[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:07

Ja, inderdaad. Lekker actief rijden dus!
Hij reageert soms ook slecht op mijn been. Dat is ook echt een aandachtspunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:09

Nefertarie schreef:
Ja, inderdaad. Lekker actief rijden dus!
Hij reageert soms ook slecht op mijn been. Dat is ook echt een aandachtspunt.

Dat is al beginpunt 1. Ik zeg altijd maar zo dat je paard beter met het hoofd omhoog actief kan lopen dan met zijn neus over de grond heel traag.
En je zult merken dat als je paard actief wordt, hij ook zijn lijf beter gaat gebruiken en dan makkelijker nageeflijk kan worden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:21

Je rijd in ieder geval heel vriendelijk! En ik ga helemaal mee met Joolien. Maar ik vraag me af waarom je een spoortje draagt? Sporen zijn ter verfijning van de hulpen, niet omdat hij anders slecht aan het been is. Ik zou die sporen even aflaten en heel veel overgangen rijden, daarin consequent zijn dat wanneer hij na 2 x been niet reageert, hij een tikje krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:24

Idd, sporen kun je beter af doen, ik heb liever dat je een keer goed doorkomt met je been zonder spoortje dan met. En ja dan bedoel ik een keer een schop met je kuiten, soms moet je de hulp even groot maken. Liever 1 keer groot dan 10 keer half zonder resultaat.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:44

Het geheel ziet er vanuit jou heel stijf en strak uit.
Wat ik als tip zou meegeven, werk aan je houding, zelf leren ontspannen, goed ademen ( let daar goed op).

En voor je paard, schakelen en figuren rijden, beetje stelling vragen. Rijden op buitenbeen en buiten teugel.

Eerst actief op been, dan kun je daarna wat van voor gaan vragen.
Liever zijn neus eruit dan te diep.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:37

Manou_xxx schreef:
Leuk Sodeletuut! Paardje loopt ook mooi! :)

juliedo24 schreef:
Ziet er relaxed uit :) leuk!

Bedankt! :D Het is zo leuk om te zien dat hij steeds meer leert zijn lichaam op de juiste manier te gebruiken. We hebben nog een hele lange weg te gaan, maar de basis begint er langzaam in te komen. :D Nu helaas op rust omdat hij bronchitis heeft, maar ik hoop dat hij het straks weer lekker oppakt..

Nefertarie: wat het eerste in mij opkomt, is dat het heeeel voorzichtig er uit ziet. Weinig activiteit en pit, en daardoor is er naar mijn idee ook niet echt een mogelijkheid om te ontwikkelen, voor het lichaam.
Ik ben het eens met Joolien, lekker veel bezig met activiteit en voltes, en dan komt de ontspanning vanzelf. Ik merk dat vooral het voltewerk ervoor heeft gezorgd dat mijn haflinger (paar posts boven die van jou), uberhaupt durfde zijn rug te ontspannen, en een beetje los te laten in zijn lichaam. Dus gewoon licht contact aan de voorkant, en lekker veel schakelen, schijnovergangen, voltes, lekker buigen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:53

TurboTinker schreef:
Het geheel ziet er vanuit jou heel stijf en strak uit.
Wat ik als tip zou meegeven, werk aan je houding, zelf leren ontspannen, goed ademen ( let daar goed op).

En voor je paard, schakelen en figuren rijden, beetje stelling vragen. Rijden op buitenbeen en buiten teugel.

Eerst actief op been, dan kun je daarna wat van voor gaan vragen.
Liever zijn neus eruit dan te diep.

Binnenbeen ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:36

Nee, je begrenst je paard met buitenbeen en buitenteugel.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:16

Je kan hem ook begrenzen met je binnenbeen wanneer hij naar binnen valt. ;) Als je stelling naar binnen vraagt is het wel eens fijn om ook met je binnenbeen te begrenzen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:21

Ja, tuurlijk,maar je basis ligt op buitenbeen en buitenteugel.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:51

Nee, bij mij niet. Ik geef (tra)versale hulpen. Als ik buitenbeen en buitenhand zou doen, gaat ie wijken naar binnen.. Dus voor ik een wending draai: binnenbeen. Eventueel met binnenhand begeleid, dan buigt ie en neemt stelling, met de buitenhand draai ik de wending in.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:08

Waar staat traversale hulp voor als ik vragen mag? Dat ken ik niet.

Maar ik snap je manier van rijden.
Mijn paard heb ik dat op buitenbeen en teugel geleerd. Begrenzen en wenden. Binnenhand voor stelling en evt doorvragen om te zakken in zn hals. Binnenbeen om hem evt meer te laten buigen in de wending.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:18

Versale hulpen (buitenteugel + binnenbeen)
Traversale hulpen (binnenteugel + buitenbeen)

Ik had ook een duidelijk plaatje gevonden, maar zit op de telefoon dus plaatsen lukt niet...
Zal ff kijken of ik wel een link kan plaatsen:
http://www.klassiekpaardrijden.nl/53/de-volte.html

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:23

Dat is duidelijk inderdaad! Thanks!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

TurboTinker schreef:
Waar staat traversale hulp voor als ik vragen mag? Dat ken ik niet.

Maar ik snap je manier van rijden.
Mijn paard heb ik dat op buitenbeen en teugel geleerd. Begrenzen en wenden. Binnenhand voor stelling en evt doorvragen om te zakken in zn hals. Binnenbeen om hem evt meer te laten buigen in de wending.

Maar dan buigt hij dus niet standaard om je binnenbeen? Of gebruik je in iedere wending beide benen en beide handen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:34

Nee, ik doe zo min mogelijk, belangrijk is eerst dat hij begrenst word in het over de schouder gaan. Dus buitenteugel erbij. Buitenbeen begrenst hem in uit zwenken.
Hij valt nl eerder naar buiten dan naar binnen, gebeurd maar sporadisch dat ik mn binnenbeen moet aanleggen.

Wil ik de volte op,pak ik hem ook op buiten teugel en buitenbeen. Hij geeft vaak de goeie ( of teveel stelling ) en dat los ik ook weer op met buitenbeen en buiten teugel.

Zo heb ik het geleerd, en het werkt onwijs goed bij mijn paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:40

Ik snap je redenatie, maar ik zou zelf mijn paarden toch wel om het binnenbeen willen hebben. Nu is dat allemaal nog niet zo'n punt en de buiging in de grote volte zal hij misschien uit zichzelf wel aannemen. Op een later moment, in je zijgangen, keertwendingen (en uiteindelijk pirouettes) moet je je paard echt wel om het binnenbeen hebben/van het binnenbeen af kunnen halen.
Daarbij, als hij 'uitzwenkt' betekent dat niet simpelweg dat hij niet genoeg buigt in het lijf?
Laatst bijgewerkt door 0000 op 02-01-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:44

Binnenbeen eraan, insturen met binnenhand, buitenhand en buitenbeen begrenzen.
Je wilt immers dat je paard het binnen achterbeen meer onder de massa gaat plaatsen, dan moet je daar om vragen. :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:47

Ja dat snap ik wel idd. Want bij SV/SB moet hij toch ook op je binnenbeen.

We werken er aan hoor, want ook met wijken, rij je met je binnenbeen naar buiten toe.

@ joolien,ik mag niet aan mijn binnenteugel sturen, want daarin wil meneer wegklappen over de buitenschouder. Maar ik zal mn binnenbeen eens meer gaan gebruiken. Kijken wat voor effect/ resultaat dat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:51

TurboTinker schreef:
Ja dat snap ik wel idd. Want bij SV/SB moet hij toch ook op je binnenbeen.

We werken er aan hoor, want ook met wijken, rij je met je binnenbeen naar buiten toe.

@ joolien,ik mag niet aan mijn binnenteugel sturen, want daarin wil meneer wegklappen over de buitenschouder. Maar ik zal mn binnenbeen eens meer gaan gebruiken. Kijken wat voor effect/ resultaat dat heeft.

De binnenteugel gaat bij mij ook naar binnen toe, en ik houd als een paard dan over de schouder wil lopen het paard wat recht met mijn buitenteugel en buitenbeen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:55

Ja dat doe ik ook, maar ik zit nu niet bewust aan de binnenteugel. Of gelijke druk. Of buiten meer dan binnen.
Juf zegt wel dat t nu de tijd is om echt op 2 teugels te gaan rijden.
Blijf momenteel een beetje hangen.
Clublessen zijn niet alles. Maar wel elke week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:57

TurboTinker schreef:
Ja dat doe ik ook, maar ik zit nu niet bewust aan de binnenteugel. Of gelijke druk. Of buiten meer dan binnen.
Juf zegt wel dat t nu de tijd is om echt op 2 teugels te gaan rijden.
Blijf momenteel een beetje hangen.
Clublessen zijn niet alles. Maar wel elke week

Weet je, soms moet je zelf gaan voelen en proberen. Kijken wat er gebeurt, kijken wat je voelt. Misschien wat meer van dit, wat minder van dit. Paar keer proberen, werkt het niet? Dan een keer wat anders.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:59

Afbeelding

Deze foto heb ik eerder geplaatst. In zoverre geef ik binnenteugel.

Ja precies, maar ben best een leek op dit gebied. Mn basis heb ik van Sammie geleerd. Veel leren kijken hier.
Daarna een top juf gehad, punten vlogen binnen, maar die zit nu helaas te ver weg( het is te doen, maar de bijdrage brandstof kosten worden mij te hoog)

Dus nu met de vereniging is even flink aanpassen en dan is de vooruitgang ook minder snel.

Maar idd wat je zegt, gewoon eens gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:02

Oh ja, bij zo'n paard moet je juist met de binnenteugel gaan werken zodat hij m gaat aannemen, nu heb je geen contact, kruipt hij achter de teugel en komt hij in een valse knik. Door je binnenhand heel groot naar binnen te nemen moet je paard de teugel wel aannemen, zal hij niet leuk vinden, hij duikt er niet voor niks achter maar ik heb dan liever een paard die er teveel met de neus uit loopt maar wel in contact dan dat ie er zo achter duikt. Eerst in stap, dan breekt een paard minder snel uit. Kijk waar je naartoe wilt, zodat je consequent je lijn rijdt. En gewoon veel herhalen, blijf maar 10 minuten op dezelfde volte, geef je paard herhaling zodat hij eraan kan wennen, zodat hij de durf krijgt om zijn lijf daar los te laten. Niet te veel in een keer willen, herhalen is het sleutelwoord.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:03

:j Hij mag ook best een beetje naar buiten weglopen, als hij maar buigt in zijn lijf. Zodra je buiging hebt, kun je weer gaan begrenzen. Maar als je van hier uit blijft begrenzen, blijft hij recht en krijg je ook geen verbinding denk ik.