paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:40

Weimesten is geen paardrijden en ook geen sport. Waarom wordt er toch zo krampachtig over gedaan om toch maar vooral "sport" te doen als je met een paard bezig bent? Wat boeit het nou eigenlijk? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:41

Dat is dus ook wat ik me afvraag....

Ik vermoed dat gekrenkte ego's de oorzaak zijn Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:57

O man, sommige mensen denken echt dat paardrijden geen sport is maar dat is het absoluut wel hoor! Denk maar eens aan de trainingen die vooraf gaan aan: DRESSUUR, CROSS-COUNTRY, DRAFSPORTEN, RENSPORTEN (weet je wel, waar je op kan wedden enzo...), MILITARY,.... en zo kan ik nog wel even doorgaan....

Eventjes niksen en op een dier zitten op een zadel?DON'T THINK SO!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:06

Oei, niet boos worden?

Waarom zou het erg zijn als paardrijden geen sport was, eigenlijk? Ik persoonlijk heb daar geen moeite mee Lachen

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:07

pfff.. ik zet ze altijd zelf ff op t paard als ze durven.. en dan maar stoer doen... .volgende dag.. spierpijnnn!
haha en verder laat ze lekker, je weet zelf toch wel beter?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:08

Als mensen voor het eerst een stal uitmesten, hebben zo ook spierpijn, en niet zo'n beetje ook.

Dus..... uitmesten = sport?

Hmz.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:22

ROFL

Ik sluit me bij Yamcha en Waratje aan. Ik kan me serieus niet voorstellen dat je boos wordt als iemand zegt dat paardrijden geen sport is.

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:40

Mijn vriend maakte ook altijd die opmerking.
Tot hij een keer de training heeft gezien......
Ik hebn altiujd twee keer per week een uur prive les met mijn merrie
Hij moest toch wel toegeven dat inspanningen dus danig waren dat je het wel sport kan noemen.
Hij vind ook dat somige ruiters en amazones wat dik zijn...
Toen heb ik heb naar het dames top tennis verwezen.... die zijn ook niet allemaal even slank!!
Hij tennist zelf ook dus ie kwam wel aan.....

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:43

ik ken het! ben het er helemaal niet mee eens. met paardrijden gebruik je een heleboel spieren waarvan je soms niet eens weet dat je ze hebt! en idd, neem zelf maar eens een les! Tong uitsteken

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:24

HorseyDude schreef:
O man, sommige mensen denken echt dat paardrijden geen sport is maar dat is het absoluut wel hoor! Denk maar eens aan de trainingen die vooraf gaan aan: DRESSUUR, CROSS-COUNTRY, DRAFSPORTEN, RENSPORTEN (weet je wel, waar je op kan wedden enzo...), MILITARY,.... en zo kan ik nog wel even doorgaan....

Eventjes niksen en op een dier zitten op een zadel?DON'T THINK SO!

Je vergeet de springsport.. Pff.. wat door voor trainingen aan vooraf gaan, en dan vooral het 'echte' werk,...

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:48

Paardrijden is zelfs onderdeel van de olympische spelen, en ik weet dat dat natuurlijk niet altijd een criterium is, maar als je kijkt naar de opkomst van bijvoorbeeld een kür van Mevrouw van Grunsven, dat je toch zeer zeker wel mag stellen dat paardrijden een sport is. Maar met mensen die zo'n bord voor de kop hebben valt toch niet te redeneren! Scheve mond Frusty

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:58

Marrrr schreef:
ik ken het! ben het er helemaal niet mee eens. met paardrijden gebruik je een heleboel spieren waarvan je soms niet eens weet dat je ze hebt! en idd, neem zelf maar eens een les! Tong uitsteken

Hier ben ik het me eens! Mensen die eerst zeggen dat paardrijden geen sport is, en dan gaan ze er zelf een keertje op en dan spreken ze wel anders! Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:59

Mijn vriend ook al "is paardrijden een sport dan?"

Vanmiddag op de tv werd er gezegd: En dan nu een overzicht van de paardensport!
Zegt hij "Oh hoorde je dat, het is een sport!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:11

Ik begrijp werkelijk niet waar iedereen zich al 18 pagina's lang zo enorm druk over maakt.....
Echt, laat het gaan.....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:28

Eigenlijk heeft Yamcha wel gelijk.

Waarom is het noodzakelijk dat paardrijden in het hokje sport thuishoort?

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:52

Ik hoor het ook regelmatig en kan dan zo boos worden want het is niet zo maar hobbele op een knol zoals ze dat dan zeggen,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:37

@ De_Rick: Sorry, maar bij veel ruiters IS het ook gewoon knolhobbelen en niks anders.... en nog beroerd ook Haha! Haha!

Mensen overschattten hun eigen vaardigheden altijd zo. Het merendeel van de ruiters rijdt ronduit slecht. Dan zijn er een aantal die redelijk rijden, een klein aantal dat goed rijdt, en een handjevol toppers..... daar zijn er zo weinig van dat we ze bij name kennen......

Het rijpaardenbestand bestaat voor een klein deel uit waardeloze paarden, een groot deel zijn goede basispaarden, dan een deel goede paarden, dan een deel toppers.... en de toppers zijn nog altijd veel groter in aantal dan de topruiters....

Waaruit maar weer blijkt hoe oneerlijk het is als ruiters de schuld geven aan de paarden.
Over het algemeen is het paard stukken beter dan de ruiter.....

Ruiterdrágen is een sport idd.

Paardrijden (of zal ik het in 't vervolg knolhobbelen noemen?) imo niet.

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:45

Ik ben het er niet helemaal mee eens,...je hebt inderdaad van die kneuze want dat zijn het gewoon die denke dat ze de beste ruiter zijn enzo,..maar als je gewoon netjes les krijgt van bekende amazones dan kun je wel rijden en als je bezweet van het paard afkomt en je hebt goed getraint dan is het geen paardrijden,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:54

Als je les krijgt van een bekende amazone betekent dat nog niet dat die goed les geven, of dat je zelf redelijk kunt rijden.

Als je bezweet van het paard afkomt, betekent dat niet persé dat je ook goed getraind hebt.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:55

Marchador schreef:
Mijn vriend ook al "is paardrijden een sport dan?"

Vanmiddag op de tv werd er gezegd: En dan nu een overzicht van de paardensport!
Zegt hij "Oh hoorde je dat, het is een sport!"

Waha, Ik vind het toch echt wel een sport hoor. Op tv wordt het inderdaad benoemd als paardensport.
Als ik van mijn paard afstap heb ik meestal een knalrode kop en ben lichtelijk bezweet enzo Bloos. Het wil ook nog wel eens voorkomen dat ik van die fijne spierpijn heb de volgende dag. En dat is niet alleen als ik een intensieve les heb gehad maar ook als ik een cross rondje door het bos heb gedaan!
Maarja er zijn mensen die paardrijden geen sport vinden. Als we zo gaan beginnen ken ik er ook nog wel een.
Voetballen is naar mijn mening dan ook geen sport maar een potje scheenentrappen en aanstellerites als ze licht geraakt worden! (heb zelf ook gevoetbalt).
Het is maar net hoe je het bekijkt Clown

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:14

ieder zijn eigen mening natuurlijk,.. Knipoog

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:58

Yamcha schreef:
@ De_Rick: Sorry, maar bij veel ruiters IS het ook gewoon knolhobbelen en niks anders.... en nog beroerd ook Haha! Haha!

.

Het is alleen zo jammer dat veel ruiters op een manege verkeerd leren rijden....
Als je naar links wil trek je aan je linker teugel en als je naar rechts wil aan de rechter... Sturen dmv van je lichaam draaien...duhhh wat is dat...
Enne als je wilt stoppen trek je ven aan de teugels, diep zitten en je kruis spieren aanspannen....wat zij dat??
En een een paard van achteren naar voren rijden.... hoe zeg je??
Een paard niet schoppen maar kuitdruk geven...
Eigenlijk basis hulpen,
Die mij op de manege niet geleerd zijn, waardoor ik dacht dat ik leuk kon rijden en toen ik op Lorena begon behoorlijk met de neus in op de feiten werd gedrukt......

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:01

Yamcha schreef:
Mensen overschattten hun eigen vaardigheden altijd zo. Het merendeel van de ruiters rijdt ronduit slecht. Dan zijn er een aantal die redelijk rijden, een klein aantal dat goed rijdt, en een handjevol toppers..... daar zijn er zo weinig van dat we ze bij name kennen......

Het rijpaardenbestand bestaat voor een klein deel uit waardeloze paarden, een groot deel zijn goede basispaarden, dan een deel goede paarden, dan een deel toppers.... en de toppers zijn nog altijd veel groter in aantal dan de topruiters....

Waaruit maar weer blijkt hoe oneerlijk het is als ruiters de schuld geven aan de paarden.
Over het algemeen is het paard stukken beter dan de ruiter.....

Ruiterdrágen is een sport idd.

Paardrijden (of zal ik het in 't vervolg knolhobbelen noemen?) imo niet.

Hoewel je dingen zegt die waar zijn heeft het niet zoveel te maken met de vraag of paardrijden een sport is. Of iets een sport is hangt zoals eerder gezegd af van je definitie daarvan. Het feit dat er bijvoorbeeld langs mijn huis ontzettend veel "wielrenners" komen met hele dure fietsen en dure wielerbroekjes die door mijn oude vader op zijn opafiets met zware boodschappentassen worden ingehaald op de lichte helling die deze "sporters" een berg noemen toont maar aan dat er ook in andere sporten toppers zijn en vermeende atleten. Mijn vader wordt meestal een fietser genoemd en iemand met renfiets en zeemleren broekje een sporter, ongeacht het niveau van de fietsprestatie.
Voor de TS en alle andere mensen die het niet leuk vinden als mensen (kennelijk vaak broers/vriendjes) zeggen dat paardrijden geen sport is omdat het paard het werk doet de volgende raad. Zeg gewoon dat die Grand Prix met raceauto's dan ook geen sport is want de auto doet al het werk je hoeft er toch maar in te zitten, windsurfen/zeilen is ook geen sport want de wind doet al het werk en ga zo maar door.

Als de definitie van sport is "dat je er verschrikkelijk moe van moet worden" dan kun je wel stellen dat hoe beter je kunt paardrijden hoe minder het een sport wordt voor de ruiter (maar hoe meer voor het paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:10

Oh, maar ik meet het niet af aan lichamelijke inspanning.
Als je de laatste pagina's even had doorgelezen (wat wel zo beleefd is als je wilt reageren) had je gelezen hoe ik het wél definieer Lachen

Die laatste opmerking heb je trouwens wel gelijk aan.... Haha!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:26

Yamcha schreef:
Als je bezweet van het paard afkomt, betekent dat niet persé dat je ook goed getraind hebt.

Dat kan ook betekenen dat je je te warm gekleed hebt Knipoog