Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:36

Ik doe dat ook wel eens hoor, kleine stukjes. Als je paard sterk genoeg is lukt dat :) waarom zou dat niet goed zijn dan? Als een paard correct over de rug gereden wordt maakt de hoofd/halshouding in mijn ogen niet uit.

Alleen zie ik het nut er niet van in om een uur lang door te zitten, hoe hoog of laag het paard ook loopt. Ik doe het meestal nog maar erg korte stukjes. Lijkt me gewoon fijner voor de rug, beetje afwisselen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:50

Ik denk dat doorzitten opzich geen kwaad kan zolang je je paard maar niet stoort. Zelfde geldt voor lichtrijden eigenlijk. :+

@Geryon; Fijn dat hij zo lekker ging!!

@RoyalMemory, ik denk dat je zeker op de goede weg bent. Wat simpelman al zei over je zit ga ik wel in mee. Dat stukje galop zag er goed uit!

Vandaag hebben wij weer even gereden voor 't echt donker werd. En jemig .. wát een verschil in energie & losheid merkte ik vandaag ineens zeg. Wauw. Ze stretchte vandaag op beide handen in galop helemaal diep naar beneden; enkele passen elke keer, maar wat gaaff! :D Ze zit echt zo veel beter in haar vel & heeft echt zin om aan de slag te gaan. Zo fijn om te merken, maar daarmee ook oppassen dat we niet te snel gaan. :P Ik had de camera weer neergezet alleen die begaf het dus (bleek achteraf) na de eerste volte in stap. Hij doet nu een eeuwigheid over het uploaden vanaf mobiel, dus van de week weer foto's.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:59

Met doorzitten is het nog belangrijker dat je paard goed over de rug loopt en deze niet wegdrukt. Ik kan juist in de stretch heerlijk doorzitten op Timo, terwijl ik eerder ging stuiteren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:39

Simpelman schreef:
Zonder aangelegde knie dat zou het aantrekken van het kruis niet mogelijk zijn, de belangrijkste verzamelende/oprichtende hulp.

Zou u, of iemand anders, dit nog eens precies willen uitleggen. Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel goed doe. Net als met halve ophoudingen. Hele ophoudingen doe ik tegenwoordig maar met de stem en met uitademen :o :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:42

Het aantrekken van het kruis.

Dit is een veelomvattende essentieële hulp, het is de kern van het dressuur rijden.
Het allerbelangrijkste bij deze hulp is voelen.
De kruishulp werkt alleen correct wanneer de ruiter zijn paard écht voelt.
Wanneer de ruiter zijn paard voelt dan voelt het paard dat en zal zich open gaan stellen voor de hulpen waardoor deze steeds subtieler kunnen worden.
Wanneer de ruiter mechanische hulpen geeft zonder in te voelen bij het paard dan zal deze zich (deels) afsluiten.
Hoe beter je voelt hoe meer je voelt dat je weinig moet doen en geconcentreerd moet zijn op je eigen ontspanning, het paard reageert op alles, dus ook op onwillekeurige bewegingen.
(Vandaar dat ik steeds hak op het gefrummel met handen en benen en zit)
Silte.

Uitgangspunt is een ontspannen paard dat vol vertrouwen rustig wacht op wat komen gaat. Het hals strekken is bevestigd.
Laten we gaan stappen in deze staat.

De ruiter is volledig ontspannen en recht op, zoekt zijn eigen evenwicht op als een jongleur en laat zich meenemen in de bewegingen, iedere onwillekeurige spanning blokkeert het voelen en stoort het paard in zijn bewegingen.
Geen gefrutsel, slechts een contactteugel , aangesloten knieën en verder afhangende onderbenen.
Concentreer je op je zitbeenknobbels en voel dat ze links en rechts afwisselend mee naar voren genomen worden, verenig je met deze beweging, dus wordt er één mee. Ontspannen!

Wanneer je nu aan één zijde (de binnenzijde) je buikspieren rustig wat aanspant dan komt je zitbeenknobbel en knie aan die kant iets naar voren en zal je paard iets vermeerderd druk geven op de binnenteugel, hij komt in je hand.
Biedt je zachtjes en soepel wat weerstand met je hand, in de beweging, dan verkort je de binnenzijde van je paard en dan wendt hij die kant op.
Je hebt nu een eenzijdige kruishulp gegeven.
De essentie is IN de beweging te blijven, dus niet dwingen of forceren maar afwachten en belonen en het paard niet uit zijn evenwicht te halen.
Je beinvloed de beweging vanuit de beweging en niet van buiten af.
Doe je het van buiten af dan sluit je paard zich af, je stoort hem.

Bij een tweezijdige kruishulp verkort je de hele bovenlijn en zal een paard zich iets verzamelen, MITS HET DAAR AAN TOE IS, en kun je een een halve ophouding laten overgaan in een hele.
Nogmaals het gaat om voelen, je moet eerst "stil" worden en luisteren met je hele lichaam, niet willen maar vragen en afwachten, direct iedere aanspanning opheffen wanneer er een positieve reactie van het paard komt.

Dit moet je eerst opzoeken in stap, voor jezelf oefenen en bevestigen, na een paar weken ga je hiermee werken in draf.
Ook je paard heeft ev en tijd nodig om aan je subtiliteit te wennen.....

Mocht je vragen hebben, stel ze. :)

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:31

Misschien nog een aanvulling, probeer eens bewust te zijn van wat je allemaal aan hulpen geeft op je paard. Probeer eens niets te doen. Pas dan komen die subtiele hulpen door en kan je één worden met je paard.

Ook wanneer dit nog als hocus pocus klinkt, er gaat een 'aha moment' komen wanneer je dit volhoudt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:56

RoyalMemory schreef:
Ja hoor, ik heb de stoute schoenen aangetrokken. Mijn zoon (10 jaar) heeft mij gefilmd. Mijn paard heet Sultan JM, hij is vijf jaar. Als driejarige heeft hij negen maanden in de box gestaan vanwege een blessure, daarna zijn we rustig aan aan de slag gegaan. Hij is nu dus een jaartje onder het zadel.

Hij komt van Mallorca en heeft daar 'wild gedekt', hij heeft dan soms ook wat moeite om alles tegelijk in de gaten te houden en dan ook nog zijn best te doen :)

Ik vind het best spannend om te plaatsen. Als ik jullie filmpjes bekijk vind ik het ook altijd moeilijk om er iets van te zeggen, want: wie ben ik :x

Nou ja, hier komen ze:

Stap:
https://youtu.be/c9H2BQmEegc

Draf:
https://youtu.be/Q1V1sM8e0j4

Galop:
https://youtu.be/oqlpGJLDZbo

Natuurlijk doet hij het beter als er niet gefilmd wordt (en als er niet aan de ene kant een hengst loopt en aan de andere kant hengstige merries :+) en de filmpjes zijn maar kort, maar misschien kunnen jullie er toch iets over zeggen.

Wat een ontzettend leuk paard :) Ik vind dat het er goed uitziet voor een begin. Nog wat onrustig en verder ga ik mee in wat er al gezegd is.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:00

Op verzoek van Simpelman twee keer twee minuten.

Helaas wéér die andere hengst ernaast 8)7

Ik vind de beelden zelf bijzonder onrustig, als ik erop zit voelt dat minder erg. Ook lijkt hij als ik erop zit veel lager en meer naar voren te gaan met zijn neus. Ook vind ik hem nogal haastig, maar dat was ie nu ook.

Rechtsom
https://youtu.be/cHZDxt_EKIc

Linksom
https://youtu.be/3xAyuWDxI3A

Overigens vond ik het fijn dat de reacties vriendelijk waren, want zelf was ik niet zo tevreden met wat ik zag -O-

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:01

Dank je Kimmysan, ik ben ook heel trots op hem!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:09

Ik vind je contact wat streng ogen, je houdt je ook stevig vast in de ideale houding. Volgens mij heb je teveel spanning thv je schouders. De stukjes die hij echt zakt zijn zeker niet slecht, mooie start! Ik denk als de spanning in je eigen lijf eraf is en je het contact zachter volgt hij daar zeker langer zal blijven.

Maar het blijft natuurlijk lastig als zijn aandacht ergens anders is dan bij jou ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:15

RoyalMemory, wat een mooi paard heb je!

Als ik je een tip mag geven? Je paard is het contact aan het zoeken en lijkt hij jouw hand tegen te komen en komt dan weer omhoog. Probeer je handen omhoog te doen ipv naar achteren als je het contact verliest. Nu werk je hem wat tegen en naar beneden.

Maar oefening baart kunst! Ik ben ook zo begonnen. Het is echt veel meer dan een beetje halsstrekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:16

Als een paard zo onrustig is, is het ook lastig.
Maar je best vaak net te laat met ruimte geven als hij dan zakt en dan slaat hij zijn hoofd weer omhoog.

Wel een gaaf dier zeg!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:29

Er zitten echt al mooie stukjes tussen hoor, RoyalMemory!! En ja, het oogt onrustig maar hee; hij is zoekende. :P Geef het de tijd. En inderdaad je handen naar boven ipv naar achter. Naar achter druk je op het bot van de kaak & naar boven vraag je het bij zijn "mondvlees". Stuk zachtere inwerking. Succes & ben 't ook eens; wat een gaaf dier. :~

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:54

Simpelman schreef:
Het aantrekken van het kruis.

Dit is een veelomvattende essentieële hulp, het is de kern van het dressuur rijden.
Het allerbelangrijkste bij deze hulp is voelen.
De kruishulp werkt alleen correct wanneer de ruiter zijn paard écht voelt.
Wanneer de ruiter zijn paard voelt dan voelt het paard dat en zal zich open gaan stellen voor de hulpen waardoor deze steeds subtieler kunnen worden.
Wanneer de ruiter mechanische hulpen geeft zonder in te voelen bij het paard dan zal deze zich (deels) afsluiten.
Hoe beter je voelt hoe meer je voelt dat je weinig moet doen en geconcentreerd moet zijn op je eigen ontspanning, het paard reageert op alles, dus ook op onwillekeurige bewegingen.
(Vandaar dat ik steeds hak op het gefrummel met handen en benen en zit)
Silte.

Uitgangspunt is een ontspannen paard dat vol vertrouwen rustig wacht op wat komen gaat. Het hals strekken is bevestigd.
Laten we gaan stappen in deze staat.

De ruiter is volledig ontspannen en recht op, zoekt zijn eigen evenwicht op als een jongleur en laat zich meenemen in de bewegingen, iedere onwillekeurige spanning blokkeert het voelen en stoort het paard in zijn bewegingen.
Geen gefrutsel, slechts een contactteugel , aangesloten knieën en verder afhangende onderbenen.
Concentreer je op je zitbeenknobbels en voel dat ze links en rechts afwisselend mee naar voren genomen worden, verenig je met deze beweging, dus wordt er één mee. Ontspannen!

Wanneer je nu aan één zijde (de binnenzijde) je buikspieren rustig wat aanspant dan komt je zitbeenknobbel en knie aan die kant iets naar voren en zal je paard iets vermeerderd druk geven op de binnenteugel, hij komt in je hand.
Biedt je zachtjes en soepel wat weerstand met je hand, in de beweging, dan verkort je de binnenzijde van je paard en dan wendt hij die kant op.
Je hebt nu een eenzijdige kruishulp gegeven.
De essentie is IN de beweging te blijven, dus niet dwingen of forceren maar afwachten en belonen en het paard niet uit zijn evenwicht te halen.
Je beinvloed de beweging vanuit de beweging en niet van buiten af.
Doe je het van buiten af dan sluit je paard zich af, je stoort hem.

Bij een tweezijdige kruishulp verkort je de hele bovenlijn en zal een paard zich iets verzamelen, MITS HET DAAR AAN TOE IS, en kun je een een halve ophouding laten overgaan in een hele.
Nogmaals het gaat om voelen, je moet eerst "stil" worden en luisteren met je hele lichaam, niet willen maar vragen en afwachten, direct iedere aanspanning opheffen wanneer er een positieve reactie van het paard komt.

Dit moet je eerst opzoeken in stap, voor jezelf oefenen en bevestigen, na een paar weken ga je hiermee werken in draf.
Ook je paard heeft ev en tijd nodig om aan je subtiliteit te wennen.....

Mocht je vragen hebben, stel ze. :)

Starbreeze schreef:
Misschien nog een aanvulling, probeer eens bewust te zijn van wat je allemaal aan hulpen geeft op je paard. Probeer eens niets te doen. Pas dan komen die subtiele hulpen door en kan je één worden met je paard.

Ook wanneer dit nog als hocus pocus klinkt, er gaat een 'aha moment' komen wanneer je dit volhoudt.

Bedankt!!

Ik ga morgen eerst even goed voelen.

Mijn paard is wel erg traag, dus niets doen is voor mij best moeilijk. Maar te veel doen werkt inderdaad zeker niet bij hem.

Ik ga morgen even kijken of ik hem zo subtiel kan rijden dat hij op de halve ophouding kan reageren. Is die eigenlijk ook handig om hem in de werkhouding te krijgen? Of verkort ik daar alleen mijn teugels nog voor (stretchen zacht begrenzen)?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:57

Royal Memory, wat goed dat je de filmpjes gemaakt hebt en wat een mooi dier. Jij hebt hetzelfde met de Ghost als ik. Doordat er geen kniewrongen op zitten en het een geheel plat dun zweetblad is, bewegen de benen toch net even wat meer. Dat geeft ook een wat onrustig beeld. Je ziet heel mooi dat op de momenten dat hij stretcht hij al veel ruimer gaat lopen en zijn passen mooier afmaakt :-)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:01

Wauw RoyalMemory wat een ontzettend gaaf paard zeg! :~

Ik ga inderdaad ook met de anderen mee wat betreft je handen: probeer ze voor je te houden en omhoog te doen (breed is geen probleem) ipv terug te werken. Je zult merken dat dat veel beter werkt.

In het begin is het logisch hoor dat ze zo zoekende zijn en dat je van gekkigheid niet meer weet waar je je handen moet houden en waar je je teugels vast moet houden. Heel herkenbaar. Blijf gewoon rustig je ding doen en dan went het vanzelf. Het beeld zal ook steeds rustiger worden; ze blijven steeds langer daar beneden. Gaat zeker goed komen want ik zie her en der al mooie stukjes :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:25

Royal memory gaaf paard zeg!
Ik vind je te veel terugwerken met je handen. Ik zou in de positie waar hij zijn hoofd omhoog houdt niet gaan ophouden/terugwerken, maar gewoon licht contact houden en het hoofd volgen. Dus net zoals de rest zegt, handen wat hoger ipv naar achteren. Nu werk je eigenlijk direct terug wanneer hij omhoog komt, waardoor hij meer wijkt voor druk naar mijn idee ipv daadwerkelijk ontspant. Hij gaat ook direct achter de loodlijn als je vraagt.

Ik zou dus eerst gewoon beginnen aan een contactteugel te rijden ook al houdt hij zijn hoofd omhoog.

Succes!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:15

Royal memory wat een schitterend paard! Wat ik heb kunnen zien zo is dat je paard altijd een knik in zijn hals houdt ook al gaat hij neerwaarts. Hij gaat dus niet echt neerwaarts maar houdt nog ergens spanning waarschijnlijk. Zoals ik het nu zie, lijkt het alsof hij nog niet echt sterk genoeg is voor de twee dingen die hij tegelijktijdig moet doen: vw nw én zijn balans vinden met ruitergewicht.
Als ik dit zie zou ik m zelf heel graag aan de longe willen zien, hoe loopt hij dan en kan hij dan wel ontspannen vw nw zonder achter de loodlijn te komen? Als hij dat kan zou ik hem eerst spiertechnisch sterker willen maken. Ik vraag mij nu nl af of hij het wel al fysiek aankan, wat je ohz aan hem vraagt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 09:42

@Royal Memory,
Je hebt een mooi paard gevonden maar ook een bewerkelijk...
Veel temperament, heel gevoelig, slim, daar heb je je handen vol aan.
Hij zal je door zijn temperament van alles steeds teveel geven.
Jouw soort paard werkt vanuit zijn temperament, niet vanuit kracht, het is nerveuze kracht.

@Fransje_70 gaf het al aan, zoals het er nu uitziet lijkt het mij dat wat je van hem vraagt nu nog niet aankan, mentaal en lichamelijk.
Je mist kalmte en kracht.
Je loopt het risico in een strijd terecht te komen die hij vrijwel zeker zal winnen.
Voor dat wat je vraagt heeft hij zijn temperament nodig omdat hij de kracht nog niet heeft.
Temperament is adrenaline maar je wilt endorfine.

Neem veel tijd voor de basis.
Van longeren worden paarden gemakkelijk sterker, de ongelijke belasting van binnen en buitenzijde en de middelpuntvliedende krachten maken het je mogelijk om extra inspanning te manipuleren zonder druk uit te hoeven oefenen. Werk in perioden van 6 weken, iedere 6e week verzwaar je het werk iets.
Eerst zonder hulpteugels longeren, later de Chambon, let op dat je die niet te kort instelt.
Zoek de kalmte.

Dan volgt de gewenningsperiode onder het zadel.
De belangrijkste opvoedingsfase in het leven van een paard, meestal overgeslagen....
6 Maanden tot een jaar denk je niet aan dressuur maar aan samenwerken, communicatie, lange buitenritten, springen.
Google op wat deze periode in houdt.
Kalmte, wennen, begrijpen, gehoorzamen zonder strijd, kracht.

Je zit en zadel zijn goed, die kon ik op de oudere video niet goed zien.
Met je handen heb je nogal wat moeite, maar dat valt op dit soort snelle paarden ook niet mee.
In de gewenningsperiode rijdt je uitsluitend aan een contactteugel, daar leer je jezelf meer en meer om zonder nadenken een zacht contact te onderhouden.
Je paard went hier aan en gaat begrijpen wat de zin ervan is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 09:51

Jennyxx schreef:
Ik ga morgen eerst even goed voelen.

Mijn paard is wel erg traag, dus niets doen is voor mij best moeilijk. Maar te veel doen werkt inderdaad zeker niet bij hem.
Ik ga morgen even kijken of ik hem zo subtiel kan rijden dat hij op de halve ophouding kan reageren.
Is die eigenlijk ook handig om hem in de werkhouding te krijgen?
Of verkort ik daar alleen mijn teugels nog voor (stretchen zacht begrenzen)?

De grootste en moeilijkste taak die een ruiter heeft te vervullen in zijn carrière is leren voelen.....
Je bent daar je hele leven mee bezig en dus niet even.
Paardrijden is voelen, alleen wanneer je in je gevoel blijft zul je juiste en goed gedoseerde hulpen kunnen geven.

Probeer eerst een eenzijdige halve ophouding zoals ik die aangaf.
Hiermee leid je jezelf in, je gaat voelen wat er kan gebeuren met weinig.
Doe niet alles tegelijk, neem één enkel "iets" en ga daarmee aan het werk.
Bevestig dat en ga dan morgen verder.
Met één les/oefening per dag leren jijzelf én je paard het meest.
Het is niet nodig en niet goed om te lang te werken/dressuren, voor de noodzakelijke beweging ga je wandelen of een galopje maken.

Een goed uitgevoerde halve ophouding maakt dat een paard zich iets op richt.
Wees daar in deze periode voorzichtig mee, hij zal daar uit willen ontsnappen omdat het nog te zwaar is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:30

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:08

Dit zijn beelden uit het laatste deel van mijn laatste les, afgelopen zondag, met mijn 11 jarige Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie. Ik zit er zelf op.

Het valt mij op dat naar mijn idee ik een nogal verkorte (een beetje ingetrokken lijkt het wel) hals zie, met een raar uitpuilende speekselklier, terwijl ik absoluut weinig druk heb gehad (de hele les door). Dit is een beeld dat ik op eerdere foto's niet heb gezien (en daarop ook niet waarneembaar zijn).

Graag een visie van anderen op wat we hier zien, liefst (mede) van de genadeloze doch vriendelijke Simpelman.
Afbeelding

Afbeelding

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:09

Starbreeze schreef:

Dat gevoel had ik gisteren tijdens mijn les, dat ze op hele subtiele aanwijzingen ging reageren, onder andere het aandrijven vanuit het kruis (knijpen) in plaats van met de hakken porren :j

Het rijden ging heeeerlijk, echt waar. Maandag is mijn zadel aangepast door de zadelmaker, maar omdat het de laatste les van dit jaar was en ik zo lekker aan het oefenen was met BBP, heb ik daar mee gereden. De volgende keer maar met zadel proberen, want het ging echt lekker! De instructrice vond ook dat ze geweldig rondliep. Mijn eigen zit is nu ook stabieler omdat ik een paar weken zonder zadel heb gezeten. Ik merk meteen het verschil of ze ontspannen loopt of niet, bij dat laatste stuiter ik veel meer. Binnenkort wil een stalgenootje foto's maken, zodat ik het beeld kan vergelijken.

Oh, editje: het zadel was te krap geworden omdat haar rug breder is geworden *\o/* of het nou ligt aan het aankomen in gewicht om winterklaar te worden (ze was wat te licht) of het trainen van de rugspieren; er is positief resultaat :D

@ Jenny en Simpelman: bedankt voor de vraag en de uitleg over het aantrekken van het kruis, ik was er ook even benieuwd naar :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:07

@terpentijn,
Ik zie een paard:
dat stijf is en zich vast houdt in de rug
dat geen aanleuning neemt
niet buigt in de achterhand
de onderhals iets aanspant
de hals te hoog draagt ten opzichte van zijn ontwikkeling
dat weinig ontwikkeling heeft van de bovenhals spier

Dit is een houding waarmee je een vriendelijke geen gezeur wandeling maakt, het is geen dressuurhouding omdat je paard je zo buitengesloten houdt, het laat zich zo niet sluiten.

Jij zit er netjes op maar "buiten" je paard, je onderbeen mag iets naar achteren en meer aangesloten liggen, dat is een kwestie van meer ontspanning/losgelatenheid van jezelf en het verder naar binnen draaien van je knieën.
Zoek een driehoekszit, je zit iets teveel op je krent.

Het oog, gelaat en de mond van je paard kan ik niet zien, daar kan ik niets in lezen zo.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:14

Terpentijn, liep hij de hele tijd zo of zijn dit momentopnames? Heeft hij tijden de les wel zijn hals laten zakken?
En hoe werk jij je paard los als je begint met een training ohz?