Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder25

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:25

Ehm buitengesloten voel ik me niet helaas heb ik geen paard.

Maar al deze berichten komen bij sommigen misschien wel wat harder aan dan jullie zelf doorhebben en al jaren op hun eigen paard rijden en daar zo goed mogelijk voor zorgen.

En ik vind het zelf gewoon irritant dat iedereen die zwaarder is over 1 kam wordt geschoren en allemaal niet geschikt zouden zijn om paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:39

Da's alleen maar omdat het je slecht uitkomt. Je wilt gewoon rijden, en je verzint alles om de eerdere argumenten van tafel te vegen. Van discriminatie, tot gekwetst zijn, tot weet ik wat, en je bent steeds het slachtoffer van die gemene nare mensen op Bokt.

Nou, ik heb nieuws voor je: daar gaat het niet om. Niet om wat jij irritant, kwetsend of discriminerend vindt. Waar het om gaat, is het welzijn van het paard, want die moet de gevolgen dragen van het te zwaar belast zijn. Niet jij. Dus hou op het slachtoffer uit te hangen, want dat ben je niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:47

Vlinder25 schreef:
Haha een neger te paard! Alleen al het woord neger is in 2011 vrij discriminerend. Maar goed

En als je nou 's negertien bent ?

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:52

Vraag me stiekem af of de hansassen vroeger ook slecht waren. Of als die films.....

Maar ff normaal: mijn kwpn-er heeft vanaf zijn 6e gesprongen op hoog nivo met een ruiter van 90 kilo en nu rij ik hem (75 kilo). Hij is 20 en in super conditie. Iets dat jullie beweren dat niet zou kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:00

Snap je het nu echt niet of wil je het niet snappen?

Er zit een verschil tussen niet goed zijn en niet kunnen.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:02

Yamcha denk vooral wat je wil. Omdat ik het niet met je eens ben wil niet zeggen dat ik een slachtofferrol aanneem! Doe is ff normaal zeg!

Maar alles wat aangedragen wordt wat ook slecht is voor een paard wordt ook van tafel geveegd!

En het woord 'neger' vind ik anno 2011 discriminerend ja! Ik zou dan maar eens opzoeken wat een neger echt is. En dat heeft geen reet te maken met deze discussie over te zwaar zijn!

Het welzijn van het paard staat voorop ja! En zoals gezegd en zijn veel meer zaken wat dat negatief kan beinvloeden. Maar dat mag allemaal niet aangedragen worden.Dus bespaar me je praatjes over dat je denkt te weten wat ik wil. Alsjeblieft zeg waar gaat dit over? Het wordt lachwekkend. Hoe oud zijn de mensen hier eigenlijk? 12?
Laatst bijgewerkt door Vlinder25 op 15-12-11 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:06

Ik denk dat wat mensen hier allemaal proberen te zeggen is dat je bewust om moet gaan met het gewicht wat een paard mee moet dragen. Dat gewicht bevind zich dan nog eens alleen bovenop de rug.

voor de mensen zijn er richtlijnen voor een gezond gewicht wat ligt tussen een BMI van 20 - 25.
Een gewicht kan dus voor elk mens anders zijn. Ik ben bijv. 1.58 en heb op mijn zwaarste 92 kilo gewogen.
Inmiddels na hard werk zit ik nu op 78 kilo wat betekent dat er 14 kilo vanaf is. Als ik nu 2 zakken aardappels van 5 kilo(dus in totaal 10 kilo) ga tillen denk ik oprecht paasei wat een gewicht. Dat droeg ik dus allemaal met me mee. Wat denk je dat dat doet met je gewrichten. Juist daar komt allemaal druk op.

Dit gebeurd ook met paarden die overgewicht hebben, maar ook met paarden die mensen op hun rug mee moeten dragen. Tuurlijk kan een belgisch trekpaard meer dragen dan een schetlander. Tuurlijk kan een getraind paard meer hebben dan een frisse 3 jarige. Nogal een verschil met spieren.

Het is maar net hoe je er zelf naar kijkt en mee omgaat. Ik ben met die 92 kilo ook niet op mijn verzorghaflinger gaan zitten. punt 1 zielig voor haar, punt 2 ik zat mezelf gewoon in de weg ----> dus haar.

Ik ben gaan kijken naar wat volgens de richtlijnen ( mensen hier op bokt). Hier werd aangegeven max rond de 80 kilo. Nu ben ik 14 kilo afgevallen en kan ik oprecht zeggen dat ik ook meer bewegings vrijheid heb.

Ik ben dus een persoon met overgewicht/obesitas. Voel me alleen totaal niet aangesproken door de mensen hier. Ik vind dat ze in zekere zin gelijk hebben.

De meeste mensen kopen wel een paard naar hun lengte/gewicht. Wil je graag een andere dan zul jij moeten veranderen. Pony/paard kan er niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:08

@ Vlinder: Al die andere dingen zijn offtopic. Ook al tig keer uitgelegd.

Als jij stellen dat een ruiter te zwaar kan zijn voor een paard gemeen en kwetsend vindt, dan zet jij jezelf toch neer als slachtoffer? En weet je, het gaat helemaal niet om jou. Ik snap je probleem dus niet zo goed.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:05

Vlinder25 schreef:
Yamcha denk vooral wat je wil. Omdat ik het niet met je eens ben wil niet zeggen dat ik een slachtofferrol aanneem! Doe is ff normaal zeg!

Maar alles wat aangedragen wordt wat ook slecht is voor een paard wordt ook van tafel geveegd!

En het woord 'neger' vind ik anno 2011 discriminerend ja! Ik zou dan maar eens opzoeken wat een neger echt is. En dat heeft geen reet te maken met deze discussie over te zwaar zijn!

Het welzijn van het paard staat voorop ja! En zoals gezegd en zijn veel meer zaken wat dat negatief kan beinvloeden. Maar dat mag allemaal niet aangedragen worden.Dus bespaar me je praatjes over dat je denkt te weten wat ik wil. Alsjeblieft zeg waar gaat dit over? Het wordt lachwekkend. Hoe oud zijn de mensen hier eigenlijk? 12?

Je leest niet, of begrijpt niet wat je leest. En dan druk ik het nog beschaafd uit. Als je na 176 pagina's denkt dat ik jou aanspreek en jouw naam niet durf te noemen, heb je er geen ruk van begrepen. We stellen dezelfde vraag, namelijk wat is te zwaar om op een paard te stappen. Dat is inderdaad de vraag. Ik rijd overigens helemaal geen paarden meer, en pretendeer ook de kennis niet te hebben. DAAROM wil ik ook graag antwoord op dezelfde vraag als jij, en zoek ik dat antwoord in onderzoeken en uitspraken van deskundigen. Als jij je zo aangesproken voelt, zet dan gewoon zelf je computer uit ipv mij persoonlijk aan te vallen. Dat zielige gedoe over anderen die wel zo'n perfect figuur hebben... Pffffffffff. En je hebt GEEN idee of en hoeveel paarden ik heb, en waarom ik die wel of niet heb. En dat gaat je ook geen kont aan.

En dan over de opmerking neger: dat is dus exact wat ik bedoel. Het woord mag niet gebruikt worden, in welke context dan ook, omdat mensen het bij voorbaatb discriminerend vinden. Terwijl mijn boodschap juist was, dat dingen benoemd moeten kunnen worden als daar AANLEIDING TOE IS. Du ALS huidskleur een effect had gehad op paardenwelzijn, dan had het benoemd mogen worden. En dan heb ik expres een voorbeeld genomen dat van de zotten is, om aan te tonen dat mensen bij het gebruik van een woord al lange tenen krijgen, ongeacht waarom dat woord wordt genoemd en welke bedoelingen daar achter zitten. Want dat is wat er gebeurt: gezeur over kwetsingen, discriminatie, en verwijzingen naar wat allemaal nog meer slecht is voor je paard.

Er staat NERGENS dat de dingen die jij noemt NIET slecht voor je paard zijn. Sterker nog: ik probeer je duidelijk te maken dat je gelijk hebt, dat andere dingen ook slecht zijn, maar dat dat in dit topic niet aan de orde is. Als iemand mij lelijk vindt, en mij uitscheldt voor lelijk wicht, maakt dat die ander niet knapper. Als je die dingen niet los van elkaar ziet, heeft deze discussie uberhaupt weinig zin.

Trouwens opvallend dat als je je best doet uit te leggen dat je het niet kwetsend of slecht bedoeld, maar dat je gewoon net als anderen een antwoord op een vraag zoekt, maar dat antwoord niet past in het straatje van een ander, die ander meteen met allerlei argumenten komt over perfect figuur, alles denken te weten, dat de computer ook uit kan, etc. En dan nog ik wederom niet jouw naam, Vlinder, omdat jij niet uniek bent in je uitspraken.

Ik ben overigens 30, en geen 12. En je hebt geen idee wat voor gewicht ik heb, want de foto's in mijn profiel die je kennelijk bent gaan bekijken om terug te kunnen schieten, zijn oud! En als je foto's had gezien van mij, 100 kilo wegend, had je zeer wqaarschijnlijk gezegd: je hebt geen recht van spreken want je bent zelf vet. Maar omdat je foto's ziet van mij terwijl ik 60 kilo weeg, roep je iets over dat het zo makkelijk is met een perfect figuurtje. Nou bij deze: bedankt voor het compliment.

En last but not least: al die mensen die NIET op hun paard stappen vanwege hun gewicht, en wel begrijpen wat er hier gezegd wordt, laat je die bewust links liggen? Vraag je je niet af hoe het komt dat sommigen de discussie hier WEL gewoon op een normale manier kunnen voeren ondanks dat ze zichzelf te zwaar vinden om op een paard te stappen?

Ik heb jou trouwens een hele duidelijke vraag gesteld: als bewezen zou worden dat boven een bepaald ruitergewicht schade aan het paard toegebracht zou worden, wat zou dat voor jou dan betekenen? Zou je daar iets mee doen? of zou je dat naast je neerleggen?

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:40

Weet je ik heb niet zo'n zin meer om me hierin te mengen. Ik reageer op een aantal dingen omdat ik ineens een slachtoffer wordt genoemd en dat ik zielig doe. Dat gaat niet eens meer over het topic. Dus daar kan jij mij niet op aanvallen dat ik reageer op domme uitspraken. Volgens mij heb ik het niet over JOUW leeftijd!

Ik snap die hele vijandige toonzetting al niet vanaf pagina 1.

En op jouw vraag heb ik volgens mij al antwoord gegeven. JA ik vind dat er een limiet aan het gewicht zit maar dat verschilt per paard/pony. Nee als je 70 kilo weegt kan je niet op een kleine pony. Maar jullie vinden 70 kilo (max volgens jullie bij 170 lengte) het maximum. Daarboven overgewicht en niet geschikt voor een paard. Hoe zit het dan met mannen? Daar krijg ik geen antwoord op. En politiepaarden? Met ruiter en alle toebehoren.

Iemand zegt dat zij een springpaard heeft en dat die in topconditie is na jaren een ruiter van 90 kilo te hebben gehad. Wordt ook afgebrand.

Succes met deze verdere discussie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:52

Een kilo veren is even zwaar als een kilo ijzer. Ofwel: het doet er niet toe of het mannen of vrouwen betreft. Over gewichtsverdeling is ook al wat gezegd, zelfs een formule gegeven. Dat met betrekking tot toebehoren, en dus bijvoorbeeld politiepaarden.

En aan "iemand zegt" hebben we niks. Als iemand een ander afbrandt, richt je dan tot die persoon. Niet tot iedereen. Als de toonzetting vijandig IS, spreek diegene daar dan op aan. En het is niet "wij" die vinden dat 70 kilo de max is. Spreek daar dan "ons" niet op aan. Jij hebt mij rechtstreeks aangesproken op hoeveel paarden jij meent dat ik heb, en op mijn figuur. Je hebt je gericht op mij! terwijl alle bovenstaande uitspraken over 70 kilo, politiepaarden, mannen, vijandige uitspraken vanaf pagina 1 niet door mij gedaan zijn.

Je vraagt hoe oud "wij" zijn. Ik kan niet voor anderen antwoorden, maar wel voor mezelf. Dus ja: 30. Geen 12. dag.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:54

Vlinder25 schreef:
Ik vind persoonlijk dat jij met je berichten mensen die een eigen paard hebben buiten jouw clubje sluit van mensen met een perfect gewicht die wel op een paard zouden mogen stappen

Dat is wat jij over MIJ zegt. Succes ermee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:54

Het antwoord over mannen is al zo vaak gegeven, dus als je dan toch niet meer mee discussieert heb je voldoende de tijd om dit topic door te spitten naar de (al 100 keer gestelde) vraag en antwoord over mannen

En laten we het over de fysieke conditie van het paard, de fysieke conditie van de ruiter, gewicht, belasting etc. houden en niet over negers, stuiterende modelletjes, etc. Want daar gaat dit topic niet over. Liever dan een nieuw topic aanmaken

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:10

@Vlinder:Politiepaarden krijgen doorgaans geen veel te zware mensen op hun rug, daar zijn richtlijnen voor...ook die zullen op den duur vast wel aangepast worden naar de normen van nu vrees ik, maar nu zijn ze nog acceptabel.
Ik vind persoonlijk dat als je te zwaar bent je niet op een paard mag gaan zitten, ergens op pagina 170 of iets verder heb ik een tabel gemaakt met wat ik normaal vind adhv kledingmaten en lengte.
Wat is er toch zo TABOE aan om mensen te dik te vinden?(over paarden,honden,poezen zijn we wel eerlijk toch?)
Ik ken genoeg dikkere mensen die mij te dun vinden en die zeggen dat ook hardop, moet ik me dan ook aangevallen voelen? Gelukkig zijn hier ook mensen die zichzelf te zwaar vinden en daar iets aan doen voordat ze weer gaan rijden, alle respect voor deze mensen, die zijn zelfbewust, niet egoistisch en eerlijk!
degenen die excuses blijven aanhalen, en vinden dat het gewoon kan....ik heb medelijden met jullie paard of pony, en eigenlijk ook met jullie zelf, egoisme staat je eigen geluk en gezondheid in de weg.

Rho_wolilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:15

ik denk dat het er aan ligt hoe je rijd als jij 50 kilo weegt en je kan niet rijden en gaat tegen de beweging in is dat slechter voor de paarden rug als dat iemand 100 kilo weegt en gewoon lekker meekomt met de beweging

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:18

Rho_wolilian schreef:
ik denk dat het er aan ligt hoe je rijd als jij 50 kilo weegt en je kan niet rijden en gaat tegen de beweging in is dat slechter voor de paarden rug als dat iemand 100 kilo weegt en gewoon lekker meekomt met de beweging

Je eerste bericht op bokt, geweldig! En dat is dan een bericht waaruit blijkt dat je niet eens de moeite hebt genomen om het topic door te nemen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:02

Rho_wolilian schreef:

Ik denk dat je niet in uitersten moet denken van ruiters, maar in wat gewenst is voor het paard

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:15

Ergens in het begin van dit topic ging het er nog om wanneer een ruiter te zwaar is voor het paard. Dat heeft niets met te dik te maken, met man/vrouw/zwart/rood of geel en ook niet met de rijkunst.

Of je gewicht nou komt doordat je gewoon zwaar bent of doordat je te dik bent, dat doet er niet toe.

Het gaat om het paard en niet om je ego.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:33

Zo, en omdat ik nu toch nieuwsgierig was wat er aan onderzoeken zijn gedaan. Dit is de outline van het enige onderzoek dat ik online heb kunnen vinden. Er zijn er veel meer die het effect van een (slecht) zadel meten, het effect van lichtrijden versus doorzitten en opstijgen. Maar dat zegt niks over hoe het paard gewicht ervaart. Helaas kan ik het onderzoeksrapport zelf niet te pakken krijgen. Maar misschien zoek ik niet goed genoeg :o
http://www.equinews.com/article/horses- ... ty-studied

In het kort een vertaling van de conclusie:
8 warmbloed paarden (tussen 400 en 600 kg zwaar) werden gedurende 45 minuten gereden door een gemiddeld ervaren ruiter. Bij gewicht van 25% tot 30% van het gewicht van het paard werden hogere verzuringsgraden gemeten (mijn vertaling) dan bij paarden die 15% tot 20% gewicht te dragen kregen. Er is ook gekeken naar lendenen, omdat kortere lendenen meer gewicht zouden kunnen dragen. Daarbij hadden paarden met kortere lendenen inderdaad minder verzuring. De resultaten van deze (kleine) studie geven aan dat het een totaal gewicht van maximaal 20% acceptabel is en geen stress geeft.
Bij mijn KWPNer van 1.60m, korte rug, 600 kilo is dat dus 120 kg :wow:

Als je verder op internet zoekt krijg je veelal een tabel met procenten (waar die 12-15% voor een warmbloed uit komt) die uit "Freizeit im Sattel" zou komen. Helaas kan ik ook dat artikel niet vinden, ik kom alleen maar de nederlandse verwijzingen tegen, die van elkaar lijken gekopieerd.
Heeft iemand dat artikel misschien voor mij? Liefst met de bronvermeldingen!
Verder kan ik mij herinneren dat er ooit een column in de BIT heeft gestaan, dacht ook met die 12%. Is er iemand die die heeft? Staan daar bronvermeldingen in?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:40

Die laatste tabel komt van mij - ik heb hem gevonden (al 5-6 jaar geleden) in dat blad en heb destijds contact gehad met de schrijfster er van en toestemming gekregen om het te publiceren. Deze tabel is gemaakt aan de hand van de bevindingen van een paar manegehouders, dierenartsen, en paardenfysio's. Ik zal goed moeten zoeken om de namen van die mensen te achterhalen - het blad bestaat niet meer en ik ben de naam van de schrijfster van het artikel vergeten. :o Ze is een bekende in het Duitse paardenland.
Het onderzoek is hier dunnetjes overgedaan en terug te vinden in "Het Zadelboek" van Tineke Dekker.

De 20% als maximum is prima, maar tellen we daar dan ook het gewicht van de kleding en het zadel bij op?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:57

Ik rij nooit op een te dik paard.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:12

Jammer dat je haar naam niet meer hebt, soms wil zo iemand nog wel eens het CV op internet hebben staan (met bijbehorende artikelen).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:34

Rho_wolilian schreef:

Haha, zeker dat stukje nog niet gelezen waarin staat dat VET ONSTUURBAAR is en dus altijd tegen de beweging ingaat, of nabloebt na de beweging...als ik moet kiezen wie er op mijn paard gaat dan liever 1 van 50kg die niet zo goed zit dan 1 van 100 kg die zogezegd fantastisch zit...als ze dezelfde lengte heben tenminste!!!! iemand van 85 kilo die lang is en dus het gewicht te danken heeft aan zijn/haar lengte, die mag er van mij ook zo op.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:39

Tari_42 schreef:
Rho_wolilian schreef:

Je eerste bericht op bokt, geweldig! En dat is dan een bericht waaruit blijkt dat je niet eens de moeite hebt genomen om het topic door te nemen.

Nogal lang topic he...bovendien komt er steeds hetzelfde antwoord uit. Niet elk paard is hetzelfde en sommige paarden kunnen meer dragen dan anderen. Ook is de ene persoon van 70 kilo de andere niet. Iemand van 1.50 van 70 kilo is heel iemand anders dan iemand van 1.70 van 70 kilo.
Gewoon een beetje gezond verstand gebruiken met betrekking tot belasting van je paard. Gelukkig zijn er ontzettend veel verschillende en leuke paarden om uit te kiezen van heel veel verschillende posturen. Overigens zijn paarden niet van suiker....

En qua afvallen....het is een optelsom...Wat je erin stopt aan calorieen moet je ook wel verbranden...anders kom je aan. Moet ik wel bij vermelden dat de ene persoon veel minder voedsel nodig heeft dan de andere. Ikzelf heb in feite genoeg aan 1 bord havernout sochtends...ik kan daar makkelijk de hele dag mee doen zonder flauw te vallen of iets dergelijks.. Dat geldt niet voor iedereen maar voor mij betekent dat, dat ik al snel teveel eet en dus makkelijk aankom. En dat komt niet omdat ik de hele dag taartjes eet...ik heb gewoon een zuinige motor zeg maar. Ik weet niet of dat in de genen zit maar zo zit ik gewoon in elkaar..
Ikzelf weeg meestal tussen de 70 en 75 kilo met maat 38 of 40 en ik heb ook op kleinere en lichtere paarden gereden en nooit het idee gehad dat ze last van me hadden. Ik vind dat ook moeilijk te meten. Met mijn huidige bijrijdpaard...redelijk stevige Fries maar wel met een vrij lange rug...houd ik haar rug goed in de gaten en probeer ik aan haar gedrag af te lezen of ze ergens last van heeft of niet..Voor een Fries ben ik misschien iets te zwaar volgens sommige hier maar ze is een blij actief paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:42

Citaat:
ewoon een beetje gezond verstand gebruiken met betrekking tot belasting van je paard.

daar schort het nog wel eens aan als ik rondkijk