Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:04

gummie schreef:
Als het kwetsend bedoeld zou zijn, zou er inmiddels ook wel een topic gestart zijn over bijvoorbeeld negers te paard. Maar omdat de huidskleur hoe dan ook geen directe dan wel indirecte invloed heeft op het paard, wordt dat topic niet geopend.

:)

Muahahah, lekker tactvol uitgedrukt Gummie :=

Rho_wolilian

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:42

sorry dat ik niet heel het topic heb gelezen dan hoef je niet meteen zo aanvallend te doen hoor

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:54

Rho_wolilian schreef:
sorry dat ik niet heel het topic heb gelezen dan hoef je niet meteen zo aanvallend te doen hoor

Niet persoonlijk opvatten hoor, dit topic is gewoon niet zo aardig meer... :(:)
Hoewel ik het met je eens bent dat je als nieuwkomer niet gelijk zo afgebrand hoeft te worden, het kan ook allemaal wat vriendelijker.

Welkom bij bokt btw. ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:36

kebie schreef:
Jammer dat je haar naam niet meer hebt, soms wil zo iemand nog wel eens het CV op internet hebben staan (met bijbehorende artikelen).

Ik heb de huidige uitgever van het blad gebeld, maar helaas :n Ik zoek wel verder, want ik wil het ook weten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:18

De naam is Ursula Bruns - tijdgenote van Tellington Jones (ze leeft nog maar is vrij bejaard, denk ik) en vooral in het Duitse taalgebied erg bekend.
Ze heeft een speciale rijschool opgericht http://www.fs-reitzentrum.de/index.php

Ik zoek verder naar het lijstje....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:26

Met overgewicht hoor je niet op een paard. En dat weet eigenlijk iedereen wel, maar niemand die het uit durft te spreken....

En ja, ik heb ook overgewicht. Maar ik ben wel hard bezig om het kwijt te raken. En ondanks dat stap ik wel op mijn paard en probeer het voor hem zo makkelijk te maken. Ik praat het verder niet goed, maar ik doe er wel wat aan om het kwijt te raken en blijf naast het paard niet op mijn luie reed zitten

Aan de andere kant, mensen zonder conditie horen ook niet op een paard thuis. Paard fit, jij ook fit.

Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom, want aan beide kan je zelf wat aan doen en iedereen die te lui is en met poedersuiker aankomen. Net als ik jaren heb gedaan hoor. Maar daar koop je niks voor :D

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:12

Vlinder25 schreef:
Toen ik kind was heb ik altijd paard gereden. Sinds ik werk, kantoorbaan, veel werken, geen zin meer om te sporten (ook al een tijd gestopt met paardrijden) ben ik te zwaar geworden. Ik sport me nu sinds een jaar rot, snoep niet en eet redelijk gezond. Zal niet zeggen dat ik de perfecte eetgewoonte heeft maar wie heeft dat wel?

Sinds 2 maanden ernstige rugklachten, men dacht aan een hernia. Dat is nu uitgesloten. Ik wilde het paardrijden weer oppakken. Huisarts en fysio vinden dat een heel goed idee. Zou heel goed zijn voor de rugklachten die ik heb.

Omdat ik te zwaar ben dacht ik, ik ga het eens opzoeken. Maar als ik alle reacties hier lees durf ik niet eens meer op een paard te stappen!

Meer zwaardere dames hier die wel paardrijden?

Jawel hoor en dat gaat prima :). Mijn conditie is ook stukken beter geworden door het paardrijden en ik ben ook zeker strakker in mijn vel gaan zitten.

Ik blijf kijken naar mijn paard en laat ook professionele ogen (osteopaat) regelmatig naar mijn paard kijken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:19

Lieke7787 schreef:
IK zeg niet dat je te dik bent sorry hoor!! Beetje op je teentjes getrapt?? Jij bent degene die hier andere totaal de grond in stampt, met gewicht en de manier van rijden, want alles deinst mee. Groot gelijk heb je, is jou aparte mening. Ik vroeg me gewoon af, omdat je continu commentaar hebt op andere, dat je waarschijnlijk super goed kan rijden, want anders heb je totaal geen recht van spreken om andere af te kraken.. dus bij deze, heb je rijfotos?

Voel je je aangesproken ? Het enige wat ik voortdurend blijf herhalen is dat TE dikke mensen niet op een paard zouden moeten stappen omdat een paard niets te kiezen heeft. De ruiter is verantwoordelijk voor (de gezondheid van) zijn of haar paard en dat moet ten allen tijde voorop staan en niet de pretjes van de TE dikke ruiter. I rest my case :-).

En helaas... de waarheid is hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:22

WinBinChes schreef:
Met overgewicht hoor je niet op een paard. En dat weet eigenlijk iedereen wel, maar niemand die het uit durft te spreken....

En ja, ik heb ook overgewicht. Maar ik ben wel hard bezig om het kwijt te raken. En ondanks dat stap ik wel op mijn paard en probeer het voor hem zo makkelijk te maken. Ik praat het verder niet goed, maar ik doe er wel wat aan om het kwijt te raken en blijf naast het paard niet op mijn luie reed zitten

Aan de andere kant, mensen zonder conditie horen ook niet op een paard thuis. Paard fit, jij ook fit.

Maar op dit alles rust in de paardenwereld een heel groot taboe. Geen idee waarom, want aan beide kan je zelf wat aan doen en iedereen die te lui is en met poedersuiker aankomen. Net als ik jaren heb gedaan hoor. Maar daar koop je niks voor :D

Nog iemand die het licht gezien heeft en die ziet hoe het is :j :j :j . Je /3 en zijn gezondheid moet altijd voorop staan ! En inderdaad, paard fit en jij moet dat ook zijn, vandaar mijn hometrainer en de sportschool. Mooi gezegd WinBinChes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:25

Yamcha schreef:
Da's alleen maar omdat het je slecht uitkomt. Je wilt gewoon rijden, en je verzint alles om de eerdere argumenten van tafel te vegen. Van discriminatie, tot gekwetst zijn, tot weet ik wat, en je bent steeds het slachtoffer van die gemene nare mensen op Bokt.

Nou, ik heb nieuws voor je: daar gaat het niet om. Niet om wat jij irritant, kwetsend of discriminerend vindt. Waar het om gaat, is het welzijn van het paard, want die moet de gevolgen dragen van het te zwaar belast zijn. Niet jij. Dus hou op het slachtoffer uit te hangen, want dat ben je niet.

Mooi gezegd. En dat geldt voor alle TE dikke mensen hier die allerlei excuses blijven verzinnen om toch op hun paard te kunnen stappen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:27

hoho, denk dat er even iets fout gaat, want overgewicht betekent niet per direct dat iemand niet fit is of te zwaar voor het paard :) maar als we het hebben over iemand die 90+ weegt dan ben ik het er helemaal mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:32

Vlinder25 schreef:
En dat is naar mijn mening onzin gezien de gemiddelde hollandse vrouw wel meer weegt dan 60,70 kilo.

Eh, dat dacht ik toch echt niet, dat de gemiddelde Hollandse vrouw meer weegt dan 70 kilo, we zijn Amerika niet !!!

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:34

joenohoe schreef:
Lieke7787 schreef:
IK zeg niet dat je te dik bent sorry hoor!! Beetje op je teentjes getrapt?? Jij bent degene die hier andere totaal de grond in stampt, met gewicht en de manier van rijden, want alles deinst mee. Groot gelijk heb je, is jou aparte mening. Ik vroeg me gewoon af, omdat je continu commentaar hebt op andere, dat je waarschijnlijk super goed kan rijden, want anders heb je totaal geen recht van spreken om andere af te kraken.. dus bij deze, heb je rijfotos?

Voel je je aangesproken ? Het enige wat ik voortdurend blijf herhalen is dat TE dikke mensen niet op een paard zouden moeten stappen omdat een paard niets te kiezen heeft. De ruiter is verantwoordelijk voor (de gezondheid van) zijn of haar paard en dat moet ten allen tijde voorop staan en niet de pretjes van de TE dikke ruiter. I rest my case :-).

En helaas... de waarheid is hard.

Nee voel me niet aangesproken, vind alleen dat je vanwege je leeftijd wel wat anders kan reageren!
En daar blijf ik bij, je bent met opzet mensen aan het kwetsen en dat is nergens voor nodig! Zelf heb ik gezien op de foto's van jou dat je ook niet 1 van de slankste bent en een klein zadel hebt (te klein naar de reacties te zien en mijn mening) maar ik ga jou de grond niet instampen, zoiets heet respect tegen over anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:34

mirgino schreef:
maar wat vind jij nu dan serieus overgewicht?
is dat 20 of 30 kg boven ? wat 70 kg?
dus als men 90 of 100kg weegt is dat dan voor jou serieus overgewicht?

zet dan cijfers neer dan weten we wat je bedoeld :j

ik weeg er 84kg,is dat in jouw ogen serieus overgewicht?

Heel eerlijk ? Ja, helemaal voor een klein paardje als de jouwe, als ik die foto's in je profiel zo zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:41

Lieke7787 schreef:
Nee voel me niet aangesproken, vind alleen dat je vanwege je leeftijd wel wat anders kan reageren!
En daar blijf ik bij, je bent met opzet mensen aan het kwetsen en dat is nergens voor nodig! Zelf heb ik gezien op de foto's van jou dat je ook niet 1 van de slankste bent en een klein zadel hebt (te klein naar de reacties te zien en mijn mening) maar ik ga jou de grond niet instampen, zoiets heet respect tegen over anderen!

Gos, dan ben ik benieuwd waar je vindt dat ik mensen kwets of de grond in stamp, terwijl ik alleen de belangen van het paard verdedig... En als jij vindt dat 1.65 m. bij 66 kilo en maat 40 te zwaar is, tsja...... Enne, mijn zadel zit heerlijk en ik geniet er nog elke dag van :-) (jaloers ?).

Voor de zoveelste keer: niemand valt hier een specifiek ander persoon aan, maar jij voelt je kennelijk aangesproken. Ik heb respect voor mensen die zich bewust zijn van hun overgewicht en die niet op een paard stappen of daar iets aan doen. Ik heb geen respect voor mensen die allerlei excuses bedenken om toch op hun paard te kunnen stappen, omdat zij hiermee absoluut geen respect tonen voor hun paard die niet kan kiezen wie hij op zijn rug wil en die niet vraagt om overbelasting.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:43

Haha nee ben niet jaloers, vind het er niet uitzien. Maar dat is MIJN mening, net als dat het te klein is. Dement aan het worden? Maar lees lekker terug bij je eigen berichten dan weet je meteen wat je zelf gezegd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:48

Lieke7787 schreef:
Haha nee ben niet jaloers, vind het er niet uitzien. Maar dat is MIJN mening, net als dat het te klein is. Dement aan het worden? Maar lees lekker terug bij je eigen berichten dan weet je meteen wat je zelf gezegd hebt.

Och Lieke toch, jij hebt het over respect voor andere mensen terwijl je zelf blijkbaar niet eens weet wat dat is (lees maar eens goed wat je getiept hebt)... Heb medelijden met je, dat je zo blind bent. Zal verder ook niet meer op je reageren, dat is verspilling van mijn tijd en voegt niets toe aan deze discussie.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:54

Word volwassen Joenohoe. Jij komt jezelf nog wel tegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:00

Er rust een mega taboe op dit onderwerp, zoals ook wel te merken is aan de 177 pagina's die mensen al volgediscussieerd hebben.
Blijkbaar mag je niks zeggen van het uiterlijk en vooral het gewicht van mensen, dat is echt not done.

De enige die hier normaal mee om kan gaan en waar ik wel respect voor heb is Snoeppig. Ten eerste kan ze heel goed rijden, zit ze het paard niet in de weg en kan gewoon heel goed africhten. Ze rijdt inmiddels Intermediare 1 en gaat vast de overstap naar de GP een keer maken. Heel knap. Zij geeft aan dat ze weet dat ze overgewicht heeft, ze weet ook wat anderen daarvan vinden, maar stoort zich er niet aan. ze is blij met zichzelf zo en legt zich neer bij het feit dat het haar punten kan kosten in de dressuurring.
Zo iemand is gewoon heel sterk en daar ontbreekt het bij veel mensen met overgewicht aan. Die zijn zo onzeker dat ze dus totaal geen kritiek kunnen hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:03

ik vind dit zo jammer van dit topic. Ik vind dit een behoorlijke intressante discussie. Maar erg jammer, dat die niet normaal gevoerd kan worden.

Zelf vind ik niet dat TE dikke mensen op het paard thuis horen. En dan denk ik in verhouding tot je lengte, niet vanaf een bepaald gewicht. Ik heb de gewichts kwestie van een andere kant mogen bekijken, mijn vriendin mocht nml niet meer rijden, omdat ze TE dun was (lees: anorexia). Dus waarom (zoals sommigen het zien) mag je wel mensen die TE dun zijn het ontzeggen en niet mensen die TE zwaar zijn? omdat het ene het beste voor jezelf is en het andere voor je paard?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:17

Ik denk dat het ook aan de manier ligt waarop het gezegd wordt dan mensen in de verdediging gaan...

Maar denk dat we het eigenlijk allemaal wel eens zijn: als je te zwaar bent moet je niet paardrijden. Probleem is alleen dat de grens voor de een bij 70 kilo, voor de ander bij 90 en weer een ander bij 100 + ligt.

@Susanne: ik snap je voorbeeld niet zo goed. Ik ken haar niet, maar je geeft aan dat ze overgewicht heeft, dus zou ze volgens een aantal mensen in dit topic helemaal niet op een paard mogen zitten. Wat is dan het verschil tussen de anderen hier in het topic die ook te zwaar zijn maar toch vinden dat ze kunnen rijden?
Want daarvan zeg jij dat ze onzeker zijn en geen kritiek kunnen hebben, begrijp het niet helemaal.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:17

Suzanne F, dus als zwaargewicht rijden is geen probleem als je je nergens wat van aan trekt? Of als je maar hoog genoeg in de sport rijd?

Sorry, hoor, maar als je vind dat lengte/gewicht verhouding een maat is, dan heb je het dus niet over de gezondheid van een paard, maar over je eigen beeld/idee.
Dan vind je waarschijnlijk ook dat dikke mensen niet naar het strand mogen, of naar het zwembad? Wat een dik mens in badpak is ook geen gezicht.

Kijk, ZEG dat dan. In plaats van je te verschuilen achter de gezondheid van een paard }:0

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:20

Ik bedoel dat als je het paard niet in de weg zit het geen probleem hoeft te zijn.
Het plaatje is alleen niet zo mooi, maar de persoon die ik aanhaalde maakt dat niks uit.

En nee dikke mensen in badpak is qua plaatje ook niet zo mooi, maar ja boeien toch? Zolang ze er niemand last mee bezorgen (zoals met rijden het paard) is er toch niks aan de hand?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:23

kebie schreef:
Sorry, hoor, maar als je vind dat lengte/gewicht verhouding een maat is, dan heb je het dus niet over de gezondheid van een paard, maar over je eigen beeld/idee.
Dan vind je waarschijnlijk ook dat dikke mensen niet naar het strand mogen, of naar het zwembad? Wat een dik mens in badpak is ook geen gezicht.

is dit op mij?? zo ja, ik heb het niet over mijn eigen beeld/ idee. Maar iemand die 90 weegt en daarbij bijna 2 meter is, heeft geen overgewicht en dus (hoe zeg je dit nou tacktisch) geen los hangent vet (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik bedoel dit niet kwetsend voor sommige, maar ik weet even niet hoe ik me moet verwoorden). Vet gaat niet mee met de beweging. Dus iemand met een kortere lengt en het zelf de gewicht zal dus een grotere belasting op de rug zijn. OF zeg ik het nu helemaal fout?
Laatst bijgewerkt door Gianti op 20-12-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:23

Eens hoor Suzanne, maar er zijn er een aantal in dit topic die daar anders over denken :D