Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:28

piepenfiets schreef:
Professor schreef:
, maar het is Kunst een grote Kunst om zo´n eenheid te zijn met je paard ondanks dat men er niet op zit.

.

Ja en nee, het vormen van een eenheid is niet afhankelijk van de plaats van de ruiter/trainer (op de rug of vanaf de grond), maar wel van de inwerking van zijn of haar hulpen en de vraag of het paard deze begrijpt en in staat is (fysiek/mentaal) om deze uit te voeren...

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:42

Accoord,daar zou ik nog aan toe willen voegen..of het paard ook bereid is.
Het gaat hier om het feit dat deze hogeschooloefening word uitgevoerd aan de lange lijnen,dus met minder fysieke mogelijkheden om hulpen te geven,en dat het kunst is

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:46

piepenfiets schreef:
Accoord,daar zou ik nog aan toe willen voegen..of het paard ook bereid is.
Het gaat hier om het feit dat deze hogeschooloefening word uitgevoerd aan de lange lijnen,dus met minder fysieke mogelijkheden om hulpen te geven,en dat het kunst is

Dat ben ik niet met je eens. Je hebt een groot scala aan mogelijkheden voor het geven van hulpen aan de lange teugel, vergis je niet!

En persoonlijk vind ik het werken aan de lange teugel, niet meer een kunst dan het werken onder het zadel. Het is maar net wat je gewend- en waarin je getraind bent.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:06

Suelza schreef:
Ja en nee, het vormen van een eenheid is niet afhankelijk van de plaats van de ruiter/trainer (op de rug of vanaf de grond), maar wel van de inwerking van zijn of haar hulpen en de vraag of het paard deze begrijpt en in staat is (fysiek/mentaal) om deze uit te voeren...

Wanneer dit geen Kunst is, dan weet ik niet wat u onder RijKunst verstaat.
En dat achter of op het paard wel degelijk een verschil zit met het opbouwen van vertrouwen dan begrijpt u waarschijnlijk niet hoe veel vertrouwen er moet zijn om met minder hulpen dan onder de man een paard rechtuit gaat en rechtgesteld is.
Internationaal is er bijna geen één die op een rechtelijn blijft met het changement à tempi.
Laat staan het op zo´n volte te rijden, dat is Kunst Suelza.
En aan de lange teugel werken fysiek/mentaal is dat is rijden ook.
Iedereen kan wel met een langeteugel erachteraan hobbelen, maar werkelijk zulke oefeningen laten zien dat zijn er maar weinig, denk niet dat u dit zomaar even doet, alhoewel het wel zo overkomt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:21

Professor schreef:
Suelza schreef:

Wanneer dit geen Kunst is, dan weet ik niet wat u onder RijKunst verstaat.
En dat achter of op het paard wel degelijk een verschil zit met het opbouwen van vertrouwen dan begrijpt u waarschijnlijk niet hoe veel vertrouwen er moet zijn om met minder hulpen dan onder de man een paard rechtuit gaat en rechtgesteld is.
Internationaal is er bijna geen één die op een rechtelijn blijft met het changement à tempi.
Laat staan het op zo´n volte te rijden, dat is Kunst Suelza.
En aan de lange teugel werken fysiek/mentaal is dat is rijden ook.
Iedereen kan wel met een langeteugel erachteraan hobbelen, maar werkelijk zulke oefeningen laten zien dat zijn er maar weinig, denk niet dat u dit zomaar even doet, alhoewel het wel zo overkomt.

U hoort mij ook niet zeggen dat ik ditzelfde na zal doen...

Wat ik zeg is dat goed rijden niet meer of minder onder een kunst kan worden verstaan als het goed werken aan de lange teugel...

Lezen wat er geschreven wordt, is ook een kunst an sich ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:32

Citaat:

Wat ik zeg is dat goed rijden niet meer of minder onder een kunst kan worden verstaan als het goed werken aan de lange teugel...

Lezen wat er geschreven wordt, is ook een kunst an sich

Waar is het dan anders beschreven???
Dat het rijden geen Kunst of een kleinere of een grotere zou zijn?
Het is Klassieke RijKunst.
Bovendien ben ik benieuwd wat voor scala van mogelijkheden u weet om de hulpen te geven met de lange teugel?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:44

Beide is kunst op dat niveau !!!
Maar onder het zadel heb je wel meer mogelijkheden om hulpen te geven.
Soms heb ik weleens van zat ik er maar op.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:49

Professor schreef:
Citaat:

Lezen wat er geschreven wordt, is ook een kunst an sich

Waar is het dan anders beschreven???
Dat het rijden geen Kunst of een kleinere of een grotere zou zijn?
Het is Klassieke RijKunst.
Bovendien ben ik benieuwd wat voor scala van mogelijkheden u weet om de hulpen te geven met de lange teugel?

Er staat nergens dat het rijden geen kunst is.

Er staat:
Citaat:
En persoonlijk vind ik het werken aan de lange teugel, niet meer een kunst dan het werken onder het zadel.

Het is jammer dat u dit nu volledig uit verband trekt...

Zowel rijden, als werken aan de lange teugel is een kunst, het een niet meer dan het ander...

En dat is wat er staat en niet anders en daarnaast staat er ook dat dit mijn persoonlijke mening is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:54

andafries schreef:
Beide is kunst op dat niveau !!!
Maar onder het zadel heb je wel meer mogelijkheden om hulpen te geven.
Soms heb ik weleens van zat ik er maar op.

Ben blij dat u dat gevoel ook weleens heeft.
Dat ik jong was vertwijfelde ik weleens.

0512Annette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:10

Ik doe dit zeker niet na en volgens mij behoort een Lipizzaner zo te kunnen optreden.
Verder denk ik dat het hoofd op de juiste manier wordt gedragen als de buiging in de nek.
De foto ziet er idd niet netjes uit maar blijft een moment opname.

Verder zou ik graag willen dat mijn lipizzaners zich zo showen aan de lange teugel maar ben nog even bezig,haha. Want ja het is een hele andere vorm maar net zo interessant en heel erg leuk om samen zo te werken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:47

Professor schreef:
Moll schreef:
ik ben ook van het been zonder hand en hand zonder been

nee, moet u zeggen dat dat er bij mij gewoon in gedrilt is, door instructie, ik weet van huis uit niet beter om het zo maar even te zeggen.

Maar nooit nagevraagd van wie die dat hadden???
Mijn instructie gaf altijd aan wat en wie en waarom, na de les werd er altijd over gesproken.
Het been ligt tegen het paard, door alleen de haren te strelen als het waren, maar het onderbeen mag nooit ver van het paard zijn.
Het waarom omdat men het paard niet rijden kan, men kan het niet om stelling vragen alleen met de handen, en men kan geen buiging vragen alleen met de handen.
Men kan geen ophoudingen maken zonder zit- en beenhulpen. Dan laat men een stuk weg, dan kan het achterbeen niet dragen maar gaat stuwen en dan krijgt men het paard niet verder dan het natuurlijk evenwicht.

Ben het met Professor eens. Altijd been heel dicht in de buurt of er AAN, alsof je wrijft, zonder dat je een drijvende hulp geeft. Een been dat "aan" een paard is, onderhoudt de verzameling, laat het paard niet in de steek. Dit been, SAMEN met de hand- en zithulp, zorgt voor een onderlinge fijne en lichte samenwerking. Valt een van de drie weg, wordt het paard in de steek gelaten. Dat wil niet zeggen dat deze hulpen steeds permanent aktief aanwezig zijn, maar ze ZIJN er, indien nodig. Het geeft een paard vertrouwen dat de ruiter er IS!
Veel ruiters echter hebben geen correcte beenligging. De meeste onderbenen liggen veel te vaak naar voren. De term "onderbeen op de singel" is mijns inzien dan ook niet correct, ook al staat het in veel boeken of wordt het vaak gepredikt. Onderbenen liggen vaak daar waar het paard smal toeloopt en men niet bij de massa is. Men zou vaker moeten controleren of hak-heup-schouder 1 lijn vormt. Controleer dit vanuit het zadel door een denkbeeldige stippellijn te trekken van knie naar de punt van de tenen en men komt in de goeie positie uit waar het onderbeen dient te liggen. Bij een correcte positie van het onderbeen is het ook veel eenvoudiger om dichter bij het paard te zijn en te blijven met dat onderbeen.
Dus inderdaad, zoals Professor ook al zei: onderbeen mag niet ver van het paard af zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 07:47

Suelza schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Je hebt een groot scala aan mogelijkheden voor het geven van hulpen aan de lange teugel, vergis je niet!

En persoonlijk vind ik het werken aan de lange teugel, niet meer een kunst dan het werken onder het zadel. Het is maar net wat je gewend- en waarin je getraind bent.

Ben toch nieuwsgierig wat dat grote scala aan mogelijkheden is van u?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:45

murphy102 schreef:
Ben het met Professor eens. Altijd been heel dicht in de buurt of er AAN, alsof je wrijft, zonder dat je een drijvende hulp geeft. Een been dat "aan" een paard is, onderhoudt de verzameling, laat het paard niet in de steek. Dit been, SAMEN met de hand- en zithulp, zorgt voor een onderlinge fijne en lichte samenwerking. Valt een van de drie weg, wordt het paard in de steek gelaten. Dat wil niet zeggen dat deze hulpen steeds permanent aktief aanwezig zijn, maar ze ZIJN er, indien nodig. Het geeft een paard vertrouwen dat de ruiter er IS!
Veel ruiters echter hebben geen correcte beenligging. De meeste onderbenen liggen veel te vaak naar voren. De term "onderbeen op de singel" is mijns inzien dan ook niet correct, ook al staat het in veel boeken of wordt het vaak gepredikt. Onderbenen liggen vaak daar waar het paard smal toeloopt en men niet bij de massa is. Men zou vaker moeten controleren of hak-heup-schouder 1 lijn vormt. Controleer dit vanuit het zadel door een denkbeeldige stippellijn te trekken van knie naar de punt van de tenen en men komt in de goeie positie uit waar het onderbeen dient te liggen. Bij een correcte positie van het onderbeen is het ook veel eenvoudiger om dichter bij het paard te zijn en te blijven met dat onderbeen.
Dus inderdaad, zoals Professor ook al zei: onderbeen mag niet ver van het paard af zijn.

Duidelijk leerzaam verhaal Murphy. Bedankt :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:45

anders ik wel, ben dus ook nieuwsgierig naar die hulpen

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:13

Ik ben ook benieuwd naar de hulpen aan de lange teugel kom niet verder dan teugel, stem en evt zweep.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:22

Die bedacht ik ook vosroy,aangevuld met positie van het lichaam in ruimte en energie.
Ik hoop dat diegenen die ervaring hebben met deze vorm van rijkunst ons wat wijzer kunnen maken.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:47

Hulpen die ik gebruik voor het werken aan de lange teugel.
Teugel inwerkingen zoals die hier in dit topic beschreven zijn. Die komen overeen met het rijden onder de man. Ik houdt mijn handen op de croupe ter hoogte van de staart inplant.
De stemhulpen is ook belangrijk dat deze duidelijk zijn voor het paard. Maar deze probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Dat je niet de hele tijd aan het klikken bent want dat werkt ook niet op den duur(wel heel verleidelijk).
Natuurlijk de zweep ook van belang om ook kleine vooral voorwaartse aanwijzingen te geven.
De positie waar ik loop. Binnenzijde naast binnenachterbeen of in de galop aan de buitenzijde naast buiten achterbeen. Ook in de zijgangen verander ik van positie zodat het paard daar ook aan begrijpt wat hij moet doen.
Wat ook heel belangrijk is dat je in de pas loopt en dat je zelf goed het paard kunt volgen en dat is in een arbeids draf best pittig. Niet voor niks dat mijn hoofd er meestal uitziet als een tomaat ;-)
En ook het belonen is dan wel geen hulp maar wel heel belangrijk !!!
En wederzijds vertrouwen is ook heel belangrijk ,ik ga niet zo gauw met vreemde paarden werken aan de lange teugel doen. Met mijn eigen paard werk ik nu meer dan tien jaar en die ken ik door en door!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:58

Wat wordt er ook al weer bedoeld met de croupe, Andafries?

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:02

Hallo allemaal,

Ik heb het filmpje dan ook maar bekeken. Ik heb dezelfde combinatie ook in wenen gezien vanuit de voorste rij van de VIP box. Dus op 2 meter afstand. De oefeningen zien er op de film goed uit en de hulpen zijn mooi klein en het betuigd van enorm vakmanschap. Maar destijds in Wenen vond ik het vreselijk om naar te kijken, want het paard knarste vreselijk met zijn tanden en had zijn mond open en het oog van het paard zag er niet blij uit. Dat beviel me totaal niet. De tranen sprongen me bijna in de ogen. Het kan zijn dat dat op zo'n niveau presteren veel van het paard vraagt, maar ik zou mijn eigen paard niet zo willen zien zwoegen. Dat is me de oefening niet waard. Ik vraag me ook af of je op zo'n moment het paard opbouwd of afbreekt. De dressuur is er voor het paard en niet andersom zeggen we altijd in de akademische rijkunst. Maar of dat echt zo is hangt af van de trainer van het paard. We maken allemaal fouten, dat is niet erg. Zolang je maar je best doet, reflecteert, kritisch bent, zoekt en verbetert. Dat is de kern van ethische verantwoord met je paard omgaan. Dat is de bedoeling van veel paardrijstromingen en ook van de akademische rijkunst. Maar in werkelijkheid is zoiets niet in een rijstijl te vangen. Het is wat je bent of wilt zijn. Mijn paard heeft ook een tijdje geknarst en ik heb dat opgelost (bit eruit) en niet koste wat het kost geaccepteerd. Da's mijn bijdrage aan deze discussie.

groetjes sanne

En voor degene die mijn geploeter willen zien: sannesdag.blogspot.com
Het is niet makkelijk, maar ik doe mijn beste best.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:03

xmarliez schreef:
Wat wordt er ook al weer bedoeld met de croupe, Andafries?

plaats waar het kruisbeen overgaat in de staartwervels

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:32

Professor schreef:
Suelza schreef:

Ben toch nieuwsgierig wat dat grote scala aan mogelijkheden is van u?

Maar dat hoef ik u toch niet uit te leggen? En dat zal ik dus ook niet doen, enkel om mijn punt aan u te bewijzen, daar ik niet direct de behoefte voel om mij hier te bewijzen. Dit is toch enkel een interessant discussietopic, waarin een ieder het recht heeft een eigen mening te ventileren en open staat voor meningen en ervaringen van anderen?

Maar legt u mij nu wel eens uit hoe ik mijn paard uit stilstand, naar een verzamelde galop en vanuit deze verzamelde galop naar een arbeidspirouette toe werk?

Hoe ik deze in alle gangen gymnastiserende oefeningen laat uitvoeren zoals schouderbinnenwaarts, travers, appuyement of bijv. piaffe?

Dit alles zonder dat er een teveel aan druk op teugel ontstaat, aangezien mijn paarden niet gediend zijn van ruk- en plukwerk.

Legt u mij nu eens uit hoe ik dit voor kan krijgen, zonder dat ik hiervoor een diversiteit aan hulpen aan mijn paard geef, zodat hij/zij weet wat wanneer uit te voeren?

Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:42

vreemt dat u zelf niets wil toe lichten, en wel verwacht van een ander dit te doen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:53

Moll schreef:
vreemt dat u zelf niets wil toe lichten, en wel verwacht van een ander dit te doen

Citaat:
En dat zal ik dus ook niet doen, enkel om mijn punt aan u te bewijzen, daar ik niet direct de behoefte voel om mij hier te bewijzen.

Wat voegt het toe om straks een welles-nietes spelletje te gaan spelen?

We kunnen er wel vanuit gaan dat de appel groen is, maar als Professor vervolgens toch zegt dat deze geel is, kunnen we er ook bij voorbaat maar vast vanuit gaan dat appels geel zijn en ben ik dus nieuwsgierig naar zijn gedachtegang hierachter.

En vandaar dus ook dat ik zijn vraag met een wedervraag beantwoord... Ik heb geen regels gezien waarin zou staan dat dit niet is toegestaan in dit topic?

Daarnaast heb ik de waarheid niet in pacht, heb ik de rijkunst niet uitgevonden en sta ik, in tegenstelling tot sommige mensen, wel degelijk open voor visies van anderen, vandaar dat ik ook geen stroming aanhang, maar overal kijk en overal de dingen uithaal die MIJ passen. Dat die een ander wellicht niet passen, maakt niet dat de een het goed doet en de ander het per definitie verkeerd. Maar andersom geldt dit, mijn inziens, ook...

Er is altijd ruimte voor verbetering en/of verandering... Dat weet u ook...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:01

sorry maar een discussie aan gaan zonder tegen argumenten is geen discussie, u noemt het een welles nietes spelletje, echter als u overtuigt bent van dat geen wat u verteld en uitdraagt kan iemand zeggen dat het anders is dan u vind, en daar kan je over discusseren, echter moeten er wel argumenten op tafel komen, als u dit niet doet , om boven genoemde reden, wie kan u dan serieus nemen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:08

Mijns insziens stelde prof een vraag uit het oogpunt van kennisoverdracht,u heeft die in eerste instantie gewoon beantwoord.Ik vermoed dat we zijn visie tegemoed kunnen zien en dat draagt daar dan weer aan bij.
Ik heb uw site bekeken en doe het zeker niet na.Het valt mij op dat sommigen bij het lange teugelwerk via een schoftje werken en anderen los,heb u beiden zien doen,wat is daar de gedachte achter?Vraag mij ook af wat de klassieken zeggen over stemhulpen