Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:50

JastieHorse schreef:
freeride schreef:
@Lifaya, die berberhengst ziet er idd wel een sterke uit, maar als ik eerlijk mag zijn? ik vind jou te zwaar, voor jezelf, en daarom kun je nooti echt zo goed rijden als wanneer je je goede gewicht zou heben, niet gemeen bedoelt, ik beb gewoon eerlijk, een hond een paard of een mens, te dik is te dik, en dus ongezond.

Meen je dit nou?? Ze ziet er echt niet uit als iemand met zwaar overgewicht _O- Misschien een paar kilo eraf maar of ze nou echt ongezond is? Nee volgens mij niet hoor..

Ja, dat meen ik echt ja, ze is 1.60m weegt 70 kg ongeveer, en dus een BMI van 27,3!!!!
Zelfs met 5 kg eraf nog altijd overgewicht, en je moet niet perse aan de max van een gezond BMI zitten he, voor een gemiddeld BMI van bijv. 22 zou ze maximaal 56 kg mogen wegen,en voor een max.gezond BMI van 24 zou ze 62 kg mogen wegen.... dus ik snap niet wat ik nu voor iets onbegrijpelijks heb gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:52

Ik denk dat het genenverhaal ook vrij veel te maken heeft met eten.

Toen in die serie: help, mijn kind is te dik, was het niet alleen dat kind wat dik was........ in een aflevering kookte die moeder 2x zoveel als nodig was, gek hè dat dan de hele familie dik is.
Mensen zijn ook gewend dan om te veel te eten, en kinderen leren dat ook weer van hun ouders, dus wat genetisch is en wat aangeleerd, weet ik niet goed.

Het genenverhaal is neit helemaal onwaar hoor, de één heeft veel meer aanleg om dik te worden dan de ander, dat ontken ik niet. De één eet chips en drinkt bier dat het een lust is, en komt maar niet aan, de ander komt aan van ieder koekje teveel en hoeft echt niet een taartje te eten.......

Ik denk wél dat vaak de schuld aan de genen wordt gegeven terwijl die daar niet ligt. Dat mensen in werkelijkheid gewoon teveel en te vet eten, maar dat de hele familie dat doet, en dus dik is. Dan wordt er aangenomen dat het in de genen zit, terwijl dat niet zo is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:52

Tari_42 schreef:
KingSter schreef:
Wanneer ik een zak chips leeg eet weet ik bij voorbaat al dat ik minimaal een halve kilo ben aangekomen.

van 1 keer een zak chips te eten, kom je volgens mij geen halve kilo aan.

Jawel, als jouw metabolisme heeft geleerd vetten direct op te slaan, dan kun je makkelijk het dubbele gewicht aankomen van wat je binnenkrijgt aan vetten. een volledige zak chips bevat ook al snel een dikke 600 calorieen he...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:55

weet niet meer wie het vroeg. Maar op m'n profiel lijk ik inderdaad perfect normaal op gewicht. Zijn ook al heel oude foto's. Ben ondertussen flink aangekomen tot 75-80kg omdat ik (tijdelijk) gestopt ben met paardrijden.

Ik gebruik het genenverhaal niet als excuus! helemaal niet zelfs. Maar m'n familie heeft gewoon meer de aanleg om bij te komen en hebben zowel m'n zus als moeder (licht) overgewicht. Was gewoon om even aan te tonen dat het voor mij gewoon lastiger is om gewicht te verliezen. Hoef praktisch maar naar een koekje te kíjken om weer bij te komen, terwijl veel van m'n vriendinnen 3 zakken chips per dag kunnen opvreten en nog steeds in maatje 36 passen. Vind het een beetje jammer dat sommigen het 'genen'-verhaal gaan opvatten als een excuus. Want volgens mij is dat (bij mij althans) helemaal niet de bedoeling.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:02

joenohoe schreef:
kebie schreef:
_/-\o_
Vet is stuurloos?? Sorry hoor, dat is de grootste nonsens die ik ooit heb gehoord :') Of je nou 90 kilo spieren recht op een paard zet of 90 kilo vet, het blijft 90 kilo :j

En dat zie je dus echt hartstikke fout... Kijk alleen maar hoe het vet in je borsten stuitert :-) zonder sport-bh, zo stuitert het vet in je buik ook en op je bovenbenen... En dat stuitert na, wat feitelijk voor extra gewicht zorgt, het klapt na op de paardenrug.

Dank u joenohoe, gelukkig nog mensen met een realistische kijk op het menselijk lichaam.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:09

kebie schreef:
joenohoe schreef:
En dat zie je dus echt hartstikke fout... Kijk alleen maar hoe het vet in je borsten stuitert :-) zonder sport-bh, zo stuitert het vet in je buik ook en op je bovenbenen... En dat stuitert na, wat feitelijk voor extra gewicht zorgt, het klapt na op de paardenrug.

Borsten zitten ingesnoerd en de rest zit ook stevig verpakt in kleding. verder ga ik er vanuit dat een ruiter mee gaat in de beweging van z'n paard en niet zit te stuiteren. Dan zou er niet zo heel veel meer moeten bewegen hoor ;) Ik heb tenminste nog nooit dikke dijbenen zien nastuiteren?

Sorry hoor Kebie, maar post even een foto van iemand die overgewicht heeft en toch helemaal strak gespannen blijft in beweging???
Vet is stuurloos, dat is toch ook logisch???

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:13

freeride schreef:
Ja, dat meen ik echt ja, ze is 1.60m weegt 70 kg ongeveer, en dus een BMI van 27,3!!!!
Zelfs met 5 kg eraf nog altijd overgewicht, en je moet niet perse aan de max van een gezond BMI zitten he, voor een gemiddeld BMI van bijv. 22 zou ze maximaal 56 kg mogen wegen,en voor een max.gezond BMI van 24 zou ze 62 kg mogen wegen.... dus ik snap niet wat ik nu voor iets onbegrijpelijks heb gezegd?

sorry hoor, maar een BMI van 22 is niet "perfect" ... Je bent gezond als je tussen de 20 en 25 balanceerd, daarbij is BMI ook niet altijd betrouwbaar ;) Ik zit mezelf NIET in de weg en de enige die dat weet en kan zeggen ben IK zelf. JA ik ben al 7 kilo kwijt omdat ik op dat moment inderdaad merkte dat ik er last van had ;) maar nee, dat is nu niet meer het geval. Ik mag 65 kilo wegen, wat mij dus 5 kilo overgewicht geeft. Dat is niet zorgwekkend, ik voel me verder kiplekker en dat jij zo'n idealistisch beeld hebt van een menselijk lichaam mag, maag ga niet iemand anders vertellen dat die ongezond is omdat die wat overgewicht heeft en zichzelf daarmee per direct in de weg zit met paardrijden ;) oordelen over anderen gaat altijd zó makkelijk

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:14

Ik denk ook maar zo elk pondje gaat door het mondje, maar als iemand wel een zak chips leef kan eten zonder daar bij aan te komen en de andere dan weer niet is dat natuurlijk wel vervelend. Ik denk maar zo een zak chips is voor niemand goed ook als je er niet van aankomt. Ik heb in dit topic al enkele weken mee zitten lezen maar zie toch wel dat mensen met overgewicht een excuus verzinnen hoe dit zo komt.( niet iedereen hoor) Ik vraag me weleens af hoe laat je het zover komen. Wacht niet tot dat je 10 kilo overgewicht hebt maar begin bij 2 kilo dan is het nog goed in de hand te houden. Ik doe dit al heel mijn leven en ik loop al behoorlijk tegen de 50 en dat gaat goed. Succes iedereen die bezig zijn/haar overgeicht in de hand te houden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:24

lifaya schreef:
freeride schreef:

sorry hoor, maar een BMI van 22 is niet "perfect" ... Je bent gezond als je tussen de 20 en 25 balanceerd, daarbij is BMI ook niet altijd betrouwbaar ;) Ik zit mezelf NIET in de weg en de enige die dat weet en kan zeggen ben IK zelf. JA ik ben al 7 kilo kwijt omdat ik op dat moment inderdaad merkte dat ik er last van had ;) maar nee, dat is nu niet meer het geval. Ik mag 65 kilo wegen, wat mij dus 5 kilo overgewicht geeft. Dat is niet zorgwekkend, ik voel me verder kiplekker en dat jij zo'n idealistisch beeld hebt van een menselijk lichaam mag, maag ga niet iemand anders vertellen dat die ongezond is omdat die wat overgewicht heeft en zichzelf daarmee per direct in de weg zit met paardrijden ;) oordelen over anderen gaat altijd zó makkelijk

Ik zei niet dat 22 een perfect BMI is, maar het gemiddelde gezonde BMI 20+25=45/2=22,5......en ik heb enkel gezegd dat ik je te zwaar vindt voor jouw lichaam, niet dat je giga overgewicht hebt he, je vindt dat zelf ook, de door jou genoemde 5 kg....als je een mening vraagt, krijg je van mij ook een mening he.
En nee, ik vind niet dat iedereen perfect moet zijn, maar gezondere gewichten zouden een hoop leed besparen, denk maar aan alle ziekten die voortkomen uit overgewicht, en on-topic: Paarden lijden wel degelijk onder te zware ruiters, niet alleen qua gewicht, maar ook qua licht kunnen zijn en meezitten in de beweging.

Rennie89

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:27

Ik kan prima de verlichte zit doen en mee bewegen met het paard, no problemo. Jij begon erover dat ik mijzelf in de weg zou zitten met paardrijden omdat ik te dik ben in jouw ogen om normaal te kunnen paardrijden, dáár ben ik het dus niet mee eens ;) Ik heb geen beperkingen wat betreft mijn gewicht met paardrijden, bij mij is het vet ook verdeeld wat er dus voor zorgt dat er niet een super dikke buik op en neer knalt met rijden ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:36

Ik bedoel niet de verlichte zit, ik bedoel licht zitten en licht zijn in het rijden.
Ik herhaal nog maar eens, ik zeg niet dat jij te dik bent, ik zei dat ik jou te zwaar vind, en ook niet dat je niet normaal kunt paardrijden hierdoor, ik ben er alleen van overtuigd dat je nog beter zou kunnen rijden als je minder zou wegen, dat is met iedere sport zo....zo ingewikkeld is het toch allemaal niet, 8 kilo op ongeveer 70 kilo is al gauw tussen de 12 en 15%...dat is veel, het lijkt niet veel, maar 10% afvallen is voor veel mensen al heel gezond, dus tel uit je winst, of verlies....ik zeg dit echt niet om jou af te katten, helemaal niet, maar je bent nog zo jong, zorg er dan toch aub ook voor dat je lichaam even jong is.

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:41

Ik ben iemand met overgewicht/Obisitas die er geen excuus voor heeft.
Ik weet ook heel goed hoe het gekomen is, maar dat was op dat moment niet het belangrijkste in mijn leven om er iets aan te doen.

Vanaf mijn 12e ben ik steeds iets dikker geworden. Als meisje veranderen je hormonen en ook daardoor kun je iets aankomen.
Op dat moment gingen mijn ouders uit elkaar ( zijn 3 keer uit en bij elkaar gekomen) en ik ging richting de brugklas. Altijd al klein geweest dus leek snel dikker.
Als je elke dag gepest wordt dat je een dik varken of wat dan ook bent ga je dat als kind op een gegeven moment zelf geloven.
Vriendinnen bleken niet echt vriendinnen te zijn en zo kan je je snel heel eenzaam voelen. Eten was voor mij een manier om
mezelf gelukkig te voelen. Daarnaast ben ik ook nog sexueel misbruikt door iemand van dichtbij en dan kan ik je zeker vertellen
je voelt je als kind heel eenzaam. Op dat moment maakt je gewicht je echt niks meer uit. Zolang jij je maar prettig voelt en dat
voelde ik me met eten. Het misbruik is pas op latere leeftijd gestopt en 3 jaar geleden ging bij mij de knop om. Ik had zelfmoord
gevoelens en wilde niet meer verder. Met veel moed en wat hulp terecht gekomen bij een hele lieve psycholoog. Deze heeft mij
weer in mijn eigen waarde doen geloven. Ik ben Ik en ook Ik ben aandacht, liefde, en ga zo maar door waard. 3 maanden geleden
ben ik dan ook begonnen aan mijn afvalstrijd. En ja voor mij is het een strijd. Andere zien het misschien als gewoon iemand met
overgewicht/obesitas. Ik zie het als een bepaald hoofdstuk in mijn leven afsluiten.

Ik schrijf dit niet, omdat ik medelijden voor mezelf wil of dat mensen nu zeggen dat ik zielig ben.
Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen vaak een reden heeft om dikker te zijn of een ander probleem te hebben.
Dat is aan de buitenkant niet te zien, maar je wordt wel vaak aan die buitenkant beoordeeld.

Ik wil hiermee ook niet zeggen dat elke ruiter er niks aan hoeft te doen en of het verantwoordelijk is om te rijden.
Het is alleen wel zo dat iedereen een eigen verhaal heeft. Bij mij waren de paarden altijd een steun en toeverlaat.
Heerlijk een dier wat je is niet van de buitenkant beoordeeld, maar blij is dat jij ( ja jij) er voor hem of haar bent.
Sommige mensen kunnen dingen hier zo negatief plaatsen. Terwijl je geen idee hebt van wat er zich achter deze
bokt naam speelt. Als iemand me op die momenten ook nog had gezegd dat het onverantwoordelijk, zielig voor het paard
is enz enz. Was dat misschien wel een druppel geweest om de gedachte van zelfmoord werkelijkheid te laten worden.

Nine85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:14

Ik ben van mening dat dikke mensen best kunnen paardrijden maar dan wel alleen op bepaalde paarden.
Het ligt er ook aan wat je al onder dik verstaat..
Is dat 100 kilo of zelfs hoger.
ik denk dat mensen van 100 kilo of wat meer best op een grote koudbloed kunnen rijden.
Wat betreft een warmbloed daarover zullen de meningen vast verdeeld zijn

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:45

Citaat:
@ Buitenzinnig: een pedofiel vergelijken met een -in jouw ogen- te zware ruiter vind ik echt VEEL te ver gaan En volledig buiten deze discussie vallen
Ik betrek dit juist niet op mezelf, ik betrek dit op alle genoemde staatjes in combi met wat ik in mijn omgeving zie. Want wie zegt dat een paard met een zwaar iemand niet getraind word? Ook erg kort door de bocht
Als je een gefundeerd wetenschappelijk onderzoek voor me hebt dan praten we verder. Op deze toon wens ik met jou geen discussie te voeren

Heerlijk hoe iedereen leest wat hij/zij wil zien. Ik vergelijk NIEMAND met een pedofiel!!! Ik vergelijk de mentaliteit/het excuus en heb met opzet deze vergelijking gemaakt omdat kennelijk niemand hier wakker wordt wanneer we het met fluwelen handschoentjes aanpakken.
Een pedofiel pakt kinderen omdat hij dat lekker vindt. Dat is zijn seksuele voorkeur. Wij rijden paard omdat we dat lekker vinden, dat is de sport van onze voorkeur. Het "lijdend voorwerp" is in beide gevallen een levend wezen die niet gevraagd heeft om gebruikt te worden door iemand (een mens)

Dan nog maar eens even de gewone natuurkunde loslaten op het rijden op een paard:
IEDER PAARD heeft een gelijk aantal wervels (Arabieren hebben er wel eens 1 minder) Bij een groot en lang paard zijn die wervels langer en de verbindingen er tussen ook. Denk nu eens dat een paard een hangbrug is. De pijlers zijn de voor en achterbenen en daartussen hangen de plankjes en touwtjes van de hangbrug. Wanneer je midden op die brug een vrachtwagen zet vol met zand, of een kruiwagen vol met zand. Denk je dan dat die brug niet verder doorzakt bij de vrachtwagen? Dat de spanning op de touwtjes waarmee de plankjes aan elkaar vast zitten niet vele malen groter is dan wanneer er een kruiwagen met zand op staat? Die touwtjes rekken uit en kunnen breken. Zo ook de plankjes, want daar wordt aan getrokken door de touwtjes. Wanneer de plankjes en de touwtjes dikker zijn en van sublieme kwaliteit verdraagt de brug het al een stuk beter. Dus een compact en kort paard zal beter met een zwaardere ruiter overweg kunnen dan een langgerekt en slungelig paard. Maar hoe dan ook is er een limiet wat die brug kan dragen. Ook de pijlers moeten in orde zijn, want wanneer je er een paar vermolmde houten balkjes onder zet, stort dat ook nog in. Dit is iets wat ieder logisch denkend mens kan beredeneren.

Nu gaan we de vrachtwagen vullen met water in plaats van zand - het gewicht is eender. Wanneer de vrachtwagen rijdt en dan remt, klotst het water nog een poosje na - de golven slaan tegen de bak van de wagen aan, daardoor schommelt het geheel nog na en rijdt mogelijk zelfs door, door de kracht van het klotsende water. Het water is immers niet bestuurbaar en heeft ook niet voldoende samenhang om onbeweeglijk te blijven bij een bewegende vrachtwagen. Vet reageert ongeveer eender als het water.

In dit topic hebben al diverse links gestaan naar testen en onderzoeken naar zware ruiters op een paard. Alle argumenten werden ogenblikkelijk onder tafel geveegd.

En dan hebben we het nog niet eens over slecht rijden, te jong belasten en niet passende zadels.....

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:53

Toen ik kind was heb ik altijd paard gereden. Sinds ik werk, kantoorbaan, veel werken, geen zin meer om te sporten (ook al een tijd gestopt met paardrijden) ben ik te zwaar geworden. Ik sport me nu sinds een jaar rot, snoep niet en eet redelijk gezond. Zal niet zeggen dat ik de perfecte eetgewoonte heeft maar wie heeft dat wel?

Sinds 2 maanden ernstige rugklachten, men dacht aan een hernia. Dat is nu uitgesloten. Ik wilde het paardrijden weer oppakken. Huisarts en fysio vinden dat een heel goed idee. Zou heel goed zijn voor de rugklachten die ik heb.

Omdat ik te zwaar ben dacht ik, ik ga het eens opzoeken. Maar als ik alle reacties hier lees durf ik niet eens meer op een paard te stappen!

Meer zwaardere dames hier die wel paardrijden?

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:00

freeride schreef:
Tari_42 schreef:
van 1 keer een zak chips te eten, kom je volgens mij geen halve kilo aan.

Jawel, als jouw metabolisme heeft geleerd vetten direct op te slaan, dan kun je makkelijk het dubbele gewicht aankomen van wat je binnenkrijgt aan vetten. een volledige zak chips bevat ook al snel een dikke 600 calorieen he...

Voor iedere 3500 calorieën die iemand te veel eet, wordt ongeveer 500 gram vet aangelegd. Dus zou zo'n zak chips al 3500 calorieën moeten hebben om die halve kilo vet er bij te krijgen. 100 gram chips heeft 530 calorieën dus zou ze grof weg gezegd 700 gram chips moeten eten.. Lijkt mij meer dan 1 zak chips, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:04

Kingster, je bent dus ook een emo eter en de pondjes zijn dus door het mondje gegaan. Alle respect (en dat meen ik), maar zelfs al zijn je paarden je steun en toeverlaat, dan ga je er nog niet op zitten als je veel TE dik bent. Jouw pleziertjes zijn niet het belangrijkst, het welzijn van je paard wel, want een paard heeft niets te kiezen. Jij had totaal andere professionele hulp nodig en misschien nog wel, dit is niet niks.
En nog een kanttekening: dit topic is niet om mensen te veroordelen of over specifieke personen te oordelen, dit topic is (tenminste wat mij betreft) bedoeld om mensen bewust te maken waar ze mee bezig zijn, om mensen te laten nadenken over hun gewicht en of dat nog goed en gezond is, zowel voor hen zelf als voor de paarden.

Vlinder 25, zie hierboven. Als jij echt TE zwaar bent heb je niets op een paardenrug te zoeken. Zie ook de post van @Buitenzinnig, die alles weer veel beter weet te verwoorden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-11 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:06

coke schreef:
Ik denk ook maar zo elk pondje gaat door het mondje, maar als iemand wel een zak chips leef kan eten zonder daar bij aan te komen en de andere dan weer niet is dat natuurlijk wel vervelend. Ik denk maar zo een zak chips is voor niemand goed ook als je er niet van aankomt. Ik heb in dit topic al enkele weken mee zitten lezen maar zie toch wel dat mensen met overgewicht een excuus verzinnen hoe dit zo komt.( niet iedereen hoor) Ik vraag me weleens af hoe laat je het zover komen. Wacht niet tot dat je 10 kilo overgewicht hebt maar begin bij 2 kilo dan is het nog goed in de hand te houden. Ik doe dit al heel mijn leven en ik loop al behoorlijk tegen de 50 en dat gaat goed. Succes iedereen die bezig zijn/haar overgeicht in de hand te houden.

Maar het gaat in dit topic ook helemaal niet HOE je aan dat overgewicht komt: medicatie, vreetbuien, dik worden van lucht, minder sporten door een drukker leven, genen en noem maar op. Het gaat over het resultaat en dat is het overgewicht. Dat is waar het over gaat en sorry hoor maar de zwaardere mensen die toch paard rijden, willen dit gewoon niet inzien. Die zijn echt van mening dat het minder schadelijk is voor het paard omdat het door medicijnen komt.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:10

Vlinder25 schreef:
Toen ik kind was heb ik altijd paard gereden. Sinds ik werk, kantoorbaan, veel werken, geen zin meer om te sporten (ook al een tijd gestopt met paardrijden) ben ik te zwaar geworden. Ik sport me nu sinds een jaar rot, snoep niet en eet redelijk gezond. Zal niet zeggen dat ik de perfecte eetgewoonte heeft maar wie heeft dat wel?

Sinds 2 maanden ernstige rugklachten, men dacht aan een hernia. Dat is nu uitgesloten. Ik wilde het paardrijden weer oppakken. Huisarts en fysio vinden dat een heel goed idee. Zou heel goed zijn voor de rugklachten die ik heb.

Omdat ik te zwaar ben dacht ik, ik ga het eens opzoeken. Maar als ik alle reacties hier lees durf ik niet eens meer op een paard te stappen!

Meer zwaardere dames hier die wel paardrijden?

Hangt er van af hoeveel je weegt. Misschien weeg je 75 kg maar is je ideale gewicht 55.. En een huisdokter of fysio kunnen meer dan waarschijnlijk niet weten of het belastend is voor een paard.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:15

Tari_42 schreef:
coke schreef:

Maar het gaat in dit topic ook helemaal niet HOE je aan dat overgewicht komt: medicatie, vreetbuien, dik worden van lucht, minder sporten door een drukker leven, genen en noem maar op. Het gaat over het resultaat en dat is het overgewicht. Dat is waar het over gaat en sorry hoor maar de zwaardere mensen die toch paard rijden, willen dit gewoon niet inzien. Die zijn echt van mening dat het minder schadelijk is voor het paard omdat het door medicijnen komt.

Niemand zegt dat het dan minder schadelijk is! Dat maak jij er nu even voor het gemak van...! Kilos blijven Kilos!

Wat diverse mensen zeggen,onder andere ik, is dat je niet zomaar iedereen kan beoordelen! Je kan niet zeggen van elk pondje gaat door het mondje, ga minder eten en meer sporten en dergelijke.
Iedereen heeft een reden waardoor je overgewicht hebt. En voor mensen die dat niet hebben is dat erg moeilijk te begrijpen merk ik al wel aan bepaalde opmerkingen. Dat je het er niet mee eens bent dat een zwaardere ruiter op een paard stapt, oke, dat is jou mening. Ik ben het ook niet eens met sommige hindernissen in een cross, maar dat is mijn mening.

Waar het op neer komt is dat je mensen in hun waarde moet laten. Hoe ze er ook uitzien. In dit topic word met opzet gekwetst, dat is nergens voor nodig!! en ja dat is mijn mening!

KingSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:18

@ joenohoe: Mijn overgewicht komt deels ook door mijn eetgedrag in die tijd, maar ook niet alles. Toen ik op mijn twaalfde dikker werd lag dit niet aan mijn eet gedrag.

Mijn verzorgpaarden zijn nog steeds mijn steun en toeverlaat. Ik verzorg een Haflinger en wilde daar ook niet op rijden tot ik was afgevallen tot onder de 80 kg. Had al vaker op bokt topics bekeken en daar werd door veel mensen gezegd dat 80 kg wel de max was. De eigenaar vond dit onzin en zei dat ik prima op haar kon rijden. Ik ben eerst begonnen met longeren van de Haflinger om haar spieren enz sterker te maken. Ondertussen werd ze gereden door een goede vriend die haar ook verzorgd. Nu reed wel af en toe op haar, maar meer omdat iedereen zei dat ze het makkelijk aankon. Toch ben ik gaan afvallen het meeste voor mezelf, maar ook voor haar. Ik zit nu onder die 80 kg grens en zo gauw mijn knie het weer toelaat ga ik het rijden rustig weer oppakken.

Ik wil alleen duidelijk maken dat het allemaal soms niet zo makkelijk is als dat het lijkt.
Daarnaast snap ik jullie wel hoor!! Ik heb het daarom ook allemaal bekeken wat het beste is voor haar.
Welk gewicht en hoe minder hoe beter enz.

Vlinder25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:18

Ik lees hier reacties van mensen die vinden dat iemand van 90 kilo en zwaarder beter niet kan gaan paardrijden. Ik lees bij sommige maneges op de site dat die ook een maximum gewicht van 95 kilo hanteren. Maar het ligt er toch ook aan hoe iemand op een paard zit en hoe diegene beweegt?

Huisarts en fysio adviseren het vanuit mijn gezondheid uiteraard en niet vanuit een paard. Dat was meer een verhaaltje eromheen waarom ik weer wil gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:19

Lieke7787 schreef:
Niemand zegt dat het dan minder schadelijk is! Dat maak jij er nu even voor het gemak van...! Kilos blijven Kilos!

Wat diverse mensen zeggen,onder andere ik, is dat je niet zomaar iedereen kan beoordelen! Je kan niet zeggen van elk pondje gaat door het mondje, ga minder eten en meer sporten en dergelijke.
Iedereen heeft een reden waardoor je overgewicht hebt. En voor mensen die dat niet hebben is dat erg moeilijk te begrijpen merk ik al wel aan bepaalde opmerkingen. Dat je het er niet mee eens bent dat een zwaardere ruiter op een paard stapt, oke, dat is jou mening. Ik ben het ook niet eens met sommige hindernissen in een cross, maar dat is mijn mening.

Waar het op neer komt is dat je mensen in hun waarde moet laten. Hoe ze er ook uitzien. In dit topic word met opzet gekwetst, dat is nergens voor nodig!! en ja dat is mijn mening!

Het doet er ook niet toe hoe ze er uit zien, het gaat er om dat ze niet op een paard stappen als ze TE dik zijn, simpelweg omdat dat niet goed is voor het paard. Nogmaals, een paard heeft niets te kiezen, dus dat moeten wij voor hem doen en wij moeten zorgen dat hij gezond blijft.

Heb een dikke vriendin, een ontzettend leuk mens, denk je dat het mij interesseert dat ze dik is ? Echt niet, haar inborst is het belangrijkst. Maar als ze op mijn paard zou willen zou ik dat weigeren, omdat ik niemand van dat gewicht op mijn paard wil. Maar ze is wel mijn liefste vriendin. Snap je wat ik bedoel ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:24

KingSter schreef:
@ joenohoe: Mijn overgewicht komt deels ook door mijn eetgedrag in die tijd, maar ook niet alles. Toen ik op mijn twaalfde dikker werd lag dit niet aan mijn eet gedrag.

Mijn verzorgpaarden zijn nog steeds mijn steun en toeverlaat. Ik verzorg een Haflinger en wilde daar ook niet op rijden tot ik was afgevallen tot onder de 80 kg. Had al vaker op bokt topics bekeken en daar werd door veel mensen gezegd dat 80 kg wel de max was. De eigenaar vond dit onzin en zei dat ik prima op haar kon rijden. Ik ben eerst begonnen met longeren van de Haflinger om haar spieren enz sterker te maken. Ondertussen werd ze gereden door een goede vriend die haar ook verzorgd. Nu reed wel af en toe op haar, maar meer omdat iedereen zei dat ze het makkelijk aankon. Toch ben ik gaan afvallen het meeste voor mezelf, maar ook voor haar. Ik zit nu onder die 80 kg grens en zo gauw mijn knie het weer toelaat ga ik het rijden rustig weer oppakken.

Ik wil alleen duidelijk maken dat het allemaal soms niet zo makkelijk is als dat het lijkt.
Daarnaast snap ik jullie wel hoor!! Ik heb het daarom ook allemaal bekeken wat het beste is voor haar.
Welk gewicht en hoe minder hoe beter enz.

Dan ben jij toch harstikke goed bezig en zorg je goed voor de gezondheid van het paardje waar je op rijdt !!! En dan denk je er dus gewoon hetzelfde over als ik en vele anderen. Ook voor je knie is afvallen het beste, hoe minder gewicht hoe beter.
Dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt weet ik als geen ander, want eten zat bij mij ook tussen de oren en ik heb heel veel moeite gehad om mijn overgewicht eraf te krijgen, dus ik vat het niet licht op.
Heb respect voor jou, dat je zo leeft na alles wat je meegemaakt hebt en zo kunt discussieren, petje af.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:26

Joenohoe-Ben wel erg benieuwd geworden naar wat rijfotos van jou ;) want jij bent schijnbaar erg van jezelf overtuigd dat je goed genoeg kan rijden dat je nooit je paard in de weg zit en nooit belemmert.