelopen
door b.v. opgehoopte afvalstoffen of spanning op de draad.
Als de ruiter, dmv de teugels, als het ware de eerste kraal (het hoofd van het paard), over
een horizontaal vlak vloeiend kan laten rollen óver de tweede kraal (de atlas cq eerste
halswervel), praten we over zuivere stelling. Dan is de stap naar de tweede kraal (atlas)
bewegen ten opzichte van de derde (draaier), dan de derde t.o.v. de vierde, vijfde, zesde,
zevende (d.w.z. halsbuiging) natuurlijk niet ver meer weg.
Puzzelen
Gezeur om details? Zou kunnen, maar kom nog eens wat dieper met me mee in het
onderwerp. Ik ben beroepsidioot. Lastig bewegende paarden fascineren me, ze leren me de
uitzonderingen die de regels bevestigen. Geef me een paard dat scheef gaat, niet kan
ontspannen, dat niet aan de teugel ‘wil’, op de voorhand hangt en/of slecht stelling en
buiging geeft, ik ga zitten en ik ben zoet TOT ik de puzzel heb opgelost en een werkplan kan
uitstippelen. Bokken en steigeren is niet mijn hobby, slecht bewegen is dat wel. De meeste
‘puzzel’ paarden zijn geen probleempaarden. Ze worden slechts gereden door (op dit
werkvlak) minder adequate ruiters.
Beperkingen
Voor de paarden die niet in een ‘handomdraai’ kunnen wat er gevraagd wordt heb je wat
meer inzicht nodig in de ‘optimale’ bewegingsmogelijkheden van paarden in het algemeen
en de beperkingen van dit paard in het bijzonder. Met alleen het ‘dressuurproevenboekje ’in
de hand kom je er dan niet. Je zit recht, je ontspant, je ademt door en je handen zijn stil, ja
toch? En waarom loopt dan b.v. ‘Kaatje Kriebel’ nog steeds met haar neus in de lucht? Voor
een aantal paarden gaat het ruiterpad niet over rozen maar over doornuitsteeksels,
spanning, wervelschijven en zenuwtrekjes. Doet dit paard hetzelfde onder een veel hoger
opgeleide ruiter, dan zoek je deskundige hulp. In alle andere gevallen kan je waarschijnlijk
nog veel (aan jezelf) verbeteren.
Kennis halen bij de humane therapie
Binnen de humane gezondheidszorg beschikt men over zeer gedetailleerde omschrijvingen
van ELKE (deel)beweging die een gestel (lichaam) in staat zou moeten zijn te maken onder
optimale omstandigheden. Zó leert een bewegingstherapeut (je?) zien of ‐ en welk ‐
probleem je wáár hebt! Doordat hij weet wat je zou móeten kunnen. Waar je, tot en met het
kleinste gewrichtje, toe in staat hóórt te zijn. Zodra je weet hoe je in de problemen komt,
vindt je de weg eruit! Als je weet hoe de vork in de steel steekt, of meer letterlijk; als je weet
hoe een hoofd op een hals zou moeten kúnnen draaien, ontdek je afwijkingen éérder en kan
je vroegtijdig je koers bijstellen.
Wat als jij nou…?
Dan pakt de therapeut je dus bij je nekvel, knijpt er eens in en toetst de hard/zachtheid van
de spiermassa’s en de aanhechtingen van de banden. Hard weefsel is gespannen, zacht is
ontspannen, heel simpel! Vervolgens doet hij van alles met je hoofd, zachtjes schudden,
beetje rekken en draaien, heel indrukwekkend allemaal, maar pas als jij ho! DOET* (spant of
terugtrekt van pijn of ongemak) weet hij waar het precies zit. Huis‐, tuin‐ en keukendiagnose
voordat kleine probleempjes grote jongens worden? Kind kan de was doen!
Balans, beweging, ontspanning
Zo de fysiotherapeut, zo ik als ruiter. Als ik ga zitten op een ‘puzzelpaard’ dan ga ik natuurlijk
steeds eerst op zoek naar een rug onder me en toets de kwaliteit. Hard of zacht,
doorlaatbaar of (nog) ontoegankelijk?. De teugels in mijn hand vertellen me daarna in luttele
seconden hoe het gesteld is met de (ont‐)spanning in het hoofd/ hals gebied. Als tijdens het
losrijden blijkt dat het paard niet gemakkelijk naar links en rechts meekijkt weet ik dat een
probleem zich nu manifesteert in de afdeling ‘stelling’. Wanneer het paard wel mooi
meekijkt maar niet vloeiend buigt en/of nageeft in de hals zet ik namelijk een andere serie
oefeningen in, dan wanneer ik werk aan de kwaliteit van de stelling. Des te preciezer ik weet
waar, welke spanning of blokkade optreed, des te efficiënter ben ik met het losmaken. Dat je
nooit alleen aan stelling werkt maar steeds tegelijkertijd aan algehele ontspanning, tempo
en onafhankelijke balans moet wel duidelijk blijven.
Drie categorieën
Problemen in het ‘stellen’ splits ik voor de eenvoud voorlopig uit in drie categorieën.
Balansproblemen, bewegingsproblemen of spanningsproblemen. Of evt. een combinatie van
deze. Wanneer ik tijdens het losrijden van een ‘nieuw’ paard merk dat het zich niet ‘lekker’
laat sturen maar ik krijg stilstaand op of naast het paard (handarbeid) wel stelling op
aanvraag, dan heb ik te maken met een paard dat het moeilijk vindt (met of ook zonder
extra gewicht?) balans te bewaren.
Balansproblemen
Een balansprobleem uit zich (o.a.) in problemen met de stelling. Een paard dat niet op zijn
eigen benen loopt maar b.v. een beetje in zijn vel hangt voel je regelmatig steun zoeken op
het bit. Onbelast op de volte, evt aan de lossige longeerlijn, loopt dit paard slordig en
‘stelling buitenwaarts’. Hij kijkt niet mee in de richting waarheen hij zich beweegt. Laat je bij
dit paard op een cruciaal moment de teugel plotseling ‘schieten’ zal het in negen van de tien
gevallen struikelen over een zandkorrel.
Ik heb een opgroeiende puber in huis. Daar lijkt het wel een beetje op. Regelmatig weet hij
niet waar zijn eigen armen en of benen uithangen. Mijn puber moet er gewoon overheen
groeien, net als elk ander jong dier, maar er zijn er dus bij die er, met of zonder hulp van de
ruiter, een gewoonte van hebben weten te maken. Die blijven struikelen over de
staldrempel, die steeds opnieuw, liefst met het zadel op hun rug, de deurpost verbouwen.
Als je in het zadel zit lijkt het soms alsof je steeds even een héél paard in je handen sjouwt.
Deze paarden moeten een stapje terug in de opleiding. Uitbalanceren op 4 benen a.u.b.
Begin naast het paard. Leer dit paard bijvoorbeeld op een lichte aanwijzing van een stokje,
één voor één zijn benen onafhankelijk optillen en zó steeds een paar tellen te blijven staan.
Deze oefening herhaal je regelmatig.
Of b.v. deze: één stapje naar voor ‐ één stapje naar achter. Ook kan je hem of haar langzaam
(bijna in slowmotion) over een serie balkjes laten stappen. Tik het voetje aan dat het paard
niet voldoende optilt. Belonen als het goed gaat! Je kunt b.v. het ‘labyrint’ lopen (zie foto).
Doe slaloms tussen springstaanders (lepels verwijderen). Rij ruig terrein en bospaden (kalm
aan nu) met kuilen en uitstekende wortels. Als het paard deze opdrachten (eerst in stap etc)
oplost op een ‘lossig’ teugeltje begint het handiger te worden en zal het minder steun op je
hand zoeken. De stelling zal geen probleem meer zijn, áls balans je probleem was. Naarmate
het beter gaat voer je de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op.
Maak b.v. een waaier van springbalken of wandel eens over een hindernis van 20/30 cm.
Achterwaarts (leren) gaan kan helpen, maar alléén als dit zonder druk (op de teugel) lukt
(anders steeds weer op de grond beginnen). Tien keer de trailer op en af, ook zo’n multipedagogisch
verantwoorde opdracht. Met een beetje geluk heeft Bruno Bulldozer nu wel
begrepen dat hij zijn evenwicht grotendeels dient te bewaren op zijn vier benen en niet met
zijn onderkaak.
Bewegingsproblemen, vast ‘pakken’ of vast zitten?
Bij bewegingsproblemen (aangeboren, aangeleerd of overkomen) voel je iets heel anders in
de teugels. Ik ga even terug naar de vergelijking ‘wervels zijn als parels aan een snoer’. Als
een of meer parels aan elkaar blijven kleven of ‘vast’ komen te zitten voel je dit terug in je
teugels. Zit het paard aan de linker of rechterzijde vast dan voel je dat doordat de
tegenoverliggende teugel ‘sterk’ wordt. Een paard dat rechts sterk het bit ‘vastpakt’ heeft
(meestal) links ergens een ‘probleem’ (c.q. een verkeerde bewegingsgewoonte die hij
letterlijk niet op wil ‘geven’). Hier zijn alle oefeningen voor het rechtrichten op zijn plaats
voordat je simpelweg aan ‘stelling’ kan werken. Kom je er met het doen van de standaard
oefeningen voor het rechtrichten (vraag je instructeur een lijstje) niet uit vraag dan de
fysiotherapeut of dierenarts de beweegbaarheid van de wervelkolom van je paard, wervel
voor wervel, te testen. De vraag is zit je paard werkelijk ergens vast of zet hij de boel alleen
vast als…
Spanning heb je niet: die maak je, en dat kost…
Paarden die problemen hebben met het ontspannen van het schoft/schoudergebied (neus
omhoog en/of kin naar vóór) en/of paarden met b.v. rug‐ problemen, blijven hun hoofd te
hoog dragen (de toplijn aanspannen) ofwel met een holle rug en/of hals lopen. Zo maak hij
zijn rugspieren kort en verminderd gevoelig (vermijdingsgedrag). Automatisch worden
daardoor de spieren van de buik, borst en de onderhals getraind en dus langer en sterker,
een vicieuze cirkel dient zich aan. Deze paarden ontwikkelen een ‘kophals’, veel ‘front weinig
kont’, vrijwel traploos zet het daarmee de tong in de onderkaak of tegen het gehemelte
(rooster) vast en van ontspannen stelling kan zo geen sprake meer zijn (de toplijn loopt
bovenlangs van puntje neus tot puntje staart). Dus eerst uitzoeken waarom het dier niet
ontspant voor je een breekijzer pakt en je een weg naar stelling baant.
Ook niet ontspannen…
Een andere vorm van vermijdingsgedrag is het ‘achter het bit’ kruipen. Een paard kan ook te
diep inrollen (kin hoog op de borst), op je teugels voel je bijna niets meer. Lekker losjes of
foute boel?
Foute boel! De ruimte die bij dit paard tussen hals en onderkaak overblijft is niet voldoende
om de stelling ontspannen te laten zijn, de met dit ‘oprollen’ vaak gepaard gaande opgezette
lymfeklieren, direct achter de oren zijn vaak een teken dat een paard niet lekker kán
meekijken. Zo’n paard laat ik, bijvoorbeeld op de buitenrit, zoveel mogelijk voorwaarts/
neerwaarts (pittig doorlopen en hoofd laten zakken) tot de aanleuning (contact dat het
paard op de teugel neemt) en de algehele doorlaatbaarheid zich heeft hersteld. Het kan
even (of evt maanden) duren voor ik serieus verder kan met mijn ‘stelling’ verhaal.
Oefeningen voor de ruiter: voelen wat het paard voelt*
Ga ontspannen op een stoel zitten met je hoofd óp (niet voor of achter) je schouders, blijf
‘losjes’.
*Let op! Pijn of spanning bij het doen van deze oefeningen is een signaal, een deel van je
lichaam roept; help! Los het probleem op, evt met deskundige begeleiding van een
oefentherapeut, ga niet bij de pakken neerzitten en verder vastroesten!!!. Vaak is het niet
het paard dat ‘vast’ zit, maar de mens op zijn rug die z’n kaken verbeten op elkaar zet en
aldus te vroeg achter de geraniums belandt.
Atlas voelen
De eerste wervel van je ruggengraat bevindt zich letterlijk exact tussen je oren en achter je
neus. Knik heel langzaam JA, JA, JA met je hoofd ( 2‐3 cm is nu voldoende). Bij het paard kan
je deze beweging vergelijken met verticale ‘nageeflijkheid’ van de hoofd/hals verbinding.
Wanneer je van je paard deze beweging vraagt toets je hiermee tevens de (ont‐)spanning
van het kaakgewricht.
Toplijn van de hals verlengen (ofwel diep en rond gaan)
Rol, heel LANGZAAM je hoofd omlaag, tot het puntje van je neus naar je hart wijst.
Observeer wat er met je nekwervels en het gebied tussen je (ontspannen afhangende)
schouderbladen gebeurt. Met een beetje oefening leer je de wervels één voor één ‘afrollen’.
Voor het paard heet dit; de toplijn (van de hals) verlengen. Het paard versoepelt op
ontspannen wijze precies die spieren in de hals en het schoft‐ schoudergebied die het straks
gaat gebruiken wanneer verzameling en oprichting in zicht komt (dat is wanneer zijn staart
zakt en hij zijn hoofd meer op ipv voor zijn schouders leert dragen.
Stelling voelen als een paard
Zet je oren weer boven je schouders, kantel je hoofd een heel klein beetje naar links of
rechts. Zó, dat je oren daadwerkelijk boven je schouders blijven en je neus op de plaats
draait. Let op, alleen je hóófd bewegen. Dat is dus maar een héél (pietluttig?) klein stukje.
Voel hoe de linkerzijde van je hals uit kan rekken als je rechteroor naar je schouder toe
beweegt. Deze beweging heet voor het paard STELLING in de hoofd/hals verbinding.
Halsbuiging voelen
Wanneer je de beweging uit de vorige oefening groter maakt (alsof je water uit je oor op je
schouder wil laten lopen), en je observeert wat er gebeurt als je de beweging heel langzaam
maakt, hoop ik dat je wervel voor wervel kan* voelen afrollen. Als dominosteenjes die een
voor een vallen. Tak, tak, tak…
Halsbuiging…
Draaier voelen
Als je je neus langzaam over een horizontale lijn van links naar rechts beweegt voel je je
tweede nekwervel, de draaier. Wanneer je stelling vraagt aan je paard en het dier ‘geeft’ een
beweging vanuit het gebied van de draaier zal het kantelen met het hoofd. Kantelen is een
ongewenste beweging, zodra de oren van het paard zich niet meer loodrecht boven de neus
van je paard bevinden spreken we van kantelen. Ook dit is vermijdingsgedrag. Het paard
vindt de opdracht ‘stelling’ lastig en bakt er het zijne van. Hij wil iets niet, maar hij wil je wel
terwille zijn, dus dit doet hij er voor in de plaats.
Achter het bit kruipen
Breng je kin, op een zo hoog mogelijk punt naar je borst. Achter het bit gaan is een
ongewenste beweging, het paard ontloopt communicatie en trekt zich als een slak terug in
zijn ‘huis’. De stelling zal slechts mondjesmaat en stroef zijn.
Vermijdings‐ en/of compensatiegedrag wordt waarneembaar.
Als paard of mens bewegingsbeperkingen heeft, zal hij/zij juist andere (niet gewenste)
bewegingen wel gaan maken waardoor hij één of meerdere onderdelen kan ontzien of
deelbewegingen kan voorkomen.
Als je weet wat je paard zou móeten kunnen doordat jij, of minstens je lesgever, je een klein
beetje hebt verdiept in de anatomie en bewegingsleer, signaleer je afwijkingen voordat het
ingeslepen patronen zijn geworden. Natuurlijk hoef je geen dokter te worden en álle
uitzonderingen te kennen die de regel bevestigen. Maar de regel zou je wel moeten kunnen
kennen. Wat is recht en wat is krom? Ook door zelfonderzoek, oefeningen, stretches (en
wortelspelletjes met je paard) leer je waar jij en je paard toe in staat zijn. Hoever kan je
buigen, hoever buigt het gemiddelde mens? Hoever kan ik mijn schouders of hoofd draaien
etc. Wat kan de gemiddelde mens eigenlijk? Kan je dat ook of heb je zo je grenzen?
Voor veel mensen gaat ´meer onderzoek´ echt te ver. Er zijn dan ook hopeloos veel
varianten op het thema ’niet de bedoeling…’. Binnen het kader van dit artikel is het
onmogelijk hier compleet over te zijn. Het zou praktischer moeten kunnen. Voorkomen is
altijd beter dan genezen. Het is veel eenvoudiger ruiters in de basis aan te leren ‘wat wel’ de
bedoeling is! Maar daar heb je dus wel eenvoudige, haarfijne definities bij nodig en
oeverloos geduldige lesgevers en ‐nemers.
Het lijkt me vooralsnog uit pedagogische overwegingen juist, de materie zo simpel mogelijk
te houden. Aldus wil ik er stellig voor te pleiten de definitie van stelling te laten wat die is;
een glasheldere omschrijving van een deelbeweging (zonder halsbuiging).
Laten we in de vakliteratuur zaken als stelling en halsbuiging blijvend op zichzelf staand
omschrijven. Zo kunnen we de onderdelen als zodanig los van elkaar begrijpelijk uitleggen
aan ruiters in basislessen, want ook halsbuiging is iets heel anders dan; ‘een tikkie naar links
gezet’. De delen vormen uiteindelijk toch een samenhangend geheel en de ruiter zou tijdens
de basisopleiding stap voor stap inzicht moeten kunnen verkrijgen in het ´mysterie van de
gymnastiserende dressuur´.
Als inzicht verkrijgen en vooruitgang boeken is wat je wilt, neem dan ook geen genoegen
meer met ´een beetje naar links gezet´ en ga voortaan voor ‘zuiver’ door de bocht. Vraag je
instructeur hiernaar want het verschil kennen is het verschil kunnen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:40

Ik geloof dat het Akasha rijkunst was.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:09

Elpharo, stelling vragen doe ik met mn hand, buiging vraag ik met mn zit :) in de vorige post heb ik ook een verduidelijking geplaatst want ik ging er idd ook even aan voorbij. Soms is het zo moeilijk iets op te schrijven wat je automatisch doet. Voor buiging leg ik mijn buitenbeen vanuit de heup terug waardoor er meer gewicht op mn binnenste zitbeenknobbel komt en mn knie draai ik dan wat in mn zadel. Bij de bolle kant wat meer knie wanneer die aan de binnenkant is, en aan de holle kant juist wat meer buitenbeen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:26

Vandaag stukje vliegles gehad, hij liep zo lekker losjes, dan kon wel sprongetje op kruisje als beloning..
Hij sprong em echter zo ruim , daar had ik effe niet op gerekend, oeps..

Weer terug erop en opnieuw ervoor, ging wel wat netter maar hij werd nogal :):) :):) whalla pfff energie zat wat ie toch kwijt moest.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:47

Anne Muller is idd van Akasha rijkunst en ze heeft ook goed boek geschreven. "Basis rijkunst" echt een basisboek... heel veel over zitten en hoe je stuurt etc. Heb het boek al jaren en lees er af en toe wel eens weer in.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:33

Wouw simpelman wat een mooi stuk. Bedankt voor het plaatsen! Als Anne Muller haar boek is zoals dit geschreven is, dan heb ik iets op mijn wenslijstje. Mooie is dat ik tussen mijn instructrice en mijn opleiding met paard dit ook precies zo geleerd heb met stelling. Maar zo mooi en gedetailleerd beschreven als hier heb ik het nog niet gelezen.

Starbreeze, thanks...dan snap ik je nu volledig. Wat ik heel mooi vind is dat als je dingen gaat opbreken in stukjes, dat veel puzzelstukjes dan op hun plaats vallen. Ik denk dat ik begrijp wat jij zegt met de buiging. Zo vond ik het zo mooi om te leren dat als je stelling vraagt dat je eigenlijk niets met je buitenhand doet...de beweging is zo klein. En dat als je dan wil gaan buigen, dat je dan wel ruimte moet geven aan de bolle kant...met zowel hand als been bijvoorbeeld. Maar vooral ook dat je de hulpen weer moet opheffen als de oefening ten einde is, oftewel actief beëindigen, zodat het paard weet waar het aan toe is. Zo logisch, maar zo wordt het vaak niet uitgelegd.

Peetstap, oef balen van de vliegles :) Gelukkig weer op kunnen stappen dus niet teveel bezeerd?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:41

Ben weer eens begonnen in reflections on equestrian art. Dat stukje van Simpelman leest net ff wat lekkerder weg (leuk!!). Maar ik wíl het een keer uitlezen, dan kan ik het daarna nog eens lezen :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:47

Mooi stuk Simpelman!

@Elpharo, met bolle en holle kant bedoel ik de natuurlijke scheefheid van mijn paard, dus niet de binnen of buitenkant van de cirkel :) mijn paard wil rechtsom het liefst over de buitenschouder, dus daar moet ik mn buitenbeen (en teugel) in verhouding wat meer bij houden. Linksom gebruik ik verhoudingsgewijs mijn linkerknie weer wat meer zodat hij daar niet naar binnen valt.

Ik probeer de druk op beide teugels idd ook gelijk te houden, het vragen van stelling is inderdaad een heel subtiel contact dat misschien 10gr meer druk (ik zeg 10gr, geen idee, meer om aan te geven dat het echt heel weinig is) geeft voor een fractie van een seconde: paard volgt namelijk direct en dan is de druk weer nagenoeg gelijk.

Dat wat jij zegt is ook waar, het wordt vaak niet uitgelegd hoe lang je iets moet doen. Ik vroeg dat dan wel eens tijdens een les, hóeveel dan, hoe lang of hoe vlug achter elkaar. Dat is ook het moeilijke aan paardrijden, het gevoel laat zich soms moeilijk gedetailleerd omschrijven.

Peetstap, ik zeg Magnesium pillen tegen de spierpijn :=

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:57

Precies, daarom vind ik het ook zo fijn om hier ook over de simpele dingen te praten die vanzelfsprekend zijn, maar eigenlijk ook weer niet :D Welke hulpen geef je wanneer.

Wat ik ook interessant vind is welke oefeningen doe je bij welke problemen. Maar goed dat is weer een stuk verder.

Over boeken gesproken. We hebben het er wel eens over gehad. Maar wat zou nu het leerzaamste boek zijn om te lezen (en dan wel zoals wij graag willen rijden)?

Oeps Peetstap, wordt je paard te soepel? :+

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:03

Jennyxx schreef:
Precies, daarom vind ik het ook zo fijn om hier ook over de simpele dingen te praten die vanzelfsprekend zijn, maar eigenlijk ook weer niet :D Welke hulpen geef je wanneer.

Wat ik ook interessant vind is welke oefeningen doe je bij welke problemen. Maar goed dat is weer een stuk verder

Dat vind ik ook, hoor. Als je niet weet wat je niet weet.... Ja, dan weet je dat dus niet %)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:10

Zo heb ik Simpelman begin vorig jaar Een pb gestuurd met een vraag. En toen kwam er een heel antwoord waarvan ik dacht uuuh hoezo dan? Het ging over traag worden, niets doen, voelen. Ik dacht nog, traag?? De mijne wordt dat noooooit!!!! Maar gaandeweg vielen er kwartjes en wanneer ik het antwoord nu teruglees snap ik het helemaal :) Ik snap het ook omdat ik het nu zelf meegemaakt en gevoeld he, je moet er zelf ook aan toe zijn om jezelf helemaal open te stellen voor adviezen (en ze uit te voeren).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:37

Ik ben vanmorgen gelijk met jullie waardevolle tips en adviezen aan de slag gegaan. Sowieso sporen afgedaan en de zweep weer ter hand genomen, naar aanleidinge van de opmerking van Simpelman om niet te bang te zijn om de zweep ook eens een keer goed te gebruiken. :D
Nu viel dat gelukkig mee hoor... }:0

Ik heb eerst lekker gestapt in de diepe stretch en wat kleine stukjes gedraafd. Dat ging prima. Ik neem altijd lekker de tijd om oma op te warmen. Toen heb ik me eerst gericht op het in contact blijven wanneer ik de teugels iets verkort. Ze komt dan altijd boven het bit en speelt voor giraffe. Met alle genoemde tips en het doorzettingsvermogen van mij aan de slag gegaan.

Goed toen ging de complete trukendoos open. Omhoog, omlaag, kin op de borst, tong uit de mond, idioot kauwen op het bit, een keer met het hoofd gooien en een Spaanse pas. Het enige wat ik heb gedaan is rustig wachten, maar ook niets veranderen in het contact.
Ze gaf al redelijk snel haar truukjes op en het kwartje viel toen. Paar kleine stukjes kunnen draven in werkhouding. Was een supergevoel. Direct uitgestapt en binnen het half uur stond ik er alweer naast mijn paard.

Heb al helemaal zin om er zondag verder mee aan de slag te gaan. :D

Vanmiddag nog een trash the weddingdress met haar gedaan. We hebben door het bos gecrosst. Ik zonder cap en in trouwjurk. Het ging heel hard woeiii.
Helaas heeft ze buiten nog wel dr nukken, ook al zijn we met trailer vanaf stal vertrokken. Ik ga dat nu gewoon maar accepteren van dr en niet meer alleen met haar naar buiten.

@peetstap
Ik hoop dat je morgen niet al te beurs en stijf bent van je vliegles.

@boeken
Ik vind het ride with your mind boek van Mary Wanless erg fijn en dat is een van de weinige boeken die ik ook geregeld weer herlees. Ook heb ik iets gekocht van haar website en dan ik een webinar bekijken en een aantal hoofdstukken van haar andere boeken. Draait om on the bit.

Verlichte rijkunst van Heather Moffet heb ik ook en moet ik ook weer eens herlezen.

Verder laat ik me ook graag inspireren....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:48

Gaaf Ankum, wel een fotootje delen hoor!
En fijn dat je oudje het zo goed oppakte, toch snel gelukt :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:05

Heb even bijgelezen, maar toch wat een wisselend nieuws hier. Sterkte voor degene met het zieke paardje, sorry, weet even niet meer wie het was. Mooi stuk over stelling ook.

Wij hebben gister en vandaag wat gereden. Ging minder lekker dan de laatste keren, maar ik denk dat ik vandaag gevonden heb waar ik de fout in ga. Als ze omhoog komt reageer ik te laat en als ze weer zakt houd ik te weinig contact, waardoor ze weer omhoog komt, enz., enz.

Rijdt een van jullie hier trouwens ook met een Ghost Quevis (of Quilty)? Ik merk dat ik een beetje onstabiel ben als ze zakt ofzo. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het is. Doorzitten gaat ook niet zo lekker daarop. Iemand hetzelfde (gehad)?

Voor morgen gaan we weer even oefenen en een klein sprongetje voor de afwisseling erbij pakken. Zondag een fm staan, daarna even rondje boscrossen denk ik. :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:06

Uiteraard deel ik wel een foto als ik ze heb

Oma is nog niet dementerend gelukkig! Weten we dat ook maar weer
De vorige keer pakte ze het ook snel op, dus die hoop had ik eigenlijk weer.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:10

Heb 1x op een Ghost gezeten SarahIlse, maar heb geen idee op welk type.
Ik vond het zadel toen sowieso heel erg wiebelig voelen op mijn paard. Te weinig ondersteuning en de zit was te breed voor mijn bekken. Ik kan me voorstellen dat het op een paard dat niet zo groot beweegt en hoog opgooit wel lekker zit.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:35

Ik heb een Ghost Roma. Zit zalig in stap en galop, maar in draf vind ik het ook instabiel. En ik moet stevig aansingelen om het stabiel te krijgen maar zelfs dan voelt het of het naar links of rechts zakt. Zo ben je met bezig met je zadel dan met niks doen.

Maar ik wil het niet afschrijven hoor, stap en galop is echt fijn.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:42

RoyalMemory schreef:
Ik heb een Ghost Roma. Zit zalig in stap en galop, maar in draf vind ik het ook instabiel. En ik moet stevig aansingelen om het stabiel te krijgen maar zelfs dan voelt het of het naar links of rechts zakt. Zo ben je met bezig met je zadel dan met niks doen.

Maar ik wil het niet afschrijven hoor, stap en galop is echt fijn.

Dat heb ik dus precies hetzelfde!! Stap en galop zit top, draf ook áls Ils fijn loopt. Maar ik ben dus niet de enige. :+

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:28

Misschorn is het dan een kwestie van balans? Als het wel goed zit als ze fijn loopt.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:45

Ik denk het wel ja. Lijkt zo idd wel het meest logisch.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:50

Ooit even een Gost gehad maar mijn paard werd daar heel onzeker onder en wilde niet lopen. Terwijl ze zeker op buitenrit wel voorwaarts en blij was. Met dit zadel was ze sloom terughoudend en ging ze steeds stil staan met een onzeker hoofd. Zonder Zadel op een blote rug was geen probleem. Heb het zadel daarom ook niet lang gehad.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:59

Je zou je af kunnen vragen waarom men een boom in een zadel zet.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:05

Starbreeze schreef:
Elpharo, stelling vragen doe ik met mn hand, buiging vraag ik met mn zit :) in de vorige post heb ik ook een verduidelijking geplaatst want ik ging er idd ook even aan voorbij. Soms is het zo moeilijk iets op te schrijven wat je automatisch doet. Voor buiging leg ik mijn buitenbeen vanuit de heup terug waardoor er meer gewicht op mn binnenste zitbeenknobbel komt en mn knie draai ik dan wat in mn zadel. Bij de bolle kant wat meer knie wanneer die aan de binnenkant is, en aan de holle kant juist wat meer buitenbeen.

Jep, zodra je er over na gaat denken welke hulpen je altijd precies geeft, wordt het moeilijk. Heel herkenbaar. Ik ging voor het eerst op een rijpaard zitten. Nou.. alsof ik weer voor het eerst op een paard zat. Met Kilian doe ik alles zo onbewust. Als ik het denk, doet hij het gewoon, lijkt wel :p
Maar die hulpen zijn zo klein en subtiel, op een ander paard ben ik helemaal in de war haha

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:26

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:55

Simpelman schreef:
Je zou je af kunnen vragen waarom men een boom in een zadel zet.

Je zou je ook af kunnen vragen waarom men juist geen boom in een zadel zet. Goede boomloze zadels vervangen de boom door iets soortgelijks. En komen goed uit de testen.

Een boomloos zadel gaat meer mee met je paard, je voelt dus meer beweging en daarom heb je een onafhankelijkere zit nodig. Dat is zeer waarschijnlijk jullie 'probleem'puntje. Die van mij ook sinds ik amper rijd.