Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:53

cherie78 schreef:
vosroy schreef:
Knap van je, gedachten lezen hoort kennelijk ook bij je talenten, kan je vast net zo goed als paardrijden, heb je daar een foto van

Ja, maar niet zoveel ;( hooguit wat foto's van een spektakel-evenement.

Heb jij een foto :')

zien

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:55

Moll schreef:
[
zien

Zeurderd

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:57

Nu heb ik even een vraag, cherie cq modie kunt u nu eens aub inhoudelijker worden het word nu zo langzamerhand kleuterklas niveau.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:57

cherie78 schreef:
Moll schreef:
[
zien

Zeurderd

weet ik, echter ontken ik dat niet, zoals u nu doet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:02

fijn, dat het merendeel hier "durft" te kijken en te zien, naar bepaalde plaatjes die er gepost worden.
erg leerzaam

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:06

Professor schreef:
Nu heb ik even een vraag, cherie cq modie kunt u nu eens aub inhoudelijker worden het word nu zo langzamerhand kleuterklas niveau.

Inderdaad, die vraag was al langer gesteld, maar nooit beantwoord cq, nagekomen

Hooguit door nog persoonlijker te worden, maar dat mag blijkbaar.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:06

nombrado schreef:
fijn, dat het merendeel hier "durft" te kijken en te zien, naar bepaalde plaatjes die er gepost worden.
erg leerzaam

Jazeker, een "pluim" voor de klassiekers :)

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:16

Een plaatje valt altijd makkelijk te bekritiseren dames.Op het filmpje zie ik een prachtige show van een man met paard in de lange teugels waarbij het paard in sommige stukjes wat heet wordt van de reacties van het publiek.Er valt vast meer te zien maar ik ben van mening dat ik absoluut niet deskundig genoeg ben om iets te zeggen van deze combinatie,en jullie ook niet.Gepruil gaat niet helpen en zurigheid ook niet,grow up

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:23

Wat is het doel van iets afkraken? Wat men zelf onder de zelfde omstandigheden zeker niet na doet.
Het is een harmonie tussen paard en begeleider die zijn weerga niet kent.
Bovendien is het een klein stukje uit een show. Dat het niet vlekkeloos is, dat zou de man zelf ook beamen, niets is perfekt de perfektie word aangestreefd, dat zeiden de Oberbereiters in de film over de "nieuwe" Spanische Reitschule. Daarom vind ik het treurig dat men er zo op hamert.
Wanneer men een vinger uitsteekt dan zou men het zelf beter moeten kunnen, of minstens het op het zelfde niveau.
Kan genoeg dingen uitleggen die niet perfekt zijn, maar het is Kunst een grote Kunst om zo´n eenheid te zijn met je paard ondanks dat men er niet op zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:53

Professor schreef:
Wat is het doel van iets afkraken? Wat men zelf onder de zelfde omstandigheden zeker niet na doet.
Bovendien is het een klein stukje uit een show. Dat het niet vlekkeloos is, dat zou de man zelf ook beamen, niets is perfekt de perfektie word aangestreefd, dat zeiden de Oberbereiters in de film over de "nieuwe" Spanische Reitschule. Daarom vind ik het treurig dat men er zo op hamert.
Wanneer men een vinger uitsteekt dan zou men het zelf beter moeten kunnen, of minstens het op het zelfde niveau.
Kan genoeg dingen uitleggen die niet perfekt zijn, maar het is Kunst een grote Kunst om zo´n eenheid te zijn met je paard ondanks dat men er niet op zit.

afkraken?
wie heeft het hier over afkraken?
ik heb het over zien wat er gebeurd in het paardenlijf aan de lange lijnen op dat plaatje
Het gaat erom dat men leert zien en zelf kijken
maar blijkbaar doet een naam en een uniformpje meer dan het uiteindelijk oefenen

Misschien moet ik ook maar een sikkie laten groeien en een lange waxjas aan :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:56

piepenfiets schreef:
Een plaatje valt altijd makkelijk te bekritiseren dames.Op het filmpje zie ik een prachtige show van een man met paard in de lange teugels waarbij het paard in sommige stukjes wat heet wordt van de reacties van het publiek.Er valt vast meer te zien maar ik ben van mening dat ik absoluut niet deskundig genoeg ben om iets te zeggen van deze combinatie,en jullie ook niet.Gepruil gaat niet helpen en zurigheid ook niet,grow up

Juist van kijken en kritisch kijken valt wat te leren.
helemaal als je jezelf nog niet deskundig genoeg vind, is dat juist een opening om zelf door te kijken te leren.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:05

Oh Nombrado,nu heeft Professor zo schoon gesproken komt u er weer overheen,jammer hoor,onwaarschijnlijk

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:24

nombrado schreef:
Professor schreef:

afkraken?
wie heeft het hier over afkraken?
ik heb het over zien wat er gebeurd in het paardenlijf aan de lange lijnen op dat plaatje
Het gaat erom dat men leert zien en zelf kijken
maar blijkbaar doet een naam en een uniformpje meer dan het uiteindelijk oefenen

Misschien moet ik ook maar een sikkie laten groeien en een lange waxjas aan :+

Heb jij wel eens werken aan de lange teugel gedaan ? Want lange lijnen is wel heel iets anders !
Als ik het filmpje zo bekijk zou ik wel willen dat mijn paard zo liep aan de lange teugel. En wat de professor zegt ben ik helemaal mee eens.
Nu ben ik niet geheel objectief ik krijg namelijk les van deze oberbereiter. En dank zij hem is de piaffe van mijn paard stukken verbeterd , mijn paard drukte voorheen zijn rug weg in de piaffe en passage , mijn schuld want ik had het mijn paard verkeerd aangeleerd. Gelukkig dank zij de lessen gaan we nu weer op de goede weg. En ik hoop zo snel mogelijk weer lessen te kunnen volgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:35

andafries schreef:
Heb jij wel eens werken aan de lange teugel gedaan ? Want lange lijnen is wel heel iets anders !
Als ik het filmpje zo bekijk zou ik wel willen dat mijn paard zo liep aan de lange teugel. En wat de professor zegt ben ik helemaal mee eens.
Nu ben ik niet geheel objectief ik krijg namelijk les van deze oberbereiter. En dank zij hem is de piaffe van mijn paard stukken verbeterd , mijn paard drukte voorheen zijn rug weg in de piaffe en passage , mijn schuld want ik had het mijn paard verkeerd aangeleerd. Gelukkig dank zij de lessen gaan we nu weer op de goede weg. En ik hoop zo snel mogelijk weer lessen te kunnen volgen.

Ja, doe ik zeker wel .
echter herhaal ik nogmaals, dat ik niet oordeel over deze heer oberbereiter, maar meer het moment van de foto en hoe het paard loopt.
van mij apart, fotoshop je mij erachter :+
het gaat erom, hoe het paard daar loopt, op dat moment, op dat plaatje
vooral jij, die ervaring heeft met het wegdrukken van de rug door verkeerd aanleren, zou dit zeker moeten zien en wat eraan te doen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:39

Ik heb het over het filmpje die je geplaatst hebt. Foto niet gezien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:46

andafries schreef:
Ik heb het over het filmpje die je geplaatst hebt. Foto niet gezien.

zo ook het filmpje
of vind je de hals op deze wijze oké?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:42

Voor perfectie misschien iets meer lengte. Maar verder is het oke.
Dit filmpje is gemaakt in Parijs toen de vier rijscholen samen optraden.
En tijdens deze show ging het publiek helemaal uit zijn dak. Ik was erbij was echt kippenvel.
En als het paard daardoor iets kort in zijn hals is vindt ik niet erg. Zolang maar niet achter de loodlijn komt en dat is volgens mij niet het geval. En meer dan zestig changementen om de pas in die atmosfeer nou dat is niet niks aan de lange teugel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:17

Na lang zoeken tussen alle persoonlijke ongein hier, gevonden het filmpje..
Nou ik doe het die meneer niet na.

Zou voor de chique iets meer halslengte mogen behouden, maar dat is muggeziften in de marge.
Ik weet hoe moeilijk beetje dom lange leidselen al kan zijn als je achter je paard aan moet lopen,
dus voor deze meneer heel veel respect!

Overigens had ik toen straks juist in de auto bedacht dat inperfectie soms de schoonheid van iets kan benadrukken,
omdat het een teken van leven is, karakter.
Terwijl perfecte perfectie, hoe technisch uitmuntend ook uitgevoerd, saai en uidrukkingsloos kan zijn.
(Waarom geen idee, vermoedelijk omdat het verrassings effect weg is gevallen, geen idee)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:48

andafries schreef:
Voor perfectie misschien iets meer lengte. Maar verder is het oke.
Dit filmpje is gemaakt in Parijs toen de vier rijscholen samen optraden.
En tijdens deze show ging het publiek helemaal uit zijn dak. Ik was erbij was echt kippenvel.
En als het paard daardoor iets kort in zijn hals is vindt ik niet erg. Zolang maar niet achter de loodlijn komt en dat is volgens mij niet het geval. En meer dan zestig changementen om de pas in die atmosfeer nou dat is niet niks aan de lange teugel.

60 changementen?
is dat niet een beetje overdreven? om dat te verlangen van een paard?
ik vind het echt te kort, en dit kan misschien komen door een situatie of spanning aldaar (of onbewust publiek)
je hebt achter de loodlijn of in elkaar teruggewerkt (trek je hals maar eens helemaal in)
beide is niet juist uitgevoerd lijkt mij en zal in de uiteindelijke uitvoering te zien zijn.
Maar goed, iedereen blijkt dus te zien dat de hals bij deze foto of films te kort gehouden wordt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:54

het is een hengst met een flinke, korte hals erop, het komt gewoon door zijn bouw.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:04

quadripes schreef:
het is een hengst met een flinke, korte hals erop, het komt gewoon door zijn bouw.

gebruikt deze hengst , door zijn korte hals dan andere spieren? op een andere manier?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:09

nombrado schreef:
quadripes schreef:

gebruikt deze hengst , door zijn korte hals dan andere spieren? op een andere manier?

een mens die korte beentjes heeft kun je met oefeningen ook niet langer maken hoor.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:09

Professor schreef:
, maar het is Kunst een grote Kunst om zo´n eenheid te zijn met je paard ondanks dat men er niet op zit.

.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

liberty22 schreef:
een mens die korte beentjes heeft kun je met oefeningen ook niet langer maken hoor.

een mens met een korte dikke nek, kan anders prima lopen, en zijn hoofd vrij bewegen.

wb de korte beentjes heeft geen invloed op de houding, de afwikkeling of de balans van een mens (of dier)
hoofd hals, is balans, bekken is de afzet en de sturing.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:18

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

een mens met een korte dikke nek, kan anders prima lopen, en zijn hoofd vrij bewegen.

wb de korte beentjes heeft geen invloed op de houding, de afwikkeling of de balans van een mens (of dier)
hoofd hals, is balans, bekken is de afzet en de sturing.

ach appels en peren