Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:20

Oei en auw.
Andere instructie zoeken dan maar?
Want dit is zo ongeveer alles waarnaar ik NIET streef.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:26

Het is ongeveer 25 jaar geleden dat ik tegen mezelf zei "ik wil nooit geen les meer hebben".
Het is (was voor mij) allemaal brandhout.....
Zelf doen....
Kijken en luisteren, lezen en nadenken, voelen en experimenteren, workshops zonder paard, kijken naar meesters, naar wedstrijden, naar vriendelijke amateurs die het leuk doen, video's, foto's, mezelf laten filmen, discusieëren maar nooit geen les meer.....

:j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:28

@Fransje, nee hij liep beslist niet de hele tijd zo, dit waren zo ongeveer de laatste tien minuten van de les (waarop je dan juist zou mogen verwachten dat je paard lekker los etc. is), het eerste stuk liep hij geregeld met het hoofd en de hals mooi gevallen. Naderhand moest ik hem meer terugrijden, en daaruit ontstond dit beeld (ik heb het idee dat het paard daar helemaal nog niet aan toe is).
Ik heb een jaar les (elke 14 dagen) waar ik steeds erg enthousiast over was, met name in het begin (eerste half jaar) heb eerlijk gezegd het idee en gevoel dat we niet alleen niks meer vooruit komen, maar dat het eerder slechter gaat.
Dit beeld staat ook mij tegen en wil ik beslist niet voor hem!
Weet niet zo goed elke weg nu in te slaan, ik heb het idee dat we nu ee beetje op een dood spoor zitten.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:38

Je hebt heel veel ervaring, ga gewoon zelf aan het werk, voel je paard en kijk naar jezelf.
Neem je eigen beslissingen.
Eerst het hals trekken bevestigen, geen big deal, van daar uit voorwaarts rijden, geen big deal.
Als je voelt dat je paard los laat, buigen op gebogen lijnen, is dit bevestigd, overgangen stap draf stap.
Denk daarna weer eens aan "les".

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:04

@Terpentijn ik denk dat je dan het best kan teruggaan naar het stuk waar hij nog wel mooi de hals laat vallen en dat beter proberen te bevestigen. Als je hem moet oppakken en hij gaat dan zoals op de foto lopen zou ik inderdaad denken dat hij daar nog niet aan toe is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:04

Volgens mij heb ik Joapie ook wel eens beter op de foto zien staan toch? Volgens mij rij je hem normaal wel goed over de rug. Op deze foto's is dat inderdaad niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:05

Starbreeze schreef:
Volgens mij heb ik Joapie ook wel eens beter op de foto zien staan toch? Volgens mij rij je hem normaal wel goed over de rug. Op deze foto's is dat inderdaad niet.

Ga ik in mee :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:05

Simpelman schreef:
Het is ongeveer 25 jaar geleden dat ik tegen mezelf zei "ik wil nooit geen les meer hebben".
Het is (was voor mij) allemaal brandhout.....
Zelf doen....
Kijken en luisteren, lezen en nadenken, voelen en experimenteren, workshops zonder paard, kijken naar meesters, naar wedstrijden, naar vriendelijke amateurs die het leuk doen, video's, foto's, mezelf laten filmen, discusieëren maar nooit geen les meer.....

Ik begin steeds meer op u te lijken :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:08

TerTerpentijn; zelfde instructeur als je volg topic?
Dat je paard eind van de les niet goed loopt en nog steeds gespannen is hoeft niet perse slecht rijden zijn maar ook dat paard iets vast zit, tijd of andere Hulp nodig heeft. Mijn merrie liet eerste lessen ook nog weinig zien we moesten van ver komen. En nog zit er wel eens een moeilijke les tussen dat we echt hard werken voor minimaal resultaat omdat ze wat vaster zot Door bv gek doen of iets.

Blijkbaar is opgerichter en meer terug rijdend nog teveel voor dit paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:09

Nou ja @Simpelman, ik heb natuurlijk die lessen ooit een jaar geleden bij http://www.rechtpaard.nl (Steef Geelen) ooit aangegaan omdat mijn paard opeens een raar huppeltje (alleen in draf, maar verder ook erg kort begon te bewegen) vertoonde wat alle voorgaande jaren er nooit was. Ik had wel door dat dit géen medische oorzaak had, maar een rijtechnische. Het paard wás ook scheef, ik had simpelweg nooit meegekregen hoe dat werkte en hoe je dat dan aan kunt pakken of op kon lossen.
In drie lessen was "het euvel"dan ook verholpen en in de daaropvolgende lessen ging Jaopie dan ook fantastisch veel beter bewegen, de eerste lessen gingen ook om voorwaarts-neerwaarts, ontspanning, maar ook recht worden. Ik was euforisch (Jaopie ook, meen ik).
Nou wist ik wel dat na enige tijd (het paard heeft tijd nodig om eea aan te kunnen en de buikspier te leren gebruiken) er een plateau zou komen (zoals lesgever vertelde meestal na een maand of 3) waarop er niet echt merkbare vooruitgang te merken zou zijn. Dat klopte ook wel zo ongeveer. Dat was ca. een half jaar terug, ik begon toen ook te merken dat Jaopie zelf erg narrig begon te worden, nou is het sowieso geen lachebekje, maar we hadden het toch altijd wel samen naar ons zin.
Hij werd zelfs met buitenritten weerspannig en is me een paar keer volledig uit de hand gedaverd. Dat vond ik vreemd, want ik reed voorheen (en al járen) wel enkele malen per week met hem buiten. Met een los sukkelteugeltje.Nu kon het opeens niet meer, want hij werd meteen gespannen van ook maar een klein stukje naar buiten. Alsof hij niet meer wist wat er nu te verwachten viel.

Ook in de lessen merkte ik in toenemende mate een soort terughoudendheid (niet in tempo of zo, maar in zijn karakter) bij Jaopie. Tot op heden.

Maar hallo, als ik het beter wist, zou ik het wel vanzelf beter gekund hebben, ik weet dus niet of ik we zónder les kan. Straks verval ik weer in rijtetechnische stupiditeiten.

Alle anderen JA hij heeft veel beter en ontspannener gelopen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:13

Denk je dat dat aan de lessen zelf ligt Terpentijn?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:18

Starbreeze schreef:
Denk je dat dat aan de lessen zelf ligt Terpentijn?

Aanvulling, toch vind ik de gedragsverandering vreemd. Ik les zelf niet op het moment, komt er gewoon niet van en ik mis het ook niet echt, ik kan mezelf (en mn paard) nog steeds verbeteren. Misschien niet zo vlug als met les maar ach, dat boeit mij niet. Maar ik merk juist dat ik en mijn paard veel positiever gestemd raken door het basiswerk. Juist doordat er geen druk meer op staat kijk ik gewoon waar ik die dag zin in heb en juist daardoor lukt het beter lijkt het wel.

Weet je zeker dat het gedrag te verklaren is door het rijden? Of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn waardoor Jaopie zo anders is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:25

Dat wil ik niet beweren, want er is bijv. een meid die met haar paard later dan ik bij dezelfe instructeur is begonnen, dat paard was net een hert, sterrekijkend, schrikkerig, als je die nu ziet (amazone en paard) Gewéldig, mooie halsontwikkling, verruimde gangen, echt een metamorfose.

Natuurlijk heb ik ook niet bepaald een dressuurpaard, maar het streven was voor mij dan ook correct leren rijden, niet het paard in de weg zitten.

Ik ging met paard en al aanvankelijk ook sprongen vooruit, echt super, maar we zitten nu gewoon op een punt waar ik begin te twijfelen aan welke weg nu verder te bewandelen met Jaopie.

Aanvulling: sowieso komt er komende maand voor Jaopie en Khavanna een bewegingstherapeute/behandelaar om eens te kijken of alles daar nog wel goed zit. Ik wil daar Miranda Pama voor inschakelen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:52

Terpentijn, volgens mij ben jij onbewust bekwaam, denken maar niet durven doen? Dat huppetje is er nu uit en misschien is het nu tijd om weer verder te gaan. Misschien op dit moment niet bij deze lesgever. Kan je eens een tijdje zo gaan rijden zoals Simpelman in zijn post aangeeft? Desnoods plaats je hier dan een keer een filmpje of via de pb.

Simpelman schreef:
Je hebt heel veel ervaring, ga gewoon zelf aan het werk, voel je paard en kijk naar jezelf.
Neem je eigen beslissingen.
Eerst het hals trekken bevestigen, geen big deal, van daar uit voorwaarts rijden, geen big deal.
Als je voelt dat je paard los laat, buigen op gebogen lijnen, is dit bevestigd, overgangen stap draf stap.
Denk daarna weer eens aan "les".

Ik heb zelf zelden tot nooit les gehad :o Wel clinics en opleidingen gevolgd, en heel erg veel gelezen :))

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:00

Allemaal hartelijk dank voor de suggesties, constateringen en peptalk!! Daar ga ik zeker mee aan de gang.

Het zet me toch ook wel weer even aan het denken, want twee / drie maanden terug ging het een stuk beter.

Ik heb me inderdaad wel door anderen laten verleiden om weer 'gewoon' te gaan rijden. Eerst een beetje maar later steeds meer en dat is dus toch niet handig.
Daarbij had ik ook zijn voer veranderd (omdat iemand anders zei dat dat beter was) maar vandaag heb ik hem gelongeerd en het viel me op dat zijn bespiering veel minder is geworden. Ik ga dus toch weer mijn eigen zin doen.
Les weer eens geleerd: als het niet goed voelt, niet doen.

Leuk dat Simpelman zo snel kan zien hoe hij zo'n beetje in elkaar steekt :)
Het verhaal van de endorfine en adrenaline is natuurlijk helemaal waar! En natuurlijk 'moet' hij ook gehoorzamen als er een andere hengst naast loopt, maar dit zorgt ook voor (extra) adrenaline.

Ik ben al met jullie tips aan de gang en ik hoop over een poosje vooruitgang te kunnen laten zien!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:01

Enneh... Hij staat ter dekking, hoor :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:04

RoyalMemory schreef:
Les weer eens geleerd: als het niet goed voelt, niet doen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:05

Jennyxx schreef:
Jij hebt hetzelfde met de Ghost als ik. Doordat er geen kniewrongen op zitten en het een geheel plat dun zweetblad is, bewegen de benen toch net even wat meer. Dat geeft ook een wat onrustig beeld.

Dat vind ik wel een nadeel, hij wordt daar ook onzeker van. Ik vind het ook niet prettig dat ik bij dit zadel stevig moet aansingelen. Dus, ik verwacht begin volgende week een ander zadel :j

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:10

Hi Terpentijn....ik snap heel goed dat je niet blij bent als je juist achteruit gaan (als ik het zo lees met buitenrijden enzo) in plaats van vooruit. Wat ik me goed kan voorstellen is dat hij ergens toch gewoon vast zit. Super dat je iemand laat kijken. Ik ken haar niet per sé...ben wel benieuwd. Mijn paard wordt ook minder blij als er iets geblokkeerd/scheef zit, logisch ook. Ik ben wel benieuwd of het nu minder gauw (niet dat het heel gauw is) vast gaat zitten met het vele stretchen enzo.
Maargoed, ik zou eerst laten kijken en en dan verder denken. Vaak weet je achteraf stiekem best dat het net niet goed zat maar heb je iemand nodig om het te benoemen. (lees nu dat je je al bewust bent dat je iets veranderd hebt)
Enne, onbewust bekwaam....heerlijke term, ik geloof dat ik in dit topic nog heerlijk bewust onbekwaam ben...haha.

Alhoewel wij echt wel sprongen maken nu...vandaag gelongeerd en wouw, wat een verschil al. De eerste overgangen kwam hij nog wel omhoog maar op het eind al zoveel minder. Dat vind ik al zo fijn. En waar eerst boeghoogte de goal was zit hij nu al veel op kniehoogte...en ook al best stabiel. Valt dan eerst wat terug en blijft niet actief, maar na een galopje waarbij hij ook al flink zijn hals laat zakken ging ook dat al veel beter. Wat een heerlijkheid dit. Ik zei nog tegen mijn stalgenootje...ehm...mijn paard wordt een beetje saai zo. Haha. Geen gestress en hoofd omhoog en wegvluchten...nope...gewoon hoofd omlaag en lopen. Nog lekker zo doorgaan en dan als dit meer bevestigd is weer eens de dubbele lijnen eraan. Kijken wat we daarmee kunnen. Ik was zo ontzettend in mijn nopjes! Eigenlijk wel tijd voor een filmpje, maar dat lukt zelf niet, en er was niemand die kon filmen. Hopelijk volgende keer!

Dus toen mijn Welsh A gepakt en ook aan de lijn. Dat is een heel nieuw verhaal en gaat wat meer tijd kosten denk ik. Hij heeft nooit heel erg gezakt, alhoewel mijn verzorgster het de laatste tijd veel beter voor elkaar krijgt, en heeft er veel moeite mee. Maar hij bood het wel een paar keer aan, dus daar gaan we mee door. Tijd, geduld en veel belonen denk ik. Wel een leuke uitdaging!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:11

RoyalMemory schreef:
Jennyxx schreef:
Jij hebt hetzelfde met de Ghost als ik. Doordat er geen kniewrongen op zitten en het een geheel plat dun zweetblad is, bewegen de benen toch net even wat meer. Dat geeft ook een wat onrustig beeld.

Dat vind ik wel een nadeel, hij wordt daar ook onzeker van. Ik vind het ook niet prettig dat ik bij dit zadel stevig moet aansingelen. Dus, ik verwacht begin volgende week een ander zadel :j

Ik rij ook met een ander zadel nu. Nu is mijn paard niet onrustig en juist flegmatiek. Maar ik merkte met de "nieuwe" wintec dat hij beter/subtieler op mijn been reageerde. Blijkbaar was er met de Ghost te veel ruis. Verder wel een heerlijk zadel hoor, maar wel met dat nadeel inderdaad.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:27

Mijn zadel is gisteren opgevuld :) ik ben met het zadel zelf naar Schutte geweest. Paard leek er wel content mee te zijn gisteren. Ik heb er maar kort opgezeten om hem weer te laten wennen maar hij leek veel losser te draven en ook de hulpen voor lengtebuiging kon ik veel subtieler geven. Heerlijk dus. Morgen weer aan de slag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:42

Wel jammer Terpetijn dat je een achteruit gang hebt ipv een vooruitgang. Wij doen ook wel eens stappen terug, dat ze minder aan kan dan een vorige keer vanwege - nou ja, zeg het maar. Maar dan doen we in de les ook gewoon een stap terug, kijken naar wat ze op dat moment nodig heeft. Soms wel frustrerend als ze minder loopt dan de les (of rijden) er voor.

Is het meer AdB manier misschien? Die methode hielp (en neem er nog wel wat dingen van mij) echt enorm, als ik daar niet bij terecht was gekomen had ik mijn paard niet meer kunnen rijden denk ik. Maar ook ondansk dat ze toen zo enorm sprongen vooruit ging maken, begon ze opeens te staken en kwamen we er met die instructrice en manier van rijden niet meer uit. Ik ben toen overgestapt van instructrice - toen durfde ik er al helemaal niet meer op en konden we niet eens meer normaal een rondje door de bak maken of ze ging al staken - en die heeft ons weer verder geholpen. AdB was een goed begin, maar niet iets om langdurig mee bezig te zijn. Voor ons dan :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:05

Ik ga komend weekend een filmpje maken van mijn stip. Niet omdat het goed gaat, het gaat verschrikkelijk hard achteruit met haar. Ze verliest spieren en vervet. Is opgeblazen, dikke benen en is gewoon boos als ze moet bewegen.
Ik durf haar niet stil te zetten ivm de enorme hoeveelheden gas zie ze heeft.
Heb net gelongeerd en stond letterlijk met tranen in mijn ogen.
Normaal zou ze spelen en mij uitdagen met brutale blikken. Nu loopt ze als een manegepaard rondjes.
Ja, ze stofzuigt de hele bodem van de bak, maar niet uit ontspanning, het hele paard schreeuwt pijn.
DA onderzoeken zijn aan de gang, maar wie weet komen jullie ook nog met een idee.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:07

Ik heb ook nog een stukje film van afgelopen maand met een klein deel longeren en een stukje rijden.

Met longeren heb ik zelf het idee dat hij nog niet actief genoeg is. Hij wordt denk ik wat te relaxt waardoor hij een beetje gaat sloffen.
Rijden gaat eigenlijk best goed, zowel hals strekken als werkhouding. Nu ben ik dus bezig met wijken, voltes vergroten/verkleinen en tempowisselingen. Dit vind hij nog moeilijk dus dat probeer ik volgende keer op film te zetten. Nu had ik een dagje dat ik even rustig aan deed omdat we de dag daarvoor wat zwaarder hadden gewerkt.

Mijn zit is nog wel een groot aandachtspunt. Ik doe ook te veel met mijn hakken waar simpelman het over had en ben nu ook bezig met minder doen, voelen en vanuit je kruis naar knieën en kuiten aandrijven.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips voor me hebben :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:09

@ sizzle, balen zeg! Goed dat je het laat onderzoeken .. Hopelijk weet je snel wat er aan de hand is..