Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:16

Ze krulde zich in het begin ook helemaal op, om onder het contact uit te komen. Ik ben toen heel standvastig geweest door hoe dan ook contact te houden (en in haar geval een iets duidelijker contact. Die filmpjes van WF die ik hier toen plaatste waren zo'n enorme eye-opener). Dus er achter kruipen betekende niet dat het contact verdween. Ik moet eerlijk zeggen dat dat probleem heel snel verholpen was.

Dus ik vertrouw er ook wel op dat dit me gaat lukken, zeker nu ik weet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Bedankt :)

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:35

Ik denk dat wij nu de stretch in draf aan het bevestigen zijn. Hij komt alleen bij de gebroken lijnen nog omhoog. Joepie!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:38

Achten van 10 meter rijden en omstellen in het midden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:48

Bedankt voor de tip!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:57

Wat ik dan doe is net voor de wending de andere kant op, even subtiel maar goed contact maken met de nieuwe binnenkant (met de teugel), vergelijk het met het dichtknijpen van je hand en dan met je knie het paard hol maken (de nieuwe kant op).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:07

Sizzle wat sh*t zeg... hopelijk weet je snel wat je paard scheelt, snap dat je er zo verdrietig van wordt.... Is ook niets als ze niet zichzelf zijn en neit goed in hun vel zitten :(:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:19

Starbreeze schreef:
Wat ik dan doe is net voor de wending de andere kant op, even subtiel maar goed contact maken met de nieuwe binnenkant (met de teugel), vergelijk het met het dichtknijpen van je hand en dan met je knie het paard hol maken (de nieuwe kant op).

Eerst drie passen recht!.......

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:37

Starbreeze, ik geloof dat ik niet begrijp wat je bedoeld XD
Ik mag juist van mijn instructrice nooit meer aan mijn binnenhand zitten. Ben net blij dat het binnenhandsyndroom is opgelost :p

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:51

Stelling vragen heet dat, je paard buigt achter de kaak in :) dat doe je met een licht contact, dus wel écht contact maken, de mond voelen en 'meenemen'. Nooit trekken of de hand naar je toe halen, of alleen contact op de binnenteugel.

@ Simpelman, ja idd bedankt voor de verduidelijking!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:56

Ik vraag juist stelling met mijn zit. En begrens met mijn buitenteugel,zodat hij niet te veel stelling aan kan nemen. Hij buigt heel makkelijk om mijn binnenbeen. Ik heb mijn binnenteugel dan niet los, wel gewoon contact. Niet extra.
Waar is dat extra contact dan voor nodig eigenlijk?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:07

Bij het recht uitgaan moet je paard recht zijn en op twee teugels gelijk.
Dus bij het omstellen van de ene naar de andere hand neem je hem drie à vier passen recht.
Dat is een heel mooie oefening die duidelijk maakt wat er eventueel nog aan schort omdat het paard dan geen steun heeft van de "buitenkant"(hand), het moet hier helemaal op eigen benen lopen.(=evenwicht)
Je zult merken dat paarden hier moeite mee hebben, het helpt je om soms uiteindelijk niet de andere hand te nemen maar te vervolgen met de oude buiging.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:17

Voor zover is het duidelijk Simpelman! Bedankt! Ik ga daarmee aan de slag achtjes en slangenvoltes doen we al veel, maar dat recht maken tussendoor dus niet. Ik ga eens kijken hoe dat is.

Maar dan snap ik nog niet waar het extra contact op de binnenhand voor nodig is. Ik moet er juist voor waken dat hij niet te veel stelling neemt. Als ik dan meer contact op de binnenhand neem, gaat hij toch juist extra stelling aannemen? Je begrenst toch met de buitenhand? Daar ben ik even over in de war haha.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:36

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Raar dat mijn filmpje niet op volledig scherm gaat.. Ik had het filmpje hier via mijn mobiel geplaatst maar moest net op mijn laptop nog op gereed klikken, dus misschien doet hij het nu?

Elpharo, dankje! Ja ik beweeg echt teveel mee met mijn lijf, vooral in stap. Ik heb net gelijk je tip uitgeprobeerd en het was heel lastig om mijn armen afhankelijk van mijn lichaam te bewegen, dus ik denk dat hier bij mij ook het probleem zit. Ik ga ermee aan de slag en we gaat het zien. Zo frustrerend als ik voor mijn gevoel stil zit en ontspannen en ik kijk naar beneden en ik zie mijn benen heen en weer bewegen haha.

Horseware, misschien doet hij het nu en anders weet ik het ook niet. Ik zie hem zelf wel gewoon groot.. Dankje! Dat vind hij nog moeilijk dus dat gaan we nu verder bevestigen.

Simpelman, bedankt! Ik denk dat ik inderdaad te lief was, of gewoon al snel tevreden omdat ik dan denk dat hij het lastig vindt. Maar hij mag nu inderdaad wat meer reactie geven op mijn hulp. Hier ben ik ook vanochtend meteen mee begonnen. Gewoon stil zitten en één keer drijven, waar dan reactie op moet komen. Dit ging gelijk al een stuk beter en hij reageerde op een hulp al veel actiever. Ik hoefde ook helemaal niet hard te doen ofzo, maar gewoon consequent wat meer reactie vragen op een hulp en vervolgens weer niks doen. Telkens als hij goed reageerde liet ik hem even lang en laag of ik ging even stappen.
Het enige wat ik lastig vind is dat ik op dat moment voor mijn gevoel heel stil/ontspannen zit en helemaal niets doe, maar dan kijk ik naar mijn benen en die wiebelen nog steeds alle kanten op (vooral in stap).. Dus ik ben nog steeds onbewust aan het duwen met mijn zit op een of andere manier.

Milkberry, gelukkig bedankt!

Starbreeze, Dankje! Ja je hebt gelijk. Lengtebuiging kan ik eigenlijk goed vragen zonder problemen en de teugels iets korter ook. Alleen het wijken is nog lastig en ik voel zelf ook nog niet goed wanneer het wel en niet goed gaat, en ik geef soms de verkeerde gewichtshulpen. Hier oefenen we in mijn les ook veel mee zodat ik gelijk hoor wanneer hij een goede pas laat zien. Maar eigenlijk moet ik er is een filmpje van plaatsen zodat jullie me ook nog tips kunnen geven. Overgang van draf naar galop wil hij nog wel met zijn hoofd omhoog komen, en hij reageert ook niet meteen op de galophulp. Dit komt mede door verkeerde gewichtshulpen van mij en omdat ik niet goed kan doorzitten.. Dus bedankt hier gaan we ook mee oefenen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:05

Wat is ook stil? Je zit op een bewegend object, je zit dan moeilijk stil.
Als je gaat voelen, dan ga je merken dat jouw voeten, heupen en ogen dezelfde beweging maken ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:16

Anne_Sproet schreef:
Simpelman, bedankt! Ik denk dat ik inderdaad te lief was, of gewoon al snel tevreden omdat ik dan denk dat hij het lastig vindt. Maar hij mag nu inderdaad wat meer reactie geven op mijn hulp. Hier ben ik ook vanochtend meteen mee begonnen. Gewoon stil zitten en één keer drijven, waar dan reactie op moet komen. Dit ging gelijk al een stuk beter en hij reageerde op een hulp al veel actiever. Ik hoefde ook helemaal niet hard te doen ofzo, maar gewoon consequent wat meer reactie vragen op een hulp en vervolgens weer niks doen. Telkens als hij goed reageerde liet ik hem even lang en laag of ik ging even stappen.
Het enige wat ik lastig vind is dat ik op dat moment voor mijn gevoel heel stil/ontspannen zit en helemaal niets doe, maar dan kijk ik naar mijn benen en die wiebelen nog steeds alle kanten op (vooral in stap).. Dus ik ben nog steeds onbewust aan het duwen met mijn zit op een of andere manier.

In stap.
Je gaat ontspannen recht op zitten, je zoekt je evenwicht, van je hoofd tot je zitbeenknobbels alsof je op een paal zit, als je uit je evenwicht gaat dan valt hij om. Je hoofd is een bal, houdt hem recht boven je hals, hij mag niet vallen.
Als je je spant dan valt de bal omdat je het evenwicht niet meer kan voelen.
Hier van uit laat je je meenemen, je doet niets dan je mee laten nemen en dan voel je, let op je zitbeenknobbels, die worden telkens eenzijdig meegenomen. Concentreer je daar op.
Nu stop je even en dan leg je gevoelsmatig de bovenkant van je dijbeen aan het zadel.
Je knie ligt nu aan.
Je onderbeen laat je gewoon ontspannen afhangen, maak je beugels zo op maat.
Geen enkele spanning, je doet niets, je paard werkt.
Je hebt nu een driehoekszit zoals de grote dressuurruiters. ;)
Je neemt met je teugels contact en je vraagt je paard actief voorwaarts te gaan, je perst hem in de hulp met twee kuiten gevoelsmatig naar voren tussen je uit, loopt hij dan ontspan je je benen en je laat je meenemen.
Hij heeft jouw gewiebel verder niet nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:17

SheeNegro schreef:
Wat is ook stil? Je zit op een bewegend object, je zit dan moeilijk stil.
Als je gaat voelen, dan ga je merken dat jouw voeten, heupen en ogen dezelfde beweging maken ;)

Net zo "stil" als dat je op je fiets zit, die help je ook niet met gewiebel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:22

Ankem, ik los dat (in stap) meestal op door een paar passen middenstap met wat verlenging en dan weer opvangen totdat ik bij het opvangen het contact niet meer verlies.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:30

Milkberry schreef:
Ik vraag juist stelling met mijn zit. En begrens met mijn buitenteugel,zodat hij niet te veel stelling aan kan nemen. Hij buigt heel makkelijk om mijn binnenbeen. Ik heb mijn binnenteugel dan niet los, wel gewoon contact. Niet extra.

Dat doe ik ook met mijn zit :) het is een samenspel. Ik denk ook niet dat je het moet zien als extra gewicht op de teugel nemen, het is heel subtiel begeleiden wat ik doe.

Waar is dat contact voor nodig? Jij geeft aan dat je paard omhoog komt in een wending. Misschien dat als je iets bewuster en subtieler gaat begeleiden dat het wel lukt :)

Edit, onder stelling vragen valt voor mij niet buigen om het been, dat komt daarna pas. Stelling is de eerste inzet van de wending, eerst buiging achter de kaak, dan volgt het lichaam (dat doe ik met mijn zit). Dit volgt elkaar dus wel binnen die 3 passen op, vrij vlot dus.

Misschien ligt daar je oplossing, ik weet het niet hoor. Maar misschien vraag je te snel om het lichaam de andere kant op te buigen waardoor er balansverlies is.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 30-10-15 14:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:34

@Anne_Sproet, focus je eerst op de overgang van galop-draf, daar krijgt je paard meer balans van in draf. Je zult zien dat de overgang draf-galop daar ook van verbetert. Ik neem het zelf heel veel mee nu, ik laat mijn paard ook op de hulp wachten, moet hij verruimen in draf, juist terug komen of juist in galop aanspringen. En dat wissel ik dan om de paar passen af. Wanneer je je paard erg recht en actief (dat worden ze vaak vanzelf van dit werk) kunt rijden zul je merken dat er een soort flow ontstaat, je bent dan één met je paard.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:38

Starbreeze schreef:
Milkberry schreef:

Dat doe ik ook met mijn zit :) het is een samenspel. Ik denk ook niet dat je het moet zien als extra gewicht op de teugel nemen, het is heel subtiel begeleiden wat ik doe.

Waar is dat contact voor nodig? Jij geeft aan dat je paard omhoog komt in een wending. Misschien dat als je iets bewuster en subtieler gaat begeleiden dat het wel lukt :)

Ik snap dat je meer contact moet nemen als je de wending in gaat. Dat doe ik ook subtiel, op de buitenteugel. Maar waarom op de binnenteugel als mijn paard juist de neiging heeft om te veel in te buigen? Raakt hij daardoor niet juist nog meer uit balans?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:40

Ik heb mijn post inmiddels verduidelijkt :) Ik versta onder stelling vragen wat anders, dat begint met buiging achter de kaak, het lichaam blijft dan nog recht.

Citaat:
Edit, onder stelling vragen valt voor mij niet buigen om het been, dat komt daarna pas. Stelling is de eerste inzet van de wending, eerst buiging achter de kaak, dan volgt het lichaam (dat doe ik met mijn zit). Dit volgt elkaar dus wel binnen die 3 passen op, vrij vlot dus.

Misschien ligt daar je oplossing, ik weet het niet hoor. Maar misschien vraag je te snel om het lichaam de andere kant op te buigen waardoor er balansverlies is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:44

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik te snel om wil stellen. Ik doe ook niet die 3 passen tussendoor recht zoals Simpelman uitlegde. Ik ga daar eens mee aan het werk. Misschien wil ik indd te snel. Zou goed kunnen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:58

Meer in stukjes hakken en stap voor stap. Misschien 5 passen recht rijden in het begin en niet op een te hoog tempo.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:25

Mooi heh al die beschrijvingen voor stelling en buiging. Inderdaad is stelling naar mijn mening puur en alleen het gedeelte bij de kaak, net achter de oren. Goede stelling is ook daar en niet bij de schouder. Je kan het mooi zien als je je hand te laag houdt met stelling vragen. Dan zet het paard de stelling in bij de schouder ipv bij de kaak. Kans is groot dat het meteen een stap opzij zet ook om zijn evenwicht te bewaren. Het is onwijs mooi als je je voor het eerst realiseert hoeveel mooier en beter stelling is als het correct gebeurt. En je paard kan gewoon rechtop blijven lopen in plaats van opzij te moeten vallen.

Een bocht is altijd eerst stelling (van het hoofd/de kaak), dan buiging van het lijf....bocht uit is eerst stelling opheffen en dan de buiging. Als je enkel stelling vraagt zou het lijf compleet recht moeten blijven, in de hoefslag maar ook in het "wild" op de a-c lijn ofzo. Dus je zou kunnen kijken of je dat eerst lukt...daarna buiging toevoegen. Stelling bewust weer opheffen en dan de buiging opheffen. Op den duur wordt het tweede natuur.
Starbreeze, ik ben onwijs nieuwsgierig hoe jij stelling vraagt met je zit zonder er buiging van te maken. Vertel vertel :)

Je kan ook overwegen om je gebroken lijn eerst 5 meter te maken...dan heb je meer tijd om je paard weer recht te stellen tussendoor omdat je hoeveelheid stelling en buiging minder groot zal zijn omdat je bocht minder groot is.

Anne_Sproet, wat tof dat je meteen bent gaan oefenen. Iki begin nu ook meer te voelen (wat Simpelman zegt) maar ik had die tussenstap met mijn armen leren meebewegen echt nodig. Niet alles kan tegelijk merk ik...Overigens vond ik de volgende tip ook fijn. Als je de zweep of een grotere hulp gebruikt om voorwaarts te gaan, neem het paard dan meteen daarna terug en probeer weer de kleine hulp eerst. Reageert het paard dan, dan kan je hem mooi belonen voor zijn/haar reactie.

Oh ja, iets met werken...ik ga weer aan het werk! Had even verlate pauze. En dit topic is wel erg leuk om even te kijken tussendoor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:32

Enkel stelling zonder binnenhand kan volgens mij ook niet (correct). Buiging denk ik dan weer wel. Maar contact met de binnenhand is sowieso wel fijn te hebben, kan je net wat meer want je wil natuurlijk ook wel wat meer dan buiging. En dat is het verschil tussen theorie en daadwerkelijke praktijk.

Hier er weer eens op gegaan. Ging top! (Voor ons niveau van nu)