[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:07

Hmm 0000 zit wat in.

@ Joolien, hij wil idd altijd onder t contact uitkomen. Buitenhand er altijd aan houden is geen probleem. Maar binnenhand is zo wisselend.

Ik ga er eerdaags eens mee aan de slag. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat oppakt. Zeker rechtsom heeft meneer moeite met ontspannen in de kaak, en loslaten op de juiste plek.
daarvoor moet ik na het warmrijden even halthouden en vragen of hij zijn hoofd wilt draaien. Zonder kantelen of verbuiging. Echt even inknikken achter zn kaak. Hij vind dat heel lastig. Links pakt hij dat wel zo aan.

We oefenen gestaag verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:09

Als hij dat moeilijk vind, zet je hand dan maar heel breed, echt heel ver opzij, let op dat je niet terug gaat werken, of je hand omlaag drukt, maar maak de hulp als het ware heel groot.
Wat ook kan helpen, is het wijken voor druk voordat je gaat rijden door te laten ontspannen voor druk zijwaarts en neerwaarts. Hier ga ik zondag een filmpje over maken, dus dan post ik die wel even. Uitleggen is veel werk _O-

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:24

Thanks!

Dus eigenlijk mag ik hem dus vormen als een banaantje? Teugel opzij en buigen door t midden van zn lichaam.
Binnenbeen erbij zodat hij rond word in zn lichaam?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:31

:j Dat is precies de bedoeling! Maar niet wringen en duwen, gewoon stap voor stap. Vinden ze best moeilijk op het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:34

Ja idd. En niet harder gaan trekken en duwen, afwachten tot het paard toegeeft. Je haalt een paard uit zijn comfortzone, gun hem de tijd om te wennen en te zoeken. Wees blij met 1 goede pas.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:11

Als eerste; Iedereen de beste wensen!

Ik heb eindelijk eens foto's van mij en Diego! ^^ De kwaliteit is bagger, want ik had mijn vriendin mn camera gegeven en ik heb zelf iets verkeerd ingesteld waardoor alles allemaal puntjes heeft, maar de foto's blijven gelukkig duidelijk zichtbaar.

Dit is een foto van in het begin. Net aan het draven. (Ik kreeg overigens geen les, ze wenste mij een gelukkig nieuwjaar :+)
Ik ben aan het zoeken naar muntjes en zet mijn handen te veel vast. De aanleuning/lengte in de hals vind ik hier wel erg fijn om te zien, maar de activiteit is ver te zoeken.
Afbeelding

Op deze foto steek ik mijn been af, maar is wel duidelijk te zien dat hij meer op het achterbeen komt. Ik heb tegenwoordig wat nieuws ontwikkeld; zodra mijn paard kan ontspannen, kan ik dat ook, en ga ik mijn handen beter dragen. Ze zouden nog net iets meer omhoog mogen, maar het is en blijft een probleem bij mij. Ik hoop dat er wel te zien is dat ik hier zeker wel ontspan in mijn handen. Omdat we samen nog vrij groen zijn (als combinatie, hij is al zo veel verder dan ik) vind ik eigenlijk dat hij meer uit de schoft zou mogen zakken, maar hij oogt vrij ontspannen.
Afbeelding

Op deze foto ben ik te streng met mijn binnenhand. Ik weet niet waarom ik deze hier omlaag druk *shame on me*. Activiteit vind ik wel heel fijn om te zien. Hij zou ook hier meer uit de schoft mogen zakken.
Afbeelding

Uiteindelijk vind ik dit de fijnste foto. Door mijn jas vertekent mijn houding wat, maar ik zou wel wat meer achterover mogen zitten. Vlak na deze foto ging hij aan de loop met me, terwijl hij hier nog lekker ontspannen liep, en ik hem eigenlijk richting halsstrekken aan het rijden was, om daarna nog even een rondje met lange teugel te draven en lekker te gaan uitstappen. Hij loopt mooi horizontaal, zou iets meer op achter mogen, hij stuwt te veel heb ik het idee. Eigenlijk ben ik best tevreden over mijn houding hier. Ik draag mijn handen, been is stil, ik mag alleen wat meer rechtop zitten. Ik denk dat ik door voor me te kijken al netter rechtop ga zitten. :j
Afbeelding

Ik heb op 1 Februari voor het eerst sinds ik denk een jaar of 10 weer eens een wedstrijdje. Ik ga onderling op stal met Diego een B proefje rijden, dus alle tips zijn welkom. Ik weet natuurlijk voor een groot deel al waar ik op moet letten, maar ik rijd nu op een totaal ander paard, dat al zo veel meer weet en kan dan ik, waardoor ik misschien juist weer nieuwe dingen fout doe.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:23

Leuk dat je met deze fijn vooruit kunt LU!

Ik weet verder even niet zo goed waar te beginnen. Paard is niet enorm voordelig gebouwd, lijkt me wel een erg vriendelijk dier dat goed op jou let en met je meewerkt.
Ik vind hem juist op foto 2 en 3 niet zo actief (ik ga zometeen even kijken of ik een vergelijkingsfoto kan vinden voor de galop, het achterbeen hoort echt véél verder onder te komen namelijk).

Op basis van deze foto's (en ik ben momenteel even totaal vergeten wat je verder al over het dier hebt verteld) zou losgelatenheid voor mij een eerste aandachtspunt zijn. Ik denk niet dat het zin heeft dit paard meer naar voren te rijden/actiever proberen te maken zonder dat hij meer nageeft. Ik denk dat hij zowel in de schoft als in de hals behoorlijk vasthoudt waardoor de bewegingen nu niet doorvloeien naar voren. Daarbij vind ik hem voor dit moment wat hoog in hoofd-halshouding maar dit komt, denk ik, weer voort uit het de hals niet laten vallen.
Heel veel 'ik denk' maar ik zit er natuurlijk ook niet op dus voelen kan ik het niet, maar ik vind hem wel een vrij typisch beeld geven. Goed op blijven letten dat hij echt los gaat laten, gaat swingen. Dit soort paarden gaat vrij makkelijk in een houding lopen waarin het er allemaal wel aardig uitziet en ook wel redelijk voelt, maar waarbij er eigenlijk nooit echt iets gebeurt...Het verschil tussen ja leuk, braaf paard en wauw, die is lekker aan het sjouwen zeg maar. Dat is echter iets dat je zelf moet leren voelen, soms bedriegt je gevoel je daarin omdat verbetering in eerste instantie wat rommelig en onrustig aan kan voelen.

Het nuttigste wat ik kan zeggen is geloof ik om lekker te gaan lessen met dit paard wat je vast en zeker al doet. Hij loopt op basis van deze foto's (niet rot bedoeld, onderling zal je zeker goed meekunnen!) nog niet helemaal op B niveau maar ik denk dat met wat kleine aanpassingen en elkaar even wat beter leren kennen jullie daar zo zijn. Ik vind jouw houding verbeterd, je lijkt meer in balans!

Edit: Blijkt onmogelijk fatsoenlijke foto te vinden die illustreert wat ik bedoel. Maar na enkele foto's vergeleken te hebben is het punt dat mij opvalt volgens mij vooral de de galopsprong te klein is, het voorbeen te weinig ruimte krijgt en hij te weinig sprong maakt. Ik denk wederom dat de sprong meer door het hele lijf heen mag vloeien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:49

Oh, ik zou even wat info over hem geven!
Diego is een draver van 12 jaar. (dat verklaard ook wel zijn nadelige bouw :j)
De eigenaresse heeft met hem voor jong oranje gereden in de Endurance. Zij moest hier noodgedwongen mee stoppen omdat zij artrose heeft. Al 8 jaar heeft ze een bijrijdster voor Diego, en ze vertelde mij dat deze bijrijdster hem nu ZZ licht rijd. Ik probeer zelf zo nu en dan wel eens wat waarvan ik de knopjes weet te vinden, maar hij komt er bij mij altijd onderuit door te gaan rennen :+
De momenten die ik hier op de foto's laat zien, liep hij juist erg fijn. Hij kwam hier terug in tempo, en dit zijn ook echt momenten waar ik durf los te laten (maar nog niet altijd helemaal doe). Ik vind dat ik zelf vooral moet leren loslaten. Ook op de momenten dat hij te hard gaat, en ik denk zelf eigenlijk dat zodra ik dat doe, hij ook gaat loslaten in de hals.
Het beeld dat ik zelf graag zou willen zien, zou ik bij hem alleen wss nooit zien, omdat hij juist zijn bouw niet mee heeft. Korte dunne hals, klein dun koppie.. Het past gewoon niet bij het plaatje dat ik graag zou willen zien. Maar ik weet dat die stukken er wel tussen zitten. Ik heb met rijden ook bij mijn vriendin aangegeven wanneer hij fijn aanvoelde en ik wilde dat ze even dat knopje indrukte, maar er zijn er een hele hoop ernstig mislukt :(

Het is qua karakter wel echt een typische draver. Vriendelijk, aanhankelijk, flink wat tempo, en niet te zwaar oppakken anders gaat die kop omhoog en gaat hij aan de loop met je. Lessen was ik nog niet aan toe gekomen. Had even een Decembercrisis, maar vandaag de eerste afspraak voor een lesje gemaakt! Ik hoop dat ze me daarin in elk geval wat tips mee kan geven over hoe ik hem terug in tempo krijg, zonder te veel aan de voorkant te zitten. Ik maak me zwaar, ga klein lichtrijden, maar het wil niet doorkomen, en doordat ik dan even streng moet zijn, haal ik juist de ontspanning er weer uit die ik voor het rennen wel had.

Enneee, het zou vast nog geen B niveau zijn, het lijkt me gewoon leuk eens mee te doen en te kijken wat ik ervan bak. Het gaat me niet om het winnen of verliezen. Uiteindelijk krijg je toch zo'n leuk protocolletje, waar mensen aan gezeten hebben die mij niet kennen, en mij ongetwijfeld weer ophelderende tips en commentaar geven. Van alles leer je weer wat bij vind ik, dus ben dan gewoon weer een ervaring rijker. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:15

Start hij ZZ-licht of zegt men dat hij dat niveau loopt? Ik vind hem zeer zeker niet verkeerd bespierd voor een draver, het zou me echter verbazen als hij zoals hij er nu uitziet een ZZ-licht proef doorkomt. Winstwaardig dan. Puur qua verzameling overigens, daarvoor is losgelatenheid wel een vereiste namelijk. En hoewel ik snap dat jij het paard op een ander niveau rijdt zou hij dan weliswaar minder verzameld moeten tonen op de foto's, maar nog altijd wel een stuk losser. Zoals hij nu galoppeert breek ie zijn benen in een pirouette ongeveer denk ik...

Ooh, ik klink vreselijk negatief nou, zo is het niet bedoeld!! Maar nav jouw verhaal over het niveau van het paard, de foto's en wat jij daar fijn aan zegt te vinden, klopt het voor mijn gevoel gewoon even niet. Ik vind echt dat hij eerst meer na moet geven, zolang hij in deze houding blijft zitten denk ik niet dat je hem losser in zijn lijf krijgt. Ook niet als jij wel loslaat, hij kan namelijk heel prima die kaak vast blijven zetten. Ik denk dat juist een keer wat ronder maken en regelmatig stelling vragen (ook naar buiten) zodat hij ontspanning in de kaak leert voelen kan helpen.

Verder heb je het veel over te hard gaan, daar mag je zelf best heel consequent in zijn. Heel duidelijk terughalen als hij onder je vandaan loopt en dan meteen weer loslaten. Prima dat je het op je zit probeert op te lossen, maar wacht geen rondje met ingrijpen! Ook geen half rondje trouwens. Hoe sneller jij een consequente verbind aan het niet reageren op je zit, hoe sneller hij daar wel op zal reageren. Niet te bang zijn om spanning op te bouwen, ontspanning is leuk, maar een gehoorzaam paard is leuker en, grappig genoeg, vanzelf ook meer ontspannen omdat hij weet waar hij aan toe is.

Aanvulling: Het zijn allemaal maar overwegingen van mij he, bedenk dat ik vanuit een wat ander standpunt naar een paard kijk. Hoewel ik erg focus op eerlijk rijden, van achter naar voor rijden en plezier maken met je paard, ben ik denk ik net iets 'strenger' en iets minder vrijblijvend in mijn rijden. Vind het wel oprecht leuk voor je dat je weer fanatieker kunt rijden en nu een paard hebt waarmee je iets op kunt bouwen!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:34

Eerst de motor aan voor hij kan gaan ontspannen. Tenminste, dat lijkt mij de logische volgorde. Heel veel overgangen maken. Richt je eerst op tempocontrole en daarna pas weer op zijn hoofd/halshouding. De foto waarbij jij zegt niet te weten wat je met je binnenhand aan het doen bent is denk ik om buiging te vragen, hij maakt zich daar erg recht. Je kunt dan beter je binnenhand wat hoger houden en wat verder opzij, maar ik denk niet dat je hier al aan toe bent. Begin bij het begin, tempocontrole. Ik vind de foto's nog niet zo een heel fijn beeld geven, maar dat geeft niet, want je bent net met dit paardje bezig, dus het komt vast goed. Ik ben benieuwd naar vervolgfoto's!

@ TurboTinker Je kan ook proberen stukjes even contrastelling te rijden om hem de binnenteugel te laten aannemen. Op de lange zijde stelling naar buiten, weer rechtmaken en stelling naar binnen. Op het moment dat je stelling naar binnen gaan vragen zal hij nu denk ik meteen naar binnen vallen, maak er dan maar meteen een volte van (net alsof dat je plan was ;-) ) daarom is contrastelling net even iets makkelijker.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:44

Flavlip, contra stelling moet ik best veel mee pakken idd, in alle gangen. Maar niet overdrijven in de stelling. (Licht gebogen zeg maar)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:56

Helemaal goed :-) inderdaad niet overdrijven, het is echt om het te leren, hem te vragen die binnenteugel aan te nemen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:30

0000, er is mij verteld dat hij dat niveau loopt. De andere bijrijdster start ook die dag dus denk dat ik dan pas echt achter de waarheid kom := hij kan van alles wat ik met een groener paard zeker niet kan. En de vergelijking is nou niet echt top, maar met een manege paard moet ik geen volte proberen te rijden met stelling naar buiten. Dit doe ik met hem wel om tempo controle terug te krijgen en voor afwisseling. Rijd heb regelmatig schouder binnen of buitenwaarts en wijk veel met hem om z'n tempo onder controle te houden. Ik vind je niet negatief overkomen trouwens. Ik weet dat het goed bedoelde tips zijn waar ik zeker mee aan de slag ga! Het is een fijn paard om van te leren, en hij heeft m'n houding sws al heel erg verbeterd. Hij is erg gevoelig op z'n buik dus als ik te veel met m'n benen doe wat niet nodig is heb ik een boos paard. :+

Flavlip, tempo controle is zeker een puntje. De motor staat wel degelijk aan achter alleen rent hij nog te veel onder me vandaan. Zodra ik zijn tempo op sommige momenten onder controle heb, word hij juist heel fijn in de hand, en veranderd het stuwen in dragen. Dan loopt hij echt heel fijn en kan ik ook echt fijn gaan rijden. Ik twijfel of ik hem eens met een spoortje wil rijden. Hij loopt soms nog te veel door mijn been heen en dan gaat hij rennen. Volgende week ben ik een weekje weg en die week daarop heb ik een les geplant staan dus ik kijk eerst die les even aan. Heb even de tips van een instructrice nodig op het moment zelf dat hij zo onder me uit loopt en zou ook zeker naar haar mening vragen. Tot die tijd zet ik het spoortje even uit mijn hoofd. Ik wil hem en mijzelf daarmee niet dwars gaan zitten, en zie het zelf als m'n laatste middel om hem bij mij te houden. Het heeft voor nu geen nut om de motor te activeren als hij zo veel onder me vandaan rent, en ik nog niet genoeg controle over zijn tempo heb om hem ook meteen weer goed terug te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:59

@LoveUggs,

Dit is waar jij je voorlopig met dit paard mee bezig moet houden:

Eerst losgelatenheid, dan voorwaarts.
Je paard loopt nu met een vastgezette rug weg onder je vandaan.
Tempocontrole komt uit ontspanning en vertrouwen.
Heb geduld.
Pas als bovenstaande bevestigd (duurt maanden) is dan kun je voorzichtig wat andere dingen gaan doen, doe je dat voor die tijd dan ben je bezig met stuk maken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:57

@ LU ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Met de motor aan bedoel ik niet zozeer harder, maar hij mag een ruimere pas maken achter (kijk maar naar het verschil voor en achter). Dit kun je bereiken door tempocontrole, schakelen.

@ simpelman ik vind nog steeds eerst tempocontrole en dan losgelatenheid. Het filmpje vind ik ook niet een heel fijn beeld geven, het paard kukelt op de voorhand, achter de loodlijn en achter de teugel. Ik zie het nut hier niet zo erg van in. Ja, als er tempocontrole is kun je dit zeker (even) gebruiken om je paard los te werken, maar bij het paard van LU is dit nog een stap te ver.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:24

Tempocontrole heb je nodig wanneer de losgelatenheid niet is bevestigd.
Losgelatenheid wil zeggen ontspannen, in vertrouwen, kalm en rustig.
De eerste fase van het Scala.
Deze fase wordt doorgaans overgeslagen, het is kennelijk de moeilijkste voor veel mensen.

Het op zijn gemak stellen van een paard, het winnen van zijn vertrouwen, het inleiden in communicatie en het laten begrijpen van het gevraagde werk, het leren afwachten, is voor veel mensen te moeilijk.
Men begint in het midden met het beheersen van een vluchtend paard, want dat is wat "tempocontrole" betekent.

Wanneer de eerste fase overgeslagen wordt dan zal dit zich gedurende alles dat er verder gebeurt in de africhting wreken, alles moet verder met druk afgedwongen worden.
Een paard in ontspanning en in vertrouwen werkt op uitnodiging, het gaat mee in het spel van de ruiter.

Een paard dat de rug aanspant produceert adrenaline en komt daarmee in een vlucht staat.
Een paard in vlucht staat maakt adrenaline aan en spant de rug aan.
Dit is al eeuwen bekend, daarom beginnen we met fase 1 van het Scala, met de ontspanning het neerwaarts, en met de gehoorzaamheid voor de aandrijvende hulpen, het voorwaarts, dit bereiken we door het paard de hals te laten strekken en van daar uit voorwaarts te drijven.
Dit noemen we ook wel voorwaarts neerwaarts.

Francesco laat zien hoe we een paard de hals kunnen laten strekken.
Dat moet iedere ruiter ten alle tijde en op elk gewenst moment kunnen vertonen, het is de basis van de dressuur.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:00

Flavlip, ik weet wel wat je bedoeld. Loop al een tijdje mee in het topic := motor activeren is niet harder, maar vooruit komen vanuit achter, dus meer op de achterhand komen. Ik weet ook zeker hoe het moet, alleen het stukje terug werken is nog wat lastig met hem. En om die motor goed aan te zetten moet ik hem zowel voorwaarts als terug kunnen rijden op een kleine hulp. Voorwaarts is niet zo'n probleem want ik hoef er maar aan te denken en hij gaat een pasje harder, maar terug is een probleem. Maar ik bedenk me nu dat ik misschien juist veel moet aandraven en stappen, aandraven en stappen, en daar in moet spelen om meer controle over zijn tempo te krijgen. Misschien dat de controle over zijn tempo dan vanzelf komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:02

Ik denk dat schijnovergangen juist beter is, dan leert hij sluiten maar ook wachten op jou. Probeer vooral op zit langzamer te gaan lichtrijden en zo het tempo omlaag te gooien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:27

Dat is idd wat ik nu doe jolien. Ik blijf nog net niet plakken in het zadel. Maak me lang en zwaar en ga heel klein lichtrijden, maar dit werkt niet zoals ik gewent ben :') dus ik ga er met de les maar even goed mee spelen en kijken wat wel werkt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:30

@ LU dat is dus precies wat ik in mijn eerste reactie al zei:

flavlip schreef:
Eerst de motor aan voor hij kan gaan ontspannen. Tenminste, dat lijkt mij de logische volgorde. Heel veel overgangen maken. Richt je eerst op tempocontrole en daarna pas weer op zijn hoofd/halshouding.

@ simpelman wanneer komt tempocontrole dan? En tempocontrole kun je op verschillende manieren bereiken. Ik ben niet van het afdwingen met druk. Ontspannen voorwaarts neerwaarts gaat niet als je paard onder je vandaan rent, dus in mijn ogen begint t nog steeds bij tempocontrole.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:32

Maar om je paard in tempocontrole te krijgen zullen hulpen door moeten kunnen komen en daarvoor zal eerst een zekere mate van ontspanning nodig zijn, toch?

Een paard wat alleen maar rennerig is en de rug wegdrukt krijg je toch niet zonder dan redelijk drastische hulpen onder tempocontrole?

Tenminste, dit is mijn ervaring. Mijn paard moest vooral eerst leren ademen en ontspannen en nu ben ik hard bezig met de tempo controle.
En zodra die ontspanning wegvalt, valt ook mijn tempocontrole weg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:38

Simpelman schreef:
Tempocontrole heb je nodig wanneer de losgelatenheid niet is bevestigd.
Losgelatenheid wil zeggen ontspannen, in vertrouwen, kalm en rustig.
De eerste fase van het Scala.
Deze fase wordt doorgaans overgeslagen, het is kennelijk de moeilijkste voor veel mensen.

Het op zijn gemak stellen van een paard, het winnen van zijn vertrouwen, het inleiden in communicatie en het laten begrijpen van het gevraagde werk, het leren afwachten, is voor veel mensen te moeilijk.
Men begint in het midden met het beheersen van een vluchtend paard, want dat is wat "tempocontrole" betekent.

Wanneer de eerste fase overgeslagen wordt dan zal dit zich gedurende alles dat er verder gebeurt in de africhting wreken, alles moet verder met druk afgedwongen worden.
Een paard in ontspanning en in vertrouwen werkt op uitnodiging, het gaat mee in het spel van de ruiter.

Een paard dat de rug aanspant produceert adrenaline en komt daarmee in een vlucht staat.
Een paard in vlucht staat maakt adrenaline aan en spant de rug aan.
Dit is al eeuwen bekend, daarom beginnen we met fase 1 van het Scala, met de ontspanning het neerwaarts, en met de gehoorzaamheid voor de aandrijvende hulpen, het voorwaarts, dit bereiken we door het paard de hals te laten strekken en van daar uit voorwaarts te drijven.
Dit noemen we ook wel voorwaarts neerwaarts.

Francesco laat zien hoe we een paard de hals kunnen laten strekken.
Dat moet iedere ruiter ten alle tijde en op elk gewenst moment kunnen vertonen, het is de basis van de dressuur.

Als ik jou posts lees dan denk ik. wauw...

Onze merrie was niet te stuiten onder het zadel, vluchten vluchten vluchten.
Hard hard hard.

En mensen aan de kant maar roepen "Verruimen in draf! Terug in stap! Aandraven! actief houden!!"
En "binnenhand er aan aan... Vragen! Vragen!"

Het ging van kwaad naar erger. Schrok overal van, en ontzettend gespannen.

Toen ben ik gaan lessen, bij iemand die het ongeveer hetzelfde verteld, en het klopt.

Je moet eerst controle hebben in je tempo. Ontspannen tempo.
Geen hard gaspedaal, maar gecontroleerd stappen, draven en galopperen.

Je kunt daarbij wel figuren rijden, en stelling vragen.
Maar wel met een zo zacht mogelijke hand.

Actief vooruit rijden, pas wanneer mogelijk is.
Pas wanneer je er samen aan toe bent.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:12

flavlip schreef:
@ simpelman wanneer komt tempocontrole dan? En tempocontrole kun je op verschillende manieren bereiken. Ik ben niet van het afdwingen met druk. Ontspannen voorwaarts neerwaarts gaat niet als je paard onder je vandaan rent, dus in mijn ogen begint t nog steeds bij tempocontrole.

Wanneer je gedwongen bent tot "tempocontrole" over te gaan dan ben je al te ver gegaan in de vraag aan je paard.
Een paard loopt weg/vlucht wanneer hij het niet begrijpt, het gevraagde onaangenaam is, pijn oplevert, of wanneer hij het niet aan kan.

Bij de africhting is er eerst een longeerfase/grondwerk, hier worden alle stemcommando's uitgelegd en bevestigd, het paard hoort hier rustig te worden en vertrouwen te krijgen, te leren wachten en gehoorzamen.

Daarna volgt de gewenningsfase onder het zadel, dat duurt meestal één jaar, stap is de belangrijkste gang, gevolgd door een rustige arbeidsdraf, recht door, liefst buiten.
Helemaal geen gestuur en gedressuur, gewoon wandelen en elkaar leren kennen, begrijpen en vertrouwen.
Losgelatenheid is het resultaat van deze periode, daarna pas ga je heel langzaam aan met heel lichte eenvoudige dressuuroefeningen beginnen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:09

0000 schreef:
Leuk dat je met deze fijn vooruit kunt LU!

Ik weet verder even niet zo goed waar te beginnen. Paard is niet enorm voordelig gebouwd, lijkt me wel een erg vriendelijk dier dat goed op jou let en met je meewerkt.
Ik vind hem juist op foto 2 en 3 niet zo actief (ik ga zometeen even kijken of ik een vergelijkingsfoto kan vinden voor de galop, het achterbeen hoort echt véél verder onder te komen namelijk).

Op basis van deze foto's (en ik ben momenteel even totaal vergeten wat je verder al over het dier hebt verteld) zou losgelatenheid voor mij een eerste aandachtspunt zijn. Ik denk niet dat het zin heeft dit paard meer naar voren te rijden/actiever proberen te maken zonder dat hij meer nageeft. Ik denk dat hij zowel in de schoft als in de hals behoorlijk vasthoudt waardoor de bewegingen nu niet doorvloeien naar voren. Daarbij vind ik hem voor dit moment wat hoog in hoofd-halshouding maar dit komt, denk ik, weer voort uit het de hals niet laten vallen.
Heel veel 'ik denk' maar ik zit er natuurlijk ook niet op dus voelen kan ik het niet, maar ik vind hem wel een vrij typisch beeld geven. Goed op blijven letten dat hij echt los gaat laten, gaat swingen. Dit soort paarden gaat vrij makkelijk in een houding lopen waarin het er allemaal wel aardig uitziet en ook wel redelijk voelt, maar waarbij er eigenlijk nooit echt iets gebeurt...Het verschil tussen ja leuk, braaf paard en wauw, die is lekker aan het sjouwen zeg maar. Dat is echter iets dat je zelf moet leren voelen, soms bedriegt je gevoel je daarin omdat verbetering in eerste instantie wat rommelig en onrustig aan kan voelen.

Het nuttigste wat ik kan zeggen is geloof ik om lekker te gaan lessen met dit paard wat je vast en zeker al doet. Hij loopt op basis van deze foto's (niet rot bedoeld, onderling zal je zeker goed meekunnen!) nog niet helemaal op B niveau maar ik denk dat met wat kleine aanpassingen en elkaar even wat beter leren kennen jullie daar zo zijn. Ik vind jouw houding verbeterd, je lijkt meer in balans!

Edit: Blijkt onmogelijk fatsoenlijke foto te vinden die illustreert wat ik bedoel. Maar na enkele foto's vergeleken te hebben is het punt dat mij opvalt volgens mij vooral de de galopsprong te klein is, het voorbeen te weinig ruimte krijgt en hij te weinig sprong maakt. Ik denk wederom dat de sprong meer door het hele lijf heen mag vloeien.

Zou dit een foto kunnen zijn met waar je op doelt:
Klik, link te groot
Klik, link is weer te groot
Het gaat dan om de sprong, en niet om de nageeflijkheid. Die was ver te zoeken _O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:14

Dat geeft inderdaad mooi het verschil in sprong weer! Is natuurlijk wel een ander type paard, maar waar het mij vooral om ging is dat je ziet dat het voorbeen (of eigenlijk de hele voorhand) hier veel meer ruimte krijgt.