Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:28

KingSter schreef:
@ joenohoe: Mijn overgewicht komt deels ook door mijn eetgedrag in die tijd, maar ook niet alles. Toen ik op mijn twaalfde dikker werd lag dit niet aan mijn eet gedrag.

Mijn verzorgpaarden zijn nog steeds mijn steun en toeverlaat. Ik verzorg een Haflinger en wilde daar ook niet op rijden tot ik was afgevallen tot onder de 80 kg. Had al vaker op bokt topics bekeken en daar werd door veel mensen gezegd dat 80 kg wel de max was. De eigenaar vond dit onzin en zei dat ik prima op haar kon rijden. Ik ben eerst begonnen met longeren van de Haflinger om haar spieren enz sterker te maken. Ondertussen werd ze gereden door een goede vriend die haar ook verzorgd. Nu reed wel af en toe op haar, maar meer omdat iedereen zei dat ze het makkelijk aankon. Toch ben ik gaan afvallen het meeste voor mezelf, maar ook voor haar. Ik zit nu onder die 80 kg grens en zo gauw mijn knie het weer toelaat ga ik het rijden rustig weer oppakken.

Ik wil alleen duidelijk maken dat het allemaal soms niet zo makkelijk is als dat het lijkt.
Daarnaast snap ik jullie wel hoor!! Ik heb het daarom ook allemaal bekeken wat het beste is voor haar.
Welk gewicht en hoe minder hoe beter enz.

Respect!!!! Razend knap vind ik dit. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:29

Lieke7787 schreef:
Joenohoe-Ben wel erg benieuwd geworden naar wat rijfotos van jou ;) want jij bent schijnbaar erg van jezelf overtuigd dat je goed genoeg kan rijden dat je nooit je paard in de weg zit en nooit belemmert.

????????? Ik ben niet TE dik hoor, ik weeg 66 kilo bij 1.65 meter en maatje 40. En ja, ik kan goed genoeg rijden. En nee, ik zeg niet dat ik mijn paard nooit in de weg zit, want soms zit ik minder lekker in mijn vel en lukt het allemaal niet. Maar dat heeft niets te maken met mijn gewicht. En trouwens, als ik sjacherijnig ben of niet lekker in mijn vel zit, klim ik niet te paard behalve voor een buitenritje, zo verstandig ben ik wel. Dan ga ik liever wandelen of longeren of simpelweg knuffelen en poetsen.

KingSter

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:33

Wat ik me wel afvraag is hoe komen jullie op het max. gewicht.
De ene zegt 12 % van het lichaamsgewicht de andere zegt weer meer.
De barokke paarden kunnen ook meer aan, maar hoe weten/zien jullie dat ??

Bedankt voor je compliment. Het heeft een lange weg geduurt, maar ben ook heel blij dat ik nu zo leef.
Iedereen is zo als die is en dat komt allemaal door dingen die je in je leven hebt meegemaakt.
De ene meer als de andere, maar de ene ook moeilijkere dingen als de andere.
Het belangrijkste wat ik geleerd heb ik respect hebben zeker voor mezelf, maar ook voor andere.
Helemaal dat dingen die op het internet gezet worden op zoveel verschillende manieren gelezen kunnen worden.
Ik voel me ook niet door jullie aangesproken en snap jullie goed.
wilde alleen graag laten weten dat sommige dingen niet zo makkelijk zijn.( maar dat is jullie duidelijke ;) )

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:38

Ik vind het wel jammer dat het op dit forum overkomt alsof zwaardere mensen niet op de rug van een paard mogen stappen.

Je ziet ook mensen van 1.70 op een pony'tje waar ik op heb leren rijden toen ik klein was. Daar heeft een pony geen last van en raakt dan niet uit balans? Dat ziet er in ieder geval raar uit, iemand die een halve meter onder de buik van het paard uitsteekt met zijn voeten. Net zo raar als iemand die zwaarder is dan een gemiddeld iemand op een (te) klein paard gaat zitten.

En het gaat bij veel mensen ook om recreatief rijden denk ik? En net zoals Lieke7787 zegt, wat doet het met een paard als je verschrikkelijk hoge hindernissen springt in een cross? Dat lijkt mij slecht voor een paard.

Maar laten we iedereen in zijn waarde laten :)

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:38

joenohoe schreef:
Lieke7787 schreef:
Joenohoe-Ben wel erg benieuwd geworden naar wat rijfotos van jou ;) want jij bent schijnbaar erg van jezelf overtuigd dat je goed genoeg kan rijden dat je nooit je paard in de weg zit en nooit belemmert.

????????? Ik ben niet TE dik hoor, ik weeg 66 kilo bij 1.65 meter en maatje 40. En ja, ik kan goed genoeg rijden. En nee, ik zeg niet dat ik mijn paard nooit in de weg zit, want soms zit ik minder lekker in mijn vel en lukt het allemaal niet. Maar dat heeft niets te maken met mijn gewicht. En trouwens, als ik sjacherijnig ben of niet lekker in mijn vel zit, klim ik niet te paard behalve voor een buitenritje, zo verstandig ben ik wel. Dan ga ik liever wandelen of longeren of simpelweg knuffelen en poetsen.

IK zeg niet dat je te dik bent sorry hoor!! Beetje op je teentjes getrapt?? Jij bent degene die hier andere totaal de grond in stampt, met gewicht en de manier van rijden, want alles deinst mee. Groot gelijk heb je, is jou aparte mening. Ik vroeg me gewoon af, omdat je continu commentaar hebt op andere, dat je waarschijnlijk super goed kan rijden, want anders heb je totaal geen recht van spreken om andere af te kraken.. dus bij deze, heb je rijfotos?

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:40

Lieke7787 schreef:
Waar het op neer komt is dat je mensen in hun waarde moet laten. Hoe ze er ook uitzien. In dit topic word met opzet gekwetst, dat is nergens voor nodig!! en ja dat is mijn mening!

Als je er wat van zegt, dat mensen met overgewicht beter niet zouden paardrijden, dan wordt er gezegd dat je kwetsend bent. Begrijp me niet verkeerd, ook IK ben VEEL te zwaar geweest en nee, toen reed ik GEEN paard. Het is dus zeker niet zo dat ik een hekel heb aan mensen met overgewicht. Dat maken jullie er maar van. Veel gemakkelijker is het om defensief te gaan reageren in plaats van eens nuchter en vooral eerlijk naar jezelf te kijken en het belang van het paard. Het dier waar je oh zo veel om geeft!
Zeggen ze niet: de waarheid komt hard aan? Als die waarheid wordt gezegd dan wordt er heel hard geroepen dat je iedereen in zijn waarde moet laten.

Ik heb het al eens eerder gezegd maar herhaal het nog eens: in een ander topic wordt het mishandeling genoemd als een paard 23/7 op stal staat. Ik vind een paard onnodig belasten met een te zware ruiter op de rug, net zo goed mishandeling. Dit kan me dan niet in dank worden afgenomen maar hé daar lig ik niet wakker van. En of dat nu wordt gedaan door een man van 2m die 100 kg weegt of door een kleine vrouw met serieus overgewicht, dat kan voor mij het verschil niet maken. Te veel is te veel. Punt andere lijn.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:43

Tari_42 tot hoeveel kilo zou iemand volgens jou mogen paardrijden dan?

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:46

Tari, wat ik net ook bij had gezet.. Dat is mijn mening! Zo zie ik het, dat er zeker wel kwetsende opmerkingen worden gemaakt. Ik heb hier al eerder gepost dat ik aan dierenartsen heb gevraagd of mijn paard het aan kan, en volgens hun was dat geen enkel probleem. En ja dan vertrouw ik op mijn eigen gevoel en hun deskundigheid.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:49

Vlinder25 schreef:
Tari_42 tot hoeveel kilo zou iemand volgens jou mogen paardrijden dan?

Beetje rare vraag vind ik maar goed... Je kan paardrijden op een klein fijn paardje of op een stevig paard. Toch overduidelijk dat je er dan geen algemeen gewicht op kan plakken, wel?
Als je een antwoord wilt op die vraag, er staan in dit topic tabellen en richtlijnen genoeg om daar achter te komen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:51

Lieke7787 schreef:
Tari, wat ik net ook bij had gezet.. Dat is mijn mening! Zo zie ik het, dat er zeker wel kwetsende opmerkingen worden gemaakt. Ik heb hier al eerder gepost dat ik aan dierenartsen heb gevraagd of mijn paard het aan kan, en volgens hun was dat geen enkel probleem. En ja dan vertrouw ik op mijn eigen gevoel en hun deskundigheid.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken maar ik heb in heel dit topic niemand openlijk aangevallen over zijn of haar zwaarlijvigheid. Bij mij gaat het over het algemeen genomen, niet over een specifiek iemand. Als jouw dierenarts vindt dat het geen probleem is, dan is dat toch ok??

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:53

Heb ook totaal jou naam niet genoemd :) zeg alleen dat sommige het hier wel doen op dit forum...
En van diegene heb ik net ook fotos gezien dat ik denk van euhmmm.... jij mag wel even je mond gewoon dichthouden ;)

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:54

Ik vind dat geen rare vraag want het lijkt hier alsof mensen boven de 70 kilo ook niet op een normaal formaat paard kunnen rijden.

En een groot paard hoeft niet per definitie een zware last te kunnen dragen? IJslanders kunnen naar verhouding meer hebben en die vind ik persoonlijk te klein om op te gaan zitten als volwassene. Maar dat zou dan een betere keuze zijn dan een normaal paard... volgens de tabel dan...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:57

Vlinder25 schreef:
Ik vind het wel jammer dat het op dit forum overkomt alsof zwaardere mensen niet op de rug van een paard mogen stappen.

...daar gaat dit topic dan ook over........ :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:58

Lieke7787 schreef:

En daar gaat dit topic dus niet over....

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:00

gummie schreef:
Vlinder25 schreef:

...daar gaat dit topic dan ook over........ :+

Dus alleen mensen van jouw formaat (gelukkige jij met je maat 36) hebben het voorrecht om te mogen paardrijden....mmmmmmmm dan moet de gemiddelde politieagent te paard ook wat kilo'tjes afvallen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:00

Dat staat er niet. Maar inderdaad: paardrijden is een voorrecht voor een ieder die het kan en mag :)

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:02

gummie schreef:
Lieke7787 schreef:

En daar gaat dit topic dus niet over....

Dan moet je even terug lezen! Want ging er op een gegeven moment niet meer over hoe zwaar een ruiter is maar dat je dus je paard in de weg zit. Dus dan gaat het daar wel dus wel over ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:06

Laat ik het dan anders formuleren: er zijn tig redenen om NIET op je paard te stappen. Een bepaald gewicht dat volgens richtlijnen en of wetenschappelijk onderzoek negatieve gevolgen heeft voor (het welzijn van) het paard is daar 1 van. En over die ene reden gaat dit topic. Het in de weg zitten van je paard door je gewicht, is hier een afegleide van. Omdat het gekoppeld is aan het gewicht, en dus veroorzaakt wordt door het gewicht. Als het in de weg zitten van je paard veroorzaakt wordt door iets anders, zoals een houten been, gipsen poot, neksteun of spastische neigingen bijvoorbeeld, is dat reden voor een nieuw topic :) Overkoepelend begrip zal dan zijn: je verantwoordelijk voelen voor je paard en het welzijn daarvan. Dit is 1 topic wat daar onder valt.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:09

Manegepaarden hebben vaak problemen aan hun luchtwegen door het vele op stal staan = slecht voor het paard
Paarden van topruiters lopen blessures op door overbelasting = slecht voor het paard
Beginners van alle leeftijden die niet kunnen lichtrijden en met de teugels kunnen omgaan = slecht voor het paard
Maneges die niet altijd zadels op maat laten maken = slecht voor het paard
Maneges die paarden teveel uur op een dag laten meedraaien = slecht voor het paard

Dan maar niet meer paardrijden???

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:11

KingSter schreef:
Ik ben iemand met overgewicht/Obisitas die er geen excuus voor heeft.
Ik weet ook heel goed hoe het gekomen is, maar dat was op dat moment niet het belangrijkste in mijn leven om er iets aan te doen.

Vanaf mijn 12e ben ik steeds iets dikker geworden. Als meisje veranderen je hormonen en ook daardoor kun je iets aankomen.
Op dat moment gingen mijn ouders uit elkaar ( zijn 3 keer uit en bij elkaar gekomen) en ik ging richting de brugklas. Altijd al klein geweest dus leek snel dikker.
Als je elke dag gepest wordt dat je een dik varken of wat dan ook bent ga je dat als kind op een gegeven moment zelf geloven.
Vriendinnen bleken niet echt vriendinnen te zijn en zo kan je je snel heel eenzaam voelen. Eten was voor mij een manier om
mezelf gelukkig te voelen. Daarnaast ben ik ook nog sexueel misbruikt door iemand van dichtbij en dan kan ik je zeker vertellen
je voelt je als kind heel eenzaam. Op dat moment maakt je gewicht je echt niks meer uit. Zolang jij je maar prettig voelt en dat
voelde ik me met eten. Het misbruik is pas op latere leeftijd gestopt en 3 jaar geleden ging bij mij de knop om. Ik had zelfmoord
gevoelens en wilde niet meer verder. Met veel moed en wat hulp terecht gekomen bij een hele lieve psycholoog. Deze heeft mij
weer in mijn eigen waarde doen geloven. Ik ben Ik en ook Ik ben aandacht, liefde, en ga zo maar door waard. 3 maanden geleden
ben ik dan ook begonnen aan mijn afvalstrijd. En ja voor mij is het een strijd. Andere zien het misschien als gewoon iemand met
overgewicht/obesitas. Ik zie het als een bepaald hoofdstuk in mijn leven afsluiten.

Ik schrijf dit niet, omdat ik medelijden voor mezelf wil of dat mensen nu zeggen dat ik zielig ben.
Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen vaak een reden heeft om dikker te zijn of een ander probleem te hebben.
Dat is aan de buitenkant niet te zien, maar je wordt wel vaak aan die buitenkant beoordeeld.

Ik wil hiermee ook niet zeggen dat elke ruiter er niks aan hoeft te doen en of het verantwoordelijk is om te rijden.
Het is alleen wel zo dat iedereen een eigen verhaal heeft. Bij mij waren de paarden altijd een steun en toeverlaat.
Heerlijk een dier wat je is niet van de buitenkant beoordeeld, maar blij is dat jij ( ja jij) er voor hem of haar bent.
Sommige mensen kunnen dingen hier zo negatief plaatsen. Terwijl je geen idee hebt van wat er zich achter deze
bokt naam speelt. Als iemand me op die momenten ook nog had gezegd dat het onverantwoordelijk, zielig voor het paard
is enz enz. Was dat misschien wel een druppel geweest om de gedachte van zelfmoord werkelijkheid te laten worden.

poedersuiker voor je hoor, wat er allemaal gebeurd is in je leven. Dat meen ik echt. Maar even on topic : Je verteld niet hoe zwaar je was in je slechte tijd. Maar die steun en toeverlaat had je ook van de paarden kunnen krijgen door met ze aan de slag te gaan (longeren/vh dressuur/ spelletjes) i.p.v. erop te gaan zitten toch?

Correctie : Ik zag net pas je latere reactie :o te vroeg geroepen...
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 15-12-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:16

Vlinder25 schreef:
Ik lees hier reacties van mensen die vinden dat iemand van 90 kilo en zwaarder beter niet kan gaan paardrijden. Ik lees bij sommige maneges op de site dat die ook een maximum gewicht van 95 kilo hanteren. Maar het ligt er toch ook aan hoe iemand op een paard zit en hoe diegene beweegt?

Huisarts en fysio adviseren het vanuit mijn gezondheid uiteraard en niet vanuit een paard. Dat was meer een verhaaltje eromheen waarom ik weer wil gaan rijden.

Als je 90 kilo + bent kun je op heel veel paarden niet meer rijden! Uiteraard uitzonderingen, waaronder de zwaardere, grotere rassen. Als ik manege houder was, dan ga ik de gemiddelde warmbloed niet iemand van 100 kilo op zijn rug zetten. Imo helemaal niet zo vreemd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:21

Vlinder25 schreef:
Manegepaarden hebben vaak problemen aan hun luchtwegen door het vele op stal staan = slecht voor het paard
Paarden van topruiters lopen blessures op door overbelasting = slecht voor het paard
Beginners van alle leeftijden die niet kunnen lichtrijden en met de teugels kunnen omgaan = slecht voor het paard
Maneges die niet altijd zadels op maat laten maken = slecht voor het paard
Maneges die paarden teveel uur op een dag laten meedraaien = slecht voor het paard

Dan maar niet meer paardrijden???

En daar gaat DIT topic dus niet over. Lees anders even terug.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:23

rensiepensie schreef:
Vlinder25 schreef:
Ik lees hier reacties van mensen die vinden dat iemand van 90 kilo en zwaarder beter niet kan gaan paardrijden. Ik lees bij sommige maneges op de site dat die ook een maximum gewicht van 95 kilo hanteren. Maar het ligt er toch ook aan hoe iemand op een paard zit en hoe diegene beweegt?

Huisarts en fysio adviseren het vanuit mijn gezondheid uiteraard en niet vanuit een paard. Dat was meer een verhaaltje eromheen waarom ik weer wil gaan rijden.

Als je 90 kilo + bent kun je op heel veel paarden niet meer rijden! Uiteraard uitzonderingen, waaronder de zwaardere, grotere rassen. Als ik manege houder was, dan ga ik de gemiddelde warmbloed niet iemand van 100 kilo op zijn rug zetten. Imo helemaal niet zo vreemd.

Je gaat met 20 kilo niet op een konijn zitten. Je gaat met 50 kilo ook niet op je hond zitten. Je gaat met 100 kilo niet op een paard zitten. En ja, het klopt inderdaad dat je niet in balans zit als je op dat konijn gaat zitten, omdat je te lang voor het beest bent. Maar ik denk dat dat van redelijk ondergeschikt belang is in dat geval :D

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:27

Nee dit topic gaat erover dat zwaardere personen niet op de rug van een paard mogen stappen omdat het slecht is voor het paard. En ik noem een aantal andere zaken op die slecht zijn voor een paard. Met andere woorden; dan is paardrijden helemaal niet goed voor het paard! Wie zegt dat het paard wil dat er uberhaupt iemand op zijn rug gaat zitten. Maar dat is weer een ander verhaal.

Hier wordt gezegd dat een paard niet kan zeggen dat hij last heeft van zijn rug omdat er een te zwaar iemand op rijdt maar hij kan ook niet zeggen dat hij geen f*ck zin heeft in weer een beginner op zijn rug, weer een zware cross te rijden, weer een hele dag op stal te staan, weer met zn nek in een krul te rijden omdat men dat mooier vindt staan.

Dus dat soort onzin over dat een paard daaronder lijdt is kwetsend voor mensen die WEL het beste voor hebben met paarden maar van een aantal personen hier op dit forum niet zouden mogen rijden of slecht voor hun eigen paard zouden zijn omdat ze niet voldoen aan de eisen die jullie stellen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:39

Nee, dit topic gaat over OF zwaardere personen op een rug van een paard mogen stappen. Vervolgens zijn er mensen die beargumenteren waarom dat niet zou moeten kunnen, en mensen die dat bestrijden. Dat heet discussieren. Over het onderwerp dat HIER aan de orde is.

Alle verwijzingen naar wat er nog meer al of niet slecht is voor je paard, is een andere discussie.

Maar als je het zo stelt, dan een vraag aan jou: Als bewezen ZOU worden dat het dier lijdt onder een gewicht boven een bepaald niveau, wat zou dan volgens jou de consequentie daarvan moeten zijn?

Als namelijk bewezen zou worden dat het NIET schadelijk voor het paard is, zou dat namelijk de consequentie hebben dat mensen boven een bepaald gewicht WEL op een paard mogen stappen. Ik begrijp dus de toon van jouw bericht niet.
Laatst bijgewerkt door gummie op 15-12-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt