@ ElineCath Ik vind het een mooi ontspannen plaatje. Ik denk dat als jij je teugels iets beter op maat houdt (dus korter) en zorgt voor iets meer activiteit van achter dat hij "vanzelf" al iets meer omhoog gaat lopen. Probeer daarbij goed de ontspanning te behouden die je nu hebt.
Dat heet in de krul rijden. Hiermee breng je de hals omhoog, de rug omlaag en de achterhand omhoog. Het paard gaat nu lopen als een schenkelganger (tuigpaard). Als je niet beter weet dan lijkt het net alsof het paard zich opricht, maaar dat doet het inwerkelijkheid niet. Oprichting komt van achteren, vanuit de lendenen, met een lange losgelaten bovenlijn. Nek als het hoogste punt, neus voor de loodlijn, verende rug, buigende knieën.
ElineCath
Geplaatst: 23-12-14 18:49
Ik word letterlijk het zadel uit getrokken als ik mn teugels korter pak, niet als ik ze op maat neem, maar als ik ze korter pak.. Dus dat werkt helaas niet.
Interessant Simpelman!
Hier is nog een foto van dezelfde clinic, volgens mij loopt hij hier al wat hoger, maar dat kan ook aan de hoek van de foto liggen haha. Weeer die te hoge handen
@ ElineCath Ik bedoel niet hem in de krul rijden zoals simpelman zegt. Mijn pony heeft ook een korte bovenlijn/hals en was een duikboot. Dit wordt al minder (zie laatste foto's van mij, stukje terug in dit topic, pag. 147, foto's/fimpje/foto's). Hij kon met de teugels op maat ook eerst niet heel erg nageeflijk/'aan de teugel' lopen, hij liep met zn neus een stukje voor de loodlijn, maar wel goed met zn achterhand erbij en een fijn contact/aanleuning. Vanuit duikboot omhoog rijden lukt niet, dan deed hij een beetje hetzelfde als jouw pony nu laat zien, erachter duiken. Vandaar dat ik zeg teugels op maat en vanuit daar werken. Dit niet de hele tijd, maar stukjes. Na het loswerken, teugels op maat en aan het eind weer wat langer en in de ontspannen houding die je op voorgaande foto's liet zien. Op de laatste foto lijkt hij ook iets te kantelen en je hebt je handen niet helemaal gelijk. Als je uit het zadel getrokken wordt mis jij denk ik een stuk ontspanning/vering uit je ellebogen. Probeer met de teugels op maat (dus korter dan op de foto's) je vooral op je eigen houding te focussen (ontspanning) en zijn neusje even te laten voor wat het is en vooral te voelen wat hij doet.
ElineCath, je moet wat de anderen ook zeggen, oppassen met dat voor oppakken, je ziet hem op de laatste foto ook wat gaan kantelen in het hoofd en te veel spanning krijgen. Als hij achter meer aan kan, dus kan zakken, komt hij voor vanzelf omhoog. Je handen zo hoog komt door je teugel lengte, ik rijdt met teugels met blokjes, omdat ik anders hetzelfde doe, paard steeds stukje teugel erbij en ik die dat compenseer door handen omhoog te doen, paardrijden is nou eenmaal niet eenvoudig.
Met bit, maar wegens omstandigheden en gewoon om het te proberen wel bitloos gereden. Maar heb vooralsnog geen reden om bij alles bitloos te gaan rijden (bovendien zit je dan met je wedstrijden).
Vandaag les gehad en mijn vriend kwam even langs om foto's te maken. Erg handig om dit af en toe eens te doen, het geeft toch een beeld waar je precies bent.
We zijn net van stal verhuisd en zo op nieuwjaarsdag na al dat vuurwerk, leek het mij toch een uitdaging.
Ik zal even een paar foto's plaatsen en beschrijven wat ik zie en denk. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
Maestro die lekker voorwaarts loopt. Dit vind ik geen verkeerd beeld om mee te beginnen, hij kan wel eens inhouden en op de handrem lopen op de linkerkant. Voor loopt hij ruimer dan achter. Er is wel verbinding, maar die komt meer vanuit mij, dan vanuit hem aan zijn mondhoek te zien. Er is geen ontspannen houding in de hals of ontspannen bovenlijn. Aan zijn blik en oren te zien is er iets interessants in de verte... Ik zit te veel naar voren met mijn bovenlichaam.
Hij begint hier al meer te ontspannen. Zijn benen dragen hier meer dan op de vorige foto. Toch is hij nog niet lekker in de aanleuning. Hij loopt nog voor de loodlijn, maar hij ontspant niet goed in de kaak. Hij kijkt er ook bedenkelijk bij Ik zit hier meer rechtop. Mijn binnenhand lijkt te veel naar rechts te gaan, net als mijn buitenhand. Hij valt hier soms wel akelig naar binnen, dus waarschijnlijk niet goed begrenst met mijn binnenbeen.
Bij deze foto heb ik het idee dat hij net even meer ontspant in zijn hals en kaak. Het ziet er wel wat stroef uit, alsof hij dit zelf niet zo'n goed idee vind.
De foto is niet echt vanuit een handige hoek genomen en de timing van de benen is ook niet super, maar ik vind wel dat hij hier al wat beter vanuit achter komt.
Dan de andere hand. Hier vind hem fijn zakken naar mijn rechterhand, wat hij dan weer compenseert door achter minder te gaan doen. De bovenlijn lijkt beter ontspannen en ik zit aardig rechtop. Jammer dat hij dan meteen op de voorhand kukelt.
Op de laatste foto vind ik hem net iets meer dragend dan op de vorige foto. Hier zie ik dat hij dat weer tegenwerkt door zich op de spannen in de kaak en hals. Mijn binnenhand werkt hier terug ipv hem mee naar voren af te stoten.
Ik ben benieuwd wat jullie zien en welke dingen ik moet verbeteren of veranderen.
Anoniem
Geplaatst: 01-01-15 18:43
Ik denk dat je nog even moet wachten met focus op het zakken van het hoofd, ga je paard soepel maken door veel voltes te rijden en stelling en buiging te vragen. Ook is activiteit heel belangrijk, deze 2 gaan hand in hand. Pas als je paard lekker loslaat in de lengtebuiging en actief wordt dan kun je gaan focussen op nageeflijkheid. Verder is het belangrijk dat jij gaat ontspannen, durf te rijden, vertrouw je paard. Het lijkt alsof je heel voorzichtig bent en bang bent voor zijn reactie. Je houdt zelf redelijk vast in je lijf of forceert teveel. Ga genieten, ontspannen en vertrouw op je paard
Nefertarie
Geplaatst: 01-01-15 18:55
Ja, dat punt blijft terug komen.... Hoe ik zelf beweeg. Dat blijft echt een lastig punt. Ik heb al enkele zit lessen gehad, waar ik echt veel aan heb gehad. Vooral mijn heupen (rechts) werken vaak tegen.
Bedankt voor je tips in ieder geval. Hij is super braaf en heeft geen 1 stap verkeerd gezet na de verhuizing. Vertrouwen geeft hij mij wel, maar dat valt dus niet te zien.
Het lastige vind ik, dat ik mij vaak focus op de hals en het hoofd. Ik denk dat meerder mensen dit wel herkennen, terwijl het gene wat er echt toe doet achter je gebeurd. Maar ik wil ook weer niet dat hij juist tegen de hand en met een holle rug door de bak gaat? Hij is dan ook een stuk lastiger uit te zitten.
Ik zie het juist andersom, als je met stelling en buiging bezig gaat, gat hij vanzelf ontspannen. Dat gebeurt bij de meeste paarden, zie het ook vaak met paarden die ik lesgeef, zodra ze actief op de volte lopen en gaan inbuigen en stelling kunnen aannemen, zakken ze vanzelf in die hand.