Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:05

ik denk dat je goed moet weten hoe lipizzaners bewegen voordat je hier commentaar op kunt hebben. het zijn geen sportpaarden, ze hebben een heel andere bouw en bewegingsafloop.

liberty22

vosroy schreef:
Om heel eerlijk te zijn ben ik het wel met moll eens. Ik vind het prima als de vrouwen op de achtergrond meetrainen, maar deopvoeringen moeten echt door de mannen gedaan worden. Het is geschiedenis en ook al is het moderne tijd vind ik het waard om de etiqette in ere te houden.

"gaat vast in een hoekje zitten om de klappen te incasseren"

_-:( _-:( _-:( }> :+

nombrado

Indianen wijsheid
Droomwandelaar naderde zijn bestemming. Het gebied van de Arapaho's was nu vlakbij. Witte Hengst kwam helemaal naar voren. Droomwandelaar klom op de rug van Witte Hengst. Witte Hengst bracht de boodschappen van alle paarden. Hij vertegenwoordigde de kracht van wijsheid. Dit prachtige paard was de belichaming van het evenwichtige schild van kracht. 'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei Witte Hengst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:07

quadripes schreef:
ik denk dat je goed moet weten hoe lipizzaners bewegen voordat je hier commentaar op kunt hebben. het zijn geen sportpaarden, ze hebben een heel andere bouw en bewegingsafloop.

ze hebben , gelijk als een elk ander paard, ook een fundament bekken/rug/hals/hoofd.
ik heb wel degelijk met ze gewerkt en het kunnen prima sportpaarden zijn (het is maar net wat je onder sportpaarden verstaat)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:07

nombrado schreef:
Moll schreef:
[en dan ga u vast vertellen wat ewr allemaal verkeerd aan is dus bij deze, ga u gang

cherie was me voor
Deze beste man, zal heel wat vaardigheden hebben, maar ik vind deze uitvoering niet juist..
de hals van het paard is veel te kort gehouden, reden waarom het paard zijn rug wegdrukt.
Veel te veel druk

:= tuurlijk

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:09

nombrado schreef:
quadripes schreef:

ze hebben , gelijk als een elk ander paard, ook een fundament bekken/rug/hals/hoofd.
ik heb wel degelijk met ze gewerkt en het kunnen prima sportpaarden zijn (het is maar net wat je onder sportpaarden verstaat)

Tuurlijk zijn het prima sportpaarden maar het is appels met peren vergelijken zo ga je een tennesee walking horse ook niet met een sportpaard vergelijken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:12

Als ik naar het filmpje kijk, zie ik een harmonisch beeld.
De hand gaat voortdurend mee in de beweging en is niet vast. Hij houdt wel contact, maar lijkt me logisch als je aan de lange teugel werkt en je communiceert via de teugels.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:13

nombrado: ik heb zelf twee Lipizzaners en het zijn geen 'sportpaarden' zoals we tegenwoordig hebben.

door de korte, brede halzen zullen zij gewoon een ander beeld tonen in de verzameling dan een sportpaard met een slanke hals. daarbij is hun beweging gewoon verheven en dus 'kort' in de ogen van de huidige sportpaarden generatie.

ik denk dat als je werkelijk met Lipizzaners hebt gewerkt, wat ik betwijfel door jouw opmerkingen, dan zou je alleen maar ontzag hebben voor de mensen van de spaanse rijschool omdat dat de enigen op de planeet zijn die weten hoe ze een Lipizzaner correct moeten trainen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 15-03-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:14

liberty22 schreef:
Tuurlijk zijn het prima sportpaarden maar het is appels met peren vergelijken zo ga je een tennesee walking horse ook niet met een sportpaard vergelijken.

elk paard kan dressuur
elk paard kan passage /piaffe en andere moeilijke oefeningen uitvoeren
dat de huidige dressuursport daar een onderscheid in maakt, is hun ding.
Als de oefeningen uitgevoerd worden zoals omschreven in de FEI en men zich daaraan houd, zonder te oordelen naar bloedlijn of type, zal er idd aan dit huidige beeld niets veranderen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:17

nou dan ga je lekker met een tennesse horse piafferen , heb je wel eens met echte gangenpaarden gewerkt? sommige kunnen niet eens meer een normale draf laten zien is er helemaal uitgefokt.Maar dat is off topic

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:18

quadripes schreef:
ik denk dat als je werkelijk met Lipizzaners hebt gewerkt, wat ik betwijfel door jouw opmerkingen, dan zou je alleen maar ontzag hebben voor de mensen van de spaanse rijschool omdat dat de enigen op de planeet zijn die weten hoe ze een Lipizzaner correct moeten trainen.

Kheb er 3 mogen trainen, en zeer veel van geleerd.
en ik heb nergens woorden in mijn mond gehad over geen ontzag of iets dergelijks
alleen dat ik het voorbeeld op het filmpje niet goed uitgevoerd vond.
dat zegt iets over dat moment, niets over de kundigheid van de man........
ik heb voor niemand ontzag, alleen respect voor diegene die met geduld en beleid met paarden werken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:20

liberty22 schreef:
heb je wel eens met echte gangenpaarden gewerkt? sommige kunnen niet eens meer een normale draf laten zien is er helemaal uitgefokt.Maar dat is off topic

ja, en als je weet hoe de beweging van een paard is, kan je daar zeker wat aan doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:20

quadripes schreef:
nombrado: ik heb zelf twee Lipizzaners en het zijn geen 'sportpaarden' zoals we tegenwoordig hebben.

door de korte, brede halzen zullen zij gewoon een ander beeld tonen in de verzameling dan een sportpaard met een slanke hals. daarbij is hun beweging gewoon verheven en dus 'kort' in de ogen van de huidige sportpaarden generatie.

Wat komisch, toch :j
Omdat het Lipizaners zijn en zgn "korte" halzen hebben, is het toegestaan om het zo "kort" te tonen.

Wat wel of niet geschikt is, als sportpaard, ligt volledig aan de ruiter.

Wij hebben 2 Welsh Cob's (waarvan ook gezegd wordt, dat die niet geschikt zijn voor de sport)
De grootste heeft ook een brede, korte hals, maar dat is geen probleem geweest om te presteren in de sport. En hij is ook niet zo "kort" voorgesteld.
Is ook niet mogelijk bij hem.

Zijn eerste wedstrijd-resultaat was 2x 183.

WEL IN DE PERIODE TOEN 156 NOG EEN WINSTPUNT WAS

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:22

ik geloof niet dat er ergens gezegd is dat een Lipizzaner niet geschikt zou zijn?

en een paard met een korte, verheven hals zal gewoon 'kort' tonen. da's een kwestie van bouw.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:23

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:25

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:35

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:37

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:41

Hoetsie en Koetsie,zouden jullie zelf wat foto,s willen plaatsen die ijo wel correct zijn?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:41

nombrado schreef:
nee

Dan denken we hier gelukkig hetzelfde over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:42

Tot de hogeschool van het rijden (haute école, equeitation savante, artistique, haute édquitation, Hoheschule) behoort elke gang, elke figuur, elke beweging die in verzameling wordt gereden.
m.a.w.: met het verzamelde, in verzameling gaande paard.

De lichtheid (légèreté) is niet anders dan de nageeflijkheid in alle gewrichten en spieren, d.w.z. gewrichten en spieren van de achterhand, lendenen, rug , hals, nek en kaakgewricht.
De nageeflijkheid (Anlehnung Duits) (légèreté Frans) verkrijgt men door oefeningen die steeds meer met meer inpulsiviteit gereden worden.
De nageeflijkheid is dus in het gehele paard, waarvan de hand de manometer is, die voelt door het nageven van het kaakgewricht en nek hoe de lichtheid is.
Generaal L´Hotte citaat: De na te streven lichtheid wordt gekenmerkt door het in actie brengen door de ruiter en het gebruik, dat het paard maakt van die krachten die nodig zijn voor de gevraagde beweging.
Voor de kundige ruiter komt het eropaan, welke oefeningen hij benutten moet om bepaalde weerstanden op te heffen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:42

piepenfiets schreef:
Hoetsie en Koetsie,zouden jullie zelf wat foto,s willen plaatsen die ijo wel correct zijn?

Ik ben ook benieuwd welke foto's moll en professor te voorschijn "toveren"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:45

cherie78 schreef:

U foto´s ken ik, heb er een paar gezien op een ander forum.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:45

Professor schreef:
Tot de hogeschool van het rijden (haute école, equeitation savante, artistique, haute édquitation, Hoheschule) behoort elke gang, elke figuur, elke beweging die in verzameling wordt gereden.
m.a.w.: met het verzamelde, in verzameling gaande paard.

De lichtheid (légèreté) is niet anders dan de nageeflijkheid in alle gewrichten en spieren, d.w.z. gewrichten en spieren van de achterhand, lendenen, rug , hals, nek en kaakgewricht.
De nageeflijkheid (Anlehnung Duits) (légèreté Frans) verkrijgt men door oefeningen die steeds meer met meer inpulsiviteit gereden worden.
De nageeflijkheid is dus in het gehele paard, waarvan de hand de manometer is, die voelt door het nageven van het kaakgewricht en nek hoe de lichtheid is.Generaal L´Hotte citaat: De na te streven lichtheid wordt gekenmerkt door het in actie brengen door de ruiter en het gebruik, dat het paard maakt van die krachten die nodig zijn voor de gevraagde beweging.
Voor de kundige ruiter komt het eropaan, welke oefeningen hij benutten moet om bepaalde weerstanden op te heffen.

Met dit onderstreepte, beweer je dus eigenlijk dat alleen het nageven in kaak en nek alles bepalend is, wat betreft de nageeflijkheid

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:47

Professor schreef:
cherie78 schreef:

U foto´s ken ik, heb er een paar gezien op een ander forum.

:') :') _/-\o_ _/-\o_ *\o/* *\o/*

Had niets anders verwacht van jou, dit zie ik als een steek onder de gordel.
Bahbahbah