[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:22

Precies, en ook een heel ander doel van de galop hahah.

Onze galop gaat ook iets anders (april vorig jaar);

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:07

@ Simpelman Met tempocontrole bedoel ik het paard in het tempo laten lopen dat jij wilt, meer niet. Bij mijn pony is dit harder/sneller/actiever dan hij wil, bij een ander paard is dit langzamer/rustiger/beheerster. Meer niet. Een basis op de grond is daarbij handig, maar in het zadel is toch anders. Dat bedoel ik met tempocontrole: eerst gas en rem erop en dan kun je gaan sturen ;-)

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:04

@Flavlip,
Een paard is een levend wezen mlet een wil, daar werken rem en gas niet op.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:29

Simpelman schreef:
@Flavlip,
Een paard is een levend wezen mlet een wil, daar werken rem en gas niet op.

Daar werken gas en rem niet op?
Wil je dit nader uitleggen?
Ik kan me er nu niet in vinden namelijk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:37

@ Simpelman Dat was om het even heel simpel uit te leggen... Rem en gas is toch echt 't eerste wat ik op mijn pony heb gezet en daarna 't stuur :P Natuurlijk is hij een levend wezen met eigen wil (na 12jaar nog steeds heel duidelijk aanwezig die eigen wil, ik wil geen robotpaard ;-)) maar over 't algemeen lopen wij in de richting en in het tempo dat ik bepaal.

Hoe krijg jij je paard buiten in een rustige arbeidsdraf als er geen gas en rem op zit?

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:02

Waarschijnlijk ben ik nu een gigantische invaller in dit topic.
Ik heb een paar posts gelezen en ben zelf als amateuristisch ruiter met zes jaar rijervaring onder de indruk van iedereen die zijn of haar paard nageeflijk krijgt.
Ik heb zelf zes jaar paard gereden op een manege waar totaal geen nadruk werd gelegd op nageeflijkheid en waar ik jaren verspild heb door onvoldoende doorgroeimogelijkheden. Laatst heb ik een proefles gereden op een andere manege waar mij werd gevraagd aan de slag te gaan met nageeflijkheid. Dit was voor mij de eerste keer dat ik hier daadwerkelijk mee ben gaan oefenen. Ik begreep echter niet wat er precies van mij verwacht werd en ben daardoor maar gestopt met 'vragen' uit angst het paard pijn te doen in de mond.
Nu ben ik gisteren naar de Bit Trainingsdagen geweest waar ik een clinic heb bijgewoond van Vai en Ebony, onder leiding van Sjak Laarakkers. Hij is van mening dat gehoorzaamheid begint bij nageeflijkheid. Ook heb ik gesproken met veel mensen die nageeflijk rijden, om zo te vragen wat nou precies de bedoeling is. Ik vind het zelf alleen doodeng om op een paard te gaan zitten om nageeflijkheid te oefenen. Iemand die mij kan adviseren?
Sorry voor de openbaring, ik weet het alleen echt even niet meer. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:16

_Mariskaa schreef:
Waarschijnlijk ben ik nu een gigantische invaller in dit topic.
Ik heb een paar posts gelezen en ben zelf als amateuristisch ruiter met zes jaar rijervaring onder de indruk van iedereen die zijn of haar paard nageeflijk krijgt.
Ik heb zelf zes jaar paard gereden op een manege waar totaal geen nadruk werd gelegd op nageeflijkheid en waar ik jaren verspild heb door onvoldoende doorgroeimogelijkheden. Laatst heb ik een proefles gereden op een andere manege waar mij werd gevraagd aan de slag te gaan met nageeflijkheid. Dit was voor mij de eerste keer dat ik hier daadwerkelijk mee ben gaan oefenen. Ik begreep echter niet wat er precies van mij verwacht werd en ben daardoor maar gestopt met 'vragen' uit angst het paard pijn te doen in de mond.
Nu ben ik gisteren naar de Bit Trainingsdagen geweest waar ik een clinic heb bijgewoond van Vai en Ebony, onder leiding van Sjak Laarakkers. Hij is van mening dat gehoorzaamheid begint bij nageeflijkheid. Ook heb ik gesproken met veel mensen die nageeflijk rijden, om zo te vragen wat nou precies de bedoeling is. Ik vind het zelf alleen doodeng om op een paard te gaan zitten om nageeflijkheid te oefenen. Iemand die mij kan adviseren?
Sorry voor de openbaring, ik weet het alleen echt even niet meer. :+

:D Stop eerst maar met sorry zeggen hoor, je wilt graag bijleren, super toch!

Nageeflijkheid is iets dat met heel veel dingen samenhangt. Het heeft te maken met ontspanning, activiteit, verbinding van achter naar voor, mentale en fysieke losgelatenheid. Het is niet iets dat je los van andere dingen kunt oefenen, het is geen trucje en het is zeker niet iets dat je zonder begeleiding kunt leren voelen. Ik heb al best wat jaren ervaring en toch gebeurt het nog weleens dat als ik beeld terugkijk, mijn gevoel daar niet helemaal mee overeenkomt. Zodra mijn paarden braaf onder het zadel zijn, ik links- en rechtsom kan stappen, draven en galopperen zonder grote storingen gaan ze dan ook af en toe een keertje mee naar les. Daar kijk ik samen met mijn instructrice naar hoe we het lichaam van het paard het beste gaan ontwikkelen, wat eventuele knelpunten zijn, wat hij nog moeilijk vind etc.
Het beste advies wat ik je kan geven is om te zoeken naar een plek waar je op fijne leerpaarden kan rijden. Paarden die niet alleen/altijd door relatief beginnende ruiters gereden worden, die fijn los door het lijf bewegen en die jou de kans geven om te leren voelen. In eerste instantie voelt het misschien een beetje 'wiebelig' of rommelig in vergelijking met de manegepaarden die je gewend bent en zul je zelfs het gevoel kunnen hebben dat je minder prettig zit en dat het paard minder goed loopt ipv beter. Mede daarom is die begeleiding zo belangrijk. Je moet leren het juiste gevoel te herkennen maar ook hoe je daar geraakt. Dat valt, helaas, niet vanachter de pc te leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:18

flavlip schreef:
@Simpelman,
Hoe krijg jij je paard buiten in een rustige arbeidsdraf als er geen gas en rem op zit?

Ik installeer eerst de rangorde, dan het vertrouwen, dat doe ik met longeren en grondwerk.
Ik leer mijn paard dat het mij kan volgen waar ik ook ga, ik ben veiligheid.
Ik neem alle tijd om hem stemhulpen te leren begrijpen.
Dat duurt een samen paar maanden.

Daarna ga ik buiten wandelen aan een longe, net zo lang tot hij rustig bij me blijft.
Dat duurt meestal een week of 6.
Pas dan ga ik buitenritten maken in het zadel, eerst in stap, mijn paard "volgt" me nu, zelfs al zit ik er op, hij blijft bij me.

Ik heb geen "rem" nodig en ook geen gas, we zijn gewoon twee individuen in een kudde, ik ben de hoogste in rangorde dus geef ik tempo aan.
Daar is alleen maar mijn intentie voor nodig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:48

Om even in de discussie tempocontrole vs ontspanning mee te gaan. Denken jullie niet dat het van het type paard afhangt waar je het eerst mee aan de slag gaat? ik heb zelf gemerkt dat ik bij een heel flegmatiek paard eerst aan de slag ga met tempocontrole: been->geen reactie->tik-> wel reactie-> been eraf. En dan kan het zijn dat je een paard soms haast ongecontroleerd naar voren rijdt, maar dat is om het paard te leren voorwaarts te denken, zodat je er ook daadwerkelijk aan kunt rijden (ipv een ophouding maken en het paard staat meteen stil). Bij een vluchtig paard, dat zich juist onttrekt aan de hulpen door voor je uit te denken en het tempo over te nemen, ga ik juist aan de slag met ontspanning, zodat het paard gaat toestaan dat jij aanwijzingen geeft. Dus langzaam proberen meer contact met je been te maken, maar daarbij wel de grenzen van het paard in de gaten houden en het lang en lage opzoeken. Ik krijg vaak het gevoel bij die paarden dat hoe meer druk je er zelf op legt (maakt niet uit of het been of hand is) hoe meer ze er tegenin gaan en over de rooie raken.

zou jij hierin onderscheid maken simpelman? Het komt op me over dat jij het voor ieder paard hetzelfde zou aanpakken, alhoewel ik natuurlijk weet dat dat niet zo is.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:49

0000 schreef:
:D Stop eerst maar met sorry zeggen hoor, je wilt graag bijleren, super toch!

Nageeflijkheid is iets dat met heel veel dingen samenhangt. Het heeft te maken met ontspanning, activiteit, verbinding van achter naar voor, mentale en fysieke losgelatenheid. Het is niet iets dat je los van andere dingen kunt oefenen, het is geen trucje en het is zeker niet iets dat je zonder begeleiding kunt leren voelen. Ik heb al best wat jaren ervaring en toch gebeurt het nog weleens dat als ik beeld terugkijk, mijn gevoel daar niet helemaal mee overeenkomt. Zodra mijn paarden braaf onder het zadel zijn, ik links- en rechtsom kan stappen, draven en galopperen zonder grote storingen gaan ze dan ook af en toe een keertje mee naar les. Daar kijk ik samen met mijn instructrice naar hoe we het lichaam van het paard het beste gaan ontwikkelen, wat eventuele knelpunten zijn, wat hij nog moeilijk vind etc.
Het beste advies wat ik je kan geven is om te zoeken naar een plek waar je op fijne leerpaarden kan rijden. Paarden die niet alleen/altijd door relatief beginnende ruiters gereden worden, die fijn los door het lijf bewegen en die jou de kans geven om te leren voelen. In eerste instantie voelt het misschien een beetje 'wiebelig' of rommelig in vergelijking met de manegepaarden die je gewend bent en zul je zelfs het gevoel kunnen hebben dat je minder prettig zit en dat het paard minder goed loopt ipv beter. Mede daarom is die begeleiding zo belangrijk. Je moet leren het juiste gevoel te herkennen maar ook hoe je daar geraakt. Dat valt, helaas, niet vanachter de pc te leren.

Heel erg bedankt! Vanaf februari pak ik het paardrijden weer op op mijn stage op een paard -en welzijnscentrum en dan zal ik ook (naast vrijrijden) af en toe les krijgen van mijn stagecoach. Ik zal haar is vragen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:21

Gaabje schreef:
Zou jij hierin onderscheid maken simpelman?
Het komt op me over dat jij het voor ieder paard hetzelfde zou aanpakken, alhoewel ik natuurlijk weet dat dat niet zo is.

Wat altijd hetzelfde is is het vertrouwen winnen, een band scheppen, communicatie installeren (=hulpen/opdrachten geduldig uitleggen), het paard de tijd geven zichzelf te hervinden, nieuwe gewoontes te ontwikkelen en zelfvertrouwen te krijgen.
Daar neem ik alle tijd voor en werk hier voornamelijk op de grond aan.

Flegmatiek of overactief maakt niet zo veel verschil, ieder paard kan geven wat het kan.
Flegmatisme en overactiviteit zijn vrijwel altijd verdedigingingsmechanismen van een paard.
Ik probeer buiten de noodzaak van verdediging te blijven maar nodig een paard uit om mij te volgen.
Een flegmatisch paard zal nu zijn best doen om "bij" te blijven een vluchter ontspant zich en laat zich meenemen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:01

@ simpelman Het is heel fijn wat je hier allemaal beschrijft en inderdaad een mooie basis, maar toch als je erop zit moet je wel kunnen duidelijk maken wat je bedoeld en dat is wat ik bedoel met gas en rem erop zetten. Met mijn pony ben ik 1,5 jaar bezig geweest op de grond, precies met wat jij beschrijft. Daarna ben ik op hem gegaan (met halster en zonder zadel). Hij kende de commando's, maar dit is heel anders als je erop zit.

Ik denk dat LU met haar intentie duidelijk moet maken dat het wegrennen niet nodig is en het paard bij haar moet blijven, maar eigenlijk denk ik (na hoe jij het beschreven hebt) dat het zelfs nog beter is als ze hier op de grond mee begint. Mijn verzorgsters/bijrijders mogen nooit meteen rijden, eerst aan de slag om een band te krijgen met mijn pony en als die er is, dan kunnen ze op hem rijden (bij de 1 duurt dit een maand, bij de ander een half jaar en bij weer een ander blijkt dat het nooit gaat lukken). Als ik dit niet vraag van mijn verzorgsters neemt mijn pony een loopje met ze en ik geef hem geen ongelijk.

Als LU dit perse onder het zadel wilt dan raad ik nog steeds tempocontrole aan: dmv overgangen het paard in het tempo rijden wat jij wilt. Niet met de teugels, met haar intentie: zelf rustig blijven, goed blijven ademen, langzaam lichtrijden, eventueel met stem erbij, wat dan ook, maar nog steeds tempobepaling en vanuit daar kan het paard weer ontspannen. Al denk ik dat wij met onze denkwijze niet eens zo heel ver uit elkaar liggen ;-)

@ Gaabje Ik denk dat jij zeker een punt hebt. Hoe ga je dan aan de slag met het vluchtige paard om ontspanning te krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar :-) Dit doe ik namelijk door tempocontrole en dan bedoel ik niet met alleen de teugels (juist niet, want dit wekt meer spanning op).

@ _Mariskaa Een topic als dit is juist om binnen te vallen en goed dat je wilt leren! En ik ben het eens met de voorgangers, goede begeleiding zoeken, want het is iets wat je moet voelen en niet echt uit de theorie kunt halen. Wel kun je door in dit topic mee te lezen en door de uitleg van anderen leren bewuster/gerichter te kijken. Het is tenslotte een fotoverzamelingstopic, al wordt er weleens afgedwaald ;-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:13

Een vluchtig paard ontspannen krijgen doeik eerst op de grond.

Eerst aan n niet al te lange lijn. Stappen buigen voorwaarts buigen. Aandacht op mij. En de tijd nemen.
Zodra ze zelf met de neus omlaag lopen. Op beide kanten. Ook al vliegen vogels over of rijd er n klapperende trekker combinatie langs. Dus dat t 5 tot 10 x bevestigt is.
Dan gaan we draven. En dan is de kunst omdat ze harder gaan en adrenaline maken. Om die te gaan beheersen.
Vaak stap ik na n meter of tien. Wacht tot hij weer komt. En draaft dan weet aan.

Dit gaat niet in 1 x. Trek er maar wat tijd voor uit.
Want vluchters moet je heel veel tijd en rust in steken.

Pas als alle rust in alle gangen er is. Eerst voorwerjen met grondwerk. Op jou laten richten en dan rr op.

Uitbouwen. Eerdt 5 min. Stoppen bij ontspanning. En langzaam uitbouwen.
Zo heb jij als ruiter de meeste kans dat t voor n vluchtig sensibel paard niet te snel gaat.

Heeeeel veel tijd en kleine stapjes.
Pas verder gaan met t volgende als t vorige is bevestigd

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:18

@ simpelman, ik ben het zeker met je eens dat vertrouwen de basis is. Wanneer ik de mogelijkheid heb een eigen paard te kopen zal ik ook veel langer bezig zijn met de basis op de grond. Neemt niet weg dat je een vluchtig paard in een uurtje onder het zadel ook 10x zo ontspannen kan krijgen dan het moment dat je opstapte. Zeker manegeruiters moeten het doen met wat ze op dat moment hebben. Ook denk ik dat sommige paarden bij grondwerk super ontspannen kunnen zijn en onder het zadel juist niet. Dan zul je het toch onder het zadel op moeten lossen.

@flavlip (wáárom deze naam, ik lees toch altijd vlaflip :')) Een groot deel is toch intuitie en kijken wat je het paard wel en niet kunt vragen, langzaam die grenzen opzoeken en verleggen. Daarnaast ben ik vaak veel op de volte bezig als ik erover nadenk, om het paard in die stelling uit te nodigen de hals te laten vallen. Op het moment dat je ontspanning voelt kun je weer langzaam meer de gehele bak gaan gebruiken en als er weer spanning ontstaat, ga je weer terug naar die volte. Ik denk dat die volte dan ook kan dienen als een soort comfortzone op het moment dat je daar constant die ontspanning kunt bereiken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:43

Allemaal prachtige instelling hierboven hoor...Maar ik denk dat jullie iets over het hoofd zien. LU's paard vlucht niet, maar doet wat het heeft geleerd en waar het voor is geboren, namelijk heel hard draven, waarbij hij zich zo lang en recht mogelijk maakt in het lijf want dan kan ie de meeste bodem pakken. Het omscholen van een paard, hem leren zijn lijf op een volledig andere manier te gebruiken en totaal anders te gaan bewegen, is niet hetzelfde als het opleiden van een jong paard. Het is vele malen moeilijker, levert vaak meer weerstand op bij het paard omdat die zowel iets moet aanleren als afleren en kost hem dus fysiek en mentaal net even wat meer tijd en moeite.

Ik vind Simpelman vaak heel mooi schrijven en ben het in veel gevallen met hem eens. Echter schrijft hij wel keer op keer hetzelfde en is het vaak een uitgebreid theorieverhaal dat uitgaat van een ideaalplaatje. Een ideaal paard, dat nog niets verkeerds heeft geleerd met een ideale ruiter die nauwelijks fouten maakt en zoveel natuurlijke uitstraling heeft dat het paard vanzelf mee wil werken. Prachtig, maar voor de meeste onder ons niet haalbaar. Voor mij in ieder geval niet. Het mooie van dit topic was juist dat iedereen op zijn of haar niveau mee mocht en kon praten en dat ze ook op dat niveau zo praktisch mogelijke tips kregen. Kijken naar dat paard, met die ruiter, wat is haalbaar en hoe kunnen ze met wat simpele veranderingen fijner en BLIJER!!! rijden.
We lijken nu weer te verzanden in een puur theoretische discussie waarbij alle paarden hetzelfde lijken te zijn en hetzelfde lijken te reageren. Ik pas daarvoor. Jullie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:00

Ben het met je eens 0000. De meesten van ons hier op bokt hebben nu eenmaal geen ideaal paard (want die zijn in de meeste gevallen onbetaalbaar) en moeten het doen met een beetje overbouwd, stijl achterbeen en noem nog eens wat op. En niet ideaal gebouwd, werkt het vaak toch een beetje anders.
En helaas voor onze arme paarden moeten we ook nog heel wat op ze leren. De tips in dit topic kun je toch vaak echt wat mee. En tot nu toe zijn ze ook altijd heel opbouwend geweest en daarom blijft het leuk. Nog leuker vind ik het zien van beeldmateriaal, het liefst filmpjes.
Waar ik het wel mee eens ben met Simpelman is dat we vaak wel te snel willen. Maar dat geldt ook zeker niet voor iedereen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:19

Dat zie ik niet over het hoofd en is inderdaad een verschil, maar dat hoeft volgens mij niet heel erg niet uit te maken, elk paard is inderdaad anders en de ene tip zal voor het ene paard wel werken en voor de ander niet. Ik ga niet uit van het "perfecte paard" die heb ik zelf ook niet ;-) en mijn tips komen vooral voort uit mijn ervaring. Op de volte (wat ik net las) vind ik ook een goede tip, daar kun je ook het tempo wat beheerster mee krijgen, echter voor mijn pony werkt dit niet. Ik moet hem blijven bezighouden en na 3x hetzelfde bedenkt hij wel wat anders :P maar voor andere paarden kan dit zeker goed werken!

Ik vind nog steeds dat LU met dat paard moet werken aan tempocontrole en probeer praktische tips te geven: dmv overgangen het paard in het tempo rijden wat zij wil. Niet met de teugels, met haar intentie: zelf rustig blijven, goed blijven ademen, langzaam lichtrijden, eventueel met stem erbij, wat dan ook, maar nog steeds tempobepaling en vanuit daar kan het paard weer ontspannen.

Er werd echter niet naar geluisterd en mijn advies werd zelfs anders uitgelegd dan ik bedoeld heb. Ik geloof dat ik nu mijn punt wel gemaakt heb en ik ben inderdaad klaar met de theoretische discussie en of de tip ten harte wordt genomen is aan die persoon. Ik ga niet verder uitleggen/uitwijden, in mijn ogen was het een nuttige praktische tip.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:28

0000 schreef:
Ik vind Simpelman vaak heel mooi schrijven en ben het in veel gevallen met hem eens. Echter schrijft hij wel keer op keer hetzelfde en is het vaak een uitgebreid theorieverhaal dat uitgaat van een ideaalplaatje. Een ideaal paard, dat nog niets verkeerds heeft geleerd met een ideale ruiter die nauwelijks fouten maakt en zoveel natuurlijke uitstraling heeft dat het paard vanzelf mee wil werken. Prachtig, maar voor de meeste onder ons niet haalbaar. Voor mij in ieder geval niet. Het mooie van dit topic was juist dat iedereen op zijn of haar niveau mee mocht en kon praten en dat ze ook op dat niveau zo praktisch mogelijke tips kregen. Kijken naar dat paard, met die ruiter, wat is haalbaar en hoe kunnen ze met wat simpele veranderingen fijner en BLIJER!!! rijden.
We lijken nu weer te verzanden in een puur theoretische discussie waarbij alle paarden hetzelfde lijken te zijn en hetzelfde lijken te reageren. Ik pas daarvoor. Jullie?

Simpelman heeft zich jaren bezig gehouden met mensen die kleinere en grotere problemen met hun paard hadden.
We hebben die gelukkig voor het merendeel op kunnen lossen.

Verrassend misschien, de oorzaak van het overgrote merendeel van de problemen was altijd hetzelfde.
Samengevat:
gebrek aan communicatie en respect, het paard wordt als een object benaderd in plaats van als individu
het voorbijgaan aan de stappen van het Scala, bijna iedereen begint "in het midden"
heel veel mensen willen meer van hun paard dan dat ze zelf aankunnen of hun paard aankan

Het resultaat van bovenstaande is altijd dat het paard vlucht of weerstand biedt, op dit topic zien we dat de meesten dat op proberen te lossen met techniek.
De meesten zouden een doorbraak in hun rijden kunnen bereiken wanneer ze zich meer bewust zouden zijn van het wezen van het paard.
Paarden zijn kuddedieren, ze gaan zonder enige weerstand mee met hun kudde, ze volgen en doen letterlijk alles binnen deze context.

Dat wil ik graag nog wat herhalen als het van toepassing is, mijn ideën komen uit de diepte van de praktijk....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:41

Maar met zoveel concrete praktijkervaring moet het toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld LoveUggs een veel passender en directer advies te geven? Wat kan ze nou daadwerkelijk doen als ze op dat paard zit. Naar welk gevoel zou jij toewerken op dit paard, welke knelpunten zijn er volgens jou in zijn bouw bijvoorbeeld waar ze rekening mee moet houden. Daar is dit topic namelijk voor, van en voor praktijkmensen die graag beter willen leren rijden. Als je hier 'binnenvalt' (wat op zichzelf welkom is hoor want ik denk echt dat je veel kennis hebt) maar totaal afwijkt van de lijn die we al vijf topics proberen vast te houden omdat gebleken is dat we daarmee juist een heel fijne, open discussie kunnen hebben en daarmee ruiters bereiken die anders niet durven posten op bokt (dat is meermaals aangegeven!!) is dat dan iets om totaal overheen te walsen? Is het dan belangrijker om jouw verhaal hier nogmaals op deze manier neer te zetten ook al gooi je het hele topic daarmee in een andere richting en verliezen we daarmee de kans dat mensen vragen durven te stellen en zich kwetsbaar op durven stellen?

Overigens is er volgens mij niemand in dit topic die het paard behandelt als een object, er wordt hier zoveel mogelijk rekening gehouden met tekortkomingen van zowel paard als ruiter. Want ook een ruiter is geen object!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:35

@0000 Het klopt dat mijn inbreng meer theoretisch was dan specifiek op de situatie van LoveUggs. Het zal interessant zijn voor jou LoveUggs om erachter te komen of het paard daadwerkelijk nog op ZZ-licht niveau gereden wordt of dat dat in het verleden is geweest of in training. Als hij in het verleden ZZ-licht heeft gelopen kan het zijn dat die knopjes er nog wel op zitten, maar dat hij de oefeningen op dit moment niet correct kan uitvoeren, omdat hij de bespiering niet meer heeft. Dan zou ik eerst aan de slag gaan met die ontspanning weer zoeken, zoals 0000 in het begin al zei.
Maar je zou binnenkort te zien krijgen hoe hij door de andere bijrijdster gereden wordt toch?
Verder heb ik niet veel ervaring met dravers en het omscholen daarvan. Ik heb in mijn leven geloof ik twee keer op een draver gezeten, dus echt nuttige specifieke tips kan ik je daar niet voor geven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:10

Gaabje ik vond jouw overwegingen best interessant hoor! Die van Simpelman overigens ook, alleen kom jij (vind ik) een stuk minder beschuldigend over en geef je ook hele duidelijke praktijkvoorbeelden. Waar ik meer over viel is het 'men doet tegenwoordig dit verkeerd en dat verkeerd, heeft haast, slaat stappen over' verhaal waarbij ik vooral het generaliseren en vingerwijzen een wat nare toon vind hebben wat naar mijn mening in dit topic geen plaats heeft.

Als anderen die inbreng juist wel een aanvulling vinden hoop ik dat ze dat vooral aangeven, dan houd ik mezelf er gewoon buiten hoor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:32

Misschien is het een goed idee om eens terug te kijken naar de foto's. Er zijn namelijk over de foto's nog best veel te zeggen. Het is niet gek dat dit paard uit elkaar loopt. Kijk bv eens naar de handhouding, been ligging. En kijk eens naar de kaken, hoe de staart wordt gedragen, waar buigt de nek af.

De theorie is leuk. Maar ik denk dat Loveuggs er meer aan heeft als we vertellen wat wij zien op de foto's. Haar tekst spreekt regelmatig de foto's tegen. Het zou veel helpen als iedereen weer eens cirkels en driehoekjes ging tekenen... En aan de hand daarvan vertellen wat er gebeurd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:41

@0000,
Dat wat LoveUggs volgens mij het beste kan doen als ze op het paard zit dat schreef ik al direct onder haar foto's.
"Het paard de hals leren strekken en daarmee de ontspanning zoeken."
De eerste fase van de africhting volgens het Scala der Ausbildung.
Van hier uit kan ze gaan werken aan het voorwaarts en de aanleuning.
(maar dit is nu dus wél een herhaling.....)

Wanneer je onderstaande als een beschuldiging op vat dan is dat alleen mogelijk wanneer je een algemeenheid verwart met een benadering op een persoon.
Verder heb ik nergens een onvriendelijkheid kunnen vinden....
Wel duidelijkheid.
"Verrassend misschien, de oorzaak van het overgrote merendeel van de problemen was altijd hetzelfde.
Samengevat:
gebrek aan communicatie en respect, het paard wordt als een object benaderd in plaats van als individu
het voorbijgaan aan de stappen van het Scala, bijna iedereen begint "in het midden"
heel veel mensen willen meer van hun paard dan dat ze zelf aankunnen of hun paard aanka
n"

Vrijwel alle kleine en grote problemen die mensen met hun paard hebben zijn op bovenstaande terug te brengen.(ik herhaal.... omdat het zoo belangrijk is.)
Theorie is voor iedere ruiter onontbeerlijk, je loopt altijd ergens vast zonder begrip.
Verplichte stof voor iedereen die zich met dressuur bezig houdt is "het Scala der Ausbildung", één A4 tje, moet je uit je hoofd kennen.
"Gaat het niet", dan vind je hier de oplossing, namelijk terug naar de fase die niet goed bevestigd is, iedere volgende fase loopt geheid vast als de voorgaande niet bevestigd is.
Zelfstandig leren nadenken hier over.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:55

Babo, 0000, veulen, e.v.a.

Hoop niet dat jullie gaan afhaken in dit soort topics, want juist jullie in de praktijk reacties , tips en tekeningen doen mensen hier posten om van elkaar wat te mogen leren.

Ik probeer steeds , en dus ook in dit topic, over de eindeloze herhalende theoretische reacties heen te lezen.
Heb geen behoefte aan iemand met vingertje omhoog, maar wil juist leren om beter te zien en te voelen wat er voor, naast me, en onder zadel met de paardjes om me heen gebeurd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:09

Ik ben het er mee eens dat het wat te theoretisch wordt nu. Theoretische onderbouwing is top! Maar wel met een vertaling naar de praktijk, hoe zie je dit (ik als leek dan vnml) en hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Is er trouwens ergens een goede Nederlandse uitleg/boek/beschrijving van het Skala beschikbaar?