Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:Eerst de motor aan voor hij kan gaan ontspannen. Tenminste, dat lijkt mij de logische volgorde. Heel veel overgangen maken. Richt je eerst op tempocontrole en daarna pas weer op zijn hoofd/halshouding.
Simpelman schreef:Tempocontrole heb je nodig wanneer de losgelatenheid niet is bevestigd.
Losgelatenheid wil zeggen ontspannen, in vertrouwen, kalm en rustig.
De eerste fase van het Scala.
Deze fase wordt doorgaans overgeslagen, het is kennelijk de moeilijkste voor veel mensen.
Het op zijn gemak stellen van een paard, het winnen van zijn vertrouwen, het inleiden in communicatie en het laten begrijpen van het gevraagde werk, het leren afwachten, is voor veel mensen te moeilijk.
Men begint in het midden met het beheersen van een vluchtend paard, want dat is wat "tempocontrole" betekent.
Wanneer de eerste fase overgeslagen wordt dan zal dit zich gedurende alles dat er verder gebeurt in de africhting wreken, alles moet verder met druk afgedwongen worden.
Een paard in ontspanning en in vertrouwen werkt op uitnodiging, het gaat mee in het spel van de ruiter.
Een paard dat de rug aanspant produceert adrenaline en komt daarmee in een vlucht staat.
Een paard in vlucht staat maakt adrenaline aan en spant de rug aan.
Dit is al eeuwen bekend, daarom beginnen we met fase 1 van het Scala, met de ontspanning het neerwaarts, en met de gehoorzaamheid voor de aandrijvende hulpen, het voorwaarts, dit bereiken we door het paard de hals te laten strekken en van daar uit voorwaarts te drijven.
Dit noemen we ook wel voorwaarts neerwaarts.
Francesco laat zien hoe we een paard de hals kunnen laten strekken.
Dat moet iedere ruiter ten alle tijde en op elk gewenst moment kunnen vertonen, het is de basis van de dressuur.
flavlip schreef:@ simpelman wanneer komt tempocontrole dan? En tempocontrole kun je op verschillende manieren bereiken. Ik ben niet van het afdwingen met druk. Ontspannen voorwaarts neerwaarts gaat niet als je paard onder je vandaan rent, dus in mijn ogen begint t nog steeds bij tempocontrole.
0000 schreef:Leuk dat je met deze fijn vooruit kunt LU!
Ik weet verder even niet zo goed waar te beginnen. Paard is niet enorm voordelig gebouwd, lijkt me wel een erg vriendelijk dier dat goed op jou let en met je meewerkt.
Ik vind hem juist op foto 2 en 3 niet zo actief (ik ga zometeen even kijken of ik een vergelijkingsfoto kan vinden voor de galop, het achterbeen hoort echt véél verder onder te komen namelijk).
Op basis van deze foto's (en ik ben momenteel even totaal vergeten wat je verder al over het dier hebt verteld) zou losgelatenheid voor mij een eerste aandachtspunt zijn. Ik denk niet dat het zin heeft dit paard meer naar voren te rijden/actiever proberen te maken zonder dat hij meer nageeft. Ik denk dat hij zowel in de schoft als in de hals behoorlijk vasthoudt waardoor de bewegingen nu niet doorvloeien naar voren. Daarbij vind ik hem voor dit moment wat hoog in hoofd-halshouding maar dit komt, denk ik, weer voort uit het de hals niet laten vallen.
Heel veel 'ik denk' maar ik zit er natuurlijk ook niet op dus voelen kan ik het niet, maar ik vind hem wel een vrij typisch beeld geven. Goed op blijven letten dat hij echt los gaat laten, gaat swingen. Dit soort paarden gaat vrij makkelijk in een houding lopen waarin het er allemaal wel aardig uitziet en ook wel redelijk voelt, maar waarbij er eigenlijk nooit echt iets gebeurt...Het verschil tussen ja leuk, braaf paard en wauw, die is lekker aan het sjouwen zeg maar. Dat is echter iets dat je zelf moet leren voelen, soms bedriegt je gevoel je daarin omdat verbetering in eerste instantie wat rommelig en onrustig aan kan voelen.
Het nuttigste wat ik kan zeggen is geloof ik om lekker te gaan lessen met dit paard wat je vast en zeker al doet. Hij loopt op basis van deze foto's (niet rot bedoeld, onderling zal je zeker goed meekunnen!) nog niet helemaal op B niveau maar ik denk dat met wat kleine aanpassingen en elkaar even wat beter leren kennen jullie daar zo zijn. Ik vind jouw houding verbeterd, je lijkt meer in balans!
Edit: Blijkt onmogelijk fatsoenlijke foto te vinden die illustreert wat ik bedoel. Maar na enkele foto's vergeleken te hebben is het punt dat mij opvalt volgens mij vooral de de galopsprong te klein is, het voorbeen te weinig ruimte krijgt en hij te weinig sprong maakt. Ik denk wederom dat de sprong meer door het hele lijf heen mag vloeien.