Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:10

Ik vind dat je een paaard soms best een mep mag verkopen als het echt fout is wat het paard doet(trappen enz..). Tussen de oren heb ik nog nooit van gehoord, ik sla paarden niet op het hoofd. Een paard word toch ook gebeten of getrapt als een ander paard iets niet leuk vind? of zie ik dat helemaal verkeerd:S
Wat heb jij een geluk randie gehad dat je niks hebt gebroken!!! beterschap!

Judith76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:10

lijkt mij dat je je paard daar ook kopschuw mee kan krijgen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:11

Judith76 schreef:
lijkt mij dat je je paard daar ook kopschuw mee kan krijgen

Met 1 mep???

En weegt dat risico uberhaupt op tegen gekneusde ribben e.d.? Of belanden in een rolstoel?

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:29

[b] wat raar tussen de oren? nooit van gehoord als ik eff een tikje geef is het op zn nek of kont en soms op zn neus als een paard mij probeert te bijten maar sla niet zo snel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:03

Ach ja zullen maar zeggen al doende leert men he Haha! . Ik zorg goed voor mijn beschermengeltje Knipoog. Maar goed ik denk dat je eerst in zn situatie moet komen voordat je gaat realiseren dat zn tik best op zn plaats kan zijn en veel kan voorkomen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:38

Tussen de oren slaan is zielig en je kan een paard er behoorlijk kopschuw mee maken , en je kan hem ook verwonden.
De plek tussen de oren is dan ook erg gevoelig !
Ik zou het nooit doen , ik vind het echt zielig !!
Een tikje op zijn neus , hals of kont kan wel als hij terecht is , maar tussen de oren slaan vind ik echt zielig , maar niet uit of een paard het verdiend heeft !! Tik hem dan maar op zijn neus ofzo.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:07

Sannekeee... hoe kan je een paard op zijn neus tikken als hij kaarsrecht op zijn twee voorbenen staat??? en "een tikje" alsjeblieft Lachen een paard dat je "een tikje" geeft denkt wrs dat er een vlieg zit... (niet fout of aanvallend bedoeld hoor...)
Ik zeg ook niet dat je je paard KO moet slaan, maar je hand eens boven zijn hoofd houden als je paard omhoog gaat zodat hij je hand raakt, daar is nog geen enkel paard aan gestorven of kopschuw van geworden...
als ik moet kiezen: een mep geven en het paard terug met 4 benen op de grond krijgen of mijn leven riskeren omdat ik hem geen "pijn" wil doen... dan toch maar een mep verkopen... ik heb mijn leven lief...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:09

Iedereen die hier roept van 'ooh, wat zielig' heeft volgens mij nog nooit deze situatie mee gemaakt. Ik ben ook niet voor slaan, maar inderdaad Besje, als ik moet kiezen tussen een mep of mijn leven, weet ik het wel!!!
En valt dit onder slaan? Volgens mij is dit meer een corrigerende tik.....

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:29

Inderdaad frisiangirl, dat denk ik ook...
Ik ben ook geen fan van slaan en zeker niet tussen de oren maar nood breekt wet he... en dan valt het idd niet onder slaan maar onder corrigerende tik... Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:34

Lin_sOnaldO schreef:
Oké ben bang dat ik nu een hele discussie op de hals ga halen..
Ja ik rijd met zweep.. en ja sla mn paard wanneer nodig maar dan op zn billetjes haha!
Maar we hebben een pony/paard gehad die geweldig kon lopen, opeens ging het knopje om en begon ze te steigeren en dan puur om je eraf te gooien.. Als je er dan naast lag vond ze het nodig je ff aan te vallen.. Nou dit paard hebben wij dus wel op de mannenkam en tussen de oren gemept met de hand.. En ja waar of niet, na 2 weken deze methode niks meer aan het handje! Bij het juiste straffen/belonen is van alles mogelijk zolang je maar niet oneerlijk ben tegenover het dier!
Heeft het paard pijn.. Ja dan is het logische dat slaan niks oplost, maar doet die het puur om je eraf te werken terwijl er niks aan de hand is (verklaard door DA) dan is een corrigerende tik weleens nodig!

Nee je haalt je wat mij betreft geen discussie op de hals, soms is het gewoon nodig mijn paard heeft me een keer erg hard gebeten en heb haar gewoon terug gebeten ( ja errug zielig ) maar sinds die tijd heeft ze het nooit meer gedaan.
Soms kun je gewoon niet anders dan op een "geweldadige" manier te corrigeren.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:02

Het grootste probleem is denk ik dat sommige mensen het verschil tussen slaan en corrigeren niet zien....en dat zijn 2 heel verschillende dingen!!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:44

ik denk idd dat daar het probleem ligt frisiangirl, ik tuig mijn paarden niet af heb een hekel als mensen dat wel doen.
Maar als er gecorrigeerd met worden en helaas is dat soms krijgen ze zeker een tik en soms wel een flinke klap is niet anders toen ik opgevoed werd kreeg ik dat ook wel eens.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:17

Besje schreef:
Sannekeee... hoe kan je een paard op zijn neus tikken als hij kaarsrecht op zijn twee voorbenen staat??? en "een tikje" alsjeblieft Lachen een paard dat je "een tikje" geeft denkt wrs dat er een vlieg zit... (niet fout of aanvallend bedoeld hoor...)
Ik zeg ook niet dat je je paard KO moet slaan, maar je hand eens boven zijn hoofd houden als je paard omhoog gaat zodat hij je hand raakt, daar is nog geen enkel paard aan gestorven of kopschuw van geworden...
als ik moet kiezen: een mep geven en het paard terug met 4 benen op de grond krijgen of mijn leven riskeren omdat ik hem geen "pijn" wil doen... dan toch maar een mep verkopen... ik heb mijn leven lief...

oke als je het zo steld , maar dan zou ik het toch liever ergens anders op zijn lijf doen.
Ik ken een paard die door zoon klap erg kopschuw is geworden en zich lelijk heeft bezeerd.

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:29

Ik zou het alleen in de ergste noodsituatie doen, maar verder het zo min mogelijk doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:30

die van mij krijgt wel eens een tik als te ver gaat maar nooit tussen de oren

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:09

sannekeee schreef:
Besje schreef:

oke als je het zo steld , maar dan zou ik het toch liever ergens anders op zijn lijf doen.
Ik ken een paard die door zoon klap erg kopschuw is geworden en zich lelijk heeft bezeerd.

Als dat paard kopschuw is heeft hij meerdere klappen gehad en niet een X een tik.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:10

splash1999 schreef:
die van mij krijgt wel eens een tik als te ver gaat maar nooit tussen de oren

Wat maakt het verschil dan op de neus of tussen de oren denk zelf dat de neus meer pijn doet.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:32

Midasje schreef:
sannekeee schreef:

Als dat paard kopschuw is heeft hij meerdere klappen gehad en niet een X een tik.

Als je het mij vraagt hoeft dat niet persé hoor. Een paard hoeft daar niet persé kopschuw van te worden, maar wel angstig als je hem tussen zijn oren aan wil raken.

Mijn paard is voordat hij van mij was niet altijd even goed behandeld, en daardoor is hij best schuw. Hij is snel bang en vergeet dingen ook niet zo snel.
Ik ken mijn paard, en ik weet dat als hij echt een goede tik tussen zijn oren zou krijgen, hij je daar echt niet zo snel meer aan laat komen.

Maar ik denk wel dat dat per paard verschilt.

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:09

wat een belachelijk iets/ Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:11

Van een terechte tik zal geen enkel paard kopschuw worden

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:13

deeem schreef:
wat een belachelijk iets/ Boos!

wat? Bloos

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:19

Mijn pony steigerd langs de weg, hij doet dat op zo'n manier dat wij als combinatie een gevaar in het verkeer zijn. Dus toen heeft iemand hem een keer aangepakt en tijdens het steigeren een tik tussen zijn oren gegeven. Maar helaas steigerd hij nu nog steeds tijdens het buitenrijden, maar ik heb al heel vaak gehoord dat het wel hielp.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:24

@ Marijkjuh, is dit een geval van expres steigeren of is hij gewoon bang?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:27

frisiangirl schreef:
@ Marijkjuh, is dit een geval van expres steigeren of is hij gewoon bang?

Hij steigert expres, want hij is echt zowat nergens bang van langs de weg. Dan wilt hij niet, dan krijgt hij natuurlijk niet zijn zin en dan haalt hij alle trucjes uit de kast, waaronder steigeren en tegelijkertijd draaien. Maar hij is op buitenrit altijd heel vrolijk, maar dat kan in ene omslaan naar niet meer willen en het daarna weer leuk vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:57

Nou, ik vind het nergens op slaan om je paard een tik tegen het hoofd te geven tijdens het rijden, enzeker niet tussen de oren.
Zie de opvoedkundige waarde er niet van in.

Heb ook op 14 jarige leeftijd een steigerende pony verzorgd en gereden en die heeft het steigeren ook afgeleerd. Niet door de trucjes zoals tijdens het steigeren tussen de oren slaan (moest ik ook doen van de eigenaresse, maar is niet makkelijk op een steigerend paard), een zakje water op haar hoofd kapotslaan/knijpen zodat ze dacht dat ze haar hoofd gestoten had en gewond was...

het werkte echt niet en vond het niet paardvriendelijk.
Het is eigenlijk vanzelf overgegaan toen ik lekker met haar aan het rijden was en haar met geduld behandelde zonder boos te worden en te proberen haar voorwaarts te krijgen/houden als ze begon te dreigen en haar probeerde gerust te stellen als ze wat gespannen werd. Het was een erg gevoelig paard en ze is erg braaf geworden ondanks die startproblemen.