Onze galop gaat ook iets anders (april vorig jaar);

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Mariskaa schreef:Waarschijnlijk ben ik nu een gigantische invaller in dit topic.
Ik heb een paar posts gelezen en ben zelf als amateuristisch ruiter met zes jaar rijervaring onder de indruk van iedereen die zijn of haar paard nageeflijk krijgt.
Ik heb zelf zes jaar paard gereden op een manege waar totaal geen nadruk werd gelegd op nageeflijkheid en waar ik jaren verspild heb door onvoldoende doorgroeimogelijkheden. Laatst heb ik een proefles gereden op een andere manege waar mij werd gevraagd aan de slag te gaan met nageeflijkheid. Dit was voor mij de eerste keer dat ik hier daadwerkelijk mee ben gaan oefenen. Ik begreep echter niet wat er precies van mij verwacht werd en ben daardoor maar gestopt met 'vragen' uit angst het paard pijn te doen in de mond.
Nu ben ik gisteren naar de Bit Trainingsdagen geweest waar ik een clinic heb bijgewoond van Vai en Ebony, onder leiding van Sjak Laarakkers. Hij is van mening dat gehoorzaamheid begint bij nageeflijkheid. Ook heb ik gesproken met veel mensen die nageeflijk rijden, om zo te vragen wat nou precies de bedoeling is. Ik vind het zelf alleen doodeng om op een paard te gaan zitten om nageeflijkheid te oefenen. Iemand die mij kan adviseren?
Sorry voor de openbaring, ik weet het alleen echt even niet meer.
flavlip schreef:@Simpelman,
Hoe krijg jij je paard buiten in een rustige arbeidsdraf als er geen gas en rem op zit?
0000 schreef:Stop eerst maar met sorry zeggen hoor, je wilt graag bijleren, super toch!
Nageeflijkheid is iets dat met heel veel dingen samenhangt. Het heeft te maken met ontspanning, activiteit, verbinding van achter naar voor, mentale en fysieke losgelatenheid. Het is niet iets dat je los van andere dingen kunt oefenen, het is geen trucje en het is zeker niet iets dat je zonder begeleiding kunt leren voelen. Ik heb al best wat jaren ervaring en toch gebeurt het nog weleens dat als ik beeld terugkijk, mijn gevoel daar niet helemaal mee overeenkomt. Zodra mijn paarden braaf onder het zadel zijn, ik links- en rechtsom kan stappen, draven en galopperen zonder grote storingen gaan ze dan ook af en toe een keertje mee naar les. Daar kijk ik samen met mijn instructrice naar hoe we het lichaam van het paard het beste gaan ontwikkelen, wat eventuele knelpunten zijn, wat hij nog moeilijk vind etc.
Het beste advies wat ik je kan geven is om te zoeken naar een plek waar je op fijne leerpaarden kan rijden. Paarden die niet alleen/altijd door relatief beginnende ruiters gereden worden, die fijn los door het lijf bewegen en die jou de kans geven om te leren voelen. In eerste instantie voelt het misschien een beetje 'wiebelig' of rommelig in vergelijking met de manegepaarden die je gewend bent en zul je zelfs het gevoel kunnen hebben dat je minder prettig zit en dat het paard minder goed loopt ipv beter. Mede daarom is die begeleiding zo belangrijk. Je moet leren het juiste gevoel te herkennen maar ook hoe je daar geraakt. Dat valt, helaas, niet vanachter de pc te leren.
Gaabje schreef:Zou jij hierin onderscheid maken simpelman?
Het komt op me over dat jij het voor ieder paard hetzelfde zou aanpakken, alhoewel ik natuurlijk weet dat dat niet zo is.
0000 schreef:Ik vind Simpelman vaak heel mooi schrijven en ben het in veel gevallen met hem eens. Echter schrijft hij wel keer op keer hetzelfde en is het vaak een uitgebreid theorieverhaal dat uitgaat van een ideaalplaatje. Een ideaal paard, dat nog niets verkeerds heeft geleerd met een ideale ruiter die nauwelijks fouten maakt en zoveel natuurlijke uitstraling heeft dat het paard vanzelf mee wil werken. Prachtig, maar voor de meeste onder ons niet haalbaar. Voor mij in ieder geval niet. Het mooie van dit topic was juist dat iedereen op zijn of haar niveau mee mocht en kon praten en dat ze ook op dat niveau zo praktisch mogelijke tips kregen. Kijken naar dat paard, met die ruiter, wat is haalbaar en hoe kunnen ze met wat simpele veranderingen fijner en BLIJER!!! rijden.
We lijken nu weer te verzanden in een puur theoretische discussie waarbij alle paarden hetzelfde lijken te zijn en hetzelfde lijken te reageren. Ik pas daarvoor. Jullie?