[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:21

Dressuur: Skala der Ausbildung
Voordat we met de praktijk beginnen, is een stukje theorie over dressuur rijden noodzakelijk. Of je nu via klassieke systemen rijdt, via de 'Hollandse School', of via wat voor systeem ook, een aantal basisonderdelen in de dressuur zijn van enorm groot belang om het paard goed voor elkaar te krijgen.

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van het paard beschreven, namelijk de gewenningsfase, het horizontaal evenwicht en de verplaatsing van het evenwicht op de achterhand.

Deze drie fasen zijn te bereiken door te voldoen aan zes onderdelen: takt, losgelassenheit, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzameling.

Hiermee wordt het hoofddoel: volledige Durchlässigkeit verkrijgen. Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekent.

1e fase
De gewenningsfase is de fase waarin een jong paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn balans moet zien te vinden. In deze eerste fase ligt de nadruk op takt en losgelassenheit.

Takt: het eigen zuivere ritme van de beweging. Tijdens het rijden, in welke gang dan ook, moet het paard in een taktmatige beweging lopen (je kunt meetellen).
Losgelassenheit: losheit, souplesse en ontspanning. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug veert en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard buigen en strekken de gewrichten zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.
2e fase
In de tweede fase van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en wordt het achterbeengebruik gestimuleerd en het horizontale evenwicht nog meer bevestigd. Aanleuning en takt staan in deze fase centraal (zonder de twee voorgaande onderdelen uit het oog te verliezen!).

Aanleuning: de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, die opgezocht wordt door het paard. Hierbij wordt door de ruiter hand, been en zit gebruikt.
Schwung: het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Hierbij tilt het paard de benen energiek op en swingt hij in het zweefmoment goed met zijn ledematen naar voren. De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen.
3e fase
In de moeilijkste fase, de derde fase, moet de draagkracht worden ontwikkeld. Hierbij moet het paard zijn evenwicht verplaatsen naar de achterhand. Rechtrichten en verzamelen zijn hierbij de kernbegrippen. Uiteraard zijn de voorgaande vier onderdelen nog altijd even belangrijk!

Rechtrichten: de voorhand wordt telkens voor de achterhand geplaatst. Rechtrichten is een essentiële voorwaarde voor verzameling. Een paard is van nature niet recht. Deze natuurlijke scheefheid moet door de ruiter gecorrigeerd worden. De bewegingsimpuls van het paard moet altijd vanuit de achterhand komen. Een rechtgericht paard is recht op een rechte lijn en zoveel gebogen op een gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Verzameling: dragen van meer gewicht op de achterhand. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Doro de toenemende kracht van het paard kan hij zich meer gaan buigen in de gewrichten van zijn achterhand. De croupe van de achterhand daalt hierdoor iets waarbij de oprichting in de voorhand tegelijkertijd iets toeneemt. De drafpassen of galopsprongen worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:30

Simpelman schreef:
@0000,
Dat wat LoveUggs volgens mij het beste kan doen als ze op het paard zit dat schreef ik al direct onder haar foto's.
"Het paard de hals leren strekken en daarmee de ontspanning zoeken."
De eerste fase van de africhting volgens het Scala der Ausbildung.
Van hier uit kan ze gaan werken aan het voorwaarts en de aanleuning.
(maar dit is nu dus wél een herhaling.....)

Maar wat moet ze dan doen? Welke hulpen moet ze geven? En waarom, wat doet dat met het paard? Wat moet ze voelen en wat vooral niet?

Ik zou, nav de info die ik heb van het paard (enkele foto's en de beschrijving) eerst gaan werken aan het verbinding maken vanuit de schoft omdat ik denk dat dat het grote knelpunt voor dit paard is nu. Ik denk dat hij geleerd heeft zich lang te maken en zijn gewicht naar voor te gooien bij het draven en dat zolang die hals lang en recht blijft het bijzonder weinig uitmaakt of hij die dan naar voren of naar beneden duwt. Lange rechte hals naar beneden duwen is zelfs ongewenst want dat geeft zo vreselijk veel gewicht op de voorhand en ontneemt hem alle ruimte om te kunnen bewegen. Ik denk dat als je eerst die verbinding naar voren herstelt door hem met je been daarnaar toe te rijden zonder hem door je hand heen te laten trekken (en ja, daar gebruik ik dus best mijn hand wel bij), het paard dus leert dat hij in een bepaald kader moet lopen met zijn lijf, je vrij snel het paard op een correcte manier (dus met verbinding in het lijf) inderdaad kunt laten halsstrekken en hem kunt leren ruimte te nemen aan de voorkant zonder zich helemaal voorover te gooien. Dat zijn de stappen die ik zou zetten met wat ik nu van het paard weet.
Ik vermoed dat jij het daar niet mee eens bent en zou dus graag jouw visie horen want ook ik krijg regelmatig paarden onder het zadel die niet volgens het ideaalplaatje lopen en ik probeer daar zo correct mogelijk mee om te gaan. Alles wat ik bij leer is dus meegenomen. Het hele topic draait juist om te proberen haar uit te leggen hoe zij of ik dat dan moet doen. Dikgedrukte is een mooie, ware, gewichtige one-liner, maar denk je dat je haar ermee helpt als zij op haar paard zit? Of zou het misschien handiger zijn om uit te leggen hoe je denkt dat dit specifieke paard zou kunnen leren die hals te strekken?

Wat ik dus, wederom, probeer te zeggen is leg het alsjeblieft eens echt uit! Met alle ervaring die je beweert te hebben, kan (wil) ik niet geloven dat je ons niet meer kunt vertellen dan bovenstaand inkoppertje...

Aanvulling nav nieuwe post: Wederom een prachtig (en de meesten hier bekend volgens mij) stuk theorie. Maar hoe vertaalt dit zich naar echt, praktisch, iedere dag oefenen, paardrijden? Naar de gewone ruiters, manegeruiters met wekelijks een ander paard, bijrijders, naar de huis- tuin- en keukenruiter? Naar het 'hoe' en het 'waarom'....Jij blijft hangen in het 'wat' en dat is, naar mijn mening, erg zonde.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:04

Het eerste dat je moet begrijpen is dat je door het paard de hals te laten strekken NIET meer gewicht op de voorhand brengt.
Of een paard zijn hoofd nu hoog opgericht draagt of laag voor de voorbenen maakt op de weegschaal onder de voorbenen geen enkel verschil!
Het verschil dat het uit maakt is dat het nu de vastgezette rug ontspant/los laat, waarmee het de achterhand KAN gaan gebruiken om te dragen.
Onbeleerde en verkeerd opgeleide paarden zetten vrijwel zonder uitzondering het voorste deel van de rug vast. (duidelijk te zien in de foto's van LoveUggs, zoniet dan zou de rug hier recht zijn)

In werkelijkheid zal een paard dat met neerwaarts gestrekte hals loopt (zijn natuurlijke houding) in actieve draf vanuit de achterhand en lendenen de voorhand oplichten, zo verlengt het zijn zweefmoment.
Een paard dat met vastgezette rug loopt kan dit niet, het loopt per definitie op de voorhand.
Dit is een algemeenheid die in de rijkunst al eeuwen bekend is én wetenschappelijk bevestigd, dus neem het maar even aan...

Het ontspannen/los laten van de rug komt voort van uit het hals strekken.
Pas wanneer deze fase bevestigd is, dat wil zeggen dat het paard zich in deze houding laat rijden kun je verder gaan met de africhting.
Eerder heeft geen enkele zin omdat je het paard dan alleen maar leert om in een rijkunstig onjuiste houding te lopen, namelijk op de voorhand.

Hoe LoveUggs zichzelf en haar paard moet leren de hals strekken wordt voorbeeldig omschreven in de video die ik heb geplaatst.
Dit is de eerste fase van het Scala, ontspanning samen met het voorwaarts gaan, dat brengt een paard in tact, dat wil zeggen gelijkmatig en ontspannen voort gaan.
Hier op kunnen we pas bouwen en buigen.
Hier op gebaseerd zal een paard van zich zelf aanleuning gaan nemen.
Pas vanuit de aanleuning zal het correct kunnen nageven.
Pas dan kun je schouder voor en schouder binnenwaarts en wijken en galop aan de teugel en een normale ophouding beoefenen.

Dit is inderdaad theorie ja, maar die MOET begrepen worden omdat je anders geen kaders hebt.
Zonder je eigen begrepen kaders heb je voortdurend iemand aan de kant nodig die je toeschreeuwt welk "been" je op elk moment moet geven.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 05-01-15 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:07

Wat een leuke discussie hier weer eens :)

Ik ben heel erg benieuwd waarom mensen met dit paard juist overgangen en schijnovergangen zouden gaan rijden, dat is het laatste wat ik met dit paard zou doen (op basis van de beschrijving en de foto's dan).

Ik begrijp simpelman ergens wel, technieken zijn belangrijk, maar de manier waarop die technieken toegepast worden nog zoveel meer. Je kan technieken gaan geven waarmee je dit paard los kan maken, maar het paard zet zich met een bepaalde reden vast, die reden is meestal spanning en/of zelfbescherming.
In dit geval is er een grote kans dat het grotendeels aangeleerd gedrag is (draver), waardoor je zeker bepaalde technieken nodig zal hebben om hem opnieuw een bepaalde reactie op hulpen aan te leren.

Met de beschrijving (paard dat niet goed op de hand reageert) en het beeld van de foto's zou ik vooral laterale oefeningen in stap en stilstand gaan doen. Ontspanning vinden op de hand, stelling vragen, leren wat de handhulp betekent (stilstaan en achterwaarts) en dat uitbouwen tot wending om de voorhand en wijken in stap. Dat is voor mij de beste manier om ontspanning te verkrijgen en een lekker ontspannen, knabbelend contact te krijgen met de mond. Pas als dat contact zacht en soepel is (en je paard niet meer defensief reageert op de hand), kan je weer voorwaarts rijden. Op dit moment voorwaarts rijden, zorgt naar mijn idee alleen maar voor harder duwen in de hand en dan moet je daardoor alleen maar hardere ophoudingen gaan maken. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de argumentatie achter dit advies.

Naast de technieken zou ik in ieder geval heel hard gaan werken aan je houding. Op een van de foto's zit je in een stoelzit, dit is een houding waarmee je niet je arm en hand mooi onafhankelijk kan bewegen en het is een houding waarbij je meer druk zet op de rug en kan zeker een reden zijn voor een paard om zich juist meer vast te zetten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:26

Ik geef het op. Ik heb nergens gezegd dat het paard door het halsstrekken gewicht op de voorhand brengt, wel dat hij dit doet door de schoft vast te houden en de hals recht te maken en dan omlaag te drukken. Dat heeft niets, maar dan ook niets met halsstrekken te maken. Ik begrijp dat dit paard de rug vastzet, daarom ga ik niet mee in het 'eerst actiever maken, eerst overgangen/schijnovergangen rijden' verhaal want dat heeft geen zin als het paard zo loopt.

Ik krijg het gevoel dat je graag wilt laten zien dat jij het beter weet dan de rest hier en dat je de enige bent die paardvriendelijk of correct traint. Ik vind je soms ronduit denigrerend overkomen. Ik moet dit, ik moet dat...Ik moet volgens mij helemaal niets hoor. Verder ben ik volgens mij voornamelijk positief geweest over je inbreng en heb enkel aangestuurd op meer praktische toepasbaarheid gezien de aard van het topic. Toch lijk je het nodig te vinden te doen alsof ik het oneens ben met wat je schrijft of het niet begrijp terwijl ik nergens tegen de theorie ben ingegaan...Heel erg vreemd vind ik dat en ik krijg er een naar gevoel van, ik heb helemaal niet meer het idee dat je hier bent om een positieve of constructieve bijdrage te leveren. Kortom, ik voel me erg vervelend bij de manier waarop ik aangesproken wordt en waarop mijn woorden worden verdraaid. Ik hoop dat je begrijpt dat je meer bereikt door uitnodigender te schrijven en dat je de rest van de lezers hier niet behandeld alsof ze geen idee hebben waar het over gaat. Er zitten hier een paar hele fijne, enthousiaste gemotiveerde mensen die hun uiterste best doen, al heel veel geleerd en gelezen hebben, prima weten wat het scala is en met heel veel respect voor hun paard bezig zijn. Koester dat, zoveel zijn er daar niet van...

Edit: Helemaal vergeten sanne een complimentje te geven, leuke inbreng! Weer een hele andere benadering, ik kan me zo voorstellen dat paarden die spanning opbouwen in beweging daar best bij gebaat kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:02

sanne83 schreef:
Met de beschrijving (paard dat niet goed op de hand reageert) en het beeld van de foto's zou ik vooral laterale oefeningen in stap en stilstand gaan doen. Ontspanning vinden op de hand, stelling vragen, leren wat de handhulp betekent (stilstaan en achterwaarts) en dat uitbouwen tot wending om de voorhand en wijken in stap. Dat is voor mij de beste manier om ontspanning te verkrijgen en een lekker ontspannen, knabbelend contact te krijgen met de mond. Pas als dat contact zacht en soepel is (en je paard niet meer defensief reageert op de hand), kan je weer voorwaarts rijden. Op dit moment voorwaarts rijden, zorgt naar mijn idee alleen maar voor harder duwen in de hand en dan moet je daardoor alleen maar hardere ophoudingen gaan maken. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de argumentatie achter dit advies.

Kan ik me ook in vinden Sanne. Zo'n paard dat alleen maar harder gaat en op de voorhand loslaten leidt IMO ook nergens toe. En dat bedoel ik ook met paarden met een wat lastige bouw. Daar kun je dan boekjes naast leggen maar dan ga je er niet uitkomen.
Zou ook proberen dat paard wat meer op de achterhand te krijgen. Begint al met halthouden en wegstappen eventueel vanuit een pasje achterwaars. Jouw oefeningen lijken mij prima. Laat hij daarin los, dan kun je al wat meer voorwaarts rijden. Gooit ie zich er weer helemaal in, rijd je weer wat terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:09

#0000,
Sorry dat ik onderstaande verkeerd begrepen heb.
Lange rechte hals naar beneden duwen is zelfs ongewenst want dat geeft zo vreselijk veel gewicht op de voorhand en ontneemt hem alle ruimte om te kunnen bewegen.
Binnen het kader van de bewegingen van het paard kon ik hier niets anders van maken dan dat je hiermee bedoelt het hals strekken.
Wanneer je aan de kant van de rijbaan gaat staan in verschillende rijscholen zul je heel veel instructeurs horen beweren dat het strekken van de hals de voorhand zwaar belast.
Het is dan volgens hen beter het paard in de krul te zetten.
Dit is papagaaien praat, de werkelijkheid is dat het in de krul rijden de voorhand zwaar belast.

Overigens, we discussieren op dit moment voorzover ik kan nagaan over de foto's van LoveUggs, ben ik dan nu verplicht om het met iedereen eens te zijn om de goede sfeer te behouden?
De algemene rijkunstige basiskennis in Nederland is deplorabel, 9 van de 10 hebben zelfs geen idee wat de bedoeling van alle oefeningen is, vraag maar eens om je heen wat het Scala in houdt en war er de diepere bedoeling van is.
Een forum als dit help om wat meer begrip te brengen, het is voorlichtend.
Gezien de ontvangen fanmail lijkt dat erg gewaardeerd.
Alle opmerkingen gelden uiteraard niet voor iedereen, wie de schoen passe trekke hem aan.
Neem niet alles persoonlijk, het gaat helmemaal niet om jou, het gaat om het vooruit helpen van mensen die daar behoefte aan hebben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:17

Babootje schreef:
Kan ik me ook in vinden Sanne. Zo'n paard dat alleen maar harder gaat en op de voorhand loslaten leidt IMO ook nergens toe. En dat bedoel ik ook met paarden met een wat lastige bouw. Daar kun je dan boekjes naast leggen maar dan ga je er niet uitkomen.
Zou ook proberen dat paard wat meer op de achterhand te krijgen. Begint al met halthouden en wegstappen eventueel vanuit een pasje achterwaars. Jouw oefeningen lijken mij prima. Laat hij daarin los, dan kun je al wat meer voorwaarts rijden. Gooit ie zich er weer helemaal in, rijd je weer wat terug.

Een paard wat meer op de achterhand krijgen doe je door hem de hals te laten strekken én voorwaarts te rijden.
De kortste weg naar de oplossing.
Dit is eeuwenoude algemene rijkunstige kennis.
De hals strekken is dus NIET van voren los gooien, dat heet de vrije teugel geven.
De hals strekken is een neerdalende boog vragen vanuit de schoft, mét behoud van contact.
Wanneer een paard de hals strekt vanuit de schoft dan komt het terug in tempo, de achterhand wordt namelijk zwaarder belast, hier van uit moet je voorwaarts rijden.

Doodsimpel, door iedereen toe te passen, je kan er geen kwaad mee doen, als element opgenomen in een B proef om aan te tonen dat de beginnende ruiter dit begrepen heeft.

Alle andere oplossingen kunnen voor iemand SOMS een oplossing inleiden maar zullen bij onervaren ruiters leiden tot gefrutsel aan het hoofd en daarmee de verdediging van het paard aanwakkeren en alles moeilijker maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:48

Ja ja Simpelman. Zou zooo graag jou eens zien op het paardje waar LU op zit en kijken hoe je het allemaal oplost. (Filmpje) :D :D

Je doet net of we hier niet weten wat hals strekken is. We hadden het over de fotootjes van LU.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:22

LoveUggs schreef:
Op deze foto steek ik mijn been af, maar is wel duidelijk te zien dat hij meer op het achterbeen komt. Ik heb tegenwoordig wat nieuws ontwikkeld; zodra mijn paard kan ontspannen, kan ik dat ook, en ga ik mijn handen beter dragen. Ze zouden nog net iets meer omhoog mogen, maar het is en blijft een probleem bij mij. Ik hoop dat er wel te zien is dat ik hier zeker wel ontspan in mijn handen. Omdat we samen nog vrij groen zijn (als combinatie, hij is al zo veel verder dan ik) vind ik eigenlijk dat hij meer uit de schoft zou mogen zakken, maar hij oogt vrij ontspannen.
Afbeelding

Uiteindelijk vind ik dit de fijnste foto. Door mijn jas vertekent mijn houding wat, maar ik zou wel wat meer achterover mogen zitten. Vlak na deze foto ging hij aan de loop met me, terwijl hij hier nog lekker ontspannen liep, en ik hem eigenlijk richting halsstrekken aan het rijden was, om daarna nog even een rondje met lange teugel te draven en lekker te gaan uitstappen. Hij loopt mooi horizontaal, zou iets meer op achter mogen, hij stuwt te veel heb ik het idee. Eigenlijk ben ik best tevreden over mijn houding hier. Ik draag mijn handen, been is stil, ik mag alleen wat meer rechtop zitten. Ik denk dat ik door voor me te kijken al netter rechtop ga zitten. :j
Afbeelding

Okee, laat ik eens op een andere manier proberen deze discussie terug te halen uit de theorie. Ik heb 2 foto's uitgezocht van LoveUggs. Er is over elke foto wel veel te zeggen, maar ik denk dat deze al een heel eind gaan.

Op de eerste foto zegt LU dat hij meer op het achterbeen komt. Dat voelt ze waarschijnlijk bij het rijden. Maar kunnen we dat op de foto zien? We zien een paard met een stijl achterbeen wat hem meer geschikt maakt voor stuwen in draf dan voor dragen. Zien we nu op de foto een paard dat z'n spieren aanspant om meer te dragen? Nee, want daarvoor moet het achterbeen eigenlijk meer naar voren treden. Paard stuwt dus nog steeds.
Optisch gezien lijkt het of het paard meer recht is. Alleen gaan we beetje strakker kijken, dan zie je dat hij wat hoger in de schoft loopt, maar voor nog steeds grotere stappen neemt dan achter.
En dan de nek en kaak. Er is duidelijk een scherpe knik te zien. Vanuit een andere hoek zouden we zien dat dit paard met z'n neus achter de loodlijn loopt.
Dan nog de iets meer subtiele details. De hoge staart, de spieren op de kont en de onderhals.

Die observaties zouden wat moeten zeggen. De tweede foto laat het geheel uitvergroot nog eens zien.
Alleen is hier duidelijk te zien dat het paard in stukken valt. De achterbenen lopen achter de massa, de voorbenen er vooruit en de rug is enorm lang.

Je kunt een paard met deze bespiering en gewoontes niet zomaar lang-laag laten lopen. Daarvoor is heel veel nodig. Zou je het wel doen, dan krijg je nooit een krachtige gedragen beweging in ontspanning. Je krijgt een meer rennerige beweging in onbalans. Net als elk dier doet elk paard het geen waar hij of zij goed in is. Daarvoor lenen de spieren zich. Om hem wat anders te laten doen moet je de spieren aan het werk zetten.

Ik heb niet de gehele discussie gelezen (en ik heb niet de moeite genomen om bepaalde berichten uit te klappen) maar ik kwam Sanne d'r bericht tegen en ik wil er een stukje op doorborduren.

Citaat:

Dit stukje getuigd van enorm veel inzicht. De oefeningen zijn top bedacht en de onderbouwing is de spijker op z'n kop. We vergeten heel vaak dat we niet elk been en elk spier tegelijk moeten en hoeven trainen. Zijgangen zijn perfect om bepaalde spieren uit te dagen meer werk te verzetten. De oefeningen zijn een enorme uitdaging, zeker als je niet gevoeld hebt hoe ze moeten. Maar ze helpen zeker met de problemen die je hier ziet.
Stap is een vergeten onderdeel van paardrijden. Te vaak zie ik ruiters die alleen maar in stap in en uitstappen. Terwijl een goede stap alles maakt. Ik doe elke oefening altijd eerst in stap. Pas als we hem dan kunnen gaan we over in draf en dan pas in galop. Het maakt je paard vertrouwd met de oefening, dit geeft zekerheid en zekerheid resulteert altijd weer in ontspanning. Plus dat het voor veel grotere balans zorgt. (En laten we wel zijn, als wij de oefening goed kunnen in stap, maakt dat we in hogere gangen ook beter reageren).

Ik plaats wel een grote kanttekening. Als je deze oefeningen niet goed rijd wordt het ook niet beter. Dan bereik je geen ontspanning, maar vaak meer spanning of gewoon slordigheid.
Naast deze oefeningen zou ik ook eens denken aan bv dieper de hoeken in- en uitrijden, stelling, schouderbinnenwaarts (zo een vergeten oefening), grote (halve) gebroken lijnen, vierkanten, driehoeken. Het zijn oefeningen die het paard bij elkaar sluiten, zonder dat we aan de teugels hoeven hengelen en ze zijn enorm goed voor de spieren. Als je toe bent aan draf (of een goede instructeur er bij hebt) pak dan ook eens wat achterwaartse oefeningen. Achterwaarts verbeterd de draf, maar verkeerd doet het niks. (Behalve soms verwarring maken bij het paard)

Oefeningen waar je weg moet blijven is ook wel iets waar we het over kunnen hebben. Rij bv geen hele rechte zijde rechtuit. Je paard krijgt ruimte om uit elkaar te gaan lopen en zal in oude gewoontes vervallen. Dan komt de hoek en door de vaart en het stuwen is de balans een verloren zaak.
Om die reden zijn grote voltes, slangevoltes, achtjes, s-jes en al dat soort glooiende figuren ook geen goed idee. Deze kun je namelijk prima lopen als paard zonder ooit te hoeven dragen. Alleen bij het omstellen valt je paard letterlijk om en zal hij gaan rennen.

Ben ik voor of tegen halsstrekken en lengte (gezien de discussie zal ik er toch iets over moeten zeggen denk ik). Elk paard heeft het recht op halslengte. Maar de hoeveelheid kun je doceren. Soms is het zonde om een paard uit elkaar te laten vallen op z'n voorbeen en kan het zelfs averrechts werken. Als je een paard hebt wat echt te veel al die neiging hebt, ga dan nooit zo uitdraven of gallopperen. Het is zonde van je werk het is funest voor het leerproces en het is nog verrekte onduidelijk voor je paard ook. Een paard heeft geen knop die je indrukt en zegt, nu is het werk klaar dus mag je lekker uitstrekken. Als je denkt dat je paard ruimte nodig heeft in het werk, dan voel je dat wel. Denk je dat ie ruimte nodig heeft als het werk klaar is. Geef het hem dan in stap, maar hou de controle over de lengte. Ga nooit lange teugel uitstappen als dat betekend dat jou balans verstoord is. Als jij op z'n voorbeen klettert omdat je het niet kunt uitzitten (vaak gebrek aan spieren), dan is dat ook niet okee.
Stap dan lekker af en stel je paard in lengte aan de hand... Altijd een goed idee.

LU ik vind wel dat je echt moet werken aan je houding. Het is al veel vaker gezegd. Maar echt, je zit jezelf in de weg en het paard. Daarnaast is het op lange termijn niet gezond. Verbeter je stoelzit, door meer lengte in je beenspieren te trainen. Train je rug en buik en verminder het stuiteren in het zadel. Buig je armen, ontspan je schouders, hou je handen recht en kijk voor je.
Het is leuk om oefeningen te doen met je paard, maar doe voor jezelf ook oefeningen. Strek je armen na het opstappen eens kruiselings en recht naar je tenen. Flapper met je bovenarmen, draai je schouders en buig en draai je hoofd. Aai tijdens het rijden je paard een bewust over z'n hals, ga eens lichtrijden in stap, doe verlichte zit en sta in de beugels. Doe bij het uitstappen je voeten uit de beugels, draai ze een paar rondjes. Strek je bovenlijf. En stop ze daarna weer in de beugels.

We verwachten dat het paard een atleet is, dan kunnen we zelf niet achterblijven.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:08

Citaat:
Okee, laat ik eens op een andere manier proberen deze discussie terug te halen uit de theorie.

Dank je veulen84 voor je uitgebreide uitleg, heel praktisch gericht en er zijn dingen bij die ikzelf meteen mee kan nemen in onze lessen en trainingen.

Citaat:
Ga nooit lange teugel uitstappen als dat betekend dat jou balans verstoord is. Als jij op z'n voorbeen klettert omdat je het niet kunt uitzitten (vaak gebrek aan spieren), dan is dat ook niet okee.
Stap dan lekker af en stel je paard in lengte aan de hand... Altijd een goed idee.
Deze is ook zo'n fijne doordenker die je aangeeft, waar je inderdaad lang niet altijd zo bewust mee omga.
O.k. ik draaf/stap zelf regelmatig in & uit naast paardje maar deed dat niet bewust om de door jou gegeven reden.
Is overigens ook meteen nuttig voor je eigen conditie c.q. warmingup.

Wat mij betreft maak jij maar een eigen "fansite" aan :D +:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:57

Fijne post veulen +:)+

Herken veel dingen, maar vooral veel dingen worden nu verklaard. Ik stap vrij veel. Pony heeft wat balans problemen, en dat merk ik aan verschillende oefeningen. Zo ga ik de ene keer bezig met tempocontrole: ipv dat ie onder me uit dendert, zelf een pasje veruimen en weer terug. Maar dan zijn we klaar, en gooi ik de teugel los om lekker uit te draven... Dat was dus geen slimme keus geweest. Of dan ga ik galoperen, springt hij een keer goed aan, gooi ik de teugels los als beloning.. Pony is inmiddels paar jaar geleden, helemaal verreden door met verkeerd zadel te lopen. Hij kon rechts niet buigen, dus ook geen rechtergalop. Inmiddels zijn we nu de galop erbij aan het pakken, en het gaat steeds vaker goed. Maar dan gooi ik dus meteen die teugels los :\

Aan de hand uitstappen doe ik idd ook het liefste, met deze reden: ik oefen ergens mee, en wanneer we klaar zijn, gooi ik de teugel los en mag ie zelf bepalen wat ie doet? Dat klopte niet omdat ik dit erg onduidelijk vind voor hem. Dus wanneer ik ga afsluiten, stop ik op een goed moment en spring eraf. Lekker belonen, singel wat losser, beugels opsteken en aan de hand uitstappen. Beide dus soort van cooling down, beide ff genieten zo.

Verder heb ik ook wat aan je verduidelijking tov de figuren: De ene keer rij ik vrij veel op de hoefslag, maar merk dan dat pony idd onder me uit gaat lopen. Na het tweede rondje... Als het wat druk is in de bak, heb ik er zelf moeite mee om daar figuren tussen te rijden. Om dan te gaan letter rijden, helpt me wel: bij elke letter weer iets anders vragen. Pasje naar voor of terug, binnen of buiten stelling, schoudervoor, -binnenwaarts. Pasje wijken van en naar de hoefslag.. Maar de andere keer ging ik weer meer grote figuren rijden omdat de bak toch leeg was: grote voltes, slangevoltes, diagonalen.. Maar die keer ging het helemaal niet lekker? Hij viel idd om bij het omstellen en liep veel meer onder me uit..Maar dat klopte dus ook als ik het zo lees :)*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:23

Marocje schreef:
Aan de hand uitstappen doe ik idd ook het liefste, met deze reden: ik oefen ergens mee, en wanneer we klaar zijn, gooi ik de teugel los en mag ie zelf bepalen wat ie doet?
Hier ga ik niet echt met je in mee, of lees het niet goed :list:
ik mag n.l. graag vanuit contactteugel-lange hals naar losse teugels in een hand gaan en puur op zit, been en teugeltje tegen hals aan leggend paardje losjes toch stiekum dingen te laten doen die ik in koppie heb.
Soms is dat midden in sessie, als paardje erg haar best heeft gedaan, en pak ik ze daarna weer op.
Ga ook wel es door vanuit het losse teugels stappen > aandraven > teugels oppakken > zereneus weer werken.
Verschilt erg per paardje natuurlijk of ze dit waarderen, maar heb dit ook gedaan in mijn groepslessen, wat niet altijd werd gewaardeerd (yehaaa "cowboy") *\o/* maar door de paardjes wel ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:28

Ik wist niet dat het weggooien was om met een gestrekte hals uit te draven. Ik controleer hiermee of hij aan mij hand is/ wil volgen als ik toesta, en zo draaf ik halsstrekkend uit, maar wel aan een contact teugeltje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:02

Van ons voorlopig ff geen foto's in dit topic. Onze pony hebben we helaas moeten laten inslapen.
Rugartrose op 3 plaatsen. SI gewricht, lendenen en ohz. De artrose SI gewricht zat er al heel lang volgens de DA, mogelijk als gevolg van trauma als jong paard opgelopen. Nu wisten wel wel dat er iets in zijn rug niet helemaal klopte. We kregen hem nooit echt helemaal recht en zette je hem een aantal weken op de wei zonder iets te doen, kwam hij er schever vanaf. Maar goed, er was altijd wel "overheen" te rijden, was vrolijk en leek nergens pijn te hebben. Zolang je hem maar goed in de spieren hield. Na een ongeval met de trailer in maart (iemand reed achterop) liep hij niet goed (spieren vingen de artrose op dat moment niet meer op) en na onderzoek bij de DA kwam de artrose in zijn rug aan het licht. Omdat hij voor het ongeval nog goed liep, besloten te behandelen om te kijken of die balans weer terug te vinden was. Behandeld, opgebouwd en hij liep weer. Tot ongeveer september een opgaande lijn. Maar artrose schrijdt voort en ergens in september was het ineens klaar. Hij was niet meer "los" te rijden, ook niet meer "aan elkaar" en als je dan weet wat er zit, ga je dat ook niet meer proberen. Niet meer "aan elkaar" betekent dat je ook de spieren - die hij zo nodig had om de artrose op te vangen - niet kunt onderhouden. Niet meer rijden - ook niet recreatief - en ook als weipaard wegens insulineresistentie niet geschikt. Vanaf oktober reden we hem niet meer, december is hij ingeslapen.

December is ook ons nieuwe paard gekomen. Een 2,5 jarige E pony (1.55) te klein gebleven KWPN-er (Johnson x Ferro), waar we nu een klein beetje mee aanrommelen. Was alleen halstermak en je kon nog niet aan zn lijf komen. Hij is er nu een week of 3 en nu kan hij al: netjes meelopen, vast staan, voeten optillen en voetjes afspuiten, dekentje opleggen (was erg eng), stapmolen. En maken we een beginnetje met longeren, 5 minuutjes aan halster links en rechtsom. Een paar x per week. Zadelmak maken willen we doen als ze ook weer een beetje op de wei kunnen en in juni een beginnetje maken met rijden. Dus zal het wel even duren eer hier fotootjes verschijnen in het "aan de teugel" topic.

Dus dan maar even een paar off topic foto's:

RIP Tiesto:
(Aan deze foto zie je overigens wel wat er met een IR paard gebeurt als je niet meer rijdt; hij was mega vet)

Afbeelding

Afbeelding

Meet History:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:15

Jeetje wat naar om te horen babootje! heel veel sterkte, maar ook veel plezier toegewenst met jullie nieuwe paard. Ook weer een plaatje, lekker koppie zit daar op. En dat snebje <3, daar heb ik echt een zwak voor.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:16

Gecondoleerd met het verlies van je maatje. En jullie nieuwe kameraad is een knapperd!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:01

Peetstap schreef:
Marocje schreef:
Aan de hand uitstappen doe ik idd ook het liefste, met deze reden: ik oefen ergens mee, en wanneer we klaar zijn, gooi ik de teugel los en mag ie zelf bepalen wat ie doet?
Hier ga ik niet echt met je in mee, of lees het niet goed :list:
ik mag n.l. graag vanuit contactteugel-lange hals naar losse teugels in een hand gaan en puur op zit, been en teugeltje tegen hals aan leggend paardje losjes toch stiekum dingen te laten doen die ik in koppie heb.
Soms is dat midden in sessie, als paardje erg haar best heeft gedaan, en pak ik ze daarna weer op.
Ga ook wel es door vanuit het losse teugels stappen > aandraven > teugels oppakken > zereneus weer werken.
Verschilt erg per paardje natuurlijk of ze dit waarderen, maar heb dit ook gedaan in mijn groepslessen, wat niet altijd werd gewaardeerd (yehaaa "cowboy") *\o/* maar door de paardjes wel ;)

Vermoed dat we toch hetzelfde bedoelen: Tussendoor stap ik nl ook regelmatig, los teugeltje, maar dan vraag ik nog wel wat. Idd even teugel tegen de hals oid. Toch een pasje vergroten.. Pony is nog steeds bij mij. Maar klaar is klaar, en dan stap ik af. Ook omdat ik dus steeds nog wat blijf vragen als ik erop zit, dan is het dus nog niet klaar..
Vanuit dat losse teugeltje ga ik ook weleens aandraven, en sinds heel kort ook weer gek doen: mijn pennytijd herbeleven: even lekker galoperen. Pony valt helemaal uit elkaar natuurlijk, is ook echt geen correcte overgang (dus van stap losse teugel naar volle galop) maar we genieten dan beiden ff. Daarna pak ik pony weer op en is hij ook meteen een stuk losser.

TurboTinker: dat is dan toch geen lossgooien? Ik bedoel dus echt dat wanneer ik oefen met hand volgen, dus ook met halstrekken in draf, en bij me blijven. Dat ik dit verpest door op het eind de teugels los te gooien en zo uit ga stappen: dan stap ik dus liever af.

Wat naar Babootje, veel sterkte. En veel plezier met de nieuwe aanwinst. Ziet er leuk uit!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:11

Marocje: +:)+

Citaat:
mijn pennytijd herbeleven
*\o/* _O-
Enzo hebben we weer de fijne blije sfeer te pakken (groet aan Bertie :wave: ) in dit topic

Babo: doe je relaxed aan met History ?, in Juni is ie nog zo jong in zijn botjes...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:16

:D

Wees blij, Rij blij :j

Bron: Bertie! ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:34

Veulen84 schreef:
Oefeningen waar je weg moet blijven is ook wel iets waar we het over kunnen hebben. Rij bv geen hele rechte zijde rechtuit. Je paard krijgt ruimte om uit elkaar te gaan lopen en zal in oude gewoontes vervallen. Dan komt de hoek en door de vaart en het stuwen is de balans een verloren zaak.
Om die reden zijn grote voltes, slangevoltes, achtjes, s-jes en al dat soort glooiende figuren ook geen goed idee. Deze kun je namelijk prima lopen als paard zonder ooit te hoeven dragen. Alleen bij het omstellen valt je paard letterlijk om en zal hij gaan rennen.

Ik werk zelf wel snel op de volte in draf (nadat in stap alle hulpen echt goed werken). Door de consistency van de volte krijg je snel ontspanning en hoef je niets met je handen te doen als je paard wat versnelt. Heb je die ontspanning, dan kan je een beetje de balans gaan veranderen door schouder en achterhand iets opzij te gaan bewegen (op het eerste moment dat dat niet gaat, maak ik gelijk een overgang naar de stap). Op het moment dat het paard zelf z'n balans voelt, zal het zelf de hals willen strekken en kan je dat toestaan. Dan heb je een stuk meer kans dat je paard ook daadwerkelijk in balans blijft, dan als je hem zelf actief vraagt om de hals te strekken.

Ik ben het helemaal eens dat je geen hele rechte stukken moet rijden en dat slangevolte moeilijker zijn dat vaak gedacht. Die moet je (voor gymnastiserend effect) echt heel doordacht rijden. In eerste instantie rijd ik die bijv altijd (als je van rechtervolte naar linkervolte gaat bijv.): rechterbuiging, omstellen naar linkerbuiging, paar passen wijken voor linkerbeen en dan de nieuwe volte in. In stap meestal niet moeilijk, maar in draf wel. Slangevoltes rijd ik dus in het begin altijd met een overgang naar stap op het midden. Eigenlijk ga ik bij elk verlies van balans, rennen, niet meer reageren op hulpen etc. gelijk over naar stap in het begin.

Ik heb wel een heel duidelijk verschil tussen contact en geen contact voor het paard. Een rondje scheuren door de bak zit er zeker ook bij :D , net als alleen op zit- en been hulpen rijden. Je kan dan veel minder precies zijn op de balans van je paard, maar voor je eigen bewustzijn van de hulpen vind ik het onmisbaar

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:37

Wat naar Babootje, maar wat een knapperd hebben jullie ervoor terug gekregen. Alles lekker rustig aan en dan komt het vanzelf goed :)

Wat ik nog niet helemaal begrijp in het losse teugel verhaal, eigenlijk is er naast stappen toch hetzelfde als erop met losse teugel? Of zie ik dat verkeerd? Tuurlijk, het ruitergewicht is van het paard af, maar als je zelf lekker ontspannen zit en je paard niet in de weg zit, is het eigenlijk toch het zelfde?

En nog een vraagje tussendoor, ik snap nog steeds het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnen nog niet helemaal, iemand die mij dit duidelijk uit kan leggen? :)

Voor de rest vond ik het stuk van Veulen84 erg fijn en duidelijk, ik snapte gelijk wat er bedoeld werd :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:04

Er is een groot verschil in even laten strekken en in de steek laten he. Het is wat anders als je een paard evenwichtig hebt en hem dan even de lengte geeft. Dat voorkomt vaak dat ze narrig worden op het bit. Maar het geeft ook veel lijf schwung vaak. Maar ook daarvan is het soms jammer dat we het niet halverwege doen. Misschien met iets minder lengte dan dat we het aan het einde doen, maar je kan er zoveel mee daarna nog. Dat is ook wat ik bedoelde met: voelen in het werk of je paard de ruimte nodig heeft.

Marocje, in die galop verlaat je hem dus eigenlijk. Terwijl je hem waarschijnlijk met contact best goed kan helpen. We hebben er een soort van angst voor om ons paard op het bit te laten leunen. We willen er zelf wel aan kunnen trekken (niet iedereen, maar toch veel mensen), maar zodra het paard zelf het steuntje zoekt dan verbaast ons dat. Terwijl als het paard op het bit gaat leunen we een signaal krijgen om iets te doen. Bij slecht aanspringen bv om meer been te geven, zodat paard door kan springen. Of om bv meer stelling te vragen en door te rijden.
Heb je trouwens al eens geprobeerd om vanuit het wijken of schouderbinnenwaarts aan te springen? En dan stukjes (poging tot) schoudervoor te rijden in galop? Het zijn enorm lastige oefeningen, maar het verbeterd scheve paarden met enorme stappen.

Sanne: je uitleg getuigd echt van enorm veel gevoel voor je paard. Ik kom soms inderdaad paarden tegen die op een volte een enorme rust vinden. Beetje alsof ze een zucht van opluchting slaken elke keer als die oefening komt. Het blijft zo dat hoe je het boekje ook schrijft er altijd paarden zijn die andere dingen laten zien en nodig hebben. Gelukkig maar.
Jou franse slangevolte is trouwens voor veel ruiters een enorme uitdaging. Ik laat hem vaak rijden met paarden die wat stijf zijn. Veel mensen kennen de oefening niet en hij vraagt veel controle van de ruiter. Met een paard zonder balans zou ik hem niet rijden, te moeilijk.

Diertjes: Als je een paard los laat en hij kukkelt op z'n voorhand, dan zal door zijn balans verschil er altijd ook iets veranderen in jou houding. Dat is strijdbaar met wat je hem leert, maar is ook nog is erg zwaar voor spieren die je niet traint. Immers je traint hem niet om op z'n voorbenen te lopen. Dus als dat gebeurt belast je hem veel meer dan dat je merkt.
Dit is ook de reden dat je soms paarden ziet die behoorlijk netjes lopen. Tot het uitstappen, dan worden het een soort bezemstelen. Ze trekken hun rug strak en hun hals vooruit.
Zit je er niet op kun je ze ook niet belasten. Plus dat als je er naast loopt, dan mag en kan je met je hand het hoofd rustig iets naar beneden geleiden. En dat is dan weer heel positief voor de rug.

Schouder binnenwaarts is een oefening op 3 of 4 sporen. Schoudervoor betekend niet meer dan dat we de voorhand duidelijk recht voor de achterhand zetten.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:23

Aah, ik snap hem. Dus als je paard niet op de voorhand valt met zo'n losse teugel, maakt het niet zo heel veel uit?
En als je ernaast loopt, kunnen ze toch ook op de voorhand vallen, of is die kans dan minder groot, doordat het ruitergewicht mist?

Thanks voor de uitleg over schoudervoor/binnen. Nu snap ik het verschil eindelijk hahah. Ik dacht altijd dat het ongeveer hetzelfde was, maar dat is het dus niet :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:08

Peetstap schreef:
Babo: doe je relaxed aan met History ?, in Juni is ie nog zo jong in zijn botjes...

Uiteraard :D Gelukkig hebben we weidegang bij stal. In juni gaan we rustig aan een beginnetje maken met rijden. Verder veel op de wei. Mijn dochter is klein en lichtgewicht, dus dat komt goed :D