Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:19

Adil18 schreef:
Ik ben nog van mening dat een goed opgeleid paard door meerdere ruiters gereden kan worden

En nog belangrijker: dat het paard daar niet direct psychische schade of een trauma aan overhoudt. En dat het verder ook geen invloed hoeft te hebben op de goede band tussen eigenaar en paard....

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:26

Huertecilla schreef:
De jonste is van het voorjaar vijf geworden. Wel zadelmak, twee keer kort onder een lichte amazone als passagier

hc

vanaf zes toch pas zadelmak maken? of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:30

alleen ontwikkelt zo´n paard waarvan de ruietrs als schepen in de nacht voorbij komen geen exclusieve betekenisvolle relatie met één ruiter. Laat dát nu het topic zijn Haha!

Dat dit aspect aan vrijwel alle schrijvers op dit topic voorbij gaat geeft aan dat zij deze kwalitijdservaring met één paard niet hebben, dus geen grond hebben voor een mening daarover. Alleen ongefundeerde meningen uiten.
De enkeling die deze ervaring wel heeft is prompt óók degene die kwalitijd investeert in duurzame continuïteit.
Daarmee zijn we bij de basis: is een paard een aanschaf voor het leven of een gebruiksvoorwerp?

Dat het de norm is dat ruiters paarden verkopen en kopen,
dat de paarden ruiters zien komen en gaan,
dat de ruiters ervan uítgaan dat hun paard door iedereen berijdbaar moet zijn omdat ze er vanuit gaan dat ze het weer makkelijk moeten kunen verkopen;
is niet hetzelfde als normaal en
helemaal niet hetzelfde als goed
en zelfs in tegenstelling met wat goed is voor het páárd.

De maatlat zou moeten zijn dat een ruiter een jong paard aanschaft voor het leven en in kwalitijd investeert. Minder dan dit is ..... minder.

hc

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:33

haha meestal ligt deze eenkennigheid meer aan de ruiter dan het paard Knipoog want het is helaas met paarden net als met kinderen .... niemand kan zo goed voor ze zorgen als hun eigen moeder.
ik ben zelf een rustige maar strenge en consequente ruiter. Dit houd in dat ik een paard weleend een ferme tik geef als dit nodig is. dit is mij is het verleden soms niet in dank afgenomen maar soms ook in grote dank...
groetjes

Iris82 schreef:
...naar aanleiding van de discussie over een goede ruiter die op ieder paard kan rijden.

Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?

Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.

Mijn bijrijdpaard is ook eentje die wel eenkennig is, een nieuwe ruiter zal altijd uitgeprobeerd worden. Maar een beetje ruiter rijdt haar daar zo doorheen. Dus waar hebben we het dan nog over?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk maar een beetje pennygeklets, maar wie weet kan iemand me overtuigen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:36

cleopetra schreef:
Huertecilla schreef:
De jonste is van het voorjaar vijf geworden. Wel zadelmak, twee keer kort onder een lichte amazone als passagier

hc

vanaf zes toch pas zadelmak maken? of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?

Sterker nog, waarschijnlijk met kwaadwil bewust de quote verkloot.
Ik schrijf ook dat zadelmak niet hetzelfde is als onder het zadel brengen namelijk.
Voorbeeldje van Boktregel #1 én #2 Haha!

Voor de meerderheid hier is een paard blijkbaar een gebruiksvoorwerp. Een enkeling heeft een paard voor de duur van de hele ´rit´. Dat zijn totaal verschillende ondergronden waarop een tataal verschillende relatie met het paard staat. Dit verschilt zo fundamenteel dat het een kloof van onbegrip is.
Veel plezier met de onwil verder dames. Bepaal zelf maar wat je ´goed´ víndt Haha!

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

HC, ik ben een beetje blond dus je moet me iets uitleggen: Schrijf je 'kwalitijd' met opzet fout om 'kwalitatief goede tijd met je paard verbrengen' te zeggen of schrijf je het gewoon fout? Blond Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:57

Huertecilla schreef:
alleen ontwikkelt zo´n paard waarvan de ruietrs als schepen in de nacht voorbij komen geen exclusieve betekenisvolle relatie met één ruiter.

Elke dag een andere ruiter is wat anders dan wanneer er af en toe eens een ander op stapt... Overigens hebben manegepaarden ook wel betekenisvolle relaties met mensen hoor: niet met hun verschillende ruiters, maar met degene die ze eten geeft Haha!

Huertecilla schreef:
Dat dit aspect aan vrijwel alle schrijvers op dit topic voorbij gaat geeft aan dat zij deze kwalitijdservaring met één paard niet hebben, dus geen grond hebben voor een mening daarover. Alleen ongefundeerde meningen uiten.

Dat is een ongefundeerde conclusie die jij trekt....

Huertecilla schreef:
Daarmee zijn we bij de basis: is een paard een aanschaf voor het leven of een gebruiksvoorwerp?

Er is ook nog een middenweg, wellicht voor jou onbekend...

Huertecilla schreef:
Dat het de norm is dat ruiters paarden verkopen en kopen,

Bepaal jij nu ook ineens wat de norm is?

Huertecilla schreef:
dat de ruiters ervan uítgaan dat hun paard door iedereen berijdbaar moet zijn omdat ze er vanuit gaan dat ze het weer makkelijk moeten kunen verkopen

Niet iedereen heeft de mogelijkheid testamentair vast te leggen wat er met het paard gebeurd na overlijden, noch een garantie op de toekomst... Dus qua welzijn van paarden is het in het algemeen heel goed dat ruiters er rekening mee houden dat een goed getraind/opgevoed paard een zonnigere toekomst tegemoet gaat.

Huertecilla schreef:
is niet hetzelfde als normaal en
helemaal niet hetzelfde als goed

Nogmaals: jij bepaald niet in je eentje wat normaal en goed is...

Huertecilla schreef:
en zelfs in tegenstelling met wat goed is voor het páárd.

Wederom een slecht gefundeerde kortzichtige mening van jou... Heb jij recht op, daar niet van...

Huertecilla schreef:
De maatlat zou moeten zijn dat een ruiter een jong paard aanschaft voor het leven en in kwalitijd investeert. Minder dan dit is ..... minder.

In vind anders de trend dat je een slechte ruiter bent als je geen jong paard hebt niet echt bijdragen aan paardenwelzijn... Wat is er mis met een ervaren leerpaard? Voor heel veel ruiters de beste manier kennis te maken met paarden en ervaring op te doen. het moge duidelijk zijn dat wij hierin compleet van mening verschillen...

Huertecilla schreef:
Voor de meerderheid hier is een paard blijkbaar een gebruiksvoorwerp.

Wederom een slecht gefundeerde kortzichtige mening van jou...

Huertecilla schreef:
Veel plezier met de onwil verder dames.

Dus iedereen die niet klakkeloos aanneemt wat jij zegt is onwillig?

Huertecilla schreef:
Bepaal zelf maar wat je ´goed´ víndt

Dat hoeven we niet in ons eentje te doen hoor, het is heel leuk en nuttig om daarover met elkaar van gedachte te wisselen... Maar van gedachte wisselen is wat anders als anderen neerbuigend je mening opdringen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:08

Jasmijn: Amen...!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:23

hulde hulde voor jasmijn
ik werk 50 uur in de week momenteel dus kan nu eenmaal niet elke dag rijden. Ik denk dat mijn paard meer prijs stelt op eem ervaren bijrijder dan een hele dag op stal !

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:43

kimG schreef:
hulde hulde voor jasmijn
ik werk 50 uur in de week momenteel dus kan nu eenmaal niet elke dag rijden. Ik denk dat mijn paard meer prijs stelt op eem ervaren bijrijder dan een hele dag op stal !

En minder slecht is dus ineens goed?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:52

Huertecilla schreef:
Sterker nog, waarschijnlijk met kwaadwil bewust de quote verkloot.
Ik schrijf ook dat zadelmak niet hetzelfde is als onder het zadel brengen namelijk.
Voorbeeldje van Boktregel #1 én #2 Haha!

Voor de meerderheid hier is een paard blijkbaar een gebruiksvoorwerp. Een enkeling heeft een paard voor de duur van de hele ´rit´. Dat zijn totaal verschillende ondergronden waarop een tataal verschillende relatie met het paard staat. Dit verschilt zo fundamenteel dat het een kloof van onbegrip is.
Veel plezier met de onwil verder dames. Bepaal zelf maar wat je ´goed´ víndt Haha!

hc

nou ik zal ook wel blond zijn, want ik snap er helemaal niks van :S

Heb ik de quote verkloot?
Ik begreep dat je er pas vanaf 6 jaar op mocht gaan zitten en nou lees ik dat er een 5-jarige al zadelmak is? en er 2 maal iemand opgezeten heeft.

verder heb ik mijn eerste pony op haar 17de gekocht en die heb ik op haar dertigste laten inslapen en mijn huidige paard op haar 6de gekocht en die zal zolang het haalbaar is ook bij mij blijven tot ze dood neervalt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:55

kimG schreef:
hulde hulde voor jasmijn

Ik denk dat het paard nog meer prijs stelt op tijd in de wei met collega-paarden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:01

cleopetra schreef:
Ik begreep dat je er pas vanaf 6 jaar op mocht gaan zitten en nou lees ik dat er een 5-jarige al zadelmak is?

Ik ben het helemaal eens met wat in de eerste post staat, en mijn 2.5 jarige is ook zadelmak. Daar is niks mis mee.. gaat alleen niemand op zitten voor hij 3.5 is en niemand mee rijden voor hij 4.5 is. Het is maar hoe je 'belasting' invult.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 20-10-08 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:03

Waratje schreef:
kimG schreef:
hulde hulde voor jasmijn

Ik denk dat het paard nog meer prijs stelt op tijd in de wei met collega-paarden.

Jouw paard misschien....

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:06

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
alleen ontwikkelt zo´n paard waarvan de ruietrs als schepen in de nacht voorbij komen geen exclusieve betekenisvolle relatie met één ruiter.

Elke dag een andere ruiter is wat anders dan wanneer er af en toe eens een ander op stapt... Overigens hebben manegepaarden ook wel betekenisvolle relaties met mensen hoor: niet met hun verschillende ruiters, maar met degene die ze eten geeft Haha!

Werk nu zo'n 9 jaar met dezelfde manegepaarden!
Ik heb in die tijd gemerkt dat onze paarden zich wel degenlijk binden aan ruiters die ze vaker zien, we hebben namelijk voor ieder paard hier verzorgers/leasers die ze buiten de lesdagen rijden sommige komen voor 1 dag, maar verschillende meiden rijden ze 3 dagen, deze meiden komen dan ook op de dagen dat ze zelf niet rijden en helpen de manegeruiters dan met op/afzadelen enz. hierdoor zien ze elkaar vrijwel dagelijks en zie ik duidelijk ander gedrag van deze paarden bij hun vaste verzorgers!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:12

Waratje schreef:

Uiteraard, maar verder is er op zich toch niets mis met een bijrijder?

Ik train voor wedstrijden en rij nu op een niveau dat details in training en de afstemming tussen mij en mijn paarden steeds een grotere rol gaan spelen... Dus op mijn paarden geen bijrijder (ook omdat ik een ontzettende muts/perfectionist ben als het gaat om de training/opvoeding van mijn paarden, en dat zou niet leuk zijn voor de betreffende bijrijder)...

Maar als je gewoon lekker recreatief rondhobbeld, of geen hoge (sport)ambities hebt is er toch niets mis mee je paard te delen met een ander?

Bandida schreef:
Zijn er nog mensen die vanuit de jumpingwerled iets kunnen vertellen over belasting en slijtage? Ik meen wel degelijk rotversleten paarden van 12-15 jaar te zien.

Ik denk dat niemand daar iets zinnigs/gefundeerds over kan zeggen tot er (grootschalig) onderzoek gedaan is naar springpaarden versus niet-springpaarden versus belasting versus leeftijd versus opfok versus voeding versus huisvesting versus vaardigheid van de ruiter versus kwaliteiten/bouw van het paard...

Ditzelfde geldt voor dergelijke uitspraken over belasting/slijtage van dressuur- western- endurence en weetikveelwatvoorpaardennogmeer....

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:19

Mijn merrie is in de afgelopen tien jaar alleen door mij bereden. Ik wist wat ik kocht en dat vond ik ook leuk; een karaktermerrie van het ergste soort, super snel op haar teentjes getrapt of wel een echte prinses op de erwt. De allereeste keer dat ik op haar ging zitten lag ik ook direct in het zand. Ik maakte een fout en zij corrigeerde mij (zij het op een wat onaangename manier). Ik heb enorm veel tijd in haar geinvesteerd, waardoor ik nu ook praktisch alles met haar kan doen, maar dat er nu mensen zijn die haar graag willen rijden? De meeste niet. Er zijn er geweest die zeiden daar wil ik graag op en toen ik zij nou kom maar, toen wilden ze ineens niet meer.
Wat ik eerder las van hoe doe je dat dan als je komt te overlijden? Mijn merrie gaat dan terug naar de vorige eigenaar, omdat zij haar goed kennen en ook met haar om kunnen gaan. En veulentjes fokken is ze best goed in.
Maar laat ze zich enkel en alleen door mij berijden. Wel de afgelopen tien jaar wel, maar meer omdat niemand durft. Als haar vorige eigenaar komt en vraagt of hij erop mag, ja hoor geen probleem, hij zal ook (net als ik) zo met haar wegrijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:02

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:

Uiteraard, maar verder is er op zich toch niets mis met een bijrijder?

Hangt van het paard af en hangt van de bijrijder af.

Maar wat ik hier ook weer proef is dat iemand die niet wedstrijden start maar minder eisen zou moeten stellen aan paard, bijrijder, etc.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:53

Waratje schreef:
kimG schreef:
hulde hulde voor jasmijn

in de zomer staat ze 24 uur per dag om het land. In de winter is dat in nederland helaas niet haalbaar en dat weet je vast zelf ook ...
en dan nog toen ik die pony kreeg ( als verzorgpony in eerste instantie ) stond ze alleen maar op de wei en daar werd ze ook niet gelukkig van ! ze komt gewoon naar me toe als ik aan kom lopen en roep, dus kennelijk is veel aandacht liefde en een goede opvoeding nog niet zo`n straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:59

Waratje schreef:

Maar wat ik hier ook weer proef is dat iemand die niet wedstrijden start maar minder eisen zou moeten stellen aan paard, bijrijder, etc.

Jij proeft een hoop, constateerd een hoop, maar hebt het elke keer bij het verkeerde eind.
Misschien tijd om iets anders te doen met je gedachtes?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:11

maar beslis jij dat zij het altijd bij het verkeerde eind heeft?

ik zie geen probleem in een bijrijder.
voor mijn pony heb ik iemand die rijdt 1 tot 2x per week een uur serieus dressuur.
dat vind ik prettig,want ze rijdt beter dan ikzelf en mijn pony word er ook beter van.
voordeel voor beiden dus.
helaas stopt ze ermee,en zoek ik nu een ander. ook lastig trouwens.

en inderdaad ik start geen wedstrijden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:27

Snoevie schreef:
dat vind ik prettig,want ze rijdt beter dan ikzelf en mijn pony word er ook beter van.
voordeel voor beiden dus.

Precies, in dergelijke situaties kan een bijrijder veel voordelen opleveren. Als de bijrijder beter rijdt dan de eigenaar, dan kan de eigenaar daar rijtechnisch gezien veel voordeel bij hebben...

Buiten het feit dat ik mijn paarden gewoon helemaal voor mijzelf wil hebben, is het voor mij niet te doen om een bijrijder te vinden die mijn paarden beter rijdt dan ik zodat ik er voordeel bij heb (klinkt arrogant, zo bedoel ik het niet) maar degene die op mij niveau of hoger rijden hebben het doorgaans zelf te druk met hun eigen paarden en/of zijn te ambitieus om 'enkel' maar een paard bij te rijden... Een enkele keer laat ik mijn paard wel eens rijden door mijn instructeur (bijvoorbeeld als ik op vakantie ben). Daar schiet ik dan wel wat mee op, maar daar betaal ik dan voor, dus dat versta ik niet onder 'bijrijden'...

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:40

dat is waar, maar wat het topic betreft het is wel een ander op je paard dus een goed voorbeeld vind ik. ik doe dat ook weleens maar daar had ik nog niet aan gedacht

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:40

Mijn ijslander laat zich gerust door een ander berijden, maar dan heeeeeeeeel hard Duivel Ik zet er bewust niemand anders op behalve mijn bijrijdster die ik nu wel heb (vanwege mijn half jaar oude zoontje, waardoor ik 'helaas' minder tijd heb als normaal)

Mijn bijrijdster heeft er heel veel geduld en tijd in gestoken en kan nu na ruim driekwart jaar er eindelijk lekker op rijden. Daarvoor was het gewoon knudde, hij was heel bang voor iemand op zijn rug, maar met mij klikt het, en gaat het goed. En met haar nu ook. Gelukkig!

En ik zet er niemand anders op omdat het zo goed gaat en ik wil dat niet verpesten met een renpartij met iemand anders op zijn rug, dan kunenn we weer van voren af aan beginnen ben ik bang. En dat vind ik het niet waard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:00

kimG schreef:
in de zomer staat ze 24 uur per dag om het land. In de winter is dat in nederland helaas niet haalbaar en dat weet je vast zelf ook ...
en dan nog toen ik die pony kreeg ( als verzorgpony in eerste instantie ) stond ze alleen maar op de wei en daar werd ze ook niet gelukkig van ! ze komt gewoon naar me toe als ik aan kom lopen en roep, dus kennelijk is veel aandacht liefde en een goede opvoeding nog niet zo`n straf.

In de winter loopt mijn paard nog altijd overdag in een groep buiten, dat is ook een absolute eis wat mij betreft bij het kiezen van een stal. Hele dagen op stal vind ik absoluut niet kunnen, ze moeten minstens een dagdeel vrij kunnen bewegen en daarnaast komt dan eventueel het rijden (al dan niet door bijrijder, dat is een keuze die je zelf moet maken).
En inderdaad zijn er best veel paarden die gewoon wat persoonlijke aandacht willen, de één wat meer als de ander.

BCS schreef:
Waratje schreef:

Jij proeft een hoop, constateerd een hoop, maar hebt het elke keer bij het verkeerde eind.
Misschien tijd om iets anders te doen met je gedachtes?

Wat lees jij dan in deze quote?
Citaat:
Maar als je gewoon lekker recreatief rondhobbeld, of geen hoge (sport)ambities hebt is er toch niets mis mee je paard te delen met een ander?

Oftewel als je geen "ambities" hebt kun je best zomaar iemand op je paard laten rijden. Het spijt me zeer, maar dat kan bij mijn paard dus echt niet. Er zijn maar drie mensen die ik er mee vertrouw zonder dat ik er bij ben en maar eentje die haar ook mee naar buiten zou mogen nemen zonder dat ik erbij ben.
Voor de Welsh Cob hebben we wel een bijrijder, die rijdt er zelfs meer op dan ikzelf. Ik kon hem niet de tijd en aandacht geven die hij nodig heeft en hij was ondertussen zo ver opgevoed dat hij aan deze ervaren amazone kon worden "uitbesteed". Maar dat is ook niet zomaar iemand, want we willen wel graag dat hij netjes gereden wordt ook al "hobbelen wij recreatief" met de paarden. En ik kan je vertellen, ik heb het er moeilijk mee gehad om hem min of meer uit handen te geven, maar hij had een "eigen mens" nodig. Bij mij kwam hij op de tweede plaats, na mijn merrie en dat was voor hem niet goed genoeg, hij verdient meer dan dat.