Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:19

Zijn er instructeurs die niet gigantisch veel vragen voor een les en ook nog goed les geven? Eerlijk voor ruiter en paard.

Mijn instructeur is niet iemand die een papiertje heeft gehaald of iets dergelijks. Gewoon iemand die hoog in het dressuur heeft gereden met zijn eigen paard. Alle lesklanten waaronder ook ik zitten met dezelfde problemen. Paarden die niet actief zijn en allen wat moeilijker nageeflijk te krijgen. De ene natuurlijk erger dan de andere.

Ik zit momenteel op het punt dat mij een slofteugel is aangepraat. Ik vind het eng om deze te gebruiken omdat er altijd zoveel ophef over is geweest. Ik heb een paard die nog geen jaar onder het zadel is, ik vind het zonde dat ik met al dat gefriemel aan de teugel en nu ook nog een slofteugel mijn paard eigenlijk langzaamaan aan het verpesten ben.

Iemand tips of iemand die een goede instructeur kent of is?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 06:39

Shamanqueen schreef:
Zijn er instructeurs die niet gigantisch veel vragen voor een les en ook nog goed les geven? Eerlijk voor ruiter en paard.

Mijn instructeur is niet iemand die een papiertje heeft gehaald of iets dergelijks. Gewoon iemand die hoog in het dressuur heeft gereden met zijn eigen paard. Alle lesklanten waaronder ook ik zitten met dezelfde problemen. Paarden die niet actief zijn en allen wat moeilijker nageeflijk te krijgen. De ene natuurlijk erger dan de andere.

Ik zit momenteel op het punt dat mij een slofteugel is aangepraat. Ik vind het eng om deze te gebruiken omdat er altijd zoveel ophef over is geweest. Ik heb een paard die nog geen jaar onder het zadel is, ik vind het zonde dat ik met al dat gefriemel aan de teugel en nu ook nog een slofteugel mijn paard eigenlijk langzaamaan aan het verpesten ben.

Dit klinkt niet als een goede instructeur eerlijk gezegd. Welke regio zit je?

Ik vind zelf dat ik een hele fijne instructeur heb die bij mij en mijn paard past. Zondag was ie helemaal trots dat ik mijn eerste wedstrijd ZZL ook winst reed 2x.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:41

MCE schreef:
Deze wens is zou u het beste bij de KNHS kunnen deponeren, daar is het eindproduct meestal het uitganspunt, niet de lange weg er naar toe, gezien ook nu weer in het leven roepen van de wedstrijdinstructeur

Volgens mij heeft dit niets met de KNHS te maken, maar gewoon met een stukje mentaliteit/interesse van de instructeur naar het werkelijk willen verbeteren van een combinatie. Kijken naar het totale plaatje. Gewoon naast de les de gehele situatie bespreken en optimaliseren ipv alleen maar een uurtje centjes opstrijken, dressuurdingetje doen en volgende patient.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:49

suikermeisje schreef:
Shamanqueen schreef:

Dit klinkt niet als een goede instructeur eerlijk gezegd. Welke regio zit je?

Ik vind zelf dat ik een hele fijne instructeur heb die bij mij en mijn paard past. Zondag was ie helemaal trots dat ik mijn eerste wedstrijd ZZL ook winst reed 2x.

Ik zit in de regio noord Brabant. Hij kan zelf goed rijden maar denk dat hij het minder goed kan overbrengen 9p andere

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:56

Shamanqueen schreef:

Ik welke regio zit je?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:48

Shamanqueen schreef:

Ja hoor die zijn er... mijn instructrice is zeer eerlijk naar ruiter en paard en ja voor de meesten is het niet flashy of snel genoeg maar ze heeft echt oog voor wat de combinatie nodig heeft en durft het rustig op te bouwen. Ze heeft Deurne gedaan, is jurylid en zeker voor de basis is zij super. En daarnaast ook zeer redelijk geprijst, 30 euro voor uur priveles.
Maar denk dat de reiskosten wel aantikken van Groningen naar NoordBrabant :Y)
Ik zou gewoon in de buurt eens gaan kijken bij andere ruiters en vragen of je eens een les van hun instructeur mag zien. Dan heb je snel genoeg door of het beetje passend is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:17

Shamanqueen schreef:

Shamanqueen, iemand wees me op je vraag die je hier gesteld hebt, want ik ken een zeer goede instructrice die les geeft in Noord Brabant. Je hebt pb. Ik denk namelijk dat je gevoel juist is dat je hier geen slof in moet gaan hangen, want dat er iets mis aan het gaan is in je opleiding, dat met een andere instructie goed op te lossen is.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:44

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:50

Als het niet zo droevig zou zijn, zou het een lachwekkende vertoning zijn Kadankovitch.... Plastic fantastic op 'gebroken' paardjes. Amerika ten top? Nee dit heeft toch niks met rijden te maken????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:34

Ik denk niet dat het hun doel is om de europese uitvoering na te bootsen eigenlijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:38

Wat een treurig gezicht :n

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:55

FCSA schreef:
Wat een treurig gezicht :n

"TREURIG ???" Ik begrijp u wel. Maar ik vind dit erger, Bij deze paarden is de motoriek kapot gemaakt.
Maar mijn initiële vraag gaat daarom; al te vaak lees ik hier western-fans, die schrijven dat western grote overeenkomsten heeft met de klassieke dressuur. De VS is het basisland van deze tak van paardensport, De video hierboven laat de Amerikaanse topruiters in deze tak zien. Dat heeft toch een voorbeeld functie voor de rest van ruiters in de wereld die deze sport beoefenen ?

Ik zou werkelijk nu eens de mening van die aanhangers hierover willen weten. Lijkt mij toch moeilijk om staande te houden dat dit nog iets te maken heeft met klassieke dressuur? Behalve dan dat ze ook op iets zitten dat lijkt op een paard :D . [ik druk mij zo uit omdat het zeker niet beweegt als een paard.]

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:50

Hoe train je dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:29

Sizzle schreef:
Hoe train je dat?

Gewoon 'verkorten'. Tempo terug rijden. Vergeet niet dat deze paarden van zichzelf al veel vlakker lopen dan onze 'dressuur'paarden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:01

Pfffttt...je zou depressief worden als je naar die paarden in het filmpje kijkt. Dat is toch wel heel erg verwijderd van de happy athlete.... Ben overigens niet thuis in de western scene, maar wat is de doelstelling van pleasure?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:02

En wat doet deze reclame voor een wijnhandelaar in een dressuurtopic? Sluikreclame?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:07

Kadankovitch schreef:
Ik zou werkelijk nu eens de mening van die aanhangers hierover willen weten.

Misschien de vraag posten in het westernforum?
[WN] Western

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:25

Hopelijk mag ik als stille meelezer (en -leerder!) zonder nuttige bijdragen aan dit topic toch even een vraagje tussendoor posten :o
Ik heb het filmpje ook bekeken, maar behalve dat ik het er niet uit vind zien (onze merrie wil nog wel eens zo sloffen als ze eigenlijk terug moet naar draf, maar daar geen zin in heeft :') ), begrijp ik niet precies waarom dit zielig is? Of is deze manier van lopen schadelijk voor de paarden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:49

Hier een nieuwe 'uitdaging' erbij. Een PRE om bij te rijden. Wel leuk. Heel ander paard dan mijn eigen Sam. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:10

Leuk een PRE! Hoe oud?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:15

Eerlijk, geen flauw ide. Hij is niet van mij. Ik ga hem alleen bij rijden. Ik weet zelfs zijn volle naam niet _O- alleen die waar hij op geroepen wordt. Ik weet wel dat er al heel veel werk in gestoken is (en dat was ook te voelen, hij voelde erg fijn.). Het is geen echt jonkie meer, dat weet ik wel, ik gok aan de info die ik heb dat hij een jaar of 10 zal zijn.
Ik mag hem rijden zoveel ik wil van maandag tot donderdag maar ze weten ook dat ik moet kijken wat mijn lijf toe laat. Maar voor mij is het ook goed om eens een ander type te rijden dan mijn neuroot :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:56

Altijd leuk om op verschillende paarden te kunnen rijden. Daar word je altijd beter van!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:21

Ik was vandaag bij een wedstrijd in Duitsland kijken.
Vond dat zo veel fijner dan wat ik gewend ben. De jury gaf na de proef meteen feed-back. Iemand die in principe foutloos reed maar achter de loodlijn werd daarop zwaar betraft met 52%.
Losgelatenheid was duidelijk de wens.

Verder werd het me weer duidelijk dat Nederland een echt ponyland is, de rest van de buurlanden gebruikt gewoon geroutineerde paarden :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:43

Wat leuk om te zien, die ukkies op die grote paarden! Ik vind Duitsland sowieso een fijn paardrijland :j
Wij hebben weer een rondje gecrosst dit weekend:

Afbeelding