Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:39

@ vlinder die eisen stellen wij niet, ik denk dat je toch maar eens al die bladzijden moet doorspitten, dan weet je tenminste waar het in dit topic over gaat. Want ik heb het gevoel dat je dat niet echt door hebt.

gummie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:43

Als het kwetsend bedoeld zou zijn, zou er inmiddels ook wel een topic gestart zijn over bijvoorbeeld negers te paard. Maar omdat de huidskleur hoe dan ook geen directe dan wel indirecte invloed heeft op het paard, wordt dat topic niet geopend.

:)

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:50

Gummie, jij zal het allemaal wel beter weten uiteraard. :)

Ik reageer simpelweg op een aantal uitspraken die hier gedaan worden. Dat te zwaar zijn slecht is voor het paard. En ik denk dat allang bewezen is dat paardrijden in een aantal gevallen NIET goed is voor het paard. En qua overgewicht denk ik dan aan mensen die zo zwaar zijn dat ze niet meer goed kunnen bewegen en daarom het paard storen als ze erop zitten. Maar ook mensen die geen overgewicht hebben kunnen dat veroorzaken. Beter iemand van 100 kilo die perfect rijdt dan iemand van 60 kilo die bonkt op een rug. Maar hier gaat de discussie over mensen die in het dagelijks leven misschien als mollig of te zwaar bestempeld worden en hier op dit forum worden afgezeken dat ze niet mogen paardrijden. Ondanks dat ze een eigen paard hebben en daar vast wel van weten of erop gereden kan worden met hun gewicht ja of nee.

Ik denk dat in jullie categorie heel veel van die mensen vallen die volgens jullie niet op een paard moeten stappen. En dat is naar mijn mening onzin gezien de gemiddelde hollandse vrouw wel meer weegt dan 60,70 kilo.

En Tari_42 ik ben druk bezig met alle 175 pagina's. Maar ik zie dat er meer mensen een beetje kritisch reageren. Zowel de mensen die voor als tegen zijn.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:51

Haha een neger te paard! Alleen al het woord neger is in 2011 vrij discriminerend. Maar goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:57

Als de gemiddelde vrouw zwaarder is dan 60, 70 kg, moet ze misschien afvallen. Overigens heeft zowat de helft overgewicht, dus dat klopt dan wel. De gemiddelde Nederlandse vrouw is 1,70. Dan is 70 kg een gezond gewicht.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:59

Helemaal gelijk!

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:59

En mannen dan? Die zijn sowieso zwaarder...

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:33

@vlinder: dus jij wilt beweren dat mensen met serieus overgewicht zich nog goed en soepel kunnen bewegen? Hoeveel moeite moeten ze vaak doen om OP het paard te komen? En dat is niet kwetsend bedoeld, dat is gewoon de realiteit. En het gaat in heel dit topic NIET over mensen die een kilootje of 5 te zwaar zijn, nee het gaat over mensen met serieus overgewicht! En ja, daar wordt inderdaad kritisch op gereageerd. Er zijn ook genoeg mensen die te zwaar zijn die door hebben dat het schadelijk kan zijn voor hun paard en er dan niet opstappen. Daar heb ik dan respect voor. Omdat ze het belang van hun dier voorop stellen en niet hun eigen plezier.
Als je een hond zou hebben en er wordt bewezen dat het schadelijk is om elke dag 3 km met hem te gaan wandelen. Blijf je dat dan nog doen omdat jij het leuk vind om te gaan wandelen? Als je "ja" antwoord op die vraag, dan stel ik me de vraag waar je redelijk en gezond verstand zit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:35

Vlinder25 schreef:
Gummie, jij zal het allemaal wel beter weten uiteraard. :)

Sterkte :) Hoop niet dat je nachtmerries hebt na het lezen van mijn vreselijk aanstootgevende berichten :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:36

Tari_42 schreef:
@vlinder: dus jij wilt beweren dat mensen met serieus overgewicht zich nog goed en soepel kunnen bewegen? Hoeveel moeite moeten ze vaak doen om OP het paard te komen? En dat is niet kwetsend bedoeld, dat is gewoon de realiteit. En het gaat in heel dit topic NIET over mensen die een kilootje of 5 te zwaar zijn, nee het gaat over mensen met serieus overgewicht! En ja, daar wordt inderdaad kritisch op gereageerd. Er zijn ook genoeg mensen die te zwaar zijn die door hebben dat het schadelijk kan zijn voor hun paard en er dan niet opstappen. Daar heb ik dan respect voor. Omdat ze het belang van hun dier voorop stellen en niet hun eigen plezier.
Als je een hond zou hebben en er wordt bewezen dat het schadelijk is om elke dag 3 km met hem te gaan wandelen. Blijf je dat dan nog doen omdat jij het leuk vind om te gaan wandelen? Als je "ja" antwoord op die vraag, dan stel ik me de vraag waar je redelijk en gezond verstand zit.

maar wat vind jij nu dan serieus overgewicht?
is dat 20 of 30 kg boven ? wat 70 kg?
dus als men 90 of 100kg weegt is dat dan voor jou serieus overgewicht?

zet dan cijfers neer dan weten we wat je bedoeld :j

ik weeg er 84kg,is dat in jouw ogen serieus overgewicht?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:36

Vlinder25 schreef:
Haha een neger te paard! Alleen al het woord neger is in 2011 vrij discriminerend. Maar goed

Ben blij dat je mijn punt nog eens even benadrukt :)

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:41

gummie schreef:
Vlinder25 schreef:

Ben blij dat je mijn punt nog eens even benadrukt :)

Het is ook allemaal zo grappig he ;)

Er werd net gevraagd wat voor jou serieus overgewicht is? is dat bij 90 kilo? of al bij 70?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:47

Voor mij heb ik met 60 kg al overgewicht. Maar ik ben een klein Aziaatje. Waar het hier om gaat imo is dat je met een gezond gewicht een passend paard kiest. En daar zijn mooie richtlijnen voor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:49

Er wordt door mij ook al ongeveer 50 pagina's lang geroepen dat dat niet een persoonlijke issue, maar een wetenschappelijk issue is. Dat het er totaal niet toe doet wat een ieder hier persoonlijk te dik vind. Omdat het in dit topic geen smaak of modekwestie is, maar een dierenwelzijns kwestie die door onderzoekers tot op de bodem uitgezocht moet worden! En dat het antwoord dus niet van mij moet komen inzake het bepalen welk gewicht serieus overgewicht is, maar vanuit mensen die daar verstand van hebben.

Het is op zijn minst bizar dat deze vraag aan mij gesteld wordt, en dat mij wordt verweten dat ik het allemaal wel beter weet, terwijl ik al wekenlang didelijk probeer te maken dat mijn standpunt is dat richtlijnen en onderzoek door deskundigen hierover uitsluitsel moeten geven en niet gewoon maar meningen van jan en alleman!

En het is dus nogal irritant om dit keer op keer te moeten typen, omdat mensen niet lezen, of wel lezen maar niet begrijpen. En dat mensen continu lange tenen krijgen OMDAT het hier over gewicht gaat. En dat wat mij betreft de discussie eindigt op moment dat wordt vastgesteld welk gewicht wel, en weljk gewicht niet goed is vor de paardenrug. En dat als 120 kilo NIET schadelijk blijkt te zijn, ik dat PRIMA en LEUK vind voor de mensen die dat gewicht hebben en willen paardrijden, omdat er dan geen REDEn is om het niet te doen. En dat ik op basis van richtlijnen en onderzoeken die al tig keer genoemd zijn, maar niet serieus worden genomen, ik meen te mogen zeggen dat die richtlijn voor mij doorslaggevend is totdat er nieuwe feiten bekend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:52

Oneliners zijn mijn stijl niet, maar hier kan.ik het alleen maar mee eens zijn.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:52

Dank u Mirgino.

Tari_42: als ik weet wat jij serieus overgewicht vind dan kan ik je vraag beter beantwoorden. Ik vind zelf dat iemand die 90 kilo weegt net zo goed kan bewegen als iemand die 70 kilo weegt, uitzonderingen daargelaten.

Ik sport zelf drie keer per week ook een aantal Zumba lessen en ook de zware dames komen prima mee. En geen Zumba van tv maar echt intensieve Zumba lessen. Dus ja ik vind dat ook iemand die redelijk overgewicht goed zou KUNNEN bewegen. Maar dat hangt af van hoe diegene zn dagelijkse leven invult.

En om OP het paard te komen moet sowieso een kruk worden gebruikt. Beter voor de rug van het paard en het zadel. Dus dat geldt voor iedereen dun of dik.

Ik vind het wat overdreven allemaal. Ze zijn niet van suiker. Net zei ik het ook al. Hoe zwaar moeten die politiepaarden het wel niet hebben met die ruiters + alle bijkomende dingen aan het zadel + outfit van de politieagent.

Nee met 150 kilo denk ik niet dat je paard moet gaan rijden niet voor jezelf niet voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:58

Nope, ze zijn niet van suiker. Ook niet van beton.

En ik heb liever dat de dikke dames Zumba doen, dan hun paard overbelasten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:59

Zal ik speciaal voor degenen die al die andere zaken ook zo vreselijk vinden, en dat gebruiken als excuus om het niet over gewicht te hoeven hebben, even benoemen dat onder wreedheid in het wedstrijdreglement oa wordt verstaan het buitensporig aanzetten van een vermoeid paard, rijden met een onaanvaardbaar scherp of slecht passend bit, het voortdurend gebruik van sporen, overmatig zweepgebruik, etc, etc, etc. En dat is vastgesteld dat AL die zaken niet goed zijn voor het paard en derhalve wreed genoemd worden , en derhalve verboden zijn en derhalve leiden tot diskwalificatie op en wedstrijd, waaruit je kunt afleiden dat ook tijdens trainingen deze zaken niet geoorloofd zijn ivm paardenwelzijn?

En dat daar geen discussie meer over bestaat, dat het gewoon een regel is, en dat het hier op dit forum dus niet meer HOEFT te worden uitgevochten en besproken, omdat daar al een duidelijke richtlijn voor is vanuit de KNHS. Dat we ook even van dat gezeur af zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:05

===============================================================================
Er werd net gevraagd wat voor jou serieus overgewicht is? is dat bij 90 kilo? of al bij 70?[/quote]

===============================================================================
nee, dat staat er niet :n

20 of 30 kilo BOVEN 70 kg. dat 70 kg geen overgewicht is weet ik ook wel :+

goed lezen!!!

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:06

Gummie je kan me ook aanspreken bij naam hoor

' speciaal voor degenen die andere zaken ook zo vreselijk vinden, en dat gebruiken als excuus om het niet over gewicht te hoeven hebben'

Ik vind persoonlijk dat jij met je berichten mensen die een eigen paard hebben buiten jouw clubje sluit van mensen met een perfect gewicht die wel op een paard zouden mogen stappen. Wat is te zwaar zijn om op een paard te stappen? Dat is de vraag! Jij bent zo bevoorrecht met AL je paarden en je ENORME kennis daarover. Als je moe wordt van het plaatsen van berichten... de computer kan ook uit hoor :) Niemand vraagt je om je te vermoeien door te reageren op berichten van mensen die het niet met jou eens zijn.

Lees dit artikel eens.

http://www.paardentips.com/artikelen/wi ... paard.html

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:09

Als jij dat zeuren vind, heb je een gebrek aan normen en waarden..
Hier worden namelijk ook meerdere dingen aangewezen dan alleen het gewicht en op basis daarvan andere dingen bijgehaald die misschien van toepassing zijn. Zo kan je bezig blijven, want alle fouten vanuit een ruiter is ergens naartoe te leiden. Zo kan je dus alles schuiven op gewicht maar ook bv op voorwaarts rijden....
En zo blijft alles dus bezig. Er zijn diverse factoren die mee spelen. Niemand kan hier antwoord geven op de vragen die gesteld worden.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:14

om te weten of je overgewicht hebt of niet.. bereken dan zelf je BMI. Als je niet weet hoe je dat moet doen: lichaamsgewicht in kg delen door het kwadraat van je lichaamslengte (in meter)
Heb je een bmi tussen de 19 en 24, dan zit je goed, zit je hoger dan heb je overgewicht.
En voor de rest heb ik het hier wel gehad. Mensen die te zwaar zijn voor hun paard: doe maar lekker door maar kom naderhand niet zeuren in een ander topic dat je paard rugproblemen heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:18

Tari_42 schreef:
om te weten of je overgewicht hebt of niet.. bereken dan zelf je BMI. Als je niet weet hoe je dat moet doen: lichaamsgewicht in kg delen door het kwadraat van je lichaamslengte (in meter)
Heb je een bmi tussen de 19 en 24, dan zit je goed, zit je hoger dan heb je overgewicht.
En voor de rest heb ik het hier wel gehad. Mensen die te zwaar zijn voor hun paard: doe maar lekker door maar kom naderhand niet zeuren in een ander topic dat je paard rugproblemen heeft.

BMI 25 zit je gebakken ,daarboven :n -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:19

Vlinder: het gaat niet om een perfect gewicht, het gaat om gewicht dat het paard zonder schade kan dragen. En als jij je nu buitengesloten voelt, dan ben je dus te zwaar voor je paard. Doe er wat mee. But don't shoot the messenger.

Mirgino: tussen de 20 en 25.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:21

Yamcha schreef:
Nope, ze zijn niet van suiker. Ook niet van beton.

En ik heb liever dat de dikke dames Zumba doen, dan hun paard overbelasten.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*