6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:49

nee, je traint je paard op de juiste manier en de kunstjes rollen er als het ware vanzelf uit...die hoef je ze niet apart aan te gaan leren. Dat gaat dan bijna vanzelf.
Dat is het verschil.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 01:06

detour schreef:
[b]

Dat zijn geen natuurlijke bewegingen.

Alle gangen zitten er al van nature in, ga eens een dagje aan een wei zitten bij vooral jonge paarden of spelende paarden,
Je ziet ze allemaal voorbij komen.
Alleen aan ons om op een verantwoorde manier deze gangen onder het zadel voor mekaar zien te krijgen.
Zelfs een shire kun je zo licht als een veertje laten lopen, maar dat duurt misschien iets langer dan bij een paard wat er speciaal voor gefokt is.
Als je op de juiste wijze traint kun je elk paard wat gezond in zijn lijf is soepel laten lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:39

Moderatoropmerking:
Even een opmerking tussendoor. Herhaaldelijk worden mensen in deze discussie persoonlijk naar elkaar. Dat is jammer en maakt het heel onplezierig discussieren. Het is ook mogelijk om een discussie te voeren zonder persoonlijke sneren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:47

runningkawa schreef:
nee, je traint je paard op de juiste manier en de kunstjes rollen er als het ware vanzelf uit...die hoef je ze niet apart aan te gaan leren. Dat gaat dan bijna vanzelf.
Dat is het verschil.

Dat is wat ik bedoelde! Trouwens gefeliciteerd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:16

@ Jasmijn; ik vind mijn post helemaal niet ongenuanceerd en ik scheer niks en niemand over één kam. Ik zet er bij elke post eigenlijk bij dat het niet voor alle 6 jarige Z paarden hoeft te gelden. Jammer dat je dat niet opgevallen is..Lachen

Kunstjes doen in het land vind ik heel wat anders trouwens dan diezelfde kunstjes doen in opdracht van een ruiter van gemiddeld 70 kilo die op midden (=zwakke deel) van het paard zit. Dressuur hoort in mijn ogen een training te zijn gebasseerd op ballans en ontspanning en die 'kunstjes' hoef je er echt niet in te rijden, als de ballans (tact), de ontspanning (mentale ballans- durchlassig zijn), en de andere begrippen uit het scala in de basis goed aanwezig zijn, dàn zijn de Z oefeningen inderdaad niet moeilijk meer en hoef je die Z oefeningen op zichzelf niet vaak te trainen. Die oefeningen geven aan hoe het met de basis is gesteld. Pas als een paard minstens twee jaar is getraind (en dan 3-4 keer per week, want ik vind momenten dat het lichaam zich kan herstellen heel belangrijk), dan denk ik dat het gemiddelde paard zoveel ballans kan hebben onwikkeld en zoveel lichamelijke en geestelijke kracht hebben dat het een Z proef netjes kan leren lopen (en dat is dan imo nog vlot). Maar dit is wat ik denk aan de hand van mijn eigen beredeneringen. Ik ben geen wetenschapper. Als je met een driejarige begint, dan kan het inderdaad op 6 jarige leeftijd Z2 lopen met mijn gedachtengang, maar ìk vind dat je niet eerder dan met 4-5 jaar hoort te beginnen. Haha! Haha!

*Inderdaad, ik blijf maar herhalen*

Jammer dat niemand op mijn wedervraag aan KiWiKo heeft gereageert... Haha!
Ik denk daarom dat het antwoord wel duidelijk is..? Knipoog

De dracht daarintegen is volkomen natuurlijk. Het stopt de onwikkeling ook niet, mentale ontwikkeling kan er zelfs veel baat bij hebben. De lichamelijke ontwikkeling gaat inderdaad vaak even wat minder snel tijdens de dracht, maar wordt na de geboorte van het veulen wel weer ingehaald als ze lekker samen met de andere paarden op de wei staan. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat de dracht de botdichtheid positief kan beïnvloeden, maar hoe en wat weet ik verder niet...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:34

Goeiemorgen, RK: Happy Birhtday!

Daniella, ik ben het met je eens dat niet eens de manegepaarden waarschijnlijk het onderspit delven; paarden worden oud met veel beweging en het nivo waar ze voornl op lopen leidt fysiek tot minder schade dan paarden waar fysiek veel meer van wordt gevraagd los van stugge monden en paarden die wat zijn afgestomt)..

Piaffe en passage zijn idd bewegingen die paarden kunnen uitvoeren. Echter heeft het paard in het wild totaal geen baat bij zulke moeilijke oefeningen; het kost ten eerste veel energie wat al geen functie heeft bij overleven, ten tweede loopt een paard in de natuur zo economisch mogelijk, om te kunnen overleven en zich te kunnen voortplanten. Als een paard op de vlucht moet slaan voor predatoren heeft het er weinig aan om over de rug , op waarts of nog ingewikkelder te lopen.

M van Dierendonck die jaren veldwerk heeft verricht ook daar onderzoek naar gedaan.

Paarden zijn gewoontedieren en als je ze dingen aanleert dan kunnen ze het gaan gebruiken in hun gedomesticeerde wereld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:35

Zep schreef:
detour schreef:
Paarden die piafferen in de wei hebben dit gedrag aangeleerd in de dressuur. Het zijn gewoontedieren. Ga eens college volgen bij een ethologe! Is ontzettend boeiend. Cool

Ik ken ze die het als veulen al doen, is dat dan ook in de dressuur aangeleerd gedrag?

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat dressuurgefokte paarden die gedrag kopieren van mama er sneller toegeneigd zijn! Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:24

Nou ik heb 5 tinkers en die kunnen het ook , zeker mijn 2 jarige die zie ik in de wei dus heel mooie piafs en zijgangen maken waar je u tegen zegt, ik hoop dat ik dat er straks als hij ouder ook onder het zadel eruit kan halen, maar met de juiste training zal me dat zeker gaan lukken,dus ik geloof niet dat ze het kopieren van mama, de beweging zit er van nature al in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:17

Tsja, ik heb alleen maar wat colleges gevolgd van Machteld van Dierendonck, wie is dat nu ook eigenlijk.. Frusty

Laat een iedermaar geloven wat hij of zij wil. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:39

Zo, even een paar dagen eruit geweest, maar ik zie dat de discussie nog weinig voortgang heeft geboekt, het is nog steeds een herhaling van zetten Haha! .
Gaan we nog ergens een akkoord bereiken of laten we het rusten? Duivel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:45

Goh 18 pagina's welles nietes Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:01

Ja, en veel onjuiste aanames, conclusies en persoonlijke aanvallen, sneren etc etc. Haha! Haha!

Ik ben bang dat een akkoord bereiken nog ver, ver weg is, maar ìk heb mijn zegje gedaan. Wat men ermee doet, dat moeten ze zelf maar weten (niks dus haha)! Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:47

Goeie zin die laatste Yvonne, ik denk dat 'men' hetzelfde over jou zegt Lachen

(sorry, ben stille lezer van dit onderwerp aangezien mijn rijkunsten nog niet in de buuuuurt van de Z komen, maar het wel boeit).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:05

Dat denk ik ook. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:13

Kawa van harte gefeliciteerd.. Go jij! Go jij!
Ik ben vandaag begonnen met wijken met Wiz. Hij snapte het heel erg snel.. hij kijkt er ook zo lief trots bij als hij het goed doet.

Oh ja.. en is het heel fout als een jong paard al naar gelang je mate van zitten helemaal of gedeeltelijk terugkomt? Van galop naar stilstand of van galop naar stpl al naar gelang je zit zwaarder wordt?

Wiz voelde dat vanaf het inrijden zo'n beetje aan. Het probleem is juist die gevoeligheid niet kwijt te raken Ja
En dat is wat de betere ruiters hier proberen uit te leggen: Z is niet zo moeilijk voor een getalenteerd paard. Je moet het als ruiter alleen niet verpesten. Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:09

Anya schreef:
Je moet het als ruiter alleen niet verpesten. Clown

Nou daar hebben we het punt, het gaat niet om het paard , maar om de ruiter Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:11

Precies!! Waarmee ik niet wil zeggen dat ik tot de betere ruiters behoor. Ik moet alle zeilen bijzetten om die gevoeligheid niet te verpesten.. Maar het is zó mooi op een jong paard met dat soort gevoeligheid te zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:12

Idd , ik heb er ook een en ben er zuinig op en dat zouden er meer moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:32

Zelfs ik ben er zuinig op al gelooft niet iedereen dat Haha! .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:34

denk dat iedereen wel zuinig is op zijn/haar paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:36

Dank je wel Anya
En met de gevoeligheid rolt een oefening er zo uit...
En een ruiter die dat vaker heeft gevoeld rolt er dan ook zo een Z proef uit als die zou willen Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:51

RK, nog gefeliciteerd by the way! Go jij! Go jij!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:01

KiWiKo schreef:
denk dat iedereen wel zuinig is op zijn/haar paard Lachen

Wat is zuinig??
Maar ja dat is misschien een andere duscussie Knipoog
Wat de een zuinig vind, vind de andere onzin en andersom.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:18

Goeiemorgen!
Is dan hier niet de conclusie na alle reacties: Z2 is qua belasting niet zwaar mits:
- Het paard fysiek gezond is
- Het paard maximaal 4 x getraind wordt
- Het paard afwisseling krijgt
- Zowel het paard als ruiter mentaal als fysiek beide capabel zijn
- Het dan mogelijk is om op 6-jarige leeftjid dit nivo te lopen?

Want dan zijn we toch ergens gekomen met deze discussie?
Voor wat ik ben vergeten, sorry.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:36

detour schreef:
Goeiemorgen!
Is dan hier niet de conclusie na alle reacties: Z2 is qua belasting niet zwaar mits:
- Het paard fysiek gezond is een absolute voorwaarde
- Het paard maximaal 4 x getraind wordt 'wat' meer heb ik geen bezwaar tegen, mits de trainingen beperkt blijven tot max 45 minuten (inclusief opwarming, cooling down)
- Het paard afwisseling krijgt afwisseling en dus mentale gezondheid is eveneens een voorwaarde
- Zowel het paard als ruiter mentaal als fysiek beide capabel zijn helemaal eens
- Het dan mogelijk is om op 6-jarige leeftjid dit nivo te lopen? ja, dat is absoluut mogelijk

Want dan zijn we toch ergens gekomen met deze discussie?
Voor wat ik ben vergeten, sorry.

Mijn reactie vet erachter.

Ik denk dus dat het zeker mogelijk is, alleen het is niet voor íedereen en voor élk paard is weggelegd.
De uitzondering bevestigt nog steeds de regel en uitzonderingen moet het blijven.